Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 4057
Jeg blir stalket på nettet, av en person som antageligvis har kommet seg inn på nettverket (vedkommende jobber med programmering og er naboen min)

Jeg har ikke tenkt å lage noe balluba, men vil bare sikre datamaskinen min mot slike lekkasjer.

Jeg vil gjerne få tips om hva jeg må unngå og hva jeg må gjøre for å hindre spionasje?
Anmeld. Kontakt leverandør. Skaff deg et skikkelig antivirusprogram.
Sist endret av wavezor; 8. oktober 2011 kl. 22:22.
Du blir stalket på nettet av naboen din? Ta en tur over og *insert prank*, eller gå til politiet.

For å gjøre deg mer paranoid; Du kan aldri være helt sikker. Se bare på USA sine predator drones, de har fått virus.
Sist endret av Xernox; 8. oktober 2011 kl. 22:26.
Jeg bruker Norton, er det et skikkelig virusprogram?

Xernox, vurderer det, men når det gjelder psykopater så bør man vurdere det nøye.
Har dårlig erfaring med Norton, men noen som sier den nye Norton er bra, så aner ikke. Jeg hadde ihvertfall ikke brukt Norton.

Da går du til politiet.
Jeg lurer på en ting: hvis jeg dropper å bruke nettverket men går over til trådløst bredbånd via mobiltelefonen eller liknende, vil vedkommende da fremdeles kunne følge med på gjøren på datamaskinen?

Når det gjelder politiet... Når ble det egentlig forbudt å stalke folk eller overvåke dem? Er jo egentlig bare sånn som naboer alltid har gjort på små steder, bortsett fra at de ikke titter bak kjøkkengardinene og lytter lenger, det er hakket mer avansert.
Sist endret av Twistedangel; 8. oktober 2011 kl. 22:29.
J'adore le café
Kimbobo's Avatar
Gå nå for faen over og bank på døra hans, gi beskjed at viss han ikke gir faen så blir det politianmeldelse og hele pakka.
Han er skikkelig uhøflig, nasty, creepy, ekkel og direkte SLEM når hobbyen hans er å følge med på deg døgnet rundt!

Beklager at jeg ikke hjelper deg med å finne måter og beskytte deg selv på nettverket, mener bare at det skal være unødvendig når du heller kan bruke mye mindre tid på å sette fyren på plass en gang for alle!

Ellers lykke til!
Kjem ann på kva måte vedkommanes har kome seg in på maskinen, er det via den trådlause forbindelsen, så gå miblitingen grett.
Har han planta ein troyaner eller liknandes, så er det meir komplisert
Har du prøvd å bytte kode på ruteren?
Hmm... her ville jeg valgt å kjørt ned ruteren, skifta alle passord, satt på mac-filter + statisk ip, installert Avast! og så skulle problemet være løst. Hvis ikke har du jo nummeret 112 du kan bruke.
Hva er det som får deg til å si at han antagelig er på nettet ditt ? En sikker metode å være i fred på er vel å begynne med å formatere maskinen å deretter bruke kabel. skal du absolutt bruke trådløs så sørg for å bruk wpa2 og ha et langt passord og bytt den ofte
The Merciful One
mr5050's Avatar
Sitat av uaexed Vis innlegg
Hmm... her ville jeg valgt å kjørt ned ruteren, skifta alle passord, satt på mac-filter + statisk ip, installert Avast! og så skulle problemet være løst. Hvis ikke har du jo nummeret 112 du kan bruke.
Vis hele sitatet...
ringer du 112 for at naboen din stalker deg på nett tror jeg de bare ler av deg
Sitat av mr5050 Vis innlegg
ringer du 112 for at naboen din stalker deg på nett tror jeg de bare ler av deg
Vis hele sitatet...
Jaha, så det å bryte norsk lov skal de bare le av? Nei du, tror ikke det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av uaexed Vis innlegg
Jaha, så det å bryte norsk lov skal de bare le av? Nei du, tror ikke det.
Vis hele sitatet...
Jo, dei vil le av deg av to grunner. For det første fordi 112 er nødtelefon, og du får aldri anmeldt ei sak via telefon uansett kor hardt du prøver.

For det andre tar trådstarter antakeleg feil. Det er mykje større sjans for at det er virus e.l. lokalt på pcen som er problemet, med mindre han har noko som underbygger påstanden.

