Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  76 12158
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Hei og hopp.

Har nå blitt lei av å diskutere med min mor som har fått det inn i hodet at det er direkte skadelig at jeg bare spiser når jeg er sulten, noe som somregel kun er 2 ganger om dagen.

Noen som har noe konkrete argumenter for og i mot?

har prøv å vise henne denne, som er det første som popper opp på google, men hun klager på at vedkomende som har skrivd det ikke er erneringsfysolog.
http://fitnessbloggen.no/3-ting-maaltidsfrekvens/
Hun på sin side har ingen kilder og alt går på hva hun tror og har synset seg frem til for seg selv.

Noen der ut som kan komme med noe konkrete svar og gjærne linker.


-Frufsa
kcal inntak er igrunn kcal inntak. Det kommer mere ann på fordelingen av kcalene utover dag.
Dessuten er det visse næringer som du kan oppta så og så mye av om gangen.
Klart det har noe å si hvor ofte du spsier. Spiser du abre en gang for dagen går kroppen i sparebluss og forbrenningen går ned, du spiser som resultat mye mer.

Gjevnt blodsukker er også viktig, både på energinivået og generell bedre form. Det sies at frokost er det viktigste måltide for dagen, og det stemmer om du jobber eller går på skole og bruker kroppen og hjernen.

Ganske sikker på at du vil føle deg bedre om du har ett jevnere inntak av mat og da spesielt sunn mat. For du spioser vel kanskje ikke veldig sundt når du spiser en gang for dagen?
Når jeg sitter nattevakt, blir det mye slik at man sitter stille. Da spiser jeg ikke mer en 1 til 2 måltider i løpet av hele perioden som strekker seg over 12 timersvakten, rett og slett pga. at jeg ikke føler meg sulten eller slapp. Er du i lite aktivitet, trenger du ikke spise så veldig mye, men er du i mye aktivitet burde du spise 4-6 måltider i løpet av dagen.
Og diskusjonen fortsetter den dag i dag... Her har du en artikkel som er på din side ihvertfall
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av missjones Vis innlegg
Klart det har noe å si hvor ofte du spsier. Spiser du abre en gang for dagen går kroppen i sparebluss og forbrenningen går ned, du spiser som resultat mye mer.

Gjevnt blodsukker er også viktig, både på energinivået og generell bedre form. Det sies at frokost er det viktigste måltide for dagen, og det stemmer om du jobber eller går på skole og bruker kroppen og hjernen.

Ganske sikker på at du vil føle deg bedre om du har ett jevnere inntak av mat og da spesielt sunn mat. For du spioser vel kanskje ikke veldig sundt når du spiser en gang for dagen?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke spist frokost siden jeg begynte på skolen og gjør det fortsatt ikke, bruker hjernen hver dag og skriver bedre norsk enn 99% av nff, den der har jeg aldri trodd på.
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Jeg har ikke spist frokost siden jeg begynte på skolen og gjør det fortsatt ikke, bruker hjernen hver dag og skriver bedre norsk enn 99% av nff, den der har jeg aldri trodd på.
Vis hele sitatet...
Bra du ikke spiser frokost, da hadde du fått alt for mye hjernekapasitet. Du ville løst alt for mange problemer, og matematiske problemer.

Men litt, ot, ja det har noe å si, det er bedre å spise flere måltider enn ett stort ett.
Må slenge meg på AtxByeA. Har selv perioder der jeg spiser kunn et måltid om dagen. Sammenligner jeg disse periodene med et "vanlig" spisemønster, så er det så langt ingen negative sider. Føler at jeg faktisk presterer bedre på visse områder.

Men litt, ot, ja det har noe å si, det er bedre å spise flere måltider enn ett stort ett.
Vis hele sitatet...
Det er veldig individuelt, da jeg presterer likt/bedre uten frokosten.
Sist endret av Turrist; 30. juni 2013 kl. 23:28.
Spiser som en sulten ulv to ganger om dagen, og da spiser jeg for 2 personer omtrendt!

Har gjort det i flere år...

Og det ser ut som jeg spiser riktig ifølge denne videoen: How To Eat: Like Predator or Prey?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Trådstarter
Sitat av missjones Vis innlegg
Klart det har noe å si hvor ofte du spsier. Spiser du abre en gang for dagen går kroppen i sparebluss og forbrenningen går ned, du spiser som resultat mye mer.

Gjevnt blodsukker er også viktig, både på energinivået og generell bedre form. Det sies at frokost er det viktigste måltide for dagen, og det stemmer om du jobber eller går på skole og bruker kroppen og hjernen.

Ganske sikker på at du vil føle deg bedre om du har ett jevnere inntak av mat og da spesielt sunn mat. For du spioser vel kanskje ikke veldig sundt når du spiser en gang for dagen?
Vis hele sitatet...
For det første jeg er på ingen måte feit(faktisk undervektig) jeg jobber med fysisk arbeid, jeg spiser ikke spesielt usunt(greit nokk lunchen min er ikke spesielt sunn(da den somregel består av 0,5-1kg varmmat fra meny eller spar, samt et sundstykke og en liter iste, men slenger somregel på en frukt, da i form av feks et eple, går også mye i yogurt.
Middagen er det min mor som står for så får i meg et sundt måltid hver dag(om jeg må lage middag selv blir det nesten aldri ferdig mat og grandiosa og slikt møkk, da det rett og slett ikke smaker godt.
Det hender også jeg på trass trøkker i meg en halv skive til frukost, men dropper somregel dette da jeg ikke er sulten til frukost, og mat om morgenen generet sett smaker grusomt, drikker dog et glass melk hver morgen, hender også jeg tar et glas appelsinjuice også, om jeg har god tid.

