Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2153
jaG
Produktutvikler
Etter å ha skrevet en oversettelse på den forrige tråden om brain freez, ble den jo selvfølgelig slettet. Dette forstår jeg, mest sannsynlig fordi at han bare hadde sakset det herfra. Men siden jeg allerede hadde skrevet det, så kan jeg jo dele det.

Jeg fant ikke noe annent om dette her på forumet, så lager like så godt en ny og, forhåpentligvis, bedre tråd som kan komme til nytte når de litt mer solfylte dagene kommer og du har lyst på noe kaldt

Dette med ising på hjernen, eller brain freez som noen kaller det, er jo utrolig ubehagelig. Etter å ha slurpet i deg kjempemye halvsmeltet is med smak, så går du ofte på en skikkelig smell. Det føles ut som noen står inne i hodet ditt med slegger og prøver å komme seg ut. Vel, det er noe små knep du kan prøve på vis du vil prøve å bli kvitt isingen relativt fort.
Men først litt om ising på hjernen. Når du drikker eller spiser noe som er kaldt, vil det mest sannsynlig berøre ganen din. Når den kalde maten eller drikken berører ganen, trekker blodkarene seg sammen i et forsøk på å hindre tap av kroppsvarme. Når kulden avtar igjen, går blodkarene tilbake til normalt og blodet vil strømmer hurtig opp til hjernen. Det er denne plutselige blodtilførselen som forårsaker ising på hjernen.

Vel, for å UNNGÅ ising, prøv å ikke la meget kald mat eller drikke berøre ganen din. Skal du drikke eller spise noe som er kaldt, prøv å legg det litt på tungen slik at det blir litt varmere før det berører ganen.
Har du allerede fått ising på hjernen kan du prøve å redusere smerten ved å varme opp ganen. Gjøres det tidsnok , klarer du kanskje å redusere den plutselige blodtilførselen til hjernen. Her har du noen forslag til hva du kan gjøre for å varme opp ganen.

1. Berør den myke delen av ganen med tungen din. Rull tungen din til en "ball" og berør ganen med undersiden av tungen. Grunnen til at du skal bruke undersiden av tungen og ikke oversiden er at oversiden sannsynligvis er kjølt ned samtidig som ganen. Noen syns også det hjelper å legge litt trykk på ganen, enten med tungen eller med tommelen.

2. Drikk noe varmt. Dog ikke noe som er for varmt. Jeg vil tro at overgangen fra så kaldt til veldig varmt KAN være ubehagelig. Prøv heller å drikk et glass med lunkent vann i et rolig tempo.

3. Lag en "maske" som dekker både nesen og munnen din. Pust hurtig slik at tempraturen i munnen stiger.

4. Personlig har jeg presset med tommelen og pekefingeren mellom øynene, på "toppen" av nesa. Vet ikke hvorfor jeg har gjort det, sikker pga. jeg viste ikke bedre. Det er nok ikke det beste du kan gjøre, men av en eller annen grunn har det redusert isingen litt i mitt tilfelle.


Vis du skulle være en av de som nyter ising på hjernen, så venter du selvfølgelig bare til det tar av. Dette kan ta fra 30 til 60 sekunder. Enkelte ganger er sjokket av isingen med på å gjøre det verre. Tenk deg at isingen kommer. Da blir ikke sjokket så stort og kanskje det ikke blir SÅ ubehagelig.

Linker:
http://en.wikipedia.org/wiki/Brain_freeze
http://www.bmj.com/cgi/content/full/314/7091/1364#R1
http://tinyurl.com/37jvw7
Sist endret av jaG; 11. januar 2008 kl. 21:43.
4. Personlig har jeg presset med tommelen og pekefingeren mellom øynene, på "toppen" av nesa. Vet ikke hvorfor jeg har gjort det, sikker pga. jeg viste ikke bedre. Det er nok ikke det beste du kan gjøre, men av en eller annen grunn har det redusert isingen litt i mitt tilfelle.
Vis hele sitatet...
Cody og J.T. i komiserien Step by Step (evt Steg for Steg) bruker dette trikset når de får brainfreeze, så er kanksje der du har plukket det opp.

