Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 9984
Hei,

Jeg har en venninne som i påvente av NAV sliter med en hissig husvert.

Hun får penger en gang i løpet av denne uken, men som dere sikkert skjønner skulle husleie vært betalt for to dager siden. Han truer nå med utkastelse.

Det er ikke første gang det er noen dager for sent.

Burde jeg låne penger for å låne henne penger, eller er det unødvendig å stresse med dette?

EDIT: Om det spiller noen rolle så er hun alenemor.
Sist endret av Tøffetom; 2. september 2013 kl. 11:17.
Lønner seg aldri å være ærlig i slike saker. Selv om det er ens eget ansvar at pengene skal komme frem, funker det bedre å skylde på banken, nettet, glemt nettbankbrikke eller så hvis det er snakk om så få dager. For å ha grunnlag for tvangsutkastelse må vel uansett utleier sende en purring med 14 dagers frist for å betale leie +purregebyr.

Hadde jeg vært henne vil jeg dog tilbudt utleier å betale en halv mndleie eller så som forskuddsleie når jeg hadde litt ekstra penger for å få litt slingringsmonn om NAV ofte er sene med utbetalinger.
Sist endret av legalize_it; 2. september 2013 kl. 11:24.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Hei,

Jeg har en venninne som i påvente av NAV sliter med en hissig husvert.

Hun får penger en gang i løpet av denne uken, men som dere sikkert skjønner skulle husleie vært betalt for to dager siden. Han truer nå med utkastelse.

Det er ikke første gang det er noen dager for sent.

Burde jeg låne penger for å låne henne penger, eller er det unødvendig å stresse med dette?

EDIT: Om det spiller noen rolle så er hun alenemor.
Vis hele sitatet...
Ganske sikker på at det er "vanskelig" å kaste ut noen i Norge. Hvertfall hvis det kun er snakk om noen få dager. Ut ifra egen erfaring, vil ikke huseier ha mulighet til å gjøre venninnen din hjemløs pga av noen dager.
Sitat av Smoearn Vis innlegg
Ganske sikker på at det er "vanskelig" å kaste ut noen i Norge. Hvertfall hvis det kun er snakk om noen få dager. Ut ifra egen erfaring, vil ikke huseier ha mulighet til å gjøre venninnen din hjemløs pga av noen dager.
Vis hele sitatet...
Dette er det jeg føler meg "ganske sikker" på og. Samtidig vil jeg ikke se en som kommer til meg for hjelp ender opp som hjemløs fordi jeg var "ganske sikker" på at hun ikke trengte det.

Så håper noen som er "helt sikker" kan bekrefte eller avkrefte dette.
Sist endret av Tøffetom; 2. september 2013 kl. 11:28.
Huseier har ikke anledning til å kaste henne ut for ubetalt husleie før etter 6 måneder. Om hun er et par dager forsinket eller ikke betaler husleie på 2 måneder har ingenting å si.
Sitat av doseren Vis innlegg
Huseier har ikke anledning til å kaste henne ut for ubetalt husleie før etter 6 måneder. Om hun er et par dager forsinket eller ikke betaler husleie på 2 måneder har ingenting å si.
Vis hele sitatet...
Tusen takk.

Jeg vet at du vet hva du snakker om, men jeg skulle gjerne hatt kilder å sende videre til venninnen min som hun kan videreformidle til husvert. Om du ikke gidder setter jeg pris på om du peker meg i rett retning.
Niks, vanskelig å kaste folk ut. Hvis det er sånn at hun er KUN to dager etter fristen, så er det ikke noe argument for huseier, på noen-som-helst-måte!

Videre, hvis hun da virkelig får penger, kommer hun til gjøre opp for seg, ..bare i etterkant.
Dette må da vel være en luguber avtale hvis husleien IKKE kan vente en liten uke!? Eller er dette leieforholdet avtalt muntlig imellom vert og leier?
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Niks, vanskelig å kaste folk ut. Hvis det er sånn at hun er KUN to dager etter fristen, så er det ikke noe argument for huseier, på noen-som-helst-måte!

