Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  107 18795
Sitat av vidarlo Vis innlegg
At overgriparar prøver å legitimere seg sjølv overrasker ikkje. Men FRI har ikkje det som kampsak, og eg har heller ikkje registrert at denslags element har delteke i Noreg.


Herrejesus.

Nei. Det å vurdere om folk vil gripe til vald er notorisk vanskeleg. Det er ikkje forbode å vere mot homofili. Usmakeleg, men lovleg. Meininger er i det store og det heile lovlege. Altså er ikkje ytringer åleine grunn at PST kan gripe inn, med meir enn ei bekymringssamtale.

Kva meiner du PST skulle gjort? Om dei ville dysse det ned hadde jo ein meir fornuftig taktikk vore å ... vel, ikkje snakke om det?

Din retorikk om pride, pedofili og innvandring går svært langt i å antyde at du er plassert rimeleg langt til høgre i det politiske landskapet, og eg er heilt ærleg ikkje sikker på i kva grad du realitetsorienterer deg, eller stoler blindt på document.no og denslags; din kommentar om pride og pedofili antyder at du ikkje har vore på fordømt mange pride-arrangement.
Vis hele sitatet...
Jeg mener at seksuelle preferanser og lingewnde burde holdes privat, ikke paraderes en hel måned i året, trykke det flagget og nakenhet osv i trynet på alle. Dette kombinert med masse innvandring osv er jo å be om trøbbel. Ikke nødvendigvis PST sin skyld ene og alene, det er jo en rekke avgjørelser fra flere instanser her jeg anser som svært kritikkverdig.

En ting er homofili, jeg stiller meg kritisk til resten av hva Pride bevegelsen står for, og krever at alle andre skal bare akseptere. Dette blir lært i barnehager også, noe som kalles for "grooming".. Tankegodset ditt virker vel mer som du støtter denslags da.
Drag queen story hour høres jo rett og slett bare drithyggelig ut.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av varmtarm Vis innlegg
Jeg mener at seksuelle preferanser og lingewnde burde holdes privat, ikke paraderes en hel måned i året, trykke det flagget og nakenhet osv i trynet på alle.
Vis hele sitatet...
Du deler åpenbart mykje tankegods med islamister ja.

For det første er grunnen til pride at homofile er utsette for systematisk forskjellsbehandling. Fortsatt. Kyrkja let prestar reservere seg. Dei har langt høgare sjølvmordsrate enn resten av befolkinga. I mange land er det fortsatt straffbart. Også viare, også viare.

Dei kjempar for retten til å leve, og til å eksistere. Kvifor skal ikkje dei få feire det ein månad i året? Heterofile får jo trykke sin seksualitet i trynet på deg i så godt samtlige tv-kanaler meir eller mindre 24/7? Eller i bøker? Eller overalt elles i samfunnet?

Det er historier om homofile som vert banka fordi dei held hender eller kysser offentleg. Det er ingen liknande historier om heterofile par.

Difor er det framleis behov for pride!
Sitat av varmtarm Vis innlegg
Dette kombinert med masse innvandring osv er jo å be om trøbbel. Ikke nødvendigvis PST sin skyld ene og alene, det er jo en rekke avgjørelser fra flere instanser her jeg anser som svært kritikkverdig.
Vis hele sitatet...
Det er altså ikkje majoriteten av innvandrarar som dukkar opp på pride med våpen. Det er og verdt å notere seg at vedkommande har hatt store delar av oppveksten sin i Noreg, og at den religiøse overbevisinga etter alt å dømme er av relativt ny dato...
Sitat av varmtarm Vis innlegg
En ting er homofili, jeg stiller meg kritisk til resten av hva Pride bevegelsen står for, og krever at alle andre skal bare akseptere. Dette blir lært i barnehager også, noe som kalles for "grooming".. Tankegodset ditt virker vel mer som du støtter denslags da.
Vis hele sitatet...
Då har du neppe undersøkt kva Pride og FRI faktisk står for. Det er heller ikkje snakk om grooming, men om opplæring i kropp og seksualitet. Her kan du lese om FRI sitt Rosa Kompetanse. Her kan du lese FRI sitt arbeidsprogram.

Dei framstår ikkje akkurat som forkjemparar for pedofili, slik du forsøker å hevde. Eg kan ikkje hugse å ha sett ting frå nokon aktive i t.d. FRI som antyder at dei ser spesielt positivt på overgrep. Kan du vise til slike døme? Hugs at personar som forsøker å delta i pride ikkje nødvendigvis er spesielt representative for pride.
Har ikke stort og legge til det vidarlo alt har sagt, ser en hele saken i kontekst av historien, det er vel tia og veien for at vi ikke lengre bryr oss om hvem andre spiser middagen sammen med? Til de som tenker samkjønnet sex er skrekkelig, gå i deg selv. Du har sikkert noen rare fetisher eller favoritter på soverommet andre tenker er rare, uten at du blir hundset av den grunn, forbigått ved opprykk, eller banket opp på byen.

Hvorfor er noen så inderlig opptatt av hvordan andre folk lever sine liv. Det er jo nettopp det, det er deres liv og de har rett til å leve det livet de vil uten å bli trakassert.
Slike følelser bunner bare ut ifra misunnelse og sjalusi, du vil bare feste, feire og få oppmerksomhet i en hel måned du også.

Kan trøste deg med at det kommer til å gå over, når sånner som du slutter å bry deg, når folk ikke lengere blir provosert til å komme med tåpelige utsagn om hvordan pridebevegelsen, når hatere blir til elskere da slutter dem å paradere i gatene, fordi dem trenger det ikke lengere!
Problemet i denne diskusjonen er at med en gang man såvidt prøver å nyansere og kritisere Pride, blir man stemplet som idiot og politisk ukorrekt.

