Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  72 5131
«Påvirkningsteorien» Del 1/3

Universet ble skapt for lenge siden via evulusjon.
Personer ble skapt via aper aper gjennom andre skapninger igjen osv.

Dette er bevist å dette noe vi vet.

Men her er Påvirkningsteorien.

Påvirkningsteorien bygger på at alt er resutltat av noe annet.

1.eksempel
En ting skjedde å den tingen førte til at noe annet også skjedde som igjen førte til noe som førte til at noe annet igjen skjedde osv.

2.eksempel
«Helge» går en tur i skogen, et ekorn ser han, blir redd å løper. På veien finner ekornet en nøtt som det tar med seg.

Ekornet gjemmer nøtten i et tre, får å fa plass til nøtta fjerner ekornet noen pinner som er i det hule treet han bor i.

«William» er på telttur å skal finne pinner til å tenne bål, utenfor et hult tre finner han noen pinner.

«William» tenner ett bål som fører til skogbrann.

På andre siden av byen brenner det i huset til «Julian».

Siden brannmennene er å slokker en skogbrann, brenner «Julian» inne i huset der han bor siden ingen hadde tid til å slokke det.

Osv.

Det siste eksempelet var får å sette det litt på spissen.


Reflekter over dette...



«Påvirkningsteorien» Del 2/3


Siden alt er påvirket av at alt virker det som om alt er tilfeldig.

Men er det det?

Nei...

Siden alt er påvirket av alt er ingen ting tilfeldig.

F.eks

La oss tenke dette helt teoretisk.
Se for deg en klone av jorda i et likt univers, der alt er likt, alle planter er like grønne å alt er helt likt.
Alle personer står akkuratt likt, har samme klær, hjerne, hus osv.

Vi setter den ekte jorda å klonen på «pause» i det klonen ble skapt.
Hva skjer når vi trykker på «play»?

Tenk dere om.
Blir klonene fremdeles like?
Hva skulle eventuelt lage avviket?

Påvirkningsteorien bygger på at begge universene ville fåt samme utfall siden de ville ha påvirket hverandre likt.

Vi spoler tilbake historien i eksempelet i del 1.

«Helge» går inn i skogen i begge universene.
«Helge» møter det samme ekornet i begge universene.
Ekornet har samme hjerne å blir påvirket likt i begge universene.

Ekornet blir redd å løper i begge universene.

Ekornet finner en nøtt.

Ekornet har samme vurderingsevne i begge universene å tar med nøtten i begge universene.

Ekornet har samme prioriteringsevne i begge universene å kaster ut noen pinner får å få plass til nøtten i begge universene.

«William» er på telttur å fryser i begge universene, «William» vil lete etter pinner i begge universene, å «William» vil finne de samme pinnene i begge universene.

Det blir brann i begge universene.

Brannmennene rykker selvfølgelig ut i begge universene.

Det resulterer i at «Julian» brenner inne i begge universene.


«Påvirkningsteorien» Del 3/3

Betyr påvirkningsteorien at alt er forutbestemt?

Påvirkningsteorien bygger ikke på at ingen ting er bestemt før de skjer men at de da blir bestemt.

Påvirkningsteorien bygger også på at det er mulig men usansynelig vanskelig å kalkulere fremtiden.

Beklager mange skrivefeil å dårlig språk.

Takk
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Butterfly_effect
Dette er vel noe av det samme?
alt ville vært det samme i begge univers helt til noen spurte om et tilfeldig tall.
F.eks. Noen hadde spurt deg om du ville hatt 100kr, eller 1000kr, ville jo alle tatt 1000kr i begge verdener (eller 100kr i begge verdener, kommer ann på hvor egoistisk personen er), men hadde man spurt om et tilfelldig tall kunne man fått en forsjell på hver planet(pga: Quantum mechanics), og det tallet ville fått en "Butterfly effect" og kansje gjort hele verdens utviklingen til å bli forsjellig på begge planetene.
"Påvirkningsteorien" er allerede tenkt på. Det kalles determinisme.

http://en.wikipedia.org/wiki/Determinism

Determinism is the philosophical proposition that every event, including human cognition and behavior, decision and action, is causally determined by an unbroken chain of prior occurrences.
Vis hele sitatet...
Så Torsken hadde postet dette i det alternative universet også, pga din tråd selvfølgelig.

