Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1830
Hei!

Jeg prøver å finne ut en smart måte å få orden i fotografiene mine på. Jeg har f. eks. mappene "Ferie", "Familie". Noen av bildene kan da være tatt på ferie med familie, og det kan da i ettertid bli rotete å finne fram.

Jeg ser for meg at en type #hashtag-løsning for mapper hadde vært optimalt. Jeg vet det er mulig for filer, men det er ikke aktuelt ettersom jeg ikke er interessert i å gi nytt navn til alle bildene jeg importerer fra kamera.

Det finnes vel ingen løsning i windows for dette, men finnes det noen tredjeparts-programmer som kan løse dette?

På forhånd takk!
Sist endret av boblesaft; 25. mai 2015 kl. 16:48.
Du vil altså kunne sortere alle bildene dine basert på #tag, men ikke gi de #tag selv, fordi du ikke gidder?

Hva vil du at programmet skal gjøre for deg?
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Kom over denne: http://windows.appstorm.net/how-to/p...ith-belvedere/

Skummet kjapt gjennom, kanskje dette er noe for deg? Var iallefall gratis.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Du vil altså kunne sortere alle bildene dine basert på #tag, men ikke gi de #tag selv, fordi du ikke gidder?

Hva vil du at programmet skal gjøre for deg?
Vis hele sitatet...
Hva er det du ikke forstår? Jeg ønsker en mulighet til å sortere mapper (ikke filer) ved hjelp av hashtags.

Sitat av Carmex Vis innlegg
Kom over denne: http://windows.appstorm.net/how-to/p...ith-belvedere/

Skummet kjapt gjennom, kanskje dette er noe for deg? Var iallefall gratis.
Vis hele sitatet...
Takk, skal ta en titt!
Hvordan skal det å tagge mappene hjelpe deg med å organisere filene? Da er det jo fortsatt bare en haug med utmerkede bilder i forskjellige mapper. Jeg skjønner visst ikke helt hva du mener, men jeg vil anbefale Adobe Photoshop Lightroom for organisering av bilder. Der kan du merke bilder med forskjellige tags, og søke dem opp etter ønsket kategori. Filnavnet trenger du ikke å endre på.

*umerkede, mener jeg.
Sist endret av mentalmelt; 25. mai 2015 kl. 19:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har mine bildefiler på en Linuxfilserver og der har jeg laget et system hvor jeg mer eller mindre dumper originalfilene inn i en stor mappe og så har jeg et script som bygger opp en mappestruktur parallelt med dette og symlinker bildefilene inn i mapper basert på create date i exif-data og manuelt satte tags. Det lar meg navigere en vanlig mappestruktur med tags/datoer/etc for å finne bilder på filsystemnivå.
På mac kan du ihvertfall sortere med forskjellige etiketter, og du kan legge til flere etiketter på hvert bilde og gi navn til etikettene som er sortert med farger. Jeg har for eksempel en gul etikett på alle filmer, så om jeg går i finder og trykker på gul/film så får jeg opp alle filer/bilder/filmer/mapper jeg har markert med den gule etiketten. Veldig greit og enkelt system, så om dette er hva du ønsker så tror jeg du kan legge til en slags mac inne på windows-pcen din. Husker ikke hva det heter eller hvordan det gjøres, men det er det nok mange her inne som vet