Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1811
Installerte Chrome her om dagen, og oppdaget at den kommuniserer med masse Google-servere bare man starter den samt at den har infestert maskinen med et oppdateringsprogram som kommuniserer med Google hele tiden også, forøvrig uten å spørre. I tillegg er de fleste av funksjonene avhengig av å være online med Google. Var utrolig vanskelig å bli kvitt Chrome, måtte lete etter forskjellige filer på disken og slette dem, og det er bare fordi jeg har utgående firewall at jeg oppdaget hva programmet drev med.

Det jeg lurer på er, hvorfor gidder folk å bruke Chrome når det holder på sånn? Ser at utrolig mange, særlig unge, bruker det. Firefox er jo mye bedre.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Who cares? Google bruker dataen blant annet til å vise resultater som er relatert til dine interesder, noe som forsåvidt er positivt. Jeg ser ikke helt problemet.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Folk bruker Chrome fordi det er den beste nettleseren i dag, både mtp. rendering og hastighet. At den kommuniserer masse med Google-servere er ærlig talt ikke et problem.
Trådstarter
22 8
Sitat av FatMan Vis innlegg
Who cares? Google bruker dataen blant annet til å vise resultater som er relatert til dine interesder, noe som forsåvidt er positivt. Jeg ser ikke helt problemet.
Vis hele sitatet...
Graden av overvåkning, kanskje? At de lager en reklameprofil på deg som de kan selge videre?

Sitat av Tias Vis innlegg
Folk bruker Chrome fordi det er den beste nettleseren i dag, både mtp. rendering og hastighet. At den kommuniserer masse med Google-servere er ærlig talt ikke et problem.
Vis hele sitatet...
Nyeste Firefox er mye raskere enn før og har god rendering, vil si det er ganske likt Chrome. Hva skal man dessuten med en "rask" nettleser dersom det dreier seg om noen millisekunder på moderne datamaskiner?

Firefox er dessuten mye mer customizeable.
Sist endret av rosken; 23. februar 2013 kl. 14:15.
Sitat av rosken Vis innlegg
Installerte Chrome her om dagen, og oppdaget at den kommuniserer med masse Google-servere bare man starter den samt at den har infestert maskinen med et oppdateringsprogram som kommuniserer med Google hele tiden også, forøvrig uten å spørre. I tillegg er de fleste av funksjonene avhengig av å være online med Google. Var utrolig vanskelig å bli kvitt Chrome, måtte lete etter forskjellige filer på disken og slette dem, og det er bare fordi jeg har utgående firewall at jeg oppdaget hva programmet drev med.

Det jeg lurer på er, hvorfor gidder folk å bruke Chrome når det holder på sånn? Ser at utrolig mange, særlig unge, bruker det. Firefox er jo mye bedre.
Vis hele sitatet...
Jeg har alltid vist at Google samler inn info om oss, men det er ikke noe en kan unngå. Med den informasjonen blir deres programvare bedre.
Folk bruker Chrome fordi det er den beste nettleseren i dag, både mtp. rendering og hastighet.
Vis hele sitatet...
Alle synes jo sin nettleserbaby er best. Man finner de parametrene å måle på som er viktigst for seg, og proklamerer vinneren. Jeg har noen parametre på min sjekkliste som gjør at Chrome stryker.
Jeg liker X best, derfor bruker jeg det.

Dette er egentlig det eneste kravet folk burde ha, hva de liker best.

(Forøvrig så liker jeg chrome best)
En bekjent av meg mener chrome browser er en skikkelig uting pga av all overvåkningen, og den sender tonnevis av data til google ifølge ham. Men han er så borderline aspergers at når han får ideer så får det ofte rare utfall. Nå lager han altså sin egen webbrowser basert på noe av det samme som chrome. Og denne browseren skal ifølge ham bli verdens minst evil webbrowser og han skal dele den med hele verden. En webbrowser som gjør det vanskelig å overvåke, vanskelig å hacke og vanskelig å drive med phising ifølge ham. Ja vi får vente å se om han er en wonderboy eller om han bare er stor i kjeften. Men alt maset hans om evil google fikk meg faktisk tilbake til firefox, så han er god til å overtale. Om det kommer en ny verdenskjent browser fra norge gjenstår å se.
Sist endret av ompapa; 23. februar 2013 kl. 17:05.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Om det kommer en ny verdenskjent browser fra norge gjenstår å se.
Vis hele sitatet...
Opera-browseren er vel fra Norge? Ganske kjent, det vil ikke si at den er bra da (etter min mening).
Men du refererte kanskje til webleseren vennen din skulle lage?

