Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4802
-Fingolfin og Morgoth-



Denne er helt fersk og min første ferdige kulltegning. Brukte kullstift, fingrene og viskelær. A4 skissebok.

Noen her som vet hvordan man kan bevare kulltegninger slik at de ikke bare blir smurt utover? Er det noe man kan ha på eller noe?
Jeg digger postene dine, flott og kreativt!
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Noen her som vet hvordan man kan bevare kulltegninger slik at de ikke bare blir smurt utover? Er det noe man kan ha på eller noe?
Vis hele sitatet...
Fiksativ: https://panduro.com/nb-no/products/m...-400-ml-180006
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kuami Vis innlegg
Jeg digger postene dine, flott og kreativt!
Vis hele sitatet...
Tusen takk for oppmuntringen

Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Takk for tips!!

Jeg har egentlig planer om å prøve meg på et maleri med dette motivet, men manglet noen farger og lerret, samt motivasjonen til å kjøpe det i dag. Jeg får se hva morgendagen bringer av disse tingene
Sist endret av Taxidriver; 2. mars 2021 kl. 22:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
- Morning Star Light Bringer-



Nok en idé til et maleri. Mangler litt godt pusseutstyr til å drive med kull egentlig, mangler en del kunnskap og teknikker også. Det er moro da.

Håper dere liker den

Denne er forresten også i A4 format på relativt vanlig papir, altså ikke optimalt for kull.

Er det flere kulltegnere her så del gjerne i denne eller i en egen tråd!
Sist endret av Taxidriver; 3. mars 2021 kl. 19:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bra tegning til å være første ferdige kulltegning.

For å bevare tegningen så spray den med noe som heter Fiksativ ( dyrt produkt fra kunstbutikk) eller rett og slett en billig hårspray, begge gjør samme nytte.

Hvis du vil lære mer om teknikk og tegning så søk deg opp på YouTube og Instagram, masse gode tips og inspirasjon. Lykke til med kunsten din
Sitat av Ekstase Vis innlegg
Bra tegning til å være første ferdige kulltegning.

For å bevare tegningen så spray den med noe som heter Fiksativ ( dyrt produkt fra kunstbutikk) eller rett og slett en billig hårspray, begge gjør samme nytte.

Hvis du vil lære mer om teknikk og tegning så søk deg opp på YouTube og Instagram, masse gode tips og inspirasjon. Lykke til med kunsten din
Vis hele sitatet...
Kunne man eventuelt brukt vannbasert klarlakk? Det er jo ikke så alvorlig dyrt.
BRAND ∞ STRONG
Ghiant Basic Fixativ Spray 400ml koster 100kr hos tegne no.

Har bestilt andre ting derifra, som har vært bra. De har også butikk
i Pilestredet i Oslo og er ganske store på kunst materiell generelt.

@EvilSink
klarlakk kan gjøre noe av det samme, men vil vel muligens etterlate en skinnende overflate?

PS
Butikkene heter CHRIST ENGEBRETSEN & SØN AS
Sist endret av vindaloo; 3. mars 2021 kl. 21:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Kunne man eventuelt brukt vannbasert klarlakk? Det er jo ikke så alvorlig dyrt.
Vis hele sitatet...
Nei, da legger man en hinne med lakk over og tegningen blir stiv og kan "knekke opp". Billigste og nesten det beste er en hårspray fra nille til 19.90.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
@EvilSink
klarlakk kan gjøre noe av det samme, men vil vel muligens etterlate en skinnende overflate?
Vis hele sitatet...
Spørs hvilken klarlakk man kjøper eller blander selv, man kan få den så skinnende eller matt man vil. Man kan også "tørrlakke" I nød for å få den matt, men det vil ikke gi like god beskyttelse/levetid og vil kanskje ikke bite like hardt i overflaten som ordentlig matt lakk. (Er ikke så farlig til kunst/ting som er bare til dekorasjon inne, gjelder mer hvis man lakker en bil f.eks.)

