Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  76 14088
God dag kjære venner på freak forumet, som dere sikkert ser dette er mitt første innlegg på forumet. Jeg vil ta for meg et tema som kan være delikat for mange og jeg vil allerede unnskylde meg for at norsken ikke er perfekt.

Det jeg har opplevd siden jeg flytta inn til Norge er at på overflaten så er det viktig å akseptere alle mens når man går mer inn i dybden så er tingene veldig annerledes. Jeg skal begynne med en liten historie jeg har opplevd med tanke på arbeidslivet. Jeg har arbeidet som en engelsk lærer i landet mitt, jeg har studert i mange år for å bli lærer, dette er også livshobbyen min. Det gir meg glede å se ungene få en utvikling i sin kunnskap. Jeg har bodd nå i Norge i 3 år, jeg kan kommunisere med norsk, med føler meg bedre med engelsk og morsmålet mitt. Jeg har prøvd i å skaffe med jobb på norske skoler i hele 3 år, dette ble dessverre ikke vellykket. Jeg sendte søknad og CV men ble innkalt kun en gang til et intervju. De andre gangene leste jeg en sak at mennesker med unorsk etternavn blir utfavorisert av nordmenn. Den ene gangen jeg ble innkalt gikk alt bra til jeg nevnte at jeg er en ærlig person med mange kristelige verdier, jeg sa at jeg var jehovas vitne. Jeg tror sterkt på Jehova og hele familien min er veldig troende mennesker. Da sa dem bare at de kontakter meg seinere, trodde at samtalen gikk godt men ble aldri kontaktet. Hvordan kan det være mulig at i et land som moderne Norge, jeg hørte mye om at det er et rikt og moderne land får man plass for slike hendelser? Greit nok det kunn være en tilfeldighet.. Jeg marker også at jeg ble veldig isolert fra mye arbeidsvenner. Etter vært måtte jeg ha ta meg bare en middeltidig jobb som ble kelner på en peppes pizza restaurant. Jeg fortsetter å søke men får aldri noe svar.. Jeg føler også at jeg ikke har noen venner og ble isolert i dette norske samfunnet, folk stryker meg når jeg sier om min religion, er det negativt å være religiøs her? Jeg har lært meg mange regler som er annerledes her enn i landet mitt men, hvorfor er mennesker negative til ærlige og religiæse mennesker? Alle snakka at man respekterer alle og kan være seg selv men hvorfor det er ikke sånn? Jeg har mange arbeidskompiser på peppes men de holder meg til side og snakker som regel med hverandre, de vil ikke slippe meg inn i vennskapet deres. Drømmen min er å være en engelsk lærer, jeg håper dette vil bli virkelige, men jeg orker ikke den usosial tortur lenger. Jeg er et sosialt menneske og min kjæreste bor fortsatt i landet. Jeg vil overbevise henne til å flytte med meg (pga. økonomiske fordeler) men jeg mister lyst å bo her selv. Jeg føler meg ikke velkommen, aksepterende og godt på overflaten, diskriminerende og isolerende egentlig... Jeg hørte av mange er her finner jeg trygd godt liv men bra jobb og mange gode mennesker. Spesielt at norsk "image" i andre land virker som de som jobber mot menneskerettigheter osv.. i virkeligheten er dette ikke sant. Jeg vil kanskje bli kjent med noen nye mennesker og vil gjerne at folk begynner å akseptere sånn jeg egentlig er.. jeg ser de blikkene når jeg ber i offentligheten eller har et kors på halsen, skal jeg bryte med min personlighet for å tilpasse med det norske samfunnet? Miste min identitet...håper på å få litt hjelp her eller tips fra dere som opplevde slikt, kan dere gi meg litt råd. Kanskje få noen kontakter eller venner også, gjerne svar, er nærme en livskriset..

Mvh. Fortvilet og skuffet Stefanus Krom
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Jeg tror nok det lever en del fordommer mot Jehovas vitner i Norge i dag. Jeg mener ikke at du skal skjule din identitet, men i jobbsøking ville jeg kanskje latt være å nevne akkurat dette, spesielt på skoler som gjerne vil være sekulariserte.

Når det kommer til at du sliter med å få deg venner har det også kanskje noe med religionen din å gjøre, uten at det er så lett å si noe på. Mange føler seg fornøyde med de vennene de har og leter ikke etter nye venner på arbeidsplassen. Har ikke Jehovas vitner noen get-togethers du kan være med på? Det gjelder ofte å finne en felles grunn for vennskap, og dermed føler jeg det er lettere å gjøre det der enn på Peppes hvor det sikkert jobber mest studenter og svensker. Hvis ikke har du kanskje noen andre hobbyer du kunne begynt med?
Trådstarter
9 1
Sitat av Olympic Vis innlegg
Jeg tror nok det lever en del fordommer mot Jehovas vitner i Norge i dag. Jeg mener ikke at du skal skjule din identitet, men i jobbsøking ville jeg kanskje latt være å nevne akkurat dette, spesielt på skoler som gjerne vil være sekulariserte.

Når det kommer til at du sliter med å få deg venner har det også kanskje noe med religionen din å gjøre, uten at det er så lett å si noe på. Mange føler seg fornøyde med de vennene de har og leter ikke etter nye venner på arbeidsplassen. Har ikke Jehovas vitner noen get-togethers du kan være med på? Det gjelder ofte å finne en felles grunn for vennskap, og dermed føler jeg det er lettere å gjøre det der enn på Peppes hvor det sikkert jobber mest studenter og svensker. Hvis ikke har du kanskje noen andre hobbyer du kunne begynt med?
Vis hele sitatet...
Hei, jeg har mange hobbyer. Jeg er interessert i mobiltelefoner og karaoke, pleide å synge en del før. Jehovas vitner har veldig lukket samfunn og problemet mitt er at jeg ikke vil ha venner som bare er interessert i å analysere bibelen eller hele tiden moralisere meg. Problemet nå er også min ensomhet, det er ikke så lett å komme inn i det norske jehovas vitne samfunnet;/ Har du noen ideer for hvordan få seg norske venner ? Er det umulig dersom man ikke er ateist?
Man må absolutt ikke være ateist for å bli venner med andre ateister, de fleste ihvertfall. Det er noen idiot-ateister som ikke respekterer at noen har en annen tro. Men når det er sagt så er det mange som har negative holdninger til Jehovas vitner. Og helt ærlig, selv om du ikke er blant de som er ille så har også jeg det. Barn som blir kastet ut av familien pga. tro osv. Jeg sier ikke at dette gjelder deg, men ville kanskje holdt akkurat den biten med informasjon tilbake til man har blitt litt bedre kjent. Og du må aldri misjonere, dette er noe de fleste hater. Du kan godt snakke om din tro, men husk at da må du tåle at den blir kritisert. Men aldri prøv å rekruttere andre venner.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Selvsagt er det mulig, men du har et vanskelig utgangspunkt, da mange venner skapes igjennom allerede eksisterende sosiale sirkler. Mobiltelefoner og karaoke er kanskje ikke de letteste interessene å bli kjent med nye mennesker igjennom. Driver du med noen form for fysisk aktivitet? Bli med på et fotballag langt nede i divisjonssystemet hvis du interesserer deg litt for fotball, et basketballag hvis du interesserer deg for basket, osv. Eller hva med teater/kor, du liker da å synge? Det finnes mange amatørteatergrupper og kor der ute.