Men som sagt, er jeg sulten så spiser jeg, uanset når på dagen det er.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Jeg har ikke spist frokost siden jeg begynte på skolen og gjør det fortsatt ikke, bruker hjernen hver dag og skriver bedre norsk enn 99% av nff, den der har jeg aldri trodd på.
Vis hele sitatet...
Hvis man faktisk er aktiv og bruker kroppen vil man merke at frokost er viktig. men gjør man ikke det trenger man ikke spise så ofte.

alt har med hvor mye kcal man bruk opp.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Hvis man faktisk er aktiv og bruker kroppen vil man merke at frokost er viktig. men gjør man ikke det trenger man ikke spise så ofte.

alt har med hvor mye kcal man bruk opp.
Vis hele sitatet...
Jeg var et normalt aktivt barn og var gjennomsnittlig størrelse sammenlignet med mine medelever, etter 9 måneder i england gikk jeg dog opp 30kg og har enda ikke tapt denne vekten etter 6 år, men er fortsatt normalaktiv.
Hvordan du klarer å jobbe fysisk fra morgenen hver dag uten å spise skikkelig frokost er et mysterium for meg. Du vil bli sliten og få problemer over tid.
Altså, man vil som regel føle seg mer aktiv om man spiser mat oftere, men man kan fint spise bare en gang om dagen så lenge man får i seg nok.

Dette er kun ting jeg synes å ha lest, så det er ikke helt pålitelig.
Det er mange individuelle faktorer som avgjør dette. Mange studier viser viktigheten av frokost, mens mange studier motviser også dette. En ting det dog er generell enighet om er at 5-6 (små) måltider/snacking om dagen (altså et "måltid" hver 3. time) kan være bra for balansert blodsukker, metthetsfølelsen og balansering av forbrenningen. Et "måltid" kan her være en frukt/glass juice også. Noen i din alder har nok heller ikke utviklet seg helt heller, spesielt er det vanlig at noen med høy stoffskifte/forbrenning i tenårene/ungdommen mister dette i midten av tyveårene. Folk som sier "jeg kan spise det jeg vil/når jeg vil" spiser enten egentlig sunt og moderat, eller mister denne fordelen når de blir eldre. Da er det greit å få innøvd en rutine og faste spisevaner. Men, som nevnt, de individuelle faktorene er store, og da blir også studiene veldig uvisse. Noen blir skikkelig trøtte av å spise sukker tidlig på dagen, det blir ikke jeg. Andre igjen spiser 2 store måltider om dagen og er syltynne. Jeg er selv ikke sulten til frokost, men prøver å ta et knekkebrød eller glass juice eller banan bare for å få igang fordøyelse/forbrenning. Du finner studier som støtter/avkrefter din mor. Jeg støtter henne, fordi hvis du derimot skal oppnå resultater, som å øke/senke vekten din, eller bygge muskler, bør du fokusere på flere måltider/et balansert kosthold, rett og slett for å få i deg nok kalorier.

Robert Eilertsen er mildt dodgy, men velkjent skribent i norske medier. Her konkluderer han med noe som kan støtte din sak; individuelle behov. Sjekk kildehenvisningen.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Trådstarter
Sitat av Echodius Vis innlegg
Altså, man vil som regel føle seg mer aktiv om man spiser mat oftere, men man kan fint spise bare en gang om dagen så lenge man får i seg nok.

Dette er kun ting jeg synes å ha lest, så det er ikke helt pålitelig.
Vis hele sitatet...
Nå skal det ikke stå på mangel av energi, er en durasellkanin delux, som ikke på noen måte klarer å sitte stille, og om jeg spiser en sjokkolade er jeg høyt og lavt(eneste som kan roe meg er kofein, da sover jeg nermest sagt). Dog når jeg blir sulten er jeg helt ødelagt og greier ikke gjøre noe.

Men til dere som sier dethar noe å si, kam dere komme med kilder? Er såvidt jeg ser kun 2 kilder i tråden, og begge sier at det ikke har noe å si.


Kan også nevne at jeg er hyppig småspiser, og går ofte å gnafler på ett eller annet, nøtter, sjokolade, drops, frukt(kan ha noe med at jeg blir sjeldent sulten?)

