Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  64 3958
Har egentlig aldri vært noe særlig om McDonalds og kyr i media, men jeg gikk og funderte litt på dette idag.
www.mcdonalds.com/corp.html/ står det nemlig at de serverer over 47000000 (altså 47 millioner) kunder hver dag. Prøvde derfor å gjøre et grovt anslag på hvor mange kyr som faktisk går med på en dag, tok utgangspunkt i følgende antagelser:

- Gjennomsnittlig kjøper hver kunde 1 burger. Vet ikke om dette er for høyt eller lavt, husk at BigMac o.l. teller som 2 burgere, da de har to hamburger-karbonader i seg. Husk også at mye sikkert blir kasta når de lager for mye og det blir liggende for lenge. Om noe er vel dette anslaget rimelig lavt.

- Gjennomsnittlig gir en ku/okse 100 karbonader. Her aner jeg egentlig ikke, og det er flere ukjente faktorer (renhet i kjøtt o.l.), men jeg prøvde å legge litt høyt.*

Da har vi at antall kyr er:
kyr = kunder * burgere pr. kunde / burgere av en ku = 1 * 47000000 / 100 = 470000

Dette gir en noe skremmende idé om hvor mange kyr som faktisk stryker med på en dag, bare hos McDonalds. På en uke er dette tallet nærmere 3,3 millioner.
Hvis vi i tillegg anslår levetiden til en ku til ca. 3 år (burde ikke være alt for høyt), betyr det at ca. 365*3*470000=514650000 (altså 515 millioner) kyr blir holdt, bare av McDonalds, as we speak. Til sammenligning bor det ca. 4,5 millioner mennesker i Norge.

Det neste spørsmålet er da naturlig nok, hvor befinner alle disse kyra seg? Tror ihvertfall ikke de er spesielt frittgående.

*På et lignende anslag gjort her kommes det fram til at McDonalds slakter ca. 10 millioner kuer på en dag. Dette vil med mitt 3 års anslag gi at McDonalds holder nærmere 11 milliarder kuer totalt. Til sammenligning bor det ca. 6,5 milliarder mennesker i verden, noe som isåfall betyr at verdens befolkning egentlig i hovedsak består av lidende kuer (husk at dette kun er McDonalds' kuer, ikke alle kuer).

Litt deprimerende å tenke på egentlig.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Jeg tror like mange dyr hadde blitt drept uansett om McDonals hadde vært eksisterende eller ikke, fok vil ha kjøtt, og det er det de får!
Ja... Veggiser er en minoritet som bare pokker
runoslav
rune420's Avatar
Trådstarter
devotio: Tja, du har kanskje et poeng der. Men jeg tror de fleste hadde klart å kutte ned litt på kjøttinntaket, hvis de hadde villet, og heller betalt litt mer penger for kjøttet, mot at det kom fra dyr som fikk nogenlunde ålreit behandling.
Poenget var? Mennesket spiser mat, kuer er mat!

Har McDonals kuer det mye verre en andre kuer?
Kjøtt er sunt og godt. Så kjøtt må man ha. Men var en litt "skummel" tanke gang.. Så mange kyr..men tenk om man ikke hadde spist kjøtt da, hvor mange kyr ville det det blitt i landet her?
kreativ nerd
devotio's Avatar
enig med nidaroz! Bra sagt!

rune: Er det bevist at vi spiser for mye kjøtt? nei, så hvorfor stoppe da? Jeg er i alle fall veldig glad i kjøtt...
ja, litt artig å tenke på, men hvis du plusser alle burger sjappene ellers i verden, og resten av burger King kjeden, da blir det mye tilsammen

ellers vil jeg bare si at du har litt for lite å gjøre Rune!
eller den totale kjøtt spisinga i hele verden (-kanibaler)
runoslav
rune420's Avatar
Trådstarter
nidaroz: Kuer er også levende vesener.

Dessuten har mennesket også moral (ihvertfall noen av oss), og evne til å endre sin livsførsel.
McDonalds har så mange kyr at de skaper miljøproblemer. Kyrne trenger beite, og de kapper ned skog (+regnskog) for å få det.
Kjøttet fra mcdonalds i norge kommre fra Gilde, og jeg har ikke hørt noe rykte om at gildekuene har det så veldig vondt.
Kjøtt er en ting, kjøtt fra McDonalds er en annen ting. Dette er en skummel utvikling imho..
Kan fortsatt spise kjøtt selv om man boikotter junkfood sjappene.
Så det er umoralsk og spise kjøtt?
Er rovdyr umoralsk også?
kreativ nerd
devotio's Avatar
Kan heller ikke huske at kjøttet til McD skal være så dårlig, heller ikke fra utlandet.