Personlig opplever jeg dette fenomenet veldig sjeldent, så det er kanskje store individuelle forskjeller på hvor mye plaget man er?
Jeg har sett betratelig bedre tråder enn dette bli slettet på dette forumet!
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Dette er jo fortsatt bare sakset herfra? http://www.wikihow.com/Stop-Brain-Freeze
Syns det er morsomt at noen skriver noe så seriøst om noe så kjedelig/uvanelig.
KP for god fantasi. xD

Edit: Gief my KP Back
Sist endret av Restyle; 11. januar 2008 kl. 21:14.
Hvorfor sier alle at de får brainfreeze? Har aldri fått det, men får noe så jævlig vondt bakerst i ryggen! Helt sjukt. Det virker som jeg har slått meg hardt i midten, mellom nakken og ryggen. Noen andre som har kjent det, eller er det bare meg?
Har hørt at du får brainfreeze fordi du mangler en del nerver for slikt i ganen, og dermed føles det som om "kulden" kommer lenger oppe i hodet oO
Isingen går jo over av seg selv i løpet av kort tid uansett, slik at det kan virke som om at kjerringrådene fungerer. Dessuten får de deg til å tenke på andre ting enn isingen, og det kan være nok til at den forsvinner, eller får deg til å slutte å tenke på den.
jaG
Produktutvikler
Trådstarter
Sitat av Polar-
Dette er jo fortsatt bare sakset herfra? http://www.wikihow.com/Stop-Brain-Freeze
Vis hele sitatet...
Sakset, nei. Tatt utgangspunkt i den nettsiden, ja. Som du ser så har jeg bare oversatt, tildels omformulert og skrevet selv.

Sitat av hyys
Jeg har sett betratelig bedre tråder enn dette bli slettet på dette forumet!
Vis hele sitatet...
Hvorfor er ikke denne slettet da? Hva var poenget ditt. Og forresten: Betraktelig*

Sitat av margido
Hvorfor sier alle at de får brainfreeze? Har aldri fått det..
Vis hele sitatet...
Sitat av Xtrax
Personlig opplever jeg dette fenomenet veldig sjeldent, så det er kanskje store individuelle forskjeller på hvor mye plaget man er?
Vis hele sitatet...
I denne artikkelen står det følgene:
"The most common cause of head pain is ice cream, occurring in one third of a randomly selected population."

@ DonTomaso: Sant. Men vil tro det varierer fra person til person.
Sist endret av jaG; 11. januar 2008 kl. 21:53.
Sitat av margido
Hvorfor sier alle at de får brainfreeze? Har aldri fått det, men får noe så jævlig vondt bakerst i ryggen! Helt sjukt. Det virker som jeg har slått meg hardt i midten, mellom nakken og ryggen. Noen andre som har kjent det, eller er det bare meg?
Vis hele sitatet...
Du er freak, og passer inn her. Jeg får vondt i ryggen innimellom, hvis noen slår eller lignende, men ikke fordi jeg spiser noe kaldt.

Ontopic: Har hatt det selv. Drit vondt i ca. 5 sek. Så å gjøre noe "imot" det er jo helt tullete. Klarer du ikke 5 sek med smerte er du rett og slett pingle.

Liker å se sånne "nyttesløse" ting skrevet på en intelektuell måte.
jaG
Produktutvikler
Trådstarter
Sitat av Xasma
Du er freak, og passer inn her. Jeg får vondt i ryggen innimellom, hvis noen slår eller lignende, men ikke fordi jeg spiser noe kaldt.

Ontopic: Har hatt det selv. Drit vondt i ca. 5 sek. Så å gjøre noe "imot" det er jo helt tullete. Klarer du ikke 5 sek med smerte er du rett og slett pingle.

Liker å se sånne "nyttesløse" ting skrevet på en intelektuell måte.
Vis hele sitatet...

Takk skal du ha.

I ditt tilfelle så varer smerten bare i 5 sekunder. Enkelte ganger har jeg sittet opptil et halvt minutt å dunket hodet i bordet av ren smerte grunnet ising. Som jeg sa tidligere, det varierer fra person til person.