Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  206 25517
http://www.dagbladet.no/2011/11/29/n...epet/19210612/

Dete mener jeg er helt på tryne, hva mener dere?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av kaixlaiv Vis innlegg
Dete mener jeg er helt på tryne, hva mener dere?
Vis hele sitatet...
Kva grunnlag har du, som antakeleg aldri har møtt fyren, og antakeleg ikkje har omfattande erfaring frå psykiatrien, for å sei at konklusjonen i rapporten er feil?
Ingen her på freak.no er i stand til å vurdere om Breivik er strafferettslig tilregnelig eller ikke. Om man synes dette er helt på trynet, er det uten grunnlag. Punktum.
Dette kom jo ikke som et sjokk. Det er nesten en selvfølge at en mann som er så syk i hodet at han kaldblodig dreper 77 mennesker er psykisk syk...
Dersom de mener de, de som har undersøkt ham og kjenner ham og slikt, så tror jeg på det.
Det har jo forsåvidt ingen ting å si. Han kommer aldri til å slippe ut uansett hvor han havner.
jeg ble iallefall "kjempe sjokkert"...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva grunnlag har du, som antakeleg aldri har møtt fyren, og antakeleg ikkje har omfattande erfaring frå psykiatrien, for å sei at konklusjonen i rapporten er feil?
Vis hele sitatet...
Fordi da er det en liten sjengs at han kan komme ut etter 3 år.
Sitat av kaixlaiv Vis innlegg
Fordi da er det en liten sjengs at han kan komme ut etter 3 år.
Vis hele sitatet...
Nei, hvor i all verden har du hørt det? Du må ikke tro på alt de store gutta på skolen forteller deg, kompis...
Sist endret av Stinson; 29. november 2011 kl. 13:35.
Sitat av Stinson Vis innlegg
Nei, hvor i all verden har du hørt det? Du må ikke tro på alt de store gutta på skolen forteller deg, kompis...
Vis hele sitatet...
http://live.vgtv.no/?eventId=44

jeg sier ikke at han kommer ut etter 3 år men det er mulig.
Sist endret av kaixlaiv; 29. november 2011 kl. 13:36.
Hvis målet er å holde ham i forvaring lengst mulig er dette en god løsning.
Først får han 21 år, deretter forlenges forvaringen hvert femte år.
Breivik kan da i teorien sitte i fengsel livet ut.
Sitat av kaixlaiv Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Når man blir dømt til tvunget psykisk helsevern der man vil ta stilling til om han har blitt frisk nok til å slippe ut hvert tredje år. Dette er en del av norsk lov, og handler om rettsikkerhet. Hvis ABB blir konkludert frisk nok til å slippe ut av psykiatrien tre år frem i tid blir han selvfølgelig ikke sluppet ut på gata, men han blir heller flyttet til en fengselsanstalt. Da vil han etter all sannsynlighet bli dømt til 21 års forvaring. Forvaring fungerer slik at den hele tiden kan fornyes, og han vil sitte fengslet livet ut.
Sist endret av Stinson; 29. november 2011 kl. 13:38.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av kaixlaiv Vis innlegg
Fordi da er det en liten sjengs at han kan komme ut etter 3 år.
Vis hele sitatet...
Og fordi det er ein teoretisk sjans for det så er konklusjonen gal?

Det er kanskje difor det er uavhengige som utfører vurderinga? For vurderinga skal jo vitterleg vere basert på faglege vurderinger, og ikkje kor avskyeleg ein person måtte vere.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Hvis målet er å holde ham i forvaring lengst mulig er dette en god løsning.
Først får han 21 år, deretter forlenges forvaringen hvert femte år.
Breivik kan da i teorien sitte i fengsel livet ut.
Vis hele sitatet...
Utilregnelige får ikke fengsel eller forvaring, men behandling på sikkerhetspsykiatrisk avdeling.