Bare angående religion igjen. Mener å ha lest mange steder at man skal unngå å snakke mye om temaer som religion, politikk og sex (altså temaer mange har sterke meninger om) ved small talk. Dette er temaer man heller kan diskutere når man kjenner hverandre bedre. Vet ikke om dette er noe du har gjort, men det er uansett verdt å ha i bakhodet.
Sist endret av Olympic; 19. mai 2014 kl. 14:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Norge har vel egentlig ikke så mye fordommer som du nevner, men Jehovas vitner er en annen sak vel.
Behøver du å nevne for en arbeidsgiver at du er Jehovas vitne? Religion er personlig, og ingen grunn til å nevnes egentlig.


Som sagt tidligere, ikke snakk om gud eller få andre til å bli Jehovas vitner ( Bør være gode gode venner )

Kjenner flere Jehovas vitner jeg også, og det er egentlig ikke noe problem. Litt kjipt av og til når visse regler gjør så at vi ikke kan se en film f.eks. ( vold, overnaturlige ting).

Gjerne prøv ut noe sport, eller andre fritidsaktiviteter.
Hva mener du med kors på halsen ?
Mener du å snakke sant ? Ærlig ?

Altså. Et par ting om jehovas vitner. Det at dine kolleger ikke er så interesert i å snakke med deg er ganske naturlig.
Vitnene skal fryse ut sine egne barn hvis de "faller ifra". Det å slå hånden av sine egne barn blir sett på som SVÆRT uakseptabelt i vår kultur.
Slik er vi bare, vi Nordmenn. Din kultur er annerledes. Ta det som du vil.
En annen grunn til at Nordmenn ikke liker vitner er at de nekter sine barn livreddende blodoverføring skulle de trenge det.
Igjen dette med å ikke ta vare på sine barn. Det blir _svært_ mye sett ned på.

En annen ting er at jehovas vitner har det med å forkynne til både kjente og ukjente.
Jeg kjenner flere jehovas vitner selv, og de har vanskelig med å snakke om andre ting enn bibelen.

Ikke bli så overrasket over oss Nordmenn. Vi er jo "av verden" vet du
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Hva mener du med kors på halsen ?
Mener du å snakke sant ? Ærlig ?

Altså. Et par ting om jehovas vitner. Det at dine kolleger ikke er så interesert i å snakke med deg er ganske naturlig.
Vitnene skal fryse ut sine egne barn hvis de "faller ifra". Det å slå hånden av sine egne barn blir sett på som SVÆRT uakseptabelt i vår kultur.
Slik er vi bare, vi Nordmenn. Din kultur er annerledes. Ta det som du vil.
En annen grunn til at Nordmenn ikke liker vitner er at de nekter sine barn livreddende blodoverføring skulle de trenge det.
Igjen dette med å ikke ta vare på sine barn. Det blir _svært_ mye sett ned på.

En annen ting er at jehovas vitner har det med å forkynne til både kjente og ukjente.
Jeg kjenner flere jehovas vitner selv, og de har vanskelig med å snakke om andre ting enn bibelen.

Ikke bli så overrasket over oss Nordmenn. Vi er jo "av verden" vet du
Vis hele sitatet...

Er dessverre så enig!
Etter å ha blitt dømt til helvetet av familie og andre "bekjente" siden jeg var ung så har jeg skapt ganske mye hat mot disse.

Jeg var heldigvis ikke så dum å lot meg lure når jeg var yngre
"Øko-Terrorist"
Norge har et meget stort antall ateister og agnostikere, og folk generelt sett er meget lite optatt av religion.
Uansett er dette noe som ikke er normalt å ta opp i jobbintervjuer her(som har blitt sagt over).

Ellers tror jeg mye av det du sier kan skyldes at vi Nordmenn egentlig er litt mer innesluttet en vi er klar over selv, vi like å tro at vi er varme og velkommende men sannheten er at vi blir opplevd som kjølige, innesluttet og distante av turister og invandrere.

Dette har ikke noe å gjøre med at vi ikke liker turister og invandrere, men det er rett og slett sånn vi er som et folk, jeg har snakket med utallige invandrere som har bodd her i flere år før de knakk "koden" til å sosialisere med Nordmenn.
Jeg sier ikke at alle er sånn, men veldig mange er det.

Det som har funket for alle mine invandrer venner og bekjente som har kommet inn i det Norske miljøet er som nevnt over å melde seg inn i idrettslag, være med på dugnader, organisasjoner, etc.

Kan jeg spørre hvor du bor og hvilket land du kommer fra?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
I Norge er det en ting som er litt semi-tabu, det er å snakke om religionen sin. Som regel blir du sett på som irriterende, men mange synes det er direkte ubehagelig. I Norge er det med religion regnet som ganske privat, og hører ihvertfall ikke hjemme i jobbsammenheng (ved mindre du jobber som prest da, da tror jeg det er en stor fordel).

Prøv å bare være deg selv, ikke nevn religion og slike ting (ved mindre du føler at det er en for stor del av deg til å gjemme), og prøv å oppføre deg profesjonelt og avslappet, så får du som regel en jobb. (husk at det samme gjelder for evt søknader du sender inn, det skal ikke være noe "Hey bud" eller "Vil du høre om Jesus?")

Bare for å få det sagt: en av mine gamle lærere var så hippie som det går an, hun trodde på fjernhealing og chakra og gudvethva (beklager uttrykket), men hun fikk jobb som lærer med den holdningen. Om hun klarte det så tror jeg fint at du skal klare det uten problemer.
Sist endret av Freddy_fred5; 19. mai 2014 kl. 15:05.
Trådstarter
9 1
Sitat av Olympic Vis innlegg
Selvsagt er det mulig, men du har et vanskelig utgangspunkt, da mange venner skapes igjennom allerede eksisterende sosiale sirkler. Mobiltelefoner og karaoke er kanskje ikke de letteste interessene å bli kjent med nye mennesker igjennom. Driver du med noen form for fysisk aktivitet? Bli med på et fotballag langt nede i divisjonssystemet hvis du interesserer deg litt for fotball, et basketballag hvis du interesserer deg for basket, osv. Eller hva med teater/kor, du liker da å synge? Det finnes mange amatørteatergrupper og kor der ute.
Vis hele sitatet...
Jeg pleide å synge i kirkekor før, noen jeg hadde møtt mener dette virker rart som hobby. Jeg er lite fysisk aktivt derfor liker jeg ikke drive med sport men liker å diskutere og er veldig åpen person.

Sitat av tr80r Vis innlegg
Norge har et meget stort antall ateister og agnostikere, og folk generelt sett er meget lite optatt av religion.
Uansett er dette noe som ikke er normalt å ta opp i jobbintervjuer her(som har blitt sagt over).

Ellers tror jeg mye av det du sier kan skyldes at vi Nordmenn egentlig er litt mer innesluttet en vi er klar over selv, vi like å tro at vi er varme og velkommende men sannheten er at vi blir opplevd som kjølige, innesluttet og distante av turister og invandrere.

Dette har ikke noe å gjøre med at vi ikke liker turister og invandrere, men det er rett og slett sånn vi er som et folk, jeg har snakket med utallige invandrere som har bodd her i flere år før de knakk "koden" til å sosialisere med Nordmenn.
Jeg sier ikke at alle er sånn, men veldig mange er det.

Det som har funket for alle mine invandrer venner og bekjente som har kommet inn i det Norske miljøet er som nevnt over å melde seg inn i idrettslag, være med på dugnader, organisasjoner, etc.

