Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 5863
лунное затмение
Solaris's Avatar
Hva er de beste lovlige "våpnene" (lommelykt, stunguns osv.) for selvforsvar i Norge?
Sist endret av Solaris; 17. januar 2022 kl. 14:56.
En stein? Eller kvist eller ett eller annet random som ingen andre i verden regner som et våpen. For da er det ulovlig i Norge.
En kraftig lommelykt med strobefunksjon skal ikke undervurderes. Såklart bedre hvor mørkere det er, men det er veldig vanskelig å orientere hvor du er nøyaktig, og det er enklere å få inn slag, eller gå inn i kroppen på en som er blendet på den måten. De fleste lykter har relativt skarpe kanter som også kan brukes på bløte punkter på kroppen.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Sondre Vis innlegg
En stein? Eller kvist eller ett eller annet random som ingen andre i verden regner som et våpen.
Vis hele sitatet...
Jeg ville opplevd det som truende og tenkt at dette kunne være ment brukt som våpen hvis noen kom
mot meg med en kjepp. Er ikke så ofte det skjer i et bymiljø.
Og selv om en pinne teknisk sett ikke er et våpen så vil det vel i en eventuell straffesak (hvis man har slått ned noen)
bli lagt vekk på at stokken er brukt som et våpen og mest sannsynlig medbrakt tenkt som et våpen.
Doberman pinscher.
Sånn halvstort rundt batteri du har i knyttneven når du slår.
Skaff deg en cane corso
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ingenting!! Fordi du er plutselig den kriminelle om du gjør motstand med våpen "kraftigere" en motparten!!!
God kondis og joggesko.
Sprøyte med ketchup i. Skrik ut at du har HIV også
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Godt humør og rolig temperament så du kan gå vekk med stoltheten i behold uten å la deg terge av tullinger.
Alltid forsøke og deeskalere, ikke ta initiativ til vold osv osv.

Men om du virkelig trenger noe å beskytte deg med, på alvor, så er en liten kniv med godt grep noe som gjør deg ekstremt vanskelig å bli fysisk med.
Kan bekrefte at kniv er jævlig vanskelig/umulig å beskytte seg godt mot.
Forestill deg at du sloss med en fyr med kniv, hva stopper du stikkene med??? Det blir jo hender og armer, men du kan banne på at du blir skada.

Med det vil jeg si at det å gå med kniv er utrolig dumt. Er nok et par historier om relativt oppegående folk som har gjort noe dumt i affekt eller rus og blitt fengsla lenge.
Sist endret av krystallkongen; 17. januar 2022 kl. 18:58.
Mitt førstevalg vil nok være en 357Mag, men det blir det bokstavelig talt bråk av :-)

En taktisk paraply er nok ikke det dårligste konseptet: https://www.amazon.com/dp/B07959PG7W...ogi&th=1&psc=1
Om det er litt sent på kvelden så kan man vel bortforkare en svær maglite "lomme"lykt i værste fall. Blir du busta i å knekke noen over huet med den så er det nok du som blir taua uansett, dog.
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kraftig lommelykt og gode sko.
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen som har en god oppskrift på hjemmelaga "pepper" spray?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Noen som har en god oppskrift på hjemmelaga "pepper" spray?
Vis hele sitatet...
Grinf opp tørket habanero med cayenepepper og ha i en kremdispenser. Trøkk in patronen ret før bruk.
Bare å lære seg Bartitsu, min venn!

