Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 4856
Hei!

Ettersom det er 1 måned til min oppkjøringsdato er jeg veldig avhengig av scooteren min. Begynner kl 04 på jobb og det går ingen busser til denne tid og det er veldig få på jobb på denne tid så ikke så lett å få haik.

Fredag kveld ble denne da stjelt og ødelagt, jeg fikk informasjon som tilsa at dette var en 13-åring min mor visste hvem var (lærer på skolen).

Jeg gikk dermed rett ned å anmeldte forholdet.

Men så kommer greia, det eneste politiet kunne tilby var at de kunne foreslå om de hadde lyst til å gå i et konfliktråd. Kan også legge til at han har ranet den lokale bensinstasjonen for kort tid siden.

Jeg er som sagt avhengig av den og kommer meg ikke på jobb uten, låner av en kompis for øyeblikket men han trenger den selv etterhvert.

Det jeg lurer på er om det går ann å få dekket trensportutgifter på noen som helst måte og om man kan få straffet den jævelungen.
Sist endret av sagem; 27. september 2011 kl. 16:06.
Hva spør du om?

Isåfall, finn ut om det var han eller ikke, også krever du erstatning, med mindre politiet vil gjøre noe.

(Kan jo alltids gi han et par på tryne og skremme han også!)
Sett deg på gutten og be han løpe til jobben din hver morgen, frem til han har gjort opp for seg.
Enkelt- og effektivt! Teip fast 13-åringen, skru opp volum på 100% & spel av videoen her på ein storskjerm. Full HD. 1080p.
Sist endret av Darkerface2; 27. september 2011 kl. 16:09. Grunn: Skriveleif.
Snakk med foreldrene hans på en saklig måte og få de til å ordne opp? Mange vil være forståelsesfulle i denne situasjonen og gjøre opp for avkommets pøbelstreker.

Til dere som foreslår vold og annen kriminell avstraffelse:
Hva hjelper dette typen utenom en ekstrem indre glede, frykt og respekt i tillegg til at han muligens får et par sinte foreldre og politiet på nakken?
Sist endret av lsrr; 27. september 2011 kl. 16:10.
spør du meg hadde jeg nok kontaktet barneværnet eller no, usikker på om de kan gjøre noe, men en 13 åring som raner bensinstasjoner og stjeler mopeder er det nok noe veldig galt med, enten om det er foreldrene sin skyld eller bare natural shitkid


kanskje ikke det beste rådet, men konfliktrådet er ikke så dumt, der vil du + han 13åringen + foreldre sitte ned i en sammtale å komme frem til en måte du kan få erstatning på
Personer under 18 år kan eventuelt bli straffet jf. § 1-1 i Skadeserstatningsloven. Forholdene her må han selvfølgelig erstatte, men vet du om han gjorde det? Isåfall, om han ikke er i en slik økonomisk stilling må forsørgern hans betale delvis eller hele skaden.
Send gutten til Hitra med enveisbillett.
Sett deg ned med foreldrene du, eneste løsninga som jeg ser det her.
En fattet og rolig samtale ispedd noen bevis burde fikse saken rimelig greit. Scootere er jo ikke videre dyrt, så de burde jo klare å fikse det..
Støtter UncleAndy.

Vil tro foreldrene her er eneste utvei. Kan aldri tro 13 åringen vil høre et ord du sier uansett.
Ettersom han som har stjålet&ødelagt mopeden din er mindreårig så er det foresatte som har ersattningsansvaret. Konfliktrådet er sannsynligvis rette adresse for dette.
Sitat av skepsis Vis innlegg
spør du meg hadde jeg nok kontaktet barneværnet eller no, usikker på om de kan gjøre noe, men en 13 åring som raner bensinstasjoner og stjeler mopeder er det nok noe veldig galt med, enten om det er foreldrene sin skyld eller bare natural shitkid


kanskje ikke det beste rådet, men konfliktrådet er ikke så dumt, der vil du + han 13åringen + foreldre sitte ned i en sammtale å komme frem til en måte du kan få erstatning på
Vis hele sitatet...
Barnevernet blir kontaktet automatisk om en mindreårig kommer i kontakt med politiet.