Ja, det er behov for Pride. Og handlingene i Oslo viser oss akkurat dette.

Likevel syns jeg det samtidig kan være problematisk. Barn går i tog med (…)-seksuelle og blir vitner til voksne menn som kryper i skinntruser med buttplugger og sexball stripset fast i munnen. Helt ok at noen ønsker å fronte sin seksualitet med frihet, men jeg vil like fult påstå at dette er et seksuelt avvik (i det minste grenseskridende) som kan skape noen kritiske diskusjoner.

Ja, folk må få velge akkurat hvilke kjønn og seksuell legning de har.
Men også ja, dette kan være problematisk. Dersom man ikke ser dette har man et blindt felt som er omtåket av å fremstå smart og korrekt.
Har gått i pride parader flere ganger og er selv panfil, og er helt enig i det Vidarlo sier. Jeg synes også at om man skal kritisere "nakenheten" og det "seksuelle" med veldig få som er i pride så må man også kritisere heterofile som gjør dette offentlig I diverse "nakenløp" og I filmenr/serier. Virker som nakenhet i pride får mye kritikk bare pga det ikke er heteronormativt
Folk klager over overseksualiseringen, og der er jeg enig. Men jeg ser fremdeles hvorfor det er mer nyansert enn som så, pride handler ikke om å utstråle egen seksualitet og feire den, eller - den gjør jo det, men et av de fundamentale funksjonene med slike parader, regnbueflagg, og rett og slett være så provokativ og høylydt man kan vil gjøre at en som gruppe blir synlig i samfunnet, og ikke kan bli ignorert og sakte men sikkert oppleve kulturell overkjøring, politiske beslutninger som innskrenker menneskeverden til individene, og samtidig så tror jeg egentlig at nettopp det at så mange synes det er provoserende gjør det så mye mer tilfredstillende å gå full pride - bare i et håp om å gjøre en tosk i surt humør.

Det er også slik at når man først har en dag for å synliggjøre sin minoritet i samfunnet, så må man faen ta i litt også.
Greit å være homo og lesbisk, men å hevde det er flere kjønn er bare tull. Sånt gidder ikke jeg å støtte i alle fall
Sitat av Alohomora Vis innlegg
Har gått i pride parader flere ganger og er selv panfil, og er helt enig i det Vidarlo sier. Jeg synes også at om man skal kritisere "nakenheten" og det "seksuelle" med veldig få som er i pride så må man også kritisere heterofile som gjør dette offentlig I diverse "nakenløp" og I filmenr/serier. Virker som nakenhet i pride får mye kritikk bare pga det ikke er heteronormativt
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på seksualisert nakenhet og bare være naken, spesielt mtp barn.
Tenker også det er en viss nyanse mellom det å være stolt av legningen sin, og det å tvinge fetishene dine på andre mennesker offentlig, igjen spesielt mtp barn som evt ser på.
Akkurat som i hasjmarsjen, så tror jeg de drøyeste deltakerne vil virke mot sin hensikt og øke stigmaet mot hele gruppen. Det er jo ikke idéelt.
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Det er forskjell på seksualisert nakenhet og bare være naken, spesielt mtp barn.
Tenker også det er en viss nyanse mellom det å være stolt av legningen sin, og det å tvinge fetishene dine på andre mennesker offentlig, igjen spesielt mtp barn som evt ser på.
Akkurat som i hasjmarsjen, så tror jeg de drøyeste deltakerne vil virke mot sin hensikt og øke stigmaet mot hele gruppen. Det er jo ikke idéelt.
Vis hele sitatet...
Helt enig at det ikke er idéelt med barn som ser på og synes selv at det er kleint å se på mye av det, men synes fortsatt oppstyret rundt det er mye større enn det trenger å være. Selv velger jeg å ha klærne på, da er det mye lettere å vise frem farger
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Greit å være homo og lesbisk, men å hevde det er flere kjønn er bare tull. Sånt gidder ikke jeg å støtte i alle fall
Vis hele sitatet...
Hva med bifil? (Nei, jeg at det ikke er et kjønn).
Sitat av ronniba Vis innlegg
Hva med bifil? (Nei, jeg at det ikke er et kjønn).
Vis hele sitatet...
Helt i orden for meg såklart. Man må få lov å elske hvem man vil. Men jeg synes ikke noe om at man selv skal definere sitt eget kjønn. Man er det kjønnet man er. Kanskje man er en veldig feminin mann, eller maskulin dame. Men man er uansett mann og dame
Enig ass! Nå får det bli slutt på alle kjærestepar med mann og dame som går rundt å leier og kysser i byen, tv serier og filmer med historier og karakterer rundt ekteskap og kjærlighet, ja til og med å normalisere sexscener!!! med heterofile skal de presse på oss i samfunnet! Kan ikke se en eneste vikingserie eller lørdagsfilm uten sexscener og kyssing, det er helt klart en ondsinnet pervo agenda for å forme folk til å bli hetero. Reklameplakater for alt fra klesplagg til flybilletter prøver de å hjernevaske oss med heteronormen. Jeg gremmes over hvor uansvarlig og ekkelt det er å la barn få leke mor og far og baby på SFO, og selge dokkevogn og greier, det er jo å groome de til seksuell legning som hetero!
Folk må holde det for seg selv. Fra nå av skal jeg be kompiser slutte å snakke om og å poste bilder sammen med dama si og slutte å trykke heteronormen opp i trynet på alle, fysj! Og muttern og fattern de får sørge for å gå på gaten som to individer og ikke et par fordi det er støtende å se par uttrykke kjærlighet. Kommer til å sende klagemail til alle bedrifter som bruker mann og dame i kjærlig omfavnelse, heterogreier fader meg overalt! De gjør det ikke bare en måned, men hele året hele livet fra alle kanter, fader ikke rart at unge hjernevaskes til å leve som hetero! Så sjukt ass!



