Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 4319
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei.

Har fått med meg at en del folk i LAR nå får utskrevet Dolcontin isteden for subutex og metadon.
Er dette vanlig rundt hele landet, eller er Bergen ett steg foran resten når det kommer til hvilke medisiner som brukes?
jeg lurer på hvilke kriterier som eventuelt må fylles for å få Dolcontin hos LAR?

Vet flere også får benzodiazepiner, noe jeg har blitt seponert fra nylig, og har i den siste uken utviklet rykninger og sånn når jeg slapper av.
hvordan jeg burde gå frem for å beholde benzoen, er redd den korte nedtrappingen skal gi varige skader, får litt angst for at det utvikles til epilepsi og sånn.
Desverre ville jeg trodd at det blir en større utfordring å starte på Dolcontin i LAR fremfor Buprenorfin eller Buvidal.

Halveringstiden på Dolcontin er så kort at pasienten gjerne må ha med medisinen hjem, noe som ikke gir tilstrekkelig sikkerhet. Derfor er Dolcontin behandling ikke anbefalt. Det er også høyere risiko for respirasjonssvikt og overdose, samme med Metadon
Sitat av percocetfather Vis innlegg
Desverre ville jeg trodd at det blir en større utfordring å starte på Dolcontin i LAR fremfor Buprenorfin eller Buvidal.
Vis hele sitatet...


Vet denne tabellen ikke gir helt mening, men buprenorfin er plassert i bunnsjiktet
Sitat av syrebiten Vis innlegg


Vet denne tabellen ikke gir helt mening, men buprenorfin er plassert i bunnsjiktet
Vis hele sitatet...
Den tabellen der gir ikke mening, og da gir det ikke mening å vise til den for noen sak heller. Lightergass er langt under cannabis liksom.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg går allerede i LAR, skiftet fra 16mg subutex til 100mg metadon for ikke så lenge siden da subutex ikke gidde meg noe fra eller til, ikke engang ved 32mg klarte den å dekke noen behov, heldigvis har metadon vært som natt og dag i forhold, men morfin føles mye «sunnere» for kroppen og det virker mye bedre på smerte etter min mening
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Den grafen sier ikke så mye for meg. Rart hvor langt nede på listen butan og buprenorfin er, og cannabis blant toppsjiktet av verstinger.

Våknet nettopp av at jeg seilte bordet framover, sovnet mens jeg skulle poste replyen over. Våknet med ett rykk. :s
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Relevant Vis innlegg
Den tabellen der gir ikke mening, og da gir det ikke mening å vise til den for noen sak heller. Lightergass er langt under cannabis liksom.
Vis hele sitatet...
Ligthergass er jo LANGT mindre brukt en cannabis da?
Hva mener du med at 32mg Buprenorfin ikke gir deg noe fra eller til?
Er du fortsatt abstinens om du tar denne dosen?

Hva opplever du er forskjellen på en dag du tar Buprenorfin i forhold til en dag der du får Dolcontin?
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bergen ligger laaangt foran resten av Norge, vet også om flere som får Dolcontin av LAR bergen. Holder du selv til i Bergen?

Begrunnelsen for å få bytte må være plagsomme og vedvarende bivirkninger av nåværende medikament som går utover livskvaliteten.

Når det gjelder benzo så vet jeg også om flere som får dette ved siden av LAR medikamenter.

Du må forklare de symptomene du har og be om en lengre nedtrapping.

Heldigvis står nye LAR retningslinjer på trappen der det vektlegges både større valgfrihet av medikament( da også morfin preparater) samt mulighet for å stå på benzo fast ved siden av LAR medikamenter dersom gjentatte nedtrappingforsøk mislykkes
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Bergen ligger laaangt foran resten av Norge, vet også om flere som får Dolcontin av LAR bergen. Holder du selv til i Bergen?

Begrunnelsen for å få bytte må være plagsomme og vedvarende bivirkninger av nåværende medikament som går utover livskvaliteten.