Forøvrig synes jeg dette var overraskende. Min oppfatning av mannen er at han er relativt normal.
Sist endret av hafnor; 29. november 2011 kl. 13:40.
Sitat av hafnor Vis innlegg
Utilregnelige får ikke fengsel eller forvaring, men behandling på sikkerhetspsykiatrisk avdeling.
Vis hele sitatet...
Er det så stor forskjell mellom forvaring og sikkerhetspsykiatrisk avdeling?
Sitat av VG.no
Dersom Breivik blir erklært frisk etter behandlingen på sykehus vil han enten slippes ut i samfunnet eller overføres til ordinær fengselsstraff.
Vis hele sitatet...
er ikke sikkert det blir noe fengsel på han i det hele tatt.
Sitat av Luci Tristis Vis innlegg
er ikke sikkert det blir noe fengsel på han i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Dette er bare teoretisk bullshit fra søppelavisa VG. Selvfølgelig vil han ikke bli sluppet ut på gata etter 3 år på Brøset, alle skjønner jo at det kommer ikke samfunnet til å tillate. Kanskje det er en liten promille av en mulighet i teorien, men alle med en viss logisk sans skjønner jo at det aldri i verden kommer til å bli reelt.
At han ble erklært utilregnelig var vel egentlig ingen overraskelse. Særlig med tanke på alle tingene som skjedde da han var barn.. Overgrep, han hadde vel heller få venner. Mange ting som har satt spor i huet hans..
Sitat av Stinson Vis innlegg
Dette er bare teoretisk bullshit fra søppelavisa VG. Selvfølgelig vil han ikke bli sluppet ut på gata etter 3 år på Brøset, alle skjønner jo at det kommer ikke samfunnet til å tillate. Kanskje det er en liten promille av en mulighet i teorien, men alle med en viss logisk sans skjønner jo at det aldri i verden kommer til å bli reelt.
Vis hele sitatet...
Enig, hvert tredje år må han bli revurdert av psykriatere for å se om han er "frisk nok" til samfunnet.
Jeg tviler på at han vil bli vurdert til å slippe ut, noen gang.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Er det så stor forskjell mellom forvaring og sikkerhetspsykiatrisk avdeling?
Vis hele sitatet...
Både ja og nei. Jeg jobber selv på spesialpsykiatrisk avdeling på Ahus som miljøarbeider, og der har vi alt fra drapsmenn til voldtektsmenn, alle med kjennetegn at de er syke og trenger behandling.

En straffedømt for eksempel får først innvilget permisjon etter å ha sonet 1/3 av straffen, mens de samme reglene ikke får anvendelse for personer idømt tvunget psykisk helsevern. Men på andre områder er vi strengere.
Sitter med en rekke psykologstudenter, og vi er alle overrasket over konklusjonen. Forutsatt at Breivik har oppført seg på samme måte i samtaler med dem som i avhør og i manifestet, så tror vi rettspsykiaterne har satt kriteriet for psykose et lite stykke fra der vi ville gjort det.

Det er noe underlig at en person som er såpass strukturert og instrumentell rasjonell over mange år skal bli kategorisert som psykotisk. Ser fram til videre utfylling av informasjon fra rapporten.
Det er så mye om og men og dritt rundt denne saken, de bruker så mye penger og ressurser når alle vet at han kommer til å sitte i fengsel helt til han dør.
Sitat av Lootfisk Vis innlegg
Det er noe underlig at en person som er såpass strukturert og instrumentell rasjonell over mange år skal bli kategorisert som psykotisk. Ser fram til videre utfylling av informasjon fra rapporten.
Vis hele sitatet...
Du har misforstått totalt. ABB har fremstått som veldig strukturert og rasjonell i både sitt såkalte "manifest" og ovenfor politiet i avhør. At en person oppfører seg på denne måten utelukker på ingen måte at han er psykotisk. Psykopater er ofte velykkede og velfungerende i samfunnet. For meg har oppføreselen hans hele tiden vært for god til å være sant, og jeg har hele tiden tenkt at denne mannen er virkelig en psykopat. Tror dere må logge av nff og heller lese litt om det skal bli psykologer av dere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Det er så mye om og men og dritt rundt denne saken, de bruker så mye penger og ressurser når alle vet at han kommer til å sitte i fengsel helt til han dør.
Vis hele sitatet...
Så difor skal vi kaste rettsstaten på dør? Her er jo du bekymra for eit langt mindre, rettmessig inngrep - men å bure nokon inne utan lov og dom ser du ikkje problemer med?
Sitat av Lootfisk Vis innlegg
Sitter med en rekke psykologstudenter, og vi er alle overrasket over konklusjonen. Forutsatt at Breivik har oppført seg på samme måte i samtaler med dem som i avhør og i manifestet, så tror vi rettspsykiaterne har satt kriteriet for psykose et lite stykke fra der vi ville gjort det.