Ironi.

Håper du skjønner hvor idiotisk du fremstår. Du drar homofobi, pedofili og innvandring inn i surret ditt, mangler bare chemitrails, illuminati og antivax i samme suppa nå så kan du sjekke av alle boksene på klovn-bingoen. Jeg tipper du troller og digger å runke til folk som blir sinna på deg, hvis ikke får du ta deg en bolle og forbedre ditt eget liv så kanskje du slutter å hate så mye på alle andre grupper og tråkke på de som ligger nede.
Sist endret av celtseus; 29. juni 2022 kl. 17:53.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Helt i orden for meg såklart. Man må få lov å elske hvem man vil. Men jeg synes ikke noe om at man selv skal definere sitt eget kjønn. Man er det kjønnet man er. Kanskje man er en veldig feminin mann, eller maskulin dame. Men man er uansett mann og dame
Vis hele sitatet...
Heldigvis, så lever vi i et land hvor det er lov å være uenig
Sitat av varmtarm Vis innlegg
Jeg mener at seksuelle preferanser og lingewnde burde holdes privat, ikke paraderes en hel måned i året, trykke det flagget og nakenhet osv i trynet på alle. Dette kombinert med masse innvandring osv er jo å be om trøbbel. Ikke nødvendigvis PST sin skyld ene og alene, det er jo en rekke avgjørelser fra flere instanser her jeg anser som svært kritikkverdig.

En ting er homofili, jeg stiller meg kritisk til resten av hva Pride bevegelsen står for, og krever at alle andre skal bare akseptere. Dette blir lært i barnehager også, noe som kalles for "grooming".. Tankegodset ditt virker vel mer som du støtter denslags da.
Vis hele sitatet...
Hvorfor forteller du oss dette? Kan du ikke holde meningene dine privat? På forhånd takk.
Det var et svar i en Pride tråd. Jeg ble permabannet etter dette svaret, også har det tydeligvis blitt laget en egen tråd. Jeg har ikke lagd denne tråden. So much for free speech. Blir vel denne Acc'en også permabannet. Flott utvikling.

Men ja, jeg skulle gjerne holdt dette privat, mendet samme argumentet kan vel brukes mot Pride og hele pakka. Jeg er helt for en dag for Pride, er vel heller en hel måned med regnbue logoer på hver eneste App på tlf i regnbue farger, flagg overalt osv som gjør at jeg gidder bry meg en gang. Virker veldig fra toppen og ned hele greia, og minner meg mye om en COlor Revolution vi er vitne til...


https://en.wikipedia.org/wiki/Colour_revolution

Nærmere forklar på 70 tallet av en KGB defector:

https://www.youtube.com/watch?v=bX3EZCVj2XA&t=213s

Kos dere med mat og strøm rasjonering til vinteren folkens....

Bare å glede seg.
Sist endret av SledenType; 30. juni 2022 kl. 18:14. Grunn: stavefeil, og kom på mere å skrive.
Høres ut som at du sliter og har veldig mye rart i hodet ditt. Har du prøvd å lage et tankekart?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av SledenType Vis innlegg
Det var et svar i en Pride tråd. Jeg ble permabannet etter dette svaret, også har det tydeligvis blitt laget en egen tråd. Jeg har ikke lagd denne tråden. So much for free speech. Blir vel denne Acc'en også permabannet. Flott utvikling.

Men ja, jeg skulle gjerne holdt dette privat, mendet samme argumentet kan vel brukes mot Pride og hele pakka. Jeg er helt for en dag for Pride, er vel heller en hel måned med regnbue logoer på hver eneste App på tlf i regnbue farger, flagg overalt osv som gjør at jeg gidder bry meg en gang. Virker veldig fra toppen og ned hele greia, og minner meg mye om en COlor Revolution vi er vitne til...


https://en.wikipedia.org/wiki/Colour_revolution

Nærmere forklar på 70 tallet av en KGB defector:

https://www.youtube.com/watch?v=bX3EZCVj2XA&t=213s

Kos dere med mat og strøm rasjonering til vinteren folkens....

Bare å glede seg.
Vis hele sitatet...
Okey, la oss spille med.
Hva i huleste villeste LSD-tripp-fuckeryet har konseptet av colour-revolution med pride å gjøre?

For du hyler sensur, og jeg sier: Har du lest reglene og skjønner du hva "relevanse" er for noe?

Edit: Okey, du mener altså at Pride er en konspirasjon fra øvre hold, for å revolusjonere verden? Til hvilken ende?
Det her er saftig-komisk at jeg nesten holder på å pisse på meg.
Sist endret av Dodecha; 30. juni 2022 kl. 20:15.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Okey, la oss spille med.
Hva i huleste villeste LSD-tripp-fuckeryet har konseptet av colour-revolution med pride å gjøre?

For du hyler sensur, og jeg sier: Har du lest reglene og skjønner du hva "relevanse" er for noe?

Edit: Okey, du mener altså at Pride er en konspirasjon fra øvre hold, for å revolusjonere verden? Til hvilken ende?
Det her er saftig-komisk at jeg nesten holder på å pisse på meg.
Vis hele sitatet...

