Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2391 1207267
Kanalsortering virker her.
Min går også tilbake til original rekkefølge ved reboot. Men det gjorde den når den var koblet til FMG også.
@janolov: Ok. Ser det er mange som klager over dette på FB-siden til Altibox, og de sier det er en kjent feil, så da er det jo rart at det virker hos deg. Sorteringen i seg selv virker nok hos alle, men den overlever ikke en reboot.

Sånn ellers så er det ikke helt stabilt her hos meg. Jeg har opplevd at den har hoppet uprovosert ut av et opptak man ser på, og jeg har også opplevd at det ikke går an å pause live TV. Etter en tid så kan det gjerne fikse seg selv uten at jeg gjør noe. I denne tilstanden går det heller ikke an å starte opptak som man har gjort tidligere.

Vet ikke helt hvorfor, men det kan hende det har noe med at jeg kjører en egen router på TV-greiene, som håndterer alle trafikk som skal gå til VLAN 101. Når en dekoder forsøker å nå en av disse rutene, så får den typisk en ICMP redirect fra min hovedrouter, slik at den i neste runde skal gå direkte på TV-routeren. Jeg kan ikke se at det alltid kommer en slik redirect fra hovedrouteren, men jeg er ikke sikker på hvorfor.

Sånn utover det så har jeg også forsøkt å finne ut hva slags trafikk dekoderen egentlig kjører mot internett, og det er fint lite. Faktisk kan jeg bare se at den under boot kjører en "POST /SecureClock/?Time HTTP/1.1" til services.wmdrm.windowsmedia.com. Altså noe DRM-greier. Ellers ser jeg ingen trafikk mot internett.

Edit: Jeg fikk fikset problemet med at det var litt bingo om jeg fikk svarte kanaler eller ikke ved oppstart. Problemet hadde med ICMP-redirect å gjøre. Ikke brennsikker på om det er dekoderen som ikke forholder seg til normal praksis, eller om det er routeren min som ikke gjorde det, men problemet løste seg ved å gi dekoderne router nr 2 som gateway via DHCP. Da er det den routeren som må sende redirect for trafikk som skal til internett, og som nevnt er det bortimot ingenting. Hovedmengden av trafikk går da direkte til riktig router, og nå booter dekoderne opp korrekt hver gang. Merk at dette kun er et problem om man har flere routere som deler på jobben. Går alt gjennom samme router betyr det ingenting, men den routeren må da jobbe hardere siden den får alt av trafikk gjennom seg.

Det jeg imidlertid har opplevd to ganger, er at når jeg ser et program fra programarkivet, så har dekoderen gått i frø etter rundt en halvtime. Da bare hakker lyd og bilde, og jeg får ikke sett noe videre. Menysystemet virker, men ingen kanaler. Etter en tid så kommer den seg igjen av seg selv. Eller den kan rebootes, selvfølgelig. Jeg aner ikke om dette er forårsaket av noe i mitt nettverk eller om det er lenger ute. Er det ingen andre som noensinne har hatt samme eller lignende problem?

Jeg sjekket også det med om 213.167.98.0/24 må routes til VLAN 101, og det ser ut for at det må det ikke. Det funker både der og via internett.

I sum kan jeg vanskelig skjønne "kravet" fra Altibox om å ikke ha FMG i bridge mode, for det er jo nesten ingenting som ikke fungerer over VLAN 101. Unntaket er den tidligere nevnte Microsoft-adressen som dekoderen snakker med (DRM), men den burde kanskje Altibox kunne klare å fikse gjennom VLAN 101 uten større problemer.

Sånn ellers har jeg et klart inntrykk av at det er noe dårligere bildekvalitet enn i den gamle løsningen. Alt ser mer komprimert ut, og kanskje spesielt opptak. Kan det være at de transkoder det som går inn i opptak (og programarkiv) for å spare plass? Tror jeg må teste litt mer nøye på dette.
Sist endret av mroek; 24. august 2017 kl. 02:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er ganske sikker på at min kanalliste ikke har forandret seg etter boot.
Bildekvaliteten syns jeg er betydelig bedre enn på den gamle løsningen.
Er ganske sikker på at min kanalliste ikke har forandret seg etter boot.
Bildekvaliteten syns jeg er betydelig bedre enn på den gamle løsningen.

Kanalsortering og favorittkanaler overlever reboot hos meg hvertfall
Sist endret av janolov; 24. august 2017 kl. 11:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av jockek Vis innlegg
Jeg har for øvrig ganske snart fiks-ferdig copy-paste konfigurasjon til EdgeRouter/EdgeOS/Unifi Security Gateway (USG). Jeg må bare luke ut de siste firewall-filtrene, samt DHCP-opsjoner. Håper på at dette er klart i løpet av morgendagen.
Vis hele sitatet...
Hei! Veldig nysgjerrig på om du har kommet i mål med dette?
Sitat av lordpizza Vis innlegg
Hei! Veldig nysgjerrig på om du har kommet i mål med dette?
Vis hele sitatet...
Ja og nei. Konfigurasjonen er «ferdig», men det er som med andre her inne; ikke virk på initiell firmware/software-update (når de kommer «fresh out of the box»). Dette vil også mest sannsynlig føre til følgefeil ved seinere anledninger (når nye software pushes), slik at jeg ønsker å få det til før jeg gir meg (alternativt mekke til en semi-hybrid løsning som gjør at jeg selv likevel terminerer fiber + VLAN102).

