Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 7546
You are pointless :)
Hei, som sagt har jeg blitt tatt for bruk av narkotika. Etter et langt avhør kom de fram til at jeg får prøvetid på 2 år og ungdsomkontrakt. (pisseprøver)
Men det jeg lurer på, siden det er prøvetid på 2 år, kan dem ta saken opp for den minste filleting? sånn som trimming av moped foreks. Og hva innebærer ungdsomkontrakten for noe?. Pappa sa til meg at det ikke er på rullebladet siden det ikke ble tatt opp i sak?

Håper dere skjønner spørsmålet
får vel ikke prøvetid for bruk av narkotika?
You are pointless :)
Trådstarter
Prøvetiden var det en kompis som sa til meg at vi fikk, hørte vell egentligt ikke så mye om hva onkel blå snakket om. Så jeg blir ikkje tatt ved og foreks trimme moped/drikking og at dem tar opp saken igjen med det?
Det er ikke det samme som prøvetid. Det er bare en kontrakt som sier at du skal gjøre visse ting som politiet og barnevernet sier du skal. Bryter du en av reglene så kan de vel lage en sak.

Trimming av moped osv går vel uansett ikke ut over deg selv om du skulle hatt prøvetid.

Sitat av kribw Vis innlegg
Skjønner virkelig ikke hva som er så vanskelig.

Narkotika er ulovlig, det er også trimming av moped. Ikke gjør ting som er ulovlig.

Ta deg sammen, drittunge.
Vis hele sitatet...
En 16 åring med trimmet moped, jeg kjenner få 16 åringer som ikke har det. Er ikke akkurat en grov forbrytelse.
Sist endret av happy violence; 24. november 2012 kl. 14:37.
Om du blir tatt eller gjør noe straffbart så tar dem opp igjen saken. Du vil da få den prikken og boten du egentlig skulle hatt.

Så det blir en fiiin bot visst du blir tatt for noe mer.

Er på samme opplegget selv.
De kan ikke bare gi deg prøvetid på 2 år i ett avhør? Det er vel kun en domstol som kan gjøre det? Og prøvetid i 2 år pga bruk av narkotika? Hvor mye ble dere tatt med?
Vanlig med prøvetid når du er kid. Enten driter du i det, eller så følger du loven.
TS, Var på pissings og hele opplegget selv, hos meg var de ikke så jævlig strenge på det å alltid måtte møte opp, det siste året ga jeg regelrett faen. Han moralfagen der oppe kan du drite i, men han har et poeng i at den kan bli litt kjip å bli tatt med trimmings. Men herregud, ta deg så mange pils du vil, og spar røykingsen til rett etter urinprøva, da har du en mnd på deg.
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Du gadd virkelig å skrive hele den teksten som ikke har noe poeng i det hele tatt?
Jeg er må si meg enig med kribw. Er det virkelig så vanskelig å holde seg unna trøbbel i 2 år?
Vis hele sitatet...
Ja, ja det gjorde jeg virkelig.

Men til TS:

Ungdomskontrakter

En ungdomskontrakt kan ta med valg av nettverk som et av vilkårene i kontrakten. Kontrakten kan ha som vilkår at den unge skal holde seg borte fra nettverk som innebærer risiko for å begå kriminelle handlinger, eventuelt deltakelse i andre nettverk.

Regi: Politiet. Tiltaket innebærer imidlertid at det blir lagt klare rammer for samarbeid og oppfølging mellom lokale politimyndigheter og kommunale instanser. Ved brudd på kontrakten underrettes politiet, som vurderer annen straffeforfølging.

Kontaktinformasjon: Ditt lokale politi/lensmannskontor



Hva: Ungdomskontrakt er en avtale mellom en ung lovbryter - med samtykke av foresatt- og politi og kommunale myndigheter. I kontrakten forplikter den unge seg til å gjennomføre spesifiserte aktiviteter mot at rettsmyndighetene avstår fra ytterligere rettsforfølgelse. Kontrakten skal inneholde tiltak som bidrar til å endre adferd og gir støtte til å komme inn i et positivt livsløp.

For hvem: Unge lovbrytere under 18 år.