Det blir forklart i videoen jeg linka til.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Okey, la oss spille med.
Hva i huleste villeste LSD-tripp-fuckeryet har konseptet av colour-revolution med pride å gjøre?

For du hyler sensur, og jeg sier: Har du lest reglene og skjønner du hva "relevanse" er for noe?

Edit: Okey, du mener altså at Pride er en konspirasjon fra øvre hold, for å revolusjonere verden? Til hvilken ende?
Det her er saftig-komisk at jeg nesten holder på å pisse på meg.
Vis hele sitatet...

Å svare om Pride i en tråd som handler om Pride må da være relevant? Problemet var vel heller at jeg hadde "feil mening" tydelivis.
Sist endret av SledenType; 1. juli 2022 kl. 18:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av SledenType Vis innlegg
Det blir forklart i videoen jeg linka til.




Å svare om Pride i en tråd som handler om Pride må da være relevant? Problemet var vel heller at jeg hadde "feil mening" tydelivis.
Vis hele sitatet...
La gå, innlegget ditt ble slettet for følgende grunn: Mangler egenargumentasjon, for reglene som du bekreftet at du godtok når du registrerte deg her sier følgende: "Kildehenvisninger er bra, men ikke en unnskyldning for ikke å argumentere selv. Du kan dermed ikke argumentere utelukkende med en youtube-link eller lignende."

Men, for underholdningens skyld så skal jeg svare deg:
Den videoen, er en avhopper fra KGB, altså han har erfaring fra de værste sidene til kommunismen og USSR. Det er ikke lange steget å da skjønne hvorfor han påstår det han gjør: At all lefling med sosialisme og kommunisme vil ende slik det gjorde i USSR.
Det blir litt som med Ayn Rand, som dro fra Russland og ble så kåt av kapitalismen at hun skrev flere bøker som hyller kapitalisme som guds gave til folket. Ironien er at hun døde fattig mens hun levde på det hun hatet mest: sosialstønad.

Videoen er vel egentlig en tankefeil om kasualitet, at siden X skjer så my Y skje, uten at han har noe belegg fra det; som jeg nevnte tidligere han drar all erfaring fra KGB og Soviet, og ser ut til å ha lite erfaring med f.eks Nordiske sosialdemokratier.
Han er også veldig vag, det eneste konkrete han sier er at et samfunn med sosiale tjenester vil ende opp med en veldig stor og omfattende stat, som så vil begynne å overvåke folk (igjen, dratt fra erfaring i USSR og lite belegg i andre samfunn resten av verden) og så vil alle rettigheter begynne å forsvinne og staten tar total kontroll.

I korte trekk virker han til å påstå at altruisme og toleranse vil føre til totalitærdiktatur, og jeg vet ikke hvor mye syre han fyren her har spist men faen heller, jeg har hørt 5-åringen min komme med mer konsekvente teorier om samfunnet forøvrig.

Så, nei, vi sensurerer deg ikke, i grunn sparte vi deg for noe flauhet, men her står vi da: "Argumentene" du presenterer er ikke verdt en pøkk og dette er så langt ut i Red-pill faenskap at det er latterlig. Det at du driver å maler deg selv som en eller annen "dissident" som blir sensurert er direkte tåpelig, skjerp deg.
Sist endret av Dodecha; 2. juli 2022 kl. 18:10.
Jeg finner det så herlig ironisk at man klager på manglende ytringsfrihet i en tråd hvor man ønsker å begrense andres rett til ytring.
For å ha det helt klart først: Det er helt legitimt å være både faglig og politisk uenig i saker som omhandler kjønn. Debatten om behandling av kjønnsdysfori er uheldig preget av ideologi og moralisme på begge sider, mens det burde være et strengt medisinsk/psykologisk spørsmål om hva som gir best livskvalitet for dem det faktisk gjelder. Selv er jeg uenig med organisasjonen FRI på flere punkter, for eksempel når det gjelder surrogati og sexkjøpsloven. Jeg opplever imidlertid dette som en praktisk uenighet og ikke en ideologisk.

Men kritikken som i økende grad har dominert av den skeive bevegelsen generelt, FRI spesielt og deres forhold til Pride er av en ganske annen art, og har noen mørke undertoner selv om den er fremmet i siviliserte ordelag og sikkert ofte i god tro. Her er noen punkter merke seg:

1)Pride er ikke synonymt med FRI. De står som arrangør av flere av pride-arrangementene, men langt fra alle. Pride er et internasjonalt og ganske mangfoldig fenomen, og ikke et konsept denne organisasjonen har funnet på. Å fremstille pride som en slags snikete propaganda og et i utgangspunktet tvilsomt fenomen fordi en interesseorganisasjon med politiske meninger er arrangør, er skivebom. 8.mars og 1.mai er ikke akkurat upolitiske markeringer organisert av verdinøytrale aktører de heller. Det betyr ikke at man ikke kan markere disse internasjonale dagene uten å samtidig skrive under på alt de lokale arrangørene mener.

2) Pride er inkluderende, og det er en bra ting og ikke en mistenkelig ting. Det er, også fra FRI sin side, et utpreget fokus på inkludering og ikke ensretting i paroler og uttrykk hos de som deltar (noe f eks 8.mars-kommiteene enkelte steder ikke har klart). Absolutt alle sjatteringer av skeive miljøer og allierte er velkomne. Dette klarer kritikerne å snu til noe negativt, for da lurer liksom FRI oss inn i det skumle pridemiljøet ved å "late" som om det handler om kjærlighet og mangfold. Det blir altså mistenkeliggjort at de IKKE bruker Pride til å indoktrinere og ensrette. Ganske spesielt.