I mellomtiden har jeg også bestilt den nye TV-løsningen, så jeg har ikke lagt alt for mye energi i å få de gamle Motorola STB-ene til å virke.

TLDR; jeg har ikke glemt hva jeg skrev, og det kommer så snart det er klart (-:
Sitat av jockek Vis innlegg
I mellomtiden har jeg også bestilt den nye TV-løsningen, så jeg har ikke lagt alt for mye energi i å få de gamle Motorola STB-ene til å virke.
Vis hele sitatet...
Det blir jo spennende. Så langt er det kun @atg som har rapportert at ny dekoder har klart å auto-provisjonere seg via hans eget system/nett. Jeg brukte veldig mye tid på det her hos meg, men uten suksess. Jeg fant ingen årsak til at det ikke skulle fungere, men likevel gjorde det ikke det. Det kan ikke være mye jeg ikke prøvde, tror jeg. Jeg fant ingen indikasjoner på at FMG gjør noe spesielt i den sammenhengen, men øyet ble stort og vått av å studere pakkedumpene uten result, så jeg gav opp.

Jeg synes likevel det er en god ide om du passer på å pakkedumpe når du kobler opp første gang. Kan jo hende det bare virker hos deg, og i så fall er jo pakkedumpen ikke mye å ha på, men om det ikke virker så har du jo muligheten til å grave litt og se om du finner det jeg ikke fant.

Merk at ut av esken så henter dekoderen først en ny firmware som den flasher og så rebooter den før den skal "koble til Altibox for første gang". Den firmware-oppgraderingen fungerte problemfritt hos meg, det var auto-provisjoneringen som ikke fungerte.

Jeg tror derfor at oppdateringer kanskje ikke vil være et problem, da jeg mistenker at provisjoneringen er en engangsgreie for at serverne til Altibox skal vite at akkurat det dekoderindividet er kommet i drift.
Akkurat samme problem jeg hadde. Rute til 172.21 hadde ikke noe å si for provisjoneringen. Jeg ga også opp og lot tuneren fikse dette bak originalrouter. Det store spørsmålet nå er jo om det trengs provisjonering ved fremtidige oppdateringer, eller om det bare var en engangsgreie, slik at man ikke trenger å bekymre seg ved fremtidige oppdateringer. Men håper jo at noen klarer å knekke den nøtta slik at man kan være på den sikre siden.

En ting jeg lurer på: Er det flere som opplever at bildet hakker, spesielt ved horisontale panoreringer? Jeg er veldig følsom for slikt, og det er nesten uutholdelig på de nye tunerne. Jeg regner med det ikke har noe med eget oppsett å gjøre, siden det også er slik på tidsforskjøvet visning.
Sist endret av BillyIdle; 25. august 2017 kl. 12:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg tror det er en engangsgreie, men helt sikker kan man ikke være.

Jeg gjorde et eksperiment i går, og det var å gå inn i valget "Gjenopprett til fabrikkinnstillinger" på den ene av mine dekodere. Det tok litt tid, og underveis i prosessen så var den faktisk innom nettopp det skjermbildet med "Kobler til Altibox for første gang". Men til forskjell fra første gang, så gikk det betydelig raskere, og den stoppet opp bare et lite øyeblikk på 80 % (der den tidligere ble hengende og gikk i feil) før den gikk videre og kom opp som normalt.

Den lastet heller ikke ned noen ny software (naturlig nok).
Jeg lurer på at den faktisk får inn selve portalen på den første gangen. For i motsetning til den gamle Motorola-tuneren, så trenger ikke denne laste portalen ved reboot.
Tja. Den laster jo noe under oppstart, men dekoderen har nok ingen portal lagret, den henter sikkert omtrent alt den trenger on the fly. Men når det er sagt, den laster inn en del fonter og annet småknask under bootingen, da.

Ellers kan jeg ikke si at jeg synes det er mer hakking enn i den gamle TV-løsningen, men generelt er jeg overbevist om at det er mer komprimeringsartefakter enn det var før. I lyse scener kan jeg ikke se det, men i mørke scener er det veldig fremtredende, og mer enn i gammel løsning. Litt vanskelig å forklare, men det arter seg litt som at disse partiene er mer uskarpe, og at ved bevegelse så henger bildet litt igjen i akkurat disse partiene. Nesten som om det er flere lag i bildet, der bevegelsen skjer bak et "malingslag" som ligger foran.

I sum synes jeg dette forringer bildekvaliteten sammenlignet med forrige TV-løsning. Men alt annet er stort sett bedre nå.
Hei. Først vil jeg bare takke alle nettverks guruer for at denne tråden finnes. Har selv brukt verdifull info i denne tråden for å kvitte meg med den bedritene Zyxel hjemmesentralen som ikke leverer hastigheten som er tilgjengelig. Og det er jeg takknemlig for

Har nettopp fått Nye Altibox TV løsningen og mitt tidligere oppsett fungerer ikke lenger. Det bestod av ASUS RT-AC68U (Merlin firmware) tilkoblet etter fiber converter. Dette oppsettet har fungert knirkefritt i flere år nå takket være dere. Får internet til å virke gjennom VLAN 102, men ikke TV.

