Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 1776
Hei, har nå gjort en hel del søk på både nFF og google men finner ikke svar på det jeg lurer på.

1. Jeg får ikke åpna den eksterne harddisken min i ubuntu, kommer følgende feilmelding:
"mount_point cannot contain the following characters: newline, G_DIR_SEPARATOR (usually /)"

2. Jeg finner ikke drivere til det innebygde skjermkortet mitt.
Hovedkortet er: ASUS Motherboard socket 775 P5VD2-VM
(Ja, har lett på hjemmesiden til ASUS).

Håper på svar
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
1. Hvilket filsystem har du på den eksterne disken ?
Prøver du å mounte den manuelt ? Dersom du plugger den inn skal den mounte automagisk, skjer dette?

2. Drivere er ganske trivielt i linux, dersom dette er et vanlig low-end skjermkort ala Intel's f.eks skal det være nok med kerneldriveren.
Hva er det som ikke fungerer optimalt med eksisterende drivere da?
1. Ntfs (3.1) Kan ganske lite om linux. Hvordan gjør jeg det manuelt?

2. Kan ikke bruke noen effekter, noe som er ganske skuffende..
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
NTFS er ikke støttet as default av ubuntu. Du må ut i 3parts rivere for og få det til, dog skal du kunne lese.

Hm, innebygd? Sikker på at den tåler effektene?.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av comi
NTFS er ikke støttet as default av ubuntu. Du må ut i 3parts rivere for og få det til, dog skal du kunne lese.

Hm, innebygd? Sikker på at den tåler effektene?.
Vis hele sitatet...
Jasså ?

Jeg har da kjørt mine NTFSdisker mot både ubuntu 6 og 7 serie uten noe problem.

Når det kommer til skjermkortet tipper jeg heller du mangler utstyr for å kjøre effektene, det er endel programvare som skal konfigureres for en compiz\beryl miljø.
Sitat av comi
NTFS er ikke støttet as default av ubuntu. Du må ut i 3parts rivere for og få det til, dog skal du kunne lese.

Hm, innebygd? Sikker på at den tåler effektene?.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare det første litt nermere? Er totalt n00b på linux..

Vil finne ut om det tåler effektene
Det står da at tegnene ikke støttes. Hva med å mounte den som noe annet enn det du har gjort....

Har du fulgt en tutorial for å mounte den? Isåfall. Post den her så kan vi kikke på det...
Sitat av Halalgeir
Det står da at tegnene ikke støttes. Hva med å mounte den som noe annet enn det du har gjort....

Har du fulgt en tutorial for å mounte den? Isåfall. Post den her så kan vi kikke på det...
Vis hele sitatet...
What?.....
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Hva heter disken i windows? Husker jeg hadde et lignendes problem når jeg kalte disken min for noe helt horibelt med / _ og mellomrom. Det gikk ikke og mounte den pga det.
Sitat av comi
Hva heter disken i windows? Husker jeg hadde et lignendes problem når jeg kalte disken min for noe helt horibelt med / _ og mellomrom. Det gikk ikke og mounte den pga det.
Vis hele sitatet...
Den heter R Madland.
du må installere "compizconfig-settings-manager" for å endre effektene:

Kode

$ sudo apt-get install compizconfig-settings-manager
Resten av compiz fusion pakene som er nødvendig, skal følge med som standard i 7.10 (Gutsy).
Sitat av nukleuz
du må installere "compizconfig-settings-manager" for å endre effektene:

Kode

$ sudo apt-get install compizconfig-settings-manager
Resten av compiz fusion pakene som er nødvendig, skal følge med som standard i 7.10 (Gutsy).
Vis hele sitatet...
Det er ikke det som er problemet, problemet er at jeg ikke finner drivere til det innebygde skjermkortet.
har du prøvd å installere dette?? (compizconfig-settings-manager)

Da får du valget om å aktivere Cube osv... Hvorfor kan du ikke bruke driiveren du allerede bruker?
har ikke instalert noen drivere, er akkurat som når du ikke har drivere til skjermkortet i xp.. altså helt forferdelig! Så det jeg spørr etter: Hvor finner jeg driverne? Og hvordan kan jeg få den eksterne harddisken til å fungere?!
prøv: ubuntuforums.org
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av drrogern
har ikke instalert noen drivere, er akkurat som når du ikke har drivere til skjermkortet i xp.. altså helt forferdelig! Så det jeg spørr etter: Hvor finner jeg driverne? Og hvordan kan jeg få den eksterne harddisken til å fungere?!
Vis hele sitatet...
Uh, du finner ut kva skjermkort du har. Dersom det er et intelskjermkort har du allerede drivere inne. Dersom det er ati eller nvidia så tar du deg en tur på google etter hhv. nvidia <din distro> eller ati <din distro> og får resultat.

