Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 6166
Det er laget mange tråder her på forumet om hvorfor / hvorfor ikke legalisere cannabis. Dette er ikke en tråd hvor vi skal diskutere det. Det er få som er i mot avkriminalisering. Problemet er bare at de fleste ikke tørr å uttale seg om det, eller så mangler de kunnskap om dette naturlige stoffet. Derfor er et forum som dette en bra plass å si sine "virkelige" meninger anonymt.

Men, men..

Hvor lang tid tror du det vil ta for Norge å legaliserer bruk / medisinsk bruk av cannabis?
Sist endret av aidem; 13. august 2011 kl. 00:09.
Vanskelig å si, vet ikke hva som foregår på stortinget. Skulle jeg tippe ville jeg sagt 10-20 år.
10-20 år kanskje. En ting er sikkert, med denne regjeringen kommer ingenting til å skje. Vi må pent vente til vi har skiftet ut alle være politikere som sitter på tinget atm.

Godt mulig vi kan se en semi-avkriminalisering. Medisinsk cannabis håper jeg blir legalisert før tiåret er over.
Tror det avhenger mye av USA. Når de først tar skrittet på føderalt nivå så vil flere land følge etter. Og så må det selvfølgelig gå enda litt tid slik at gode statistikker om hvor bra det går får bygget seg opp. Føler det nærmer seg i USA. Flere og flere stater legaliserer medisinsk cannabis, mener jeg har hørt det er oppe i 18 nå. Er greit å følge LEAP (Law Enforcement Against Prohibition) på facebook og holde seg oppdatert: http://www.facebook.com/CopsSayLegalizeDrugs

55% av amerikanerne ønsker nå legalisering: http://anitanyholt.no/samfunn/amerik...sere-cannabis/

I Norge håper jeg innen 20 år.
Er enig med at det kommer ann på USA.

Men hvorfor skal vi la oss styre så enormt av supermakten?

Kan vi ikke heller begynne å se sørover og ta lærdom av Nederland og Portugal?
Kommer ikke til å skje.
Så nettopp dokumentaren ''The Union'', nå har jeg innsett hvor sykt det faktisk er. Hele loven dreier seg om penger, er vel kanskje litt forskjellig i Norge, men som Don Veto sier, så avhenger det mye av USA. Det er jo tross alt en ''stormakt'' om jeg kan kalle det slik.
Mange begynner å innse at mye av det er propaganda. Synes fortsatt det er sykt at lærere på skolen driver å forteller om farene ved inntak av Cannabis, at man blir avhengig på det første trekket. Og at det finnes rundt 420 (Ja, dette tallet faktisk!) forskjellige kjemikalier i Cannabis. At det er bedre å røyke tobakk enn ren cannabis. Når jeg sier noe imot blir jeg sendt til samtale med ungdomsarbeider. Sykt? Ja, det vil jeg si.
Men nå ble hele denne posten utrolig off topic, ville bare vise hvor langt det er igjen å gå!

Jeg vil tro at det kommer til å bli satset på medisinsk marihuana om det noen gang skulle bli noen form for avkriminalisering. Vil tro dette skjer i løpet av 10-20 år.
Det er flere ledere for ungdomspartier som er for legalisering, tenker at når denne generasjonens indoktrinerte ledere tar kvelden og disse ungdommene slipper til, så vil det begynne å sje ting.

10 år... kansje om seriøse ting i usa og europa forandrer seg.
20 år.. har det ikke hendt noe til da, så er det noe seriøst galt her i verden
alt for sent
har gitt opp å i det hele tatt tenke på det
Tror den nye generasjonen politikere har et mer liberalt syn på rusmidler. Jeg har lest flere fra høyresiden av politikken i ungdomspartiene vil ha en endring i narkotikapolitikken.

Med de vi har i dag vil det neppe skje så mye.
Sist endret av ErikH; 13. august 2011 kl. 01:41.
Sitat av ErikH Vis innlegg
Tror den nye generasjonen politikere har et mer liberalt syn på rusmidler. Jeg har lest flere fra høyresiden av politikken i ungdomspartiene vil ha en endring i narkotikapolitikken.