Bartitsu Coburg 2018

One handed snapping strikes
Sist endret av Herren med hatt; 17. januar 2022 kl. 21:01.
Stav som våpen er grovt undervurdert, uansett hvilken mote en hiver seg på
лунное затмение
Solaris's Avatar
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ingenting!! Fordi du er plutselig den kriminelle om du gjør motstand med våpen "kraftigere" en motparten!!!
Vis hele sitatet...
Jeg er kvinne så hadde i utgangspunktet overfall i baktankene, men det kommer jo ikke fram av posten altså...
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Stav som våpen er grovt undervurdert, uansett hvilken mote en hiver seg på
Vis hele sitatet...
Stokk, monokkel og flosshatt!
Sitat av Oprah Vis innlegg
Stokk, monokkel og flosshatt!
Vis hele sitatet...
Flosshatter er dessverre meget dyre, dog en god del billigere enn det var for et hundre år siden.

https://www.hattebutikken.no/hatter/...au-claque.html

Jeg holder meg derved til enten bowler eller en fedora. (Mange forveklser trilby-hatter med fedoraer, og de ferreste passer en trilby)

Monokler kan skaffes fremdeles, og jeg har en i min styrke.

Stokk er jeg enda på let etter, men skal nok finne en i en bruktbutikk en dag!

Beklager for å spore av tråden Det jeg prøvde å viste mer til var Bartitsu-stilen der man bruker hva enn man har med seg som våpen; ofte en paraply, stokk eller til og med lommebok.

Åja, jeg glemte nesten dette. Mobiltelefonen, som de fleste går med i dag, kan brukes som et våpen også.
Sist endret av Herren med hatt; 18. januar 2022 kl. 00:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
лунное затмение
Solaris's Avatar
Trådstarter
Sitat av Herren med hatt Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Gode gud! Det er noe av det verste jeg har sett - og jeg har sett mye!
Sitat av Herren med hatt Vis innlegg
Stokk er jeg enda på let etter, men skal nok finne en i en bruktbutikk en dag!
Vis hele sitatet...
Letetiden er over!
Den ultimate kampstokk!
Ingenting slår overfall med medisinskap på cv’n!
Sitat av Oprah Vis innlegg
Letetiden er over!
Den ultimate kampstokk!
Ingenting slår overfall med medisinskap på cv’n!
Vis hele sitatet...
Med ringeklokke attpåtil! Mangler bare et rør med blått blod i tilfelle jeg løper inn i en adel!
Sitat av Oprah Vis innlegg
Stokk, monokkel og flosshatt!
Vis hele sitatet...
Jeg har hatt lyst på en god spserstokk i cal. 410 i lang tid. Nå har jeg tilogmed rygg som kan forsvare stokk, så jeg får nesten begynne å lete etter et egnet hydraulikkrør...
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Jeg har hatt lyst på en god spserstokk i cal. 410 i lang tid. Nå har jeg tilogmed rygg som kan forsvare stokk, så jeg får nesten begynne å lete etter et egnet hydraulikkrør...
Vis hele sitatet...
Hør med hjelpemiddelsentralen i kommunen din om de har stokk.
Smører du litt ekstra på og har litt flaks kan det hende du får en sånn motorisert rullestol. I tillegg til luksusen ved å slippe å gå
bør det også fungere som ett slags selvforsvarsvåpen. Folk er rimelig psycho hvis de går til angrep på en forsvarsløs handicapet.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Jeg har hatt lyst på en god spserstokk i cal. 410 i lang tid. Nå har jeg tilogmed rygg som kan forsvare stokk, så jeg får nesten begynne å lete etter et egnet hydraulikkrør...
Vis hele sitatet...
Hjelpemiddelsentralen i kommunen din skal ha stokk, og de gir de bort ganske lett, men du må nok få en lapp fra legen først.

Ingen av de stokkene er særlig fine, mesteparten av dem likner krykker mere enn de likner stokker.
Det utgår, man må da ha en viss standard. Og siden den skal ha et hagleløp er det like greit å lage alt fra bunn.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Sitat av Solaris Vis innlegg
Hva er de beste lovlige "våpnene" (lommelykt, stunguns osv.) for selvforsvar i Norge?
Vis hele sitatet...
For ei jente: pepparspray, skrik og gode sko.