Det er en ting som er fordelen med å spise grønt i stedefor kjøtt, og det går på den 10% greia jeg ikke husker hva heter fra naturfagen. I alle fall; 10 % av energien går tapt, så når vi spiser en ku som har spist gress, kunne vi fått i oss 10 % mer ved å spise grønt. (men hvem vil vel spise gress?)
runoslav
rune420's Avatar
Trådstarter
Det er ikke direkte umoralsk spise kjøtt, men det er imo umoralsk å holde kyr på den måten som ofte gjøres idag (kun med tanke på maksimal profitt).
Moral ja, men hvorfor ødelegge seg selv? Mennesket _trenger_ å spise andre dyr. Det er kun der vi får mange næringstoffer og en vegetarianer ligger nesten alltid under anbefalt kroppsinnhold av proteiner. Jeg ser ingen grunn til at mennesker skal skille seg seg ut fra de andre kjøttetende rasene.

Tenk forøvrig bare på konsekvensene om alle skulle bli/være vegeteraniere. Tenk på hvor store pengesummer som rullerer ved å selge disse kuene. Og bearbeide kjøttet. Og selge det. Hva skulle de [sett inn vanvittig høyt antall] bøndene gjort om de ikke fikk selge dyr til slakting? Solgt gulerøtter og poteter? Veldig mange plasser i verden klarer de ikke å drive jordbruk med dyrking og kan kun tjene penger på selge dyr(som kan spise diverse rusk de finner i fjell og dal).
kreativ nerd
devotio's Avatar
Opprinnelig postet av nidaroz
Så det er umoralsk og spise kjøtt?
Er rovdyr umoralsk også?
Vis hele sitatet...
det mener ikke jeg, i så fall, hva skal Norge si, vi dreper Hvaler (jeg syns ikke det er dumt, men Hvaler er dyr det også!) Skal vi stoppe å drepe dyr bare fordi de kan "dø ut", sist jeg skjekket var ikke kua en utrydningstrua dyreart!

paalpot: dersom alle skulle boikotet fastfood-kjedene ville de jo fortsatt spist kjøtt, har jo ikke noe å si hvem som dreper kuene, om det er McD eller Bagatel!
Gress kan ikke fordøyes av mennesker,, siden det består av cellulose (correct me if im wrong)

noen tror blindtarmen var til dette formålet tidligere..

de som synes alt ødeleggelse (slakting, hoggst osv.) er galt. må enten flytte inn i en stein hule eller legge seg ned og dø...

destruksjon må til (circle of life)

se løvenes konge så fatter du
kreativ nerd
devotio's Avatar
Opprinnelig postet av rune420
Det er ikke direkte umoralsk spise kjøtt, men det er imo umoralsk å holde kyr på den måten som ofte gjøres idag (kun med tanke på maksimal profitt).
Vis hele sitatet...
mener du vi skal starte med frtgående kuer også (slik som med hønene?)

Det blir bare teit, tror ikke kuer har det så dumt jeg. Er ikke noen bonde her som kan bekrefte (eventuelt avkrefte) det!?
runoslav
rune420's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av devotio
det mener ikke jeg, i så fall, hva skal Norge si, vi dreper Hvaler (jeg syns ikke det er dumt, men Hvaler er dyr det også!) Skal vi stoppe å drepe dyr bare fordi de kan "dø ut", sist jeg skjekket var ikke kua en utrydningstrua dyreart!
Vis hele sitatet...
En ting er å drepe dyr i det ville. En annen ting er å avle opp dyr i trange skitne industribrakker, der de lever hele sine liv uten en eneste positiv opplevelse, for så å drepe dem.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Opprinnelig postet av bobbo
Gress kan ikke fordøyes av mennesker,, siden det består av cellulose (correct me if im wrong)
Vis hele sitatet...
så siden vi kan fordøye det har vi plutselig veldig mye mer lyst på det? tviler på det gitt! Dersom menneskene begynner å spise gress må det være pga av en stor naturkatastrofe som gjør at gress er det eneste som man kan spise.
runoslav
rune420's Avatar
Trådstarter
devotio: Hvis det er sant at det finnes over dobbelt så mange kuer som mennesker burde vi kanskje sett litt mer til dem hvis de faktisk går fritt rundt(?).
kreativ nerd
devotio's Avatar
Opprinnelig postet av rune420
En ting er å drepe dyr i det ville. En annen ting er å avle opp dyr i trange skitne industribrakker, der de lever hele sine liv uten en eneste positiv opplevelse, for så å drepe dem.
Vis hele sitatet...
så du er i mot fiskeoppdrett også da?
runoslav
rune420's Avatar
Trådstarter
devotio: Ja, egentlig. Men ikke like sterkt som jeg er imot dette.
Opprinnelig postet av rune420
Det er ikke direkte umoralsk spise kjøtt, men det er imo umoralsk å holde kyr på den måten som ofte gjøres idag (kun med tanke på maksimal profitt).
Vis hele sitatet...
Ja om du sitter på fakta på at alle McDonalds kuer er dårlig behandlet under "oppbevaring" og transport skal jeg si meg HELT enig med deg.