Med de vi har i dag vil det neppe skje så mye.
Vis hele sitatet...
lurer på om det utrolig nokk, faktisk var ett eller to partier undomspartier på venstre side som var for avkriminalisering å. men jeg husker ikke hvilke....
(shoot me if im wrong)
Skrevet av leder i Unge Venstre og formann i FPU:

http://www.dagbladet.no/2011/06/10/k...raff/16870313/
Det er greit nok at politikere i fremtiden forhåpentligvis vil støtte legalisering, men hvorfor er alle her så skråsikre på at befolkningen vil støtte det? Personlig er jeg for legalisering, men 3/4 av mine venner støtter det ikke på noen måte, og med en norsk befolkning som er så redd for forandring, tror jeg det skal bli vanskelig å få det til, men mindre som folk nevner her, USA kan vise til god statistikk, men jeg tror nok vi alle her vil være godt over 50, 60 år før noe slikt vil skje
det er vel delvis avkriminalisert i deler av Oslo,
dvs, de driter vel i om du har ei bønne i lomma om du er av voksen karakter.
Det er lettere å overse en lov enn å fjerne den. Men det er langt igjen.

medisinsk bruk blir påtvunget legalisert via Schengen eller noen av de andre avtalene vi er med på, fri flyt av medisin og utenlandske leger som skriver resepter kan ikke vi som står utenfor EU gjøre noe som helst med. Men følge reglene skal vi...
Så medisinsk bruk tror jeg er i nærheten. dvs 5 års tid
Sist endret av skinnidjii; 13. august 2011 kl. 03:20. Grunn: men det er langt igjen
Tror ikke det vil skje.. Jeg ser på Cannabis som narkotika. Tobakk burde også være ulovelig når det er mer skadelig enn Cannabis, mange begynner smått å går over til større ettersom lysten kommer..
er redd det aldri blir noen legalisering ala nederland i norge. det meste vi kan håpe på er en avkriminalisering, og selv det ligger en del frem i tid. før vi kommer dit skal vi prøve alle mulige andre kombinasjoner av straff/samfunnstraff/kurs i rus mestring, osv..
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Det er vanskelig å si, men når den nye stortingsmeldingen om narkotika kommer til neste år blir det nok ikke bare for meg spennende lesning.
Alldrig..... Det er norge vi bor i
Det er ikke greit å si hvor lang tid det faktisk vil da. Jeg er 17/18, og alle som kan noe som helst om cannabis i min omgangskrets er for legalisering selv om de ikke har prøvd det eller har noen planer om det. Det som er frustrerende er de som ikke kan noe om det men er så dønn uenige i at det skal bli avkriminalisert at det grenser til å bli provoserende. "Det er narkotika, sier seg selv at det ikke burde bli lovlig" er ting jeg ofte hører hvis noen spør om hvorfor de synes det skal forbli straffbart.

Og hvis man skal se på det fra et politisk ståsted, hvor mye har egentlig en politiker i norge å tjene på å gå ut offentlig å si at han har lyst til å få det legalisert? selv om sunn fornuft sier at det ikke burde være straffbart er det ikke sikkert allmenoppfatningen i Norge er den samme.

Tidligst om 10 år, har det ikke skjedd innen 20 begynner jeg å lure.
Sist endret av koqftw; 13. august 2011 kl. 18:51.
Sitat av koqftw Vis innlegg
Det som er frustrerende er de som ikke kan noe om det men er så dønn uenige i at det skal bli avkriminalisert at det grenser til å bli provoserende. "Det er narkotika, sier seg selv at det ikke burde bli lovlig" er ting jeg ofte hører hvis noen spør om hvorfor de synes det skal forbli straffbart.
Tidligst om 10 år, har det ikke skjedd innen 20 begynner jeg å lure.
Vis hele sitatet...
Det er mange grunner til å ikke legalisere cannabis - skal ikke gå inn på hvor mange eller hvordan det er i forhold til feks alkohol, men de som er imot kan som regel kun ett: Det er narkotika.
Planet Funkotron
DildoJames's Avatar
Må nok skje et generasjonsskifte i stortingen først.
Tvilsomt. Sånn som utviklinga har vært fram til nå blir det bare flere og flere lover. Om alkohol hadde kommet til Norge i dag ville det garantert ha blitt listet opp som narkotika.
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Og at det finnes rundt 420 (Ja, dette tallet faktisk!) forskjellige kjemikalier i Cannabis. At det er bedre å røyke tobakk enn ren cannabis.
Vis hele sitatet...
det finnes rundt 4.000 forskjellige kjemikaller i tobakkrøyk, og det sier ingenting... det er kanskje 20 eller 30 som er konsentrert nok til å være skadelig.
Håper virkelig ikke det blir legalisert. Har sett flere begynt med cannabis og så videre, og alle har gradvis fått større problemer med skolen og fravær. Har også hørt om to tilfeller hvor folk har begynt å høre stemmer i hodet etter bruk. To er selvfølgelig ikke mye i den store sammenhengen, men det er bedre å holde det lovlig slik at det skjer med færrest mulig.