Det er noe underlig at en person som er såpass strukturert og instrumentell rasjonell over mange år skal bli kategorisert som psykotisk. Ser fram til videre utfylling av informasjon fra rapporten.
Vis hele sitatet...
Samme synes jeg. Vi snatt akkurat å snakket om det samme. Blir interessant å følge med videre hva de går ut med i denne saken.
Sitat av hafnor Vis innlegg
Min oppfatning av mannen er at han er relativt normal.
Vis hele sitatet...
Du har prata veldig mye med Breivik eller siden du vet at han er normal? Elendig tråd om noe som blåses til de grader opp av media. Han kommer til å sitte inne resten av livet uansett.
Rapporten er kun veiledende, og dommeren kan velge å se bort i fra denne.

(VG Nett) Selv om Anders Behring Breivik også av den medisinske kommisjonen kommer til å bli erklært utilregnelig vil saken mot ham likevel bli avviklet som om det skulle ha vært en ordinær straffesak.
Vis hele sitatet...
Kilde
Sitat av Stinson Vis innlegg
Du har misforstått totalt. ABB har fremstått som veldig strukturert og rasjonell i både sitt såkalte "manifest" og ovenfor politiet i avhør. At en person oppfører seg på denne måten utelukker på ingen måte at han er psykotisk. Psykopater er ofte velykkede og velfungerende i samfunnet. For meg har oppføreselen hans hele tiden vært for god til å være sant, og jeg har hele tiden tenkt at denne mannen er virkelig en psykopat. Tror dere må logge av nff og heller lese litt om det skal bli psykologer av dere.
Vis hele sitatet...
Nå må du huske å skille begrepene psykose og psykopat fra hverandre. De har egentlig ingen verdens ting å gjøre med hverandre. Det er svært, svært mange som er psykotiske uten å være psykopater - og motsatt.
Jeg syns det er rart at man kan planlegge dette i over 9 år, utføre det hele, uten å bli oppdaget av PST, og så vise seg å være strafferettslig utilregnelig.
Sitat av LiveUpdates100 Vis innlegg
Nå må du huske å skille begrepene psykose og psykopat fra hverandre. De har egentlig ingen verdens ting å gjøre med hverandre. Det er svært, svært mange som er psykotiske uten å være psykopater - og motsatt.
Vis hele sitatet...
Det er jeg klar over, men ABB er både psykotisk og en psykopat.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
En overraskende konklusjon for alle tenker jeg, men det er godt at ikke psykiaterne dømmer, det er tross alt dommerne.

Resultatet av rettsaken(e) kan bli noe helt annet, selvom han er blitt erklært utilregnelig, ettersom dommerne selv bestemmer hva slags straff han skal få, dette uavhengig av hva psykiaterne sa. Psykiaternes rapporter er vel en pekepinn for retten, kan man si.

Og vi vet jo alle at handlinger begått av personer som har en selvforskyldt rus faktisk kan straffes.

(ref til: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/o...artid=10097287 )

Dvs at Breivik var fullt klar over hva han skulle gjøre, men måtte dope seg for å klare å utføre det å skyte alle disse ungdommene. Jeg tror han er en psykopat, men en oppegående psykopat som måtte vekk fra tanken på hva han skulle gjøre ved å dope seg. Han planla det i lang tid, han var smart, organisert og målrettet. Hvordan han kan være strafferetslig utilregnelig vil jeg høre fra de kyndige menneskene.

