Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  81 25035
Jeg har begynt å sykle hver dag i stedet for å ta buss. Bygde meg en fixie av en gammel racing-sykkel. Nesten vedlikeholdsfri og veldig lett, så jeg kan bære den opp de fem etasjene i blokka der jeg bor. Brukt kanskje totalt 1000 på sykkelen. Jammen sparer jeg meg for abbonement på treningssenteret også.
Sist endret av Oslash; 21. august 2013 kl. 12:46.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av kameleon Vis innlegg
et tips til handling. stjel alltid med noe lite når du handler. for eks litt krydder. jeg går aldri ut av butikken uten å stjele en liten ting.
Vis hele sitatet...
Du verden du er smart. Det samme gjør jeg på dekkbutikker når jeg trenger dekk. Jeg putter 2 felger i hver lomme og sniker meg ut med felger i lommene til 20 000,-. Helt genialt ass. 18" felger i lomma er konge.
Trådstarter
Sitat av Spelevinken Vis innlegg
Jeg skjønner meg ikke helt på dere som prøver alt dere har med å overleve på nudler og vann isteden for få dere en jobb ved siden av skolen og leve skikkelig bra?

Jeg hadde en 50% stilling mens jeg gikk på høyskole, og da fikk jeg utbetalt rundt 11k hver måned, + stiped så hadde jeg ca 17k i måneden. Jeg hadde det drit fett. Jeg kunne spise ute hver dag, spandere på venner, legge igjen penger hver måned. Kjøpte alltid det jeg hadde lyst til.

De sier jo at student tiden skal være den kuleste tiden i livet ditt. Så isteden for å tilbringe den på å lage brød fra bunnen av, lese om tips og triks på hvordan man kan leve billigst mulig, osv (dere skjønner tegninga), så kan dere bruke den tiden på å jobbe i helga + en ukedag, så har dere masse tid og penger til overs.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke tid å jobbe mer enn et par timer i uka fordi jeg satser etter toppkarakter og med sosialt liv og studentforeninger som tar opp tid blir nok arbeid vanskelig. Og man trenger ikke masse penger for å ha det gøy heller...
Skaff deg en jobb
Evnt, bo billig.
Sist endret av SkyMarshal; 22. august 2013 kl. 21:43.
Ingen som har tenkt på å kjøpe protein pulver for protein behovet da? 1kg = 160kr,- på gymgrossisten.no
Pasta med tomatsaus: (Nok til ca 2 måltid)
Pasta 1kg à 10 kr/kg av merkene First Price og Coop.

Saus
Hakkede tomater 7kr/box = 7kr
Kjøttdeig 200g à ca 25kr/pk = 12
Krydres med hvitløk, basilikum, oregano, salt og pepper. Evt: Chili, Knorr kjøtt & grill, mm...

Totalt 29 kr for to måltid. Vil man spe på litt ekstra kan man kutte litt løk og paprika inn i sausen. Eventuelt litt olivenolje

---

De fleste grønnsaker kan kjøpes billigere på asiatiske dagligvarebutikker enn i de store kjedene. Samme gjelder f.eks. oljer, ris, hermetiske grønnsaker mm.

---

Man kan også unne seg litt luksus ved å legge alt kjøtt i marinade en dag i forveien. Alt man trenger er litt olje av en sort og MASSE krydder. Les på krydderpakkene og se hva de passer til så er det bare å slenge alt som frister oppi :P