Konfliktrådet virker som det lureste egentlig, da hender det kanskje at han innser hva han har gjort.
Som tidligere nevnt er nok konfliktrådet beste mulighet til å komme frem til en løsning..
Det høres ut som et tilfelle av fri barneoppdragelse dette her, og sånne foreldre er det skjeldent noe særlig tak i desverre.
Kontakt foreldre først og hør om dem er hypp på å løse dette uten videre innblanding av politi og myndigheter.
Da er det opp til dem å ta tak i kjeltringstrekene til junior, eller å la noen andre ta tak i det for dem.
Tror uansett du stiller sterkere i konfliktrådet om du har forsøkt å løse saken privat på en voksen måte først
Lykke til uansett!
som andre har sakt: Konfliktrådet.
Fysisk vold vil sansynligvis ikke hjelpe deg med å få erstatning. : p
Som jeg skrev var dette bare noe politiet kunne foreslå, og hvis den gutten ikke har lyst kan man ikke tvinge han til å gå i det.....
Sitat av sagem Vis innlegg
Som jeg skrev var dette bare noe politiet kunne foreslå, og hvis den gutten ikke har lyst kan man ikke tvinge han til å gå i det.....
Vis hele sitatet...
Han kan dømmes in absentia jo.
Sitat av sagem Vis innlegg
Hei!

Ettersom det er 1 måned til min oppkjøringsdato er jeg veldig avhengig av scooteren min. Begynner kl 04 på jobb og det går ingen busser til denne tid og det er veldig få på jobb på denne tid så ikke så lett å få haik.

Fredag kveld ble denne da stjelt og ødelagt, jeg fikk informasjon som tilsa at dette var en 13-åring min mor visste hvem var (lærer på skolen).

Jeg gikk dermed rett ned å anmeldte forholdet.

Men så kommer greia, det eneste politiet kunne tilby var at de kunne foreslå om de hadde lyst til å gå i et konfliktråd. Kan også legge til at han har ranet den lokale bensinstasjonen for kort tid siden.

Jeg er som sagt avhengig av den og kommer meg ikke på jobb uten, låner av en kompis for øyeblikket men han trenger den selv etterhvert.

Det jeg lurer på er om det går ann å få dekket trensportutgifter på noen som helst måte og om man kan få straffet den jævelungen.
Vis hele sitatet...

Straffeforfølgelse og erstatningskrav er to ulike ting.
Du kan ikke straffe en 13 åring, siden han er under minstealderen.

Men du kan, så vidt jeg husker, ta kontakt med foreldrene hans angående erstatning for noe deres sønn har ødelagt. Siden han ikke er myndig, må noen steppe fram.
Å gå til politiet eller barnevernet eller no sånt no drit her er bare tull, det fyller han nok bare med mot til å begå nye forbrytelser. Her må det hevn til, skikkelig god gammeldags hevn. Spreng postkassa hans med dynamitt, kast egg på vinduene, ta ringstikk, skift kanalene på tv'en hans om kvelden med universal kontroll, send sæd brev i posten med hans navn, legg is på trappa så han går på snørra, kobl ut bremsene på sykkelen hans, tagg navnet hans på skolen hans, løp etter han med en pinne å klask han på ryggen, skrem han skikkelig så han aldri tør å gjøre noe galt igjen før det er for seint for stakkars gutten
Sitat av gotejds Vis innlegg
Å gå til politiet eller barnevernet eller no sånt no drit her er bare tull, det fyller han nok bare med mot til å begå nye forbrytelser. Her må det hevn til, skikkelig god gammeldags hevn. Spreng postkassa hans med dynamitt, kast egg på vinduene, ta ringstikk, skift kanalene på tv'en hans om kvelden med universal kontroll, send sæd brev i posten med hans navn, legg is på trappa så han går på snørra, kobl ut bremsene på sykkelen hans, tagg navnet hans på skolen hans, løp etter han med en pinne å klask han på ryggen, skrem han skikkelig så han aldri tør å gjøre noe galt igjen før det er for seint for stakkars gutten
Vis hele sitatet...
og du er 12-13?
Sitat av gotejds Vis innlegg
Her må det hevn til, skikkelig god gammeldags hevn. Spreng postkassa hans med dynamitt
Vis hele sitatet...
Hahaha, dynamitt faktisk!