Jeg er dessverre ikke god nok på nettverk til å løse dette selv, så håper dere kan komme med noen tips. Har lest gjennom de siste sidene i denne tråden flere ganger uten å bli noe klokere om oppsettet på ASUS´n. Det jeg sliter mest med å forstå er hvordan jeg forteller ASUS routeren hvor den skal route hvilken trafikk.

Er det mulig å få denne ASUS routeren til å fungere med den nye løsningen? Eller må jeg belage meg på innkjøp av annet utstyr? Tar gjerne imot tips om hva jeg evt. trenger.
Har slengt meg på med fremtidens tv, og investert i en Microtik RB3011 satte i gang og følget oppskriften til @atg til punkt og prikke og dobbeltsjekket oppsette et par ganger også.

jeg startet opp en ny Q22 dekoderen uten at den har vært tilkoblet FMG men den feilet alltid på 80%.

Måtte til slutt bite i det sure eple og koble tilbake FMG og da kom meldingen om ny software og når denne var installert så startet boksen opp og alt virket som det skulle.

Koblet så tilbake RB3011 og tenkte basert på andre sine erfaringer at det var sikke bare dette som skulle til.
Men den gang ei, kommer en feilmelding under oppstart «Unknown error ####» før den gjør seg ferdig med oppstart.
Men da er Tv portalen utilgjengelig og det er kun NRK kanalene som viker.

Internett delen virker sånn som det skal og så langt jeg kan se har jeg følget oppskriften til @atg

Er det noen forskjell i hos de ulike leverandørene av Altibox ? Har selv Lyse som leverandør
har selv lyse så det skal funke

Jeg tipper det er noe feil med routinga, hva som går hvor så du kan dobbelt sjekke dette. Evt sende konfigen din så kan jeg si om jeg ser noe feil

har selv lyse så det skal funke

Jeg tipper det er noe feil med routinga, hva som går hvor så du kan dobbelt sjekke dette. Evt sende konfigen din så kan jeg si om jeg ser noe feil
Sist endret av atg; 25. august 2017 kl. 17:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei, tanken slo meg at det må være noe med routing når du nevnte det, og du har vel skrevet noe om det i en tidligere post.

Har resatt RB’n og lagt inn oppsette på nytt siden jeg nok har rotet det til med og prøvd alt tenkelig for å få det til og virke.

Men det er fredag og det er ikke godt for husfreden og tulle med tv’n nå så jeg skal prøve på nytt i morgen.
Hei folkens.

Da har jeg endeli fått ræva i gir og hentet ny boks hos min altibox leverandør og fått fikset Mikrotik routeren. Men en ting jeg merker er at jeg nå får SYKT mange så prøver og logge seg inn som ROOT/ Admin. hvordan kan jeg blokke all trafikk som jeg ikke ønsker inn? husker før så var alt blokket. så la jeg bare til en ny port som jeg ville tillate inn. håper noen kan hjelpe meg med dette =)
Hei folkens.

Da har jeg endeli fått ræva i gir og hentet ny boks hos min altibox leverandør og fått fikset Mikrotik routeren. Men en ting jeg merker er at jeg nå får SYKT mange så prøver og logge seg inn som ROOT/ Admin. hvordan kan jeg blokke all trafikk som jeg ikke ønsker inn? husker før så var alt blokket. så la jeg bare til en ny port som jeg ville tillate inn. håper noen kan hjelpe meg med dette =)

Hei igjen. Fikk koblet til boksen til tv. og oppdatert. Men nå kom det opp at tv service currently unavailable
press ok to enter network config

å der kan jeg refreshe. får Network connected. Men fortsatt samme feil.

Hei igjen. Fikk koblet til boksen til tv. og oppdatert. Men nå kom det opp at tv service currently unavailable
press ok to enter network config

å der kan jeg refreshe. får Network connected. Men fortsatt samme feil.
Sist endret av crazylegs; 25. august 2017 kl. 23:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av crazylegs Vis innlegg
Hei igjen. Fikk koblet til boksen til tv. og oppdatert. Men nå kom det opp at tv service currently unavailable
press ok to enter network config
å der kan jeg refreshe. får Network connected. Men fortsatt samme feil.
Vis hele sitatet...
Er egentlig samme problem som jeg har skal ha en ny test runde i morgen.
Sitat av tfjelde Vis innlegg
Er egentlig samme problem som jeg har skal ha en ny test runde i morgen.
Vis hele sitatet...
Aaaa... kjipt.. håper vi finner utav det.. føler det er noe som mangler. får se nrk kanalene dog.