Jeg mener han bør sone i fengsel for det han gjorde, det er hva han
fortjener. For min del hadde det ikke gjort noe med lethal injection heller, men det er tross alt Norge.
Sist endret av Kusetjuv; 29. november 2011 kl. 13:58.
Sitat av LiveUpdates100 Vis innlegg
Det vet du intet om.
Det er du som igjen og igjen tar helt feil i postene dine. Slashdot er soleklart den personen som kommer med mest korrekt informasjon i denne tråden.
Vis hele sitatet...
Den kliniske definisjone av psykose er vel i all hovedsak å miste litt kontakt med virkeligheten. En hver normal person skjønner at ABB har mistet bakkegrepet når han iskaldt skyter barn på kloss hold. At en person er psykotisk betyr jo bare at en person lider av psykose. Ergo, han er begge deler.
Sitat av ViceR Vis innlegg
Jeg syns det er rart at man kan planlegge dette i over 9 år, utføre det hele, uten å bli oppdaget av PST, og så vise seg å være strafferettslig utilregnelig.
Vis hele sitatet...
Nr.1: Han ble oppdaget av PST.

Nr.2: Hvordan skal de vite hva du planlegger? Skal de konfiskere alle blyanter og tanker?

Nr.3: Å være strafferettslig utilregnelig, betyr ikke at du kjører rullestol og knivstikker alle du ser.
Sitat av Stinson Vis innlegg
At en person er psykotisk betyr jo bare at en person lider av psykose. Ergo, han er begge deler.
Vis hele sitatet...
Helt, helt feil.

Edit: Nå er jeg usikker på om du mener at han automatisk er psykopat når han er psykotisk? Det sa du i forrige post.

Men ja, at man er psykotisk betyr at man lider av psykose. Men det var ikke det vi var uenige om.
Sist endret av LiveUpdates100; 29. november 2011 kl. 14:00.
Sitat av LiveUpdates100 Vis innlegg
Helt, helt feil.

Edit: Nå er jeg usikker på om du mener at han automatisk er psykopat når han er psykotisk? Det sa du i forrige post.
Vis hele sitatet...
Da kan jo du forklare hva som er rett da.
Sitat av Stinson Vis innlegg
Du har misforstått totalt. ABB har fremstått som veldig strukturert og rasjonell i både sitt såkalte "manifest" og ovenfor politiet i avhør. At en person oppfører seg på denne måten utelukker på ingen måte at han er psykotisk. Psykopater er ofte velykkede og velfungerende i samfunnet. For meg har oppføreselen hans hele tiden vært for god til å være sant, og jeg har hele tiden tenkt at denne mannen er virkelig en psykopat. Tror dere må logge av nff og heller lese litt om det skal bli psykologer av dere.
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke å være psykotisk for å være psykopat. Psykopater er ofte velfungerende i samfunnet. Psykotiske mennesker vil man kunne avsløre, siden disse ikke har kontakt med virkeligheten eller oppfører seg rasjonelt.

Han kan derimot har personlighetstrekk som kan virke psykopatiske. Henry Rinnan hadde f.eks. klare sadistiske trekk, og dette blandet med narsisstiske trekk, gjorde ham til en av Norges mest fryktede torturister under krigen.
Sitat av LiveUpdates100 Vis innlegg
Helt, helt feil.

Edit: Nå er jeg usikker på om du mener at han automatisk er psykopat når han er psykotisk? Det sa du i forrige post.

Men ja, at man er psykotisk betyr at man lider av psykose. Men det var ikke det vi var uenige om.
Vis hele sitatet...
Definisjonen på en psykopat er jo veldig bred. Har ingen fagbøker her jeg sitter nå, men om jeg husker riktig er mangel på empati og en dyssosial personlighetsforsyrrelse relevante stikkord her, og det er vel udiskutabelt at ABB lider av begge disse. Sitter på telefonen nå, så var litt vanskelig å gjøre research. ABB var absolutt velfungerende i samfunnet.
Sist endret av Stinson; 29. november 2011 kl. 14:03.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Hvor føkkings dum er du?
Det er en person som har drept over 70 mennesker og tilstått han har gjort det.
Skal du trekke inn mer irrelevante ting, eller innser du hvor usaklig og dum du virker for oss andre?
Vis hele sitatet...
Det er jo fint at du angrip meg, og ikkje påstandane mine. Men jau, rettsstaten er faktisk noko av det viktigaste ved samfunnet vi har. Staten skal ikkje bure oss inne utan lov og dom. Det skal vi aldri gjere unntak frå. Gjer vi det, senkar vi oss ned på eit nivå eg ikkje har aksept for; nivået Breivik vil ha oss på.
En psykotisk person kan eksempelvis se personer og høre stemmer som ikke er der. Ekstrem psykose kan sammenlignes med en LSD-trip.