Hovedproblemet med hasj er at de som røyker det mye etterhvert blir veldig "innrøyka". dvs at de må ha mer og mer for å få virkning, som igjen fører til at de må ty til kriminalitet, eller til tyngre rusmidler for å få rus. Mange sier også at det er mindre farlig å røyke enn å drikke alkohol, men problemet er at de som begynner å røyke bare gjør det oftere og ofter i svært mange tilfeller. Da vi på mitt kull hadde kommet til 3. videregående var det flere som begynte å dukke opp ruset i timene etter friminutt. Med alkohol klarer folk i mye større grad å holde seg til helgefyll slik at det ikke påvirker hverdagslivet for mye.
Hvis cannabis blir legalisert på grunnlag av de argumentene som blir pusha på dette forumet ("det er naturlig!", "USA konspirasjon!", "bare psykisk avhengighetsskapende") har det politiske systemet vårt gått på trynet.

Jens Stoltenberg røyka hasj i sin ungdom btw. Han hadde nok et ganske liberalt syn på narkotika i sin tid.
http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/11/02/352834.html
Sist endret av Stratops; 15. august 2011 kl. 00:09.
Frykter at det aldri kommer til å se, men knytter en del håp til påstanden om at det vil skje endringer på dette feltet når vår yngre generasjon får slippe til.
Sitat av qk7k Vis innlegg
Håper virkelig ikke det blir legalisert. Har sett flere begynt med cannabis og så videre, og alle har gradvis fått større problemer med skolen og fravær. Har også hørt om to tilfeller hvor folk har begynt å høre stemmer i hodet etter bruk. To er selvfølgelig ikke mye i den store sammenhengen, men det er bedre å holde det lovlig slik at det skjer med færrest mulig.
Vis hele sitatet...
Og du som andre har totalt misforstått legalisering som konsept.
venligst kom med noen grunner til å ha det forbudt, så skal eg vise at de aller fleste av dine grunner er ting som faktisk ikke stemmer, er basert på usannheter og de som høres meget riktig ut, faller med engang man ser på forskning på området.

Forebyggende effekt ? Fraverende
skadereduserende? nope
kontroll over stoffet? fraverende


Sitat av qk7k Vis innlegg
Hovedproblemet med hasj er at de som røyker det mye etterhvert blir veldig "innrøyka". dvs at de må ha mer og mer for å få virkning, som igjen fører til at de må ty til kriminalitet, eller til tyngre rusmidler for å få rus. Mange sier også at det er mindre farlig å røyke enn å drikke alkohol, men problemet er at de som begynner å røyke bare gjør det oftere og ofter i svært mange tilfeller. Da vi på mitt kull hadde kommet til 3. videregående var det flere som begynte å dukke opp ruset i timene etter friminutt. Med alkohol klarer folk i mye større grad å holde seg til helgefyll slik at det ikke påvirker hverdagslivet for mye.
Vis hele sitatet...
Det du beskriver er ikke et problem det er ett resultat av missbruk.
Linken din til kriminalitet vitner om at du ikke har lest noe som helst om emnet. forskning fra SIRUS viser at cannabisbrukere ikke er mer kriminelle en andre personer, når man ser vekk fra lovbruddene som omhandler cannabis. (besittelse og bruk)
At de tyr til tyngre rusmidler for å få rus viser at du overhode ikke eier forståelse for vilken rus cannabis gir, og forøvrig tar du enkelt og greit feil nok engang. SIRUS har funnet ut at det hos "normal" ungdom ikke er noe betydelig økning i risiko for å prøve sterkere stoffer hos dem som har prøvd cannabis. Angående problemungdom så øker dog risikoen, men tenk litt her.. er det da cannabisen eller miljø og oppvekst som er avgjørende?

Det du beskriver som "svært mange tilfeller" er nok en gang feil. de aller, aller ferreste utvikler noengang et problematisk forhold til rus.

