Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2397
God dag.

Jeg er 17 år. Har jobbet med noe greier nå i 3 måneder ca, men har gått lei.
Det som er greia er at jeg skal si opp nå mandag som kommer.. oppsigelsestiden er på 2 uker.
Men jeg har ikke skrevet under på noe arbeidskontrakt / levert den enda.
Og da er mine spørsmål :

1. Kan jeg la være å levere noe kontrakt i.o.m at jeg skal si opp i morgen? Og dermed slippe å jobbe de 2 ukene som er oppsigelsestiden?

2. Hvordan blir det med lønnen min da? Har jeg krav på pengene som jeg har tjent opp til den dagen jeg sier opp?.
Vet ikke om de kan gjøre så mye annet enn å holde igjen lønn om du slutter uten å møte i oppsigelsestid, men du kan vel bare vente til du har fått lønning, for så å slutte?
Du kan være kjip og stå på at du aldri har skrevet under noen kontrakt, og dermed ikke kan avkreves oppsigelsestid. Det er firmaets ansvar å innhente underskrift fra deg. Og ja, du har krav på pengene.

Du kan også bare si det som det er, være ærlig, så kanskje du er heldig og slipper før tiden, og får en grei attest i tillegg?
Om du ikkje har arbeidskontrakt så er det brot på arbeidsmiljøloven. Den seier at du skal ha ein arbeidskontrakt som fortel om krava som vert sett til deg som arbeidstakar. I kontrakten står det kor lang oppsigelsestida er, om du ikkje har ein arbeidskontrakt så vert det rekna som eit lovbrot (viss du heller ikkje får lønsslipp, jobbar du ulovleg/"svart" (lønsslipp skal innehalde løn, skatt, freiepengegrunnlag ol)). Om du jobbar ulovleg så har du ingen rett på løn om du seier opp (frå staten sin ståstad så har du ingenting å seie opp ifrå). Om du jobbar ulovleg så har du ingen lovar som hjelper deg med oppsigelsen.

Du kan med andre ord kome på jobb seie at du sluttar og gå att. Det einaste arbeidsgjevaren kan gjere er å la vere å gje deg den siste løna. Så lenge det ikkje er noko arbeidskontrakt i biletet, er det lite du kan gjere om arbeidsgjevaren er så frekk.
Trådstarter
Jeg har lønnslipp. Men jeg har fått utbetalt alt av lønn.. Det er kun provisjonen som jeg mangler, den utbetales når regningene blir innbetalt av kundene.

Så hvis jeg har forstått riktig hittil:
Jeg kan si opp en dag, og så bare skippe de 2 ukene oppsigelsestiden er på pga ingen kontrakt er levert inn til arbeidsgiver. .. Men da med fare om å ikke få utbetalt provisjonen?
Trådstarter
?
Noen som kan bekrefte det jeg tror?
For å si det slik: har du ikke underskrevet en kontrakt har du reelt sett ikke krav på lønn. Slutter du før oppsigelsestiden (noe du kan gjøre siden du ikke har kontrakt), trenger ikke arbeidsgiver betale deg provisjonen.
Etter å ha hatt arbeidsrett i snart et år nå, kan jeg bekrefte at DonTomaso har rett. Lever den j@vla kontrakten før du sier opp. Det som er viktig i denne saken er at du verner om dine rettigheter før du sier opp, og da er det ekstra viktig at du har ditt på det tørre.
Tips: organiser deg i en av LO's grener. feks; handel og kontor.
Trådstarter
Hvorfor skal jeg levere kontrakten?
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Fordi hvis du ikke gjør det har du ikke krav på mer penger enn du allerede har fått, pluss at du har brutt loven.
Bit i det sure eple og jobb de to siste ukene dine. Lever kontrakten og bli ferdig med det. Du kan levere kontrakten og oppsigelsen sammen om du vil, jeg regner med arb. giver allerede har signert, så når du har signert så er kontrakten skrevet under av begge parter, og han kan ikke bryte den (mao. ikke gi deg lønnen du har krav på).

Høres ut som det er noe salg du driver med. Om det er så sinnsykt kjipt på jobben din, så gå å sykemelde deg eller noe i den duren. Men det beste du kan gjøre er å snakke med arb. giveren din og fortelle situasjonen. En arb. taker som er drittlei er ikke akkurat den mest produktive, så om sjefen din er smart så lar han deg slippe unna oppsigelsestiden. Og uansett, 2 uker oppsigelse er ikke noe å rynke på nesen for, de fleste har 2-6 mnd++..
Sist endret av TeeBone; 14. juli 2008 kl. 13:53.