Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  167 12710
Jeg ser at FPU nett har startet en aksjon for å heve tollgrensen fra 200 NOK som den er i dag til minst 10 000 NOK.
Jeg er enig i at ettersom dette ikke har vert endret på 35 år så burde det endres, men det fpu mener blir en tidobling av den aktuelle prisstigningen som har vert på disse 35 årene.
(prisstigning på ca 380% som tilsvarer at 200kr i 1975 vil i dag vere omtrent 1000kr).

Jeg mener den nye tollgrensen burde vere en plass mellom 1000 og 2000 kroner, hva synes dere?
Sist endret av AdRaste; 7. oktober 2010 kl. 00:37.
For min del så burde tollgrensa ikke eksistert engang
grensen burde være på 1635,36 kroner.
Det hadde vært greit med 1000kr, men jeg overlever nok med 200kr, 200kr er ikke så galt egentlig
Moms er ikke så ille egentlig, det som virkelig svir er fortollingsgebyret. Om noe koster 199kr så får du det for 199kr blankt, men om noe koster 201kr så blir det plutselig oppi 350kr, og en tredjedel av pengene er gebyr. Skjønner ikke hvorfor det skal koste så mye å fortolle en pakke - de har vel omtrent like mye arbeid med pakkene under 200kr.
200 kroner blir litt i minste laget, det er ikke mye en kan kjøpe over nettet da som ikke må fortolles. Jeg mener ikke at det er riktig foreksempel at dersom du kjøper en fotballdrakt fra utlandet så skal den fortolles, men å ha en ikke eksisterende tollgrense vil ødelegge det norske markedet totalt mener jeg. Hvem kommer til og kjøpe tv, datamaskiner og lignende i norge når en får det for halve prisen i utlandet?
Skulle vært på 2000. Det er så sinnsykt kjipt å se på DX og ikke kunne kjøpe det, fordi det koster 250kr.
Sitat av ymgve Vis innlegg
Moms er ikke så ille egentlig, det som virkelig svir er fortollingsgebyret. Om noe koster 199kr så får du det for 199kr blankt, men om noe koster 201kr så blir det plutselig oppi 350kr, og en tredjedel av pengene er gebyr. Skjønner ikke hvorfor det skal koste så mye å fortolle en pakke - de har vel omtrent like mye arbeid med pakkene under 200kr.
Vis hele sitatet...
Er litt enig med deg der, jeg fikk en gang en pakke hvor sender ikke hadde skrevet pris på pakken, verdien var omtrent 25kr og dermed fikk jeg et tollgebyr ettersom tollen måtte åpne pakken for å sjekke hva det var.
Vel, den tidoblinga gjør opp for de primitive toll-reglene som har vært de siste 35 årene. Uten at jeg har noe som helst statistikk på dette, så tipper jeg at det har blitt tollet mer etter at internett ble etablert i Norge for all og enhver mann, enn hvordan situasjonen var i "før-internett" tiden. Folk bestiller shit via nett, og må ut med en del cash pga denne 200 kroners regla.
En annen morsom ting er jo at bøker er totalt unntatt fra disse reglene. Så du kan kjøpe bøker for flere tusen og ikke betale hverken moms eller gebyr.
Sitat av Tortia Vis innlegg
Vel, den tidoblinga gjør opp for de primitive toll-reglene som har vært de siste 35 årene. Uten at jeg har noe som helst statistikk på dette, så tipper jeg at det har blitt tollet mer etter at internett ble etablert i Norge for all og enhver mann, enn hvordan situasjonen var i "før-internett" tiden. Folk bestiller shit via nett, og må ut med en del cash pga denne 200 kroners regla.
Vis hele sitatet...
Tviler på at en tidobling vil korrigere det folk har tapt på den nåverende tollgrensa...
Sitat av ymgve Vis innlegg
Moms er ikke så ille egentlig, det som virkelig svir er fortollingsgebyret. Om noe koster 199kr så får du det for 199kr blankt, men om noe koster 201kr så blir det plutselig oppi 350kr, og en tredjedel av pengene er gebyr. Skjønner ikke hvorfor det skal koste så mye å fortolle en pakke - de har vel omtrent like mye arbeid med pakkene under 200kr.
Vis hele sitatet...
Enig, er så utrolig kjipt vist en ting koster eks. 40$, så må man betale 190kr for å fortolle den, pluss 25% av orginalprisen, da blir det litt.
Synes de burde fjerne forstolingsgebyren, det er jo idioti at de skal ha betalt for å ta penger -.-

Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Skulle vært på 2000. Det er så sinnsykt kjipt å se på DX og ikke kunne kjøpe det, fordi det koster 250kr.
Vis hele sitatet...
DX pleier ikke alltid å oppgi riktige priser på pakene sine, har bestilt for over 200 kr uten å få toll/moms derifra
Sist endret av omba; 7. oktober 2010 kl. 00:54.
Er litt idiotisk ja, men de 25% går til staten mens fortollingsgebyret mener jeg skal dekke tollens utgifter til lønn osv.
Men noe jeg har lurt på er hva skjer med pengene som de får for alle tollauksjonene de holder osv?
Det er Posten som krever et gebyr for fortolling, og ikke Tollvesenet selv. Posten er et profittdrevet selskap som tar penger for tjenestene sine. De 25 prosentene er moms/merverdiavgift som staten krever på de aller fleste produkter som kjøpes i inn- og utland. 200-kronersgrensen regner jeg med finnes fordi det ville blitt en for stor og krevende jobb å kreve moms på alle sendinger som importeres.
Sitat av omba Vis innlegg
Enig, er så utrolig kjipt vist en ting koster eks. 40$, så må man betale 190kr for å fortolle den, pluss 25% av orginalprisen, da blir det litt.
Synes de burde fjerne forstolingsgebyren, det er jo idioti at de skal ha betalt for å ta penger -.-



DX pleier ikke alltid å oppgi riktige priser på pakene sine, har bestilt for over 200 kr uten å få toll/moms derifra
Vis hele sitatet...
Så faktisk på faq'en til dx i går at norge er det eneste landet dx oppgir rett pris til
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Hovudproblemet er ikkje MVA, men som DonTomasso seier alle dei helvetes gebyra, som gjer det dyrt.

Viare så vil jo fjerning av tollgrensa føre til sterk konkuransevridning. I 1970 tviler eg på at veldig mange nordmenn bestilte ting fra utlandet. I dag gjer alle det. Eg veit ikkje kor mange prosent av ordrane til t.d. komplett som er mellom 200 og 1000,- men eg gjettar på at det er ein god del. Vil vi ha slike bedrifter i Noreg? Dei gir jo arbeidsplasser? Men kva om ei kan spare 25% på å flytte over grensa til Sverige?

Hadde vore betre å legge til rette for å bli kvitt gebyr hos posten.
Sitat av ymgve Vis innlegg
En annen morsom ting er jo at bøker er totalt unntatt fra disse reglene. Så du kan kjøpe bøker for flere tusen og ikke betale hverken moms eller gebyr.
Vis hele sitatet...
Jaha.. Dette var nytt stoff for meg.
Mener bestemt at flere pyrobøker som WIP-medlemmer har kjøpt, måtte fortolles.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Jaha.. Dette var nytt stoff for meg.
Mener bestemt at flere pyrobøker som WIP-medlemmer har kjøpt, måtte fortolles.
Vis hele sitatet...
Det er riktig som ymgve sier. Bøker importert til eget bruk er ikke avgiftspliktige.