Edit: itilegg så hadde Torsken postet akkurat denne rekken med random tall og bokstaver som et resultat av din tråd? "##REWSDH#Y342tDSGZDFDgsgzdg€T"€gsdSDFW3€#ttawgzDFG4wYjpergj oZSDGW€34+y9zøler234SGT€#Tdi34#€gg!#"€EWTWGDGSERGSER€#4ta3it hgzergåioawngåonråoz#€Q&#&€%W&E%/R&(&R/ghxgh
Sist endret av torsken; 23. mars 2008 kl. 23:12.
Dette minner mye om Butterfly Effect ja..

Meget interesant tema, faktisk. Hva om det faktisk er slik det fungerer ? Det virker jo ganske sansynelig, eller ? Blir som Handling --> Konsekvens. Bare i en mye større skala :P


Edit: Nå tuller jeg visst litt, Butterfly effekt går vel ut på at et mikroskopisk fravik kan få store konsekvenser et eller annet sted, og dermed endre hele systemet .. Eller er jeg helt på bærtur nå ?
Sist endret av Lille Nikotin; 23. mars 2008 kl. 23:14.
Vi er ikke ment til å finne svaret. wuhunuhu
Sitat av oliilo1
alt ville vært det samme i begge univers helt til noen spurte om et tilfeldig tall.
F.eks. Noen hadde spurt deg om du ville hatt 100kr, eller 1000kr, ville jo alle tatt 1000kr i begge verdener (eller 100kr i begge verdener, kommer ann på hvor egoistisk personen er), men hadde man spurt om et tilfelldig tall kunne man fått en forsjell på hver planet(pga: Quantum mechanics), og det tallet ville fått en "Butterfly effect" og kansje gjort hele verdens utviklingen til å bli forsjellig på begge planetene.
Vis hele sitatet...
Om en i begge universene hadde spurt om ett tall fra en til titusen.

Ville svaret blitt tilfeldig?

Eller ville svaret være at begge personene har samme tallet?

Teorien bygger på at alt ville bli likt pga. at begge personene vill blitt påvirka likt uansett hvor tilfeldig de prøver å få det.

f.eks

"Helge" tenker på tallet åtte i begge universene pga det har det første hjernen ga han.

"Helge" bytter tall i begge universene pga. at han mener det må bli mer tilfeldig.
Begge tenker likt å begge bytter tall.

Begge ender på samme tallet.
Sist endret av Stewart-Brown; 23. mars 2008 kl. 23:18.
oliio 1 har et poeng: innen kvantefysikken er det alltid en usikkerhetsrelasjon. kvantefysikk jobber stort sett med statistikk fordi en partikkels bevegelse gjennom universet aldri kan forutsies uten en viss gjetning. jeg er helt klart ingen ekspert på området, men jeg tror at dette påviser at universet er overlatt til tilfeldigheter.
Evolusjon og Determinisme utelukker vel ikke hverandre såvidt jeg forstår. Det er snakk om forskjellige begreper.

Når alt blir påvirket at alt så er det ikke tilfeldig?

Kunne kansje vært enig hvis de som tok disse beslutningene er i stand til å se det "store bildet" som følger av de avgjørelsene de tar. Siden dette ikke er tilfelle er det fremdeles tilfeldigheter vi snakker om, med tanke på at de ikke blir tatt av noen\noe som forstår hva hvert valg vil medføre.
Sitat av Almighty
Evolusjon og Determinisme utelukker vel ikke hverandre såvidt jeg forstår. Det er snakk om forskjellige begreper.

Når alt blir påvirket at alt så er det ikke tilfeldig?

Kunne kansje vært enig hvis de som tok disse beslutningene er i stand til å se det "store bildet" som følger av de avgjørelsene de tar. Siden dette ikke er tilfelle er det fremdeles tilfeldigheter vi snakker om, med tanke på at de ikke blir tatt av noen\noe som forstår hva hvert valg vil medføre.
Vis hele sitatet...

Bra poeng.

Men selv om ingen greier å fårstår konsikvensene ved vert valg folk gjør, betyr det vel ikke at det er tilfeldig?

Sitat av torsken
Så Torsken hadde postet dette i det alternative universet også, pga din tråd selvfølgelig.