Videre, hvis hun da virkelig får penger, kommer hun til gjøre opp for seg, ..bare i etterkant.
Dette må da vel være en luguber avtale hvis husleien IKKE kan vente en liten uke!? Eller er dette leieforholdet avtalt muntlig imellom vert og leier?
Vis hele sitatet...
Huseier har vel også regninger som skal betales ? Husleie kan jo være et ganske stort beløp som han forventet å få, skjønner godt han blir irritert / hissig.
Sitat av dggr Vis innlegg
Huseier har vel også regninger som skal betales ? Husleie kan jo være et ganske stort beløp som han forventet å få, skjønner godt han blir irritert / hissig.
Vis hele sitatet...
Det er klart. Men til sånne ting har man jo depositumet/forskuddsleie, eller enda bedre så kan sånne ting avklares imellom leier og eier før avtale signeres. Da f.eks at huseieren trenger de pengene den og den datoen, og at det kan ikke gis mye rom for forsinkelser.

I tillegg til før en kontrakt signeres, er det en stor fordel om huseier og leietaker har en god kommunikasjon seg imellom, og at det ikke ligger mistenksomhet der.
Er plenty med både jævlige leietakere og mongolide utleiere der ute.
Sitat av dggr Vis innlegg
Huseier har vel også regninger som skal betales ? Husleie kan jo være et ganske stort beløp som han forventet å få, skjønner godt han blir irritert / hissig.
Vis hele sitatet...
Han burde aldri blitt en utleier hvis han ikke takler to dagers forsinkelser.

Onkelen min mottok ikke betaling på 6 måneder av leieboeren, og selv etter så lang tid så var det ikke bare-bare å få hevet kødden ut av huset.

To dager er ingenting. Be huseier klappe igjen, pengene kommer snart.
Sist endret av Bombasa; 2. september 2013 kl. 12:35.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Han burde aldri blitt en utleier hvis han ikke takler to dagers forsinkelser.

Onkelen min mottok ikke betaling på 6 måneder av leieboeren, og selv etter så lang tid så var det ikke bare-bare å få hevet kødden ut av huset.

To dager er ingenting. Be huseier klappe igjen, pengene kommer snart.
Vis hele sitatet...
It is done.

Takk til dere alle.
Sitat av doseren Vis innlegg
Huseier har ikke anledning til å kaste henne ut for ubetalt husleie før etter 6 måneder. Om hun er et par dager forsinket eller ikke betaler husleie på 2 måneder har ingenting å si.
Vis hele sitatet...
Kilde? Høres jævlig usannsynlig ut.
Finner så mye rart om man søker litt, men det her går igjen når jeg leser.

"Varsel om utkastelse
Enhver utkastelse starter med at utleier sender et varsel om at utkastelse vil bli begjært om du ikke retter deg etter varselet innen 14 dager.

Er det skyldig leie som er grunnlaget, vil det følge at du må betale det du skylder innen 14 dager for å unngå at utkastelsesbegjæring blir sendt.

Er leietiden utløpt eller oppsigelse akseptert, vil det følge at du må flytte innen 14 dager.

Namsmannen - varsler og frister
Etter 14 dager kan utleier levere inn en begjæring om utkastelse til namsmannen.

Deretter vil du få melding fra namsmannen om at begjæringen er mottatt. Du får 14 dager på å komme med innvendinger mot begjæringen.

Ved betalingsmislighold kan mulige innsigelser være at du av lovlige grunner har holdt tilbake hele eller deler av husleien.

Ved leieslutt kan innsigelser gå på at det er inngått avtale om fornyelse eller at du har bodd mer enn 3 måneder etter opprinnelig leieslutt uten å ha mottatt oppfordring om å flytte.

Det kan også være at leietidens lengde ikke samsvarer med husleielovens regler. I slike tilfelle regnes kontrakten som tidsubestemt.

Der oppsigelsen danner grunnlaget for utkastelsen, kan innsigelser være at du har protestert innen fristen eller at oppsigelsen ikke oppfyller formkravene i husleieloven.

