Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 898
Lurer litt på hva som egentlig stemmer når det gjelder overtid:

- Hva er reglene for når man skal få overtidsbetalt? Har sett at det står over normal arbeidsuke på 40 timer, men lurer på hvor stort tidsspekter dette må foregå. Må man ha jobbet overtid i en uke? 1 måned?

-Er reglene annerledes for vikarer enn faste ansatte?

-Er det forskjell på kriterier avhengig av hvilken turnus man har, i så fall hvilke? En på bensinstasjon som jobber "7 av 7 på" får jo ikke overtid, enda arbeidsuken fort er på 60 timer...?

-Kan en kontrakt om gjennomsnittsberegning av timer innebære at du fraskriver deg retten på overtidsbetaling? (Eks, man jobber 200 timer en mnd, for så å knapt jobbe. Men man har skrevet under for gjennomsnittsberegning for flere måneder frem i tid, og dermed ikke gjennomsnittlig overskrider 40 timer i uken.)

Om det har noe å si, så er arbeidsgiver kommunen.

Har forsøkt å google, men sliter med å finne noe vetig/konkret nok.
Sist endret av oje; 18. september 2011 kl. 20:37.
dette er forskjellig fra hvilken avtale du har men vanligcis skal alt som ikke er er oppført på skiftlisten føres som overtid
oje
Trådstarter
3 1
Ja i positiv rettning kan det avhenge av kontrakten din, men såvidt jeg har skjønt kan ingen kontrakt bryte arbeidsmiljøloven. Mao kan vel dette ansees som minimumssatser ihht overtid?
Er ikke alt utregnet fra hver uke da?

F.eks. du jobber 20 timer èn uke - du får normal lønn for 20 timer.

Du jobber 60 timer neste uke - da skriver du 7,50 time hver dag hele uka = 37,50 time, +resterende som riktig overtid hver dag.

Om andre bestemmelser gjelder, skal vel være oppgitt i kontrakt? Er noe uklart, kontakt arb.giver.
Sist endret av Taurean; 18. september 2011 kl. 20:48.
oje
Trådstarter
3 1
Om arb.giver prøver å slippe unna litt overtid så er det vel ikke smarteste personen å kontakte.

Jeg har jobbet i overkant av 200 timer ila en måned, og er overrasket over at jeg tilsynelatende ikke får overtid. Får også høre at vikarer/deltidsansatte/sommerjobbende ikke får overtid etter samme kriterier som fast ansatte.

Det er ingenting i kontrakten som omhandler dette, det som bekymrer meg er at jeg skrev under på en gjennomsnittsberegning. Men i så fall føler jeg meg rett og slett lurt, siden jeg spurte om nettopp dette når jeg fikk beskjed om å skrive under. Fikk til svar at det kun var for pga lange skift, noe jeg ikke har noe problem med.

Spørsmålet mitt er rett og slett om jeg har krav på overtid eller ikke. Vil være sikker i min sak så jeg ikke risikerer å lage dårlig stemning på et ikke-eksisterende grunnlag, men gidder jo heller ikke droppe penger jeg har krav på.
Sist endret av oje; 18. september 2011 kl. 22:04.
Arbiesdmiljøloven sier vel at du skal ha 40% tillegg når arbeidstiden oversiger 7,5time dagen.
De fleste arbeidsgivere gir likevel 50%.
Lørdag etter kl 13 og søndag er det vanlig med 100% tillegg.
Arbeidsgiver kan likevel omgå disse reglene ved at du underskriver (i mange tilfeller) en ugunstig kotrakt for deg selv.
Ta bilde av kontrakten, stryk ut viktige felt i paint, last opp her.