Dine erfaringer presenterer ikke et vurderingsgrunlag for resten av befolkningen. det blir det samme som at eg mener at svært mange som sykler til skolen dør, fordi to av klassevennene mine tilfeldigvis ble påkjørt på vei til skolen på sykkel.

Cannabis er ikke ufarlig, men forbudet gjør det bare farligere.
Alle dyr, inkludert mennesket har et komplett system i egen kropp med kjemiske stoffer og reseptorer som i dag er kjent som det endocannabinoide system. Det mest kjente av disse kjemiske stoffene er andaminde som er veldig lik det mest kjente stoffet i cannabis: Tetrahydrocannbinol (THC) 2. Det er 30 års med grunnforskning som støtter dette ved siden av resultater fra bruken i dyremodeller for å behandle en rekke sykdommer. Vi forstår mange av mekanismene (mer enn vi gjør med anestesi) men fortsatt så blir ikke cannabis brukt mye for å behandle sykdommer. 3. Over de siste ti årene har det vært en rekke kliniske kvalitets studier for å vise at cannabis ekstrakter er effektive i visse typer smerte og symtomer på Multipe Sklerose. Dette har ført til videre studier på kreft og andre kroniske smerterproblemer. 4. Medisinen som er utviklet er av høy kvalitet, sikker og standarisert, og akseptable for medisintilsyn innenfor EEC. 5. Det finnes ingen bekreftede dødsfall direkte knyttet til cannabis i den medisinske litteraturen. Bivirkningene på medisinsk cannabis er milde. Morfin er et svært avhengighetsdannende stoff i motsetning til cannabis, enda så er dette utbredt foreskrevet av leger.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Tror ikke det vil skje.. Jeg ser på Cannabis som narkotika. Tobakk burde også være ulovelig når det er mer skadelig enn Cannabis, mange begynner smått å går over til større ettersom lysten kommer..
Vis hele sitatet...
Okey, så bare fordi du ser på cannabis som narkotika, så burde det ikke være lovlig? Virker som de aller fleste som er imot at cannabis burde bli lovlig, har så og si null peiling på hva cannabis er. Bare fordi vi hører at narkotika er noe man absolutt ikke burde rote seg borti, samt at det dreper, så er det åpenbart at narkotika er et begrep som er brukt om mange forskjellige rusmidler som ufortjent har havnet på "papiret".

Problemer avler problemer, og tror du ikke søren meg kriminaliseringen avler problemer i seg selv? Det kalles en kausalitet, og det vil si en årsakssammenheng, men du er vel ikke i stand til å tenke mer enn nesa rekker!

Begynn å tenk selv, og ikke ta alt for god fisk. Ting er da virkelig ikke sort-hvitt!
Det er bare en ting å gjøre, det er å vente og se. Cannabis er rimelig utbredt over hele verden, og i Europa har vi jo flere land hvor det er akseptert å røyke litt hvis man føler for det.
Kanskje følger flere etter de landene etterhvert, og da blir det enklere for andre land og gjøre det samme, er min tanke.

Men om vi får en legalisering i Norge vil det isåfall være lenge til, hvis man skal være realistisk. Som flere sier må det til et generasjonsskifte hos politikerne (jeg tror desverre ikke ett skifte er nok) før man i det hele tatt kan begynne å lukte på tanken om en legalisering IMO.
Som et av verdens strengeste land, tror jeg heller cannabis blir et klasse B stoff enn at det blir lovlig.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg

Cannabis er ikke ufarlig, men forbudet gjør det bare farligere.
Vis hele sitatet...
Her er vel hovedforskjellen mellom folk som vil legalisere og folk som ikke vi legalisere. Du mener at forbudet gjør det farligere, jeg mener at forbudet hindrer fler (som meg selv) til å prøve det fordi det er ulovlig. Jeg mener at jo mindre sosialt akseptert det er, og jo mer "stress" det er å røyke og skjule cannabis, jo færre vil prøve det. Jeg har kompiser og venninner som røyker hasj, og dømmer så absolutt ingen av de på det grunnlag. Det jeg ser er at de gikk fra å være skoleflinke og framoverrettet til å bli mer chille og gi faen. Det er interessant å ha sånne mennesker også, men jeg ser helst at færrest mulig har en sånn slapp og tafatt holdning til livet. De skylder ofte på alt og alle rundt for at de ikke får de beste karakterene. "Samfunnet er korrupt, læreren hater meg" osv.