Har foresten satt dette opp på min RB2011UAS-2HnD. og det var som atg sa.. jeg klarer max 200mbit. får 100% load..
Sist endret av crazylegs; 26. august 2017 kl. 00:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av crazylegs Vis innlegg
Aaaa... kjipt.. håper vi finner utav det.. føler det er noe som mangler. får se nrk kanalene dog.

Har foresten satt dette opp på min RB2011UAS-2HnD. og det var som atg sa.. jeg klarer max 200mbit. får 100% load..
Vis hele sitatet...
Da er det nok ikke usannsynlig at du vil få hakking og dropouts i TV-bildet når du forsøker å kjøre mye trafikk til internett.

Ellers, hva mener du med at noen forsøker å logge seg på som root? Hvor er det dette skjer? På routeren din? Med mindre du trenger det selv, så er det nok greit å ikke tillate pålogging fra WAN-siden i det hele tatt. Om du skal fjernadministrere systemene dine, så er det bedre å sette opp en VPN-server som gir deg mulighet til å komme inn i ditt eget nett fra utsiden.
Sitat av tfjelde Vis innlegg
Er egentlig samme problem som jeg har skal ha en ny test runde i morgen.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk det til i går. Koblet boksen til altibox sin router. Men så fikk jeg samme feil. Så kom jeg på at jeg var koblett til en switch. Så jeg koblet meg forbi denne og da fungerte det. Fikk bilde og kom inn i menyen.

Og da koblet jeg routeren min tilbake og boksen i. Da fungerte tv igjen via switchen. Men da krasjet hele internetten. Switchenfikk en load på 90% men tv fungerte.

Så konklusjon. 800mhz prosessor er aaaalt for svakt. Får også bare 200mbit internett. Så her må et råskinn til.
Sitat av crazylegs Vis innlegg
Jeg fikk det til i går. Koblet boksen til altibox sin router. Men så fikk jeg samme feil. Så kom jeg på at jeg var koblett til en switch. Så jeg koblet meg forbi denne og da fungerte det. Fikk bilde og kom inn i menyen.

Og da koblet jeg routeren min tilbake og boksen i. Da fungerte tv igjen via switchen. Men da krasjet hele internetten. Switchenfikk en load på 90% men tv fungerte.

Så konklusjon. 800mhz prosessor er aaaalt for svakt. Får også bare 200mbit internett. Så her må et råskinn til.
Vis hele sitatet...
Da er det vel switchen din som er problemet. Hva slags switch bruker du?

Jeg måtte bytte ut mine switcher, da di gamle ikke støttet igmp spoofing
Ja, IGMP snooping (ikke spoofing) er en stor fordel, men ikke en absolutt nødvendighet i alle tilfeller. Kommer an på hva slags andre enheter som blir påtvunget dataene. Om man f.eks har to dekodere i en switch som ikke støtter IGMP snooping, så tviler jeg på at det er noe stort problem for dekoderne.

@Nergaar’n: Det er nok mulig å få det til med den Asusen du har, men det lar seg neppe gjøre bare fra GUIet. Du kjører jo Merlin, som gir deg ganske avanserte muligheter, men det krever nok at du gjør ting fra kommandolinjen og via script. Du skriver ikke hvordan den var satt opp med den gamle løsningen, men jeg tipper kanskje det var slik at dekoderne fikk IP direkte fra Altibox over VLAN 101? Altså at du ikke kjørte IGMP proxy på Asusen din?

@tfjelde: Vanskelig å si hva som er galt, men siden du får NRK-kanalene så tyder det på at både routing og IGMP proxy fungerer.

En generell, basic test som alle kan gjøre er følgende (fra en PC i samme nett som dekoderne, vanligvis LANet ditt):

Forsøk å pinge tviptveds.services.altibox.net. Da gjør PCen et DNS-oppslag på det navnet (som p.t gir en IP som er 172.21.35.7 hos meg), og forsøker å pinge serveren.

Hvis du får svar på ping, så er routingen til 172-nettet riktig. Får du feil på navneoppslaget (bad address e.l) så har du en DNS-feil. Det er viktig å benytte en Altibox DNS, siden dette er interne navn og servere.

Hvis du ser at navnet blir riktig oversatt til IP, men at du ikke får svar på ping, så er det noe galt med routingen.

Dette er en enkel test som *må* fungere før det er vits i å lete videre. Dekoderne bruker DNS aktivt, de er ikke hardkodet med IP-adressene til serverne hos Altibox.
Sist endret av mroek; 26. august 2017 kl. 15:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Da er min RB3011 også oppe og kjører etter og ha tatt en reset av konfig og startet med blanke ark

Må nok ha bomma på noe med rutingen til 172.21.0.0/16 nettet

RB3011'n er passe kraftig til og kunne takle en speed test med D:505 / U:520 med ca 48% cpu uten at det hakker på tv bildet/Lyd.
Sitat av janolov Vis innlegg
Da er det vel switchen din som er problemet. Hva slags switch bruker du?

