Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  557 159037
Sitat av BigJackW Vis innlegg
Legger merke til at Q22 får IP fra lokal DHCP server ...
Hva er det som avgjør om den skal få IP fra RB4011 eller Altibox?
Vis hele sitatet...
instillinger hos aib, det er en instilling som sier om tv-vlanet skal være bridget (q22 får ip direkte fra aib) eller om det skal være routed. (q22 settes i lan og det benyttes igmp proxy)

Dersom du setter porten til q22 i acess i vlan 101 så får den ip fra aib dersom instillingene hos aib tillater det.
Sist endret av Trrunde; 3 uker siden kl. 15:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Så det er korrekt at boksen skal ha en lokal IP når det benyttes igmp proxy?
Sitat av BigJackW Vis innlegg
Så det er korrekt at boksen skal ha en lokal IP når det benyttes igmp proxy?
Vis hele sitatet...
ja
▼ ... over en uke senere ... ▼
Heisan.

Noen som vet om det er mulig og erstatte Altibox's Google Wi-FI med ASUS RT-AX58U
https://www.asus.com/Networking-IoT-...tems/RT-AX58U/

Har prøvd og tulle litt, enten har jeg internett, ellers så har jeg TV
Noen som har erfaring med å programmere mot altibox/huawei q22? Vet den har bluetooth (ble) men sliter med å finne den og sende kommandoer til den via bluetooth.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av epicfreak Vis innlegg
Forresten, om noen har unifi dream machine (pro) og Q22 der man må bruke IP-TV vlan - kan man muligens teste ut dette scriptet:

https://github.com/fabianishere/udm-iptv

Jeg har ikke testet det selv, men ser ut som det er samme problematikk for KPN (ISP i nederland) som for Altibox.. med vlan og igmp proxy etc..

Dog ser dette ut til å bli et ikke-problem med model A av boksen - selv bruker jeg bare apple-tv altibox app nå (ikke super ideelt). Men om jeg vil bruke altibox poeng til å betale for netflix abbo ser det ut som jeg må punge ut for ny boks..
Vis hele sitatet...

Jeg kjøpte nylig en UniFi UDM pro og har samme problemet. UDM'en får link når jeg plugger inn fiberen, men den får ikke IP adresse.
Jeg bruker samme SFP modul inn i UDM'en som fulgte med Altibox hjemmesentralen (Zyxel VMG).

Jeg har forsøkt å klone mac-adressen til Altibox hjemmesentralen, og sette VLAN ID'en til 102.
Etter jeg har klonet mac-adressen får jeg ikke koblet UDM'en til hjemmesentralen lenger, så jeg må factory resette hver gang jeg skal prøve ulike instillinger.

Er det noen som har erfaringer med Altibox og UDM pro, eventuelt har forslag på hva jeg kan prøve?
Er det noen som har mistet IPv6 hos Altibox i løpet av de siste to ukene? Jeg har sjekket både private abonnement og bedriftsabonnement, og overalt hvor jeg ser så er det ingen som har IPv6 lengre, verken native eller via 6rd. Kanskje det er noe lokalt hos leverandøren, men trodde alle kjørte samme opplegget?

Har hatt fungerende IPv6 så lenge jeg har hatt altibox, så syntes det var veldig rart. Kjører egne bokser da (OpenWRT), så greit å vite om de har gjort om noe vesentlig på infrastrukturen, men IPv6 har jo lenge vært veldig plug&play...
Sist endret av h017ah; 1 dag siden kl. 10:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
6rd støtten blir fjernet. Men alle privat-kundene skal ha støtte for native ipv6 via dhcpv6-pd. Bedriftskunder får vel statisk prefix, men det må nok bestilles fra bedriftssupport. Da får en statisk /48 tildeling.