3) Det er ikke spesielt at en interesseorganisasjon ønsker å påvirke samfunnet til det beste for sine medlemmer. Det er typ hele konseptet med en interesseorganisasjon. De synliggjør gruppen de jobber for, og arbeider aktivt for større forståelse for deres utfordringer og for å sikre dem bedre i lovverket. Det er ingen som synes det er rart om Blindeforbundet jobber for bedre inkludering av blinde, liksom. Men når det er FRI så kommer det liksom oppsiktsvekkende avsløringer om at de "egentlig ønsker å endre samfunnet". No shit sherlock. De har et offentlig politisk program på nettsiden sin. Det er ikke skummelt og snikete å organisere seg og informere og lobbyere for å endre politikk. Det er boksavlig talt sånn demokratiet fungerer.

Disse tre helt dagligdagse punktene; at en interesseorganisasjon mener noe politisk, at de jobber for gjennomslag for meningene sine og at de er med å arrangere en festival som er åpen og inkluderende for andre enn egne medlemmer, blir av kritikerne fremstilt som noe skummelt, uærlig og udemokratisk. Det er åpenbart grunnet i en slags moralsk redsel (hvor skal det ende!?!), og ville vært komisk dersom det ikke har direkte røtter inn i mer ekstreme miljøers konspirasjonteorier om the gay agenda osv. Jeg tror mange som målbærer det ikke er veldig klar over disse røttene, og hvem sine nyttige idioter de er ved å videreformidle dem i en mer sosialt akseptert form. Forhåpentligvis har hendelsen i Oslo gitt en liten vekker for hvem det er man indirekte halvveis legitimerer ved å spre denne typen grumsete mistenkeliggjøring forkledd som saklig kritikk.
Sitat av Redhawk70 Vis innlegg
Jeg synes det er helt greit å være homo eller lespe, men det vil aldrig i verden kunne finnes andre kjønn enn han og hun, alt annet er sykt, om en mann tenner på å kle seg i kvinneklær og kaller seg transe er det helt greit, men han er en mann uansett.
Vis hele sitatet...
Forstår du ikke forskjellen på kjønnsidentitet og biologisk kjønn? Det er generelt sett veldig vanskelig å definere kjønn i båser på den måten du vil. Er det kjønnsorganet som er utslagsgivende for deg? Kanskje kromosonene? Hormonelle nivåer? I naturen så finner du en solid blanding av alt, så det er tilnærmet umulig å lage et klart skille.

Det kan sies mye om kjønnsidentitet og identitetspolitikk. Det har en tendens til å møte seg selv i døren. Litt som når folk skal diskutere alt ut fra et binært ståsted. Det er helt utrolig hvor mye enkelte bryr seg om hva (i særdeles mange tilfeller) unge personer med problemer med å finne sin plass i samfunnet mener om kjønn og identitet. Det er også utrolig at folk blir overrasket over at folk som sliter med å finne sin plass i samfunnet ofte fremstår som reaksjonære.

Gi folk litt pusterom. Prøv å forstå. Noen skrev en gang "don't kink shame, kink ask why". Jeg syntes det er en god tankegang for det meste her i livet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Disord...ex_development

Naturen opererer med absolutt alle mulige variasjoner.
Hva med intersex-personer? Kvinner født med testikler, menn født med penis og eggstokker, folk med andre kromosonblandinger enn XX og XY?

Så kan man også se på den nyere forskningen som tilsier at transpersoner har den fysiske strukturen i hjernen som passer kjønnet de identifiserer seg med, ikke kjønnet de ble født med.
https://health.clevelandclinic.org/r...u-should-know/
Nei altså, biologisk kjønn hos mennesker er binært, slik det begrepet vanligvis forstås i biologi. Det er definert ut fra at vi som art produserer to typer kjønnsceller til formering, som bestemmes av kjønnskromosomene. At det finnes genfeil som påvirker reproduksjonssystemet forandrer ikke på hvordan reproduksjon hos arten fungerer. Ei heller at det finnes andre arter som formerer seg på andre måter.

Det burde være ganske ukontroversielt. Det burde også være totalt irrelevant for denne diskusjonen.

Det ville være en merkelig praktisering av biologifaget å gå rundt å observere mangfoldet som eksisterer i verden, for så å rasende blånekte på dets rett til eksistens fordi det ikke stemmer med det resultatet man selv mener genetikken burde gi. Transpersoner finnes. Det har de alltid gjort. Det er så enkelt som det, de er mennesker som finnes. De trenger ikke noe biologisk bevis for å få lov til å eksistere og være synlige.

Identitet er en subjektiv opplevelse i bevisstheten. Det er meningsløst å argumentere biologisk eller logisk imot noens opplevelse. Vi har alle et behov for at denne opplevelsen av selvet vårt skal henge noenlunde sammen, og at det skal være et visst samsvar mellom hvordan vi opplever oss selv og hvordan vi blir møtt. Man trenger ikke å forstå noens opplevelse for å anerkjennee den. Hvor jævla vrang og rigid skal man være for å komme drassende med biologiboka eller "En del elementære logiske emner" fra exphil for å nekte folk det minstemålet av verdighet?
Sist endret av *pi; 3. juli 2022 kl. 02:50.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Deezire Vis innlegg
Jeg finner det så herlig ironisk at man klager på manglende ytringsfrihet i en tråd hvor man ønsker å begrense andres rett til ytring.
Vis hele sitatet...
Men, her har vel kun de som er enige med de skjeve ytringsfrihet,
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av TrolletDovregub Vis innlegg
Men, her har vel kun de som er enige med de skjeve ytringsfrihet,
Vis hele sitatet...
Nope. Du står fritt til å kritisere pride.