Kan jeg spørre hvor du bor og hvilket land du kommer fra?
Vis hele sitatet...
Hei, jeg er enig at nordmenn ikke egentlig er så åpne som det sies. Jeg bor i Oslo og kommer fra Latvia. Hvordan bryte denne koden til å "sosialisere" seg med norske mennesker? Er det noe spesielt du gjør når du skal få deg venner? Jeg er jo ikke sånn at med en gang jeg møter noen så snakker jeg snakk om bibelen, men kan hende jeg nevner det seinere uten å være påtvingende. Skjønner ikke helt problemet med at religion skal være så rart å snakke om det, det har jo vært naturlig å være religiøs i mange år tilbake. Jeg skjønner at samfunnet blir mer og mer mindre troende men må ikke miste helt aksept på at noen velger denne veien.
Sist endret av StefanusKrom; 19. mai 2014 kl. 15:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Wesley Snipes, bitch
Snipes's Avatar
Det du burde gjøre, er rett og slett å ikke nevne din tro. Hadde jeg vært en arbeidsgiver, og det sto mellom en ikke troende og en troende, ville jeg valgt førstnevnte. Arbeidsgiver har heller ikke lov til å spørre om tro eller legning, så du trenger ikke svare på det om noen spør.

Som noen over meg skriver, så er religion en privatsak i Norge. Man snakker rett og slett ikke om det. Man kan også gå i kirken uten å tro på Gud. Er mange som synes det er fint og hyggelig. Men troen er noe som hører hjemme i sitt eget hjem, eller i sitt spesifikke Guds hus.

Eneste tipsene jeg kan gi deg, sånn på farten, er: 1) ikke snakk om troen din, 2) prøv å bli enda bedre i norsk, det skader ikke og 3) ta kontakt med NAV eller ligenede, de kan kanskje hjelpe deg å finne en lærerjobb et sted.
The lucky one
PairADice's Avatar
En ting jeg ofte tar meg selv i når jeg finner meg i samtale med mennesker av varierende tro er at jeg begrenser meg veldig. Jeg vet rett og slett ikke 1) hvor troende de er - Fritidsreligiøs eller ekstremist, og 2) Hvilke grenser setter de/Er selvironien på plass/Hva er "utålelig" etc. Dette gjør at jeg finner meg selv i stor grad redusert mtp min egen væremåte, talemåte og meninger, og som et naturlig resultat har jeg minimalt til ingen "troende" i min omgangskrets.
For å snakke rett fra levra: Hva du tror personlig har jeg ingen problemer med å respektere, men jeg må innrømme jeg ser på religiøse som mindre intelligent (Håper jeg ikke skyter meg selv i foten med en skriveleif her nå..). Det faktum at vi er uenige om elementære prinsipper, påvirker min interesse til å bli kjent med "deg".
Og, et "vitne" som prater om menneskerettigheter syns jeg er litt komisk..

Jeg syns synd på deg, som har blitt offer for hjernevasking, det unner jeg ingen! <- Her kommer "holdningen" ganske godt fram.

Når det er sagt så håper jeg du klarer å finne deg et sted i Norge du føler deg velkommen, og jeg håper du finner deg en jobb som engelsk lærer, det trenger vi flere av, spesielt utenlandske!

Når det gjelder navnet ditt så burde ikke det være et problem, men mindre du søker jobb i en liten bygde kommune, da vil jeg tro du har større sjanse for at søknaden din havner på pulten til en eldre diskriminerende gubbe!

Jeg vil anbefale deg, og andre nordmenn som er interessert i å lære litt om seg selv, å se denne: https://www.youtube.com/watch?v=RYILBHDlDUc

Lykke til, kompis
Hvis du ønsker å jobbe som lærer har jeg ett tips til deg, meld deg som vikar på forskjellige skoler. Da har du vært på skolen og de vet hvordan du er og hva du kan. Hvis det da blir en stilling ledig har du en mye større sjanse for å få den siden de kjenner deg fra før.
Slenger meg på Torepia, alle som i 2014 tror på Gud og sånt med all vitenskap og forskning som foreligger er i mine øyne mindre smarte.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av StefanusKrom Vis innlegg
Jeg pleide å synge i kirkekor før, noen jeg hadde møtt mener dette virker rart som hobby. Jeg er lite fysisk aktivt derfor liker jeg ikke drive med sport men liker å diskutere og er veldig åpen person.
Vis hele sitatet...
Mange nordmenn er stort sett sosiale når de deltar på planlagte aktiviteter og de vil antageligvis være mer åpne for nye vennskap om du deltar på noen av dem. Om du prøver å knytte vennskap utenfor de aktivitetene hvor folk er innstilt på å møte nye mennesker så kan det nok føles som om du å møter veggen ganske kjapt.
Beklager, Men religion er rett og slett ikke så populært i Norge, takk og lov!
Bare du holder religion til deg selv så er det ikke noe særlig vansklig å bli kjent med nye mennesker.
Sist endret av foxxravin; 19. mai 2014 kl. 17:21.
Sliter med og få nye venner i norge selv så du er ikke alene der. Anbefaler å finne deg en bar du kan ta noen øl hver lørdag så kanskje du kommer i prat med noen.
Alternativt kan man jo møte opp på NFF treff
Jeg tenker at en mulig grunn til at det er vanskelig å få jobb som engelsklærer, særlig i grunnskolen, er at der må alle lærere ha mer enn et fag. Og dersom du ikke kan andre fag (på norsk), vil det utelukke deg.

En annen sak er å bringe opp religion på intervju. Man gjør jo ikke det? Det ville jeg opplevd som veldig merkelig, uansett hvilken religion du har.
"Øko-Terrorist"
Du sier du har sunget i kirkekor, det finnes da hundrevis om ikke tusenvis av kor rundt i landet, du finner helt sikkert et kor i oslo som du kan trives i.
Trådstarter
9 1
Sitat av Torepia Vis innlegg
For å snakke rett fra levra: Hva du tror personlig har jeg ingen problemer med å respektere, men jeg må innrømme jeg ser på religiøse som mindre intelligent (Håper jeg ikke skyter meg selv i foten med en skriveleif her nå..). Det faktum at vi er uenige om elementære prinsipper, påvirker min interesse til å bli kjent med "deg".
Og, et "vitne" som prater om menneskerettigheter syns jeg er litt komisk..

Jeg syns synd på deg, som har blitt offer for hjernevasking, det unner jeg ingen! <- Her kommer "holdningen" ganske godt fram.

Når det er sagt så håper jeg du klarer å finne deg et sted i Norge du føler deg velkommen, og jeg håper du finner deg en jobb som engelsk lærer, det trenger vi flere av, spesielt utenlandske!

Når det gjelder navnet ditt så burde ikke det være et problem, men mindre du søker jobb i en liten bygde kommune, da vil jeg tro du har større sjanse for at søknaden din havner på pulten til en eldre diskriminerende gubbe!

Jeg vil anbefale deg, og andre nordmenn som er interessert i å lære litt om seg selv, å se denne: https://www.youtube.com/watch?v=RYILBHDlDUc

Lykke til, kompis
Vis hele sitatet...
Hei, takk for svaret men dette synes jeg var litt sterkt ladet post, i hvertfall den første delen. Du sier at å være tilhenger av en religion er likestilt med at man er hjernevaska? Sant nok at jeg har hatt lang religiøs tradisjon i min familie men... det var jo mitt valg. Jeg så også noen tidligere skrive at religiøse personer ser dere på mindre "smarte". Hvordan henger det sammen med at man tror på en Gud og følger Guds ord? Man har kommet langt med vitenskapen som noen tidligere nevnte-ja, men har man motbeviset for at Gud ikke eksisterer? Bare så dere "mer smarte" personer er klare over det så er "Big Bang" også bare en teori. På samme måte som jeg tror på at Gud har skapt verden så tror dere at verden hadde utviklet seg fra "Big Bang Theory". Derfor anser jeg ikke dette argumentet om intelligens som gyldig i religionsdebatt når man selv tror på noe som bare også er en muligens teori. Jeg vil ikke ta alle sammen i et kam så jeg vet ikke om alle gjør det såklart.. men blir ikke et liv uten noe "TRO" (enten vitenskapelig eller religiøs) veldig tomt ?