Når det gjelder benzo så vet jeg også om flere som får dette ved siden av LAR medikamenter.

Du må forklare de symptomene du har og be om en lengre nedtrapping.

Heldigvis står nye LAR retningslinjer på trappen der det vektlegges både større valgfrihet av medikament( da også morfin preparater) samt mulighet for å stå på benzo fast ved siden av LAR medikamenter dersom gjentatte nedtrappingforsøk mislykkes
Vis hele sitatet...
Jeg går selv på buprenorfin og har skikkelige hovne hender som følge. Lar nekter meg å bytte da de mener dette ikke er så alvorlig som jeg mener. Men det går utover livskvaliteten min. Det er flaut men lar driter I pasientene sine.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Den tabellen der gir ikke mening, og da gir det ikke mening å vise til den for noen sak heller. Lightergass er langt under cannabis liksom.
Vis hele sitatet...
Så bare den dukka opp i en annen tråd...ja den var helt på tryne, fant jeg ut, etter å ha studert den littegrann
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Rede Gris"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
LAR medisinene er valgfritt for hver enkelt. Selv har jeg gått fra Metadon 120mg til Dolcontin 3x100mg x 2g dgl. Jeg ringte til LAR og sa jeg ønsket å bytte medikament. Og trengte ikke å begrunne dette. Det finnes en annen type morfinsulfat også, som heter SevreLong (LAR godkjent). Denne er type depot 24 timer. Den er foreløpig ikke å få tak i, men det ventes å endre seg etter pandemien.
Slettet innhold av adm.
Sist endret av Rinkert; 22. januar 2022 kl. 15:58. Grunn: Adm sletting
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av percocetfather Vis innlegg
Desverre ville jeg trodd at det blir en større utfordring å starte på Dolcontin i LAR fremfor Buprenorfin eller Buvidal.

Halveringstiden på Dolcontin er så kort at pasienten gjerne må ha med medisinen hjem, noe som ikke gir tilstrekkelig sikkerhet. Derfor er Dolcontin behandling ikke anbefalt. Det er også høyere risiko for respirasjonssvikt og overdose, samme med Metadon
Vis hele sitatet...
Utfordring ?
I de nye LAR retningslinjene har alle LAR pasienter valgfrihet når det gjelder medikament. Medikamentene det kan velges mellom er; Subutex (buprenorfin preparater), Metadon, Levometadon, Dolcontin, Sevre Long og Morfinhydroklorid (heroin). Sistnevnte må søkes om, og du må bo i nerheten av injeksjonsstedet.

Vedr. respirasjonssvikt, så er ikke det noe problem for stabile LAR pasienter. Sidemisbrukere derimot må nok finne seg i å hente daglig, eller kanskje også to ganger daglig.
Man skal huske at over 80% av LAR pasientene lever et normalt liv med familie og jobb. De siste 20% vil jeg kunne si at jeg er enig med problematikken du beskriver.
Jeg har selv vært LAR pasient i 9 år uten en eneste sprekk. Jeg står på Dolcontin 300mg x 2 pr dag. Jeg bruker Vival en sjelden gang, og henter ut en boks med 100tbl, en gang i året +/-. Intill 2020 hentet jeg medisinen 1 gang pr. uke, men har siden da fått det utlevert hver 14 dag. Hos meg er det fastlegen som ordner alt. Jeg prater med LAR 10 min hvert år (årsrapport).