Men er altid sulten til lunch, midt i arbeidstiden, og til middag, når jeg kommer hjem.
Sitat av Frufsa Vis innlegg

Kan også nevne at jeg er hyppig småspiser, og går ofte å gnafler på ett eller annet, nøtter, sjokolade, drops, frukt(kan ha noe med at jeg blir sjeldent sulten?)
Vis hele sitatet...
Dette er for "måltider" å regne. Altså, at du sprer den totale matmengden din ut over 1-2 "store" måltider og 4 "små" måltider i løpet av dagen. Da vil jo du temme metthetsfølelsen din. Det er bra at du er sulten til lunsj/middag, fordi en skal generelt spise når en er sulten.
Jeg spiser 2-3 måltider hver dag, men kompanserer da med whey proteinshaker. En etter trening og en før leggetid, det fungerer perfekt. Trykker som oftest i meg et par knekkebrød til frokost og en giga middag hver dag. Selvfølgelig lunsj på jobben også som består av 4 brødskiver + x antal knekkebrød om jeg ikke blir mett. Har fysisk jobb som telekommunikasjonsmontør lærling. Dette kostholdet fungerer perfekt for meg !
Sist endret av vamvam; 1. juli 2013 kl. 00:14.
Jeg har i flere år spist etter noe som heter periodisk faste - dvs du har et spisevindu på 8 timer hver dag (Leangains). Mitt vindu er fra kl 12 til 20. Og nei - man blir ikke sulten og slapp av å hoppe over frokost. Porsjonene er litt større, men kcal mengden er den samme eller litt mindre. Et positivt uventet resultat er -25 kg på 2 år uten diett.

Les mer her:
http://fitnessbloggen.no/sporsmal-og...riodisk-faste/
http://fitnessbloggen.no/spis-deg-god-og-mett/
Jeg trur det er veldig individuelt om hvor bra man fungerer med eller uten frokost, spise ofte eller lite. slik som med meg så klarer ikke jeg å spise frokost vis jeg står opp tidlig og skal på jobb, er det mye stress på jobb og lunsjen blir vanskelig å ta så kan jeg fint hoppe over den og ikke spise før middag. ikke føler jeg meg slapp eller sulten i løpet av en arbeidsdag.

Men vis det er en fridag hvor jeg kanskje sover litt lengre, står opp 10,11 på morran så klarer jeg å spise frokost, lunsj, middag og kvelds. Men det er bare sånn jeg er og det fungerer fint, har vært sånn siden slutten av ungdomskolen tror jeg. Og jeg trener ofte, er på min idealvekt og har det ganske bra.

Så om du spiser ofte eller lite er vel det samme, så lenge du gjør hva som du selv vet fungerer best for deg.
Jeg varierer veldig mellom å spise hele tiden, og å ikke spise på 8 timer, alt etter hvordan jeg føler meg, og jeg fungerer helt fint uten mat i 8 timer. Det eneste det kommer ann på er hvordan du føler deg, og antall Kalorier inn og antall kalorier ut. Sett at du får i deg vitaminer osv. da.
Dette er et tema det florerer av myter og hverdags-ernæringseksperter i. Et svært vanlig argument mot det å spise få måltider om dagen er at man må spise ofte og små porsoner for å holde forbrenningen i gang. Dette er bullshit.
Ellers sier mange at man blir sulten, sur og får ustabilt blodsukker. Sultfølelse og humør er ganske subjektivt, men ingenting tyder på det er noe annet enn indoktrinert svada.

Jeg spiste etter dette mønsteret i rundt 6 måneder, grunnet mye trening og det faktum at jeg ikke takler å spise 14 riskorn og 1/7 boks cottage cheese 9 ganger i døgnet. EN MANN SKAL SPISE SEG METT!

Kjør på, men pass på at du får i deg nok næring. I alle fall om du, som du sier, tilnærmet er undervektig. Dette er et spisemønster som er særdeles effektivt for vektnedgang.
Litt generaliserende svar: Nei.

Vi kan fint fungere uten å spise frokost f.eks. Det totale kaloriinntaket har mer å si. Kroppen kan fint vende seg til å spise hele dagens inntak fra 15.00 til 22.00. Søk: Periodisk faste. Dette er en spisemåte som fungerer for mange innen trening og kan fint overføres til ola nordmann med a4 jobb.

http://fitnessbloggen.no/periodisk-faste-for-dummies/


Mvh PT og Athletic Fitness-utøver.
Sitat av missjones Vis innlegg
Klart det har noe å si hvor ofte du spsier. Spiser du abre en gang for dagen går kroppen i sparebluss og forbrenningen går ned, du spiser som resultat mye mer.

Gjevnt blodsukker er også viktig, både på energinivået og generell bedre form. Det sies at frokost er det viktigste måltide for dagen, og det stemmer om du jobber eller går på skole og bruker kroppen og hjernen.

