Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3490
For dere som ikke vet, er Helium svært viktig når man skal kjøle ned magnetene i MR-scannere som brukes av sykehus for å scanne hjernen.

Siden MR-maskiner ikke benytter røntgenstråler, kan maskinene også brukes på små barn.

Så til problemet med Helium: det er ikke en fornybar ressurs og den missbrukes ofte i underholdningsøymed med ballonger på 17 mai og andre festdager.

Og værre er det, når man antar at jorden vil være fri for helium om ca. 25 år: Scientists say Earth's helium reserves 'will run out within 25 years' (and party balloons should cost £65 each)

Nobelprisvinner i fysikk 1996, Robert Richardson, mener at prisen på Helium må skrus kraftig opp for at man ikke skal sløse bort alt Heliumet på ballonger:Put down that Helium! An Interview with Nobel Laureate Robert Richardson

Men hvilke alternativer finnes det som er ca. like billig i dag?
Jeg har funnet disse 3 så langt:

Hydrogen: brannfarlig
Metan: brannfarlig
Ammoniakk: giftig

Finnes det andre alternativer som kan brukes i ballonger, og som ikke er farlige?
Sist endret av Turbolego; 14. mai 2012 kl. 14:55.
Nitrogen?

toshort
Luft og litt mindre latskap.
Helium er ikke den eneste ressursen vi holder på å bruke opp. Ifølge Discovery channel så trenger vi en jordklode til innen 30 år bare for å dekke Kinas vekst. Og skal vi dekke Indias vekst også så må trenger vi 1,66 nye kloder.

Er en kort artikkel om hvilke ressurser vi sliter med med. Skal vi gå utifra dette så blir MR maskiner vår minste bekymring.

Men takk uansett for opplysningen. Jeg tror jeg uansett vil gi en helium ballong til knøttet om hun spør. Jeg tar ikke sjansen på hydrogenballong som holdes av en fireåring i ca sigaretthøye på 17-mai.


http://m.guardian.co.uk/environment/...t&type=article
Vel, fest en gassbrenner under, om den absolutt må fly. Minivarmluftsballong kanskje litt brannfarlig men..

Off topic:
Er det ikke sånn at sola spalter Helium i kjernen, som da danner Hydrogenen som brenner?
Sist endret av iSatan; 14. mai 2012 kl. 16:29.
Sitat av iSatan Vis innlegg
Vel, fest en gassbrenner under, om den absolutt må fly. Minivarmluftsballong kanskje litt brannfarlig men..

Off topic:
Er det ikke sånn at sola spalter Helium i kjernen, som da danner Hydrogenen som brenner?
Vis hele sitatet...
Nei. Sola fusjonerer hydrogen til helium i kjernen som videre fører til at det frigjøres energi. Men å få tak i heliumet i kjernen til sola ikke noe alternativ av opplagte grunner.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Donhin Vis innlegg
Nitrogen?

toshort
Vis hele sitatet...
Nitrogen er bare 3% lettere enn luft, men jeg fant dette som kan lages av nitrogen: SEAgel

Video: SEAgel Aerogel lighter than air solid. Not a UFO

Jeg vil heller ha en sånn kube med SEAgel enn en kjedelig ballong.
SEAgel kan man forresten spise...

Sitat av InTrance Vis innlegg
Helium er ikke den eneste ressursen vi holder på å bruke opp. Ifølge Discovery channel så trenger vi en jordklode til innen 30 år bare for å dekke Kinas vekst. Og skal vi dekke Indias vekst også så må trenger vi 1,66 nye kloder.

Er en kort artikkel om hvilke ressurser vi sliter med med. Skal vi gå utifra dette så blir MR maskiner vår minste bekymring.

Men takk uansett for opplysningen. Jeg tror jeg uansett vil gi en helium ballong til knøttet om hun spør. Jeg tar ikke sjansen på hydrogenballong som holdes av en fireåring i ca sigaretthøye på 17-mai.


http://m.guardian.co.uk/environment/...t&type=article
Vis hele sitatet...
Takk for opplysningen.
Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
Nei. Sola fusjonerer hydrogen til helium i kjernen som videre fører til at det frigjøres energi. Men å få tak i heliumet i kjernen til sola ikke noe alternativ av opplagte grunner.
Vis hele sitatet...
Ah, det var den veien det var. Er en stund siden jeg leste om det. Åpenbart umulig å høste Helium inni der
Helt egentlig
Blastabel's Avatar
Vi kan lage Helium ut av atombomber, men det er ikke nok fortjeneste på det.
Men ingeniører er på god vei til å klare å lage MR-scannere som ikke trenger Helium. Det er allerede gjort med mange flyplasser hvor de har erstattet detektorene sine med detektorer som ikke trenger Helium.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blastabel Vis innlegg
Men ingeniører er på god vei til å klare å lage MR-scannere som ikke trenger Helium. Det er allerede gjort med mange flyplasser hvor de har erstattet detektorene sine med detektorer som ikke trenger Helium.
Vis hele sitatet...
Sidan når har flyplassar nytta MR-scannarar?