http://www.toll.no/templates_TAD/Art...=NO#avgiftsfri
Sitat av ymgve Vis innlegg
Moms er ikke så ille egentlig, det som virkelig svir er fortollingsgebyret. Om noe koster 199kr så får du det for 199kr blankt, men om noe koster 201kr så blir det plutselig oppi 350kr, og en tredjedel av pengene er gebyr. Skjønner ikke hvorfor det skal koste så mye å fortolle en pakke - de har vel omtrent like mye arbeid med pakkene under 200kr.
Vis hele sitatet...
Om du fortoller pakken selv, slipper du fortollingsgebyr.
Sitat av Lanjelin Vis innlegg
Om du fortoller pakken selv, slipper du fortollingsgebyr.
Vis hele sitatet...
Ikke i følge Posten sine sider. Fortell oss hvordan man kan fortolle selv og slippe gebyret?
Sitat av Sonic Vis innlegg
Så faktisk på faq'en til dx i går at norge er det eneste landet dx oppgir rett pris til
Vis hele sitatet...
Har enda ikke fått oppgitt rett pris på noe av det jeg har bestilt ifra DX. Så må være noe de skriver på siden sin isåfall.
Mener grensen burde minimum hvert 500 kroner, da det skal veldig lite til for og gå over 200 kroner.
Burde hvert 1000 kroner.
Men 200 kroner er latterlig lav grense når man ser på hva ting koster i dag, mener jeg...
Men som det blir nevnt, er jo gebyrene som er ville. Man kan spare noen kroner på og handle i utlandet, selv med moms.
Enig med slashdot her - om grensa vert lagt for høgt vil norske nettbutikkar få særs merkbar konkurranse frå utanlandske nettbutikkar, og om grensa hadde kome på latterlege 10 000 kroner kunne ein kjøpt nesten alt ein treng av forbrukarelektronikk frå utlandet billeg. Om eg skal synse vil eg gjette at det ikkje hadde skada å heva grensa til ein stad mellom 500-1500 kroner.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bronze Vis innlegg
Om eg skal synse vil eg gjette at det ikkje hadde skada å heva grensa til ein stad mellom 500-1500 kroner.
Vis hele sitatet...
Det interessante hadde vore å vite verdien av bestillingane fra t.d. komplett i snitt siste året. Eg har sett gjennom mine bestillinger fra nettbutikker, og med unntak av ei bestilling fra Amazon og eit par fra ebay har samtlege vore under tusenlappen. For flesteparten av dei bestillingene så gjer MVA og gebyr at det i praksis er samme pris i Noreg og andre plasser.

Og forutsetningene for handel på tvers av landegrensene er som sagt totalt snudd på hovudet sidan 1970...
Sitat av ymgve Vis innlegg
Ikke i følge Posten sine sider. Fortell oss hvordan man kan fortolle selv og slippe gebyret?
Vis hele sitatet...
Toll.no
Tollvesenet belaster ingen gebyr når du fortoller varer via Internett.
Tollvesenet krever kun inn merverdiavgift og eventuell toll for varen.
Transportører vil derimot ofte belaste deg med gebyrer når de sender varen til deg.
Ønsker du å rette klage på dette beløpet ber vi deg sende denne til det firmaet som har stått for forsendelsen av varene.
Vis hele sitatet...
titegn
[COLOR="DarkRed"]*Transportører vil derimot ofte belaste deg med gebyrer når de sender varen til deg.*[/COLOR]
Som flere her sier så er den bakenforliggende årsaken på at grensen ligger på 200kr konkurranse fra utlandet.

Etter min mening tilsier ikke en økning opp til 1000kr at flere bedrifter kommer til å gå dukken, mange vil fortsatt sette leveringstid og lettere retur ved evt. klage høyt, noe man ikke får like lett med utenlandske bedrifter (tenker da på tidsbruk ved postgang).

Som en liten fun fact kan det nevnes at å heve tollgrensen til 1000kr var én av de få tingene alle de tre partiene i den rød-grønne regjeringa var enige om før regjeringssamarbeidet, likevel har ikke det skjedd noe på den fronten.
Sitat av Lanjelin Vis innlegg
Om du fortoller pakken selv, slipper du fortollingsgebyr.
Vis hele sitatet...
Sitat av ymgve Vis innlegg
Ikke i følge Posten sine sider. Fortell oss hvordan man kan fortolle selv og slippe gebyret?
Vis hele sitatet...
Sitat av blacklight Vis innlegg
[COLOR="DarkRed"]*Transportører vil derimot ofte belaste deg med gebyrer når de sender varen til deg.*[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Er dette da et fortollingsgebyr eller fraktgebyr?
Sitat av Lanjelin Vis innlegg
Er dette da et fortollingsgebyr eller fraktgebyr?
Vis hele sitatet...
posten kaller det fortollingsgebyr
Vi vet alle hva hovedargumentet er når det gjelder tollgrensen ikke sant? Norske nettbutikker klarer ikke å konkurrere.