Tenker med skrekk på at alle politikere, forskere, advokater og andre som skal drive landet framover hadde røyket cannabis. Mange innenfor disse gruppene gjør det sikkert, men det jeg ser er at de som holder seg unna slike midler ofte er mer framoverettet og har mer positiv energi til å få ting til å skje i livet sitt og i samfunnet. Som sagt så opplever jeg at mange som røyker kommer fjern til skoletimer osv (som er jææææææævlig irriterende i gruppeoppgaver og prosjekter). Dette skjer ikke like ofte med de som drikker for mye, fordi det som regel skjer i helgene. Altså, cannabis påvirker hverdagen i større grad, og vi vil ha færrest mulig rusede mennesker i hverdagen. Da tenker folk klarere og er ikke så slappe.

Sier ikke at de negative karakteristikkene gjelder alle, for mange som røyker kan, og har fått store ting. Det jeg sier er at mange som røyker faktisk blir slappere og gir mer faen, og vi vil helst ha færrest mulig sånne folk. Medisinsk sett burde det ha blitt lovlig fordi det kan lindre smærter, men da som siste løsning. Det kan ikke bare være sånn at alle som har litt vondt kan syte til legen, for så å røyke seg fjern før jobb.

Hvis du leser statistikker så godt som det virker til, kan man snu litt på det da. I stedet for å se hvor mange av de som røyker hasj, som går over til tyngre stoffer, kan man se på hvor mange av de som faktisk bruker tyngre stoffer som begynte med hasj først. Da ser det nok ikke statisikkene så lyse ut for din del. Altså, de fleste som røyker hasj stopper der. De fleste som bruker tyngre sfotter, begynte med hasj.
Sitat av qk7k Vis innlegg
Her er vel hovedforskjellen mellom folk som vil legalisere og folk som ikke vi legalisere. Du mener at forbudet gjør det farligere, jeg mener at forbudet hindrer fler (som meg selv) til å prøve det fordi det er ulovlig. Jeg mener at jo mindre sosialt akseptert det er, og jo mer "stress" det er å røyke og skjule cannabis, jo færre vil prøve det. Jeg har kompiser og venninner som røyker hasj, og dømmer så absolutt ingen av de på det grunnlag. Det jeg ser er at de gikk fra å være skoleflinke og framoverrettet til å bli mer chille og gi faen. Det er interessant å ha sånne mennesker også, men jeg ser helst at færrest mulig har en sånn slapp og tafatt holdning til livet. De skylder ofte på alt og alle rundt for at de ikke får de beste karakterene. "Samfunnet er korrupt, læreren hater meg" osv.
Vis hele sitatet...
Det du MENER høres fornuftig ut og derfor er det en god del som mener det samme, problemer er at altfor få klarer å snu denne meningen selv når det blir fremlagt bevis på at det ikke stemmer i praksis.
Nederland har for eksempel registrert en liten økning i antall som har prøvd cannabis.. mens daglige brukere (aka missbruk som kan føre til den holdningen du beskriver) har gått ned etter avkriminaliseringen. Det forbudet gjør er at isteden for en nynansiert og faktabasert holding til cannabis, så velger ungdommer ett av to ytterpunkter. enten er det farlig, altså man ligger unna. eller så er det ufarlig, og videre kan man bruke det hver dag..
Missbruk er meget farlig. Det er ikke noe formål i seg selv å hindre alle fra å prøve cannabis en gang eller to.. la oss heller fokusere på å hindre missbruk.

Sitat av qk7k Vis innlegg
Som sagt så opplever jeg at mange som røyker kommer fjern til skoletimer osv (...). Dette skjer ikke like ofte med de som drikker for mye, fordi det som regel skjer i helgene. Altså, cannabis påvirker hverdagen i større grad, og vi vil ha færrest mulig rusede mennesker i hverdagen.
Vis hele sitatet...
Det er klart vi ikke skal tillate at folk ruser seg på skole eller jobb. Det vil være like ulovlig etter en legalisering som det er nå. Men du har vel kansje lagt merke til at forbudet ikke har hjulpet de i klassen din for å si det sånn ?