Edit: itilegg så hadde Torsken postet akkurat denne rekken med random tall og bokstaver som et resultat av din tråd? "##REWSDH#Y342tDSGZDFDgsgzdg€T"€gsdSDFW3€#ttawgzDFG4wYjpergj oZSDGW€34+y9zøler234SGT€#Tdi34#€gg!#"€EWTWGDGSERGSER€#4ta3it hgzerioawngåonråoz#€Q&#&€%W&E%/R&(&R/ghxgh
Vis hele sitatet...

Her er du inne på noe.

Så ville jeg ha fjernet "gå" fra den randum rekken med tal du lagde i Quote'n din
Ikke helt normal
hallooghei's Avatar
Påvirkningsteorien virker jo!
Hvis ikke "Stewart-Brown" hadde startet denne debatten så hadde ikke jeg skrevet dette.
Sitat av hallooghei
Påvirkningsteorien virker jo!
Hvis ikke "Stewart-Brown" hadde startet denne debatten så hadde ikke jeg skrevet dette.
Vis hele sitatet...
hehe, noe morsomt, på forumet heter jeg "Stewart-Broun" og ikke "Stewart-Brown" siden jeg tastet feil.

Hvordan viste du at det var en w og ikke en u?
Ikke helt normal
hallooghei's Avatar
Paralelle univers.
Synes det er en ganske deprimerende tanke. Man har liksom ingen kontroll selv, det er selvfølge alt sammen.
Sitat av Lizzard
Synes det er en ganske deprimerende tanke. Man har liksom ingen kontroll selv, det er selvfølge alt sammen.
Vis hele sitatet...
Hehe.

Teorien min er at du kontrolerer deg selv og skriver din egen fremtid.

Men at du ville skrevet den samme fremtiden uansett, selv om du hadde vert klona i to univers.

Determinisme er at alt er forutbestemt å ingen ting er tilfeldig. (Alt baserer seg på påvirkninger)

Indeterminisme er det motsatte. (Fri vilje)

Jeg tror på en blanding, som jeg har skrevet tideligere.

Menneske skriver sin egen fremtid og den er ikke forutbetemt men di ville ha skrevet den samme fremtiden uansett.

Noen som er med på den?
Joda, men du kan jo se på det som om hjernen min er laget slik att den reagerer på akurat -denne- måten når den leser hva du skriver. Andre ting som hva jeg har spist idag, hvordan venner og andre har påvirket meg idag og før i livet, vil jo spille en viss rolle.

Selvfølgelig, det er opp til meg selv å bestemme hva jeg skal bruke livet mitt på. Men det er en selvfølge hva jeg ender opp med.

Edit: heh, så ikke resten av posten din :P
Sist endret av Lizzard; 24. mars 2008 kl. 00:49.
Sitat av Lizzard
Selvfølgelig, det er opp til meg selv å bestemme hva jeg skal bruke livet mitt på. Men det er en selvfølge hva jeg ender opp med.
Vis hele sitatet...

Så du er enig?
På The 4400 kalles dette Riffler effect.

En fyr skal renske en park for bøller, han dør mens han forsøker.
Etter dette danner naboene en gruppe som vokter parken

Riffler effekten.

Det som påvirker meg mest på dette er vel poker :P
For eks; jeg er dealer og stokker, får konge og konge, og taper mot Ess Ess, tenker da hvordan ting ville vært om jeg bare hadde stokket litt annerledes.
Sitat av Nubeland
Det som påvirker meg mest på dette er vel poker :P
For eks; jeg er dealer og stokker, får konge og konge, og taper mot Ess Ess, tenker da hvordan ting ville vært om jeg bare hadde stokket litt annerledes.
Vis hele sitatet...
Hadde du stokket litt anneledes ville du sikkert ikke fåt kongene hehe

Ikke spill om penger Ulovelig i Norge

Dra heller til Sveige

Nei da...


Off tropic:

Har sett til og med sesong 4 av The 4400.

Lenge siden så husker ikke akkuratt det

Når kommer sesong 5?
Stewart Broun, men hadde jeg ikke fått kongene hadde jeg heller ikke gått all in og tapt?

Get my point :P

Og dette går lengre tilbake, tenk og mannen før deg hadde stokket 1gang ekstra før du fikk etc.