Ganske sikker på at du vil føle deg bedre om du har ett jevnere inntak av mat og da spesielt sunn mat. For du spioser vel kanskje ikke veldig sundt når du spiser en gang for dagen?
Vis hele sitatet...
Nei, det har overhodet ingenting å si. Siden noen nevnte leangains kan jeg linke til Martin; http://www.leangains.com/2010/10/top...-debunked.html

Der har du også kilder og en god forklaring. Hvordan noen fortsatt tror på starvation mode/meal frequency er helt utrolig mtp. hvor mange artikkler det har vært om dette på ymse sider siste årene.
Hvor mange måltider, og hvor ofte man spiser har en viss betydning, men det er også avhengig av hvilken effekt man ser på.
Vektmessig har det liten betydning hvor ofte man spiser. Da er hovedsaken antall kalorier. Spiser du flere kalorier enn du forbrenner blir du feit enten du spiser 1 eller 20 ganger om dagen. Forbrenningsmessig har det heller ikke særlig betydning. Selv ett måltid om dagen hvor du trøkker i deg dine 2000 kalorier (ribbemiddag anyone?) vil være nok til å forhindre at forbrenningen går særlig nedover.
Konsentrasjonsmessig vil flere, mindre måltider ha positiv effekt for mange ved at blodsukkernivået holder seg stabilt. Samtidig har det her vel så stor betydning hva man spiser. Raske karbohydrater gir mer ustabilt blodsukkernivå. Dermed vil mange føle at de konsentrerer seg bedre hvis de spiser sjeldnere og bedre. F.eks. ved å spise grovt brød med brunost to ganger i stedet for loff med nugatti fire ganger.
For fysisk yteevne har igjen sammensetning av måltidet vel så mye å si, men igjen er det avhengig av hva man skal gjøre. Man blir ofte anbefalt å ikke spise tunge måltider rett før sengetid da fordøyelsen går tregere når man sover, men hvis man trener om morgenen kan det ofte være en fordel fordi man da kan starte dagen på gårsdagens måltid og avvente frokost.
Sitat av missjones Vis innlegg
Klart det har noe å si hvor ofte du spsier. Spiser du abre en gang for dagen går kroppen i sparebluss og forbrenningen går ned, du spiser som resultat mye mer.
Vis hele sitatet...
Les lenken Duckyuck kommer med, kan reposte den her: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9155494. Denne studien viser helt tydelig at kroppen overhodet ikke går på noe "sparebluss", men at energiforbruket tvert om ikke er avhengig av måltidsfrekvens.

Sitat av missjones Vis innlegg
Gjevnt blodsukker er også viktig, både på energinivået og generell bedre form.
Vis hele sitatet...
Blodsukkeret er nøye regulert gjennom en rekke hormoner, og ligger jevnt uansett. Man vil ikke få noe nevneverdig fall i blodsukker ved kortvarig faste, slik som om man spiser noen få måltider om dagen. Har du noen kilder her?
ved å ikke spise til faste tider så blir du fort overvektig, tom for energi osv.
Sitat av Warpiggy Vis innlegg
ved å ikke spise til faste tider så blir du fort overvektig, tom for energi osv.
Vis hele sitatet...
Og den påstanden er basert på hva? Spesielt det med å bli overvektig.
Sitat av Warpiggy Vis innlegg
ved å ikke spise til faste tider så blir du fort overvektig, tom for energi osv.
Vis hele sitatet...
Det er en måte du blir overvektig på; Du spiser mer enn du forbrenner. That's it.
Sitat av Warpiggy Vis innlegg
ved å ikke spise til faste tider så blir du fort overvektig
Vis hele sitatet...
Det har ingenting å si. Du kan spise ett måltid på 5000kcal, eller 6 måltid fordelt 5000kcal. Du får i deg akkurat like mye.

Det som er bedre med flere måltid er at det er lettere å få i seg like mye. Ganske vanskelig å få 5000kcal på ett måltid, men deler man det opp er det mye lettere.
Skal du drive med fysiske aktiviteter er det også viktig å spise før det slik at du har nok energi.

Ellers så har det ikke noe å si hvor ofte du spiser, så lenge du får i deg det du skal iløpet av dagen-
Sist endret av Xernox; 1. juli 2013 kl. 14:00.
Sitat av Warpiggy Vis innlegg
ved å ikke spise til faste tider så blir du fort overvektig, tom for energi osv.
Vis hele sitatet...
Ja, da lurer jeg på hvordan det har seg at jeg veier under 40kg. Da jeg veide 42kg var fettprosenten min på 14. Det der må du nok liiiiitt lenger inn i bondeland med. Ulempen med å hoppe over daglige måltider er at magesekken krymper. Jeg endte med å til slutt ikke kjenne sult. Vet fremdeles ikke hvordan det er å bli sulten. Med mindre jeg røyker cannabis og får "munchies". Dette med "du blir hva du spiser" er ikke en dum tanke, egentlig.

Som en tommelfingerregel sier vi at en person trenger rundt 30–40 kcal pr. kg kroppsvekt pr. døgn for å holde vekten stabil (energibalanse). Får du i deg mer kalorier enn du forbruker, vil du gå opp i vekt. Logisk nok.

En kalkulator over hvor mye du trenger utifra aktivitetsfaktor:
http://www.iform.no/pub/art.php?id=4...t#.UdFvf5zXyfU.

Ifølge kilder som vektklubben bør man spise hver tredje til fjerde time for å opprettholde en jevn forbrenning, et jevnt blodsukker, og jevnlig påfyll av energi. For å svare på det spørsmålet.
Gjør jeg det selv? Nei. I'm not the one to judge.

