Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2472
Anonym bruker
"Full Gaupe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nå har det vært mye snakk om at man må opplyse om krypto i selvangivelse, og at myndighetene faktisk har oversikt over hva du har kjøpt av krypto.

Dersom de kan se hvor mye du har kjøpt krypto for, så vil de vel anta at dette er penger du ikke har brukt, og som de forventer at du skal føre på formue. Mitt spørsmål er, hvordan blir det med oss som har brukt kryptoen på darknet-handel? Dette er jo ikke akkurat noe vi ønsker å opplyse om, men har nesten fått inntrykk av at vi kanskje må må redegjøre for at vi ikke lenger har kryptoen vi har kjøpt..

Er det bare å skrive inn hva vi faktisk har av krypto, eller vil vi etterhvert måtte redegjøre for hvorfor vi fører mindre enn det de tror vi har? Føler det begynner å bli vanskelig å fly under radaren
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
må du redegjøre for penger du bruker på andre lovlige ting?
Anonym bruker
"Vettskremt Brasme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvordan kan myndighetene vite at du har handlet krypto? Jeg bruker bankkortet mitt på CEX, og der fremkommer det ikke av kontoutskrift at jeg har handlet krypto (kun at jeg har overført penger). Rapporterer Binance eller andre CEX inn hva du har kjøpt via deres systemer? Hvis dette er tilfelle, så kan du gjøre det vanskeligere for myndighetene ved å kjøpe krypto via f.eks Revolut. Der omsettes krypto direkte i appen. Du kan også opprette virtuelle visakort via dem og bruke det til å overføre penger til CEX.
Anonym bruker
"Opptatt Mus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har ikke veldig peiling eller oversikt på dette jeg heller, men valutaregisteret viser hvertfall alt av innskudd du har gjort hos exchanges fra banken din. Man kan derfor anta de har full oversikt over alt du har satt inn i krypto, om du har brukt vanlig bankkort o.l.

Usikker på om disse innskuddene skal føres som formue om det er urealisert, men antar man må oppgi wallet-adressen sin for at de skal kunne kontrolle at opplysningene du har oppgitt stemmer. Jeg lurer isåfall på hvordan de skal kontrollere at det faktisk er din wallet, og ikke noen andres.
F.eks Binance vil kanskje utlevere kontodetaljene dine om de blir forespurt, hvor alle uttakene dine er lagret med forskjellige addresser du har brukt. Spørsmålet er isåfall om Binance/Skatteetaten har kapasitet til å behandle flere hundre tusen søknader om dette automatisk, eller om det vil bli gjort manuelt. Da antar jeg kun de største fiskene blir prioritert av ressursårsaker. At man har gjort uttak fra Binance til en wallet, betyr ikke nødvendigvis at det er du som er eieren av denne heller, selv om det er sannsynlig hvis alle uttak er gjort dit.
Tenkte man kunne forsøke å lure seg unna denne ved å hevde du har tatt imot kontakt av kompis for å kjøpe krypto og sende det til hans wallet...
Men det er vel kanskje definisjonen på hvitevasking? Så det er kanskje ikke så lurt å si

Om man bare skal oppgi en liste med verdier man har i forskjellige assets, er det jo veldig lett å oppgi falske opplysninger. Det er veldig tidkrevende å skulle sjekke alle kryptowallets manuelt, spesielt når mange har vært på degen shitcoin-kjøret og sitter med tusenvis av transaksjoner og vekslinger i en enkelt wallet. Det er sikkert mange som har fler wallets også...

Såvidt jeg har forstått er det viktigste å notere inngangsverdien når du kjøpte en asset, og evt verdi ved salg (for å se gevinst/tap). Tror også tap kan føres skattefritt?

Angående kjøp på darknetmarkets er det jo interessant om man kunne ført dette som et tap på en eller annen måte. Jeg antar at hvitevaskingsloven er der nettopp for å hindre bruk av valuta på svartebørsmarkeder, selv om de legger mest vekt på "terrorfinansiering". Som om ikke USD eller EUR er de mest terrorfinansierende valutaene, liksom Det er forsåvidt en helt egen diskusjon vi ikke trenger ta her

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
må du redegjøre for penger du bruker på andre lovlige ting?
Vis hele sitatet...
Til en viss grad, ja? Alle norske banker er pålagt å følge hvitevaskingsloven.
De fleste jeg kjenner har allerede mottatt automatiske spørsmål i nettbanken om overføring av penger utenlands, nettbutikker o.l.
Da blir man spurt ca verdi du antar å skulle sende ut av landet ila året, og hvilke land osv. Hvis man bevisst unngår å logge inn for å svare på dette, vil man risikere å til slutt få oppsagt kundeforholdet sitt...
Ganske tullete opplegg, spør du meg.
Ellers antar jeg at valutaregisteret allerede "gjør rede for" pengene du bruker på lovlige ting, siden alt føres der?

Derfor vil jeg anta at det er nettopp darknet-overføringer o.l som vil tenne varsellampene hos Skatteetaten, siden det tilsynelatende er overføringer du ikke kan gjøre rede for som vanlige salg på exchanges. Det er jo tross alt slike overføringer lovverket er til for å kontrollere, eller tar jeg feil?

