Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2025
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Lurer på om det er noen som vet hva slags nøkkel som brukes til blålys i utrykningskjøretøy? Slik jeg har forstått det så er det såogsi en standardisert nøkkel.
Nøkkel? til blålys?
Kunne du forklart litt bedre? ettersom dette ikke er kjent for meg.
Det brukes en bryter.
En bryter som er fastmontert inne i bilen ja, om du skulle ønske kan jeg ta bilde av en/flere og poste til deg i morgen.hehe
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Trådstarter
Vet nok at det er en bryter ja, burde vel ha presisert dette. Men for å koble inn bryteren til strøm og lysene, må man ta i bruk en lås, som da trenger en nøkkel. Vet ikke om det er slik for politiet og de andre utrykningsetatene, men tror militæret opererer med sånt.
Sitat av Stickyshift Vis innlegg
Vet nok at det er en bryter ja, burde vel ha presisert dette. Men for å koble inn bryteren til strøm og lysene, må man ta i bruk en lås, som da trenger en nøkkel. Vet ikke om det er slik for politiet og de andre utrykningsetatene, men tror militæret opererer med sånt.
Vis hele sitatet...
nei hvorfor i all verden skulle man MÅ ta i bruk en lås?
Vel, noe slikt finnes ikke i politiets biler, har heller aldri sett noe slikt som du prater om i Forsvarets kjøretøy, og jeg har noen del år bak meg i Forsvaret. Tror jeg har sett samtlige kjøretøy innvending, som i modeller ikke antall.Forsvaret har heller ikke blålys, men varsellampe, som kan taes av kjørtøyet. Disse har en slags nøkkel da, som en hovedstrømsbryter-nøkkel.
Sist endret av Troennes; 3. februar 2011 kl. 02:32.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Trådstarter
Sitat av Troennes Vis innlegg
Vel, noe slikt finnes ikke i politiets biler, har heller aldri sett noe slikt som du prater om i Forsvarets kjøretøy, og jeg har noen del år bak meg i Forsvaret. Tror jeg har sett samtlige kjøretøy innvending, som i modeller ikke antall.Forsvaret har heller ikke blålys, men varsellampe, som kan taes av kjørtøyet. Disse har en slags nøkkel da, som en hovedstrømsbryter-nøkkel.
Vis hele sitatet...
Den er grei, regner med at det bare er dette tilfellet da. Vet ikke hvordan MP har det, men de har nok ikke lås for å kunne aktivere blålys. Var litt nysjerrig vøtt, vet om et utryknings kjøretøy som har blålys, men fungerer ikke uten nøkkel til en lås som nevnt
Jeg kan si at brannbiler ikke har noe form for lås
Isåfall bare en til hovedstrømmen.
Samme med ambulanser. Kun vanlig motor nøkkel for å starte den og hovedstrømmen. Brytern sitter i dashen.
Fadern er ambulansesjåfør, har aldrig vert noe slikt i ambulansene han har kjørt. MP hadde ikke noe slikt i bilene sine der jeg var i militæret, så vidt jeg vet.
Sitat av Troennes Vis innlegg
Vel, noe slikt finnes ikke i politiets biler, har heller aldri sett noe slikt som du prater om i Forsvarets kjøretøy, og jeg har noen del år bak meg i Forsvaret. Tror jeg har sett samtlige kjøretøy innvending, som i modeller ikke antall.Forsvaret har heller ikke blålys, men varsellampe, som kan taes av kjørtøyet. Disse har en slags nøkkel da, som en hovedstrømsbryter-nøkkel.
Vis hele sitatet...
Forsvaret har ett, for meg ukjent, antall pansrede mb'er med blålys. Disse har en veldig enkel bryter for å slå lysene av og på, men du må ha nøkkel i tenningen for at de skal virke.
Vel, forsåvidt korrekt i form av fargen(blått), men det er ikke et blålys som under utryk.kjøretøy i det sivile. I det sivile er det et ordinært varsellampe, ikke utrykkningslampe. Samme lys har også MP på vanlig GD.