Sitat av tr80r Vis innlegg
Du sier du har sunget i kirkekor, det finnes da hundrevis om ikke tusenvis av kor rundt i landet, du finner helt sikkert et kor i oslo som du kan trives i.
Vis hele sitatet...
Jeg skal lette etter noen muligheter i dag så tusen takk for forslaget. Er det noen filosofi diskusjon grupper i Oslo hvor man kan sette seg ned og prate? Da kunne jeg også ha trent på norsken min.

Sitat av Susanna Vis innlegg
Jeg tenker at en mulig grunn til at det er vanskelig å få jobb som engelsklærer, særlig i grunnskolen, er at der må alle lærere ha mer enn et fag. Og dersom du ikke kan andre fag (på norsk), vil det utelukke deg.

En annen sak er å bringe opp religion på intervju. Man gjør jo ikke det? Det ville jeg opplevd som veldig merkelig, uansett hvilken religion du har.
Vis hele sitatet...
Religion som sagt er stor del av min identitet, det er jo ikke snakk om at jeg kommer inn og begynner å fortelle at jeg er det og det og det. Men gjerne sier dette seinere i samtalen dersom det blir mer "Fri samtale" og om du vet så er det å være ærlig og vise nestekjærlighet viktige verdier innenfor min religion. Det er grunnen til at jeg som regel er åpen for mennesker og ikke sjuler ting som hadde kommet opp etterhvert.

Sitat av Arex_x Vis innlegg
Hva mener du med kors på halsen ?
Mener du å snakke sant ? Ærlig ?

Altså. Et par ting om jehovas vitner. Det at dine kolleger ikke er så interesert i å snakke med deg er ganske naturlig.
Vitnene skal fryse ut sine egne barn hvis de "faller ifra". Det å slå hånden av sine egne barn blir sett på som SVÆRT uakseptabelt i vår kultur.
Slik er vi bare, vi Nordmenn. Din kultur er annerledes. Ta det som du vil.
En annen grunn til at Nordmenn ikke liker vitner er at de nekter sine barn livreddende blodoverføring skulle de trenge det.
Igjen dette med å ikke ta vare på sine barn. Det blir _svært_ mye sett ned på.

En annen ting er at jehovas vitner har det med å forkynne til både kjente og ukjente.
Jeg kjenner flere jehovas vitner selv, og de har vanskelig med å snakke om andre ting enn bibelen.

Ikke bli så overrasket over oss Nordmenn. Vi er jo "av verden" vet du
Vis hele sitatet...
Jeg mente at jeg går noen ganger med et kors (smykke) på halsen fordi jeg er stolt av min religion og liker og vise folk det Dette med barn har du nok misforstått etter overdrevet litt. Dersom barnet ikke ønsker å være Jehovas vitne (det står helt fritt til å velge det) vil barnet få full støtte av foreldre så lenge det trenger hjelp. Forholdet kan gjerne være litt mer "kaldt" fordi man ønsker jo gjerne gjennom mange års oppdragelse vil formidle noen av disse verdier videre, alle foreldre vil gjerne det. Jeg er en Jehovas vitne og overhode ikke begrenser meg til kun Bibel som tema. Det er kanskje grunnen til at jeg litt " annerledes" av de vanlige man ser på som "Jehovas vitne". Jeg har vært med på å misjonere i mitt land men aldri i Norge og dette ser jeg faktisk på så positivt dersom personen ønsker seg en samtale. Hvis man ser en person ikke har noe lyst til å snakke så plaget vi aldri denne. Uansett hva er det som er gjernt med å banke på døren hos noen og deretter spørre pent om personen hadde lyst til å ta litt tid og prate?
Sist endret av StefanusKrom; 19. mai 2014 kl. 20:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Norge er egentlig veldig sekluært. Altså få troende personer.
Men jeg tør påstå at vi har mange skinnhellige religiøse.

Jehovas vitner er vel særlig spesielt med tanke på at de er negative til livsviktig blodoverføring etter en ulykke.
Samt at det er ganske kjent at Jehovas vitner iblant går fra dør til dør for å prøve å omvende folk, noe som føles veldig spesielt og unødvendig.
For min egen del blir jeg frustrert i det sistnevnte tilfellet. Jeg som ateist drar ikke fra dør til dør hos troende for å omvende dem bort fra religionen, men det er en morsom tanke.
Edit: Ikke ta dette som noen personlig kritikk, men jeg tror kanskje det er slik flere tenker.


Angående jobbsøkingen din, så er det best å ikke nevne religion i jobbintervjuer.
Dette har ikke arbeidsgiver noe med, og han har ikke lov til å spørre deg om religionen din heller (med mindre det står i stillingsutlysningen).
Dette er nedfelt i lov: http://lovdata.no/lov/2013-06-21-60/§17

Grunnen til at du ikke bør nevne det er fordi mange kan, og er, negative til religioner. Derfor bør du ikke nevne noe slik før enn du er ansatt. Kanskje ikke nevn det før du er ferdig med prøvetiden heller, bare for å være sikker.
Det er ikke lov å diskriminere pga. religion, men arbeidsgiver kan så klart finne på en annen grunn til å si opp troende personer.

PS: Det er ikke sikkert det er religionen din som gjør utslaget heller. Mange arbeidsgivere er skeptiske til innvandrere.
Dette problemet ser man også i ingeinørfagene, der innvandrere ikke får relevante jobber, selv om de er høyst kvalifisert.
Sist endret av Grimdoc; 19. mai 2014 kl. 20:38.
Sitat av StefanusKrom Vis innlegg
Hei, takk for svaret men dette synes jeg var litt sterkt ladet post, i hvertfall den første delen. Du sier at å være tilhenger av en religion er likestilt med at man er hjernevaska? Sant nok at jeg har hatt lang religiøs tradisjon i min familie men... det var jo mitt valg. Jeg så også noen tidligere skrive at religiøse personer ser dere på mindre "smarte". Hvordan henger det sammen med at man tror på en Gud og følger Guds ord? Man har kommet langt med vitenskapen som noen tidligere nevnte-ja, men har man motbeviset for at Gud ikke eksisterer? Bare så dere "mer smarte" personer er klare over det så er "Big Bang" også bare en teori. På samme måte som jeg tror på at Gud har skapt verden så tror dere at verden hadde utviklet seg fra "Big Bang Theory". Derfor anser jeg ikke dette argumentet om intelligens som gyldig i religionsdebatt når man selv tror på noe som bare også er en muligens teori. Jeg vil ikke ta alle sammen i et kam så jeg vet ikke om alle gjør det såklart.. men blir ikke et liv uten noe "TRO" (enten vitenskapelig eller religiøs) veldig tomt ?
Vis hele sitatet...

Nå vil ikke jeg endre tema, men Bing bang er en teori ja, men man har mange klare indikasjoner på at det stemmer
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av StefanusKrom Vis innlegg
Man har kommet langt med vitenskapen som noen tidligere nevnte-ja, men har man motbeviset for at Gud ikke eksisterer? Bare så dere "mer smarte" personer er klare over det så er "Big Bang" også bare en teori.
Vis hele sitatet...
Du diskrediterer deg sjølv med dei orda der.

For det første kan ein ikkje bevise det negative. Prøv å motbevise at eg kan fly om du føler for det. Du har bevisbyrda for at gud eksisterer.