Eg har høyrt om folk som har blitt stalka til det kjedsommelege, og når dei dreg fram hackere så tar dei sannsynligvis feil. Moderne OS er ikkje så hullete.
Sitat av slashdot Vis innlegg
For det andre tar trådstarter antakeleg feil. Det er mykje større sjans for at det er virus e.l. lokalt på pcen som er problemet, med mindre han har noko som underbygger påstanden.
Vis hele sitatet...
Jeg blir stalket. Jeg får anonyme epost som avslører informasjon vedkommende ikke kan få via offentlige kanaler. Det eneste usikkerhetsmomentet er om det er naboen eller en annen, men vedkommende selv hevder å være naboen. Uansett, noen konfrontasjon gidder jeg ikke ha. Jeg synes egentlig det er et kompliment at livet mitt er så mye mer interessant enn vedkommendes, siden vedkommende faktisk sitter på nett og følger med på hva jeg gjør. Men jeg har selvfølgelig ikke lyst å være cinema for de som ikke selv har et liv. Jeg gidder ikke bruke mye negativ energi på dette her, men vil bare sikre meg teknisk sett. Og det har allerede kommet opp mange gode råd her, tusen takk for det!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Da får du sørge for at du har siste patcher fra windows update, skifte key på det trådløse nettverket ditt til ein lang, meir eller mindre tilfeldig nøkkel du ikkje finn i ordboka. Skift den en gang i månaden. Sørg for at du bruker WPA2 som krypteringsteknologi på WLANet ditt. Skru av fildeling i windows. Sett opp wintendo til å lukke brannmuren (enklaste er å definere det som offentleg nettverk), og sjekk for skadevare. Dei tiltaka er effektive, og relativt enkle
Om du har tilgang til ruter, endre passord på trådløst nett til WPA2, og sett opp ruteren til å KUN godta en spesifikk IP, så setter du din PC til denne spesifikke IP. I tillegg installerer du avast/AVG/NOD32. Evt gå over til kabel og deaktiver trådløst nett.
I tillegg installerer du avast/AVG/NOD32. Evt gå over til kabel og deaktiver trådløst nett.
Vis hele sitatet...
Nei man skal ikke ha mere et antivirus på systemet.
Flere kan gi konflikter og dårligere sikkerhet,som kan skape trøbbel så man må bruke tid på og feilsøke.
Skal man ha noe ekstra i tillegg til antivirus er malwarbytes bra,og eventuelt er bra brannmur matousec rating

Nå er tiltakene som nevnt før i posten av @slashdot enkle og effektive.
Følge med litt hva som skjer på sitt nettverk kan jo være smart med f.eks CurrPorts og lese rutern sin logg.
Sist endret av snippsat; 9. oktober 2011 kl. 00:13.
Såklart! Jeg mente enten eller, var bare mine forslag til hvilket han kunne velge.
Vet du om hvem som gjør dette, så vet jeg om en GRATIS torpedo i oslo. Ta kontakt om du trenger hjelp!
Vil det ikke være lurt å spørre naboen om det er han?
Det er vel det første man gjør. SÅ går man til fysisk angrep.
Erfaring tilsier: Det er ikke den ting vold ikke kan løse :P
Sitat av Dr.Landau Vis innlegg
Erfaring tilsier: Det er ikke den ting vold ikke kan løse :P
Vis hele sitatet...
Og det finnes ikke det problem vold ikke kan skape ...

Vil tro at en ikke-voldelig adferdsel her vil gi mer profit enn en voldelig atferdsel ville gitt. formater heller pc'en, reset router, og se om problemet vedvarer.
Sitat av T.J Vis innlegg
Og det finnes ikke det problem vold ikke kan skape ...

Vil tro at en ikke-voldelig adferdsel her vil gi mer profit enn en voldelig atferdsel ville gitt. formater heller pc'en, reset router, og se om problemet vedvarer.
Vis hele sitatet...

Vold skaper bare problemer for 'offeret' (i dette tillfellet gjerningsmannen).
Ser ikke problemet!
Sitat av Dr.Landau Vis innlegg
Vold skaper bare problemer for 'offeret' (i dette tillfellet gjerningsmannen).
Ser ikke problemet!
Vis hele sitatet...
Nei herregud, tusenvis av kroner i bøter og fengselsstraff er vel ikke "problemer" for noen.
Overrasker meg at ingen har foreslått dette før.

Hvis det faktisk (rent fysisk) er noen andre på ditt nettverk, bør dette være enkelt å påvise.

