Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  125 8356
Tok taggere - risikerer fengsel
Publisert 4. september 2002 06:33

To ganger har Terje Kyllingstad lagt unge taggere i bakken på godsterminalen på Brueland. Tirsdag må han møte i Sandnes tingrett - tiltalt for vold og trusler.

Kjetil Hjertvik

SANDNES: Terje Kyllingstad arbeider med å transportere biler på lastebil i distriktet. Men på arbeidsplassen på den gamle godsterminalen ble de stadig plaget av taggere.

Problemene med tagging var så ille at leverandøren i Oslo vurderte å slutte å sende biler med tog til Sandnes.

Overrasket taggere
- Så godt som hver mandag var vognene våre oversprayet av tagging, sier Kyllingstad. En oktoberkveld i 2000 kjørte han forbi arbeidsplassen sin. Han så at fire ungdommer var på vei inn på området.

- Jeg parkerte motorsykkelen min og snek meg etter dem. For at de ikke skulle se meg, hoppet jeg opp på en vogn. Derfra så jeg at alle fire byttet på å spraye, sier Kyllingstad.

Han hoppet fram, fikk tak i to av ungdommene og la dem i bakken. Den ene av ungdommene hadde mobiltelefon. Kyllingstad ringte politiet og ba dem komme. Politiet hadde ikke tid.

Plutselig så han fem-seks ungdommer, bevæpnet med stokker, komme mot seg. Politiet rådet ham til å springe. Etter å ha truet Kyllingstad med at de visste hvor han bodde, og at det han driver med, kan gå utover familien hans, forsvant ungdommene.

Dermed stroppet Kyllingstad de to fast i en tilhenger og kjørte ned til politistasjonen for å forklare hva som var skjedd. Politiet kjørte til godsterminalen og slapp taggerne løs.

- Skadet ingen
De to ungdommene anmeldte Kyllingstad for voldsbruk.

Et lite år seinere tok Kyllingstad enda en ungdom. Han var inne på godsterminalen og fotograferte tagging fra kvelden før.

- Han nektet å si hvem han var. Jeg dasket til ham et par ganger. Da fikk jeg navnet, sier Kyllingstad. Fotoapparatet tok han med til politiet like etter. Da hadde unggutten allerede levert inn en anmeldelse.

- I begge tilfellene ble jeg anmeldt for vold; jeg skadet ingen av dem. Den siste tiden hadde taggere ødelagt for titusener av kroner. Arbeidsplassen min var truet, sier Kyllingstad.

Kunne ha skadet
I 13 år har Kyllingstad trent karate.

- Hvis jeg hadde vært ute etter å skambanke dem, hadde jeg klart det uten problem. Poenget mitt var å få dem til å slutte med å tagge hos oss, sier Kyllingstad.

Han framholder at han i mange år har jobbet med barn og unge i idrettssammenheng. De tre ungdommene han tok, var mellom 15 og 17 år.

- Selv om de er unge, vet de hva de driver med. Jeg kunne ikke la være å gripe inn da jeg så hva som skjedde, sier Kyllingstad. Den ene av ungdommene har engasjert advokat Per Kristian Haaland. Gutten vil kreve at Kyllingstad betaler 25.000 kroner i oppreisning, og at han betaler utgifter til legebesøk han har hatt som følge av episoden.

- Utover det ønsker jeg ikke å si noe om saken, sier Haaland. Aftenbladet lyktes ikke å få tak i politijuristen som skal føre saken for retten.
Vis hele sitatet...
Hva syns dere om dette ? Personlig så ler jeg bare av Kyllingstad, at noen kan være så teite at de faktisk gjør dette.