Jeg måtte bytte ut mine switcher, da di gamle ikke støttet igmp spoofing
Vis hele sitatet...
Noe billi jolly greier. Så må nok kjøpe meg en ny skikkelig. Noen forslag? Trenger ikke mange porter. Da den blir brukt til. Tv,ps4 ein wifi og nå altibox

Sitat av mroek Vis innlegg
Ja, IGMP snooping (ikke spoofing) er en stor fordel, men ikke en absolutt nødvendighet i alle tilfeller. Kommer an på hva slags andre enheter som blir påtvunget dataene. Om man f.eks har to dekodere i en switch som ikke støtter IGMP snooping, så tviler jeg på at det er noe stort problem for dekoderne.

@Nergaar’n: Det er nok mulig å få det til med den Asusen du har, men det lar seg neppe gjøre bare fra GUIet. Du kjører jo Merlin, som gir deg ganske avanserte muligheter, men det krever nok at du gjør ting fra kommandolinjen og via script. Du skriver ikke hvordan den var satt opp med den gamle løsningen, men jeg tipper kanskje det var slik at dekoderne fikk IP direkte fra Altibox over VLAN 101? Altså at du ikke kjørte IGMP proxy på Asusen din?

@tfjelde: Vanskelig å si hva som er galt, men siden du får NRK-kanalene så tyder det på at både routing og IGMP proxy fungerer.

En generell, basic test som alle kan gjøre er følgende (fra en PC i samme nett som dekoderne, vanligvis LANet ditt):

Forsøk å pinge tviptveds.services.altibox.net. Da gjør PCen et DNS-oppslag på det navnet (som p.t gir en IP som er 172.21.35.7 hos meg), og forsøker å pinge serveren.

Hvis du får svar på ping, så er routingen til 172-nettet riktig. Får du feil på navneoppslaget (bad address e.l) så har du en DNS-feil. Det er viktig å benytte en Altibox DNS, siden dette er interne navn og servere.

Hvis du ser at navnet blir riktig oversatt til IP, men at du ikke får svar på ping, så er det noe galt med routingen.

Dette er en enkel test som *må* fungere før det er vits i å lete videre. Dekoderne bruker DNS aktivt, de er ikke hardkodet med IP-adressene til serverne hos Altibox.
Vis hele sitatet...
Dvs at en MÅ bruke altibox dns? Å kan ikke bruke f.eks google? 8.8.8.8?
Sist endret av crazylegs; 26. august 2017 kl. 20:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av crazylegs Vis innlegg
Noe billi jolly greier. Så må nok kjøpe meg en ny skikkelig. Noen forslag? Trenger ikke mange porter. Da den blir brukt til. Tv,ps4 ein wifi og nå altibox



Dvs at en MÅ bruke altibox dns? Å kan ikke bruke f.eks google? 8.8.8.8?
Vis hele sitatet...

TP-link 8 port funker. Billigste de har på power 349.-
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av janolov Vis innlegg
TP-link 8 port funker. Billigste de har på power 349.-
Vis hele sitatet...
Den støtter neppe IGMP snooping? Forøvrig må du ikkje ha det. Poenget med IGMP snooping er at switchen får med seg kva klient som skal ha multicast-pakker. Om den ikkje støtter IGMP snooping vil den enkelt og greit broadcaste multicast-traffikk. Det er ikkje veldig stort problem, gitt at ein TV-strøm typisk er ~2-3% av bandbreidda på gigabit nettverk.

Forøvrig hadde ikkje eg kjøpt unmanaged switch i dag... Det er heller ingenting som tilseier at den støtter IGMP snooping
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Den støtter neppe IGMP snooping? Forøvrig må du ikkje ha det. Poenget med IGMP snooping er at switchen får med seg kva klient som skal ha multicast-pakker. Om den ikkje støtter IGMP snooping vil den enkelt og greit broadcaste multicast-traffikk. Det er ikkje veldig stort problem, gitt at ein TV-strøm typisk er ~2-3% av bandbreidda på gigabit nettverk.

Forøvrig hadde ikkje eg kjøpt unmanaged switch i dag... Det er heller ingenting som tilseier at den støtter IGMP snooping
Vis hele sitatet...
Fra produsentens hjemmeside: Support 802.1p/DSCP QoS* and IGMP Snooping function.
Sitat av crazylegs Vis innlegg
Dvs at en MÅ bruke altibox dns? Å kan ikke bruke f.eks google? 8.8.8.8?
Vis hele sitatet...
Nei, fordi andre DNS-servere ikke har kjennskap til Altibox sine interne navn som resolver til private IP-adresser.

Men gitt at utstyret ditt støtter det, så kan du jo kjøre custom DHCP-konfig til kun dekoderne, slik at de tildeles Altibox sine DNS-servere, og så deler du ut Googles DNS til andre klienter. Eller deler ut Altibox' DNS til alle klienter, og setter opp Googles DNS manuelt på de PCene du heller vil ha det på.

Alle muligheter er åpne her, men dekoderne må altså få Altibox' DNSer for å kunne gjøre jobben sin.
Sitat av mroek Vis innlegg
Nei, fordi andre DNS-servere ikke har kjennskap til Altibox sine interne navn som resolver til private IP-adresser.

Men gitt at utstyret ditt støtter det, så kan du jo kjøre custom DHCP-konfig til kun dekoderne, slik at de tildeles Altibox sine DNS-servere, og så deler du ut Googles DNS til andre klienter. Eller deler ut Altibox' DNS til alle klienter, og setter opp Googles DNS manuelt på de PCene du heller vil ha det på.