Vilkår: Et generelt vilkår er at ungdommene ikke begår nye kriminelle handlinger i kontraktsperioden på to år. De individuelle vilkårene spenner vidt og tilpasses den enkelte ungdom. Det er viktig at disse treffer den enkeltes risikofaktorer for å begå nye lovbrudd. Eksempler på vilkår er at unge skal fortsette utdanning, få arbeid, delta i aktiviteter eller rusavvenningsprogram. Tiltakene kan også fastsette krav om erstatning, handlinger for å rette opp skader, konfliktrådsmekling mv., og kan derfor brukes til å gjøre opp med en tredje person. Hjelp og oppfølging skal også tydeliggjøres i kontrakten.

Evaluering: Opplegget er utviklet i Danmark og evaluert med positivt resultat. I Norge ble det tilpasset norske forhold og utprøvd i sju kommuner/politidistrikter fra 2001 til 2003, med ungdom fra 15 til 18 år som målgruppe. Strafferettslig sett er Ungdomskontrakter en betinget påtaleunnlatelse som kan brukes ved de fleste mindre alvorlige lovbrudd der det samtidig er behov for rehabilitering, for eksempel ved problemer med omsorg, utdanning, arbeid, rus, botilbud og annet. Rapporten fra prøveperioden konkluderer med at det gjennom kontraktsarbeidet er mulig å kombinere straffens funksjon med rehabilitering.
Vis hele sitatet...
Kilde

Kanskje han rett og slett bare har trodd at denne kontrakten er en slags prøvetid? Tviler på at du har fått prøvetid i en alder av 15 år. Tenker heller
at barnevernet vil bli koblet inn om kontrakten blir brutt.

Men vet selvsagt ingenting, bare det min logiske sans tenker for seg selv!

Lykke til!
Hei, Twixmonster.
Jeg begynte på samme greiene for ca 4 uker siden, så dette kan jeg ihvertfall det jeg trenger og kunne om.
Visst du fullfører alle pisse prøvene uten at de slår ut på noe i avtalt periode vil du få påtaleunnlatelse som vil si at forholdet du ble tatt for ikke vises på politiattestene.
Med andre ord så er det utav verden.

Prøvetiden kan sikkert i teorien (er ikke sikker) brytes om du blir tatt for pissing på offentlig område, men jeg fikk beskjed om at det måte vær litt mer seriøse ting som evnt skulle bryte prøvetiden.
Feks vold, hærverk osvosv.

Så vær forsiktig, så ønsker jeg oss begge lykke til

Sitat av Bombasa Vis innlegg
En mann (35) fra Fredrikstad fikk en bot på 4.000 kroner for å ha kalt en politimann for «jævla hestkuk»
Vis hele sitatet...
Siden tråden allerede er off topic; En kamerat av meg fikk 4-5k i bot får å ha vist fingern til snuten.
Unødvendig gjort, men også en smule drøy straff spør du meg
Sist endret av Klistermerke123; 24. november 2012 kl. 16:40.
Sitat av Muradi Vis innlegg
2 år er ikke en kort periode. Men hva definerer vi med å "ta seg sammen"? Det er f.eks ulovlig å kalle noen en hestkuk. Eller kjøre litt over fartsgrensen. Eller laste ned piratkopiert materiale.

Er det virkelig mulig å være 100% lovlydig uten å måtte tenke over hver eneste handling man gjør? Og tenke over hver minste ord man sier?
Vis hele sitatet...
Å holde seg unna problemer med politiet i 2 år er da virkelig ikke et problem så lenge man ikke er notorisk kriminell eller begår ting man VET at vil kunne få konsekvenser?
Vet jo at man kan være uheldig men man trenger jo ikke å oppsøke ting som får en i problemer heller da, alle kan jo oppføre seg passe voksent hvis man tenker seg om 2 ganger før man gjør noe.
You are pointless :)
Trådstarter
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Hei, Twixmonster.
Jeg begynte på samme greiene for ca 4 uker siden, så dette kan jeg ihvertfall det jeg trenger og kunne om.
Visst du fullfører alle pisse prøvene uten at de slår ut på noe i avtalt periode vil du få påtaleunnlatelse som vil si at forholdet du ble tatt for ikke vises på politiattestene.
Med andre ord så er det utav verden.