Ikkje begynn å slåss mot ein motstandar som er 20 kilo tyngre. Det er ein grunn til at det er vektklassar i all slags kampsport.
Sist endret av BrageP; 18. januar 2022 kl. 16:06.
Anonym bruker
"Grønn Bakkhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det finnes sånne alarmer som virkelig skriker ut når en trykker på det.
Det vil nok forvirre ovefallspersonen og vurdere å stikke av. Men da må en igjen være obs på at noen er etter deg.

Jente selv og går ofte sent hjem fra jobb i Oslo så har tenkt samme tanke selv.

Dette er kanskje mer forebyggende, men har en masse ting på seg, veske, paraply i hånden, telefon som du snakker i, så er du et vanligere "bytte", har hørt disse blir valgt bort.

Men det er selvforsvar alle kan lære og som kan redde deg, sjekk ut videoer på YouTube.
Ta gjerne kursing i selvforsvar. Våpen er ofte skummelt da det kan bli brukt mot deg selv, eller at du blir redd og bruker det uten at du burde.

Det er heller ikke lovlig med tazer og slikt for sivile i Norge så langt jeg vet, men det er utvilsomt avskrekkende å peke på noen med en sånn en.
Anonym bruker
"Sjuk Falk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
ganske lurt å binne et lite tau på balltre som du har en stor åpen løkke i andre enden så du fort kan feste balltreet fast i deg selv så du ikke mister det å får juling med det selv, jeg tror ikke jeg hadde turt å slå noen med et balltre om jeg ikke har det bunnet fast i megselv det er veldig fort gjort å miste når man prøver å slå så hardt man kan
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
ganske lurt å binne et lite tau på balltre som du har en stor åpen løkke i andre enden så du fort kan feste balltreet fast i deg selv så du ikke mister det å får juling med det selv, jeg tror ikke jeg hadde turt å slå noen med et balltre om jeg ikke har det bunnet fast i megselv det er veldig fort gjort å miste når man prøver å slå så hardt man kan
Vis hele sitatet...
Så kan du slå deg selv i svime når du glipper balltreet. Fysikk er festlig.
Anonym bruker
"Grønn Bakkhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ikke for å unnervurdere kvinner eller noen som helst. Men blir man overfalt og har et slags våpen på seg, så er nok sannsynligheten for at det blir brukt mot en selv veldig stor...
Sitat av Relevant Vis innlegg
Ta gjerne kursing i selvforsvar. Våpen er ofte skummelt da det kan bli brukt mot deg selv, eller at du blir redd og bruker det uten at du burde.

Det er heller ikke lovlig med tazer og slikt for sivile i Norge så langt jeg vet, men det er utvilsomt avskrekkende å peke på noen med en sånn en.
Vis hele sitatet...
Enig i at selvforsvar kan være lurt, men er nok ikke særlig effektivt. Om en først blir angrepet, da er det gjerne med våpen/kniv, da skal man være rimelig god til å forsvare seg.