Vil legge til at hva slags hjerneføde man putter i seg kan virke inn på konsentrasjon, oppmerksomhet, humør, evnen til å løse problemer og annet. Vil derfor liste opp matvarer med essesnsielle fettsyrer, aminosyrer, antioksidanter, vitaminer og mineraler.

Fullkorn - Blandt annet tilførsel av B6, B12 og B9. Det tar lenger tid å fordøye, og og energien frigjøres langsomt. Dette gir da et stabilt blodsukker som gjør at hjernen kan fungere optimalt lenger gjennom dagen

Valnøtter - Inneholder opptil 20% proteiner, omega-6 og omega-3-fettsyrer. Dette er sunt for hjernecellemembraner. De er også fulle av vitaminene E og B6, som hjelper med å holde singalstoffet serotonin på et sunt nivå. Serotonin som vi vet, hjelper på både humør og appetitt.

Jordbær - fulle av antioksidanter og vitamin C. Beskytter hjernen om radidanter og oksidativt stress. Bærene har også høye antocyanin-nivåer som også beskytter mot kreft og hjertesykdommer.

Egg: Høye nivåer av Tryptofan og kolinnivåer. Dekker omtrent ti prosent av ditt daglige proteinbehov mens det gir deg bonusen med vitamin D, B2, B5, B9, B12, jod og fosfor. Kan faktisk forbedre kolesterolnivået.

Ellers har man tomater, gresskarkjerner, linfrø, pekanøtter, villaks, granateple, solbær/bjørnebær/blåbær, grønn te, hvitløk osv. Kan gå nærmere inn på hvorfor men jeg tror de fleste har fattet poenget eller allerede vet det.
(først av alt, ser det er litt forskjellige råd som er ute og går i denne tråden, her ønsker jeg å bidra med av det jeg har lært ifra Fitnessbloggen):


Les Fitnessbloggen, i forhold til sunn ernæring og gode råd, anbefaler jeg!!

I tillegg til å promotere lavkarbo / generelt lavere inntak av karbohydrater og høyere fettinnhold i den daglige kosten, så anbefaler Fitnessbloggen også periodisk faste(sjekk ut det - betyr at du har 3-4 måltider i løpet av en ca 8-timers-periode og spiser ikke resten av tiden hvis du ikke er sulten), for dere som er særlig interesserte i fitness-trening.

Vi snakker om frokost bl.a, det _er_ viktig ja, men _er_ du ikke sulten så er du ikke sulten, og dermed er det dødfødt å dytte inn mat i seg. Når det gjelder blodsukker-nivå, så anbefaler (bl.a) Fitnessbloggen og andre ernæringseksperter med nyansert syn på mat og kosthold (til forskjell fra Statens ernæringsråd) at du spiser en moderat mengde grove karbohydrater i form av f.eks brød, men i tillegg enda mer fett (i form av f.eks bacon og egg) og i tillegg litt grønnsaker, da kommer du til å få jevnere blodsukker-nivå utover dagen samt mer "langvarig" energi, selv om du kan få "mer" energi i kortere perioder hvis du spiser karbohydrater.

Generelt, hele kostholdet deres bør innholde mer fett(av forskjellige typer) enn karbohydrater, og helst så lite sukker som overhodet mulig!
NB: Mettet fett er IKKE farlig i moderate mengder, og rødt kjøtt kan du gjerne gladelig spise i mengder, såfremt du får i deg andre fettyper også og andre makronæringsstoffer.

Et lite heste-spark til Statens ernæringsråd og Grete Roede-dietten, samt alle de andre jævlane som hyller lavkalori/høykarbo/lavfett-ernæring:
Gratulerer, dere har direkte feilinformert det norske folk i mer en 40 år! Samtidig med de som jevnlig mosjonerer og lever lengre og lengre, så har vi en stor andel i befolkningen som blir feitere og feitere og får mer og mer livsstilsykdommer. Årsaken er at du _ikke_ kan kombinere lite fysisk aktivitet med brødspising, pasta, ris, nudler, poteter.
Du kan fint leve med lite fysisk aktivitet, men da må du ha et høyere andel av fett og grønnsaker i kostholdet ditt, fett og proteiner enten fra egg, fisk, meieriprodukter, kjøtt, eller vegetarisk mat med høyt proteininnhold.
Likevel, i alle tilfeller anbefales fysisk aktivitet. Det trenger _ikke_ å være hard trening, men nok til at du kjenner at kroppen er brukt.

( Ser nå plutselig at jeg og Lucy har lest blogger med diametralt forskjellig syn på ernæring og hvordan man bør legge opp måltidene sine )
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Ja, da lurer jeg på hvordan det har seg at jeg veier under 40kg. Da jeg veide 42kg var fettprosenten min på 14. Det der må du nok liiiiitt lenger inn i bondeland med. Ulempen med å hoppe over daglige måltider er at magesekken krymper. Jeg endte med å til slutt ikke kjenne sult. Vet fremdeles ikke hvordan det er å bli sulten. Med mindre jeg røyker cannabis og får "munchies". Dette med "du blir hva du spiser" er ikke en dum tanke, egentlig.

Som en tommelfingerregel sier vi at en person trenger rundt 30–40 kcal pr. kg kroppsvekt pr. døgn for å holde vekten stabil (energibalanse). Får du i deg mer kalorier enn du forbruker, vil du gå opp i vekt. Logisk nok.