For å finne skjermkort skal lspci | grep -i vga funke rimelig bra
Sitat av drrogern
Hei, har nå gjort en hel del søk på både nFF og google men finner ikke svar på det jeg lurer på.

1. Jeg får ikke åpna den eksterne harddisken min i ubuntu, kommer følgende feilmelding:
"mount_point cannot contain the following characters: newline, G_DIR_SEPARATOR (usually /)"
Vis hele sitatet...
Jeg googlet litt, og fant ut at det er et kjent problem med disker som ikke kjører ext2/3.
Men som feilbeskjeden sier, så kan ikke mount_POINT ha følgende karakterer: newline.
Da må du sannsynligvis prøve å montere den manuelt.

(hvis disken heter /dev/scd1) :
sudo mkdir /media/ntfs
sudo mount -t ntfs /dev/scd1 /media/ntfs

Da vil du finne innholdet på disken i /media/ntfs
Sitat av drrogern
2. Jeg finner ikke drivere til det innebygde skjermkortet mitt.
Hovedkortet er: ASUS Motherboard socket 775 P5VD2-VM
(Ja, har lett på hjemmesiden til ASUS).
Håper på svar
Vis hele sitatet...
En kjapp 'lspci' bør fortelle deg litt om skjermkortet ditt, og hvilke drivere du bør leite etter :-)
Sist endret av RandomiZed; 28. januar 2008 kl. 11:50.
Sitat av drrogern
Den heter R Madland.
Vis hele sitatet...
Linux synes ikke mellomrom er så kult i alle tilfeller. heter disken R Madland når du mounter, bør du skrive /hvor/den/ligger/R\ Madland eller /hvor/den/ligger/R \Madland.. husker ikke helt- Hvis du mounter manuelt da.
Sitat av RandomiZed
Jeg googlet litt, og fant ut at det er et kjent problem med disker som ikke kjører ext2/3.
Men som feilbeskjeden sier, så kan ikke mount_POINT ha følgende karakterer: newline.
Da må du sannsynligvis prøve å montere den manuelt.

(hvis disken heter /dev/scd1) :
sudo mkdir /media/ntfs
sudo mount -t ntfs /dev/scd1 /media/ntfs

Da vil du finne innholdet på disken i /media/ntfs

En kjapp 'lspci' bør fortelle deg litt om skjermkortet ditt, og hvilke drivere du bør leite etter :-)
Vis hele sitatet...

Får det ikke til =S her er feilmeldingen som kommer når jeg prøver å komme innpå harddisken se heeer


"Linux synes ikke mellomrom er så kult i alle tilfeller. heter disken R Madland når du mounter, bør du skrive /hvor/den/ligger/R\ Madland eller /hvor/den/ligger/R \Madland.. husker ikke helt- Hvis du mounter manuelt da."

Sorry er 110% noob i linux... Forklar litt nermere?:P
Problemet er tydeligvis at du har mellomrom i navnet til harddisken. Bytt navn på den, og se om det funker da.
Sitat av Xtrax
Problemet er tydeligvis at du har mellomrom i navnet til harddisken. Bytt navn på den, og se om det funker da.
Vis hele sitatet...
Hvordan gjør jeg det da?
Flekk den inn i en windowsmaskin og endre navn på samme måte som du endrer navn på hva som helst...
Sist endret av Halalgeir; 30. januar 2008 kl. 23:51.
Sitat av Halalgeir
Flekk den inn i en windowsmaskin og endre navn på samme måte som du endrer navn på hva som helst...
Vis hele sitatet...
gjorde det men får samme feilmelding
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Er jo ikke værre en og bare bruke tab så ordner den det selv. (Tenker på disknavnet).
Sitat av comi
Er jo ikke værre en og bare bruke tab så ordner den det selv. (Tenker på disknavnet).
Vis hele sitatet...
Forklar litt nermere er du grei
Gå til Windows, bytt navn på disken til r_madland istedet for R Madland.
Sitat av RandomiZed
Gå til Windows, bytt navn på disken til r_madland istedet for R Madland.
Vis hele sitatet...
prøvde med bare roger, funka ikke.
bump *ca1tegn*
Har du prøvd å boote opp med f.eks Acronis Partition Manager eller lignende program? Og så endre navnet på disken der? Tror det skal fungere.
Sitat av phlaxx
Har du prøvd å boote opp med f.eks Acronis Partition Manager eller lignende program? Og så endre navnet på disken der? Tror det skal fungere.
Vis hele sitatet...
får endra navn på disken men kan fortsatt ikke mounte.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Glemte å skrive hvordan dette løste seg. Alt som skulle til var trygg fjerning av masselagringsenhet i windows før jeg koblet den til pcen med ubuntu som os.

-Roger.