Vanleg røntgen, som er brukt til bagasjesjekk, er trivielt samanlikna med MR, og treng ikkje helium. Det gjer heller ikkje backscatter x-ray.
Er det ikke mer naturlig å finne alternative metoder å kjøle ned magnetene på enn å prøve å stoppe ballongsalget?
Hvorfor ikke fylle ballongene med hydrogen? Det er jo mye billigere.
Hydrogen er brannfarlig.
Dette er grunnen til at man ikke bruker hydrogen i gassballonger:
http://www.dagbladet.no/2012/05/04/n...ykke/21451430/
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Helium er selvfølgelig fornybart.
Kanskje ikke i en fornuftig prisklasse, men fortsatt.

Alternativer til Helium: Alle stoffer som er lettere enn luft. Nitrogen, hydrogen, metan etc. Dessverre er de alle eksplosive. Det eneste vi kan gjøre er å slutte med Helium i ballonger og heller bruke våre egne lunger, gnikke ballongene i håret og feste de i taket.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Helium er selvfølgelig fornybart.
Kanskje ikke i en fornuftig prisklasse, men fortsatt.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte er helium (et grunnstoff) fornybart? Gjennom fusjon?

Sitat av kn^tte Vis innlegg
Alternativer til Helium: Alle stoffer som er lettere enn luft. Nitrogen, hydrogen, metan etc. Dessverre er de alle eksplosive.
Vis hele sitatet...
Nitrogen er ikke eksplosivt, og utgjør forøvrig 78% av atmosfæren. Følgelig er ikke nitrogen veldig mye lettere enn luft.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Helium er selvfølgelig fornybart.
Vis hele sitatet...
Å rekne grunnstoff som fornybart vil sei at fossil energi er fornybart.... Nei, helium er ikkje fornybar ressurs etter nokon definisjoner eg har høyrt av ordet fornybar.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Alternativer til Helium: Alle stoffer som er lettere enn luft. Nitrogen, hydrogen, metan etc. Dessverre er de alle eksplosive.
Vis hele sitatet...
Nitrogen er ikkje eksplosivt, men bare marginalt lettare enn luft. Luft er jo 70% nitrogen.
Helium forsvinner ikke før naturgass gjør det, og det er mye lengre til det skjer enn 25 år. Det kommer dog til å bli dyrere og dyrere å få det ut. Når vi blir gamle kommer vi nok til å ønske at vi tok vare på heliumtankene isteden for å bruke på ballonger for det kommer til å være verdt mye. Kanskje for mye for å være verdt det for MR-skannere, men der fins det mange alternativer. Grunnen til at man bruker helium til det idag er jo at det er så billig.
Sist endret av Stratops; 14. mai 2012 kl. 19:47.
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Sitat av BomberMan Vis innlegg
På hvilken måte er helium (et grunnstoff) fornybart? Gjennom fusjon?


Nitrogen er ikke eksplosivt, og utgjør forøvrig 78% av atmosfæren. Følgelig er ikke nitrogen veldig mye lettere enn luft.
Vis hele sitatet...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Å rekne grunnstoff som fornybart vil sei at fossil energi er fornybart.... Nei, helium er ikkje fornybar ressurs etter nokon definisjoner eg har høyrt av ordet fornybar.


Nitrogen er ikkje eksplosivt, men bare marginalt lettare enn luft. Luft er jo 70% nitrogen.
Vis hele sitatet...
Beklager, jeg glemte å presisere at Nitrogen ikke var eksplosivt da jeg skulle ramse opp noen alternative stoffer som var lettere enn luft, og dette kom i forveksling med de stoffene jeg skulle si var eksplosive.

Nitrogen er tettere enn luft, luften vår består av 70% nitrogen og 20 % oksygen. Det vil ikke være gevinst i å bruke nitrogen i ballonger, da de ikke nevneverdig vil flyte høyt nok.

Det jeg mente med at Helium er fornybart er at det fins andre måter å utvinne det på, vi kan feks utvinne det fra atmosfæren, men det vil selvfølgelig koste langt mer enn det gjør i dag.

Sitat av Wikipedia
Det dannes stadig helium fra hydrogen i stjerner, og ved radioaktiv nedbrytning ved kjernereaksjoner
Vis hele sitatet...
Ergo, Helium oppstår hele tiden i universet. Det fornyer seg selv.
Sist endret av kn^tte; 14. mai 2012 kl. 19:53.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Ergo, Helium oppstår hele tiden i universet. Det fornyer seg selv.
Vis hele sitatet...
Det blir omtrent som å påstå at jern er fornybart. Det som er meint med fornybar i dagligtale er ein praktisk sett uuttømmeleg ressurs, t.d. solenergi (det blir ikkje mindre solinnstråling om vi set opp solcellepaneler).

Helium forlater atmosfæren, fordi det rimelig lett får stor nok energi til å forlate jorda sitt tyngdefelt i toppen av atmosfæren. Difor er det lite helium i atmosfæren (5.24ppm etter volum)...

Så for alle praktiske formål er helium ein endeleg ressurs.
Dere må forstå at MRI skannere brukere superledende magnetspoler som oppererer ved 4.2 K, Helium er det eneste stoffer i universet som har så lavt kokepunkt. Nå burde vi ikke bare snakke om MRI skannere her, helium er essensiell for forskning verden over. LHC alene bruker 30,000 liters bare for å kjøle ned magnetene. Helium er også den eneste måten å oppleve nær nullpunktet i storskala, der helium blir til en supervæske.