Mybad; Ripple effect var det snakk om

Offtopic;
Etter hva jeg forstår er showet kanselert, og en 5sesong vil ikke komme

Ripple effect

Early in the first season, the "masterminds" at NTAC suspect that the 4400s have been placed in the timeline with their enhanced abilities for a purpose, to effect some change that could propagate and redirect the course of history.[6]
Sitat av Nubeland
Stewart Broun, men hadde jeg ikke fått kongene hadde jeg heller ikke gått all in og tapt?

Get my point :P

Og dette går lengre tilbake, tenk og mannen før deg hadde stokket 1gang ekstra før du fikk etc.

Mybad; Ripple effect var det snakk om

Offtopic;
Etter hva jeg forstår er showet kanselert, og en 5sesong vil ikke komme

Ripple effect

Early in the first season, the "masterminds" at NTAC suspect that the 4400s have been placed in the timeline with their enhanced abilities for a purpose, to effect some change that could propagate and redirect the course of history.[6]
Vis hele sitatet...

hehe, du blir gal av å tenke sånt

Tenker at jeg skal trekke inn en ting til.

Rusmidler.

Hvordan stiller dere dere til rusmidler forhold til tilfeldigheter.

Ville to "Helge" ha gjort det samme om de var påvirket?
Hva skjer med lotto da?hvorfor er det akkuratt de samme ballene i begge universene som bli trekt.Hvis ikke blir det jo forskjellige vinnere og utfallet anderledes.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sprøsmålet er jo:

Eksisterer tilfeldighet?

Hvis ja: To identiske jordkloder vil ikke være identiske.
Hvis nei: To identiske jordkloder vil være identiske.
Sitat av frgz
Hva skjer med lotto da?hvorfor er det akkuratt de samme ballene i begge universene som bli trekt.Hvis ikke blir det jo forskjellige vinnere og utfallet anderledes.
Vis hele sitatet...
Den samme kjeden av hendelser vil skje, og dermed vil de samme tallene komme ut, fordi en lik sekvens av hendelser fører til likt resultat.

Denne teorien er utrolig demotiverende og får meg suicidal. Du kan si at egentlig, hvis denne teorien stemmer, så vil det med stor sannsynlighet være slik at når unviverset en dag kollapser og tar en slutt, så vil det neste universet ha akkurat den samme historien som dette.

Så det vil si at vi ler om igjen og om igjen og om igjen og om igjen, med akkurat de samme opplevelsene.

Vi burde slutte å tenke, slik at vi blir ignorante mennesker, uvitende om den store sannhet:

Vi går i ring.
Sitat av frgz
Hva skjer med lotto da?hvorfor er det akkuratt de samme ballene i begge universene som bli trekt.Hvis ikke blir det jo forskjellige vinnere og utfallet anderledes.
Vis hele sitatet...
Lotto er ganske lett å forklare

Alle ballene blir hivd ut i maskinen med samme mellomrom og rekkefølge og trekt ut på samme tid i begge universene.

F.eks.
3ern treffer 5ern å får stor fart å treffer 9ern.

Ballene blir påvirket av hverandre, så det blir likt utfall.

Samme vinner.

Sitat av eskilf
Vi går i ring.
Vis hele sitatet...
Du gjorde ikke temaet noe mindre demotiverende vil jeg si, hehe
Sitat av Stewart-Broun
Du gjorde ikke temaet noe mindre demotiverende vil jeg si, hehe
Vis hele sitatet...
Dette er et tema jeg har arbeidet med en stund innenfor filosofi. Har siden jeg var 14-15 år tenkt denne tanken etter at jeg gikk ut av min religiøse barnetro. Etter et par år, etter at jeg opparbeidet meg mer kunnskap gjennom skolen og bøker jeg hadde lest, begynte jeg nesten bare å grine i forbannelse over hvor sinnsykt demotiverende disse tankene EGENTLIG er.

Tanken om at vi går i ring.. Er grusomt kjedelig. Men igjen har du ørtogførti enda verre teorier og påstander gjennom ateisme, religion og filosofi.

Det du hele tiden burde ha fokus på hvis du ikke er religiøs er agnostismen. Det betyr i denne sammenhengen at du ikke skal ta ting for god fot, og akseptere ting som de er, helt til du får bevis som motbeviser den virkeligheten vi faktisk er i. Ikke tro at du er borte når du dør, men ikke tro at du kommer i himmelen når du dør. Bare aksepter det faktum at du er her, så nyt det for faen : )
Sitat av eskilf
Tanken om at vi går i ring..
Vis hele sitatet...
Jeg synes den er fasinerende...