Hallveisofftopic;
Han som fotograferte grafittien er en god venn av meg.
Jeg skjønner fyren godt jeg. Taggere er idioter som faen ikke burde ha lov til å gå fritt. Hadde jeg vært denne Kyllingstad, så hadde jeg banket dritten ut av hele gjengen.
Tagging er utrolig stygt, og koster ganske mye å bli kvitt. Grafitti kan være fint, så lenge det er for seg gjort, men tagging er bare idiotisk.
Et lite år seinere tok Kyllingstad enda en ungdom. Han var inne på godsterminalen og fotograferte tagging fra kvelden før.
Hallveisofftopic;
Han som fotograferte grafittien er en god venn av meg.
Vis hele sitatet...
err ?

Anyway. Jeg forstår han godt, tagging er ikke så veldig flott akkurat.
Graffiti er noe helt annet, og jeg regner ikke med at det var det som ble gjort.
Så altfor enig med Xtrax. Tagging hører ingensteds hjemme.
..
Trådstarter
Det står skrevet tagging i mediene, men det han tok bilde av var grafitti.

Xtrax: Hadde du vært Kyllingstad så hadde du banket dritten ut av hele gjengen ? Så.. la oss nå si at du går nedover gata, ser en ungdom som tar bilder av grafitti, du går da bort og rundjuler ham fordi han tar noen bilder ?

Og jeg er enig med Canon2k. Tagging (i den forstand av DÅRLIG grafitti wannabe style) er teit. Mens grafitti er bra. Det fins en betydelig forskjell.
Sist endret av Goda; 4. september 2002 kl. 18:31.
jeg er absolutt enig med Xtrax.

taggere har jeg ingenting til overs for.
hva for et navn er nå kyllingstad....
tagging er stygt
Om jeg hadde gått etter han som tok bilder vet jeg ikke. Men uansett om det var grafitti eller tagging, så har ikke det noe å si. Det er herverk så lenge det utføres på andre sin eiendom. Hadde ikke du blitt irritert om en person begynner å tagge grafitti på huset ditt? Uansett hvor fint den grafittien ser ut, så hadde jeg blitt for banna.

Dessuten er den taggingen man ser rundt omkring MEGET sjelden noe fin grafitti, det er rett og slett stygg tagging. Jeg har faktisk tagget engang selv, da var jeg 2-3 år og fikk tak i en tusj som jeg brukte på veggene hjemme!
At 2-3 åringer gjør sånne ting det skjønner jeg, men ikke at ungdommer går rundt å gjør det.
Er mye bedre om de heller sitter hjemme å stikker sprøyter, da ødelegger de bare seg selv, og ikke andre sin eiendom.
..
Trådstarter
Jeg ville nok blitt forbanna hvis en unge hadde gjort det på huset mitt ja. Men det var ikke helt det det var snakk om. Men uansett.
Og jeg vet at det er sjelden at man finner fin grafitti.
Samme faen om det er en bedrift eller et hus. Det er PRIVAT eiendom, og hvordan tror det det vil se ut for kunder om de kommer til en bedrift som er nedtagget?
Du har vel sett busser, trikker, t-baner og tog som er nedtagget? Er det fint? Nei. Er det kult? Nei!
Jeg hadde kjøpt inn tre-fire store jævler av noen vakthunder og fått dem trent til å gå etter strupen...
Better than thou.
Håper han blir dømt til å betale erstatning. Sånne faens kødder som han fortjener det.
Carlo; hvordan i granskauen kan du mene det? Han skulle selvfølgelig ikke ha brukt fysisk makt mot dem, men at han ble forbannet det skjønner jeg. Og er det noen som skulle betale erstatning, så er det taggerne
Håper de jævla ungdommene som tagga blir tatt. Forbanna idioter som skulle lært seg litt folkeskikk og når dem blir rørt litt er det å springe til mamma å gråte
Opprinnelig postet av Aces-HigH
Håper de jævla ungdommene som tagga blir tatt. Forbanna idioter som skulle lært seg litt folkeskikk og når dem blir rørt litt er det å springe til mamma å gråte
Vis hele sitatet...
Kunne ikke blitt mer enig!

Bare Egilband - Tagging sier vel alt som trenger å bli sagt om taggerene.
..
Trådstarter
Ok, nå når dere snakker om erstatning osv. Han som tok bildene hadde ikke laget dem, han tok bare bilde av dem. Sendte sikkert inn til en eller annen graf. side.