Glem det.. tåpelig innlegg av meg, skumleste gjennom innlegget ditt.
Sist endret av Knäppgök; 23. februar 2013 kl. 19:09.
Man kan bruke Tor-Browser om man har helt noia etter dette med å vere anonym på internett eller gå enda lenger å installere dette Linux OSet som for øverig er basert på Tor/Onion browser.
Sitat av knivibaguet Vis innlegg
Man kan bruke Tor-Browser om man har helt noia etter dette med å vere anonym på internett eller gå enda lenger å installere dette Linux OSet som for øverig er basert på Tor/Onion browser.
Vis hele sitatet...
Du snakker om TAILS, og det er ikke basert på en "Tor/Onion browser", men heller Debian Linux.

Jeg syns Waterfox er best, for det første at det er en ren 64-bit nettleser og fordi den er superrask, stabil og lavt RAM-bruk.

Det har vært kjent veeldig lenge at Google samler opp data fra alle Chrome brukere. I min mening, bruk Chromium istedenfor Chrome, da slipper dere det og støtter open-source prosjektet samtidig.
Sitat av Knäppgök Vis innlegg
Opera-browseren er vel fra Norge? Ganske kjent, det vil ikke si at den er bra da (etter min mening).
Men du refererte kanskje til webleseren vennen din skulle lage?

Glem det.. tåpelig innlegg av meg, skumleste gjennom innlegget ditt.
Vis hele sitatet...
Ja opera er norsk, og derfor skrev jeg også "en ny browser fra Norge". Ja jeg refererte til browseren han holder på å kode, og ser ikke bort fra at han kommer opp med noe bra heller. Han blir helt asperberger når han får tenning på noe. Fullstendig tunnel. Slikt kan det bli noe nytt av. Vi får se.

O/T
Opera dropper forresten opera motoren og skal bruke den samme som chrome fremover, kanskje får vi bare et litt kjipt Opera theme?
Og mister konkurransen blant browserne.
Sist endret av ompapa; 23. februar 2013 kl. 21:08.
Fremdeles litt O/T:
Det er jo bare render-motoren Opera bytter ut? Dvs den som tegner opp nettsiden. Eneste forskjellen for brukeren vil være at ting kan rendres bittelitt annerledes.

De bytter render-motore til Webkit, et åpent kildekode-prosjekt startet av Apple, og er nå den mest populære render-motoren iirc. Den er ihvertfall ekstremt populær, Chrome, Safari, alle nettlesere på iOS, standard nettleser i Android, og masse annet bruker det. Derfor blir mange nettsider optimalisert for webkit, og kan ende opp med å rendres feil på andre render-motorer, som f. eks. Opera sin. Derfor vil brukeren stort sett kun oppleve at nettsider som før så rare/feil ut, nå ser riktig ut. Alt annet som gjør Opera til Opera vil være akkurat det samme.

On topic igjen:
For å være ærlig bryr jeg meg ikke så mye om dataene Google samler inn fra meg. Så vidt jeg vet går det kun til datamaskiner som finner ut hva jeg er interessert i, slik at jeg får reklame for ting jeg er interessert i etc. Jeg ser på det som måten jeg betaler for gode 'gratis'tjenester :3

Når det er sagt er jeg ingen stor Google-fan selv, bruker nemlig Safari på Macen og iPhone/iPad, og har langt på vei byttet ut Google-søkemotoren med DuckDuckGo.

Youtube er langt foran alle alternativer dog imo.
Sist endret av Mort96; 23. februar 2013 kl. 21:24.
Jeg ser nå at du har helt rett mort96, det er bare render motoren som blir forskjellig.
Hm så litt på det webkittet du nevner, tipper det er der han starter med å lage en ny browser. Uansett blir morsomt å se om han får til noe bra.
Sitat av Tias Vis innlegg
Folk bruker Chrome fordi det er den beste nettleseren i dag, både mtp. rendering og hastighet. At den kommuniserer masse med Google-servere er ærlig talt ikke et problem.
Vis hele sitatet...
Nå bruker ikke alle Chrome, og om den er aldri så bra så har ikke det noe med hvorvidt overvåkningen er OK eller ikke.

Med mindre man er en Chrome/Google-fanboy.
Trådstarter
22 8
Sitat av TheMightyUnknow Vis innlegg
Jeg har alltid vist at Google samler inn info om oss, men det er ikke noe en kan unngå. Med den informasjonen blir deres programvare bedre.
Vis hele sitatet...
Hvordan blir programvaren bedre?

Det tror jeg ikke på et sekund. Det er en unnskyldning Google bruker for å samle informasjon de bruker til reklameformål (husk at det også kan kalles "bedre"). Og hvorfor er fortsatt Firefox best, når de ikke overvåker deg på denne måten (i hvert fall ikke uten samtykke, og da bare i forbindelse med krasjrapporter).