Uannset om vi spiser dem så skal dem behandles så etisk og verdig som mulig. De skal ha det så godt som de kan under deres opphold her i livet.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Opprinnelig postet av rune420
devotio: Hvis det er sant at det finnes over dobbelt så mange kuer som mennesker burde vi kanskje sett litt mer til dem hvis de faktisk går fritt rundt(?).
Vis hele sitatet...
det er god plass i Norge til mange kuer, i Russland er det også litt plass. I USA har de jo ikke annet en store gårder, det er nok av plass. Dessuten får McD Norge kjøtt fra Gilde som er Norske kuer, McD Norge selger sikkert ikke like mye Hamburgere som USA...
Burde vi ikke først stoppe mennesker å bli avlet fram i trange skitne industribrakker(les: barnehjem i u-land, barnefengsel, adidas-fabrikker i asia, etc)?
kreativ nerd
devotio's Avatar
Opprinnelig postet av rune420
devotio: Ja, egentlig. Men ikke like sterkt som jeg er imot dette.
Vis hele sitatet...
skal love deg det er enda flere fisk enn det er kuer som lever i fangenskap.
Opprinnelig postet av devotio
mener du vi skal starte med frtgående kuer også (slik som med hønene?)

Det blir bare teit, tror ikke kuer har det så dumt jeg. Er ikke noen bonde her som kan bekrefte (eventuelt avkrefte) det!?
Vis hele sitatet...
Jeg bor ikke så langt unna en skog der det gå rmasse kuer rundt og eter grass som sommern. Trur ikke det er så gæli å væra ku!(ikke at jeg ville bytte)
kreativ nerd
devotio's Avatar
Opprinnelig postet av Vadder
Jeg bor ikke så langt unna en skog der det gå rmasse kuer rundt og eter grass som sommern. Trur ikke det er så gæli å væra ku!(ikke at jeg ville bytte)
Vis hele sitatet...
rune: Ha, jeg har vunnet! Jeg har bevis, det har ikke du
runoslav
rune420's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av TipeX
Moral ja, men hvorfor ødelegge seg selv? Mennesket _trenger_ å spise andre dyr. Det er kun der vi får mange næringstoffer og en vegetarianer ligger nesten alltid under anbefalt kroppsinnhold av proteiner. Jeg ser ingen grunn til at mennesker skal skille seg seg ut fra de andre kjøttetende rasene.
Vis hele sitatet...
OK, jeg tror jeg har blitt misforstått her. Jeg er ikke vegetarianer selv, og dette er på ingen måte en oppfordring for å få andre til å bli vegetarianere.

Mennesket spiser kjøtt, det er greit, det har vi alltid gjort, men måten vi behandler dyrene på fram til slaktning har imo blitt verre og verre de siste 200 åra.

Dette er ikke snakk om drap av dyr, heller om hvordan dyr blir behandlet fram til de skal drepes. For at McDonalds skal ha kapasitet til å holde 11 mrd. kyr, er det klart dette går på bekostning av hvordan den enkelte ku har det. Vet selvfølgelig ikke nøyaktig hvor ille det er, men skulle ikke forbause meg om det var omtrent som jødene ble behandlet i 2. verdenskrig (foruten den direkte fysiske torturen da).
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Opprinnelig postet av devotio
Kan heller ikke huske at kjøttet til McD skal være så dårlig, heller ikke fra utlandet.