For det andre er teori vitenskapleg samanheng det som vanlegvis er omtala som naturlov. Tyngdekrafta er eit pent døme på andre teorier i vitskapen.
Sitat av StefanusKrom Vis innlegg
Det jeg har opplevd siden jeg flytta inn til Norge er at på overflaten så er det viktig å akseptere alle mens når man går mer inn i dybden så er tingene veldig annerledes. Jeg skal begynne med en liten historie jeg har opplevd med tanke på arbeidslivet. Jeg har arbeidet som en engelsk lærer i landet mitt, jeg har studert i mange år for å bli lærer, dette er også livshobbyen min. Det gir meg glede å se ungene få en utvikling i sin kunnskap. Jeg har bodd nå i Norge i 3 år, jeg kan kommunisere med norsk, med føler meg bedre med engelsk og morsmålet mitt. Jeg har prøvd i å skaffe med jobb på norske skoler i hele 3 år, dette ble dessverre ikke vellykket. Jeg sendte søknad og CV men ble innkalt kun en gang til et intervju. De andre gangene leste jeg en sak at mennesker med unorsk etternavn blir utfavorisert av nordmenn. Den ene gangen jeg ble innkalt gikk alt bra til jeg nevnte at jeg er en ærlig person med mange kristelige verdier, jeg sa at jeg var jehovas vitne. Jeg tror sterkt på Jehova og hele familien min er veldig troende mennesker. Da sa dem bare at de kontakter meg seinere, trodde at samtalen gikk godt men ble aldri kontaktet. Hvordan kan det være mulig at i et land som moderne Norge, jeg hørte mye om at det er et rikt og moderne land får man plass for slike hendelser? Greit nok det kunn være en tilfeldighet.. Jeg marker også at jeg ble veldig isolert fra mye arbeidsvenner. Etter vært måtte jeg ha ta meg bare en middeltidig jobb som ble kelner på en peppes pizza restaurant. Jeg fortsetter å søke men får aldri noe svar.. Jeg føler også at jeg ikke har noen venner og ble isolert i dette norske samfunnet, folk stryker meg når jeg sier om min religion, er det negativt å være religiøs her? Jeg har lært meg mange regler som er annerledes her enn i landet mitt men, hvorfor er mennesker negative til ærlige og religiæse mennesker? Alle snakka at man respekterer alle og kan være seg selv men hvorfor det er ikke sånn? Jeg har mange arbeidskompiser på peppes men de holder meg til side og snakker som regel med hverandre, de vil ikke slippe meg inn i vennskapet deres. Drømmen min er å være en engelsk lærer, jeg håper dette vil bli virkelige, men jeg orker ikke den usosial tortur lenger. Jeg er et sosialt menneske og min kjæreste bor fortsatt i landet. Jeg vil overbevise henne til å flytte med meg (pga. økonomiske fordeler) men jeg mister lyst å bo her selv. Jeg føler meg ikke velkommen, aksepterende og godt på overflaten, diskriminerende og isolerende egentlig... Jeg hørte av mange er her finner jeg trygd godt liv men bra jobb og mange gode mennesker. Spesielt at norsk "image" i andre land virker som de som jobber mot menneskerettigheter osv.. i virkeligheten er dette ikke sant. Jeg vil kanskje bli kjent med noen nye mennesker og vil gjerne at folk begynner å akseptere sånn jeg egentlig er.. jeg ser de blikkene når jeg ber i offentligheten eller har et kors på halsen, skal jeg bryte med min personlighet for å tilpasse med det norske samfunnet? Miste min identitet...håper på å få litt hjelp her eller tips fra dere som opplevde slikt, kan dere gi meg litt råd. Kanskje få noen kontakter eller venner også, gjerne svar, er nærme en livskriset..

Mvh. Fortvilet og skuffet Stefanus Krom
Vis hele sitatet...
For guds skyld; paragrafer.

Uansett, som Mith nevnte er å gjøre ting sammen med andre den letteste måten å sosialisere seg. Nordmenn flest sosialiseres annerledes enn de fleste andre land; færre venner, når man treffes er det færre venner og vi er generelt ikke spesielt opptatt av smalltalk og sosiale ritualer. Det gjør det vanskelig for utlendinger, men å gjøre ting sammen gjør at folk blir trygge nok på deg til at du kan få en videre vennekrets.

Å være religiøs er blant de minst tolererte meningene i Norge, såpass at jeg overhodet ikke misunner deg den posisjonen. Bare se på det direkte hatet som kom fram når noen ymtet frampå at leger som mener abort-er-mord skulle ha rett til å be pasienter som ønsket abort oppsøke en annen lege. Det er en grunnleggende intoleranse for meninger som kan ha religiøst opphav i Norge.

Jeg anbefaler å skaffe deg PPU og utdannelsen som trengs for å bli engelsk-lærer om det er noe du virkelig ønsker. Å starte som vikar-lærer burde gå ganske grei. Arbeidsfelleskapet er en viktig del av det å være en del av Norge, og det vil nok gjøre at ting blir bedre. Jeg anbefaler dessverre også å slutte å gå med veldig synlige kors og religiøse symbol, og heller gli litt inn i mengden. Det er dessverre tidvis slitsomt å ikke se gjennomsnittlig ut i Norge... det gjelder både for for rufsete og for velstelt.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Det er sjelden man så presist kan identifisere det nøyaktige øyeblikket og den nøyaktige setningen hvor tråden sklei ut.
Trådstarter
9 1
Sitat av Apraksin Vis innlegg
Det er sjelden man så presist kan identifisere det nøyaktige øyeblikket og den nøyaktige setningen hvor tråden sklei ut.
Vis hele sitatet...
Unnskyld for min dårlig forståelse, kan du skrive det på "lettere norsk" om du er snill
Nordmenn er veldig sosialt innesluttet, så desverre er det vanskelig å få kontakt med folk her, og å få nye venner. Hvis du kommer fra en litt mer sosial kultur skjønner jeg at det kan være frustrerende.

Hvis du vil knytte nye kontakter her må du nok gjøre mye av arbeidet selv. Kan du melde deg inn i en forening? Hva med å treffe folk online på f.eks. moteplassen.no eller facebook?

Når det gjelder Jehovas Vitner og religion er det et tema du helst bør unngå i Norge. Hvis du er veldig tydelig på at du er personlig troende og religiøs kan du risikere at folk reagerer på det. Norge er et lite religiøst land, og mange misliker religiøse mennesker.

Problemet ditt er nok ikke unikt. Jeg tror det er mulig å knytte nye kontakter her, men da må du som sagt gjøre mye av arbeidet selv.
Trådstarter
9 1
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du diskrediterer deg sjølv med dei orda der.

For det første kan ein ikkje bevise det negative. Prøv å motbevise at eg kan fly om du føler for det. Du har bevisbyrda for at gud eksisterer.

For det andre er teori vitenskapleg samanheng det som vanlegvis er omtala som naturlov. Tyngdekrafta er eit pent døme på andre teorier i vitskapen.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ditt argument. Jeg får ikke bevist deg at Gud eksisterer som du ikke får bevise meg en annen teori om verdensskapelse. Poenget var uansett ikke å trekke inn denne diskusjonen med bevis og motbevis inn i diskusjonen - noe som blir negativt sett på av mange ikke-religiøse. Dette var bare en simpel tankegang som åpner for en måte å respektere religiøse mennesker på og ikke skrive slike ting som at de er "mindre smarte" osv. Dette ser jeg på som noe nedlatende på min person, er ikke dette forståerlig?
Nå er religiøse egetlig ikke noe særlig å respektere, at de trekker oss 1000 år tilbake i tid gjør meg litt forbanna egetlig
Sitat av StefanusKrom Vis innlegg
God dag kjære venner på freak forumet, som dere sikkert ser dette er mitt første innlegg på forumet. Jeg vil ta for meg et tema som kan være delikat for mange og jeg vil allerede unnskylde meg for at norsken ikke er perfekt.

