Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  64 3956
Må rette på den 10%-regelen som ble omtalt her før:
Du mister ikke 10% av energien pr ledd, det blir igjen 10% av energien pr ledd.
Så:
Gress - 100% - 10kg
Ku - 10% - 1kg
Ulv/Menneske/Bjørn/Whatever - 1% - 100g
osv.

Jeg er helt imot mishandling av alle slags dyr, spesielt sånn som de driver på i USA (holder kalver lenket til bakken så kjøttet skal bli mørt (de bruker ikke musklene)).
Likevel er jeg kjøtt-elsker, og tilnærmet animalianer (det motsatte av en vegetarianer). Jeg velger kjøtt fremfor annen mat stort sett når som hest.
▼ ... noen uker senere ... ▼
mennesket trenger kjøtt, det er sunnt for oss. det ville i tilegg vært vanskelig om alle skulle slutte og spise kjøtt...men du har mange gode poenger rune! enig med deg i mye...

peace out
Opprinnelig postet av JuB
Så mange kyr..men tenk om man ikke hadde spist kjøtt da, hvor mange kyr ville det det blitt i landet her?
Vis hele sitatet...
Gadd ikke lese alle postene i denne tråden, da jeg ikke gidder diskutere kjøttindustrien osv. siden mine holdninger til dette emne er ultraradikale...MEN...jeg bare måtte kommentere denne idiotiske posten.

Tenk litt over hva du sier her, JuB.
Mennesker avler opp kyr. Hvorfor? For å spise dem (hovedsaklig...etter man har befruktet dem kunstig, slik at de skal kalve, slik at man kan tappe melk fra dem til den store gullmedaljen...).
Hva hadde skjedd om man ikke hadd spist dem?
Da hadde man ikke avlet dem!
In other words: Man hadde ikke hatt kyr her, ikke i den grad man har idag ihvertfall, med mindre de kunne overlevd i naturen...
Et mer fisk. Det er godt!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Opprinnelig postet av Crazytomato
Må rette på den 10%-regelen som ble omtalt her før:
Du mister ikke 10% av energien pr ledd, det blir igjen 10% av energien pr ledd.
Så:
Gress - 100% - 10kg
Ku - 10% - 1kg
Ulv/Menneske/Bjørn/Whatever - 1% - 100g
osv.

....
Vis hele sitatet...
Jeg trodde det var det jeg sa?

Opprinnelig postet av Tias
Jeg tror at hvis vi snur litt på den så blir det riktig: 10% av energien går videre til neste ledd, altså 90% går tapt. DET er dårlig buisenisse det.
Vis hele sitatet...
Forresten... Mens vi er inne på det. Hvilken fisk brukes i McFish? Hvordan har fiskene det? Og McChicken? Hvor mange kyllinger forsvinner der?
Opprinnelig postet av bobbo
Gress kan ikke fordøyes av mennesker,, siden det består av cellulose (correct me if im wrong)

noen tror blindtarmen var til dette formålet tidligere..

de som synes alt ødeleggelse (slakting, hoggst osv.) er galt. må enten flytte inn i en stein hule eller legge seg ned og dø...

destruksjon må til (circle of life)

se løvenes konge så fatter du
Vis hele sitatet...
Helt enig her! Enten dør du, eller dør kuen.
Opprinnelig postet av FlyingVeeVee
Et mer fisk. Det er godt!
Vis hele sitatet...
Vi fisker allerede _ALT FOR MYE_. Tror det er 100 tusnes milliarder kilo man kan fiske opp før det blir ubalanse i havet (havet klarer ikkke å prdusere nok fisk, før vi spiser den). Vi fisker mer enn denne grensen tillater, dermed må vi heller ikke spise fisk.

Man kan heller ikke spise kjøtt, fordi da dør alle dyrene vår, og man kan ikke spise planter fordi da får vi ikke puste. Dermed må vi bare sitte her og sulte.
Problemet er ikke for få dyr, fisk eller planter. Det er altfor mange mennesker i verden...
Jeg synes at den vanlige mann i gaten eter for mye kjøtt. Hvorfor? Vel, hvis du ser på hvor mye vann og hvor mye jord det trengs for å ale opp en ku, i forhold til hva det trengs til å ale opp samme antall brukbar mat(f.eks korn) målt i kg så bruker kua _MYE_ mer. Dette er ikke bra, spesielt når man ser på vann-sitjuasjonen per dags dato.