Tenkte og at jeg skulle nevne at det var mer enn "et par dask".. Et par dask fører ikke til å ligge til sengs uten å reise seg på tre dager pga hjernerystelse, og flere legebesøk.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
jævlig enig med aces..
slik hærverk kan ikke forsvares uansett om man kaller det tagging/grafitti/kunst/pensjonsforsikring..
de skulle hatt en god omgang i ræven alle sammen
Hva i helsikke er det som skjer egentlig? Han kylling-mannen drar inn to ungdommer for tagging men blir i stedet selv anmeldt for vold? Det er jo ett strålende eksempel å gi for byens ungdom!

Når det gjelder den andre saken høres jo ikkje Kyllingstad akkurat så smart ut. Viss han virkelig skada den andre fyren, så er det bare rett og rimelig at han blir straffet for det. For meg høres det ut som om han hadde større behov for å vise seg frem selv enn for å ta taggerene...?

Men uansett; Å la de andre taggerene gå sann uten videre er bare for teit. Sansynligvis var politietaten rett og slett for late til å gjøre noe med det...
De taggerne hørtes ut som idioter og rasshøl. Ikke nok med at de nesten fucker opp hele bedriften, men at de også truer han og familien hans. For noe fjas!
Samtidig er jeg også sjokkert over at det finst så mange som er villige til å denge taggere. Dere er fulle med piss!
Det hele er vel egentlig en ganske vansklig sak.
På den ene siden har vi Kyllingstad sin bedrift som blir fucka opp av idioter og på den andre siden har vi folk som er villige til å gi uskyldige fotografer hjernerystelse.
Carlo; hvordan i granskauen kan du mene det? Han skulle selvfølgelig ikke ha brukt fysisk makt mot dem
Vis hele sitatet...
Vel, der svarte du egentlig på ditt eget spørsmål... Greit nok at du ikke liker tagging, men hva slags samfunn skulle det blitt om folk gikk løs på alle de ikke liker?
Opprinnelig postet av Carlo
Håper han blir dømt til å betale erstatning. Sånne faens kødder som han fortjener det.
Vis hele sitatet...
hæ?!

carlo? pleier stort set å komme bra ting fra deg, men dette er jo helt på tryne!

Er det en ting her i verden som irriterer meg så er det taggere! De representerer noe så respektløst og banalt som å faktisk gå rundt å ødelegge privat eiendom, og til dere som er så TETTE at dere ikke skjønner at Transport AS ikke liker å ha "Østfold Hustlers" klusset over sin reklame på trailerne sine, fortjener enn tattis mitt i panne hvor det står "here be empty"..
Helt enkelt .
Taggere er idioter.
Tagging er ikke noe tøft, det er mye tøffere å gå lange turer i skogen og lytte til fuglesangen!
..
Trådstarter
OK! Nå vil jeg gjerne ønsker STERKT at folk faktisk leser artikkelen og andre poster før de poster noe selv! Det som er saken her er at noen som TOK BILDER ble banket opp. Ikke noen som tagget. Jeg skal ikke dra inn navn her, for folk kan selv lese;

Hva i helsikke er det som skjer egentlig? Han kylling-mannen drar inn to ungdommer for tagging men blir i stedet selv anmeldt for vold? Det er jo ett strålende eksempel å gi for byens ungdom!
______
Helt enkelt .
Taggere er idioter
Vis hele sitatet...
¨
osv, osv, osv...

Han som tok bildene tagger IKKE, han liker bare det BRA som er av grafitti. Jeg fikk fram det jeg ville si, men les postene før dere selv poster... PLEASE!!