Det jeg har opplevd siden jeg flytta inn til Norge er at på overflaten så er det viktig å akseptere alle mens når man går mer inn i dybden så er tingene veldig annerledes. Jeg skal begynne med en liten historie jeg har opplevd med tanke på arbeidslivet. Jeg har arbeidet som en engelsk lærer i landet mitt, jeg har studert i mange år for å bli lærer, dette er også livshobbyen min. Det gir meg glede å se ungene få en utvikling i sin kunnskap. Jeg har bodd nå i Norge i 3 år, jeg kan kommunisere med norsk, med føler meg bedre med engelsk og morsmålet mitt. Jeg har prøvd i å skaffe med jobb på norske skoler i hele 3 år, dette ble dessverre ikke vellykket. Jeg sendte søknad og CV men ble innkalt kun en gang til et intervju. De andre gangene leste jeg en sak at mennesker med unorsk etternavn blir utfavorisert av nordmenn. Den ene gangen jeg ble innkalt gikk alt bra til jeg nevnte at jeg er en ærlig person med mange kristelige verdier, jeg sa at jeg var jehovas vitne. Jeg tror sterkt på Jehova og hele familien min er veldig troende mennesker. Da sa dem bare at de kontakter meg seinere, trodde at samtalen gikk godt men ble aldri kontaktet. Hvordan kan det være mulig at i et land som moderne Norge, jeg hørte mye om at det er et rikt og moderne land får man plass for slike hendelser? Greit nok det kunn være en tilfeldighet.. Jeg marker også at jeg ble veldig isolert fra mye arbeidsvenner. Etter vært måtte jeg ha ta meg bare en middeltidig jobb som ble kelner på en peppes pizza restaurant. Jeg fortsetter å søke men får aldri noe svar.. Jeg føler også at jeg ikke har noen venner og ble isolert i dette norske samfunnet, folk stryker meg når jeg sier om min religion, er det negativt å være religiøs her? Jeg har lært meg mange regler som er annerledes her enn i landet mitt men, hvorfor er mennesker negative til ærlige og religiæse mennesker? Alle snakka at man respekterer alle og kan være seg selv men hvorfor det er ikke sånn? Jeg har mange arbeidskompiser på peppes men de holder meg til side og snakker som regel med hverandre, de vil ikke slippe meg inn i vennskapet deres. Drømmen min er å være en engelsk lærer, jeg håper dette vil bli virkelige, men jeg orker ikke den usosial tortur lenger. Jeg er et sosialt menneske og min kjæreste bor fortsatt i landet. Jeg vil overbevise henne til å flytte med meg (pga. økonomiske fordeler) men jeg mister lyst å bo her selv. Jeg føler meg ikke velkommen, aksepterende og godt på overflaten, diskriminerende og isolerende egentlig... Jeg hørte av mange er her finner jeg trygd godt liv men bra jobb og mange gode mennesker. Spesielt at norsk "image" i andre land virker som de som jobber mot menneskerettigheter osv.. i virkeligheten er dette ikke sant. Jeg vil kanskje bli kjent med noen nye mennesker og vil gjerne at folk begynner å akseptere sånn jeg egentlig er.. jeg ser de blikkene når jeg ber i offentligheten eller har et kors på halsen, skal jeg bryte med min personlighet for å tilpasse med det norske samfunnet? Miste min identitet...håper på å få litt hjelp her eller tips fra dere som opplevde slikt, kan dere gi meg litt råd. Kanskje få noen kontakter eller venner også, gjerne svar, er nærme en livskriset..

Mvh. Fortvilet og skuffet Stefanus Krom
Vis hele sitatet...

Den eneste sannheten her er at du er Jehovas Vitne, som i likhet med alle andre religiøse sekter er en direkte motsetning til verdiene du finner i et utviklet demokrati.

Dette er gjerne satt veldig på spissen, og moralpolitiet er vel klar med glattcella.

I Norge er det ikke gjengkriger eller etnisk rensning, rasisme og fordommer forekommer nettopp i den formen du beskriver. På samme måte som at ingen er for segregering er en altfor stor del av samfunnet skeptisk til innvandrere utelukkende pga etnisitet. En enda større gruppe er langt mer skeptisk til alle former for religiøs fanatisme, dog jeg neppe snakker for bare meg selv når jeg sier at det er langt mer uaktuelt å ansette en fra Jehovas Vitne enn en fra svarteste Afrika.

"Rasisme" mot religion er nok den sterkeste formen for "rasisme" du finner i det Norske samfunnet. Grunnen til at jeg skriver "rasisme" er at jeg mener det er helt legitimt å fordømme noen på bakgrunn av tilhørighet til religiøse sekter. Akkurat som at fedme gir assosiasjoner til svakhet gir religion assosiasjoner til ignoranse. Selvfølgelig er dette noe ingen sier høyt.
Sist endret av Tøffetom; 19. mai 2014 kl. 22:51.
Det legges mye vekt på religion i tråden her, og det er tydelig at det er viktig for deg. Og det er akkurat det det er, for deg. Jeg synes det er helt greit at folk tror og tenker som de selv vil, så lenge de ikke prøver aktivt å spre det videre. Det er helt greit å tro det du ville tro, og snakke for deg og diskutere, men når du snakker bør det ikke høres ut som om du synes det er rart at andre ikke tror det samme som deg, eller at du prøver å få de til å tro det samme som deg.

For å gi et eksempel: en jeg går i klasse med er religiøs. Dette kom frem først etter over 1 år i samme klasse, og litt over en måned som nærmere kompiser. Hans holdning i hverdagen er at han er religiøs, men holder det for seg selv med mindre det blir lagt opp til en diskusjon. Han forteller ikke om hvordan det var i kirken på søndag, eller hva han leste i bibelen kvelden før. Han er også aktiv i KRIK (idrettsgruppe for kristne), og der deler de opplevelser og meninger under en andakt mellom lekene.

Kanskje det er en KRIK-gruppe der du er forresten? Det er en utrolig inkluderende gjeng, ihvertfall her jeg er. Jeg deltok en gang, ble aldri spurt om min religion (er forøvrig agnostiker), og ble med en gang en del av gjengen. Du trenger ikke å være sprek, det er for det meste lek, moro, og det sosiale som er i fokus.

Poenget: Det er helt greit at du er religiøs, men folk er stort sett ikke interessert i å vite det med mindre de spør deg. Det er også bra om du er helt åpen om din tro hvis noen skulle spørre deg, og at du holder deg saklig når det skjer. Det kan også hende det er greit å bare si at du er kristen frem til du blir bedre kjent med folk. At noen er kristne er lettere å svelge enn at de er Jehovas Vitne, dette på grunn av ryktet til Jehovas Vitne hos folk flest. Med dette går jeg ut ifra at det er greit for deg som person å kalle deg for kristen, til tross for at du egentlig er aktiv innen den delen av kristendommen som er Jehovas Vitne.

Et gjennomsnittlig syn på Jehovas Vitne i Norge er omtrent slik: Jehovas Vitne er de ekstremt religiøse folkene som fra dør til dør for å få folk til å innse at det er en Gud. Pluss på sakene som er i media om Jehovas, og du har det norske synet på religionen. Den gjennomsnittlige nordmann har aldri vært med på et lykkelig øyeblikk med Jehovas Vitne, og er bare påvirket av ryktet rundt.