---

Å krydre ris eller salte potet er billigere enn å bruke sauser

---

Invester i coop og trumf-kort ettersom man får mange gode medlemsfordeler og kuponger som ofte er gratise. Fikk nettopp gratis yoghurt av coop.
Sist endret av Katalysator; 22. august 2013 kl. 22:13.
Sitat av ynkey Vis innlegg
Jeg har ikke tid å jobbe mer enn et par timer i uka fordi jeg satser etter toppkarakter og med sosialt liv og studentforeninger som tar opp tid blir nok arbeid vanskelig. Og man trenger ikke masse penger for å ha det gøy heller...
Vis hele sitatet...
Dette høres merkelig ut. Det finnes ikke en student som ikke har 5-10 timer til overs i uka, å påstå noe annet er bare tull. Selv om du ønsker A i alle fag.
Trådstarter
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Dette høres merkelig ut. Det finnes ikke en student som ikke har 5-10 timer til overs i uka, å påstå noe annet er bare tull. Selv om du ønsker A i alle fag.
Vis hele sitatet...
Et par timer mente jeg ikke at var bare to, men pluss minus en kveld i uken. Dessverre viser erfaring at det er veldig vanskelig å finne seg en jobb som er så fleksibel og hvor man jobber så lite... De vil gjerne alle studenter ha, men jeg kan tenke meg en jobb som støttekontakt hvis jeg får til det
Sitat av Snuskungen Vis innlegg
denne summen forsvinner på studentavgift og studie saker. Pc er nødvendig og bøker og lignende, stol på meg disse samler seg opp. i tillegg for de fleste førstegangs studenter er det depositum å dekke og man får ikke støtte i løpet av sommeren hvor utgifter samler seg opp. Stol på meg pengene holder ikke.
Vis hele sitatet...
Depositum er noe man betaler kun én gang, og som man helst får igjen om man flytter. PC er også noe man helst ikke kjøper mer enn én av på en bachelor, muligens to på en master hvis man går en teknisk linje som har behov for litt regnekraft. Studieavgiften varierer litt, men for NTNU er den på mindre enn 1000kr per år (og alle pengene går tilbake igjen til studentene i form av tjenester).

Bøker kan derimot være dyre. Spesielt gjelder dette på linjer i høyere årskurs hvor opplaget på bøkene er så lavt at det tas ~1000kr per bok. Likevel er man ofte begrenset til 3-4 fag per semester, og det er mulig å kjøpe/selge bøker brukt om man er flink til å ta vare på dem. Bøker i førsteklasse har derimot ekstreme opplag og kan fås for 50-100kr brukt.

Manglende støtte om sommeren dekkes lett inn av en sommerjobb, og mange av masterlinjene krever uansett at du har noe relevant arbeidserfaring for å kunne få graden din. Alternativt kan man bo hjemme hos familie. En kort sommerjobb kan også lett bidra til å dekke inn en 3-4 husleier alene, eller dekke inn luksusvarer som laptop, sykkel eller merkeklær.

Det er også slik studenttilværelsen er tiltenkt. Man skal kunne overleve på lånet alene uten å ha noen sidejobb. Om sommeren skal man bo hjemme eller jobbe. Problemet er at husleien er en altfor stor del av kaka, og mange har ikke noe reelt valg når studentbyene er fulle og privatmarkedet koster dobbelt. Her må man derfor velge å spare og/eller skaffe seg en bi-inntekt. Personlig kan jeg anbefale å bli studentassisstent ved skolen du går på (om noe sånt tilbys), så får man betalt for å sitte på skolen og hjelpe andre studenter med å fullføre øvingene sine. Ofte har man tid til å studere selv mens man holder på, og man får repetert stoffet i det faget man assisterer i.
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Kjøp frosne grønnsaksblandinger. Koster rundt en 10kr. Hadde sikkert vært billigere å kjøpe grønnsakene selv og kutte dem, men dette er så mye lettere
Sitat av ynkey Vis innlegg
Jeg fant nettop en ny måte man kan spare litt penger på, når man finner ut at barberhøvelen begynner å lugge tar man en gammel, slitt(!) jeans og bruker den til å skjerpe opp barberhøvelen igjen. Da stryker man høvelen nedover jeansen (slik at du IKKE skjærer) og høvlene lugger ikke lengre, på den måten kan de leve omtrent dobbelt så lenge!