Sitat av qk7k Vis innlegg
Sier ikke at de negative karakteristikkene gjelder alle, for mange som røyker kan, og har fått store ting. Det jeg sier er at mange som røyker faktisk blir slappere og gir mer faen, og vi vil helst ha færrest mulig sånne folk. Medisinsk sett burde det ha blitt lovlig fordi det kan lindre smærter, men da som siste løsning. Det kan ikke bare være sånn at alle som har litt vondt kan syte til legen, for så å røyke seg fjern før jobb.
Vis hele sitatet...
Personer som får negative holdninger etter cannabisbruk burde holdt seg langt vekke fra cannabis uansett, dette igjen er det som må fokuseres på.. det hjelper ingen å straffe og bøtelegge alle de som ikke har noe problem. Og så det er sagt, så er den gruppen uten problemer i flertall. For eksempel så skriver en svensk rapport som tar for seg forskning på skadene av cannabis helt frem til 2008. At ca 10 % utvikler en avhengighet. (dette er også en meget konservativ og "anti legalisering" rettet rapport, så dette må kunne defineres som absolutt høyeste estimat)
Det er missbruk når det har en negativ virkning på livet, og det er dette som må bekjempes. som du har opplevd så fungerer ikke forbudet her.

Sitat av qk7k Vis innlegg
(...) Altså, de fleste som røyker hasj stopper der. De fleste som bruker tyngre sfotter, begynte med hasj.
Vis hele sitatet...
Her har du helt rett, men det er da ikke så merkelig at de som bruker de minst populære rusmidlene også har brukt de mest populere.? Forøvrig begynte de som regel med alkohol, og brus før det...
Legaliserer man cannabis så tar man også bort en av de mest avgjørende linkene til tryngre stoffer, nemlig forbudet.
Sitat av qk7k Vis innlegg
Som sagt så opplever jeg at mange som røyker kommer fjern til skoletimer osv (som er jææææææævlig irriterende i gruppeoppgaver og prosjekter). Dette skjer ikke like ofte med de som drikker for mye, fordi det som regel skjer i helgene. Altså, cannabis påvirker hverdagen i større grad, og vi vil ha færrest mulig rusede mennesker i hverdagen. Da tenker folk klarere og er ikke så slappe.

Sier ikke at de negative karakteristikkene gjelder alle, for mange som røyker kan, og har fått store ting. Det jeg sier er at mange som røyker faktisk blir slappere og gir mer faen, og vi vil helst ha færrest mulig sånne folk. Medisinsk sett burde det ha blitt lovlig fordi det kan lindre smærter, men da som siste løsning. Det kan ikke bare være sånn at alle som har litt vondt kan syte til legen, for så å røyke seg fjern før jobb.

Hvis du leser statistikker så godt som det virker til, kan man snu litt på det da. I stedet for å se hvor mange av de som røyker hasj, som går over til tyngre stoffer, kan man se på hvor mange av de som faktisk bruker tyngre stoffer som begynte med hasj først. Da ser det nok ikke statisikkene så lyse ut for din del. Altså, de fleste som røyker hasj stopper der. De fleste som bruker tyngre sfotter, begynte med hasj.
Vis hele sitatet...
Her var det mye huller i elementær knowledge hva angår narkotika, og spesielt hasj. Hvis du skal delta i en saklig diskusjon, spesielt en så viktig diskusjon som en legalisering, så ville det vært mye bedre om du forholder deg saklig og kutter ut fæl synsing og subjektiv observasjon.

Du sier at statistikkene kan vendes og snus på - JA! Det er helt klart, men tror du virkelig hasj gjør at mange går over på sterkere stoffer, alene? Hasj? Hvor ble det av miljøet man må innom for å få tak i hasj ? Ble det helt borte det eller? Så du tror virkelig ikke miljøene også har andre ting å by på? Er det da cannabis eller miljøet som bidrar til at enkelte brukere tar skrittet videre?

Du har ikke tenkt på at kanskje forbudet gjør mangfoldige mennesker, UFRIVILLIG, kriminelle? Er det her lett å trekke en kobling mellom stigmatisering og sosial mistilpasning? Hvor lett er det ikke å få en gi-faen holdning når man får et stempel som kriminell, kun fordi man røyker cannabis - som uten tvil har færre bivirkninger enn alkohol og andre gitte rusmidler?

La meg oppsummere det; Cannabis gjør ikke lysten på andre rusmidler større, men det er det miljøet som gjør! En annen ting, er at enkelte mennesker har lettere for å ty til kriminelle handlinger enn andre, da cannabis i dette tilfellet.

