Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1742
Var litt usikker på hvordan jeg skulle lage overskriften, men håper den ble forstått. Så, som noen sikkert kjenner seg igjen i, så har jeg en far som er et stabeist. Jeg har endeløse diskusjoner der han mener at det han bruker er det beste, samtidig som han er tilnærmet teknologisk tilbakestående (kanskje litt å ta i) og han klager hele tiden over at pcen hans er så treg.

Han bruker Windows Vista, på en relativt gammel maskin, og bruker IE som browser. Han mener det er dette som er kjappest, og aldri problemer med, og mest brukervennlig osvosv. Og det er stadig ting han bruker som er best, som jeg vet absolutt ikke er det. Jeg trenger noe info jeg kan overtale han med til å forstå hva som er best. Dette er egentlig bare en morsom greie jeg har lyst til å gjøre, bare fordi jeg har lyst til å få han til å innse fakta.

Gi meg gode reasons til å IKKE bruke IE, og hva annet han skal bruke og hvorfor. Det samme med Vista.
når han sikker på jobb, så tar du berre backup av filene hannar, formaterer disken med win7, og finner ein vista skin, installer den, også etter to-tre dager, spør du han om han har merka forskjell, også skrur du av skinnen, og forklarer han situasjonen.
Nå skal det sies at det ikke er så veldig galt å kjøre vista lenger. Det var før SP1 det var en del problemer - men disse er nå fikset. Så personlig ser jeg ikke på det som verd pengene å oppgradere fra Vista til Windows 7 per dags dato. I hvertfall ikke så lenge det er support på Vista og det kommer nye oppdateringer.

Når det kommer til IE er den heller ikke noe stort problem - den har dårlig rykte mest p.g.a. de gamle versjonene hadde mye problemer. Men det meste av dette er fikset i de nyere versjonene. Om det er mest fordi du ikke liker IE, så er det bare å installere en til browser så kan du bruke den du ønsker, og han bruke den han ønsker. Ser ikke helt problemet. Men sørg for at han i hvertfall har nyeste versjon (Versjon 9) av IE.
Hahah, det hadde faktisk vært dritgøy. Skal vurdere det. Og i samme slengen kan jeg bytte om chrome logoen til IE logoen. Skal faktisk vurdere det, selvom jeg vet hvor stor vinkel han kommer til å klikke i!

etse: Ja, jeg skjønner hva du mener, men det er generelt fordi jeg ikke liker IE og mener chrome er mer brukervennlig, og kjappere. Det er ikke noe problem sånn sett, det er bare at vi diskuterer så mye om det. Altså ikke seriøs krangling, men jeg har det litt morro med det bare
Sist endret av Leonardie; 21. oktober 2012 kl. 22:52.
Sitat av etse Vis innlegg

Når det kommer til IE er den heller ikke noe stort problem - den har dårlig rykte mest p.g.a. de gamle versjonene hadde mye problemer. Men det meste av dette er fikset i de nyere versjonene. Om det er mest fordi du ikke liker IE, så er det bare å installere en til browser så kan du bruke den du ønsker, og han bruke den han ønsker. Ser ikke helt problemet. Men sørg for at han i hvertfall har nyeste versjon (Versjon 9) av IE.
Vis hele sitatet...
Seriøst, har du brukt IE?

Jeg er ikke noe software og data ekspert, men det er jo en STOR merkbar forskjell mellom IE og Chrome eller Firefox.
Sitat av happy violence Vis innlegg
Seriøst, har du brukt IE?

Jeg er ikke noe software og data ekspert, men det er jo en STOR merkbar forskjell mellom IE og Chrome eller Firefox.
Vis hele sitatet...
sikker på at du ikke tenker på IE 6 og 7 nå, som er vesentlig mye dårliggere enn Ie 8 og 9? Selv er jeg fan av chrome, men mest p.g.a. en del av featurene som jeg liker, ikke fordi den er så mye bedre.