Sånn "ulovlig" pepperspray er mitt tips, ingen ser om det er den ordentlige eller Clas Ohlson varianten. Og den svir noe inn i faen.
Det med at folk kan ta imot baltre med hånda for og så rive det ut av din løser du ved og gjøre enden din ruglete så den ikke er glatt ,så feller du inn noe skarp langs balltre ca på midten så når han tar tak og du drar så går hele håndflata hans til helvete. Jeg går aldri med noe slags våpen ute men hjemme oss meg selv vis noen skulle prøve seg så vil jeg helt klart bruke alt som er tilgjengelig for og bli kvitt trusselen . Da soner jeg eller i ettertid en og bli overfalt i mit eget hjem.
Sist endret av Sæd; 19. januar 2022 kl. 02:06.
Mange festlige forslag her altså. Hvem er det som går rundt med et balltre? Viss det er snakk om å beskytte seg innendørs bak ei dør for eksempel, eller å ha i bilen så kan det jo funke. Bare husk at å holde avstand er en viktig faktor, om man skal bruke det i en allerede eskalert situasjon. Det er lett å ta ifra noen et balltre på helt nært hold, og man vil ikke at det skal bli brukt mot seg selv. Batong er det litt verre med siden den er raskere, men det samme gjelder. En batong i seg selv gjør mye mindre skade, faktisk ikke så mye til å slå ut noen, om vi snakker om de minste teleskop batongene som mange skaffer seg, fra sverige. Synest faktisk det er litt latterlig å bruke det som selvforsvars våpen, med mindre du kan å sloss i tilleg da... Gå heller for knokejern, men husk at om du treffer riktig og hardt nok så har du et liv på samvittigheten som følge av kraniebrudd, men det samme gjelder jo ivertfall et balltre...
Sist endret av fjellape; 19. januar 2022 kl. 05:23.
åssen er loven med og forsvare seg i sitt eget hjem? vet at det er null toleranse så fort man er utenfor sin egen eiendom. da skal du helst bare legge deg ned i fosterstilling og ta imot ellers så risikerer du mye lenger straff en gjerningspersonen . hvorfor er det egentlig sånn absurd lov i norge? hvorfor har man ikke lov til og forsvare seg selv uten og bli straffet selv? er ganske sykt
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sæd Vis innlegg
åssen er loven med og forsvare seg i sitt eget hjem? vet at det er null toleranse så fort man er utenfor sin egen eiendom. da skal du helst bare legge deg ned i fosterstilling og ta imot ellers så risikerer du mye lenger straff en gjerningspersonen . hvorfor er det egentlig sånn absurd lov i norge? hvorfor har man ikke lov til og forsvare seg selv uten og bli straffet selv? er ganske sykt
Vis hele sitatet...
Rettsforståelsen din er gal.

https://lovdata.no/artikkel/ny_straf..._selvtekt/1562
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Vis hele sitatet...
takk , var ikke oppdatert med den ifra 2015 , og utifra hva andre sier så er det der ny informasjon. godt og vite at man i nødverge faktisk kan forsvare seg, det er betryggende.
Sist endret av Sæd; 19. januar 2022 kl. 12:22.
Sko/boots med pigger, noe alla disse:
https://www.ncgshop.com/p/?iid=283012746&pr=60.99

Du kan bruke belte ditt som en pisk.

Fylle en vannpistol med klorin. Selv vil jeg ikke anbefale dette. For hvis du treffer for eksempel øyne, så kan det bli permanente øyneskade.
Uansett hva slutt ikke motangrepet inntil trusselen er over. De rettslige konsekvensene får du ta i ettertid. Å bygge muskler og trene kampsport hjelper mye mer enn å bære våpen (spesielt juridisk). Langt hår hjelper heller ikke hvis du blir angrepet bakfra.

Mobilen, beltet, en skarp neglefil, parfyme/deodorant sprayboks osv. Ting man kan finne i en veske eller ryggsekk det er det du vil ha. Skal vi være helt i grenseland så ville jeg lagt en liten kjøkkenkniv (fortsatt i innpakning) med regning nederst. Saks, brevåpner, fyllepenn og strikkepinner er heller ikke umulig å ha med seg. Du må ha en grunn til å løpe rundt med ting som kan brukes som våpen. Telefon til 12.000 hjelper deg verken på akuttmottaket eller kirkegården.

Uansett hva du velger så må du vite hvordan du bruker det og at du har holdningen til det. Det krever at du trener på ett eller annet vis, kampsport er nok det enkleste. Hiver du inn noen vernesko som ser som Converse og en telefon så er du "fit to fight". Men hva enn du velger å ha med deg så bruk det flittig i hverdagen. Det hjelper enormt at kolleger, venner og familiemedlemmer kan bekrefte at du har gått rundt med favoritt fyllepennen i 5 år hvis du er siktet for grov vold eller drap.

Endring: Langt hår hjelper heller ikke hvis du blir angrepet bakfra. Kle deg normalt men tenk over hvordan du skal forsvare deg selv i de klærne. Høye hæler og lange, løse eller veldig trange klær hjelper lite.
Sist endret av Irradiated Fish; 21. januar 2022 kl. 22:11.