Nå når jeg er ferdig med det religiøse, så synes jeg at du har en god plan. Du legger inn en god innsats for å bli en del av samfunnet med tanke på språk og kultur, og jeg håper virkelig at du finner din plass i samfunnet. Ellers har jeg ikke så mye å legge til. Ta til deg rådene tidligere i tråden, og jeg synes spesielt Torepia's video traff spikeren midt på hodet.

PS: Dette forumet er veldig åpent for alle meninger, så ikke bli såret av krasse kommentarer. I mine øyne er poenget med freakforum at dette skal være en plass for alle og alles meninger så lenge sakligheten er på et greit nivå. Det er akkurat dette som gjør freak.no av de bedre nettsamfunnene i Norge i mine øyne. Tenkte bare at jeg skulle si ifra hvis du ikke visste hva du skulle forvente.

Ønsker deg lykke til videre!
Sist endret av Flaskepost; 19. mai 2014 kl. 23:20.
Sitat av StefanusKrom Vis innlegg
Jeg ser ditt argument. Jeg får ikke bevist deg at Gud eksisterer som du ikke får bevise meg en annen teori om verdensskapelse. Poenget var uansett ikke å trekke inn denne diskusjonen med bevis og motbevis inn i diskusjonen - noe som blir negativt sett på av mange ikke-religiøse. Dette var bare en simpel tankegang som åpner for en måte å respektere religiøse mennesker på og ikke skrive slike ting som at de er "mindre smarte" osv. Dette ser jeg på som noe nedlatende på min person, er ikke dette forståerlig?
Vis hele sitatet...
"Big Bang"-teorien har faktisk bevis fra flere hold, noe fint lite fra bibelen har!

Ellers er jeg glad, at en som forkaster evolusjonsteorien til fordel for bibelen, ikke får jobb i skoleverket!
Sitat av foxxravin Vis innlegg
Nå er religiøse egetlig ikke noe særlig å respektere, at de trekker oss 1000 år tilbake i tid gjør meg litt forbanna egetlig
Vis hele sitatet...
Så lenge han`s utdøvelse av religonen ikke påvirker deg, så er det vell ikke mye å klage på... Respekter og få respekt
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av amdb73 Vis innlegg
"Big Bang"-teorien har faktisk bevis fra flere hold, noe fint lite fra bibelen har!

Ellers er jeg glad, at en som forkaster evolusjonsteorien til fordel for bibelen, ikke får jobb i skoleverket!
Vis hele sitatet...
Evolusjonsteori vil jeg si ikke er en teori. Bare se rundt deg, så ser du at den fremdeles holder på og har holdt på lenge. Disse religøse fanatikerne som blankt aviser vitenskapelige fakta og er såpass ignorant i 2014 irriterer meg så jævlig.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Arbeidsplasser som driver med kundeservice og betjening ønsker å ha nøytrale personer som ikke stikker seg ut og kan støte noen eller lage stress. Har du piercing, tattis, hijab, hassidiske jødekrøller eller kristne symboler på deg så havner du fort bak de som ikke har det. Ikke at akkurat å gå med kors er så veldig kontroversiellt i Norge, men folk på TV kan også bli bedt om å tone ned religionen sin. Veit ikke hvor du søkte på peppes, men hvis det er et sted med masse invandrere fra midtøsten så kan jeg skjønne hvorfor de ikke vil ha kristne symboler i resteuranten sin. Hvorfor risikere å støte noen når du kan ansette noen uten risikoen, en svenske elns

Ellers tror jeg problemet er at du er Jehovas Vitne, de har ikke et godt rykte. Katolikkene og jødene kommer aldri og banker på døra midt i middagen for å konvertere meg.

slutt å tillegn degselv "kristne verdier", det virker arrogant.
Sist endret av Bothrops; 19. mai 2014 kl. 23:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uff. Om man hadde vansker for å tro orginalposterens fortelling her, er vel den påfølgende skuringen nedover i tråden en reality check.
Jeg skal ikke heve meg over nordmenns barnslige behov for å angripe folks personlige tro, jeg tar meg ofte i det selv.

Nordmenn er svært lite interessert i å se religion i godt lys. Gudene vet, kanskje er vi så opplyste som vi påstår, kanskje ikke, det er en annen diskusjon.
Jeg ville også anbefale deg, som de andre; Å tucke chain-en og ta med troen til privatlivet, både på grunn av det som allerede er nevnt, også for å slippe endeløse vitenskap- mot gud- diskusjoner, som ikke holder særlig høy standar.
Beklager ranten, bare synes det er verdt å nevne vår kvalmende selvgodhet når det kommer til emnet, ikke at det ikke kommer helt klart til synet i tråden, men fordi så mange vil ha vanskelig for at se det.
Sitat av foxxravin Vis innlegg
Nå er religiøse egetlig ikke noe særlig å respektere, at de trekker oss 1000 år tilbake i tid gjør meg litt forbanna egetlig
Vis hele sitatet...
En kan respektere individet bak, uten at man trenger å være enig i tro eller noe. Med mindre individet er en drittsekk, men det er en annen sak og det kan hvem som helst være uavhengig av religion.

Har man en filosofi om at religiøse individer automatisk ikke er noe å respektere så vil jeg si man er lengre ute å kjøre enn veldig mange religiøse er.

Noen her skriver også at de ser på religiøse som noen som er mindre smarte, noe som jeg også vil si er en ganske fordomsfull uttalelse som ikke tar hensyn til de faktiske individer som befinner seg bak troen. En ting er å si at man synes det er en mindre smart ting å tro på en gud, det er en helt grei objektiv mening. En annen ting er å sette merkelapper på individer man ikke kjenner eller vet noe om bakgrunnen til, det vil jeg si er en uting.

Det finnes mange smarte og ellers oppegående mennesker som gjør og tror mindre smarte ting, uavhengig av religion.

Tilbake til topic og trådstarter: Jeg vil som de fleste andre her anbefale deg til å for det meste holde religion for deg selv, med mindre du er i miljøer eller med personer du vet er interessert i temaet. Jehovas Vitner er veldig uglesett i Norge, og mange vil dømme deg blindt bare på den informasjonen. Nordmenn er ikke alltid så åpne og aksepterende som det blir forsøkt gitt inntrykk av til tider.

Du kan godt være ærlig og åpen om troen, men la i hvert fall folk bli noe kjent med deg først så de får sett du er en alright fyr . Og som sagt, ikke snakk for mye om det med mindre den/de du snakker med er tydelig interessert .

Jeg syns ikke du skal måtte gå rundt og skjule hvem du er, men vær litt mer selektiv på hva du viser til hvem.
Sist endret av Ezukiel; 20. mai 2014 kl. 01:52.
Med ordet "diskriminering" mener man som regel ekskludering av personer basert på irrelevante, overfladiske ting som utseende, etnisitet eller liknende. Dette er ikke det samme som det å ikke ville omgås en person på grunn av at personen innehar idiotiske meninger eller væremåter. Holdninger og oppførsel er jo nettopp det man bør bedømme personer ut ifra, synes du ikke? Og Jehovas Vitner har, dessverre, mange idiotiske meninger og gjør veldig mye rart.

Hvis målet ditt bare er å bli lettere kjent med nye mennesker, burde du helt enkelt holde religionen din for deg selv. Hvis målet er å prøve å forstå verden og generelt bli et mer opplyst, åpent og interessant menneske, burde du helt klart droppe hele Jehova. Prøv å gå inn med et åpent sinn og sett deg inn i hvorfor vitenskapen og ateister virkelig mener det de mener. Professor Richard Dawkins er en av de flinkeste til å formidle dette, og det ligger mange lærerike forelesninger og diskusjoner med ham på youtube som du enkelt kan sjekke ut. En av bøkene hans "The God Delusion" kan også være verdt en titt.

