Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1257
Hei, jeg har behov for å koble en el-gitar til pcen, og lurer på om det går å ta en han-han 3,5mm jack fra ampen til lyd inn, i pcen? Har søkt litt, og det virker som at jeg må ha et mellomledd, siden signalet blir for sterkt for pcen? Disse virker ofte litt dyre, da jeg egentlig bare skal spille inn noen sekunder med lyd i en samtale på discord.
Om det ikke er mulig å koble rett inn i pcen, finnes det noen billige lønsinger? Lydkvalitet er ikke så viktig.

ampen har en 7,5mm for lyd ut
pcen har de fleste vanlige innganger en pc har.
Kan du ikke ta lydopptak på tlf og så poste på Discord?
Bruk mikrofon på tlf tiø å ta opp lyd fra amp til en fil. Overfør filen til pc gjennom blåtann. Sikkert det enkleste.
Skal du faktisk koble til pc så må du ha interface.
Eventuelt mic til pc til å ta opp lyd fra amp
Du trenger et lydkort. Jeg bruker focusrite 2i2.

Også finnes det mye gratis programvare som gir kul rockelyd, så kan du spille live for kompisene dine på discord.
Skulle helst kunne spille live. Discord fjerner mye av lyden, selv om man skrur av filter for støy.

Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Du trenger et lydkort. Jeg bruker focusrite 2i2.

Også finnes det mye gratis programvare som gir kul rockelyd, så kan du spille live for kompisene dine på discord.
Vis hele sitatet...
Så den ble anbefalt, men den koster litt mer en det smaker i mitt tilfelle.
Sist endret av Neipådeg; 28. september 2023 kl. 22:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Neipådeg Vis innlegg
Skulle helst kunne spille live. Discord fjerner mye av lyden, selv om man skrur av filter for støy.



Så den ble anbefalt, men den koster litt mer en det smaker i mitt tilfelle.
Vis hele sitatet...
Har den samme og kjører alt gjennom den, det må være noe i mellom som overstter signalene.
Kommer ikke utenom.
Sitat av Neipådeg Vis innlegg
Så den ble anbefalt, men den koster litt mer en det smaker i mitt tilfelle.
Vis hele sitatet...
Bruker du effektpedal da?

Hvis jeg ikke husker feil så var det første jeg gjorde å benytte meg av en overgang til minijack. Den kan kobles til PC uavhengig av eksternt lydkort.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Jeg har en Rocksmith-kabel. Funker knall. Oppdages som vanlig lydkort. Selve kablen har vanlig USB-A i ene enden og 6,3mm Jack i andre. Plug'n'play
https://www.amazon.com/Ubisoft-Rocksmith-Cable-Trilingual-playstation-2/dp/B00I0701P4
Jeg brukte et ekstern lydkort ved navn Pod Studio UX1 da jeg tok opp via PC-en for noen år siden. Om jeg ikke husker helt feil så koblet jeg dette med Amplitude for å emulere effekter og forsterkere, og tok spilte inn med Ableton med Amplitude som et eget lydspor.

Her brukte jeg 6.3 mm jack for I/O.

Koblingen så nogenlunde slik ut:
Gitar ut med 6.3 mm jack —> Lydkort inn med 6.3 fra gitar —> USB-tilkobling fra lydkort til PC —> Amplitude åpen på PC som forsterker/for effekter —> Amplitude som eget lydspor i Ableton —> lyd ut med 3.5 mm jack
Sist endret av Zahremar; 28. september 2023 kl. 23:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Neipådeg Vis innlegg
Skulle helst kunne spille live. Discord fjerner mye av lyden, selv om man skrur av filter for støy.



Så den ble anbefalt, men den koster litt mer en det smaker i mitt tilfelle.
Vis hele sitatet...
Kjøp Behringer-versjonen. Koster 600,- og funker såpass bra at premiumen til focusrite ikke er verdt det så lenge du ikke skal være proff:
https://www.youtube.com/watch?v=dzYF3LAsHs8
Uansett interface så må det ha instrument in. Mange har line og mic og det er noe annet
Hvordan er latencyen på disse kortene som er nevnt her? Opplever hakket for mye med feks rocksmithkabelen.
Sitat av moret Vis innlegg
Kjøp Behringer-versjonen. Koster 600,- og funker såpass bra at premiumen til focusrite ikke er verdt det så lenge du ikke skal være proff:
https://www.youtube.com/watch?v=dzYF3LAsHs8
Vis hele sitatet...

Dette.
Bruk av Line-in rett på Hovedkorte kan ofte medføre støy på signalet som hiss/pop/clicks etc.
Dette kan ungåes med kjøp av eksternt lydkort som Moret linker til.


Forøvrig har jeg mange ganger kjørt signal fra Phones-output på amp direkte til Line-in på pc uten problemer annet enn som nevnt støy på signalet.
Bare pass på Output/mastervolum på amp`en.
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Dette.
Bruk av Line-in rett på Hovedkorte kan ofte medføre støy på signalet som hiss/pop/clicks etc.
Dette kan ungåes med kjøp av eksternt lydkort som Moret linker til.

Vis hele sitatet...
Trikset her er som jeg nevnte over et interface, eksternt lydkort med instrument in.

Takker for gode tips
Sitat av Dough Vis innlegg
Uansett interface så må det ha instrument in. Mange har line og mic og det er noe annet
Vis hele sitatet...
Ja. Dette er viktig.
Grunnen til dette er at el-gitar har veldig høy utgangs-impedans. Mens line og mic har så lav inngangs-impedans at de vil laste ned signalet på gitaren.
Som Dough nevner har noen lydkort interface beregnet for el-gitar. Ofte vil det stå "High Z". Altså høy impedans. På mitt usb-lydkort, foreksempel, kan jeg velge med en knapp om jeg vil ha vanlig line eller High Z for el-gitar.
Jeg gjorde det back in the day. Kjørte bare overgang rett inn i lydkortet på motherboardet. Det var mye støy og ulyder, men det kan man ofte fjerne med mye av med et filter. Det fungerer greit nok til å bare plunke litt for moro skyld, men ikke noe mer.