Hvis han har hacket det trådløse nettverket ditt:

Mest sannsynlig vil han i så fall dukke opp på listen når du kjører en portscan. Last ned Advanced Port Scanner, som er gratis, kjør programmet og konfigurer det til å matche din ip-adresse range (programmet gjør nesten alltid dette automatisk). Trykk scan, og du får etterhvert en liste over datamaskiner på nettverket. Hvis det dukker opp en maskin du ikke kjenner igjen, er det noen andre på nettverket. På denne måten kan du ganske enkelt skaffe informasjon som vil bevise eller motbevise at det er naboen din, dersom du konfronterer ham eller anmelder forholdet. IKKE kjør portscan på et offentlig nettverk (WAN), din ISP kan mislike dette sterkt.

Hvis han avlytter kablene dine:
Dette er vanskeligere å påvise, men mer inkriminerende hvis du klarer det. Siden nettverkskabler (som ikke er av typen fiber) frakter data i form av elektrisitet, skaper de forstyrrelser rundt seg. Disse forstyrrelsene er mulig å snappe opp, på måter jeg ikke skal gå nærmere inn på, annet enn at det har å gjøre med samme prinsippet som induksjon. Heldigvis er det mye vanskeligere enn å avlytte et trådløst nettverk, siden det krever fysisk adgang til kablene. Dersom du bor i et rekkehus, for eksempel, og naboen har nettverksledninger i veggen, kunne du ha slått hull i veggen på din side, fått tak i kabelen og avlyttet den. Hvis du bor i enebolig, derimot, er det betydelig vanskeligere. Teoretisk kunne han ha avlyttet kabelen ut av huset ditt, men dette vet jeg ikke nok om til å forklare nærmere. Dersom du har fiber, ville det være tilnærmet umulig, siden signaler i fiberkabler ikke skaper forstyrrelser. Det er derfor umulig å avlytte uten å kutte kabelen, og selv om du gjør det er det flere problemer som må overkommes. For å finne ut av om han gjør dette (jeg regner det som ekstremt usannsynlig), gå over alle aktive nettverkskabler i huset ditt og se om det er noe mystisk ved noen av dem.

Noe sånt er veldig, veldig sjeldent, det gjøres nesten aldri. Det er den typen hacking man ser på film, som betyr en av to ting: 1) Det er umulig eller 2) Det er mulig, men ikke på måten det gjøres i filmen, det er betydelig vanskeligere og gjøres nesten aldri fordi det finnes lettere metoder.

Hvis han avlytter pcen din:
I så fall har du et spionprogram installert, sjekk dette ved å skanne med en bra antivirus-løsning. Flere slike er allerede foreslått: min favoritt er Avast! eller Avira. Hvis du ikke har noe imot å betale, er NOD32 den beste løsningen. Norton er !IKKE BRA! (min mening i alle fall). I verste fall kan du formatere alle disker i maskinen, selv om dette vil føre til tap av data. Det er den eneste måten å være helt sikker på. Formater også alle disker som brukes på nettverket, inkludert USB disker og eksterne harddisker. Et over gjennomsnittlig avansert avlyttingsprogram kan enkelt spre seg til flere disker.

Den fjerde muligheten er at han avlytter noe av utstyret ditt, som for eksempel en router. Dette er vanskelig å se, siden det er ihvertfall teoretisk mulig å legge inn enheter som ser legitime ut, men som i virkeligheten er ondsinnede. For eksempel har det hendt at elever har installert små loggere i tastaturet til læreren, for å få tak i passordet hans.

Mange av disse metodene er avanserte, og det er liten vits i å gå til så mye trøbbel for å avlytte en nabo. Allikevel tok jeg de med, for så vidt jeg forstår er den du mistenker en person med gode kunnskaper. Det er derfor ikke umulig at han har gjort det. Hvis noe skulle være uklart, send meg en PM.

Sitat av nikons Vis innlegg
Nei herregud, tusenvis av kroner i bøter og fengselsstraff er vel ikke "problemer" for noen.
Vis hele sitatet...
Husk at hvis han faktisk har avlyttet trådstarter, har han brutt norsk lov. Straffelovens paragraf 145, om jeg ikke tar helt feil.
Sist endret av BjørnHarrier; 9. oktober 2011 kl. 03:51.
Sitat av nikons Vis innlegg
Nei herregud, tusenvis av kroner i bøter og fengselsstraff er vel ikke "problemer" for noen.
Vis hele sitatet...
Det pleier alltid å skje når gjerningsmannen er ukjent
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg har høyrt om folk som har blitt stalka til det kjedsommelege, og når dei dreg fram hackere så tar dei sannsynligvis feil. Moderne OS er ikkje så hullete.
Vis hele sitatet...
http://www.itavisen.no/861501/farlig...-hull-oppdaget

http://www.hardware.no/artikler/sikk...e_chrome/98018


I'm just sayin
Hvis du tror wifien er problemet ville jeg brukt skult ssid og så klart endret navnet og passkey
Hva slags trådløs router er det snakk om?