hvis du ikke skjønte kan du sikkert google jeans+shaving elns
Vis hele sitatet...
Hvis du ønsker å spare penger mtp barbering (og forøvrig få en enda bedre barbering) så kjøper du ordentlig høvel - såkalt safety razor.
Det er en viss startinvestering, men du får en grei høvel til 250 kr. Besparelsen ligger i såpe og blader. Blader er grisebillige i innkjøp og varer lenge (i følge barbershop.no koster Gilette 49 kroner bladet, varer i 2-4 uker, et rent barberblad koster 2,50 og varer omtrent like lenge). Barbersåpe er dyrere enn skum på boks, men varer 3-4 ganger så lenge.

Alternativt kjøper du en barberkniv - da er den eneste kostnaden senere såpe.
Jeg trenger noen tips til mat jeg kan lage uten kjøkken? Har bare en vask og kjøleskap.
Trådstarter
Jeg vil kanskje anbefale å kjøpe inn en primus eller en sånn liten hyttestekeplate (du kan noen ganger finne de billige på loppemarked eller bruktbutikker) du kan lage enormt mye mer bare med en stekeplate. Eventuelt kan du kjøpe en sånn raw food tullekokebok
Sitat av doseren Vis innlegg
Alternativt kjøper du en barberkniv - da er den eneste kostnaden senere såpe.
Vis hele sitatet...
og plaster

Her er forresten en god youtube playlist for de som vurderer å begynne med tradisjonell våtbarbering

http://www.youtube.com/playlist?list=PL2DB6D82F52BA7608
Middagstips: Wok med svinekjøtt. Kjøp pakke med frosne wokgrønnsaker på Rema til 13,90,-
På kiwi får du 350 gram strimla svinekjøtt til 22,90,-
Får også sånn sweet chili saus ganske billig på Rema Hvis du har råd kan du gjøre woken ytterliggere digg med sesamolje og soyasaus. Krydre med salt, pepper, MSG, hvitløk etc. Kan også hive oppi noe kokosmelk og karri-krydder for en annen variant. Veldig mange typer wok å lage
Ja, tunfisk boks med olje og grov pasta.

:-) Bruk bare et "ark" med toilet papir:
Brett papiret I 4 og riv toppen av den ene kant, da vil du få et hull som du kan bruke til en finger. :-)
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tror jeg gjør noe feil. Skjønner ikke hvordan det går med et budsjett på 500,- måneden. Er på 2k halvveis i måneden allerede.
Sitat av dinosauren Vis innlegg
Tror jeg gjør noe feil. Skjønner ikke hvordan det går med et budsjett på 500,- måneden. Er på 2k halvveis i måneden allerede.
Vis hele sitatet...
500 kr. er vel kanskje i minste laget hvis du ikke bedriver dumpsterdiving utenom.

1-1500 kr. er fult gjennomførbart. Handle 2 ganger i mnd. Da vet du hva du skal ha på butikken. Coop OBS er en fin ting. Selv så handler jeg alltid kjøtt etter hvor de har tilbud.

Kiwi har ofte biff eller finere stykker av svin til 17 kr. pakken i helgene. Hamstrer ofte litt der, spesielt om de har pepperbiff.

Havregryn til frokost og kvelds sparer deg for mange kroner lever du på et trangt budsjett, for det er tross alt det du gjør. Når du allerede har brukt 2000 kr. på på 14 dager så vil jeg påstå at du ikke en gang har forsøkt.

Meget mulig det er mat utenom, da er du tilgitt.
Mat bør man sette av mer enn 500kr\mnd til. Minst 1000kr om man skal kunne leve noenlunde riktig næringsmessig.

Brød, ost og skinke aleine koster ca 400 i måneden. Skal man ha 3 middager i uken, kan en regne med å nå opptil de siste 600 uten problemer. Da har man ingen frihet utenom heller, så som kebab i helgene, burger når man har lyst, baggis eller brus på jobben\skolen....