Carlo ser ut til å være en av dem som faktisk har LEST postene her.
Sist endret av Goda; 4. september 2002 kl. 21:51.
CARLO IS THE MAN!
TAGGING er bare så sinnsykt teit aldri skjønt hva som er så jævli gøy med å spray male litt her åm der....helt på tryne enetn det er tagging eller grafitti når folk gjør d på privat eiendom...

skjønner Kyllingstad sinnsykt godt klart han måtte foreta seg noe når han hadde pågrepet idiotene og politiet faen meg ikke gadd sende en eneste mann for å ta opp en sak på forholdet...

helt sinnsykt.........
liker ikke tagging, og hvis folk skal sette opp en peace(piis, eller hva det nå heter) kan de bruke 20,- på en pappplate eller tagge på rommet sitt.
Er forresten enig i at kyllingen bør bli tatt for å banke opp han fyren, men jeg forstår hvorfor han gjorde det hvis han trodde duden var med å tagge der.
det er altså _veldig_ få hiphop heads her på forumet..
altså taggin er idiotisk, regelrett ignorant..
Mens grafitti tilhører hiphop kulturen og er både pent, facinerende, imponerende og har avogtil (kanskje litt for sjeldent) en seriøs mening om samfunnet..
Opprinnelig postet av Xarion
Tagging er ikke noe tøft, det er mye tøffere å gå lange turer i skogen og lytte til fuglesangen!
Vis hele sitatet...
Syns jeg aner konturene av en tagger her inne nå...
..
Trådstarter
q_Werty; Han visste at de ikke var der for å tagge.. Spesielt etter å ha vært helt inntil dem, sett at de bare har et kamera og kanskje en cola i baklomma. Og adrixx er et perfekt eksempel på folk som ikke leser før de poster.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Graffti er ok og se på kanskje, men blir det da riktig og spraye det på annen mann's vegg fordi?
..
Trådstarter
Nei, det er ikke riktig. Men det var ikke det disse ungdommene gjorde heller. De liker bare grafitti, de lager den ikke. De lager sikker noen sketches (stavelse?) en gang iblant, men HVIS de da prøver å lage den på en vegg gjør de det på en lovlig plass. Det som det var snakk om i denne tråden, var behandlingen 3 uskyldige gutter fikk.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Uskyldig? Hadde dem ikke tagga ned vognene hans gang etter gang..? Er det uskyldig?
..
Trådstarter
Gang etter gang har jeg nå sagt:
[skrike]
DE HADDE IKKE TAGGA EN DRITT!!!!! DE BARE TOK BILDER........
[/skrike]
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Jaja, det var jo den ene da. Tenkte først og fremst på de andre jeg. Skjønner veldig godt at han blir frustrert.
..
Trådstarter
Opprinnelig postet av Ond^Sofa
Jaja, det var jo den ene da. Tenkte først og fremst på de andre jeg. Skjønner veldig godt at han blir frustrert.
Vis hele sitatet...
Ingen av dem hadde tagga, jeg kjenner to av dem, han tredje såvidt. Han tagger bare lovlig tror jeg.. og på rommet
Men hvem er det du skjønner blir frustrert ?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar

- Jeg parkerte motorsykkelen min og snek meg etter dem. For at de ikke skulle se meg, hoppet jeg opp på en vogn. Derfra så jeg at alle fire byttet på å spraye, sier Kyllingstad.
Vis hele sitatet...


Jeg skjønner at han fyren var frustrert. Hadde iaffal jeg blitt.
Better than thou.
Dette ville vært første gang noen har løyet noengang Ond^Sofa.

Eller kanskje det ikke.
..
Trådstarter
Jo Carlo.. det kan godt være sant. Men det er;
Et lite år seinere tok Kyllingstad enda en ungdom. Han var inne på godsterminalen og fotograferte tagging fra kvelden før.
Som jeg mente. Men det kan og være han lyger.
Better than thou.
Altså det jeg mente var at det er godt mulig at Kyllingstad (herre jesus for et navn.) lyver om at han så disse kidsa spraye.
..
Trådstarter
Jeg vet, det var jo det jeg sa. Jeg sa at jeg tvilte på at han løy om de 4, men det kunne være at han løy om dem og.
de som tar bilder av tagging er jo enda større tapere enn de som tagger sjølv, synes det er drit tøft, men tørr faen ikke sjølv!!! jævla fjortis kids!! FFS, de som forsvarer denna dritten må jo være 4 år i hue, skaff deg en jobb, leilighet, og et virkelighets perspektiv og tagg igjen. gjør du det, ja da er kanskje ikke rimi et så dårlig yrkes valg alikevel?