Jeg bruker WPA2 med en 30+ tegn lang passkey. Og i tillegg bruker jeg MAC-filter, så ingen kommer inn på det trådløse nettet selv om de gjetter passkey'en (som skal være relativt umulig å gjette).. :P
Sitat av FREEthjof Vis innlegg
Hva slags trådløs router er det snakk om?

Jeg bruker WPA2 med en 30+ tegn lang passkey. Og i tillegg bruker jeg MAC-filter, så ingen kommer inn på det trådløse nettet selv om de gjetter passkey'en (som skal være relativt umulig å gjette).. :P
Vis hele sitatet...
MAC-spoofing er utrolig lett da, så er lite sikkerhet i det.
Nå er eg kanskje i overkant paranoid, men om du tror han kommer inn via den trådløse routeren så bør du kjøpe deg en ny router som du gir et random nettverksnavn, langt WPA2 nøkkel, skjuler SSID og slår på MAC filtrering. Deretter kobler du fra den gamle(men lar den stå på), og så tar du i bruk den nye. Deretter følger du de andre rådene angående antivirus og gjerne reinstallasjon.

Om det er naboen så vil det å bytte SSID vise at du har byttet, og vedkommende kan da begynne å sniffe rundt etter pakker for å bryte seg inn på det nye(som er det eneste nye nettverket i området). Men om du lar det gamle ligge der, og det kommer et nytt, så går det nok ei stund før han fatter mistanke(når han ikke ser aktivitet der) og så begynner å se etter nettverket ditt igjen.

Og kjøper du deg en skikkelig router(med støtte for DD-WRT programvare) så kan du også regulere styrken på signalene slik at du selv kan begrense de innenfor dine vegger(der du trenger de).
Sitat av Asoke Vis innlegg
MAC-spoofing er utrolig lett da, så er lite sikkerhet i det.
Vis hele sitatet...
hvordan skal du finne ut hvilken mac adr du vil spoofe til når du ikke kommer inn på nettverket uansett? du klarer ikke koble til et nettverk uten å ha autorisert mac adr
wep/wpa2 key er enkelt å hacke
Sist endret av Spirituell; 9. oktober 2011 kl. 12:19.
Sitat av Asoke Vis innlegg
MAC-spoofing er utrolig lett da, så er lite sikkerhet i det.
Vis hele sitatet...
Vil det ikke være tidkrevende å prøve alle muligheter inntil han treffer blink med én av de tre tillatte MAC-adressene på nettverket? :P
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nomore Vis innlegg
Nå er eg kanskje i overkant paranoid, men om du tror han kommer inn via den trådløse routeren så bør du kjøpe deg en ny router som du gir et random nettverksnavn, langt WPA2 nøkkel, skjuler SSID og slår på MAC filtrering. Deretter kobler du fra den gamle(men lar den stå på), og så tar du i bruk den nye. Deretter følger du de andre rådene angående antivirus og gjerne reinstallasjon.
Vis hele sitatet...
Skjult SSID og mac-filtrering er omtrent like effektivt for å beskytte wlan som å trekke for gardinene - totalt ueffektivt.

Basistiltaket er å sørge for å bruke WPA2, og lokal brannmur på pcen, og sikre at pcen ikkje kjører tåpelege tenester som windows fildeling. Alternativt er jo VPN eit alternativ, da slepp ein å tenke på sikkerheta i det trådløse nettet.
Trådstarter har ikke nevnt spesifikt hva slags informasjon som er på avveie, men jeg holder en knapp på at noen (sannsynligvis en nabo) overvåker trådløsnettet ditt. WLAN har en ideell rekkevidde på ca. 250 meter med en del meter kuttet av per vegg, samt interferens fra andre routere som opererer på ca. samme kanal og derav frekvensområde.

Hvis en person har tilgang til passordet på trådløsnettet ditt, og det finnes en såkalt "handshake" et eller annet sted i den trafikken som er blitt avlyttet, så kan en passiv lytter dekryptere all trafikken din i ettertid. Typisk informasjon man får tilgang på er ting som sendes i klartekst, altså:
  • Besøkte nettsteder
  • Chatlogger fra MSN / Facebook chat
  • Innloggingspassord til et knippe tjenester som ikke har gått over til https. Nesten alle epost-tilbydere, samt facebook, bruker dette.
  • Cookies du sender fra browseren din. Disse kan brukes til en teknikk kalt "side-jacking" hvor angriperen bruker dine cookies til gå gjennom f.eks. Facebooken din. Da tror nemlig Facebook at det er du som besøker dem igjen, og lar deg være innlogget.

