Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 733
Jeg har en død laptop jeg gjerne skulle hentet noen saker og ting fra. Jeg kjøpte dermed et eksternt harddiskabinett og satt den i, og her kommer problemene:
Først, når den plugges i dukker "SYSTEM RESERVE"-opp, windows sine bootsaker eller så, som for meg er totalt uinteressant. Etter noen få minutter dukker disken opp som den skal - men trykker jeg på den, skjer det ingenting annet enn at vinduet fryser. Har koblet den på to forskjellige datamaskiner, uten at noen løsning har vist seg.

Er det noen som har vært borti dette, og har noen forslag til løsning?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Tyder vel på at disken er passelig voldtatt, prøv å kjøre tools fra leverandøren av disken for å se om den oppdager store problemer.

Evt kan du prøve å bruke getdataback for å hente ut rådata den veien, eller du kan legge disken i fryseren en dag for å prøve getdataback en gang til.
Det er en Toshiba-disk. Toshiba gir meg da Fujitsu sin programvare, og den finner disken, men man kan ikke velge den. Den gir meg den hjelpsomme infoen "????????" på både serienr. og firmware. (I motsetning til hva den forteller meg om hoveddisken min, der alt er OK). Getdataback frøs når den lette etter harddisker - på akkurat såmme måte som explorer gjør når jeg våger meg til å trykke på disken.

På tross av alt dette har jeg full tilgang til SYSTEM RESERVED-partisjonen fra øyeblikket disken blir tilkoblet.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
hva skjer hvis du prøver å kjøre en chkdsk /F /X /R x: (hvor x: er partisjonsbokstaven din) ?
Ingenting, tror jeg. Nå har den stått en stund. Det kan se ut som den arbeider, men den gir ingen info på skjermen (annet enn en blinkende understrek). Den avslutter heller ikke prosessen. Er det grunn til å tro at noe vil skje om jeg lar den stå lenger?

Update: Det skjer absolutt ingenting. Prøvde samme kommandoen på partisjonen jeg kommer inn på, og da kjørte hele prosessen som den skulle, med unntak av "Kan ikke finne referanse til hendelseslisten.". Kan det være relevant?