Tenk om jeg har skrevet dette før
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av eskilf
Det du hele tiden burde ha fokus på hvis du ikke er religiøs er agnostismen. Det betyr i denne sammenhengen at du ikke skal ta ting for god fot, og akseptere ting som de er, helt til du får bevis som motbeviser den virkeligheten vi faktisk er i. Ikke tro at du er borte når du dør, men ikke tro at du kommer i himmelen når du dør. Bare aksepter det faktum at du er her, så nyt det for faen : )
Vis hele sitatet...
DER fikk jeg lyst til å forandre på noe! Hva som helst! Faen! Dette er til å bli sprø av.
Men jeg tror ikke det.

Jeg tror at fremtiden blir skrivet å at det er bestemt hva som blir skrevet.

Som om fremtiden er satt men at vi mensker lever får å finne ut hva som er satt for oss.

Jeg tror ikke det er en ring men en evighet.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Ok, jeg trenger denne: Fremtiden er ikke noe som skjer, fremtiden er noe vi planlegger. Vi skriver fremtiden her og nå

Også holder vi oss til dette før jeg blir gal.
Sitat av Sio
Ok, jeg trenger denne: Fremtiden er ikke noe som skjer, fremtiden er noe vi planlegger. Vi skriver fremtiden her og nå

Også holder vi oss til dette før jeg blir gal.
Vis hele sitatet...

Men du ville planlagt likt i begge universene om jora hadde vert klona.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Jeg ville nok ikke verdt født om jorden var klona. Om tilfeldighet eksisterer så kan tilfeldigheter føre til forkjellige handlinger. Og som nevnt tidligere: Konsekvenser ---> handlinger (and the other way around)
Dette mener jeg er farlig å tenke på. Man vil aldri engang ha kapasitet nok til å helt forstå hvordan verden rundt seg er koblet sammen. Man blir rett og slett gal til slutt
Sist endret av potetsaus; 24. mars 2008 kl. 02:55.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Fuck this, jeg går og hører på syre musikk mens jeg tenker over hva jeg skal tenke på for ikke å tenke så mye. som f.eks en svart vegg...
Sitat av Sio
Fuck this, jeg går og hører på syre musikk mens jeg tenker over hva jeg skal tenke på for ikke å tenke så mye. som f.eks en svart vegg...
Vis hele sitatet...
Gjør et forsøk. Når du legger deg i natt, så setter du ringeklokka på slik at den ringer om f.eks. tre timer. Når du har våkna av den, så setter du den på 30 minutter. I løpet av disse 30 minuttene vil du mest sannsynligvis drømme noe.

Når du har våknet andre gangen, så skriver du ned på papirlapp hva du har drømt, hva du så, hvem du møtte, hvilke farger du så, hvilken vinkel du så alt fra og i hvilke omgivelser du var i. I forbindelse med dette setter du deg ned og gjør følgende:

Hva så du?

Når har du sett det, i hvilken forbindelse så du det og har du egentlig sett det før?

Hvem møtte du?
Når så du han/henne sist, i hvilken sammenheng var det og har du egentlig sett denne personen før?

Hvilke farer så du?
Var det sterke eller vage farger?

Hvilke omgivelser var du i?
Har du vært i disse omgivelsene før, hvilken sammheng og når var det?

Hvordan var drømmen?
Var det en god eller dårlig, følte du deg bra, på toppen av alt, eller var det bare jævlig?

Når du har skrevet ned alt dette, så tenker du på sammenhengen med alle disse tingene: Finnes det egentlig en sammenheng, drømte du noe som har skjedd før? Neppe. Når du tenker over dette ved det du drømmer, så vil du skjønne hvor infløkt du egentlig er - og da vil du skjønne at slike paralelle universer neppe finnes.

Jeg har opplevd at drømmer har fått meg til å bli forelska i jenter jeg egentlig ikke ville ha noe med å gjøre, og de drømmene var innfløkte.
Sitat av eskilf
Gjør et forsøk. Når du legger deg i natt, så setter du ringeklokka på slik at den ringer om f.eks. tre timer. Når du har våkna av den, så setter du den på 30 minutter. I løpet av disse 30 minuttene vil du mest sannsynligvis drømme noe.

