Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2459
Godkveld
Har planer om å kjøpe en trimma moped som går 100km/t++. Har no en Volvo v40 og en El bil. Damen Har kun lappen på automat så hun kjører elbilen. Vi kan ikke selge Volvoen pga er avhengig av den for å besøke familie et stykke unna.
Uansett hadde ikke pengene for den vært nok til en elbil med lang nok rekkevidde.
Trenger derfor en moped, eller å ta mc lappen for å pendle til å fra skolen.
Noen som vet om billappen ryker dersom politiet stopper meg på en trimma moped? Skal selvfølgelig holde meg unna motorveiene.
Det var iallfall sånn for 15 år sia da vi kjørte moped. Ene kompisn ble tatt med trimma moped og mista førerkortet. Vet ikke om det var første eller andre gangen han ble stoppa for det. Han er den eneste jeg kjenner som mista lappen pga det å.
Et stykke unna? Hvor langt er det? Tar ladepause(r) livet av dere?
Ja tror billappen ryker. Kan dere ha begge bilene dere har?
Trådstarter
Er i Ålesund å Sverige, kan jo ta ladepauser men må da ha en bil som feks Nissan leaf med rekkevidde på 38mil. Og får ikke en sånn bil for 60k som er salgsprisen for Volvoen. Må også ha plass til bagasje og 2 barneseter med base i baksete. Blir nok heller mclappen og en billig mc av feriepengene da, fremfor den mopeden som holder farten i trafikken.
Mister du lappen får du ikke kjøre moped heller. Du får ikke øvelseskjøre engang. Skal du kjøre moppe i 100km/t i tillegg så er det egentlig ikke noe annet å si enn at det er sketchy.
Trådstarter
Planen var å holde trafikken på sideveggene der farten er 60-70 km/t. Ikke å kjøre i 100. Fikk tilbud å kjøpe en for 13k som går i 100. Da hadde jeg hatt muligheten til å holde trafikken og ikke blitt forbikjørt i 45. Må ha 2 biler pga levering i barnehage, og skole jobb. Alternativet er å enten ta mc lappen og billig mc. Eller å kjøpe en Nissan leaf som går 13mil om sommeren og 8 om vinteren, er oppgitt til 20 mil men det er bare piss.
Men om en kjører moped som går feks i 100, betyr ikke det at jeg skal kjøre i 100. Men holde fartsgrensen på veiene . Er det jeg lurte på om politiet da fratar førerkortet på bil dersom jeg hadde blitt stoppet i 60somen og kjørte i 60 km/t på en moped. Selvfølgelig burde de tatt lappen om jeg kjørte i 100 eller 80 i 60sonen men var, ikke det som var greia med spørsmålet
Mei du mister ikke lappen på bil vist du blir tatt. Men du mister/får sperrefrist på moped vist du har den fra før av
Sitat av Conan Vis innlegg
Planen var å holde trafikken på sideveggene der farten er 60-70 km/t. Ikke å kjøre i 100. Fikk tilbud å kjøpe en for 13k som går i 100. Da hadde jeg hatt muligheten til å holde trafikken og ikke blitt forbikjørt i 45. Må ha 2 biler pga levering i barnehage, og skole jobb. Alternativet er å enten ta mc lappen og billig mc. Eller å kjøpe en Nissan leaf som går 13mil om sommeren og 8 om vinteren, er oppgitt til 20 mil men det er bare piss.
Men om en kjører moped som går feks i 100, betyr ikke det at jeg skal kjøre i 100. Men holde fartsgrensen på veiene . Er det jeg lurte på om politiet da fratar førerkortet på bil dersom jeg hadde blitt stoppet i 60somen og kjørte i 60 km/t på en moped. Selvfølgelig burde de tatt lappen om jeg kjørte i 100 eller 80 i 60sonen men var, ikke det som var greia med spørsmålet
Vis hele sitatet...
Ikke etter min erfaring. Det er nesten umulig å finne en billig moped som ikke er blodtrimma, spesielt på bygda. Kanskje de bryr seg mer i Oslo.
Sitat av Conan Vis innlegg
Er i Ålesund å Sverige, kan jo ta ladepauser men må da ha en bil som feks Nissan leaf med rekkevidde på 38mil. Og får ikke en sånn bil for 60k som er salgsprisen for Volvoen. Må også ha plass til bagasje og 2 barneseter med base i baksete. Blir nok heller mclappen og en billig mc av feriepengene da, fremfor den mopeden som holder farten i trafikken.
Vis hele sitatet...
Et stykke unna er fra Ålesund til Sverige? Eller et stykke unna er Ålesund og Sverige og dere bor i mandal?