En kalkulator over hvor mye du trenger utifra aktivitetsfaktor:
http://www.iform.no/pub/art.php?id=4...t#.UdFvf5zXyfU.

Ifølge kilder som vektklubben bør man spise hver tredje til fjerde time for å opprettholde en jevn forbrenning, et jevnt blodsukker, og jevnlig påfyll av energi. For å svare på det spørsmålet.
Gjør jeg det selv? Nei. I'm not the one to judge.

Vil legge til at hva slags hjerneføde man putter i seg kan virke inn på konsentrasjon, oppmerksomhet, humør, evnen til å løse problemer og annet. Vil derfor liste opp matvarer med essesnsielle fettsyrer, aminosyrer, antioksidanter, vitaminer og mineraler.

Fullkorn - Blandt annet tilførsel av B6, B12 og B9. Det tar lenger tid å fordøye, og og energien frigjøres langsomt. Dette gir da et stabilt blodsukker som gjør at hjernen kan fungere optimalt lenger gjennom dagen

Valnøtter - Inneholder opptil 20% proteiner, omega-6 og omega-3-fettsyrer. Dette er sunt for hjernecellemembraner. De er også fulle av vitaminene E og B6, som hjelper med å holde singalstoffet serotonin på et sunt nivå. Serotonin som vi vet, hjelper på både humør og appetitt.

Jordbær - fulle av antioksidanter og vitamin C. Beskytter hjernen om radidanter og oksidativt stress. Bærene har også høye antocyanin-nivåer som også beskytter mot kreft og hjertesykdommer.

Egg: Høye nivåer av Tryptofan og kolinnivåer. Dekker omtrent ti prosent av ditt daglige proteinbehov mens det gir deg bonusen med vitamin D, B2, B5, B9, B12, jod og fosfor. Kan faktisk forbedre kolesterolnivået.

Ellers har man tomater, gresskarkjerner, linfrø, pekanøtter, villaks, granateple, solbær/bjørnebær/blåbær, grønn te, hvitløk osv. Kan gå nærmere inn på hvorfor men jeg tror de fleste har fattet poenget eller allerede vet det.
Vis hele sitatet...
noen hopper feks over frokost og så spiser som en hest når dem først spiser og gjerne usundt ... regelmessige sunne måltider er best for kroppen, du mener at du er i fysisk og psykisk god form og spiser lite og uregelmessig? men hvis alle her som spiser uregelmessig er tynne og i bra fysisk/psykisk form så tar jeg vel geil
Nei, jeg mener absolutt ikke at jeg er det. Jeg spiser sunt men jeg spiser lite og uregelmessig. Nevnte jeg noe sted at jeg er fornøyd med meg selv på det punktet ?
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Nei, jeg mener absolutt ikke at jeg er det. Jeg spiser sunt men jeg spiser lite og uregelmessig. Nevnte jeg noe sted at jeg er fornøyd med meg selv på det punktet ?
Vis hele sitatet...
hvis du spiser sunt så er jo hvertfall det bra , spiser du sunt regelmessig så er det enda bedre , men er nok forskjellig fra person til person .
Ellers så har det ikke noe å si hvor ofte du spiser, så lenge du får i deg det du skal iløpet av uka-
Sist endret av ormebol; 1. juli 2013 kl. 20:37.
Det med å spise ofte og lite for å holde forbrenninga oppe, er en 30 år gammel myte, men stadig vekk blir nevnt i Se&Hør og Hjemmet. ("Slik gikk Berit ned 13kg!")

Det å diskutere dette med folk som leser overnevnte, er helt forferdelig. Det nytter ikke, uansett hvor mange forskninger du viser til, så stemmer det ikke for dem.

De eneste måtene jeg kan anse det som å fungere, er at du vet hva du får i deg når, og du slipper å bli slapp pga blodsukker, evt det å være sulten.

Antall kcal = antall kcal, uansett om det hver 2 time eller hver 8 time.

http://www.treningsforum.no/forum/in...?topic=58770.0

Det argumentet med at man mister muskler av å ikke spise ofte, er også ganske teit. Kroppen har glykogenlager som holder rundt minst 24 timer, hos vanlige mennesker, da.

Forsåvidt vil jeg da legge til at om noe fungerer for deg, så er det jo bare å fortsette med det.
Sist endret av Bruskork1; 1. juli 2013 kl. 21:27.
Ville nok heller spurt på "treningsforum" hvis du har helse & treningsspørsmål, da jeg er litt tvilsom på halve brukerbasen her
Hvorfor ikke bare gjøre som du gjør, og stol på deg selv, spis 2 ganger om dagen, og da følger du ditt eget innstinkt, og når du får nytt signal fra kroppen om at du skal gjøre noe annet så følger du det, det er jo mye bedre, enn å høre på andre som bare putter frykt i kroppen din.