Ytringsfridom vil ikkje sei at du ikkje får kritikk for ytringer, eller at folk gidd å lytte til deg.
Ok så hvis jeg sier att det kun finnes 2 kjønn mann og kvinne så er det greit??
Det er jo fakta, du fødes som gutt eller jente, det du føler deg som er psykisk.
Sitat av TrolletDovregub Vis innlegg
du fødes som gutt eller jente
Vis hele sitatet...
Ikke helt. Bare i Norge fødes det noen titalls mennesker hvert år som bryter med det:

https://en.wikipedia.org/wiki/Intersex
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av TrolletDovregub Vis innlegg
Ok så hvis jeg sier att det kun finnes 2 kjønn mann og kvinne så er det greit??
Det er jo fakta, du fødes som gutt eller jente, det du føler deg som er psykisk.
Vis hele sitatet...
Greit? Kva legg du i det? At du ikkje vert fengsla for det? Åpenbart ja. Det er lovleg å sei det. Men det gjer det ikkje til fakta, eller påbyr nokon å lytte.

Om du faktisk trur på at Ellingsen er anmeldt for å ha sagt det, så er problemet ditt kjeldene. For det Ellingsen er anmeldt for er hets og sjikane mot ein bestemt person. Ikkje generelle ytringer av det slaget.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Greit? Kva legg du i det? At du ikkje vert fengsla for det? Åpenbart ja. Det er lovleg å sei det. Men det gjer det ikkje til fakta, eller påbyr nokon å lytte.

Om du faktisk trur på at Ellingsen er anmeldt for å ha sagt det, så er problemet ditt kjeldene. For det Ellingsen er anmeldt for er hets og sjikane mot ein bestemt person. Ikkje generelle ytringer av det slaget.
Vis hele sitatet...
Beklager vet ikke hvem Ellingsen er, aksepterer homser av begge kjønn, men er fortsatt fast på att det ikke finnes flere enn 2 kjønn, uansett hva de velger å kalle seg. Mener ikke att noen må lytte til meg, men mener att mine meninger bør få stå på linje med de andres meninger, selv de ikke er enige.
Sist endret av TrolletDovregub; 23. juli 2022 kl. 21:06.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av TrolletDovregub Vis innlegg
Mener ikke att noen må lytte til meg, men mener att mine meninger bør få stå på linje med de andres meninger, selv de ikke er enige.
Vis hele sitatet...
Nøyaktig kven er det som har forsøkt å sei noko anna? Det er fullstendig åpenbart at så generelle ytringer er lovlege, om enn på trynet idiotiske.
Sitat av TrolletDovregub Vis innlegg
Beklager vet ikke hvem Ellingsen er, aksepterer homser av begge kjønn, men er fortsatt fast på att det ikke finnes flere enn 2 kjønn, uansett hva de velger å kalle seg. Mener ikke att noen må lytte til meg, men mener att mine meninger bør få stå på linje med de andres meninger, selv de ikke er enige.
Vis hele sitatet...
Tror litt av problemet er at på norsk bruker vi ordet kjønn for både det biologiske (engelsk: sex) og det sosiale/kulturelle (engelsk: gender).

Men selv om man kun tenker på det biologiske tar man feil om man er "fast på att det ikke finnes flere enn 2 kjønn", da intersex er biologisk.
men det er såpass sjeldent at det er helt greit og mest praktisk å opperere med 2 kjønn uten å bli halshugd for det
Sist endret av Gloss; 23. juli 2022 kl. 22:27.
New generation
colakork's Avatar
Jeg ser fornuften i å ha arrangement for annerledes folk sånn dem kan møte hverandre.

Er litt lettere for for en streiting i et streit land å møte andre i normale hverdagen
Er vel bare å holde seg unna Pride og internettdiskusjoner så blir dette et forsvinnende lite problem; har noen i tråden i det hele tatt vært "utsatt" for andres kjønnsidentitetsproblematikk i virkeligheten? Man må ikke absolutt ha en mening om alt og dette er et temmelig marginalt problem for en hvit, hetero mann vil jeg tro, med mindre det stikker noe annet under? Synes minoriteter som har blitt behandla kjipt fortjener minst én festdag i året (de narkomane neste?) selv om jeg ikke deltar fordi identitetspolitikk fremstår overindividualistisk navlebeskuende og hele greia bryr meg midt i ryggen. Folk er like nok i dette landet.
Jeg ser hvor trådstarter kommer fra og sier meg nogenlunde enig i enkelte ting. Jeg gir blaffen i hvem du puler og hvilket kjønn de er, fordi du skal få lov til å være med hvem enn du vil. Jeg syntes fortsatt ikke at det er nødvendig å sette av en hel måned for det spetakkelet der. Jeg har flere homofile venner, så det går helt greit for meg, men det er absolutt ikke noe behov for dem å stappe det ned i halsen min. Jeg trenger ingen påminnelse på at du er homofil, fordi jeg gir blanke faen.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Men er ikke det nettopp poenget?
Problemet er ikke de av oss som "gir blaffen" eller vi som aksepterer homofile med åpne armer.
Etter hendelsen i Oslo er det vel ganske klinkende klart at vi skulle kjørt på med ENDA mer pride for min del.