Prøvetiden kan sikkert i teorien (er ikke sikker) brytes om du blir tatt for pissing på offentlig område, men jeg fikk beskjed om at det måte vær litt mer seriøse ting som evnt skulle bryte prøvetiden.
Feks vold, hærverk osvosv.

Så vær forsiktig, så ønsker jeg oss begge lykke til



Siden tråden allerede er off topic; En kamerat av meg fikk 4-5k i bot får å ha vist fingern til snuten.
Unødvendig gjort, men også en smule drøy straff spør du meg
Vis hele sitatet...

Tusen takk for et endeligt svar! Va svarte på tide. Hold kjeft alle sammen, ja jeg har gjort en feil, men har lært av den. Takker hvertfall for ett godt svar...
Har selv gått på ungdomskontrakt etter jeg ble tatt for å røyke, men er snart ferdig nå da. I samtalene jeg hadde med han som var min kontaktperson fra politiet eller hva han var så påpekte han flere ganger at hvis jeg blir tatt for trimming av moped så ville ungdomskontrakten ryke. Bor på bygda og han var veldig på å nevne dette siden dette var en av de vanligste måtene folk røk på kontraktene sine her. Bortsett fra urene prøver da.

Regner med det er samme greia der du bor.
Disse Narkolovene er rett og slett meningsløse. Marijuana er ikke skadelig.

Fun Fact: Stimulerende midler er helt OK for andre dyrearter. For eksempel Katter og Catnip http://www.youtube.com/watch?v=J5Xrcp6k8VE men stimulerende planter er ikke OK/Lovelig for mennesker WTF!!!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av TF2mann Vis innlegg
Disse Narkolovene er rett og slett meningsløse. Marijuana er ikke skadelig.
Vis hele sitatet...
Bullshit. Alle rusmidler er skadelige på et eller anna plan. Ikkje nødvendigvis akutt giftige, men sitter du inne og røyker hasj døgnet rundt, så er det skadelig for samfunnet. Samme med alkohol, LSD, etc.

(Forøvrig så er det ein god del som tyder på at cannabis kan forårsake problemer med hukommelse og utløyse psykiske problemer).
Sitat av TF2mann Vis innlegg
Fun Fact: Stimulerende midler er helt OK for andre dyrearter. For eksempel Katter og Catnip http://www.youtube.com/watch?v=J5Xrcp6k8VE men stimulerende planter er ikke OK/Lovelig for mennesker WTF!!!
Vis hele sitatet...
Så har for det første ikkje katter evner til å kultivere rusmidler, så problemet er åpenbart mykje mindre. Viare har katter relativt få plikter og rettar i dagens samfunn, så ein rusa katt er eit lite samfunnsproblem. Dessutan så har eigarane ansvar. Så samanlikninga di er heilt på trynet.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Bullshit. Alle rusmidler er skadelige på et eller anna plan. Ikkje nødvendigvis akutt giftige, men sitter du inne og røyker hasj døgnet rundt, så er det skadelig for samfunnet. Samme med alkohol, LSD, etc.

(Forøvrig så er det ein god del som tyder på at cannabis kan forårsake problemer med hukommelse og utløyse psykiske problemer).
Vis hele sitatet...
Skadelig for samfunnet? Tror du mener personen.
Sitat av FlyWithMe Vis innlegg
Skadelig for samfunnet? Tror du mener personen.
Vis hele sitatet...
Samfunnet også, mye ressurser går tapt med at en person tilbringer dag ut og dag inn på å sitte hele dagen å røyke hasj, kjenner flere som får nav støtte og ikke gjør en drit, det er helt klart en byrde for samfunnet som vil da si at det er et problem. Det er ikke hasjen som er problemet egentlig, men brukerne.

edit: ( for og sette det på spissen )
Sist endret av ghandabis; 3. desember 2012 kl. 16:28.
Er du uheldig får du også utsettelse på lappen med 1 år.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Bullshit. Alle rusmidler er skadelige på et eller anna plan. Ikkje nødvendigvis akutt giftige, men sitter du inne og røyker hasj døgnet rundt, så er det skadelig for samfunnet. Samme med alkohol, LSD, etc.