Man har de som alltid har hatt en tendens til å være på feil side av loven: De røyker cannabis, tar piller, ruser seg konstant, tar andre ymse rusmidler. Rett og slett fordi de gir faen.

Så har man de som er på den rette siden av loven, men blir gjort kriminelle av en forferdelig dårlig ført narkotikapolitikk. Disse røyker cannabis.

Ærlig talt, ser du hvor dumt det blir? Jeg tror forøvrig det er et større omfang av førstnevnte gruppe mennesker.

En annen ting du bør vite, er forskjellen på misbruk og bruk
Sist endret av zhpongl; 15. august 2011 kl. 19:55.
Skjønner at jeg valgte å gå litt hardt ut. Dette mest fordi jeg er såpass i mot legalisering. Det jeg selvfølgelig ikke har tatt hensyn til er miljøet, altså hvordan hasj-miljøet påvirker folk, og hvilke folk som tiltrekkes av det. De som tiltrekkes av et slikt miljø har ofte en viss holdning til livet fra før, det er klart.

Likevel mener jeg at veldig mange av de som røyker får en slappere og irriterende tafatt holdning til livet. Jeg mener også at dersom det blir lovlig vil misbruket øke fordi mange av de jeg kjenner i dag som er vanlige brukere modererer bruket sitt nettopp fordi det er ulovlig, noe de også selv sier. Dette er mennesker som jeg har vokst opp med, og det betyr at jeg selvfølgelig er klar over at man ikke blir misbruker av å bruke. Jeg kan ikke se hvordan dere som er vanlige brukere kan bli så plaget av loven. Jeg kjenner personlig en som dealer hasj, og som er en misbruker, men til og med han har ikke hatt nevneverdig problemer med loven selv om han har blitt tatt en del ganger. Den loven vi har nå gjør at flere unngår å røyke for ofte fordi det offisielt sett er ulovlig, samt at de som faktisk blir tatt ofte gjerne slipper med en bot. Svært få av vanlige brukere har noe problemer med politiet. Er det snakk om legalisering til medisinsk bruk er jeg mer liberal, men jeg støtter ikke tanken at folk skal få røyke seg så fjern de vil, så ofte de vil.

Jeg tror egentlig ikke det er noe vits med denne situasjonen nå, for det vi egentlig er uenige om kommer vi ikke til å finne ut før det eventuelt blir legalisert. Kjernen i denne diskusjonen går på at jeg mener legalisering fører til mer
misbruk, dere mener at forbud fører til stigmatisering og ikke nødvendigvis mindre misbruk.

Når du sier at forbud tydeligvis ikke har hjulpet klassen min må jeg bare få presisere at det ikke først og fremst er i klassen min det er mye stoners, men i valgfagene jeg har. Vi er en gjeng som har valgt mye av de samme fagene på tvers av hovedklasser, og mange i gjengen min er mer eller mindre stoners. De selv ser selvsagt ikke at de har forandret seg, og skylder på systemet når de stryker i halvparten av fagene.
Man kan ikke se helt sort hvitt på det dere diskuterer her. De fleste som har "livserfaring" her, høres å være i ungdommen. Brukere av hasj er ikke bare ungdom, heller ikke bare narkomane. Men det er læreren din, legen din, faren din, onkelen din, fotballtreneren din, presten, vekteren, brannmannen og så videre. Alle typer folkeslag i alle aldre. Men disse ser eller hører du aldri om. De holder forbruket sikk skjult for andre fordi det er ulovlig. Men utenom at de røyker hasj, så er det umulig å se noen uvanlig ved dem.

På grunn av dette så vil det nesten være bedre å si at; cannabis kan være skadelig eller hemmende for ungdom i vekst.
Det er under denne kategorien de fleste argumenter omhandler. Det jeg vil påpeke er at, ja dette er en viktig kategori, men det er en liten del av den totale brukermassen.
qk7k

Legalisering er ikke en enkel sak, og den absolutt siste måten det eventuelt skal gjennomføres på er å bare ta vekk loven og si at dette bryr vi oss ikke om lenger, gjør som dere vil.

Om det er dette du tenker på som legalisering så har du misforstått ihvertfall meg.

