Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1389
Stumpet over denne artikkelen idag. Jeg er ikke interessert i å diskutere innholdet i artikkelen, Olav Thon eller Jens Stoltenberg.

Det som var interessant var at ALLE de ~60 kommentarene sa de samme. Nå har jeg ikke for vane å sette så veldig mye tid av dagen min til DB's kommentarfelt. Men dette var overveldende ensidig. Så spørsmålet mitt til de som har fulgt litt mer med på dagbladet. Er de verre enn de andre avisene hva politisk subjektivitet angår?

Artikkelforfatteren får i det minste gjennomgå så det suser.
Inntrykket mitt av kommentarfeltet i DB er at det er "verre" enn både VG og Nettavisen med tanke på ensidighet. En teori er at den ekstreme høyresiden har flyttet til DB fordi de finner mer å kritisere i artiklene der.
I mine øyne har DB hatt en ubalanse i dekningen av valgkampen. Svært mange kritiske artikler om de borgerlige, da spesielt FRP og eventuelt sammerbeid. Gikk vel også ut med en leder som advarte mot regjeringsskifte, i tråd med skremselspropagandaen fra de rødgrønne.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Inntrykket mitt av kommentarfeltet i DB er at det er "verre" enn både VG og Nettavisen med tanke på ensidighet. En teori er at den ekstreme høyresiden har flyttet til DB fordi de finner mer å kritisere i artiklene der.
Vis hele sitatet...
Det er plausibelt nok. Men dersom det stemmer vil det jo faktisk bety at de driver valgkamp for venstresiden. Siden jeg tviler på at høyresiden er noe mer kritiske til generelt dårligere artikler.

Nå er det selvsagt ikke slik at avisene er politisk nøytrale, og det er greit. Akkurat det har ikke noe med saken å gjøre. Men en avis skal jo, for å være en god avis, være så objektiv som mulig. I min mening ivertfall. Ikke på lederplass og i andre "avisen mener" spalter. Men i artiklene som omhandler min og din mening. I det minste prøve å gi hver side like mye plass. Igjen vil jeg påpeke at jeg mener dagbladet er i sin fulle rett til å gjøre dette. Men de understreker - dersom det er slik - nok en gang hvilken søppelavis de egentlig er.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Murloc: dei fleste nyhendemedium har eit ikkje veldig utydeleg standpunkt. NRK er eit av dei få som har eit objektivitetskrav, sidan dei er i den posisjonen dei er. T.d. Klassekampen og Dagens Næringsliv har klåre politiske standpunkt, men greier fortsatt å levere kvalitetsjournalistikk.

Og i motsett retning kan ein stille store spørsmål om det TV2 presterte å sende om helsevesenet for ei tid tilbake - det og hadde ei solid politisk slagside...
Sist endret av vidarlo; 7. september 2013 kl. 14:52.
Selv om jeg står på venstresiden selv mener jeg ærlig talt at DB ikke virker partiske med tanke på vinklingen i nyhetssakene når det gjelder å gi begge blokkene plass. Det var DB som "felte" Lysbakken i sin tid og de har også hatt et hardkjør mot andre regjeringsmedlemmer både før og i valgkampen. At DB ønsker en ny rødgrønn regjering er selvsagt ingen hemmelighet men jeg synes ikke artiklene bærer preg av det. At DB jevnt over er søppel er vel få uenige i.

PerPlexo: Du bør lese litt om hvordan media fungerer. Alle aviser har politiske meninger.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Murloc: dei fleste nyhendemedium har eit ikkje veldig utydeleg standpunkt. NRK er eit av dei få som har eit objektivitetskrav, sidan dei er i den posisjonen dei er. T.d. Klassekampen og Dagens Næringsliv har klåre politiske standpunkt, men greier fortsatt å levere kvalitetsjournalistikk.

Og i motsett retning kan ein stille store spørsmål om det TV2 presterte å sende om helsevesenet for ei tid tilbake - det og hadde ei solid politisk slagside...
Vis hele sitatet...
Dette er jeg klar over og prøvde og understreke. Poenget mitt var bare at selv om en avis har en uttalt politisk posisjon så bør de forsøke å presentere sakene de tar opp objektivt. Jeg har som sagt ikke noe i mot at det er slik. Jeg ville bare høre med noen som fulgte litt mer med enn meg om db virkelig var så ille som kommentarfeltet.

Hvorvidt det påvirker valgkampen var ikke så interessant i denne omgang.
Sakset fra Wikipedia:
I Dagbladets leder 10. september 2011, slo avisen fast sin holdning motSPAMFremskrittspartiet: «Helt siden Anders Langes Parti ble stiftet på Saga kino i Oslo i 1973, har denne avis vært en aktiv motstander av partiet, politikken og alt dets vesen.»[
Vis hele sitatet...
Dette sier noe om deres politiske vinkling. Allikevel er de avhengig av annonser og PR-byråer for å få inntekter. Tipper at de som betaler nok i valgkampen får spalteplass. Dette avhenger selvfølgelig av at lesergruppen er relevant. DB er en tabloidavis som tjener penger på trykk og reklame, mer et magasin enn avis. Det jeg ikke liker er at de får pressestøtte, dette er ikke rettferdig politisk sett.
Selvsagt kan man ikke kjøpe seg dekning i en avis av Dagbladets størrelse og å påstå noe slikt er rent sludder. Dagbladet får ikke og har heller aldri fått pressestøtte. Hvis du prøver å redde deg i land med å påstå at du ikke mente pressestøtte men momsfritak så vet du vel også at dette gjelder samtlige aviser, også de med et fundamentalt annet politisk syn enn DB. Jeg vet heller ikke hvor mange ganger vi har hatt innlegg som blander formålsparagrafen til en avis og objektiviteten til avisen, men det begynner å bli en del. Per Sandberg sa forøvrig nylig, dog i en spøkefullt tone, at han ville fjerne pressestøtten til alle Norges aviser med unntak av Klassekampen, som han mente var Norges ordentligeste avis.
Det er jo absolutt ingen hemmelighet at slike reportere det er i DB, som regel faktisk med høyskole utdanning etc. (ja, jeg veit norsken dems ikke alltid er på top) er noen venstrevridde idioter. Det å tru at artikler som kan endre på pressestøtten og åssen hverdagen dems er, ikke kommer til å være subjektiv er rett og slett dumskap. Fortsatt kjipt at det bare er venstrevridde artikler som florerer :/ Jeg trur selv at aftenposten er den mest objektive avisen til dags dato, sammen med NRK.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Sitat av zlagther Vis innlegg
Det å tru at artikler som kan endre på pressestøtten og åssen hverdagen dems er, ikke kommer til å være subjektiv er rett og slett dumskap.
Vis hele sitatet...
Hvorfor, når dette?

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Dagbladet får ikke og har heller aldri fått pressestøtte. Hvis du prøver å redde deg i land med å påstå at du ikke mente pressestøtte men momsfritak så vet du vel også at dette gjelder samtlige aviser, også de med et fundamentalt annet politisk syn enn DB.
Vis hele sitatet...
Å faktisk lese innleggene til dine med-debattanter er regnet for å være ganske så høflig av de fleste.