Dersom du ikke har noen rettslig holdbare innsigelser mot begjæringen, vil namsmannen ved utløpet av de 14 dagene fastsette en dato for gjennomføring av utkastelsenSPAM. Utkastelsen settes gjerne 2 uker frem i tid. Du vil få skriftlig informasjonSPAM om tidspunktet.
"

http://www.utkastelse.no/artikler/ny...tkastelse.html

Uansett, så bør det gå greit bare hun betaler i uka her. Glad jeg har en ok huseier. Manglet 2000 kr. på husleia sist mnd. Ga beskjed, betalte ei uke etterpå. Fikk beskjed om at det gikk helt fint så lenge jeg ga beskjed på forhånd.
Sist endret av stagg; 2. september 2013 kl. 13:36.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Kilde? Høres jævlig usannsynlig ut.
Vis hele sitatet...
Hvis man ikke har inntatt en utkastelsesklausul i leiekontrakten, eller man ikke har noen skriftlig leiekontrakt overhodet, må man støtte seg til tvangsfullbyrdelseslovens regler som gjelder utkastelse etter heving av leiekontrakten på grunn av vesentlig mislighold fra leietaker side.

For at det skal foreligge vesentlig mislighold skal det mer til enn noen dager eller ukers forsinkelse med betalingen. Normalt kreves det at leietaker ikke har betalt leie de siste tre til fire måneder til tross for purringer. Dette viser hvor viktig det er at utleier har en utkastelsesklausul i leiekontrakten.
Vis hele sitatet...
Ikke 6 måneder som ble hevdet tidligere i tråden, men fremdeles mye lengre enn et par dager over tiden som trådstarter skriver om.


Kilde: http://www.juss.info/utkastelse-av-leietaker/
My bad, surret det litt sammen med regelverk for borettslag.

Uansett, som man nå har fått flere kilder på - det tar tid før en utkastelse kan iverksettes, og ved enkeltstående tilfeller kan utkastelsen uansett avbrytes ved at man innbetaler skyldig beløp.

Forøvrig, huseier kan ikke benytte depositum til å gjøre opp for skyldig husleie før utkastelse er gjennomført eller leieforholdet er opphørt. Uten dom har aldri utleier disposisjonsrett over depositumet, mens leier har "passiv" disposisjon - Hvis h*n melder til banken at depositumet skal utbetales får utleier 1 måned til å protestere før depositumet utbetales.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Tusen takk.

Jeg vet at du vet hva du snakker om, (...)
Vis hele sitatet...
Takk for den!
Sitat av s1gh Vis innlegg
Ikke 6 måneder som ble hevdet tidligere i tråden, men fremdeles mye lengre enn et par dager over tiden som trådstarter skriver om.


Kilde: http://www.juss.info/utkastelse-av-leietaker/
Vis hele sitatet...
Dette gjelder dersom det ikke er inngått kontrakt med utkastelsesklausul, men takk, det var nytt for meg.
Sist endret av Rusmisbrukeren; 2. september 2013 kl. 14:52.
Dette lukter 'sosialklientallerig': utleier er ikke irritert fordi leia er to dager forsinka, men fordi det leietaker venter på penger fra NAV. Hadde hun venta på penger fra sin rike onkel i Amerika, eller rett og slett glemt å betale, så hadde det trolig vært greit. Litt som at noen bilister ser seg tvunget til å kjøre forbi alle biler med en L i bakruta, uavhengig av farten de holder - de har en mental sperre som tilsier at 'L' == 'kjører alltid for sakte, uansett'. Fakta er uinteressant for slike mennesker, det lar seg irritere.

Jeg tror de liker det.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Dette lukter 'sosialklientallerig': utleier er ikke irritert fordi leia er to dager forsinka, men fordi det leietaker venter på penger fra NAV. Hadde hun venta på penger fra sin rike onkel i Amerika, eller rett og slett glemt å betale, så hadde det trolig vært greit. Litt som at noen bilister ser seg tvunget til å kjøre forbi alle biler med en L i bakruta, uavhengig av farten de holder - de har en mental sperre som tilsier at 'L' == 'kjører alltid for sakte, uansett'. Fakta er uinteressant for slike mennesker, det lar seg irritere.