Nei, mat er grunnsteinen og der bør man sette av det som må til for at en skal fungere skikkelig... 500 i måneden er uholdbart på lang sikt. Det er en grunn til at fremdeles ingen har kommet opp med et næringsrikt og gjennomført matprogram her enda.
Brukt 2200,- på 3 uker nå. Problemet er at jeg bor et ganske øde sted med kun én butikk, så har ikke luksusen av å velge hva jeg vil. Har ikke akkurat problemer med penger, men trenger ikke bruke mer enn nødvendig.
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Middagstips: Wok med svinekjøtt. Kjøp pakke med frosne wokgrønnsaker på Rema til 13,90,-
På kiwi får du 350 gram strimla svinekjøtt til 22,90,-
Vis hele sitatet...
Vil du gjøre det enda billigere, så kjøper du rent svinekjøtt og strimler det heller selv
Sitat av Taurean Vis innlegg
Mat bør man sette av mer enn 500kr\mnd til. Minst 1000kr om man skal kunne leve noenlunde riktig næringsmessig.

Brød, ost og skinke aleine koster ca 400 i måneden. Skal man ha 3 middager i uken, kan en regne med å nå opptil de siste 600 uten problemer. Da har man ingen frihet utenom heller, så som kebab i helgene, burger når man har lyst, baggis eller brus på jobben\skolen....

Nei, mat er grunnsteinen og der bør man sette av det som må til for at en skal fungere skikkelig... 500 i måneden er uholdbart på lang sikt. Det er en grunn til at fremdeles ingen har kommet opp med et næringsrikt og gjennomført matprogram her enda.
Vis hele sitatet...
Bytt ut brød med havregryn/lignende sunne frokostblandinger så sparer du endel der.
Sunt som faen og metter som bare det.
Sist endret av Bombasa; 8. september 2013 kl. 19:10.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Fra 19.08 til 16.09 har jeg så langt brukt 2927,54 kr på mat... Ikkje bra.
På tide med en forandring tror jeg.
Sitter i skrivende stund og nyter billig med god mat, lapskaus!
400 på brød, ost og skinke? halver alt du bruker på brød hvis du begynner å lage eget brød. Kjøp sånn brød på 1-2-3 pakker. I tillegg kan man kjøpe ost på tilbud hvis man finner, jeg kjøpte nylig 3 kg ost for 150,- og da har jeg jo ost for noen måneder.
Frankrikes Solkonge
Jeg og samboeren har et matbudsjett på 2500 i måneden. Gjennomsnittelig bruker vi rundt 500-600 i uka på mat. Et tips er å kjøpe i store kvanta i tillegg til planlegging av hva du skal ha til middag hver uke. Impulskjøp er noe av det som trekker mest på kontoen. Lag en handleliste over hva du trenger til uka til de forskjellige planlagte middagene. Handle inn tørrvarer som ris, pasta, spaghetti, i tillegg til et stort utvalg med krydder. Hos oss går det mye basilikum, dill, hvitløkspulver og karri, samt salt og pepper.

Når det kommer til matlaging, så er det noen matvarer som kan være kjekt å alltid ha i kjøleskap eller kjøkkenskap.