Jeg er dritt lei av folk som sier homser har det greit og spesielt "jeg kjenner homser" bla bla. Det har særdeles lik ordlyd til visse fenomener man kjenner igjen på reddit. Typisk konservative snakkepunkter som blir startet med "As a black man..." "As a friend of gay people" for å legitimere meningen deres: Det er totalt pisspreik.

Det er mye som må gjøres for aksept for homofili, selv i Norge.
Sitat av Lavmål Vis innlegg
Jeg har flere homofile venner, så det går helt greit for meg, men det er absolutt ikke noe behov for dem å stappe det ned i halsen min. Jeg trenger ingen påminnelse på at du er homofil, fordi jeg gir blanke faen.
Vis hele sitatet...
Enig, de burde lære litt av blygheten til oss heteronormative og slutte å dytte sex opp i trynet på folk.



(utdrag fra dagens aviser)
Sist endret av *pi; 25. juli 2022 kl. 12:41.
Ser innlegget mitt ble slettet og antar det var fordi jeg ikke argumenterte med egne ord så da prøver jeg igjen.

Jeg syns pride er greit. Selve toget velger jeg å holde guttungen unna.

Jeg jobber med ungdom i psykisk helse og flere av de er homofil, lesbiske, ikke binære og trans. Holdningen min på jobb og i møte med disse menneskene er at jeg støtter de i den opplevelsen de har og lever med. Jeg stiller heller ingen kritiske spørsmål men jeg er nysgjerrig og liker å høre på de forklare meg hvordan de har det.

Det eneste jeg gjør som ikke er "innafor" er at når jeg kommer hjem til meg selv eller snakker med min egen vennekrets så er jeg ikke enig i at det finnes flere enn to kjønn. Jeg mener heller ikke at man kan bytte kjønn på den måten at man faktisk blir det andre kjønnet.

Jeg er også skeptisk til at transpersoner deltar i sport i den gruppen de identifiserer seg som. Feks at en biologisk mann deltar i kvinnegruppen. Det blir for urettferdig.

Jeg tenker at mine private tanker ikke skader noen men problemet mitt er når folk skal bestemme hva jeg tenker i mitt eget hjem når jeg er alene.

Jeg er for fri kjærlighet og går med pride armbånd fordi ungdommene jeg jobber med sier at det gjør at de føler seg tryggere på at hvordan de føler det er greit.

Jeg er også bekymret for ungdommer som er på søken etter identitet som ofte søker til transmiljøet. Jeg ser ofte at de etter et par år går tilbake til sitt biologiske kjønn. I de tilfellene de har operert seg før de angrer så syns jeg det er synd. Nå ble vel dette på siden av spørsmålet som var pride. Men det er en spennende debatt.

Kjør på med pride. Liker du ikke toget så ikke se på. At det blir flere farger i gatene er bare flott.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Jeg syns pride er greit. Selve toget velger jeg å holde guttungen unna...
...Jeg jobber med ungdom i psykisk helse...
Vis hele sitatet...
skjønte ikke helt sammenhengen hær.
er du redd for at barnet ditt skal utvikle psykisk sykdom pga pride?
Sitat av magnet Vis innlegg
skjønte ikke helt sammenhengen hær.
er du redd for at barnet ditt skal utvikle psykisk sykdom pga pride?
Vis hele sitatet...
Hehe nei! Men det er noen ting i det toget jeg ikke vil sønnen min skal se før han er gammel nok.

At jeg jobber i psykisk helse og at sønnen min ikke skal se på pridetoget I barnehagealder har ikke noe med hverandre å gjøre.
Sist endret av Astro Man; 25. juli 2022 kl. 15:50.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
når folk skal bestemme hva jeg tenker i mitt eget hjem når jeg er alene
Vis hele sitatet...
Det er det vel ingen som gjør heller? De blander seg vel inn først når du åpner kjeften i det offentlige.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Jeg syns pride er greit. Selve toget velger jeg å holde guttungen unna.
Vis hele sitatet...
Jeg har heller ikke tatt med mine barn på Pride de siste årene. Jeg er rett og slett redd for at det skal skje dem noe pga alle de hatefulle rasshølene der ute. Jeg ble ikke spesielt overrasket over angrepet på London pub, for eksempel.

Sitat av Astro Man Vis innlegg
Jeg jobber med ungdom i psykisk helse og flere av de er homofil, lesbiske, ikke binære og trans. Holdningen min på jobb og i møte med disse menneskene er at jeg støtter de i den opplevelsen de har og lever med. Jeg stiller heller ingen kritiske spørsmål men jeg er nysgjerrig og liker å høre på de forklare meg hvordan de har det.
Vis hele sitatet...
Jeg har selv jobbet lenge i psykiatrien og holder meg for god for å ta personlige meninger med meg på jobb. De aller fleste av oss gjør jo det, og det er jo en grunnleggende del av jobben. Så finnes det dessverre de som ikke klarer å holde sine overbevisninger for seg selv mens de egentlig skal ta vare på mennesker i en sårbar situasjon.

Sitat av Astro Man Vis innlegg
Det eneste jeg gjør som ikke er "innafor" er at når jeg kommer hjem til meg selv eller snakker med min egen vennekrets så er jeg ikke enig i at det finnes flere enn to kjønn. Jeg mener heller ikke at man kan bytte kjønn på den måten at man faktisk blir det andre kjønnet.

Jeg er også skeptisk til at transpersoner deltar i sport i den gruppen de identifiserer seg som. Feks at en biologisk mann deltar i kvinnegruppen. Det blir for urettferdig.
Vis hele sitatet...
Er du sikker på at dette ikke er innafor? Jeg har inntrykk av at dette er helt OK å mene og diskutere rundt, og kunne sikkert være noe ungdommene fra jobben din også var enige i. Er det slik at du egentlig har sterkere meninger om dette enn at det kun finnes to biologiske kjønn, eller at man ikke kan skifte biologisk kjønn? Selv transmiljøet operere jo med cis- og transbenevnelsene for å tydeliggjøre skillet mellom kjønnsidentitet og biologisk kjønn.

