Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 5461
Heisann

De siste 3 dagene har jeg fått meldinger om at jeg har en pakke som ankommer med en link til hvor jeg kan spore de.(norsk tlf nr)

Jeg hadde nettopp bestilt en ting på nettet og forventet en slik melding, men jeg skjønte med en gang at dette var scam og trykket selvfølgelig ikke på noen av linkene. Linkene siktet til nettsider jeg aldri har sett før. eks; fiole.com heartbite.it gibam.in new.qvcbroker.com alt.bielefelder-entenrenner.de og ett par flere.

Nå til skjult ID, Akkurat nå ble jeg oppringt av skjult ID, det har også skjedd et par ganger de siste dagenen, men jeg bestemte meg for å ta telefonen denne gangen. På andre siden av røret var det en fortvilet ung jente som også har blitt oppringt av skjult ID de siste nettene og spurte oppgitt om jeg kunne slutte å ringe henne.
Hun var også fra samme landsdel da vi delte dialekt og det var det som freaket meg mest ut. Vi snakket litt om va som kunne ha forårsaket dette, og jeg hørte etter om hun hadde det bra. Hun spurte om hvem jeg var så hun kunne kontakte meg på FB, noe som jeg ikke ville gi da jeg har en sunn paranoia til å dele informasjon om meg selv til personer jeg ikke vet hvem er. Jeg vill også nevne at hun var i en FB call med en venn som også hadde blitt ringt opp de siste nettene.

Noen som har opplevd noe sånt i det siste? Det virker ikke som en tilfeldighet at dette skjer samtidig. Bør jeg kanskje bytte nr? Eller overtenker jeg dette?
Takk for svar
Skulle akkurat til å lage en tråd om akkurat dette.
NRK skriver om fenomenet i dag, og omtaler det som
såkalt "flubot"-svindel.

Jeg har mottatt to forskjellige meldinger, fra to forskjellige
telefonnummere, der det sto at "pakken din er på vei" etc., med
en link til det som angivelig skulle være en tracking-side for
pakker. Jeg har ikke bestilt noe fra noen, så jeg klikket naturligvis
ikke på denne. De to meldingene var forøvrig ulike, med forskjellige
linker og tekst.

Det som slo meg var at ved søk hos 1881 på avsendernummerne, så
kom det opp navn og adresse på privatpersoner. Antar da at disse
svindlerne "haiker" på nummere som tilhører andre.
Får det samme selv. Fikk to SMS bare i forgårs. Og jeg venter stadig vekk pakker, og disse likner veldig på de ekte. Vær oppmerksom på at ekte meldinger ikke har telefonnummer som avsender, kun et navn. I dag venter jeg en pakke fra FexEd, og der står det FedEx som avsender, ikke et tlfnummer. Pass også på at innholdet i linken stemmer, riktig firma, riktig land og at sendings/pakkenummer stemmer hvis det er med.

Det er synd at dette skal på utover uskyldige som blir oppgitt i telefonnummeret. Dem får sikkert mange sinte oppringinger. Skjønner ikke hvorfor teleoperatørene ikke kontrollerer at avsender er korrekt. Burde være en enkel sak med et norsk nummer.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Får det samme selv. Fikk to SMS bare i forgårs. Og jeg venter stadig vekk pakker, og disse likner veldig på de ekte. Vær oppmerksom på at ekte meldinger ikke har telefonnummer som avsender, kun et navn.
Vis hele sitatet...
URL'ene i lenkene jeg mottok så suspekt ut, og søk på
domenene ga ingen direkte treff i google. Så det var ganske
enkelt å skjønne at det var tull.