Du vet selv best, bare slutt å diskuter det, og lev livet, i en diskusjon vil en tape, og dere er jo 2 fantastiske mennesker begge to, som skal ha ett bra forhold resten av livet, gi slipp og gjør som du føler for og vit at det er det riktige så lenge det føles bra.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvordan du klarer å jobbe fysisk fra morgenen hver dag uten å spise skikkelig frokost er et mysterium for meg. Du vil bli sliten og få problemer over tid.
Vis hele sitatet...
Det der er ren synsing fra din side. Spiser aldri frokost selv og jobber som tømrer. Det kan fort bety at man starter dagen med hardt fysisk arbeid og man blir ikke automatisk mer sliten av å ikke ha spist frokost.

Det er vel strengt sagt ganske individuelt.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Hvis du leser deg opp på ernæring o.l. hvis du skulle bli interessert i trening (bodybduilding) så vil du se hvor sinnsykt viktig det er med mat.

Det er forsket på, og kommet fram til, at det har ingenting å si når du spiser, så lenge du spiser ett gitt antall kcal om dagen.

Du kan ha dager du spiser lite på og dager du spiser mye på, sålenge du har et budsjett som går opp.

Vekta er egentlig ganske enkel å styre. Enten holder du deg der du er, eller så spiser du mer/mindre.
For å finne ut hvor mye kcal du burde få i deg hver dag burde du sjekke ut denne:
http://www.freedieting.com/tools/calorie_calculator.htm.

De som sier at frokost er bare tull.... Det er jo bare idioti. Du starter forbrenninga de samt muskelveksten etc. Dette er bare positivt og ved å hoppe over frokost er du bare dum.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Hvis du leser deg opp på ernæring o.l. hvis du skulle bli interessert i trening (bodybduilding) så vil du se hvor sinnsykt viktig det er med mat.

Det er forsket på, og kommet fram til, at det har ingenting å si når du spiser, så lenge du spiser ett gitt antall kcal om dagen.

Du kan ha dager du spiser lite på og dager du spiser mye på, sålenge du har et budsjett som går opp.

Vekta er egentlig ganske enkel å styre. Enten holder du deg der du er, eller så spiser du mer/mindre.
For å finne ut hvor mye kcal du burde få i deg hver dag burde du sjekke ut denne:
http://www.freedieting.com/tools/calorie_calculator.htm.

De som sier at frokost er bare tull.... Det er jo bare idioti. Du starter forbrenninga de samt muskelveksten etc. Dette er bare positivt og ved å hoppe over frokost er du bare dum.
Vis hele sitatet...
Er nok ikke så enkelt som du skal ha det til. Det bodybuilderne driver med er ikke beregnet for oss og det er heller ikke bare mat de har i seg.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Er nok ikke så enkelt som du skal ha det til. Det bodybuilderne driver med er ikke beregnet for oss og det er heller ikke bare mat de har i seg.
Vis hele sitatet...
"Det bodybuilderne driver med". Sorry. Jeg er en bodybuilder. Jeg heller mat i meg.

Det er så enkelt.

En ting til... Les deg opp...
Sist endret av uaexed; 1. juli 2013 kl. 23:11.
Sitat av uaexed Vis innlegg
"Det bodybuilderne driver med". Sorry. Jeg er en bodybuilder. Jeg heller mat i meg.

Det er så enkelt.

En ting til... Les deg opp...
Vis hele sitatet...
Hvis du er en bodybuilder så tviler jeg sterkt på at du driver seriøst med det. Dette er første gangen jeg har hørt noen beskrive bodybuilding med å "helle mat i meg".
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Hvis du er en bodybuilder så tviler jeg sterkt på at du driver seriøst med det. Dette er første gangen jeg har hørt noen beskrive bodybuilding med å "helle mat i meg".
Vis hele sitatet...
Spørsmålet blir jo da hva du legger i bodybuilder. Bygger jeg kropp? Er jeg fokusert på kropp? Bryr jeg meg om hva jeg spiser? Ser jeg på makronutrienter? Trener jeg med vekter for å forme kroppen/bli sterk?
Sitat av uaexed Vis innlegg
Spørsmålet blir jo da hva du legger i bodybuilder. Bygger jeg kropp? Er jeg fokusert på kropp? Bryr jeg meg om hva jeg spiser? Ser jeg på makronutrienter? Trener jeg med vekter for å forme kroppen/bli sterk?
Vis hele sitatet...
https://en.wikipedia.org/wiki/Bodybuilding

Uansett hvordan du vrir på det så er det ikke bare "å helle mat i seg".
Sitat av uaexed Vis innlegg
Hvis du leser deg opp på ernæring o.l. hvis du skulle bli interessert i trening (bodybduilding) så vil du se hvor sinnsykt viktig det er med mat.

Det er forsket på, og kommet fram til, at det har ingenting å si når du spiser, så lenge du spiser ett gitt antall kcal om dagen.

Du kan ha dager du spiser lite på og dager du spiser mye på, sålenge du har et budsjett som går opp.

Vekta er egentlig ganske enkel å styre. Enten holder du deg der du er, eller så spiser du mer/mindre.
For å finne ut hvor mye kcal du burde få i deg hver dag burde du sjekke ut denne:
http://www.freedieting.com/tools/calorie_calculator.htm.