Bokilden.no
haugenbok.no

I rest my case!
Sist endret av toeless; 11. oktober 2010 kl. 21:01.
Sitat av toeless Vis innlegg
Vi vet alle hva hovedargumentet er når det gjelder tollgrensen ikke sant? Norske nettbutikker klarer ikke å konkurrere.

Bokilden.no
haugenbok.no

I rest my case!
Vis hele sitatet...
Hviler du saken på bøker? Av alle ting så velger du en som er frilagt for toll. Det er bare å kjøpe så mange bøker du vil fra utlandet, så lenge det er til eget bruk selvfølgelig. Se på det som en anledning til ikke bare å tilegne seg de kunnskapene det står skrevet om, men også som en anledning til å pusse på sprogkunnskapene.
Sitat av toeless Vis innlegg
Vi vet alle hva hovedargumentet er når det gjelder tollgrensen ikke sant? Norske nettbutikker klarer ikke å konkurrere.

Bokilden.no
haugenbok.no

I rest my case!
Vis hele sitatet...
Staten skal ha MVA på alle tjenester/produkter, og har i så måte utvidet dette i 2011 budsjettet.

Det er ikke for å redde norske butikker eller nettbutikker, det er for å sikre staten inntekter.

Grensa kan være irriterende, men den er der for å gjøre en nyttejobb for samfunnet.
http://www.facebook.com/?ref=logo#!/...31391806913776
OG
http://hevtollgrensen.fpu.no/

Når ikke grensa er flytta på 35 år, er det noe som er veldig,veldig galt. 200.- i 1975 er mer enn 200 kr idag

tyggisene kostet noen få øre den gang (ifølge mamma), idag er det opp i 10-12 kr for en
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Når ikke grensa er flytta på 35 år, er det noe som er veldig,veldig galt. 200.- i 1975 er mer enn 200 kr idag
Vis hele sitatet...
Samtidig er forutsetningene for postordrehandel totalt endra dei siste par tiåra. Fraktpriser har nokså sikkert gått nedover, og kommunikasjonsmidler har ført til at det er enkelt og tilgjengelig å bestille fra utlandet - som fører til større konkuranse frå utanlandske nettbutikker.
FPUs forslag slik jeg forstår det nå er jo latterlig og virker (ikke uventet) ikke helt gjennomtenkt ut. Dog tror jeg en økning fra 200 kr til 500 kr burde være overkommelig.
Sitat av sorlandet Vis innlegg
Staten skal ha MVA på alle tjenester/produkter, og har i så måte utvidet dette i 2011 budsjettet.

Det er ikke for å redde norske butikker eller nettbutikker, det er for å sikre staten inntekter.

Grensa kan være irriterende, men den er der for å gjøre en nyttejobb for samfunnet.
Vis hele sitatet...
Hvor argumenterer politikerne med at det er for a beholde inntekter til staten? Argumentene gaar i det aa beskytte norsk neringsliv. Om det argumenterer for a beholde inntektene sine sa er det en annen sak. Men det gjor de ikke sa vidt jeg vet.
Sitat av mathsterk Vis innlegg
grensen burde være på 1635,36 kroner.
Vis hele sitatet...
hvordan kom du til det tallet ? xD

for min del, kan tolgrennsen være 100,000
Sitat av Motor-Nicco Vis innlegg
hvordan kom du til det tallet ? xD