En psykopat derimot, er eksempelvis en person med inngående kunnskap i psykiatri, og som bruker sin kunnskap om menneskers tankegang for å lure de til egen vinning. Han har som regel ingen empati og har nærmest utelukkende en kynisk tankegang til sine medmennesker. Han er stort sett interessert i å utnytte og ha makt over sine medmennesker.
Sist endret av LiveUpdates100; 29. november 2011 kl. 14:08.
Sitat av LiveUpdates100 Vis innlegg
En psykotisk person kan eksempelvis se personer og høre stemmer som ikke er der. Ekstrem psykose kan sammenlignes med en LCD-trip.

En psykopat derimot, er eksempelvis en person med inngående kunnskap i psykiatri, og som bruker sin kunnskap om menneskers tankegang for å lure de til egen vinning. Han har som regel ingen empati og har nærmest utelukkende en kynisk tankegang til sine medmennesker. Han er stort sett interessert i å utnytte og ha makt over sine medmennesker.
Vis hele sitatet...
Noen kilder på at psykose kan minne om LSD?

Det er jo akkurat det jeg sier, og dette er jo omtrent definisjonen på ABB...
Sist endret av Stinson; 29. november 2011 kl. 14:10.
Her er direktesending for de som ikke har fått med seg det. http://live.vgtv.no/?eventId=44
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
De sier jo han var psykotisk i gjerningsøyeblikket, men det må jo da være forskyldt av rusen? Eller cocktail da som de kalte det.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
De sier jo han var psykotisk i gjerningsøyeblikket, men det må jo da være forskyldt av rusen? Eller cocktail da som de kalte det.
Vis hele sitatet...
Å være påvirket av selvforskyldt rus gjør deg ikke utilregnelig.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
De sier jo han var psykotisk i gjerningsøyeblikket, men det må jo da være forskyldt av rusen? Eller cocktail da som de kalte det.
Vis hele sitatet...
Schizofren. Så han er nok psykotisk hele tiden, ikke bare under gjerningen.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av 4Virtous Vis innlegg
Å være påvirket av selvforskyldt rus gjør deg ikke utilregnelig.
Vis hele sitatet...
Så hvorfor sier de da at han er utilregnelig?
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Så hvorfor sier de da at han er utilregnelig?
Vis hele sitatet...
Da er det jo åpenbart at det ikke er pga at han dopet seg da, vet du.
De sier at han er paranoid schizofren
Sitat av slashdot Vis innlegg
Men jau, rettsstaten er faktisk noko av det viktigaste ved samfunnet vi har. Staten skal ikkje bure oss inne utan lov og dom. Det skal vi aldri gjere unntak frå. Gjer vi det, senkar vi oss ned på eit nivå eg ikkje har aksept for; nivået Breivik vil ha oss på.
Vis hele sitatet...
Jepp, og det er _dette_ mange dessverre ikke forstår. Jeg er glad dette blir gjort på en skikkelig måte, slik det skal bli gjort. Nå får vi bare vente i spenning etter mer informasjon.

Jeg beklager til alle jeg kritiserte for å være "gal" etter å se ham/høre stemmen hans i "stemmen til Breivik-tråden", for jeg er gal etter å høre hvordan dette går/følge med på saken. Spennende"
Psykisk syk eller ikke, sperr han inne et sted og kast nøkkelen, fengsel eller en mental celle spiler forsåvidt ingen rolle, det er min mening...
Han vil nok aldri slippe ut. Ikke fordi han er en fare for samfunnet, men fordi at samfunnet er en fare for han.
Uansett om ABB er gal eller ikke, så må vi legge vekk de hatske følelsene for fyren, og gi han en rettferdig dom. Selv om han har derpt 77 mennesker, betyr ikke det at vi skal hive han i fengsel og la han råtne der, selv om det sikkert er det mange ønsker.. Om han var psykotisk under det hele og ikke blir strafferettslig tilregnelig så må man gå ut i fra det, og som sagt gi han det han har krav på. Det er uansett umulig for oss å vite, og bør derfor stole på de som faktisk har vurdert fyren.