Alle muligheter er åpne her, men dekoderne må altså få Altibox' DNSer for å kunne gjøre jobben sin.
Vis hele sitatet...
Det kan forklare litt av probleme
Sitat av mroek Vis innlegg
Forsøk å pinge tviptveds.services.altibox.net. Da gjør PCen et DNS-oppslag på det navnet (som p.t gir en IP som er 172.21.35.7 hos meg), og forsøker å pinge serveren.

Hvis du får svar på ping, så er routingen til 172-nettet riktig. Får du feil på navneoppslaget (bad address e.l) så har du en DNS-feil. Det er viktig å benytte en Altibox DNS, siden dette er interne navn og servere.
Vis hele sitatet...
Nå har ikke jeg den nye TV-løsningen, men det burde ikke påvirke DNS så jeg sjekket litt hos meg. Hos meg resolver dette navnet til de samme to adressene med Altibox DNS, Telenors DNS (via en Telenor-linje), min egen DNS-server og Googles DNS-cacher:

Kode

bjorn@canardo:~$ dig any tviptveds.services.altibox.net -b 51.175.240.173 @109.247.114.4 +short
172.21.33.7
172.21.35.7
bjorn@canardo:~$ dig any tviptveds.services.altibox.net @ns11.e.nsc.no +short
172.21.33.7
172.21.35.7
bjorn@canardo:~$ dig any tviptveds.services.altibox.net @::1 +short
172.21.33.7
172.21.35.7
bjorn@canardo:~$ dig any tviptveds.services.altibox.net @8.8.8.8 +short
172.21.35.7
172.21.33.7
Så det skal ikke spille noen rolle hvlken DNS-server du bruker.

Bortsett fra kanskje hvs du bruker dnsmasq (typisk i OpenWrt/LEDE). Da vår du antageligvis trøbbel pga en feature kjent som "DNS rebind protection" (personlig ser jeg denne implementasjonen som en anti-feature, men det er en lengre diskusjon...). Denne featuren gjør at DNS-navn som peker til RFC1918-adresser ("private" adresser) ikke virker.
Heldigvis kan dette disables. Se https://wiki.openwrt.org/doc/uci/dhcp
@bmork: Ok, jeg mener jeg sjekket dette for et par uker siden, uten å få treff i noen (andre) offentlige DNSer. Nå er det tydeligvis ikke slik likevel, men om det er en endring eller om jeg gjorde feil under testing skal være usagt.

Jeg kjenner forøvrig til rebind protection i dnsmasq, og har derfor hvitelistet services.altibox.net hos meg. Hvis klienten (dekoderen) tildeles Altibox' DNS (eller andre, som du nå har dokumentert) via DHCP så spiller forsåvidt ikke det noen rolle heller. Jeg bruker dnsmasq som DNS-forwarder/server, så derfor har jeg som nevnt hvitelistet dette domenet. Kunne forsåvidt like godt skrudd av hele funksjonen, strengt tatt.
Sitat av mroek Vis innlegg
Jeg bruker dnsmasq som DNS-forwarder/server, så derfor har jeg som nevnt hvitelistet dette domenet. Kunne forsåvidt like godt skrudd av hele funksjonen, strengt tatt.
Vis hele sitatet...
Jepp. men det er som sagt implementasjonen som er problemet. DNS rebind protection som sådan er fornuftig nok. Det betyr at du forhindrer en DNS-server på WAN-siden fra å peke til en IP-adresse på LAN-siden.

Problemet med dnsmasq er at den ikke bruker informasjon fra routing-tabellen til å fortelle om en adresse "hører til" på LAN- eller WAN-siden. I stedet antar den dumt at RFC1918-adresser er på LAN-siden og alt annet er på WAN-siden. Det er åpenbart at dette feiler litt for ofte til å g mening som default-setting. For det første er det slett ikke uvanlig at ISPer bruker RFC1918-adresser til tjenester. I mobilverdene er dette veldig vanlig. Se f.eks. mms-proxy.telenor.no. Så dnsmasq brekker ofte ting. Men enda verre er det kanskje at det gir en falsk følelse av beskyttelse hvis du bruker andre adresser på LAN-siden. Det var muligens ikke så vanslig før IPv6, men med IPv6 er det jo etter hvert normalen for mange sluttbrukere uten så inngående kjennskap til konsekvensene. Da mener jeg dnsmasq gjør dem en bjørnetjeneste ved å late som om den implementerer rebind protection
@bmork: Takk for fin forklaring. Jeg hadde ikke egentlig tenkt så nøye gjennom dette utover å hviteliste det aktuelle domenet, men om dnsmasq hadde vært implementert slik du nevner, så hadde altså ikke det vært nødvendig.
Bare lurer på en ting. Nå som jeg har byttet ut altibox routeren. Hvis jeg ringer kundeservice å spør å lure osv. Kan dei sjå/hjelpe osv?
@crazylegs: Det er et interessant spørsmål, men jeg vet ikke svaret. Det jeg vet er at de nye dekoderne holder en UDP-forbindelse åpen hele tiden (de bruker STUN til dette), så det er jo en teoretisk mulighet for at den forbindelsen kan brukes til å sette i gang en diagnose eller gi dem mulighet til å komme inn i boksen på noe vis.
Tenkte jeg skulle si fra, men min nye q22 dekoder fungerer 100% perfekt tilkoblet FMGen som er satt i bridge mode.
Jeg hadde ikke engang tenkt å teste, og har allerede bestilt media converter og satt opp en checkpoint u-40 jeg skal bruke som pfsense router.
Satte FMGen i vanlig modus for å oppdatere firmware, fordi jeg hadde lest her at man måtte det. Oppdaterte og satte routeren tilbake i bridge. For moro skyld prøvde jeg så q22 STBen for å se om basic tv fungerer i det minste. Og til min store glede opplever jeg ingen problemer med hverken å pause sendingen, starte sendinger fra begynnelsen, ta opp sendinger, eller å browse programarkivet.