Men, jeg mener også at denne gutten må få en skikkelig alvor prat som gjør at han revurdere livet sitt og kanskje "blir noe". Det at en 13 åring har begått ran synes jeg er meget, meget sykt!
Jeg ville tatt kontakt gjennom foreldre og hvis det failer, barnevernet. Han eller foreldre burde erstatte scooteren og den guttungen trenger oppfølging.
Å begå ran i 13-årsalderen er faen ikke bra.
Sitat av gotejds Vis innlegg
Å gå til politiet eller barnevernet eller no sånt no drit her er bare tull, det fyller han nok bare med mot til å begå nye forbrytelser. Her må det hevn til, skikkelig god gammeldags hevn. Spreng postkassa hans med dynamitt, kast egg på vinduene, ta ringstikk, skift kanalene på tv'en hans om kvelden med universal kontroll, send sæd brev i posten med hans navn, legg is på trappa så han går på snørra, kobl ut bremsene på sykkelen hans, tagg navnet hans på skolen hans, løp etter han med en pinne å klask han på ryggen, skrem han skikkelig så han aldri tør å gjøre noe galt igjen før det er for seint for stakkars gutten
Vis hele sitatet...
haha, satt bare å venta på "neida, ... " sende sæd brev i posten med hans navn? legg is på trappa så han går på snørra? hahaha

OT: Snakk me foreldrene ang erstatning, ikke gå til gutten selv å be/skrem han til å erstatte det. Det fører kun til mer kriminalitet!
Snakk med foreldrene. Størst sansynlighet for at du får erstatta sykkelen din, og at du forhåpentlig vis får hjulpet han på rett kjøl.
Sitat av gotejds Vis innlegg
Send sæd brev i posten med hans navn.
Vis hele sitatet...

Haha seriøst ?
Sæd inneholder DNA bare så det er sagt
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Sett deg ned og snakk med gutten. Ta han ut av situasjoner han er i kontroll i. Han vil føle seg truet og redd bare fordi du er en større person som har grunn til å være sint på ham. Så snakker du alvorlig med ham, og dere finner ut hvordan han skal erstatte mopeden din.
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Sett deg ned og snakk med gutten. Ta han ut av situasjoner han er i kontroll i. Han vil føle seg truet og redd bare fordi du er en større person som har grunn til å være sint på ham. Så snakker du alvorlig med ham, og dere finner ut hvordan han skal erstatte mopeden din.
Vis hele sitatet...
Hvor mener du en 13 åring skal kunneskaffe penger fra? jobbe, selge dop eller stjele?

Nah, tror det er bedre å snakke med foreldrene.
Sitat av gotejds Vis innlegg
Å gå til politiet eller barnevernet eller no sånt no drit her er bare tull, det fyller han nok bare med mot til å begå nye forbrytelser. Her må det hevn til, skikkelig god gammeldags hevn. Spreng postkassa hans med dynamitt, kast egg på vinduene, ta ringstikk, skift kanalene på tv'en hans om kvelden med universal kontroll, send sæd brev i posten med hans navn, legg is på trappa så han går på snørra, kobl ut bremsene på sykkelen hans, tagg navnet hans på skolen hans, løp etter han med en pinne å klask han på ryggen, skrem han skikkelig så han aldri tør å gjøre noe galt igjen før det er for seint for stakkars gutten
Vis hele sitatet...
Å herre jævla gud..
Hvis du ikke kan bidra med noe som helst seriøst så hold kjeft.