Min erfaring med LAR er kun positiv.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
LAR medisinene er valgfritt for hver enkelt. Selv har jeg gått fra Metadon 120mg til Dolcontin 3x100mg x 2g dgl. Jeg ringte til LAR og sa jeg ønsket å bytte medikament. Og trengte ikke å begrunne dette. Det finnes en annen type morfinsulfat også, som heter SevreLong (LAR godkjent). Denne er type depot 24 timer. Den er foreløpig ikke å få tak i, men det ventes å endre seg etter pandemien.
Vis hele sitatet...
Lar medisinering er ikke valgfritt sånn uten videre. Det skal legges vekt på pasientens ønsker står det i retningslinjene. Men det er mange som sliter med å få bytte. Det kommer i stor grad an på legen din. Jeg er uansett håpefull om at det blir utvidet medikamentutvalg som med feks sevre long og at pasienter tas mer hensyn til istden for å bare anta at medisinen selges eller misbrukes. Vi får nå se
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Lar medisinering er ikke valgfritt sånn uten videre. Det skal legges vekt på pasientens ønsker står det i retningslinjene. Men det er mange som sliter med å få bytte. Det kommer i stor grad an på legen din. Jeg er uansett håpefull om at det blir utvidet medikamentutvalg som med feks sevre long og at pasienter tas mer hensyn til istden for å bare anta at medisinen selges eller misbrukes. Vi får nå se
Vis hele sitatet...
Ikke noe problem å få velge medikament her i Bergen iaf. Årsaken til at det ble Dolcontin er at Sevre long ikke er å få tak i.
Valgfriheten har vel med å gjøre hvor du står i behandlingsopplegget. Har vært stødig i mange år, og bytte til Dolcontin ble innvilget uten problem. Men som du sier. Vi får nå se. Som sagt, kun positive opplevelser med LAR (Bergen).
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Apropos Dolcontin, jeg fikk tak i denne 100 mg tabletten som skal innholde 100 mg men har aldri sett denne typen før.
Skal være en spansk leverandør eller fra Spania.
Noen på forumet som har vært borti denne tabletten før?
Se bilder lagt ved
Takker på forhånd for svar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Apropos Dolcontin, jeg fikk tak i denne 100 mg tabletten som skal innholde 100 mg men har aldri sett denne typen før.
Skal være en spansk leverandør eller fra Spania.
Noen på forumet som har vært borti denne tabletten før?
Se bilder lagt ved
Takker på forhånd for svar
Vis hele sitatet...
Ingen bilder her.
https://imma.gr/110676xb15aa

https://imma.gr/110677x42123
Sist endret av Gatelangsvandre; 3. februar 2022 kl. 12:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nå skal bildene være på plass, ny på forumet
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Ingen bilder her.
Vis hele sitatet...
Bilder lagt ut nå, de er brun/grønn
Står 100 mg på ene siden og ingenting på andre siden
Jeg går på buvidal og sliter fortsatt med sprekker på heroin når det nærmer seg påfyll. Jeg begynner å lure på om metadon er bedre for meg pga depresjon og at suget etter opiater aldri forsvinner. Sevrelong hadde seff vært optimalt når det skulle bli tilgjengelig. Ei venninne ser ut til å komme inn i HAB nå. Hun har deala og vært på gata i nesten 20 år så det blir spennende å se hvor natt og dag det blir
HAB kommer vel bare i tillegg til sidemisbruk? Jeg var/er heroinavhengig og går nå på Subutex. Personlig synes jeg ikke HAB er noen løsning for noen ting. Det er rett å slett bare for å slippe å bli panzer-abstinent når pengene tar slutt. De fleste i HAB supplerer jo det de får som medisin med gateheroin og benzo.

Når det gjelder å gå over til metadon ville jeg tenkt meg godt om hadde jeg vært deg. Metadon har mange bivirkninger. Mange legger på seg ekstremt og Svetter no sinnsykt. Itilegg er det et ganske Heavy stoff å gå på i lengden. At du sliter med at du sprekker og har russug kommer du nok dessverre til å måtte leve med resten av livet. Opiatavhengighet er ikke noe som er forbipasserende. Det blir lettere etterhvert, ja det blir det, men skyggen av ditt tidligere liv som opiatavhengig vil alltid være der. Den enkle flukten til en "problemfri" tilværelse kommer alltid til å melde seg når livet går deg imot.