Er det altibox som har kommet med en fix uten å si noe om det?
Jeg har lyse som leverandør, og har altibox trådløs tv base stasjon koblet til FMGen og q22en koblet i den trådløse tv motageren, om noen skulle lure
Tenkte jeg skulle si fra, men min nye q22 dekoder fungerer 100% perfekt tilkoblet FMGen som er satt i bridge mode.
Jeg hadde ikke engang tenkt å teste, og har allerede bestilt media converter og satt opp en checkpoint u-40 jeg skal bruke som pfsense router.
Satte FMGen i vanlig modus for å oppdatere firmware, fordi jeg hadde lest her at man måtte det. Oppdaterte og satte routeren tilbake i bridge. For moro skyld prøvde jeg så q22 STBen for å se om basic tv fungerer i det minste. Og til min store glede opplever jeg ingen problemer med hverken å pause sendingen, starte sendinger fra begynnelsen, ta opp sendinger, eller å browse programarkivet.

Er det altibox som har kommet med en fix uten å si noe om det?
Jeg har lyse som leverandør, og har altibox trådløs tv base stasjon koblet til FMGen og q22en koblet i den trådløse tv motageren, om noen skulle lure
@technot: Du er ikke den første som sier det samme, jeg har også sett at andre har skrevet det andre steder (husker ikke helt hvor).

Kan det tenkes at det er tilleggstjenester som HBO som krever internett-tilkobling på dekoderen? Hvis dekoderen da skal snakke direkte med HBO-servere, så er jo det tenkbart. Og hva med NRK-appen? Har du sjekket om den fungerer i ditt oppsett?

Jeg har jo observert at Q22 snakker bittelitt med en Microsoft-server under boot, men da jeg testet å blokkere for dette, så kom den likevel opp her hos meg også.

Edit: Gjorde en kjapp test nå, og dekoderen bruker internett når man fyrer opp NRK-appen, så det er vel grunn til å tro at den da ikke vil fungere med FMG i bridge og dekoderen tilkoblet FMG.
Sist endret av mroek; 28. august 2017 kl. 09:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
@mroek: Du har helt rett. Forsøkte NRK appen nå uten hell Gjetter på det samme gjelder for HBO.
Det er heldigvis ingen krise for min del da vi stort sett bruker apple tv til NRK/NRK super, og HBO har jeg ingen planer om å betale for
Det greieste hadde i grunn vært om altibox fikk fingeren ut og ble ferdig med apple tv appen sin og at den har all funksjonalitet
@mroek: Du har helt rett. Forsøkte NRK appen nå uten hell Gjetter på det samme gjelder for HBO.
Det er heldigvis ingen krise for min del da vi stort sett bruker apple tv til NRK/NRK super, og HBO har jeg ingen planer om å betale for
Det greieste hadde i grunn vært om altibox fikk fingeren ut og ble ferdig med apple tv appen sin og at den har all funksjonalitet
Har bestilt ny løsning og pga mangel på (fungerende) bridge mode må jeg fixe det selv :-)
Trenger noen råd/anbefalinger fra dere;

MediaConverter
Pga liten plass hvor fiber kommer inn trenger jeg fiberkonverter.
Men, hvilken type bør jeg kjøpe?
Orginal Altibox dvs HET 3012 ?
TP-Link MC220L ?
Eller noe annet ?

SFP modul
TP-Link TL-SM321B (Link)
fs.com Cisco GLC-BX-10U Compatible 1000BASE-BX SFP Transceiver (Link)
fiberworks.no SFP-1000B-BX10D-35-C (Link)

Er det (kvalitets) forskjell på disse (kompatibilitet?)

Router
Bruker idag på gammel løsning en MikroTik Hex (RB750Gr2 versjonen)
Har hatt tidligere versjoner av denne også, og er fornøyd.
Bruker idag ca 50 Firewall regler, ca 20 DNAT regler og 1 Simple Queue til leiligheten.