og til duxo som er så jævli smart: en som kjøper narkotika vet godt hvem som dealer
Sist endret av Eriken; 5. september 2002 kl. 03:07.
Opprinnelig postet av na1t
de som tar bilder av tagging er jo enda større tapere enn de som tagger sjølv, synes det er drit tøft, men tørr faen ikke sjølv!!! jævla fjortis kids!! FFS, de som forsvarer denna dritten må jo være 4 år i hue, skaff deg en jobb, leilighet, og et virkelighets perspektiv og tagg igjen. gjør du det, ja da er kanskje ikke rimi et så dårlig yrkes valg alikevel?

og til duxo som er så jævli smart: en som kjøper narkotika vet godt hvem som dealer
Vis hele sitatet...
Så å ta bilder av skulpturer er idiotisk hvis du ikke selv lager skulpturer ? det du sier ? For begge er en form for kunst..

Lagt merke til at mange her syntes skikkelig gjennomført graffiti er fint.. men et sted må man faktisk starte. Mange som lager graffiti har på et tidspunkt også tagget og/eller laget dårlig graffiti..

Og nei, jeg tagger ikke.
Oh oh my god.. "Grafitti er fint".. Ja kanskje.. Hadde du likt at noen hadde tagga på ruta di så du faen ikke kunne ha sett ut av den.. Eller fått 3-4 fine bokstaver på bilen din.. Samma faen hvor fint tagging er så hører det ikke hjemme på andre folks eiendom..

At han "daska" til en av dem synes jeg ikke no serlig om, MEN.. Hva med når dem kom 5-6 ungdommer med stokk og annen faenskap mot han?? Er det så mye bedre.. Men ikke misforstå.. Han er en idiot fordi han "daska" ned han fyren som bare tok bilde av taggingen, det er bare meningsløst...

Scha
Personlig så synes jeg at tagging er fet...assa graffitti..ikke slik som gutta på gølvet driver på med...tagger ord som:kuk,fitte.nigger og nynasistiske tegn..synes det er kjempe lame...det som er kult er de fete tegningene som taggerene har lagt sin dyd til...fine tegninger....
Nå har jeg skjønnt mer av saken, og at den går ut på på han med det latterlige navnet ikke skulle ha gjort noe av "fotografen". Ja, jeg hadde banket dritten ut av han også. Selv om han ikke utførte selve taggingen, så var en mer eller mindre innblandet. Og når han tar bilder av tagging, og viser de fram. Så synes sikkert mange fjortisser at dette var kult. De begynner å tenke: "Kanskje vi også skal begynne å tagge slik at noen begynner å ta bilder av "arbeidet vårt"."
Better than thou.
Er du klar over hvor latterlig du høres ut nå Xtrax? Du skal banke noen for å skremme dem bort fra å ta BILDER, fordi det kanskje "rekruterer" kids til å tagge? Ærlig talt, bruk hodet.
Må si meg enig med Xtrax der. De som tar bilder av denna dritten og viser det frem, er nesten like ille som de som tagger. Når de får oppmerksomhet p.g.a. tagginga er det klart de ikke slutter.

Jeg mener de skulle hatt skikklig juling hele gjengen. Små drittunger som reker rundt med sprayboks og griser ned alle flater de finner. IDIOTER!!
Carlo; hvis du synes mine meninger i denne saken er latterlige, så får du mene det. Men jeg står på mitt.
Dessuten tror jeg det er ganske irriterende for denne kyllingmannen å komme på jobben sin å se at arbeidsplassen er blitt utsatt for hærverk, og mitt oppi dette står det en idiot å tar BILDER! Tror jeg ville blitt ganske provosert selv.