Sitat av ompapa Vis innlegg
En bekjent av meg mener chrome browser er en skikkelig uting pga av all overvåkningen, og den sender tonnevis av data til google ifølge ham. Men han er så borderline aspergers at når han får ideer så får det ofte rare utfall. Nå lager han altså sin egen webbrowser basert på noe av det samme som chrome. Og denne browseren skal ifølge ham bli verdens minst evil webbrowser og han skal dele den med hele verden. En webbrowser som gjør det vanskelig å overvåke, vanskelig å hacke og vanskelig å drive med phising ifølge ham. Ja vi får vente å se om han er en wonderboy eller om han bare er stor i kjeften. Men alt maset hans om evil google fikk meg faktisk tilbake til firefox, så han er god til å overtale. Om det kommer en ny verdenskjent browser fra norge gjenstår å se.
Vis hele sitatet...
Han som laget BitTorrent har også asberger så det trenger ikke være så negativt, særlig ikke hvis han får litt hjelp av noen andre når det gjelder brukervennlighet. Webkit er vel i utgangspunktet fri kildekode (GNU LGPL) så det er ingen ting i veien for at noen lager en fri browser basert på den. Såvidt jeg vet finnes det bare for Linux akkurat nå?

Sitat av Mort96 Vis innlegg
De bytter render-motore til Webkit, et åpent kildekode-prosjekt startet av Apple, og er nå den mest populære render-motoren iirc.
Vis hele sitatet...
Det er KDE som startet Webkit, ikke Apple.
Sitat av knivibaguet Vis innlegg
Man kan bruke Tor-Browser om man har helt noia etter dette med å vere anonym på internett eller gå enda lenger å installere dette Linux OSet som for øverig er basert på Tor/Onion browser.
Vis hele sitatet...
TOR er heller ikke så sikkert og anonymt som alle skal ha det til, lenger.

I så fall burde man bruke Freenet. (https://freenetproject.org/)
Sist endret av Bruskork1; 24. februar 2013 kl. 00:13.
Hei!

Når har jeg ikke lest alle innleggene her, så jeg har ikke satt meg så veldig inn i dette. Chrome er en av de beste nettleserene, og lagrer som du sier mye informasjon om det du driver med. Om det er for et godt formål eller ikke betyr lite for meg (og sikkert deg) - jeg synes ikke det er greit.

Jeg bruker en gratis nettleser som er veldig lik Chrome, men som 'skryter' av at de IKKE lagrer noe informasjon slik som Chrome gjør. Nettleseren heter SRWare Iron - bare å søke det opp Det er ikke helt anonymt, men veldig mye bedre enn Chrome når det gjelder personvern. Om du skal være helt anonym så vil du ende opp med lite brukervennlige nettlesere.

Godt og se at noen tar tak i dette.
Sitat av rosken Vis innlegg
Det er KDE som startet Webkit, ikke Apple.
Vis hele sitatet...
Vel, det kommer vel litt an på definisjonen av 'startet'.

Apple startet Webkit, men som en fork av KHTML og KJS iirc (iirc=hvis jeg husker riktig og Wikipedia har rett :3 )

EDIT: litt mer presis informasjon skrevet av noen som forhåpentligvis kan sakene sine bedre enn meg:
http://en.wikipedia.org/wiki/WebKit#Origins
Sist endret av Mort96; 24. februar 2013 kl. 01:04.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av rosken Vis innlegg
hvorfor gidder folk å bruke Chrome når det holder på sånn?
Vis hele sitatet...
Fordi det, tross brukerovervåkningen, er noe av det nærmeste man kommer en godt vedlikeholdt, stabil, effektiv, standardrespekterende og nogenlunde sikker nettleser. Effektivitet og fraværet av funksjoner jeg ikke har bruk for var mine viktigste grunner til å "konvertere" fra Firefox.

I likhet med 23732 anbefaler jeg Chromium, som kort sagt er ikke-komersiell Chrome uten Google-tull. Chrome er basert på Chromium.

Sitat av rosken Vis innlegg
Firefox er jo mye bedre.
Vis hele sitatet...
Vennligst elaborér.
Sist endret av immolo; 12. mars 2013 kl. 15:22.
"Lukk fanene til høyre" er den eneste grunnen til at jeg bruker Google-chrome.
Deilig feature å ha, spesielt hvis du browser mye 4chan eller mange forskjellige sider samtidig.
Har ikke brukt Mozilla på evigheter, så jeg vet ikke om de har klart å få det til som add-on enda.