Ser noen begynner å snakke om hav-fiske også, dette gjelder det samme, her er vel problemet illegale og legale fisketrålere som enten fisker uten tillatelse, eller over den gitte verdi dem har blitt tildelt. På denne måten skapes det ubalanse i havet....

Mitt lille propagandaforsøk...
Det er altfor mange mennesker i verden. Verden (og innbyggerne der) er heldigvis konstruert slik at dersom resurssene tappes/overbefolkning, skjer det en eller annen katastrofe. Svartedauden var et direkte resultat av overbefolkning, slik som mange andre av de jævlige sjukdommene vi får nå for tida. Gå naturkatastrofe, gå!!! Hva er sult? Det er mangelen på mat, ergo det er for mange boende for tett til at de lokale resurssene kan brukes. Det finnes to løsninger (en bra og en dårlig):

a) endre produksjon for å øke effektivitet ala "den grønne revolusjon" i India
b) la verden fikse ting selv, og bare sørge for å overleve

Eg sier ikke at vi skal ete mye og gi faen i andre, men vi må innse at vi er for mange for planeten.


Forresten er talla som det blir opperert i tråden helt på flesketrynet! I helvete da folkens, 11 milliarder kyr bare av McDonalds! Nope.

Det eksisterer 1,1 millarder kultiverte kyr i verden (per 1998). En fjerdedel av disse lever i India (de hvite kyra har de sikkert best), der de i tillegg til kjøttproduksjon blir brukt til trekkkraft og melkeproduksjon. Kyra yter altså mer enn kjøttstykker.

En hamburger fra mcdonalds består av ganske lite rent kjøtt. Eg tror sjølve burgeren veier 100g i de vanlige menyene, men det er kun snakk om ca. 50g kjøtt. McDonalds selv oppgir at det er ca. 20g fett per enkel-kjøttkake-hambuger-meny. I tillegg kommer sauser og dressinger som har ganske mykje feitt. Men ikkje for å dra diskusjonen over på fedme og overvekt, ville egentlig berre kommentere talla i eksempelet.


edit: Noen flere tall -->
*tar du kuas vekt og ganger med 0,5 får du ca. antall kilogram kjøtt (snakker om flere typer kjøtt, ikke alt brukbart til søndagsmiddagen).
*en voksen ku veier fra 400kg til 600kg
*mange kyr blir avlet slik at de skal ha stor kroppsvekt og små indre organer for å øke kjøttproduksjonen. dette medfører nedsatt melkeprosuksjonsevne
*per år gir hver ku i gjennomsnitt 5,6 tonn melk
Sist endret av vell; 16. april 2004 kl. 23:02.
Opprinnelig postet av rune420
Til sammenligning bor det ca. 6,5 milliarder mennesker i verden, noe som isåfall betyr at verdens befolkning egentlig i hovedsak består av lidende kuer (husk at dette kun er McDonalds' kuer, ikke alle kuer).
Vis hele sitatet...
faktisk, så består verdens majoritet av insekter *bzzzzz* tenk på det neste gang du dreper en plagsom mygg du
Hadde ikke McD kjøpt den å den kua, hadde andre helt sikkert gjort det, hva så om den blir en indrefilet eller om den blir en tynn hamburger på McD? Den blir slaktet, spist og fordøyd uansett.

McD kjøper av gilde, og de leverer nok sikkert produktet til McD vil jeg tru? Så er det noen vi skal klandre er det Gilde og alle andre som slakter kuer i verden, jeg har da aldri hørt om en ku som blir slaktet på ein "pen" måte foresten. Eller penere måte enn andre på for å si det slik.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Nå er det vel heller ikke så mye KJØTT i det skvipet de serverer på mækkær'n...Føsj!
Jeg har ikke lest hele tråden, men vil komme med ett poeng her.
McDonalds burgere inneholder langt fra rent kjøtt etter min mening. Det er kvernet kjøtt, tilsatt mel, salt, stivelse eller andre ingredienser for å få mest mulig burger ut av minst mulig kjøtt. Hvordan ellers kan man forklare den ufyselige smaken av det såkallte kjøttet i burgerne?