Regner med eksisterende blir litt for daff, men bør jeg opp til Hex RB750Gr3 versjonen, eller 3011UiAS-RM eller CCR1009-7G-1C-1S+PC/CCR1009-7G-1C-PC ???
Sist endret av TopFuel; 28. august 2017 kl. 19:56. Grunn: Skriveleif
@TopFuel: Er vel en del som har klaget på HET 3012, så jeg tror jeg hadde styrt unna den.

Når det gjelder SFP så har jeg kun erfaring med den du linker til fra fs.com, men så langt ser den ut til å fungere prikkfritt (i en Cisco SG300 switch).

RB3011 er nok et trygt valg, er jo flere som har fått det til med den. CCR1009 er heftig (og derfor litt kult), men antakelig overkill for de aller fleste hjemmebrukere.

Sånn ellers så fikk jeg et merkelig problem i dag. Jeg har to dekodere, og den ene av disse ville plutselig ikke vise hverken opptak eller programarkiv på enkelte kanaler (TV3 og MAX, bl.a). Den andre dekoderen fungerte helt fint. Det som måtte til for å fikse dekoder 1, var en reset til fabrikkinnstillingene. Da fungerte den som den skulle igjen. Det som ble nullstilt var i praksis bare default dekodervolum og overscan. På denne dekoderen fungerer av en eller annen grunn også kanalsortering, og den kom også tilbake selv etter denne reseten. Den andre dekoderen nekter å huske kanalsortering. Innstillingene for opptaksbuffer er felles for begge dekoderne, og ble også husket.

Tror Altibox har noen snags å jobbe med fremdeles, selv om vi som har egne systemer ikke kan vite med sikkerhet om eventuelle problemer skyldes vårt utstyr eller bugs hos Altibox.
RB3011 og CCR vil begge funke bra som mroek skriver, med SFP modul direkte.

Om fiberen kommer inn en annen plass og du må bruke converter har Mikrotik en billig en som heter FTC: https://www.eurodk.com/en/products/f...pper-converter
RB3011 og CCR vil begge funke bra som mroek skriver, med SFP modul direkte.

Om fiberen kommer inn en annen plass og du må bruke converter har Mikrotik en billig en som heter FTC: https://www.eurodk.com/en/products/f...pper-converter
Jeg observerte noe litt rart i dag. Den ene dekoderen min forsøkte å opprette en TCP-forbindelse til 110.1.1.20 på port 21, altså ville den antakelig starte en FTP-sesjon. Den adressen tilhører et subdomene til ne.jp, som ser ut til å være eid av freebit.com.

Dekoderen fikk ikke opprettet noen forbindelse, så ingen data ble utvekslet, men jeg er jo litt nysgjerrig på hva formålet var. Den gjorde to forsøk med drøye tre minutters mellomrom, og så stoppet den.

Dekoderen var ikke i bruk (dvs den står bare på på en eller annen kanal), så det ble ikke trigget av at noen gjorde noe. Jeg sjekket også for ordens skyld at den angitte IPen heller ikke gir noen respons over VLAN 101.
Driver du å logger trafikken 24/7?
er det noen som har fått nye altibox til å virke med Asus RT-AC87U?
@KydeX: Neida, det var litt tilfeldig at jeg oppdaget dette. Men det viste seg å være noe mer interessant enn først antatt. :-)

Jeg satte opp min egen FTP-server, og snudde trafikken til denne spesifikke IP-adressen dit, fordi jeg rett og slett ville se hva som skjedde. Etter litt om og men for å få det til å virke, så ser jeg nå at dekoderne laster opp loggfiler til denne FTP-serveren. Det er snakk om standard CSV, så filene kan leses i en vanlig teksteditor. Dekoderne lager en ny fil hver time, og har tydeligvis en buffer på 4 slike filer, for da de først klarte å laste opp filene til min FTP, så fikk jeg 4 filer fra hver dekoder. Om jeg lar FTP-serveren stå oppe, så antar jeg at det kommer en ny fil hver time fremover.

Her er starten på en slik fil:

Kode

STBID, 00000000000810101010xxxxxxxxxxxx
PhyMemSize, 1982668
StorageSize, 8388608
OUI, 00E0FC
SoftwareVersion, V100R003C85LALTX1SPC300B011
ConfigFileVersion, 
HardwareVersion, Q22_pub_alt
Startpoint, 20170829152006
Endpoint, 20170829162006
x'ene i STBID linje er MAC-adressen til dekoderen, men jeg har altså sensurert den. Hva de to size-parametrene representerer er ikke godt å si, men det er kanskje naturlig å tippe RAM og flash, men det er nok neppe angitt i bytes, til det er tallene for små.

De fleste parametrene i filen er dessverre null, som f.eks:

Kode

BootUpTime, 0
PowerOnTime, 0
ChannelZappingPerform, 0.0
ChannelZappingBestPerform, 0.0
ChannelZappingWorstPerform, 0.0
Det er en interessant parameter som ikke er null, og det er denne:

Kode

PacketsLost, 504948578
Tallet er jo varierende fra logg til logg, men jeg synes det ser ut som et veldig stort tall. Det ser også ut for at tallet er identisk i to av de fire loggene fra den ene dekoderen, så da kan det ikke være et tall for reelt pakketap, i hvert fall.