Det er en ting som er fordelen med å spise grønt i stedefor kjøtt, og det går på den 10% greia jeg ikke husker hva heter fra naturfagen. I alle fall; 10 % av energien går tapt, så når vi spiser en ku som har spist gress, kunne vi fått i oss 10 % mer ved å spise grønt. (men hvem vil vel spise gress?)
Vis hele sitatet...
Jeg tror at hvis vi snur litt på den så blir det riktig: 10% av energien går videre til neste ledd, altså 90% går tapt. DET er dårlig buisenisse det.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Opprinnelig postet av Tias
Jeg tror at hvis vi snur litt på den så blir det riktig: 10% av energien går videre til neste ledd, altså 90% går tapt. DET er dårlig buisenisse det.
Vis hele sitatet...
var ganske usikker på den, men da er det jo i så fall enda værre :S
Rune: for helvete, 11 milliarder kyr? 100 karbonader på ei ku? Du innser hvor sinnsvakt lavt tall 100 karbiser pr. ku er, ikkesant? Du innser også at kjøttet du får ikke består av 100% rent kjøtt, håper jeg?

Forresten, 10/90%-regelen: Det betyr ikke at du ikke klarer å ta opp energien fra maten du spiser, det vil si at av energien kua fikk i seg da den spiste alt gresset sitt, får vi bare 10%. Resten har gått vekk i og med at kua faktisk LEVER. Ikke noe å henge seg opp i, vel?

Det er riktig at dyr behandles.. eh, dyrisk rundt omkring i verden, om ikke dette akkurat er noe som gjelder norge. McD holder forresten ikke kyr selv i gigantiske superfarmer, noe det virker som endel av dere har oppfatning av. De kjøper såvidt jeg vet heller ikke bare "der det er billigst". Uansett burde ikke folk spise McD-mat. Jeg tenker regnskog, rovdrift på ansatte, fjortisansatte som gjør jævlige ting med maten i sin frustrasjon (dette er faenmeg ikke noen vandrehistorie, jeg har sett det med mine egne øyne - siste gangen jeg spiste der, ever)


Uansett, det er ikke på noen som helst måte noe umoralsk/uetisk/tåpelig/teit å spise kjøtt. Veganer gjør meg direkte uvel, og vegetarianere synes jeg synd på
si at en karbonade veier 100gram. (Blir vel egentlig feil å kalle det karbonade da karbonader er nærmest rent kjøtt, men det er ikke rent kjøtt på mc. Donalds.) 100(gram)*100(karbonader)=10000. 10000gram er så vidt jeg vet 10kg, høres ikke 10 kg med "karbonadedeig" litt lite ut for ei ku? Jeg vet ikke hva ei ku veier, men går ut ifra at det er flere hundre kg.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Trond: blir ikke kjøtt av alt vet du, ville du spist en hamburger laget fra endetarmen til kua? tviler på det. det er nok ikke så mye som 100 kg kjøtt på en ku...
http://www.insider.tv3.se/puffar.php?id=10

Vell, bildet sier vel sitt om hvordan (mange) kyr har det. Var et innslag om dette i svenske Insider, kan jo bare si at det var ikke et pent syn!
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Offtopic: Metanutslippet fra alle kyrne i verden omtrent like skadelig for atmosfæren vår som eksosutslippet fra alle bilene i verden.
devotio: kanskje jeg uttrykte meg uklart, kua veier sikkert flere hundre kg. Selvfølgelig er ikke alt kjøtt, men jeg vil tro at det er langt mer enn 10kg kjøtt på ei ku.

Edit:
Etter litt research fant jeg ut at gjennomsnitlig slaktevket på ei ku er ca. 280kg (her fant jeg det og definisjonen på slaktevekt:
Slaktevekt er dyrets vekt uten innvoller, skinn, hode og klauver.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Trond; 31. mars 2004 kl. 17:08.
En ku gir kanskje 100 hamburgere sier du.... 1 vanlig McDonaldsburger er vel ca 100-150 gram, det vil si at du antar at en ku gir kanskje 10 kg kjøtt.... Tror nok dette tallet ligger ganske mye høyere. En amerikansk ku proppet med steroider gir sikkert det tidoblede.

Og husk, kvalitetskravet for å lage en burger tilsier ikke at det kun er indrefileten som blir brukt ;-)
kreativ nerd
devotio's Avatar
Opprinnelig postet av Trond
devotio: kanskje jeg uttrykte meg uklart, kua veier sikkert flere hundre kg. Selvfølgelig er ikke alt kjøtt, men jeg vil tro at det er langt mer enn 10kg kjøtt på ei ku.
Vis hele sitatet...
det tror jeg også, jeg har ikke peiling på hvor mye kjøtt det er egentlig. Men som det har blitt nevt er ikke kjøttet hos McD 100% rent, så uansett om en burger har 100g, er det ikke 100g kjøtt...
- For hvert ledd i næringskjeden så går omtrent 90% av energien tapt. Det har bare noe å si om du skal beregne hvor mye mat man har tilgjengelig. Hvis alle hadde vært vegetarianere så hadde vi hadde mye mer mat enn i dag. Men vi har mat nok til alle, det er bare at de som trenger maten ikke alltid har den tilgjengelig.