Sitat av daffe Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ser ut til at straffen blir seks prikker, avskiltning og 4200 kr i forelegg. Uten andre prikker blir en ikke fotgjenger av dette.
Sist endret av _abc_; 22. mai 2022 kl. 01:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
I to år kjørte jeg rundt på en Honda MT5 som gjorde ca 115km/t (på speedometern, som man pleide å si) uten å bli stoppa en eneste gang, på det sentrale sør-østlandet.

Jeg tror det er flaks, men jeg gjorde meg flid av å kjøre pent og jeg brukte også litt tid på å finne en lyddemper som ikke bråkte så jævlig og der ofra jeg litt ekstra skyv for å slippe støyen.
Sitat av Conan Vis innlegg
Godkveld
Har planer om å kjøpe en trimma moped som går 100km/t++. Har no en Volvo v40 og en El bil. Damen Har kun lappen på automat så hun kjører elbilen. Vi kan ikke selge Volvoen pga er avhengig av den for å besøke familie et stykke unna.
Uansett hadde ikke pengene for den vært nok til en elbil med lang nok rekkevidde.
Trenger derfor en moped, eller å ta mc lappen for å pendle til å fra skolen.
Noen som vet om billappen ryker dersom politiet stopper meg på en trimma moped? Skal selvfølgelig holde meg unna motorveiene.
Vis hele sitatet...
Du mister ikke lappen med mindre du har prikker på førerkortet ifra før.

Blir du tatt så får du 3 prikker og et forelegg på ca 6000. (5800 sist jeg sjekket)
Hvis du enda er inne i prøvetiden får du dobbelt opp med prikker, dvs 6 prikker på sertifikatet.
I tillegg blir mopeden avskiltet på stedet, med de gebyrer dette medfører for å få skiltene ut igjen.

Det er mange år siden forelegget var 4200, da fikk vi heller ingen prikker på førerkortet.

Har du muligheten til å ta mc lappen så vil jeg absolutt anbefale deg det. Å kjøre trimmet moped idag er ikke verdt det spør du meg.
Trådstarter
Sitat av JohnnyNonsens Vis innlegg
Du mister ikke lappen med mindre du har prikker på førerkortet ifra før.

Blir du tatt så får du 3 prikker og et forelegg på ca 6000. (5800 sist jeg sjekket)
Hvis du enda er inne i prøvetiden får du dobbelt opp med prikker, dvs 6 prikker på sertifikatet.
I tillegg blir mopeden avskiltet på stedet, med de gebyrer dette medfører for å få skiltene ut igjen.

Det er mange år siden forelegget var 4200, da fikk vi heller ingen prikker på førerkortet.

Har du muligheten til å ta mc lappen så vil jeg absolutt anbefale deg det. Å kjøre trimmet moped idag er ikke verdt det spør du meg.
Vis hele sitatet...
Du har nok rett i at det er best å ta mc lappen, er nok det som lønner seg på sikt uansett, er kun snakk om 2-3år pendling uansett. Er nok mc som blir det beste
Prikker kan være kjipt nok når du etterhvert har 6 av dem så er du bare et rødt lys eller å tukle med telefon fra å miste lappen. Tre år er lenge, greit å kjøre pent men fortsatt noe skikkelig dritt.
Hvis du først skal ta MC-lappen så kjøp deg en 125cc da vel, så slipper du styret med trimming
Hva med A1 registrert ATV? Midt i blinken for deg
Sitat av easethepain Vis innlegg
Hva med A1 registrert ATV? Midt i blinken for deg
Vis hele sitatet...
Står at man bare kan kjøre moped med tre eller fire hjul med A1. Altså 50cc ATV. Høres stusselig ut selv med 125cc. Atv har forferdelig kjøreegenskaper for kjøring på vanlig vei også.