Til trådstarter, så har jeg vært borti en lignende situasjon. Og jeg tok kontakt med konfliktrådet via mail. Etter noen uker fikk vi fikset et opplegg der han som hadde begått jævelskapen måtte i gratis arbeid og klippe gress for staten uten betaling, samtidig som jeg fikk betalt for skadene i form av penger fra foreldrene. Anbefaller deg å ta en titt innpå konfliktraadet.no og lese litt og gjerne ta en telefon hvor du kan forklare hva som har hendt og hvor viktig det er at du får en ny moped raskt. Å kreve penger ut av gutten direkte er ren idioti, hvor i helvete skal han få pengene fra? Det er foreldrene som skal betale her.
Sist endret av Juicekongen; 27. september 2011 kl. 22:05.
Jeg tror han 13åringen der har det for godt i livet.
Sitat av gotejds Vis innlegg
Å gå til politiet eller barnevernet eller no sånt no drit her er bare tull, det fyller han nok bare med mot til å begå nye forbrytelser. Her må det hevn til, skikkelig god gammeldags hevn. Spreng postkassa hans med dynamitt, kast egg på vinduene, ta ringstikk, skift kanalene på tv'en hans om kvelden med universal kontroll, send sæd brev i posten med hans navn, legg is på trappa så han går på snørra, kobl ut bremsene på sykkelen hans, tagg navnet hans på skolen hans, løp etter han med en pinne å klask han på ryggen, skrem han skikkelig så han aldri tør å gjøre noe galt igjen før det er for seint for stakkars gutten
Vis hele sitatet...
Vel, her er det tydelig at det ikke bare er for sent for den stakkars gutten.

Risikerer mye mulig utestengelse, men jeg syns det er svært viktig og få med at du må være en ''knallidiot'' uten like.
Hadde noen av mine små gjort noe slikt, hadde jeg gjort opp umiddelbart økonomisk. Om det så hadde vært at jeg måtte ta opp forbrukslån. Hadde fornærmede derimot brukt vold mot mine barn, hadde de/den nok fått samme lekse tilbake uten cash!

Sitat av gotejds Vis innlegg
Å gå til politiet eller barnevernet eller no sånt no drit her er bare tull, det fyller han nok bare med mot til å begå nye forbrytelser. Her må det hevn til, skikkelig god gammeldags hevn. Spreng postkassa hans med dynamitt, kast egg på vinduene, ta ringstikk, skift kanalene på tv'en hans om kvelden med universal kontroll, send sæd brev i posten med hans navn, legg is på trappa så han går på snørra, kobl ut bremsene på sykkelen hans, tagg navnet hans på skolen hans, løp etter han med en pinne å klask han på ryggen, skrem han skikkelig så han aldri tør å gjøre noe galt igjen før det er for seint for stakkars gutten
Vis hele sitatet...
Tror du bør ta valiumen din snart!
Ja oppfør deg tilbake nett som at du er tretten selv.
Gå heller og snakk med foreldrene hans, vist jeg fikk problem med ett eller annet i den alderen så ble de automatiskt første prioritet og passe på at foreldrene mine ikke fant det ut. Så lenge han har vertfall LITT oppegående foreldre får han nok en passende straff for dette.
Æsjh, trodde det var mer interessant.
Hva faen, vi lever jo ikke i Vikingtiden lenger, blodhevn er bullshit. Foreldrene som må ha styr på ungen sin, snakk med dem, get money get paid, u kno?
Om han lever av å rane bensinstasjoner, og mopeder i en alder av 13 år, så er barnevernet eneste løsning. man gjør ikke sånn i en alder av 13 år.

kontakt barnevernet, konfliktrådet, og send en bekymringsmelding til politiet. I meldingen skriver du at du er bekymret for 13 åringens ve og vel. Ta også kontakt med foreldrene

Forslag om vold mot noen som er mindre enn deg, blir i mine øyne bare helt feil
Sitat av lsrr Vis innlegg
Snakk med foreldrene hans på en saklig måte og få de til å ordne opp? Mange vil være forståelsesfulle i denne situasjonen og gjøre opp for avkommets pøbelstreker.

Til dere som foreslår vold og annen kriminell avstraffelse:
Hva hjelper dette typen utenom en ekstrem indre glede, frykt og respekt i tillegg til at han muligens får et par sinte foreldre og politiet på nakken?
Vis hele sitatet...
Tviler på foreldra gir en faen når de lar ungen løpe fritt etter han prøvde å rane en bensinsjatsjon..

Selv så hadde jeg kontaktet barnevernet, min far gjorde det etter noen gamle naboer (vi har flyttet) stjal noen få ting fra garasjen vår, pluss en sykkel.