Kan du ikke øke dosen på buvidal? Evt ta det oftere? Ellers ville jeg sett på alle andre løsninger enn HAB, Metadon og "kvote" (dolcontin).
Sitat av Sondre Vis innlegg
HAB kommer vel bare i tillegg til sidemisbruk? Jeg var/er heroinavhengig og går nå på Subutex. Personlig synes jeg ikke HAB er noen løsning for noen ting. Det er rett å slett bare for å slippe å bli panzer-abstinent når pengene tar slutt. De fleste i HAB supplerer jo det de får som medisin med gateheroin og benzo.

Når det gjelder å gå over til metadon ville jeg tenkt meg godt om hadde jeg vært deg. Metadon har mange bivirkninger. Mange legger på seg ekstremt og Svetter no sinnsykt. Itilegg er det et ganske Heavy stoff å gå på i lengden. At du sliter med at du sprekker og har russug kommer du nok dessverre til å måtte leve med resten av livet. Opiatavhengighet er ikke noe som er forbipasserende. Det blir lettere etterhvert, ja det blir det, men skyggen av ditt tidligere liv som opiatavhengig vil alltid være der. Den enkle flukten til en "problemfri" tilværelse kommer alltid til å melde seg når livet går deg imot.

Kan du ikke øke dosen på buvidal? Evt ta det oftere? Ellers ville jeg sett på alle andre løsninger enn HAB, Metadon og "kvote" (dolcontin).
Vis hele sitatet...
Før jeg begynte på buvidal hadde jeg jo subutex tabletter. Prøvd 16-24-32mg. Er jo faen ingen forskjell med den ceiling effekten. Jeg er bare dritt lei av depresjon og all faenskap så hvorfor ikke prøve noe annet? Metadon er kanskje ikke noe godt alternativ, men jeg føler meg ganske desperat om dagen. Vil helst ikke bli en av statistikken av menn i 30 åra som tar livet sitt til slutt.
@NodSquad metadon må jo være bedre enn depresjon og selvmordstanker. Støttes.
Absolutt hvis det er alternativet så er metadon selvfølgelig til ditt beste. Men det kommer ikke til å fjerne tankene dine om rus. Det er ingen medisin mot russug. Det er noe du bare må lære deg leve med. Det blir enklere med tiden. Jeg har akseptert at jeg heller vil leve et langt "kjedelig" liv, enn et kort euforisk et. Du burde finne samme tankegang
Sitat av Sondre Vis innlegg
Absolutt hvis det er alternativet så er metadon selvfølgelig til ditt beste. Men det kommer ikke til å fjerne tankene dine om rus. Det er ingen medisin mot russug. Det er noe du bare må lære deg leve med. Det blir enklere med tiden. Jeg har akseptert at jeg heller vil leve et langt "kjedelig" liv, enn et kort euforisk et. Du burde finne samme tankegang
Vis hele sitatet...
Slik jeg tenker nå er det at jeg må prøve det jeg kan sånn at jeg kan komme tilbake i jobb og få stabilisert den delen av livet. Og så kan jeg gradvis begynne på den medisinerte delen av livet mitt. Jeg har en bachelor grad innen spesialpedsgogikk og jeg vil bruke denne erfaringen til å nå fram til ungdom slik at de skal slippe å sitte her jeg gjør nå som 35 åring. Blitt 6 år uten jobb nå minus 8 mnd jeg jobbet hos rusomsorgen Frelsesarmeen for to år siden. Jeg må få trent regelmessig igjen, jeg må prøve å ta opp kontakten med gamle venner. Mye som skal gjøres men faen heller, depresjon kan gjøre en invalid ass. Før i tiden tenkte jeg at depresjon og angst bare var for svake mennesker. Men sorry ass, jeg er faen så sterk som fortsatt står.

På en eller annen måte skal jeg tilbake igjen. Jeg står fortsatt!
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Identisk Mink"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er Dolcontin det man får i heroin assistert behandling?
Nei, da får man heroin. Kan velge i pilleform, eller injeksjon med 100% ren farmasøytisk heroin fra Sveits.
Mvh
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei.