IE 8 og 9 fungerer overraskende bra. Dåg ikke helt fan av UIet.
Sist endret av etse; 21. oktober 2012 kl. 22:55.
Hva om den softwaren han bruker ER den beste for han? Evnen til å lære nye ting synker med alderen
Kan bidra med noe på W7 vs Vista.

Skiftet selv til W7 på en relativ gammel pc, men enda ganske kraftig.
Opplevde at pcen var VELDIG treg på både oppstart, og inni i selve windows.

Jeg kjøpte jo Vista ultimate, å derfor byttet jeg ikke før i sommer, siden jeg tenkte at det ikke var så stor forskjell mellom vista og w7.

Hovedsaklig så skulle jeg bare ta en jevnlig formatering av pc'en, og da kom ideen om at jeg kanskje skulle prøve W7, lastet det da ned fra pirat siden, og bruker opplevelsen var bare så sykt mye bedre.

Det som jeg kommer på akkuratt nå om hva som er bedre er feks at oppstarten er omtrent 2 ganger raskere, mye raskere inn i selve windows, på grunn av at det er bedre software en vista. W7 er også mye finere og moderne å se på en vista, og det er mye mer brukervenlig. Man kan kjøre så mye mer med w7 en det man kan med Vista. Man kan feks laste ned nye layouts til skrivebordet å mange andre sånne type ting.



Jeg har egentlig ikke så mye annet å si når det kommer til IE en at jeg aldri var den personen som likte IE, mest pga hvordan der var før, men også pga det var litt mainstream å ikke like IE. Det som iallefall er mine meininger om IE og Chrome (det jeg bruker) er at Chrome er en bedre brukeropplevelse. Syntes det er penere å se på, mer ryddig. Den søkebaren man bruker for å søke etter feks youtube, eller sider generelt, den har innebygd google. Så du bare søker feks "hund" så kommer du rett inn på google siden, med søket "hund."
IE har en kappe av fordommer mot seg. Er du en som bare skal på nettet og surfe så er IE mer enn nok?
jaaa, jeg skjønner det at han må ha noe som er lett å lære. Men det er jo der du har chrome. Det er frem/tilbake knapper, refresh og home, bookmarks, og en instillinger tab om du trenger noe spesielt. Så har du oversiktlige tabs. Det blir jo ikke enklere?

Selvfølgelig er IE nok for en som bare skal titte litt. Men stadig vekk klikker han på pcen sin fordi den er treg. Spesielt på internet da altså. Jeg sier at han burde formatere den, og installere w7, fordi det vil være mye bedre og kjappere (generelt fordi det er myyye dritt på pcen hans, jeg har en lillesøster som liker ponnyspill og laster ned litt her og der)

Og takk for gode grunner
Sist endret av Leonardie; 21. oktober 2012 kl. 23:04.
Sitat av Marr Vis innlegg
Her er grunn nok til å ikke bruke IE. Litt mer å se på her
Vis hele sitatet...
At folk instalerer 1 million toolbars og så klager over rot og at den er treg er jo mest dems egen skyld.

Det har blitt veldig populært å hate IE, og mange egentlig bare hater IE fordi alle andre hater IE - eller de har minner fra IE 6 og 7 versjonene som var vesentlig tregere og hadde store problemer med standarder. For webutviklere er det fortsatt litt problemer med at IE ikke er helt 100% enig med Firefox og chrome i hvordan tolke enkelte standarder, og dermed må man i noen tilfeller tilpasse siden litt for denne browseren. Men dette gjelder i hovedsak de eldre versjonene. Og den er ikke helt på topp med HTML5 enda.