for min del, kan tolgrennsen være 100,000
Vis hele sitatet...
med magi, hvordan ellers?
Sitat av Scipio Vis innlegg
Hviler du saken på bøker? Av alle ting så velger du en som er frilagt for toll. Det er bare å kjøpe så mange bøker du vil fra utlandet, så lenge det er til eget bruk selvfølgelig. Se på det som en anledning til ikke bare å tilegne seg de kunnskapene det står skrevet om, men også som en anledning til å pusse på sprogkunnskapene.
Vis hele sitatet...
Poenget er vel at bokilden og haugen bok klarer å konkurrere. Var vel en grunn til at jeg valgte de to sidene nettopp fordi bøker fra utlandet er frilagt toll.
Sitat av toeless Vis innlegg
Poenget er vel at bokilden og haugen bok klarer å konkurrere. Var vel en grunn til at jeg valgte de to sidene nettopp fordi bøker fra utlandet er frilagt toll.
Vis hele sitatet...
Bøker bestilt fra utlandet er nærmest utelukkende på et ikke-norsk språk, mens mannen/kvinnen i gata gjerne foretrekker å lese på norsk. Det samme kan ikke sies å gjelde for elektronikkprodukter, for eksempel.
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Skulle vært på 2000. Det er så sinnsykt kjipt å se på DX og ikke kunne kjøpe det, fordi det koster 250kr.
Vis hele sitatet...
La oss si at grensa blir hevet til 2000kr. Du tror ikke det da kommer til å være (minst) like kjipt når det er noe som koster 2050kr?
Ser grunnen til at den er såpass lav, vi må jo passe på bedriftene våre når vi er verdens dyreste land.
Når det er sagt trur jeg ikke vi hadde tatt veldig skade av å øke den til 4-500kr heller, men jeg har ingen bedre begrunnelse enn at jeg vil kunne bestille allslags crap fra utlandet billigst mulig.
Sist endret av Bothrops; 13. oktober 2010 kl. 10:32.
Enig med at tollgrensen burde heves til 500-1000kr. Men har dere noen gang tenkt over hvor stor skade norske (web)butikker?
Det kommer 100% sikkert til å være MANGE butikker her til lands som enten vil gå konk, eller vil bli flytta til lavkostland, hvis det forslaget der blir gjennomført, og det er også det som var grunnen til at de rødgrønne fant ut at de måtte gå fra det løftet.

For all del - jeg syns det kan være irriterende selv også, men greia er at når vi har mye penger, som vi har pga oljen, så vil ALT av lønninger og priser i landet stige pga dette (tenk litt gjennom det så skjønner dere logikken). Dette gjelder naturligvis også for utgiftene både vanlige butikker og nettbutikker har, til lokaler, lønn osv, og dermed MÅ de ta inn disse kostnadene på prisene på varene, som er det de lever av å selge.

Derfor vil en vare som selges i et høykostland måtte selges dyrere enn samme vare som selges i et lavkostland. Så spørsmålet er egentlig - er du villig til å SELV gå ned i lønn? Nei? Da må vi generelt også finne oss i at vi har et høyere prisnivå her i landet, og når handel fra utlandet har blitt så enkelt som det er i dag, så må vi gjøre noe for at butikker osv ikke skal gå konk eller flyttes til utlandet, vi må beskytte dem på en eller annen måte.

Ja, vi kunne ha fjerna mva totalt, det er naturligvis en mulighet. Men dette er en "skatt"/avgift som de aller fleste land i verden har - med forskjellige navn, og forskjellige nivåer, men likefullt noe de aller fleste har, så det blir litt snodig om vi skal fjerne den her, bare for å finansiere enda høyere forbruk når vi egentlig burde prøve å kutte ned på forbruket vårt.

Stjerneeksempel på FpUs intelligensnivå.
Sitat av Provo Vis innlegg
Bøker bestilt fra utlandet er nærmest utelukkende på et ikke-norsk språk, mens mannen/kvinnen i gata gjerne foretrekker å lese på norsk. Det samme kan ikke sies å gjelde for elektronikkprodukter, for eksempel.
Vis hele sitatet...
Hvem er "mannen i gata"?

Jeg kjøper bøker fra utlandet og jeg leser bøker som oftest på orginalspråket/oversatt til engelsk. Hvorfor gjør jeg dette? Jo fordi bokkilden har blodpriser på de samme bøkene. Er jeg den eneste som gjør dette? Nei. Er jeg en minoritet? Trolig.

