Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 4558
Hei! Har nettopp laget min første logo for ungdomsbedriften våres som heter Smart Trade. Jeg hadde ingen erfaring med illustrator eller Photoshop, men har iallefall prøvd. Husk at det er min første logo, so be gentle

http://bildr.no/thumb/993016.jpeg
Teksten er for............langt fra hverandre.
helt ok. pilene kunne vært nærmere hverandre sånn som denne: http://image.spreadshirt.net/image-s...pen_design.png

kanskje ordene kunne vært litt nærmere pilene også.
Sitat av Ozma Vis innlegg
Teksten er for............langt fra hverandre.
Vis hele sitatet...
Noe tips til hvordan jeg kan gjøre det annerledes? Annet en å flytte den nærmere..

Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
helt ok. pilene kunne vært nærmere hverandre sånn som denne: http://image.spreadshirt.net/image-s...pen_design.png

kanskje ordene kunne vært litt nærmere pilene også.
Vis hele sitatet...
Ja, var noe som dette jeg tenkte på, men fikk det ikke helt til.
Prøv med større bokstaver og gjerne en fetere(videre, bredere etc) font. Husk at logoen bør være vektorgrafisk og at fonten ikke kan være kopibeskyttet.
Sitat av Bmariuz Vis innlegg
Prøv med større bokstaver og gjerne en fetere(videre, bredere etc) font. Husk at logoen bør være vektorgrafisk og at fonten ikke kan være kopibeskyttet.
Vis hele sitatet...
Ok, takk! Har lite peiling på hvordan man lager piler med vector. Noen som kunne tenkt seg å hjulpet?
Ordane er for langt unna kvarandre, og eg syntes dei pilane ikkje var alt for fine.

Teksten blei for meg:

Smart |mellomrom BILDE mellomrom| Trade...
Sist endret av Erlendman; 6. oktober 2011 kl. 22:12.
Prøv sterkere farger, større skrift (gjerne en font hvor alle bokstavene har samme størrelse), lag alt mer samlet, likte pilene.

Bra utkast. Rom for forberedelse, men helt klart en bra start.
Noen som kunne ha hjulpet meg å lagt pilene i vectorgrafikk?
Sitat av Andersbt Vis innlegg
Noen som kunne ha hjulpet meg å lagt pilene i vectorgrafikk?
Vis hele sitatet...
Ved å bruke pen tool og maske i Illustrator - du har et lag/bakgrunnsbilde av pilen og tegner en maske rundt den i et nytt lag.
Om dette ble for uklart, søk litt rundt på youtube/google etter f. eks. Illustrator pen tool mask elns.
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Ved å bruke pen tool og maske i Illustrator - du har et lag/bakgrunnsbilde av pilen og tegner en maske rundt den i et nytt lag.
Om dette ble for uklart, søk litt rundt på youtube/google etter f. eks. Illustrator pen tool mask elns.
Vis hele sitatet...
Takk, får prøve det!
Bruk av farger, font og symbol er pent kombinert - det eneste du kanskje trenger å gjøre er å gjøre delene litt tettere. Logoen var heller ikke så veldig original, men siden det er din første logo må jeg si jeg er imponert!
Når det kommer til valg av font, farger og symbol, må jeg si det ser pent ut, men når du lager en logo er det viktig (i proffesjonell sammenheng) at du har en tanke om hver minste detalj.

Still deg flere spørsmål (finn de gjerne på selv, så mange du kan) når du skal lage en logo:
- Hvorfor bruker jeg blå her? Hva symobliserer fargen, blå? Hvordan tror jeg mottaker vil tolke dette? Hvilken rolle spiller blått i konstrast til andre farger i logoen? .... Still deg så mange spørsmål du kan om logoen din - du vil kunne besvare alt logoen sier/gjør/ser ut.

Jeg anntyder ikke at du ikke har stilt deg noen av disse spørsmålene eller tenkt deg om før du fullførte den, bare sier det siden du sier du er ny innenfor faget. HUSK, designet på logoen er til for å fremheve budskapet. Vær bevisst på budskapet til det du vil selge. En logo skal være mer enn bare fin - Tenk deg ut hvordan du kan få mottaker til å tolke produktet ditt slik du vil.

