Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 961
Heisann alle folks!

jeg sliter for tiden med at harddisken ryker hele tiden på arbeidsstasjonen min, byttet den ut for 1 uke siden bare, og tenkte kanskje at jeg kunne jo heller satt pcen opp til å boote operativsystemet over LAN?

Spørsmålet mitt, er; er dette mulig?
Jeg har lest om tynnklienter, og her kjøres alt på serversiden, og det er ikke dette jeg er på utkikk etter..
Og når det gjelder å boote over PXE, så er jeg ikke helt sikker på hvordan jeg kan få PXE til å boote et ferdig-installert operativsystem?
Jeg vil at MIN pc skal utføre alle beregninger, men jeg vil at Lagring av ting, skal skje på server..

Noen som kan hjelpe meg litt?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Heisann alle folks!

jeg sliter for tiden med at harddisken ryker hele tiden på arbeidsstasjonen min, byttet den ut for 1 uke siden bare, og tenkte kanskje at jeg kunne jo heller satt pcen opp til å boote operativsystemet over LAN?

Spørsmålet mitt, er; er dette mulig?
Jeg har lest om tynnklienter, og her kjøres alt på serversiden, og det er ikke dette jeg er på utkikk etter..
Og når det gjelder å boote over PXE, så er jeg ikke helt sikker på hvordan jeg kan få PXE til å boote et ferdig-installert operativsystem?
Jeg vil at MIN pc skal utføre alle beregninger, men jeg vil at Lagring av ting, skal skje på server..

Noen som kan hjelpe meg litt?
Vis hele sitatet...
10.4? Mener du Ubuntu 10.04? Du må være flinkere å spessifisere slik informasjon
/dev/urandom
RandomiZed's Avatar
Trådstarter
Sitat av nso Vis innlegg
10.4? Mener du Ubuntu 10.04? Du må være flinkere å spessifisere slik informasjon
Vis hele sitatet...
Det er helt korrekt Sir.
http://edubuntu.org/home
har muligheten for det. satt og lekte meg med det, og fikk bootet opp på en annen maskin etter vert. den skal ha server programvaren i grunnpakken.

http://www.freesoftwaremagazine.com/...erminal_server
Sist endret av ex-adrin; 15. mai 2010 kl. 15:11.
/dev/urandom
RandomiZed's Avatar
Trådstarter
Men dette er jo tynnklienter? Der all beregning og sånne ting kjører fra serveren?

Hvis jeg f.eks starter opp eve online, er det da serveren, eller arbeidsstasjonen som starter det?
LTSP Server står på linux maskinen din. Men den som du vil bruke som clint(den hvor harddisken tar kved) må du sette til nettverks booting. det vil eventuelt finne LTSP servern og du vil få et det grafiske gjennom nettverket. Vil anbefalle deg og kjøre trådbassert nettverk og ikke trådløs på den klienten som skal koble seg til serveren.
/dev/urandom
RandomiZed's Avatar
Trådstarter
Driver med LTSP nå, den isntallerer.. og det tar tiiiid.. Satser på at det funker o/

Vil apt-get osv. fungere på klienten nå? eller må jeg gjennom serveren for å installere ny programvare?

Og det skumle; Vil det gå vesentlig tregere over 100mbit enn gbit ?
jeg satt på et 10mbits nettverk og hadde ingen problemer..
Jeg fikk til og installere via klient. så lenge du kan root pw så skal ikke det være noe problem
Litt OT men:
Hvorfor ryker harddisken din hele tiden?
fant etterhvert ut at det var sata-kontrolleren på hovedkortet mitt som satte harddiskene helt ut av spill, umulig å formatere dem tillogmed
▼ ... over en uke senere ... ▼
Husk å sjekke ut localapps funksjonen i LTSP, denne gjør at applikasjoner som er installert i LTSP-imaget kjøres lokalt på klienten, og fra serveren.
/dev/urandom
RandomiZed's Avatar
Trådstarter
LTSP var IKKE det jeg var på leiting etter, det gikk way for tregt.
Det jeg i grunnen var på utkikk etter var å boote 10.4 fra serveren, noe jeg etterhvert fikk til via nfs og PXE-booting, men iogmed at hovedkortet er ødelagt så var det uhell i hell.
10.4 installasjonen booter, men ikke på min maskin.

og den stygge dritstreiken burde vært henrettet, tar flere år å få nye deler.