Når du har våknet andre gangen, så skriver du ned på papirlapp hva du har drømt, hva du så, hvem du møtte, hvilke farger du så, hvilken vinkel du så alt fra og i hvilke omgivelser du var i. I forbindelse med dette setter du deg ned og gjør følgende:

Hva så du?

Når har du sett det, i hvilken forbindelse så du det og har du egentlig sett det før?

Hvem møtte du?
Når så du han/henne sist, i hvilken sammenheng var det og har du egentlig sett denne personen før?

Hvilke farer så du?
Var det sterke eller vage farger?

Hvilke omgivelser var du i?
Har du vært i disse omgivelsene før, hvilken sammheng og når var det?

Hvordan var drømmen?
Var det en god eller dårlig, følte du deg bra, på toppen av alt, eller var det bare jævlig?

Når du har skrevet ned alt dette, så tenker du på sammenhengen med alle disse tingene: Finnes det egentlig en sammenheng, drømte du noe som har skjedd før? Neppe. Når du tenker over dette ved det du drømmer, så vil du skjønne hvor infløkt du egentlig er - og da vil du skjønne at slike paralelle universer neppe finnes.

Jeg har opplevd at drømmer har fått meg til å bli forelska i jenter jeg egentlig ikke ville ha noe med å gjøre, og de drømmene var innfløkte.
Vis hele sitatet...

Appropos drømmmer.

litt off tropic.

jeg har hatt mange klare drømmer. (styrer drømmene mine)

Det er fasinerende
Sitat av Stewart-Broun
Appropos drømmmer.

litt off tropic.

jeg har hatt mange klare drømmer. (styrer drømmene mine)

Det er fasinerende
Vis hele sitatet...
Vet du da i drømmen din at du faktisk drømmer?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Kalles lucid dreaming, har vært tråder om dette på forumet og finnes mye lektyre om emnet. Som i og for seg er et artig og interessant fenomen, uten at man skal bli så altfor eksistensiell av det.
Sitat av eskilf
Det du hele tiden burde ha fokus på hvis du ikke er religiøs er agnostismen. Det betyr i denne sammenhengen at du ikke skal ta ting for god fot, og akseptere ting som de er, helt til du får bevis som motbeviser den virkeligheten vi faktisk er i. Ikke tro at du er borte når du dør, men ikke tro at du kommer i himmelen når du dør. Bare aksepter det faktum at du er her, så nyt det for faen : )
Vis hele sitatet...
Godt sagt.

Blander man livssynet fra "Matrix" og "Fight Club" tror jeg personlig lykken kan\er oppnås\oppnådd.

Man er fanget og er slaver i et univers med mange regler og kjemper for å "free your mind".
Først når man innser at man bare er en dritt og det eneste målet med livet er å dø.

Vi er slaver som voktes både av fysiske lover og lover til hvordan man skal oppføre seg.

Hva med å bare gjøre som eskilf sier; Gi faen og nyt livet? Det er sunt å reflektere til en viss grad over vår eksistens, men om man skal bruke livet vårt på å filosofere så mye, vil man angre den dagen man stryker med og finner faktisk ut at vi kom til helvete.
Sitat av Stewart-Broun
Universet ble skapt for lenge siden via evulusjon.
Personer ble skapt via aper aper gjennom andre skapninger igjen osv.

Dette er bevist å dette noe vi vet.
Vis hele sitatet...
Dette er på ingen måte bevist, det er en av grunnene til at det kalles evolusjonsteorien.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Sitat av FrittTheBandit
Dette er på ingen måte bevist, det er en av grunnene til at det kalles evolusjonsteorien.
Vis hele sitatet...
Lær deg vitenskapsteori. Gravitasjonsteorien er en "teori". For at noe skal bli en akseptert vitenskapelig teori må det finnes bevis for teoriene Det må finnes tester for å motbevise teorien, og de testene må feile. Før en vitenskapsteori blir akseptert er det en "hypotese".