Jeg er overhodet ingen mester på dette selv, men håper det er til hjelp alikevel
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Bruk av farger, font og symbol er pent kombinert - det eneste du kanskje trenger å gjøre er å gjøre delene litt tettere. Logoen var heller ikke så veldig original, men siden det er din første logo må jeg si jeg er imponert!
Når det kommer til valg av font, farger og symbol, må jeg si det ser pent ut, men når du lager en logo er det viktig (i proffesjonell sammenheng) at du har en tanke om hver minste detalj.

Still deg flere spørsmål (finn de gjerne på selv, så mange du kan) når du skal lage en logo:
- Hvorfor bruker jeg blå her? Hva symobliserer fargen, blå? Hvordan tror jeg mottaker vil tolke dette? Hvilken rolle spiller blått i konstrast til andre farger i logoen? .... Still deg så mange spørsmål du kan om logoen din - du vil kunne besvare alt logoen sier/gjør/ser ut.

Jeg anntyder ikke at du ikke har stilt deg noen av disse spørsmålene eller tenkt deg om før du fullførte den, bare sier det siden du sier du er ny innenfor faget. HUSK, designet på logoen er til for å fremheve budskapet. Vær bevisst på budskapet til det du vil selge. En logo skal være mer enn bare fin - Tenk deg ut hvordan du kan få mottaker til å tolke produktet ditt slik du vil.

Jeg er overhodet ingen mester på dette selv, men håper det er til hjelp alikevel
Vis hele sitatet...
Takk! Det var til stor hjelp!
Test med en mørkere nyanse blå på "Smart" og lysere nyanse/annen farge på pilene. Husk at mørkt kontra oransje ser utrolig pent ut.
Likte det veldig godt faktisk, særlig det med pilene synes jeg var ganske smart. Det viser budskapet og at det er en enkel måte å dele ting på.

Logoen kunne vært litt mer ''kompakt'' men ellers, kjempebra jobba!
Noen som kunne tenkt seg å hjulpet meg med pilene? Vil ha dem nærmere hverandre, og i vector.. Får ikke til vectorgrafikk..
Om du trenger hjelp til farger så kan du se på litt forskjellige fargespektre som feks
http://ekstra.steinkjer.vgs.no/digbok/Bilder/StortFargeSpekter.gif

http://www.home.no/rjfp/cmyk.jpg
CMYK (Cyan, Magenta, Yellow og Key(svart). Brukes til trykk.)

http://www.novaprinting.ca/images/RGB.gif
RGB (Red, Green og Blue. Brukes til skjermbruk, f.eks. PowerPoint, Word, Excel, Internett, osv. RGB farger kan ikke trykkes da du trenger lys for å oppnå fargene.)

CMYK er et subrtativt fargespekter som vil si at jo mer farge du trykker på, jo mindre lys vil slippe til og fargen blir endres. RBG derimot er et additivt fargespekter som vil si at jo mer farge du legger på, jo mer lys vil slippe til og fargen endres.

Let litt rundt på nettet etter fargespektre og se hvilke farger som passer best med hverandre. Før du oppretter et nytt dokument i feks Illustrator og Photoshop så vil programmet spørre deg om du vil bruke RBG eller CMYK farger. Om logoen kun er til skjermbruk så velger du RGB. Om logoen kun skal brukes til trykk så velger du CMYK. Det er en del trykkefirma som nekter å trykke produktet ditt om du ikke har brukt CMYK farger.

Som boblesaft sier; analyser fargebruken og symbolikken din. Spør deg selv hvorfor du har valgt akkurat den fargen eller den formen. Ikke forvent å bli ferdig på første forsøk. En god logo har ofte et titals utkast før den blir perfekt. Prøv med ulike symboler, farger, former og plasseringer. Sett gjerne opp et tankekart hvor du skriver ned alle ord som kan knyttes til bedriften/organisasjonen.
Sist endret av Bmariuz; 6. oktober 2011 kl. 23:49.
Det er strukket oppover, endre litt på det du
Sitat av RainbowDash Vis innlegg
Det er strukket oppover, endre litt på det du
Vis hele sitatet...
Hva er strukket oppover?
Hele bildet. Ser det hvertfall ut som for meg. Dytt det mer sammen nedover.
Den første er helt flott, og jeg kan godt tegne de pilene for deg.
Altså fargene på første tekst og pilene er for lik også
Sitat av Andersbt Vis innlegg
Hva er strukket oppover?
Vis hele sitatet...
Jeg ser du har gjort noen endringer. Svar deg selv ved å spørre; Hvorfor kursiv tekst? Hvorfor tok "smart" og "trade nærmere pilene?
Jeg mener ikke at noe er feil, for all del, er bare lurt å være bevisst på hvorfor man gjør det man gjør