Internet Explorer 9 er ikke så ille som folk skal ha det til. Og når jeg åpnet Internet Explorer nå merket jeg ikke noe betydelig forskjell fra å bruke chrome. Savnet bare pluginene mine.
Har helt til versjon 8 sett på IE som inkarnasjonen av alt ondt, men skal ærlig innrømme at den har tatt seg dramatisk opp. IE 9 og 10 er helt akseptable nettlesere som i ganske stor grad holder tritt med utviklingen av de nye web standardene - og det er jo ingen andre nettlesere som er fullkommen i det henseende uansett i og med at disse standardene fortsatt er under spesifikasjon, så vidt jeg vet. IE teamet har i det siste jobbet hardt med å vise kraften i de nye standardene ved å konvertere iphone spill til å kjøre i nettleseren: http://www.cuttherope.ie/ og http://www.contrejour.ie/.

Dessuten har internet explorer en del features som er nyttig i bedrifter som kjører et windows-miljø.

Kort sagt: bruk energien din på noe annet enn å evangelisere nettlesere; det er slitsomt nok med mormonere og jehovas vitner.
Sist endret av lor3ntz; 21. oktober 2012 kl. 23:22.
La stakkaren bruke det han vil selv, eventuelt demonstrer hvorfor det er dårligere enn andre ting..
Prøv å Google frem en sammenligning av vista og 7 å vis det, hvis han fortsatt vil ha vista er det synd for han
Sitat av Leonardie Vis innlegg
mener chrome er mer brukervennlig, og kjappere.
Vis hele sitatet...
Har opplevd utallige mange krasjer med chrome, foretrekker faktisk IE9 over chrome, og firefox over der igjen.
Nye IE er fin og alt, brukervennelig som bare pokker, men nei. Hører hjemme med chrome kasjer aldri heller, kanskje opplevd et par ganger på rundt 2 år. Lurer på hvor mange ganger IE har krasjet! :s
IE har et stort hull nå (for hackere), så det er vel den største grunnen til å ikke bruke det. Når det er sagt så suger alle andre browsere fortia og... alt kræsjer... Vista vet vi jo alle er rævva.
Kompis av meg kjøre en Vista maskin og IE, han er absolutt overbevist at vista er bra..
Synes jeg ser det, maskin henger opp 24/7 osv..
Hvor gammel er egentlig faren din? hørtes nesten ut som kompisen min

En sta bukk er vanskelig å overtale, har prøvd i mange år men aldri fått til noe som helst, til og med bestemoren min bruker Chrome
IE9(10) er ikkje ein dårlig nettlesar, faktisk i enkelte tilfeller betre enn Chrome, Chrome bruker sinnsjukt mykje ram, i motsettning til andre nettlesarar. Største fordelen med Chrome er at den er sikkrare, og har litt meir hestekrefter, er også litt raskere. Vist maskina har meir enn 4 gig, så vil han tene på å bytte til Chrome, men om han har 3 eller mindre, så vil dette synke ned heile maskina hannar ganske så kraftig.
Sitat av Leonardie Vis innlegg
Var litt usikker på hvordan jeg skulle lage overskriften, men håper den ble forstått. Så, som noen sikkert kjenner seg igjen i, så har jeg en far som er et stabeist. Jeg har endeløse diskusjoner der han mener at det han bruker er det beste, samtidig som han er tilnærmet teknologisk tilbakestående (kanskje litt å ta i) og han klager hele tiden over at pcen hans er så treg.

Han bruker Windows Vista, på en relativt gammel maskin, og bruker IE som browser. Han mener det er dette som er kjappest, og aldri problemer med, og mest brukervennlig osvosv. Og det er stadig ting han bruker som er best, som jeg vet absolutt ikke er det. Jeg trenger noe info jeg kan overtale han med til å forstå hva som er best. Dette er egentlig bare en morsom greie jeg har lyst til å gjøre, bare fordi jeg har lyst til å få han til å innse fakta.

Gi meg gode reasons til å IKKE bruke IE, og hva annet han skal bruke og hvorfor. Det samme med Vista.
Vis hele sitatet...
Hvis det er det han er komfortabel med så la han. Gamle mennesker er gjerne ikke så glad i nye ting. Hvis han liker det og er fornøyd, ikke prøv å hindre han.
-Rar på fulltid.
Hvis han kjøper det du sier med chorme:
CTRL + SHIFT + N