Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 5221
God dag godtfolk, jeg kan vel begynne med å si at jeg ikke tenker på barnefortellingene til Asbjørnsen og Moe.

Tenker mer på historier/fortellinger som sterkt involverer nordisk (helst begrenset til skandinavisk) overtro/folketro.
For å komme med noen eksempler: Nøkken, Huldra, Draugen (eller generelle drauger), Fossegrimen, troll og andre naturmytiske vesener.
Gjerne utformet på en ''skrekk'' preget form.

Jeg begynte å lese om nordisk overtro for litt siden og fant det svært interessant og vil lese om det på en form som er ment som underholdning, istedet for rent faktaorientert.

Håper det er noen med freaks som har noen gode forslag å komme med.
Sitat av Lurern Vis innlegg
God dag godtfolk, jeg kan vel begynne med å si at jeg ikke tenker på barnefortellingene til Asbjørnsen og Moe.
Vis hele sitatet...
Asbjørnsen og Moe skriver ikke utelukkende for barn, så om du ikke har lest dem, kan det jo være en ide å gå til originaltekstene og se på nytt.

Asbjørnsen skrev også Norske huldre-eventyr og folkesagn, som kanskje er litt mer det du er ute etter.

Ellers kan du jo lese Ibsens Peer Gynt, som har elementer av norsk sagntradisjon.

Ragnhild Jølsen brukte norsk overtro i sine gotiske romaner, som Rikka Gan og Fernanda Mona. Her er det en mer creepy stemning. Den samme stemningen finner du også i noen av novellene til Hans E. Kinck.
Draugen er jo en barnefortelling. Foreldre brukte fortellingen til å hindre barna til å gå ned til vannet og drukne.
Skal du lese om nordisk overtro må du nesten ta en titt på Asbjørnsen og Moe, da de skrev ned veldig mye fra middelalderen/renessansen i Norge.
Eller så kan du gå enda lenger bak og lese om norrønt.
Sist endret av Xernox; 12. november 2013 kl. 10:38.
Sitat av snegler Vis innlegg
Ragnhild Jølsen brukte norsk overtro i sine gotiske romaner, som Rikka Gan og Fernanda Mona. Her er det en mer creepy stemning.
Vis hele sitatet...
Så herlig å se at det er flere som har hørt om denne dyktige forfatteren. Jeg føler at hun nærmest har blitt glemt, eller kanskje heller dessverre aldri fikk den anerkjennelsen hun fortjente.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Vet ikke helt om det er 100% det du er på jakt etter! men kan anbefale deg Sagaen om Isfolket. Egentlig alle seriene til forfatteren Margit Sandemo.

Boken Vindeltorn (søskenbarnet til min beste venninne som har skrevet) ble gitt ut først i Amerika. Å der gjorde den det veldig stort! Det er vel en type bok på linje med Narnia, Ringenes Herre.. Fantasibok.
Den boken skal jeg lese! ��
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Denne boken tar for seg norske spøkelseshistorier, deriblant litt draug. http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...oduktId=110062