Synes det ble bedre. Som det ble sagt her ser det strukket ut i forhold til ditt første utkast, men vi føler nok det er strukket pga vi så utgangspunktet ditt først.
Sist endret av boblesaft; 7. oktober 2011 kl. 01:03.
Mulig jeg spør dumt nå, men pilene er bilder som jeg fant på nettet, er det mulig å bytte farge på dem? Det er to forskjellige piler
Sitat av Andersbt Vis innlegg
Mulig jeg spør dumt nå, men pilene er bilder som jeg fant på nettet, er det mulig å bytte farge på dem? Det er to forskjellige piler
Vis hele sitatet...
Det er fullt mulig.

Om du bruker photoshop, color overlay, men i illustrator vet jeg ikke om du har samme valgene :P

Jeg likte forresten den siste logoen din!
Bare press den litt sammen som andre sier, da den virker litt strekt fra topp til bunn
OPPDATERING:

Har endret litt på fonten, og presset det sammen litt til. Har fortsatt ikke funnet ut hvordan jeg endrer farge på pilene i Illustrator..


http://bildr.no/thumb/993347.jpeg
Sitat av Andersbt Vis innlegg
Mulig jeg spør dumt nå, men pilene er bilder som jeg fant på nettet, er det mulig å bytte farge på dem? Det er to forskjellige piler
Vis hele sitatet...
Ja. titegn
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Det er fullt mulig.

Om du bruker photoshop, color overlay, men i illustrator vet jeg ikke om du har samme valgene :P

Jeg likte forresten den siste logoen din!
Bare press den litt sammen som andre sier, da den virker litt strekt fra topp til bunn
Vis hele sitatet...
Bruker man overlay dreper du gradingen og all fargeinformasjon inni pilene.
Tror det er best å bruke hue/saturation til dette.
Sist endret av boblesaft; 7. oktober 2011 kl. 15:29.
Det er fremdeles bare et utkast i mine øyne, beklager. Glem de forrige ideéne og start på nytt flere ganger. Da får du flere utkast som du evt kan forbedre. Spør deg selv; Hva forbinder jeg med "smart" og "trade"? Hva gjør bedriften? Hva er det som gjør bedriften unik? Hvilke farger passer best til bedriften? Skal det være en logo, et symbol eller en blanding av begge?
Jeg syntes denne logoen er knallfin!
Trenger ikke lage verdens mest avansete logo så lenge budskapet kommer frem, og det gjør det her.
Tar du på deg oppdrag for en billig penge?
Jeg syns logoen er megaordinær, og navnet og logoen sier ingenting om hva som gjør akkurat deres firma unikt.

Bedre blir det ikke av at navnet er ordinært, jeg fant flere enn ti andre selskaper e.l. som kaller seg «Smart Trade» eller en nesten helt lik variant av dette. Selve ideen til logoen med to piler som indikerer handel er også velbrukt. Det sier også seg selv at navnet + logoideen er uoriginal når man med største letthet finner noe som ligner:



og



Det Bmariuz skriver er klokt, men jeg ville muligens gått enda et steg bakover. Hvorfor kalle firmaet for noe som allerede finnes?

Dr.Landau: Du har rett i at man ikke trenger en avansert logo for å få frem et budskap, men denne logoen får et helt feil budskap når den ser så amatørmessig ut.
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Jeg syns logoen er megaordinær, og navnet og logoen sier ingenting om hva som gjør akkurat deres firma unikt.

Bedre blir det ikke av at navnet er ordinært, jeg fant flere enn ti andre selskaper e.l. som kaller seg «Smart Trade» eller en nesten helt lik variant av dette. Selve ideen til logoen med to piler som indikerer handel er også velbrukt. Det sier også seg selv at navnet + logoideen er uoriginal når man med største letthet finner noe som ligner:



og



Det Bmariuz skriver er klokt, men jeg ville muligens gått enda et steg bakover. Hvorfor kalle firmaet for noe som allerede finnes?