Jeg tror de liker det.
Vis hele sitatet...
+1 på denne!
Skjedd meg med to husverter. Makan til idioter.
Du snakker om at du skal låne penger for å låne henne penger. Hvorfor kan hun ikke låne penger selv? Det er jo bare snakk om en uke?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Du snakker om at du skal låne penger for å låne henne penger. Hvorfor kan hun ikke låne penger selv? Det er jo bare snakk om en uke?
Vis hele sitatet...
Offtopic, men kanskje leietakeren ikke kjenner noen som har mulighet til å låne ut et slikt beløp, mens ts gjør det?
Hva med banken? Kredittkort? Det kastes jo etter oss.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hva med banken? Kredittkort? Det kastes jo etter oss.
Vis hele sitatet...
Vel, joda, men ikke så mye om all inntekten din kommer fra NAV.

Om jeg har problemer med husleie, eller er redd for at den kan bli forsinket så tar jeg kontakt med huseier med en gang. Så lenge huseier opplever at det ikke er pga. duste prioritering, eller får en god prognose på når pengene skal være på konto, så er de stort sett greie. Målet er jo å få pengene.

Grunnen til at det er sånn er at folk som må på NAV for å få penger OFTERE er døgenikter en dem som jobber 5 dager i uka. Ikke alle, ikke de fleste, men flere- Og utleier har sikkert støtt på noen av disse før.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Det er klart. Men til sånne ting har man jo depositumet/forskuddsleie, eller enda bedre så kan sånne ting avklares imellom leier og eier før avtale signeres. Da f.eks at huseieren trenger de pengene den og den datoen, og at det kan ikke gis mye rom for forsinkelser.

I tillegg til før en kontrakt signeres, er det en stor fordel om huseier og leietaker har en god kommunikasjon seg imellom, og at det ikke ligger mistenksomhet der.
Er plenty med både jævlige leietakere og mongolide utleiere der ute.
Vis hele sitatet...
Plenty med mongoloide folk her også ser det ut til.

Depositum er ikke til for å brukes fordi leietager er forsinket med å betale husleie.

Når folk har gjort en avtale er det rett og rimelig at den blir fulgt. Hvorfor synes du det er greit at huseier må vente noen dager? Hvordan ville du likt det hvis lønnen din alltid kom for sent?

Hva er poenget med å få inn i avtalen at "det kan ikke gis mye rom for forsinkelser". Det gis IKKE rom for forsinkelser. Eller synes du at det burde stå at husleie skal betales ca./helst i begynnelsen av måneden?

Ofte er det greit å tenke seg *litt* etter før man åpner munnen eller trykker på tastaturet.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Du snakker om at du skal låne penger for å låne henne penger. Hvorfor kan hun ikke låne penger selv? Det er jo bare snakk om en uke?
Vis hele sitatet...
Det er ikke alle som har bekjente som kan låne dem femsifferede beløp på dagen..

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Dette lukter 'sosialklientallerig': utleier er ikke irritert fordi leia er to dager forsinka, men fordi det leietaker venter på penger fra NAV. Hadde hun venta på penger fra sin rike onkel i Amerika, eller rett og slett glemt å betale, så hadde det trolig vært greit. Litt som at noen bilister ser seg tvunget til å kjøre forbi alle biler med en L i bakruta, uavhengig av farten de holder - de har en mental sperre som tilsier at 'L' == 'kjører alltid for sakte, uansett'. Fakta er uinteressant for slike mennesker, det lar seg irritere.

Jeg tror de liker det.
Vis hele sitatet...
Nå er vel alenemødre som mottar penger fra NAV ikke nødvendigvis snyltere.

Men jeg ser absolutt poenget ditt, og det er selvsagt ikke noen selvfølge at folk ser nyanser her.

..Alt i alt er dette konklusjonen jeg har dratt så langt; Så lenge beløpet er betalt innen 14 dager er det ingen ting husvert kan gjøre annet enn å irritere seg...?