I tillegg er det sannsynlig at en passiv lytter kun hører ensidig informasjon, f.eks. kun ser trafikken du sender til routeren eller kun trafikken routeren forsøker å sende til deg.

Hva du bør gjøre hvis dette er tilfelle:
  • Skift passord på routeren din. Dette stopper personen for en liten stund. Velg noe langt fremfor noe vanskelig, da angrep på WPA-passord vanligvis foregår med ordliste. "HarDuHoertHistorienOmDeTreSmaaFisk#1234" er f.eks. kjempetrygt i slik sammenheng.
  • Flytt routeren til et sted i huset hvor den er sentral for alle maskiner i ditt hus. Altså ikke nær vinduer, vegger som vender utover o.l.
  • Tjenester som hotmail og Facebook tilbyr "Sikker surfing" ved å aktivere/tvinge på HTTPS. Aktivér disse og skift passord etterpå.
  • Gå gjennom sikkerhetsinstillingene dine på Facebook og se etter innlogginger du ikke kjenner til. Du finner disse under "Sikkerhet" i profilinstillingene. Holder du musen over stedsnavnet får du også opp IP-adresse. Dette kan brukes for å finne ut om det faktisk er noen som har vært og snoket, samt legges ved i en eventuell anmeldelse

Hvis du fortsatt er paranoid kan du ta i bruk f.eks. VPN eller SSH-tunneling (krever enten tilgang på en datamaskin på et annet sted på nettet, eller en gratis nettjeneste) for å kryptere all informasjon som forlater datamaskinen din. Da må i så fall denne stalkeren avlytte nettet hvor endepunktet står, og dette kan være hvor som helst i verden om du bruker nettjenester som Hotspotshield e.l.
Sist endret av Dyret; 9. oktober 2011 kl. 13:15.
wep/wpa2 key er enkelt å hacke
Vis hele sitatet...
wep er veldig enklet,men det er ikke Wpa2.
Wpa2 er veldig sikkert viss man setter et langt passord(63 er max)

Når man har samlet inn wpa handshake info,så er og kjøre denne infoen opp mot en ordliste/rainbow-table.
Her stopper de fleste ved ordlister/rainbow-table 20-21 tegn,så setter man lengere passord er disse ubruklige.

Det andre måten er bruteforce,men her trenger man gjerne et nettverk av GPUer for at man skal greie passord på over 6 tegn.

Det er enkelt setter man et langt passord på wpa2,er det veldig sikkerhet.
Viss noen andre sier noe annet,vet dem ikke helt hva dem prater om.
Sist endret av snippsat; 9. oktober 2011 kl. 18:21.
ok
1. sjekk om det er han. koble til ruteren og sjekk gjennom tilkobla ip-adresser, hvis du har en mer avansert (eller en bra standard en) holder den ip-id-mac-logger. skift passord og bruk skjult SSID hvis det er en ukjent datamasin på nettverket, bruk MAC-filter og statiske IP.
2. Sjekk gjennom datamaskinen din i sikkerhetsmodus og bruk et antivirus program, hvis den sier at noe er skadelig, slett det etc.
3. Konfronter naboen din og si ifra att noen har tilkoblet seg på ditt nettverk, og siden du jobber innenfor programmering er du den man fort kan mistenke, er det du som har gjort det etc.
4. hvis han nekter/benekter kontakt lokalpoliti for å spore opp en stalker. Ikke nevn at du tror det er naboen din, snik det sublimt inn i samtalen att naboen din jobber innenfor programmmering, hvis du nevner en speisifik person med en gang tror de noen ganger at du Lyger dem rett opp i ansiktet for å få naboen din i stry, og de kan ta mindre hensyn til hva du sier, det er ikke sikkert, men det kan skje.
5. backup kun esensielle data og reformatter harddisken, etterpå jagger du på ny windows og vips.
6. reset ruter og følg step 1-2

Håper det hjelper ^^
Sist endret av Freddy_fred5; 9. oktober 2011 kl. 19:20. Grunn: jævla s-knapp på racer lycosa -_-
Ser ut som det er flere som trur wpa(1) er mer sikert enn en wpa2.
Først av alt det korteste passord som kan settes på wpa/wpa2 er 8 tegn.
Hvis du skal teste alle password har det ikke noe og si om det er wpa(1) eller wpa2, det er nøyaktig samme fremgangs måte. Lenge leve pyrit.
Mac filter er bare tull, alle klare å fake/sniffe mac addresser. (samme med skult ssid)