Dr.Landau: Du har rett i at man ikke trenger en avansert logo for å få frem et budskap, men denne logoen får et helt feil budskap når den ser så amatørmessig ut.
Vis hele sitatet...
Men nå skal jo denne bare være for en ungdomsbedrift som legges ned igjen om et år..
Så at begge pilene var blå. Hva med å ha de i hver sin farge?
Er ikke smart trade tatt? Og de pilene er lite orginalt.

Hva med å kombinere t i smart og T i Tradetil noe tT ?
Sitat av laksir Vis innlegg
Så at begge pilene var blå. Hva med å ha de i hver sin farge?
Vis hele sitatet...
Ja har vært innom tanken.. Hvordan tror du det ville vært dersom pilen til venstre hadde vært oransje? Og pilen til høyre blå?

Sitat av Skrue Vis innlegg
Er ikke smart trade tatt? Og de pilene er lite orginalt.

Hva med å kombinere t i smart og T i Tradetil noe tT ?
Vis hele sitatet...
Hva mener du?
jeg ville kanskje hatt en liten jordklode i hjørnet i og med det er "trade" og sikkert internasjonalt
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Dr.Landau: Du har rett i at man ikke trenger en avansert logo for å få frem et budskap, men denne logoen får et helt feil budskap når den ser så amatørmessig ut.
Vis hele sitatet...
Bra smaken er som baken..... den var tørr og gammel. Men ærlig talt mener jeg logoen ser meget bra ut. For meg skal ikke en logo stjele all oppmerksomhet fra innholdet på siden. Det aller viktigste for meg, er at logoen ser bra ut (det syntes jeg denne gjør) og at siden er brukervennlig nok for en 80 åring
Sist endret av Dr.Landau; 7. oktober 2011 kl. 21:38.
Sitat av Green_Matter Vis innlegg
jeg ville kanskje hatt en liten jordklode i hjørnet i og med det er "trade" og sikkert internasjonalt
Vis hele sitatet...
Ikke dumt!

Sitat av Dr.Landau Vis innlegg
Bra smaken er som baken..... den var tørr og gammel. Men ærlig talt mener jeg logoen ser meget bra ut. For meg skal ikke en logo stjele all oppmerksomhet fra innholdet på siden. Det aller viktigste for meg, er at logoen ser bra ut (det syntes jeg denne gjør) og at siden er brukervennlig nok for en 80 åring
Vis hele sitatet...
Jeg synes også at den er simpel, men sier budskapet på en klar måte. Kom gjerne med tips til evt endringer jeg kunne ha gjort
Hva skal egentlig denne ungdomsbedriften drive med?
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Hva skal egentlig denne ungdomsbedriften drive med?
Vis hele sitatet...
Skal importere og selge produkter fra blant annet kina.

Oppdatering: Prøvde å legge til en jordklode.. Hva synes dere?

http://bildr.no/thumb/994659.jpeg
Sitat av Andersbt Vis innlegg
Skal importere og selge produkter fra blant annet kina.

Oppdatering: Prøvde å legge til en jordklode.. Hva synes dere?

http://bildr.no/thumb/994659.jpeg
Vis hele sitatet...
Den så veldig manplassert ut, og så for meg kun ut som en blå flekk uten mål og mening.

Du virker veldig låst til denne ideèn til logo. Tenkt på noen andre designer? Det første er sjelden det beste! Brukte to minutter i photoshop å mekka sammen noe. Skal sies at dette er teknisk dårlig gjennomført, men satser på å sette noen andre ideèr i hodet ditt enn den du har nå.

http://bildr.no/thumb/996327.jpeg

EDIT: den ble jævla liten, men du ser ca hva det forestiller =)
Sist endret av Screwdriver; 10. oktober 2011 kl. 18:24.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hmmm, prøv og bytt ut resirkulerings logoen og sett inn noen som tar hilser/tar hverandre i hendene... kanskje det funker??
Sitat av Green_Matter Vis innlegg
Hmmm, prøv og bytt ut resirkulerings logoen og sett inn noen som tar hilser/tar hverandre i hendene... kanskje det funker??
Vis hele sitatet...
ikke dumt!