Gå for mc lappen. Kjøp noe brukt.
Om du skal kjøre motorvei ville jeg grovt sett gått for disse motorstørrelsen innen de forskjellige klassene minst:
Sport: 250cc+
Dualsport eller supermoto: 400cc+
Cruiser: 800cc+

Budsjettet ditt?
Sitat av kemist Vis innlegg
Står at man bare kan kjøre moped med tre eller fire hjul med A1. Altså 50cc ATV. Høres stusselig ut selv med 125cc. Atv har forferdelig kjøreegenskaper for kjøring på vanlig vei også.

Budsjettet ditt?
Vis hele sitatet...
Finnes nok av ATV som er registrert på bil lappen som man kan kjøre lovlig.
Trådstarter
Sitat av kemist Vis innlegg
Står at man bare kan kjøre moped med tre eller fire hjul med A1. Altså 50cc ATV. Høres stusselig ut selv med 125cc. Atv har forferdelig kjøreegenskaper for kjøring på vanlig vei også.

Gå for mc lappen. Kjøp noe brukt.
Om du skal kjøre motorvei ville jeg grovt sett gått for disse motorstørrelsen innen de forskjellige klassene minst:
Sport: 250cc+
Dualsport eller supermoto: 400cc+
Cruiser: 800cc+

Budsjettet ditt?
Vis hele sitatet...
Budsjettet mitt er på rundt 30k etter at mc lappen er tatt, men det forutsetter at jeg får tatt lappen til pakkepris på 22k.
Har tenkt litt på yamaha virago men er litt usikker..
Sitat av Conan Vis innlegg
Budsjettet mitt er på rundt 30k etter at mc lappen er tatt, men det forutsetter at jeg får tatt lappen til pakkepris på 22k.
Har tenkt litt på yamaha virago men er litt usikker..
Vis hele sitatet...
Virago er et alternativ. Sjekk ut honda shadow, Suzuki Intruder, Kawasaki Vulcan om det er cruiser du skal kjøpe.
Trådstarter
Sitat av kemist Vis innlegg
Virago er et alternativ. Sjekk ut honda shadow, Suzuki Intruder, Kawasaki Vulcan om det er cruiser du skal kjøpe.
Vis hele sitatet...
Det skal jeg gjøre mange fine shadower også.
Mener selvfølgelig ATV på B sertifikat, ikke A1. Eksempelvis finn kode 257179066
Sitat av easethepain Vis innlegg
Mener selvfølgelig ATV på B sertifikat, ikke A1. Eksempelvis finn kode 257179066
Vis hele sitatet...
Ja mener å huske man kan plombere ned en ATV til max 70km/t for klasse B. Vil fortsatt si en MC er langt mer praktisk, trygt og komfertabelt.
Sitat av kemist Vis innlegg
Ja mener å huske man kan plombere ned en ATV til max 70km/t for klasse B. Vil fortsatt si en MC er langt mer praktisk, trygt og komfertabelt.
Vis hele sitatet...
ATV registrert som tung motorsykkel (MC) kan kjøres med førerkort klasse B. Med klasse B kan du også kjøre moped-ATV.

ATV er absolutt mye mere komfortabelt og trygt. Derimot er MC mere praktisk i trafikken
Sitat av easethepain Vis innlegg
ATV registrert som tung motorsykkel (MC) kan kjøres med førerkort klasse B. Med klasse B kan du også kjøre moped-ATV.

ATV er absolutt mye mere komfortabelt og trygt. Derimot er MC mere praktisk i trafikken
Vis hele sitatet...
Er en grunn til at atvs er bannet på visse veier i mange stater I USA. Stedet som kanskje er mest liberalt når det kommer til sånt.

Gi meg et eksempel på en ATV som er mer komfortabel og tryggere enn MC på motorvei