Hvitløk: Øker kvaliteten på smaken i supper, marinader, gryter, wok og sauser. Holder også leeenge i kjøleskapet
Olje: Trenger vel egentlig ikke nevne, men denne er uunværlig når det kommer til steking og marinader.
Soyasaus: Legger til denne på grunn av marinade. Sett god smak på god mat.
Krydder: Jeg har allerede nevnt basilikum, dill, hvitløkspuler, karri, salt og pepper
Løk: Sett mer smak på kjøttdeig, saus og ris ved å steke den blank før du tilsetter resterende ingredienser.
Poteter: Stek, gratiner, kok, friter, bak, mos poteter
Mel: Fint hvis du skal bake pizzadeig, rundstykker o.l. eller for å lage baser til sauser. For grovere deig, kjøp grovere meltyper
Ris: Kjøp en 5 kilos-pose. 'nuff said
Kylling: En hel, rå, fryst kylling koster 47 kr/kg. Kjøper du billigste ferdigoppskjært ligger prislappen på 97 kr/kg for 4 fileter. Ulempen med fryst kylling er tiden det tar å tine. Til gjengjeld tar det kun 10 minutter å skjære opp, mange videoer om hvordan man skjærer opp kyllingen på nett. Da får du to store fileter og to lår. Skroget veier knapt 150-200g, så du sitter igjen med 800-900 gram spiselig kylling.

Utstyr som kan være kjekt å ha på kjøkkenet
Vakuumpakker: Koster en tusenlapp på Lefdal, noe dyrere på Elkjøp. Helt nydelig å ha. Vakuumpakk alt fra kjøtt til gryter til grønnsaker, ja, til og med sauser! Øker holdbarheten opptil fire ganger i kjøleskap.
Sodastream: Sparer sykt mye i forhold til å kjøpe brus på butikken. En flaske med konsentrat koster ca. 59 kr, en gassflaske som gir 60 liter brus for 150 kr. En flaske konsentrat holder til 12 liter, så totalprisen per liter brus blir under 8 kroner.
Stavmikser: Mos, visp og hakk med supreme speed!
Sist endret av BaDomTss; 16. september 2013 kl. 22:00.
Jeg tror også jeg må legge om vanene. Drikker brus for 200 kroner eller mer hver uke.

For å ikke snakke om hvor mye man må ete hvis man skal ha 200gram proteiner om dagen. Det blir sykt mye kjøtt, egg (opptill 10 om dagen) og protein pulver.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Jeg tror også jeg må legge om vanene. Drikker brus for 200 kroner eller mer hver uke.
Vis hele sitatet...
Ja, det må du. Brus er noe svineri, ikke bare for økonomien.

Sitat av uaexed Vis innlegg
For å ikke snakke om hvor mye man må ete hvis man skal ha 200gram proteiner om dagen. Det blir sykt mye kjøtt, egg (opptill 10 om dagen) og protein pulver.
Vis hele sitatet...
Neida. Kjøp deg fem bokser med tunfisk så har du proteiner så det holder for en dag. Kjør det i en blender med litt eplejuice, smaker godt.
Sist endret av stagg; 17. september 2013 kl. 02:25.
Sitat av stagg Vis innlegg
Neida. Kjøp deg fem bokser med tunfisk så har du proteiner så det holder for en dag. Kjør det i en blender med litt eplejuice, smaker godt.
Vis hele sitatet...
Tunfisk og eple smoothie... Mmhmmmm
Kan komme med noen tips til matretter som funker fett for meg.

1) Makaroni, Pastasaus og kjøttdeig. Utrolig lett og lage, utrolig godt og holder sulten unna. Makaroni og pastasaus koster nesten ingenting og holder i en ukes tid. Litt usikker på kjøttdeig da jeg får det meste av kjøtt hjemmefra.

2) Ris, kjøttdeig og kulturmelk. Også utrolig lett å lage, og veldig godt.

3) Omletett med fiskekaker. Usikker på om det er nok næring til en middag, men rakst å lage om du ikke orker å lage noe stort noe.

Jeg er en ubruklig person på kjøkkenet, så lager bare det raskeste og letteste maten.
Sitat av stagg Vis innlegg


Neida. Kjøp deg fem bokser med tunfisk så har du proteiner så det holder for en dag. Kjør det i en blender med litt eplejuice, smaker godt.
Vis hele sitatet...
Det er mye kvikksølv i Tunfisk, så det er ikke bra å spise mengder av det. Over tid. http://www.forskning.no/artikler/2010/desember/272851