(Forøvrig så er det ein god del som tyder på at cannabis kan forårsake problemer med hukommelse og utløyse psykiske problemer).
Vis hele sitatet...

Hva er IKKE skadelig ved stort inntak? Jeg er sikker på om du spiste en spiseskje Idun Ketchup hver gang jeg fyrte en J, så hadde du slitt med magesår og det ene og det andre innen kort tid. Du snakker kanskje ikke om hverken fysiske eller psykiske skader..Men syns du ikke at du drar alle under samme kam når du sier "sitter du inne å røyker hasj døgnet rundt, så er det skadelig for samfunnet"? Det går fint an å være fungerende i full jobb, samtidig som man nyter denne vakre planten på fritiden. Dersom det heller ikke var dette du mente, og dette var et helt hypotetisk forslag på hvordan hvilket som helst element kan påvirke samfunnet i negativ retning, blir det ikke veldig søkt?

Dette med hukommelsesproblemer ble tatt opp på forumet for ikke mindre enn en uke siden
http://freak.no/forum/showthread.php?t=236845

Nedsatt korttidshukommelse er altså ikke permanent, men mer en "after-effect" etter å ha røykt cannabis.
Sist endret av HappySmoothie; 6. desember 2012 kl. 00:42.
Sitat av Hygge Vis innlegg
Hva er IKKE skadelig ved stort inntak? Jeg er sikker på om du spiste en spiseskje Idun Ketchup hver gang jeg fyrte en J, så hadde du slitt med magesår og det ene og det andre innen kort tid. Du snakker kanskje ikke om hverken fysiske eller psykiske skader..Men syns du ikke at du drar alle under samme kam når du sier "sitter du inne å røyker hasj døgnet rundt, så er det skadelig for samfunnet"? Det går fint an å være fungerende i full jobb, samtidig som man nyter denne vakre planten på fritiden. Dersom det heller ikke var dette du mente, og dette var et helt hypotetisk forslag på hvordan hvilket som helst element kan påvirke samfunnet i negativ retning, blir det ikke veldig søkt?

Dette med hukommelsesproblemer ble tatt opp på forumet for ikke mindre enn en uke siden
http://freak.no/forum/showthread.php?t=236845

Nedsatt korttidshukommelse er altså ikke permanent, men mer en "after-effect" etter å ha røykt cannabis.
Vis hele sitatet...
Du linka til en tråd med 2 sider av kommentarer uten en eneste link.
Det beviser ingenting, og å sammenligne ketsjup med hasj. Ja, det er ikke verdt å diskutere en gang.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Widow Vis innlegg
Du linka til en tråd med 2 sider av kommentarer uten en eneste link.
Det beviser ingenting, og å sammenligne ketsjup med hasj. Ja, det er ikke verdt å diskutere en gang.
Vis hele sitatet...
Herregud, det var jo ikkje bare kethcup.. Uansett hva det er, så er det farlig ved stort inntak over kort eller lang tid. Var jo en jente i Sverige som døde etter å ha drikket over 6 liter vann på mindre enn 24 timer. Kan ikkje tenke på noe som ikkje er skadelig ved store mengder.
Sitat av Contr3l Vis innlegg
Herregud, det var jo ikkje bare kethcup.. Uansett hva det er, så er det farlig ved stort inntak over kort eller lang tid. Var jo en jente i Sverige som døde etter å ha drikket over 6 liter vann på mindre enn 24 timer. Kan ikkje tenke på noe som ikkje er skadelig ved store mengder.
Vis hele sitatet...
Og hvorfor tror du hun drakk 6ltr på under et døgn?
- Jo, fordi hun var ruset på cola/heroin/amf.
Sitat av Splendid Vis innlegg
får vel ikke prøvetid for bruk av narkotika?
Vis hele sitatet...
Det kalles gjerne ungdomskontrakt. Du slipper unna om det ikke kommer opp nye kriminelle forhold.