De som sier at frokost er bare tull.... Det er jo bare idioti. Du starter forbrenninga de samt muskelveksten etc. Dette er bare positivt og ved å hoppe over frokost er du bare dum.
Vis hele sitatet...
-> Proteinrik frokost gir bedre apetittkontroll ; -> Trenger man egentlig frokost ? ; -> frokost -og lunsj, oppskrifter (sunne)
Sist endret av aeon_illuminate; 1. juli 2013 kl. 23:24.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
https://en.wikipedia.org/wiki/Bodybuilding

Uansett hvordan du vrir på det så er det ikke bare "å helle mat i seg".
Vis hele sitatet...
Sitat av https://en.wikipedia.org/wiki/Bodybuilding
Bodybuilding is the use of progressive resistance exercise to control and develop one's musculature.[1] An individual who engages in this activity is referred to as a bodybuilder.
Vis hele sitatet...
Det var du som først nevnte å helle mat i seg derfor fortsatte jeg med det.

Nei selvfølgelig er det ikke så lett. Å spise riktig er vanskelig, svært vanskelig. Først må man stable et skikkelig kosthold på beina for så å se hva mer du trenger. Kanskje litt vitaminer, litt aminosyrer o.l. Når du har kommet fram til dette er du kommet langt.

Som aeon_illu... linket til så trenger man ikke frokost. Det er her vi kommer inn på trådstarters spørsmål igjen, "Har det noe å si....", nei, det har ikke det. Det som har noe å si er at du oppfyller dine daglige makronutrienter. La oss si du er en normal kar på 80kg 175 cm høy og som er i lett aktivitet og er 18 år gammel. Personen vil trenger ca. 2000 kcal for å holde seg på den vekten med et sunt kosthold. Man kan så se på hvilke makronutrienter (karb, prot og fett) man må ha.

Kosthold med 3 måltider per dag - 2000 kcal:
http://puu.sh/3sQQT.png
(http://www.freedieting.com/tools/nut...alculator.htm?)
Det blir veldig mange kcal per måltid. Dette kan bli tungt å fordøye o.l. noe som igjen kan gjøre at kroppen ikke fordøyer alt og det blir avfallsstoffer (ikke ta dette for gitt, gidder ikke søke opp en forskningsartikkel om dette). I hvertfall vil du måtte spise ca 660 kcal til hvert måltid. Disse kcaloriene skal være skikkelige, det burde ikke være junkfood aka sjokolade/frityr etc.
Poenget mitt er: oppfyll makronutrientene hver dag og du skal klare deg fint omså du spiser 2 ganger eller 8 ganger om dagen. Omså du er bodybuilder eller ikke.
Sist endret av uaexed; 1. juli 2013 kl. 23:36.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Det var du som først nevnte å helle mat i seg derfor fortsatte jeg med det.

Nei selvfølgelig er det ikke så lett. Å spise riktig er vanskelig, svært vanskelig. Først må man stable et skikkelig kosthold på beina for så å se hva mer du trenger. Kanskje litt vitaminer, litt aminosyrer o.l. Når du har kommet fram til dette er du kommet langt.

Som aeon_illu... linket til så trenger man ikke frokost. Det er her vi kommer inn på trådstarters spørsmål igjen, "Har det noe å si....", nei, det har ikke det. Det som har noe å si er at du oppfyller dine daglige makronutrienter. La oss si du er en normal kar på 80kg 175 cm høy og som er i lett aktivitet og er 18 år gammel. Personen vil trenger ca. 2000 kcal for å holde seg på den vekten med et sunt kosthold. Man kan så se på hvilke makronutrienter (karb, prot og fett) man må ha.

Kosthold med 3 måltider per dag - 2000 kcal:
http://puu.sh/3sQQT.png
(http://www.freedieting.com/tools/nut...alculator.htm?)
Det blir veldig mange kcal per måltid. Dette kan bli tungt å fordøye o.l. noe som igjen kan gjøre at kroppen ikke fordøyer alt og det blir avfallsstoffer (ikke ta dette for gitt, gidder ikke søke opp en forskningsartikkel om dette). I hvertfall vil du måtte spise ca 660 kcal til hvert måltid. Disse kcaloriene skal være skikkelige, det burde ikke være junkfood aka sjokolade/frityr etc.
Poenget mitt er: oppfyll makronutrientene hver dag og du skal klare deg fint omså du spiser 2 ganger eller 8 ganger om dagen. Omså du er bodybuilder eller ikke.
Vis hele sitatet...
Nei, det var du som begynte med det når du nevnte at det er bare å helle i seg mat og vanskeligere enn det er det ikke når man er bodybuilder.

Kan forsåvidt si meg enig i den oversikten, men man må jo også regne inn at dette er litt individuelt også og det kommer jo an på hva slags mat man spiser og treningsmengde.
Spiser bare 1-2 ganger om dagen (lunsj og middag)
Men nå som jeg jobber natt i helgene merker jeg også hvor fort slapp og sliten jeg blir ellers også, sover mye etter jobb og i hverdagen.
Spiser aldri frokost eller kveldsmat, da blir jeg bare sulten igjen på morgenen.
Sist endret av bacardi; 2. juli 2013 kl. 22:01.