En legalisering betyr det motsatte av holdningen over, nemlig at skolen, myndigheter og barnevern skal ta tak og formidle faktabasert informasjon angående cannabis. Cannabis er ikke ufarlig, hvilke farer som man må passe på kan med tiden bli allmenkunskap. Det er som regel en bakenforliggende grunn til et missbruk, og en legalisering betyr å fokusere en hel del av innsatsen på disse grunnene, og dermed får vi ett forebyggende system som faktisk fungerer. uten å straffe noen.
Personer som får problemer med sitt bruk trenger ikke lenger hanskes med problemet alene i frykt for å få enda større problemer dersom de inrømmer sitt missbruk. alkoholavhengige blir ikke straffet, og man oppnår ingenting ved å straffe en cannabisavhengig heller.
De kriminelle miljøene vil miste en ekstremt stor inntektskilde som følge av at staten gror og selger.
Ungdommer som blir tatt i å bruke cannabis, bør følges opp med pisseprøver som de ofte gjør idag, men uten å bli belastet med det på rullebladet.
Det vil fortsatt være forbudt å selge til mindreårige, og nå vil politiet ha en del resurser ledig som de kan fokusere mot dem som selger til ungdom. Det skal ikke bli like risikofritt som det er å selge alkohol.

Det er i det hele tatt ungdommen som det bør fokuseres på, hva voksne personer velger å bruke fritiden sin på har da for pokker ikke staten noe som helst med uansett.

Din kommentar til at forbudet ikke er så farlig for dem som blir tatt er meget feil. Det stemmer kansje for de som jobber i det private med en fornuftig sjef. Men det er en rekke yrker som opererer med nulltoleranse. Det vil si at en godt fungerende samfunsborger som tar seg en joint en kveld mister jobben sin, og videre blir boten betalt med penger fra nav.. Liker du tanken på at dine skattepenger går til å betale en annens bot? det hele er bare destruktivt for samfunnet.
Sitat av qk7k Vis innlegg
Håper virkelig ikke det blir legalisert. Har sett flere begynt med cannabis og så videre, og alle har gradvis fått større problemer med skolen og fravær. Har også hørt om to tilfeller hvor folk har begynt å høre stemmer i hodet etter bruk. To er selvfølgelig ikke mye i den store sammenhengen, men det er bedre å holde det lovlig slik at det skjer med færrest mulig.

Hovedproblemet med hasj er at de som røyker det mye etterhvert blir veldig "innrøyka". dvs at de må ha mer og mer for å få virkning, som igjen fører til at de må ty til kriminalitet, eller til tyngre rusmidler for å få rus. Mange sier også at det er mindre farlig å røyke enn å drikke alkohol, men problemet er at de som begynner å røyke bare gjør det oftere og ofter i svært mange tilfeller. Da vi på mitt kull hadde kommet til 3. videregående var det flere som begynte å dukke opp ruset i timene etter friminutt. Med alkohol klarer folk i mye større grad å holde seg til helgefyll slik at det ikke påvirker hverdagslivet for mye.
Vis hele sitatet...
De som fucker opp livene sine/skulker skolen osv pga cannabis hadde endt opp slik uansett. Hadde de ikke hatt cannabis hadde de brukt noe annet.

ALT handler om viljestyrke.
Jeg er enig i at voksne mennesker burde få ta seg en joint i ny og ne, og mener derfor at det offentlige burde sett litt mellom fingrene på det. Det er ikke noe galt i at en voksen mann på 30+ blir tatt med et gram hasj. Jeg mener bare at dersom det blir offisielt lovlig vil det føre til at mange unge ikke kvier seg til å røyke mye, og at det da blir mer misbruk. Å forsøke å holde hasj unna ungdommen dersom det blir legalisert er jo bare ønsketenkning. Selv drakk jeg ofte alkohol i 13-årsalderen selv om det er 18 årsgrense på.
Det var FN som innførte forbudet og det vil bli FN som opphever det. Håpet er større for at FN eller EU skal bestemme over dette enn den norske staten selv etter min mening. Man ser jo alt annet de blindt godtar fra utlandet, og hva de blindt ikke godtar her hjemme.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Nei du bor i Norge.
Vi har lover og regler mot det meste.
Personlig frihet står ikke likke sterkt her som feks likhetstanken.
Om 2, muligens 6 år, når Venstre får tyngde på stortinget får vi se bedring på ruslovgivingen. En start med utprøving av medisinsk cannabis er en lur vei. Stem!