Og selv ved senere innbetaling så er det ikke verre enn at han er et skritt lenger på vei mot en eventuell utkastelse ved senere episoder..?
Sist endret av Tøffetom; 2. september 2013 kl. 18:35.
Tøffetom: Okay, ser den. Jeg anbefaler at du som har bedre pengevett, lærer henne om økonomi. Sett deg ned og forklar, tilby deg å ta kontroll over økonomien og skape oversikt. Enkle grep, som tar liten tid. For eksempel sette av 3 timer hver uke til å holde oversikt.

1) Skrive ned faste utgifter

2) Skrive ned faste inntekter

3) Skrive ned varierende utgifter (Innkjøp), jobbe med hvordan få ting billigere, men opprettholde kvalitet på f.eks. matvarer.

4) Planlegge alt av utgifter, få ned impulskjøp.

Nøkkelen ligger i planlegging, som med alt annet i livet. Snu om tankegangen, snu om livet.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Tøffetom: Okay, ser den. Jeg anbefaler at du som har bedre pengevett, lærer henne om økonomi. Sett deg ned og forklar, tilby deg å ta kontroll over økonomien og skape oversikt. Enkle grep, som tar liten tid. For eksempel sette av 3 timer hver uke til å holde oversikt.

1) Skrive ned faste utgifter

2) Skrive ned faste inntekter

3) Skrive ned varierende utgifter (Innkjøp), jobbe med hvordan få ting billigere, men opprettholde kvalitet på f.eks. matvarer.

4) Planlegge alt av utgifter, få ned impulskjøp.

Nøkkelen ligger i planlegging, som med alt annet i livet. Snu om tankegangen, snu om livet.
Vis hele sitatet...
Det er dessverre ikke så enkelt når man må forholde seg til NAV, for der er det så mye uforutsigbarhet og drit. Hva om du har stålkontroll på den magre økonomien du har, men så får plutselig en kødd det for seg at det er en feil i saken din (det trenger det ikke å være) og plutselig får du bare halvparten av det du skal, hvis noe? Så må man klage, bli ignorert, purre, klage, mase og krangle, og så få beskjed om at pengene kommer neste måned. Skal ikke si at dette skjedde nå, men jeg har sett nok av slike ting til å vite hvor dritt dette systemet er. La meg gi deg et eksempel fra en annen kant: har du barn med Downs syndrom må du hvert år bevise at barnet ikke har blitt kurert for sin kromosomfeil, ellers mister du støtten. Firkanttankegangen som ligger bak et slikt krav er så grensesprengende at det er vanskelig å ta inn over seg - alle vet jo at genetiske feil ikke blir borte av seg selv, "men sånn er systemet". Det finnes derfor ingen faste inntekter med NAV, bare faste utgifter. Og selvsagt, plutselige, uforutsette og brutale utgifter som kaster seg over deg når du minst trenger det - de finnes de også.
Dere har begge gode poenger som jeg er svært enig i.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Tøffetom: Okay, ser den. Jeg anbefaler at du som har bedre pengevett, lærer henne om økonomi. Sett deg ned og forklar, tilby deg å ta kontroll over økonomien og skape oversikt. Enkle grep, som tar liten tid. For eksempel sette av 3 timer hver uke til å holde oversikt.

1) Skrive ned faste utgifter

2) Skrive ned faste inntekter

3) Skrive ned varierende utgifter (Innkjøp), jobbe med hvordan få ting billigere, men opprettholde kvalitet på f.eks. matvarer.

4) Planlegge alt av utgifter, få ned impulskjøp.