Vil det være en minoritet som kjøper elektronikkprodukter fra utlandet om man hever tollgrensa til 1000 kroner?
Trolig.

Så hva er poenget ditt?
Sitat av toeless Vis innlegg
Hvem er "mannen i gata"?
Vis hele sitatet...
Folk flest. Det tror jeg du vet.

Sitat av toeless
Jeg kjøper bøker fra utlandet og jeg leser bøker som oftest på orginalspråket/oversatt til engelsk. Hvorfor gjør jeg dette? Jo fordi bokkilden har blodpriser på de samme bøkene. Er jeg den eneste som gjør dette? Nei. Er jeg en minoritet? Trolig.
Vis hele sitatet...
Jeg kjøper også bøker på engelsk. Og vi er begge en del av en minoritet. Og årsaken til at vi er en minoritet er fordi folk flest vil lese bøker på norsk.

Sitat av toeless
Vil det være en minoritet som kjøper elektronikkprodukter fra utlandet om man hever tollgrensa til 1000 kroner?
Trolig.
Vis hele sitatet...
Mulig, men av helt andre årsaker enn hva man har angående bøker. Det er direkte og betydelige praktiske hindringer som ligger til grunn for at folk flest ikke kjøper bøker på engelsk. Derimot er de eneste grunnene til å ikke kjøpe elektronikkprodukter fra utlandet frakttid og at forbrukerkjøpsloven ikke gjelder på samme måte – sistnevnte trenger ikke å ha noe å si hvis forhandlerens/produsentens forpliktelser i garantien overgår forpliktelsene i forbrukerkjøpsloven, noe den i mange tilfeller gjør.

Og det er vel liten tvil om at selv om det skulle være en minoritet som kjøper elektronikkprodukter fra utlandet med økt tollgrense, så vil både minoriteten og antall kroner som brukes for utenlandskjøp øke. Ikke nødvendigvis så mye at det er et problem, men det vil avhenge av hvor mye grensen eventuelt heves – det er ikke vanskelig å tenke seg at internasjonale forhandlere vil rette seg mer mot det norske markedet for utenlandskjøp hvis tollgrensen heves til 10 000 kr, slik FpU vil.

Sitat av toeless
Så hva er poenget ditt?
Vis hele sitatet...
At eksempelet ditt med bøker er fryktelig dårlig, ettersom det foreligger helt andre premisser.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Provo: bokmomsen er jo null i Noreg også, på norske bøker, så det er kun likebehandling av norsk og utanlandsk litteratur. Grunnen til det er jo kulturpolitikk - staten ser på bøker som så stort samfunnsgode at en ikkje vil auke prisen på dei unødig.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Provo: bokmomsen er jo null i Noreg også, på norske bøker, så det er kun likebehandling av norsk og utanlandsk litteratur. Grunnen til det er jo kulturpolitikk - staten ser på bøker som så stort samfunnsgode at en ikkje vil auke prisen på dei unødig.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er klar over det. Men poenget er at å bruke bøker som eksempel på at avgiftsfri import til eget forbruk er problemfritt ikke holder mål, ettersom folk flest ikke er interessert i å kjøpe bøker skrevet på andre språk. Det samme kan ikke sies å gjelde for andre produkter, som f.eks. forbrukerelektronikk, slik at selv om bokbransjen ikke lider noen nød av manglende tollgrense for deres produkter, så betyr ikke det at andre bransjer ikke vil gjøre det.
Sitat av Dragoon Vis innlegg
Enig med at tollgrensen burde heves til 500-1000kr. Men har dere noen gang tenkt over hvor stor skade norske (web)butikker?
Vis hele sitatet...
*Care

Nå har det seg slik at utenlandske og norske web-butikker skaffer produkter fra samme kinesiske fabrikker-->mer logisk å kjøpe den eksakt samme tingen fra ei utenlandsk side, enn å kjøpe fra ei norsk side, og bruke trippelt så mye penger.