Så til spørsmålet; jo, "filleting" som trimming av moped vil være kontraktsbrudd. hvorvidt se ser på ette som alvorlig nok vet jeg ikke, men regner med det er litt forskjellig fra situasjon/person til situasjon/person
Hmm, skrev et vanvitti langt innlegg, så køddet noe seg til så jeg måtte logge inn på nytt....
Kortversion. Du kan trimme moped uten problem. Fikk ialefall jeg beskjed om. Var ferdig i februar i fjord med ungdomskontrakten. Vist du lurer på noe ang ungdomskontrakt så må du bare sende meg en PM så skal jeg svare så fort å bra jeg kan. Ble selv tatt da jeg var 15 år vet hvordan det føles.

Jorhys
Ble selv tatt for bruk av amfetamin/hasj i en alder av 15 år, og inngikk en avtale med med politiet om at jeg skulle gi urinprøver når de ba om det, pluss prøvetid på 2 år. Dersom alle prøvene var rene, skulle saken forsvinne ut av verden.

1.5 år ble jeg tatt for og røyke igjen, altså brudd på prøvetiden og 2000,- i bot.

Litt OT:
Ser veldig ofte her på forumet at konsekvenser og skadevirkninger av Cannabis blir undervurdert noe veldig. Jeg sier ikke at og ta seg en blås en gang i blandt behøver å skade deg eller få noen konsekvenser, men som rusavhengi i over 8 år har jeg vært vitne til en del personer som har fått livet sitt ganske så "fucked up" kunn ved bruk av (regelmessig) Cannabis bruk. Mesteparten av det var psykisk.

Så og si at cannabis ikke er farlig i det heletatt er bare tull og uvitenhet.
Sitat av vonSkien Vis innlegg
Og hvorfor tror du hun drakk 6ltr på under et døgn?
- Jo, fordi hun var ruset på cola/heroin/amf.
Vis hele sitatet...
Er du god I huet?
Det var er 12åring som spilte vannpoker

Les deg opp på ruseffekter før du oppfører deg kvalmt.
Herregud

Saken det er snakk om... m.db.no/2012/07/05/nyheter/utenriks/helse/vann/poker/22434240/?www=1
Sist endret av Lonelycrab; 20. januar 2013 kl. 03:19. Grunn: kildehenvisning
Sitat av Lonelycrab Vis innlegg
Er du god I huet?
Det var er 12åring som spilte vannpoker

Les deg opp på ruseffekter før du oppfører deg kvalmt.
Herregud

Saken det er snakk om... m.db.no/2012/07/05/nyheter/utenriks/helse/vann/poker/22434240/?www=1
Vis hele sitatet...
Unnskyld meg, men hvem av dere to er det egentlig som oppfører seg kvalmt her?
Det er fullt mulig å argumentere saklig om du er fast bestemt på at en bruker påstår noe som ikke medfører riktighet.
Sitat av happy violence Vis innlegg
Det er ikke det samme som prøvetid. Det er bare en kontrakt som sier at du skal gjøre visse ting som politiet og barnevernet sier du skal. Bryter du en av reglene så kan de vel lage en sak.

Trimming av moped osv går vel uansett ikke ut over deg selv om du skulle hatt prøvetid.



En 16 åring med trimmet moped, jeg kjenner få 16 åringer som ikke har det. Er ikke akkurat en grov forbrytelse.
Vis hele sitatet...
Har ikke lest resten av svarene, men for det første så er nok TS på prøvetid i to år og jo, moped trimming kan faktisk bryte prøvetiden, men det trenger ikke nødvendigvis være slik.
Jeg går på de samme greiene, og utifra hvor gammel tråden er ble jeg og TS tatt på omtrent samme tid (Kanskje samme dato, brofist), så regner med reglene er de samme.

Jeg fikk forøvrig beskjed om at trimming av moped, offentlig urinering og andre slike ''små saker'' ikke ville spille noe rolle på påtaleunnlatelsen min.
Vet ikke om det er stander eller om polisen bare var litt kompis, men gjetter personlig på den siste da politimannen føler et visst ansvar for meg av diverse grunner.