Sitat av Ekstase Vis innlegg
Nei, da legger man en hinne med lakk over og tegningen blir stiv og kan "knekke opp". Billigste og nesten det beste er en hårspray fra nille til 19.90.
Vis hele sitatet...
Vannbasert lakk blir ikke like stiv som god gammeldags lakk, så tenkte det kunne vært et alternativ. Men det er like greit å ikke ta noen sjanser
Sist endret av Vasken; 3. mars 2021 kl. 21:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ekstase Vis innlegg
Bra tegning til å være første ferdige kulltegning.

For å bevare tegningen så spray den med noe som heter Fiksativ ( dyrt produkt fra kunstbutikk) eller rett og slett en billig hårspray, begge gjør samme nytte.

Hvis du vil lære mer om teknikk og tegning så søk deg opp på YouTube og Instagram, masse gode tips og inspirasjon. Lykke til med kunsten din
Vis hele sitatet...
Takk for det! Jeg lurker ganske mye på YouTube for både inspirasjon og kunnskap. Skal sjekke ut hårspray før jeg prøver noe mer proft.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Ghiant Basic Fixativ Spray 400ml koster 100kr hos tegne no.

Har bestilt andre ting derifra, som har vært bra. De har også butikk
i Pilestredet i Oslo og er ganske store på kunst materiell generelt.

@EvilSink
klarlakk kan gjøre noe av det samme, men vil vel muligens etterlate en skinnende overflate?

PS
Butikkene heter CHRIST ENGEBRETSEN & SØN AS
Vis hele sitatet...
Da sjekker jeg denne etter hårsprayen

-Bringer of Light-

Sist endret av Taxidriver; 4. mars 2021 kl. 13:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Wow, dyktig arbeid og ikke minst kunst!
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Sitat av makkamysen Vis innlegg
Wow, dyktig arbeid og ikke minst kunst!
Vis hele sitatet...
Takk for en hyggelig tilbakemelding!

Sitat av Ekstase Vis innlegg
Nei, da legger man en hinne med lakk over og tegningen blir stiv og kan "knekke opp". Billigste og nesten det beste er en hårspray fra nille til 19.90.
Vis hele sitatet...
Bruker man mye hårspray på én tegning? Skal jeg liksom dekke det så det blir litt mørkt av væsken liksom?
Sist endret av Taxidriver; 8. mars 2021 kl. 02:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du skuffer ikke, det må jeg si! - Morning Star Light Bringer- likte jeg spesielt godt fordi det har et mørkt preg med seg, men av en eller annen grunn får jeg noe oppløftende av det. Det samme med -Bringer of Light-. Det her er særpreg jeg liker!
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Du skuffer ikke, det må jeg si! - Morning Star Light Bringer- likte jeg spesielt godt fordi det har et mørkt preg med seg, men av en eller annen grunn får jeg noe oppløftende av det. Det samme med -Bringer of Light-. Det her er særpreg jeg liker!
Vis hele sitatet...
Takk for det, kult at du likte dem

Jeg har mye å lære, lagde et ark med bare fjell. Det gikk i peisen. Var et par stykker som så greie ut, men det var mye tynn suppe. Skal prøve å få øvet litt til og å legge ut mer.

Det skal jo også være litt mørkt da det er Lucifer som blir kalt morgen stjernen og lysbringeren, før fallet.
Sist endret av Taxidriver; 9. mars 2021 kl. 21:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hm borte noen dager også er det en haug med nick med nye avatarer. Går helt rundt for meg nå.

kult at du deler.
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hm borte noen dager også er det en haug med nick med nye avatarer. Går helt rundt for meg nå.

kult at du deler.
Vis hele sitatet...
Var ikke den avataren kul da? Vindaloo som sendte meg den
Flotte tegninger!

Fordelen med fiksativ, iallefall den jeg bruker(LUKAS 2323), er at den har ganske god hefteevne når den har herdet. Da kan man spraye underveis i prosessen og tegne lagvis uten å være redd for å gni ut detaljene.
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Flotte tegninger!

Fordelen med fiksativ, iallefall den jeg bruker(LUKAS 2323), er at den har ganske god hefteevne når den har herdet. Da kan man spraye underveis i prosessen og tegne lagvis uten å være redd for å gni ut detaljene.
Vis hele sitatet...
Så langt har ikke jeg kommet ennå, men takk for tips og skryt