For å komme på topic igjen:
For meg er påvirkningsteorien relativt bullshit. Den funker kanskje i korte tidsrom.. si noen hundre år avhengig av hvilken romskala vi ser ting på.. Men alt i universet styres av kvantefysikk, og kvantefysikk er ikke deterministisk. Derfor kan vi bare beregne sannsynligheten for at ting skjer.. i noen tilfeller veldig høye sannsynligheter (som at pennen min kommer til å falle til bakken når jeg slipper den), men fortsatt bare sannsynlighet.
Sist endret av Skyfex; 24. mars 2008 kl. 08:36.
Sitat av Skyfex
Lær deg vitenskapsteori. Gravitasjonsteorien er en "teori". For at noe skal bli en akseptert vitenskapelig teori må det finnes bevis for teoriene Det må finnes tester for å motbevise teorien, og de testene må feile. Før en vitenskapsteori blir akseptert er det en "hypotese".
Vis hele sitatet...
Hva er poenget ditt? Det du sier her har ingen sammenheng med at evolusjonsteorien er "bevist".

En kan ikke bevise naturvitenskaplige teorier, bare vise at det stemmer gang etter gang, men du har fortsatt ikke bevist det. Grunnen til dette er at du ikke kan vise at det stemmer for alle tilfeller i hele universet, og det kan finnes ett tilfelle, blandt en milliard andre, der teorien ikke stemmer. Dette ene avviket kan eksistere helt uten at en vet om det, og derfor er teorien ikke bevist.

Altså, hvis du hadde kunnet vitenskapsteori ville du visst at i naturvitenskap kan ingenting bevises. Bare vises, og aksepteres som en eventuell lov.

(Dette gjelder naturligvis ikke for matte)
Teori 1:
Jeg tror vi blir styrt av en gal gud/skaper, som morer seg skikkelig.

Teori 2
Jeg tror ingen av dere finnes, jeg tror bare alt sammen er skapt av meg selv, og egentlig er jeg bare en dott et sted.
Den gode klassiske sitaten "You can't handle the truth" passer bra her.
Dette går jo delvis på at om man vet posisjonen, rettningen og hastigheten til alle partiklene i universert så kan man "se frem i tiden", men så krasjer hele greia når man tar fri vilje med i bildet.

Når du prater om 2 like kloder, snakker vi da bare om planeten som vi bor på ? Fordi det er jo en del andre ting ute i universet som påvirker oss på jordkloden, som f.eks månen, solen, kometer og asteroider, bare for å nevne noen. Du må jo klone hele universet for at utfallet skal bli likt på på hver jordklode.

Kan man egentlig ikke kalle dette skjebne? Der alt er forutbestemt. Dette finner jeg trist, da jeg er en stor tilhenger av det Neo så fint sier i Matrix "I don't like the idea that I'm not in control of my life."

Som folk har nevnt tidligere, så kommer jo kvantefysikk inn i bildet. Det var jo her at Einstein sa "God does not play dice with the universe", men der tok han jo feil. Han mente at det ikke fantes tilfeldigheter i naturen/lovene, men realiteten er jo veldig annerledes.

For de som vil lese kjapt om kvantefysikk og ikke bli fortapt i fysikk-fremmedord, så kan dere lese Aftenposten sin artikkel Den mystiske kvantefysikken
!!!DANGER!!! Mind Overload! Mind Overload!
Bluemind

Alle tankene som flyr rundt om i denne tråden gjør meg gal, hadde jeg i tilegg hatt i meg flein nå har jeg vært suicidal p.g.a verdens verste badtrip. Hadde greid å lagt alle disse tankene bak meg og lært å nyte livet med at det som skjer det skjer og forblir glemt eller husket, nå klarer jeg ikke å tenke på annet en at det er en fyr med mitt navn som skriver akuratt det samme om seg selv og meg på et forum i et annet univers
Brown; Ja jeg er enig på den måten att jeg tror jeg har forstått teorien din. (Har tenkt mye på dette selv) Men ikke det att jeg tror det er sånn. Jeg tror jeg er skapt av gud med fri vilje og tar derfor egne valg. Dette med påvirknigsteorien tror jeg kun varer i det korte løp, med enkle ting.
Sist endret av Lizzard; 24. mars 2008 kl. 11:47.
En kan godt si at det er helt tilfeldig hvorvidt visse ting innen kvantefysikken skjer, men det kan vel godt være at mange av tingene som skjer innne kvantefysikken slett ikke er tilfeldige, men at vi bare ikke klarer å se sammenhengene...