Husk at de mest velfungerende samfunn i verden gjerne også er de som er minst religiøse.
Sist endret av Gamgee; 20. mai 2014 kl. 02:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
I Norge så må du skille jobb og privatliv, enkelt og greit. Religion, politikk eller legning hører ikke hjemme i det profesjonelle yrkeslivet, spesielt ikke hvis du skal jobbe med barn.

Du burde også se på om din utdanning i det hele tatt er godkjent i Norge, det er slettes ikke sikkert. Engelsk er dessuten ett såpass vanlig fag å ha som lærer, så uten noen form for annen kompetanse stiller du nok dessverre meget svakt i jobbmarkedet.

Du burde også tenke litt på hvorfor man skal velge å ansette deg, i forhold til en nyutdannet (eller erfaren) lærer med f.eks 3 år grunnskolelærerutdanning med fordypning i Engelsk? Med utelukkende kompetanse til å undervise i Engelsk så er sjansen stor for at du bare får en liten deltidsstilling, noe som ikke er ønskelig for hverken deg eller arbeidsgiver. Siden du skal undervise i ett fremmedspråk så burde du dessuten beherske norsk relativt flytende, slik at du kan gjøre deg forstått hvis elevene ikke skjønner opplegget ditt.

Hvor i landet søker du arbeidsplass? Søker du jobb i en av de større byene, så er det bare naturlig at det er ett enormt press fra andre søkere som også ønsker en jobb bort fra utkantnorge, urbanisering er et faktum. Hvis det jeg sa ovenfor ikke appellerte til deg så burde du se på jobber i distriktsnorge, hvor det ikke nødvendigvis er like mange som knives om hver lærerjobb.
Sist endret av Tihi; 20. mai 2014 kl. 02:34.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Er du amerikaner / kommer du fra USA, kanskje ?
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Okei, TS, religion er penisen/vaginaen din. Det er helt greit å ha den, men du trenger ikke dra den fram på jobbintervju.

Det samme om jeg og du hypotetisk var kompiser, at du nevner det i forbifarta (sammenligning: jeg tilfeldigvis ser deg naken i en gymgarderobe) er helt greit, men hvis du stadig skal dra det fram, vil bli rart, og jeg vil ikke omgås deg mer. Ikke prøv å omvend de du får som venner (ev. mer enn "har du vurdert det?", og en eventuell diskusjon om de er villig til det). Samme om du går på døren til folk, se for deg en tilfeldig person banke på som spør om du vil se kjønnsorganet deres så skjønner du. Det er min oppfatning av religion.

Når det er sagt, jeg hater virkelig Jehovas Vitner, ikke fordi dere tror på Gud, men fordi kulten er hjernevaskende og utfrysende om man ikke vil tro lenger, så om du er som det "typiske" Vitnet, ligger nok mye av grunnen der. (Seriøst. Bare Google "Jehovas Vitner historier")
Sitat av StefanusKrom Vis innlegg
Jeg ser ditt argument. Jeg får ikke bevist deg at Gud eksisterer som du ikke får bevise meg en annen teori om verdensskapelse.
Vis hele sitatet...
Forskjellen på gudsargumentet og vitenskapelige teorier er at du selv kan undersøke vitenskapelige teorier, og det kan bevises.

Sitat av StefanusKrom Vis innlegg
Poenget var uansett ikke å trekke inn denne diskusjonen med bevis og motbevis inn i diskusjonen - noe som blir negativt sett på av mange ikke-religiøse.
Vis hele sitatet...
Ja, det er negativt å forkaste forskning bare fordi det ikke passer ditt eget verdenssyn, noe jeg ville sett på som særdeles negativt om du var lærer for mine barn. Dette er også noe rektorer er klar over at mange mener.

Sitat av StefanusKrom Vis innlegg
Dette var bare en simpel tankegang som åpner for en måte å respektere religiøse mennesker på og ikke skrive slike ting som at de er "mindre smarte" osv. Dette ser jeg på som noe nedlatende på min person, er ikke dette forståerlig?
Vis hele sitatet...
Det er klart det fremstår nedlatende, og det er det. Men jeg vil i dette tilfellet påstå at det er all grunn til å være det. Bare fordi du selv ikke innehar fysikk- og matematikk-kunnskaper til å etterprøve teoriene selv, gjør de ikke mindre plausible.

Jeg gjentar det som er sagt her før - ikke dra opp religionen din, og spesielt ikke hvor mye nestekjærlighet du har fordi du er er religiøs. Det høres pompøst og misjonerende ut til de grader, noe som man ikke vil ha i skolene. Norsken din er ganske god, men du har noen småfeil her og der, jeg ville tatt med søknaden til NAV eller noen norske du kjenner, slik at de kan korrekturlese den og foreslå endringer til en enda bedre søknad.
Med en gang noen sier til meg at de er religiøse så vil jeg si personen blir vesentlig mindre interessant for meg,
selv er jeg ateist så når noe kresjer såpass med mitt synspunkt og meninger, så ja da seie det seg jo litt selv
har lite interesse for vedkommende da.

Vil ikke akkurat sagt at Norge er det beste landet i verden å snakke åpent om sin religion, tror sikkert det er en del flere som meg i Norge også.
Hva med å heller la være å nevne at du er religiøs, for å så heller ta det opp vist personen du snakker med skulle nevne det?
Det er nok ikke det at du er religiøs som gjør at du ikke får innpass i jobber og sosiale kretser. Men det å buse ut med at du er religiøs og henvise til at du har gode kristne verdier ved første anledning kan nok virke veldig påtrykkende for mange. De færreste nordmenn er nok av den oppfatning at religiøse mennesker er bedre enn andre mennesker og at kristne verdier er bedre enn sekulære verdier. Når du i tillegg påpeker at du er JV, kan nok mange rygge litt på grunn av den kjensgjerning at JV har en sterk tendens til å være veldig misjonerende og religionsfokuserte i dagliglivet. Mange finner dette slitsomt og ubehagelig av flere årsaker. Prøv også å snu litt på det: Om jeg søkte jobb hos deg, ville du ikke synes det var rimelig merkelig om jeg på jobbintervjuet helt uprovosert gjorde et stort poeng ut av at jeg er ateist?

Kors rundt halsen er det nok ikke mange som bryr seg om, men å be i offentligheten vil nok tiltrekke seg noe oppmerksomhet. For å være ærlig kan jeg ikke helt forstå annet enn at det er oppmerksomhet du søker når du ber i offentligheten. Husk da hva Jesus sier i Matteus 6:5-6: "Når dere ber, skal dere ikke gjøre som hyklerne. De liker å stå i synagogene og på gatehjørnene og be for å vise seg for folk. Sannelig, jeg sier dere: De har alt fått sin lønn. Men når du ber, skal du gå inn i rommet ditt og lukke døren og be til din Far som er i det skjulte. Og din Far, som ser i det skjulte, skal lønne deg."

Som andre har sagt, la religion være religion og søk jobber og sosiale bånd på helt andre premisser og grunnlag, så skal du nok se at det går bra.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg

...Kors rundt halsen er det nok ikke mange som bryr seg om...
Vis hele sitatet...
Tja, denne saken ble jo ganske blåst opp.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det burde vel være rimelig opplagt at jeg snakker om private og personlige forhold?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Det burde vel være rimelig opplagt at jeg snakker om private og personlige forhold?
Vis hele sitatet...
Ja, men fortsatt, folk reagerer omtrent i alle sammenhenger. Denne damen fikk jo noen drapstrusler av folk, så jeg antar helt fint at folk kan reagerer på det i hverdagen også.

*Kan reagere
Sist endret av Freddy_fred5; 20. mai 2014 kl. 09:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.