Sitat av Astro Man Vis innlegg
Jeg er også bekymret for ungdommer som er på søken etter identitet som ofte søker til transmiljøet. Jeg ser ofte at de etter et par år går tilbake til sitt biologiske kjønn. I de tilfellene de har operert seg før de angrer så syns jeg det er synd.
Vis hele sitatet...
Ja, det der er virkelig vanskelig og er noe jeg som forelder også ville bekymret meg for. Det er sikkert noe de i transmiljøet også tenker mye på, tror du ikke? Jeg er litt overrasket over å høre at du har sett dette ofte! Hvor mange ganger har du vært vitne til at noen lever som et annet kjønn i flere år før de går tilbake, og til og med har operert seg?
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Det er det vel ingen som gjør heller? De blander seg vel inn først når du åpner kjeften i det offentlige.
Vis hele sitatet...
Noen vil jo at disse synspunktene skal bli ansett som fakta og erstatte det biologiske prinsippet. Da antar jeg de mener det skal være gjeldene i alle arenaer. Men så lenge man ikke sier noe offentlig om hva man tenker så vil jo selfølgelig ikke folk si noe. Jeg støtter folk i å ha deres egen virkelighet, men jeg syns ikke at de kan kreve at jeg tar del i den. Selvfølgelig kaller jeg folk det de vil kalles for og er ikke interessert i å lage noen debatt når folk forteller om hvordan de har det.

Vil også presisere det jeg skrev ovenfor om å skjerme sønnen min mot pridetoget ikke handler om pride generelt. Kun det toget som jeg mener er for voksne folk.

Jeg får ikke til å sitere deg mullah.

Men jeg tror ikke transmiljøet tenker så mye på anger. De sier vel at del ligger på rundt 1% og at det ofte kommer av at de som har gått gjennom en transprosess og angrer gjør det fordi samfunnet ikke aksepterer deres nye identitet.

Om jeg har opplevd mange som sliter med identitet og drar inn kjønnsidentitet som hopper frem og tilbake i kjønnsidentitet? Ja.

Nå er det jo noe som heter gender fluid også som dekker dette fenomenet.

Det er en økende andel av folk med utviklingsforstyrrelser som tar del i transbevegelsen men det hører jeg også lite om. Men folk med aspberger sliter ofte med kropp og sexualitet og min hypotese blir da at de tenker at de er født i feil kropp kan være forklaringen.

Jeg har ingen interesse av å prakke mine synspunkter på de jeg jobber med men ser en utvikling av at det blir mer utbredt. Noen sier det er fordi det er tryggere å stå frem med disse tankene og andre sier det er fordi fenomenet er samfunnskapt. Ikke vet jeg men dette blir som sagt på kanten av temaet i tråden.
Sist endret av Astro Man; 25. juli 2022 kl. 16:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Jeg får ikke til å sitere deg mullah.

Men jeg tror ikke transmiljøet tenker så mye på anger. De sier vel at del ligger på rundt 1% og at det ofte kommer av at de som har gått gjennom en transprosess og angrer gjør det fordi samfunnet ikke aksepterer deres nye identitet.
Vis hele sitatet...
Fryktelig kjedelig om det er slik at de i transmiljøet ikke tenker så mye på det, selv om det virker rart at det skulle være tilfellet. Hva begrunner du den troen din med? Du er jo åpenbart bekymret og engasjert i dette spørsmålet, og har tydeligvis kontakt med transmiljøet gjennom jobben, i tillegg til andre ukjente kilder. Du har til og med kontakt med de som hopper mye frem og tilbake i kjønnsidentitet. Hva forteller disse menneskene deg? Tar de lett på det hele?
Ellers er jo dette heldigvis et tema som følges opp både av media og forskning. Det finnes også en god wikipedia-artikkel om detransistioning, så det er heldigvis ikke noe som er tabu å prate om på høflig vis!

Contrapoints hadde også en veldig god video om "transtrenders".

Sitat av Astro Man Vis innlegg
Om jeg har opplevd mange som sliter med identitet og drar inn kjønnsidentitet som hopper frem og tilbake i kjønnsidentitet? Ja.
Vis hele sitatet...
Kan du si noe mer om det? Hvor mange snakker vi om her? Hvor høy andel av dem har operert seg også? Det høres jo veldig alarmerende ut, og jeg får jo inntrykk av at du er veldig bekymret. Jeg er kanskje naiv, men jeg tror det er "innafor" å si mer om enn bare "ja" om dette!

Kunne du også sagt noe om det der med at det ikke er "innenfor" å prate med venner om to biologiske kjønn og så videre? Du svarte ikke på det, og jeg er nysgjerrig på hvor belastende det har vært for deg i ditt privatliv.

Sitat av Astro Man Vis innlegg
Ikke vet jeg men dette blir som sagt på kanten av temaet i tråden.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er innenfor ettersom tråden handler om "seksuelle preferanser og lignende" og Pride, hvor transmiljøet også er representert.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Noen vil jo at disse synspunktene skal bli ansett som fakta og erstatte det biologiske prinsippet.
Vis hele sitatet...
Hvilket biologiske prinsipp?
Med biologiske prinsipp mener jeg at menn har xy kromosomer og kvinner xx.

Skal svare deg om litt mullah.