Tviler på at det holder å hevde at dette er "gave" til kompis sin wallet, selv om jeg i teorien ikke ser at dette skal være skattepliktig.
Det foregår også private salg av krypto utenfor exchanges, men da får man jo som regel betalt og kan dokumentere det.
Darknetmarkets er jo bare enveisbetaling, så tror man vil slite med å bortforklare det, om ikke "gave" holder
Har derimot tenkt at det muligens er mulig å dra "jeg ble scammet"-kortet? De fleste har vel en eller annen gang gått på en liten scam eller rugpull underveis...

Nå ble dette en fryktelig lang og spekulativ post, uten at jeg har veldig peiling Men jeg håper isåfall at innlegget kan stimulere til videre diskusjon og innspill fra andre, med mer peiling eller info.
Anonym bruker
"Opptatt Mus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvordan kan myndighetene vite at du har handlet krypto? Jeg bruker bankkortet mitt på CEX, og der fremkommer det ikke av kontoutskrift at jeg har handlet krypto (kun at jeg har overført penger). Rapporterer Binance eller andre CEX inn hva du har kjøpt via deres systemer? [...]
Vis hele sitatet...
Hvis CEX er en seriøs exchange, så antar jeg at de vil utvevere kontoinformasjon ved forespørsel fra norske skattemyndigheter. Binance har iallefall skrevet at de ser frem til å samarbeide med norske skattemyndigheter når den tid kommer... Jeg tviler derimot på at dette er noe exchanges vil gjøre automatisk, men kun ved forespørsel fra myndigheter.

For en stund tilbake så jeg er veldig loka innlegg hvor noen hevdet at det må advokater til for å kreve dette utlevert, og at det blir for kostbart å gjøre med mindre man er bigtime storfisk under etterforskning...
Tviler litt på at det stemmer. Kan ikke se for meg at det er verre enn at Skatteetaten sender et formelt brev for å kreve dette.
Det kan sikkert også gjøres automatisk for alle som har en viss mengde innskudd i exchanges.

Som du påpeker, viser kontoutskrift bare at du har sendt penger dit, ikke hva som skjedde med pengene etterpå. Det må isåfall exchangen utlevere informasjon om. Jeg vil allikevel tippe at man isåfall må føre dette opp som formue, men korriger meg gjerne.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvis dette er tilfelle, så kan du gjøre det vanskeligere for myndighetene ved å kjøpe krypto via f.eks Revolut. Der omsettes krypto direkte i appen. Du kan også opprette virtuelle visakort via dem og bruke det til å overføre penger til CEX.
Vis hele sitatet...
Interessant. Jeg har ikke særlig kjennskap til Revolut, men hva mener du med at "krypto omsettes direkte i appen, og hvordan hindrer dette Skatteetaten i å få innsyn, om de skulle be om det hos Revolut?
Revolut skriver i sin Code of Conduct: "Be open and co-operative with regulators", så jeg antar de heller ikke er vonde å be, hvis de først skulle få en forespørsel.
Antar de lagrer all data om overføringer, virtuelle visakort o.l, siden dette åpenbart kan brukes for kriminell finansiering og hvitevasking.
Mulig jeg tar feil, men det er uansett et ekstra ledd Skatteetaten må gjennom, så det er kanskje ikke så dumt uansett?
Anonym bruker
"Sjokkert Drage"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Husk også at det er dere selv som er ansvarlig for å kunne dokumentere hva dere har/verdi hvis Skatteetaten spør. Det trenger ikke være verre enn at skatteetaten ser i valutaregisteret at det er overført penger til en exchange, så ber de om dokumentasjon. Om man da ikke oppgir noe troverdig vil de nok gjøre videre undersøkelser. Husk også at Skatteetaten kan kontrollere 10 år tilbake i tid. Verktøyene som er tilgjengelig for å "ta" folk med krypto blir nok bare bedre og bedre de neste 10 årene, og om de finner det før du oppgir det selv vanker det nok straffeskatt. Så jeg ville tatt en ekstra vurdering på om det er verdt å forsøke å komme seg unna.

Når det er sagt så er det verdien per 31.12 i inntektsåret som er det som skal oppgis i skattemeldingen. Dette i tillegg til at enhver transaksjon regnes som realisering av gevinst/tap. Det finnes verktøy for å holde styr på dette som fungerer ganske bra, bruk de.
Anonym bruker
"Full Gaupe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Husk også at det er dere selv som er ansvarlig for å kunne dokumentere hva dere har/verdi hvis Skatteetaten spør. Det trenger ikke være verre enn at skatteetaten ser i valutaregisteret at det er overført penger til en exchange, så ber de om dokumentasjon. Om man da ikke oppgir noe troverdig vil de nok gjøre videre undersøkelser. Husk også at Skatteetaten kan kontrollere 10 år tilbake i tid. Verktøyene som er tilgjengelig for å "ta" folk med krypto blir nok bare bedre og bedre de neste 10 årene, og om de finner det før du oppgir det selv vanker det nok straffeskatt. Så jeg ville tatt en ekstra vurdering på om det er verdt å forsøke å komme seg unna.
Vis hele sitatet...
Det er akkurat det jeg er redd for, hvordan skal man dokumentere at man har brukt crypto uten å kunne si hva man egentlig har betalt for? Tingen er at jeg kan gjerne føre inn det jeg har av krypto, jeg prøver ikke å lure meg unna skatt, men er redd for at de skal tro at jeg lyver siden beløpet jeg har er langt mindre enn det jeg har kjøpt for (siden jeg har brukt på darknet-handel).