Også hadde jeg gitt han juling og brent ned huset hans.
Det er bare tull og tro at det går ann å snakke en skikkelig rabbagast på 13 år til fornuft. Husker meg selv da jeg var 13, jeg visste bedre enn alle og var jævla mye kulere enn de fleste. Eneste som skremte meg var virkelig skumle menn som kunne skade meg, det var det eneste som fikk meg til å føle meg sårbar.

Politiet? kanskje, men jeg kjenner mange eksempler på at politiinnblanding kan ha motsatt effekt på "drittunger".

Sorry, men det er meget naivt å tro at alle barn er like. Før fikk ungene bank, nå skal man liksom snakke om alt nå, og resultatet kan du se på Paradise hotel...
Sitat av gotejds Vis innlegg
Det er bare tull og tro at det går ann å snakke en skikkelig rabbagast på 13 år til fornuft. Husker meg selv da jeg var 13, jeg visste bedre enn alle og var jævla mye kulere enn de fleste. Eneste som skremte meg var virkelig skumle menn som kunne skade meg, det var det eneste som fikk meg til å føle meg sårbar.

Politiet? kanskje, men jeg kjenner mange eksempler på at politiinnblanding kan ha motsatt effekt på "drittunger".

Sorry, men det er meget naivt å tro at alle barn er like. Før fikk ungene bank, nå skal man liksom snakke om alt nå, og resultatet kan du se på Paradise hotel...
Vis hele sitatet...
Når tror jeg det er på tide at du holder litt kjeft og heller hører på hva de andre på dette forumet har å si.

Hvis du virkelig tror at fysisk avstraffelse er det som får en 13 år gammel gutt på rett kjøl, så tror jeg du har godt av å lese litt barne- og ungdomspsykologi For absolutt all forskning og arbeid rundt dette tyder på det motsatte av det du kommer med.

Synes forøvrig at det er litt paradoksalt at du skriver "husk at ikke alle er like", mens i setningen over prøver du å forklare hvordan gutten skal "oppdras" på bakgrunn av dine egne erfaringer.

OT: Jeg synes du skal snakke med foreldrene, som er nevnt mange ganger her. Ser også at det er vist til skadeerstatningsloven §1-1. Og det stemmer at barn som volder skade på folk eller ting kan bli erstatningsansvarlig etter denne loven, men da de ikke selv er myndige, kan det bli foreldrene som bærer erstatningsansvaret (hvis jeg ikke tar helt feil, begynner å bli lenge siden jeg leste om erstatningsrett )

Men igjen, snakk med foreldrene. Det er alltid best og billigst for begge parter å unngå rettslig konflikt så fremt det er mulig =)

Lykke til.
Hei,

Straffe en 13 åring blir litt for strengt, ikke ved at kanskje han har gjort noe virkelig alvorlig for under dette tilfeldighet så hadde denne 13 åringen begått Ran og hærverk, men å straffe en 13 åring blir litt for strengt i såpass ung alder, men så klart erstatting og Barnevernet er en ting jeg kunne tenkt meg passe inn i denne forstand. Altså noe er jo feil når du begår Ran og såpass stort hærverk i såpass liten alder.

Jeg er ikke ekspert på lov, men jeg vet det er mange forskjellige meninger innenfor dette.

Kim
Jeg anbefaler å følge de andres råd, kontakt konfliktrådet og foreldrene hans. På den måten vil du få den minneligste løsningen.

Likevel vil jeg legge til noe. Jeg er 20 år gammel, men jeg ville ikke hatt noe problem med å gi en slik guttunge grisejuling, 13-åring eller ei. I et tilfelle hvor gutten er en "jævelunge" som raner bensinstasjoner og stjeler fra folk og ikke har samvittighet til å skjerpe seg, så fortjener han etter min mening å bankes til blods.

Så om du ikke får noe hjelp fra offentlig hold eller fra foreldrene så synes jeg du bør ta ham med ut i skogen og banke ham opp. Slå ut noen tenner og gi ham noen blåmerker han husker. Det forandrer ham kanskje ikke som person, men mulig det gir deg en viss tilfredsstillelse å vite at han ble straffet for det han gjorde. Det er smålig, men personlig blir iallfall jeg m,ektig provosert av denne type drittunger som fort ender opp med å få sympati fordi han "bare er 13 år"...