- At McDonalds selger mye kjøtt og at det derfor kommer fra mange kuer trenger ikke å bety at kyrne blir behandlet noe verre, eller at det går med flere kyr i forhold til hvor mange som får spise.

- Det at noen spytter i maten din osv. kan skje overalt. Det skjer jo også nå og da at noen tukler med diverste mat/drikke under produksjon, men det er ikke noe jeg ville gått rundt og bekymret meg over. For det første så vet du ikke noe om det, og for det andre så finnes det verre ting som kan skje med deg.

- De fleste av oss spiser for mye kjøtt i forhold til hva som er sunt. Men det er ikke noe særlig å tjene på å slutte helt med kjøtt, bortsett fra om du gjør det av etiske grunner, noe som jeg finner litt tvilsomt. Det mennesklige fordøyelsessystemer er uansett bygd for både planter og kjøtt.
Siden "slaktevekten" er rundt 280kg så bør det vel være rundt 100kg kjøtt? hvor mye kan beina veie? Og når det heller ikke er 100% kjøtt i burgeren så blir nok regnestykket til rune420 feil. Men uansett hvor feil det regnestykket er så kan vi vel være enige om at det spises veldig mye kjøtt, og at det kanskje er en idè å spare litt på ressursen. Greit nok, vi trenger kjøtt, men ikke i sånne mengder som vi i den vestlige verden spiser (eller ihvertfall mange av oss). Jeg er ikke vegetarianer selv, men spiser ikke spesielt mye kjøtt.
Opprinnelig postet av Trond
Siden "slaktevekten" er rundt 280kg så bør det vel være rundt 100kg kjøtt? hvor mye kan beina veie? Og når det heller ikke er 100% kjøtt i burgeren så blir nok regnestykket til rune420 feil. Men uansett hvor feil det regnestykket er så kan vi vel være enige om at det spises veldig mye kjøtt, og at det kanskje er en idè å spare litt på ressursen. Greit nok, vi trenger kjøtt, men ikke i sånne mengder som vi i den vestlige verden spiser (eller ihvertfall mange av oss). Jeg er ikke vegetarianer selv, men spiser ikke spesielt mye kjøtt.
Vis hele sitatet...
Nå er jo kyr en temmelig fornybar ressurs da.
Grey Wanderer: Ja du kan vel si at det er en fornybar ressurs. Men det koster en del å ha ei ku. Og istedet for at bonden skal lage fòr, gi det til kua, kua skal ha et varmt fjøs mens den lever, og den skal slaktes, så kan vel vi spise mer av "fòret til kua". (Med "fòret til kua" så mener jeg alt som vokser på åkeren, ikke kraftfòr)
Opprinnelig postet av Trond
Grey Wanderer: Ja du kan vel si at det er en fornybar ressurs. Men det koster en del å ha ei ku. Og istedet for at bonden skal lage fòr, gi det til kua, kua skal ha et varmt fjøs mens den lever, og den skal slaktes, så kan vel vi spise mer av "fòret til kua". (Med "fòret til kua" så mener jeg alt som vokser på åkeren, ikke kraftfòr)
Vis hele sitatet...
Ok, men da kan vi jo samtidig bli kvitt all den andre luksusen vi har. De store husene/leilighetene, elektronikken osv. Jeg skjønner ikke helt poenget.
det er jo klart. Men det her har blitt litt vel offtopic.
Enig i at det er etisk betenkelig å slakte så mange dyr, men det er nå et personlig valg man må ta. Tror ikke man kommer til å brenne i helvete selv om man trykker ned burger på burger.

Men jeg er enig i at dyr burde behandles på en helt annen måte enn hva industrilandbruket gjør. Lenge leve økologisk landbruk!
runoslav
rune420's Avatar
Trådstarter
covcon: Økologisk landbruk er det beste ja, bedre en avhold fra kjøtt synes jeg. Synd ikke mange butikker selger f.eks. økologisk kjøtt, det hadde jeg definitivt kjøpt.