Har fått med meg at en del folk i LAR nå får utskrevet Dolcontin isteden for subutex og metadon.
Er dette vanlig rundt hele landet, eller er Bergen ett steg foran resten når det kommer til hvilke medisiner som brukes?
jeg lurer på hvilke kriterier som eventuelt må fylles for å få Dolcontin hos LAR?

Vet flere også får benzodiazepiner, noe jeg har blitt seponert fra nylig, og har i den siste uken utviklet rykninger og sånn når jeg slapper av.
hvordan jeg burde gå frem for å beholde benzoen, er redd den korte nedtrappingen skal gi varige skader, får litt angst for at det utvikles til epilepsi og sånn.
Vis hele sitatet...
Hei .jeg har vært i lar i maaange år. Det har gått opp og ned men siste fire år gått veldig bra. Nettopp gått fra metadon tabletter til dolcontin. 300mg *2 Foreløpig er jeg veldig fornøyd. For å få dolcontin krever lar stabil rusfrihet, og bivirkninger som gjør livskvaliteten dårligere fikk jeg beskjed om. Jeg får itillegg 80mg aduvanze daglig. Livet mitt er bedre enn noen gang 👍
Jeg kjenner to stk som går og ikke går på metadon. Han ene skifta til buividal fordi han la på seg mye, spiste mye dritt, sovna overalt og sjela hans var ikke der. Nå har han det bedre på buividal, men han har fortsatt heroin sug.

Han andre kompisen min går på metadon, han er deprimert og sover ofte på dagen. Blir så energiløs.

Har vurdert lar i noen år, men jeg tørr aldri ta steget da jeg er stygt redd for at jeg kommer til å angre.

Ville enten hatt buividal eller dolcontin. Men så har jeg hørt at du må ta urinprøver, og ikke får røyke cannabis engang? Går på aduvanz i tillegg og får ikke alternativt kjøre med begge stoffer i blodet.
Det er *deff ikke* blitt "vanlig" for Lar-brukere å kunne velge Dolcontin i tilegg til/istedet for buprenorfin/metadon nå heller nei....

Hadde meg nettopp min egen "slags kamp" med Lar nå for ca. 3 måneder siden ; Jeg er deff narkis (aldri nekta på at jeg liiiker opiater ❤️ ) ...samtidig er jeg uten tvil smertepasient siden jeg har en gammel treningsskade i korsryggen som blusser opp når jeg rører på meg.

Altså hver dag.

Likevel - for å gjøre en klassisk ord-diaré relativt kort ; Det jeg fikk beskjed om at Lar-legen uken etter at de nye retningslinjene tredde i kraft (og jeg hadde lest *svart på hvitt* at det skulle være større takhøyde for Dolcontin - ilag med at behandler nærmest sa det rett ut "det er ikke noe problem å få nå nei" - det Lar-legen min sa ;

"Slik det er nå er det ingen indikasjoner for å sette inn Dolcontin mot opiatavhengighet"

Og da hadde jeg vært til overlege på bygget noen dager før og hørt om (noen fåå) Lar-pasienter som står på det morfin-depot-preparatet og trodde det skulle bli såå lett å få 30mg Dolc 2x daglig.... ��


....den dag idag står jeg på 15mg Levometadon (dobbelt så sterkt som racemisk metadon) morgen, og 10mg Levometadon kveld - noe som i dose er langt langt mer enn hva 30+30mg Dolcontin ville ha blitt....

På meg virket det mest som at "joda vi vet vi har friere tøyler nå - men ingen av oss legene tør være den første..."


Og joda, jeg vet av folk i Lar som får Dolcontin i forbindelse med smerte-problematikk, en og annen pasient.

Jøss - det ble visst maks ord-diaré likevel dette

(Tileggsopplysning ; Er under Lar Øst, så dette er ikke "bare" en liten bondeplass som er ekstra treg heller)
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Koble deg på en bruker organisasjon som Pro LAR, de kan dette gamet veldig bra og kan hjelpe deg i møte med vanskelige LAR leger.