Nøkkelen ligger i planlegging, som med alt annet i livet. Snu om tankegangen, snu om livet.
Vis hele sitatet...
Vi jobber allerede med akkurat dette Problemet derimot:

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det er dessverre ikke så enkelt når man må forholde seg til NAV, for der er det så mye uforutsigbarhet og drit. Hva om du har stålkontroll på den magre økonomien du har, men så får plutselig en kødd det for seg at det er en feil i saken din (det trenger det ikke å være) og plutselig får du bare halvparten av det du skal, hvis noe? Så må man klage, bli ignorert, purre, klage, mase og krangle, og så få beskjed om at pengene kommer neste måned. Skal ikke si at dette skjedde nå, men jeg har sett nok av slike ting til å vite hvor dritt dette systemet er. La meg gi deg et eksempel fra en annen kant: har du barn med Downs syndrom må du hvert år bevise at barnet ikke har blitt kurert for sin kromosomfeil, ellers mister du støtten. Firkanttankegangen som ligger bak et slikt krav er så grensesprengende at det er vanskelig å ta inn over seg - alle vet jo at genetiske feil ikke blir borte av seg selv, "men sånn er systemet". Det finnes derfor ingen faste inntekter med NAV, bare faste utgifter. Og selvsagt, plutselige, uforutsette og brutale utgifter som kaster seg over deg når du minst trenger det - de finnes de også.
Vis hele sitatet...
Denne stakkars alenemoren fikk sist utbetaling 19.06. Det var 12 000 kroner.

I det tidsrommet har hun hatt over 30 000 å betale i husleie alene..

Og nå fikk hun nettopp avslag for krisehjelp, siden hun tross alt skal få penger igjen mot slutten av denne måneden.

Hadde det ikke vært for at hun har fått hjelp hadde hun hverken hatt leilighet eller mat å gi datteren. Syntes det er rimelig hårreisende.
Jeg liker ikke å oppfordre til svart jobb, men her kan det kanskje være positivt..

Hva med noen vaskejobber?

Er barnet gammelt nok til å få pass, sånn at hun kan få jobbet?

Prøv å tenk planlegging i alle aspekter av livet ... Da blir alt lettere over tid Men tror på at det er vanskelig for henne når ho har et barn aleine.

Det er flott å lese om at du hjelper et annet menneske! Du har bra verdier!
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg liker ikke å oppfordre til svart jobb, men her kan det kanskje være positivt..

Hva med noen vaskejobber?

Er barnet gammelt nok til å få pass, sånn at hun kan få jobbet?

Prøv å tenk planlegging i alle aspekter av livet ... Da blir alt lettere over tid Men tror på at det er vanskelig for henne når ho har et barn aleine.

Det er flott å lese om at du hjelper et annet menneske! Du har bra verdier!
Vis hele sitatet...
Takk for det

Barnet går i barnehage og er 3 år.

Hun går på skole. Tiden hennes går altså med til geskjefter som ikke gir annen inntekt enn den hun får i form av stipend, overgangsstønad (?), studielån, barnebidrag -og nå i dette unntakstilfellet; sosialen. Med andre ord avhenger alt av skjemavelde og at de rette papirene flyttes til de rette stedene.

Når hun får etterbetalt ytelsene vil hun ha mer enn nok penger til å gjøre opp for alt av gjeld og ubetalte regninger, men det er utrolig surt at hun plutselig skal måtte låne penger for at datteren skal få mat fordi NAV roter ting til. Når hun attpåtil blir truet med utkastelse så blir det fort ganske mye. Heldigvis godt å høre at hun som leieboer ikke kan kastes på gaten pga en ukes for sen husleie.
Sist endret av Tøffetom; 5. september 2013 kl. 11:45.
reiner me at hu klare å snakke me han så leige ut ringe eller snakke med han. fjes mot fjes. å forklare kaffor pengene ikke kommer til rett tid å sette datoen fra nav.fra pengene komme inn på kontoen til husleiga komme på hans konto. har aldri hatt problemer me siden eg har fått fra ein fast fra arbeids givar.... siden hu har hatt samme problem før så vett hu nok ka tid pengene kommer inn
Det må gå minst 2 månader innan de kan kalla in namnsman till utkastelse. Enligt husleiloven har de ingen rätt förrän först 2:a månadens förfall att ens nämna ordet utkastelse. Tingen är om det är försenat väldigt många gånger så har dem rätt att förhöra sig hos namnsman om det är grundlag för att kasta ut leier.

Men ikke utan och varsla leietaker.