Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 9184
Hei og god morgen alle sammen jeg er en gutt på 16, som registrerte meg her nå nylig og har bestemt meg for å skrive ett aldri så lite innlegg om hva cannabis hjelper meg med og hvorfor jeg røyker det. jeg skriver både for min skyld og fordi jeg gjerne vil høre hva dere sier om mitt synspunkt på saken

jeg begynte litt smått i begynnelsen, noen helger her og der. etterhvert litt i ukedagene helt til det eskalerte til mer jevnlig røyking, opptil 3-4 gangen i uken og et par ganger på skolen også. jeg ser på dette som en del av livstilen min nå og for min del vil jeg si det bare har virket positivt på både psyken og tankegangen min. tobakksrøyken derimot er skadelig og dette er jeg veldig bevist på (vurderer å investere i vaporizer).

jeg kan begynne med å sammenligne hvordan jeg opplevde hasj da jeg begynte i september-oktober ifjor. hvordan jeg i begynnelsen bare opplevde det som en sinnsykt deilig rus, og hvordan jeg nå har lært meg ved mer erfaring å trekke ut mening og oppnå forskjellige saker og ting når jeg røyker. Da både filosofisk, spirituellt og hvordan jeg mye lettere finner åpenbare løsninger på problemer, da speisellt personlige problemer.

de første 5-6-7 første gangene jeg røyket, opplevde jeg eufori jeg aldri hadde følt før, det var så deilig å bare sitte der og ha ekstrem latterkrampe og bare le med kompisene dine. husker hvordan jeg kunne sitte der, kjeften stappet full av potetgull som du ikke får svelget på sikkert 3 minutter fordi du bare ler. hvordan vi trudde pizzaen ble svidd etter den hadde stått i ovnen i sikkert 50 minutter, men så viser det seg at den har stått i 5. hvordan kroppen min føltes ut som en karusell som tøydes og bøydes alle veier. ekstremt artig.

nevnte virkninger tok gradvis slutt etterhvert som den voksende (og den vokser enda) haugen med spliff´s og bong trekk ble lagt bak meg mens ukene gikk.

som dere sikkert vet er ikke substansen det viktigste. "mind set" og "setting" er alpha omega. følelser og tanker er avgjørende for rusen, også hvor det befinner deg og om du føler deg trygg på omgivelsene og personene rundt deg. det er dette som bestemmer hvorvidt du vil ha en bra high eller en dårlig high. så etterhvert da jeg følte meg mer erfaren og vant, følte jeg meg mer sjef og rolig, ble jeg rolig og helt sjef. men det var fortsatt noe jeg gjorde for å ha det gøy istedefor å oppnå de rekreasjonelle og tankeekspanderende vinningene jeg søker nå.

Den nye innstillingen min til Hasj og motivasjonen til å fortsette bruket, kom med et smell i begynnelsen av desember. da jeg nettop hadde vært i London og kom hjem. jeg dro til en kompis, vi satt oss ned hos han, mekka et par bong stapp og etter et par 3-4 trekk hver havnet vi i de dypeste, fjerneste og samtidig mest givende samtalende noensinne for min del. vi snakket om alt fra Alien teorier, til dype samtaler om følelser som fort spant oss ut i masse annet. vi kunne skildre de vakreste fantasi scener og bli fortapt i refleksjon over de vakre ideéne vi kom over. hjernen min gikk på turbo, det høres kanskje rart eller ubehgelig ut, jeg var helt rolig men jeg ville snakke om alt før tankene forsvant. jeg kan ikke beskrive følelsen du får plutselig skjønne ting som du kanskje har grublet på eller ting som har lugget bak i hjernen din eller rett forran nesen din i kanskje flere år. den kvelden kan ikke sammenlignes med noe jeg har opplevd tidligere eller senere. det var Eureka på Eureka!! det føltes som om jeg befant meg i et kollosalt biblotek hvor jeg bare kunne plukke "tankemat" fra de evig høye bokhyllene i det galaktiske bibloteket jeg skjønner jeg bare har sett et ørlite fragment av. og dette her, det er total eufori. det beste av alt er at dette skjer inne i min hjerne. så jeg har tilgang til den. jeg trenger bare en "katalysator" om du vil, for å få tannhjulene til å gå kanskje enda litt smoothere og raskere. alt dette er veldig relevant til det å faktisk bli kjent meg seg selv.

etter å ha gjort disse funnene og observasjonene, har jeg utviklet et mer spirituellt sinn. jeg håper på mere høyde på et høyre plan og kan ofte føle meg veldig spirituell og sammenkoblet med spessielt kompisen min over her, som jeg også har utviklet
et sterkt bror-forhold til. jeg vil ikke gå så mye dypere inn på dette med det spirituelle, da jeg ikke vet hvordan jeg skal skildre dette på en rettferdig måte. og jeg må også påpeke at jeg ikke har noen religiøs tro. hverken på bibelen, koranen, gud, allah etc.
enn så lenge vll jeg se på meg som en ikke-religiøs aspirerende buddhist.

så helt siden denne dagen har jeg prøvd å brukt tiden min når jeg røyker som en stund for å filosofere, og på en måte meditere. livet er jo tross alt en enste stor meditasjon. du må bare stille de riktige spørsmålene og sette deg mål hele veien.

jeg erfarer at hasj hjelper meg, når jeg er på en god flow, å finne spørsmålene jeg trenger for å komme meg videre her i livet, ihvertfall for min del. jeg er i en fase hvor jeg fikser ting i livet mitt og er mer motivert til å ha framgang mot målene mine på alle plan. jeg har klare mål for livet mitt. jeg holder nå på å slutte på skolen, i klassisk stoner stil, eller hva? neida, det er fordi jeg fikk stilt meg selv spørsmålene ; "hvorfor går jeg på skolen?" "vil skole hjelpe meg på min vei her i livet?". og nå har jeg kommet til konklusjonen. det er ikke fordi jeg er sløv eller noe sånt, jeg har klare planer for hva jeg skal gjøre istedenfor skole. Jeg fant ut at det ikke er poeng for meg å slepe meg gjennom dette syre-spiker suppa de kaller skole. jeg vet ikke en gang hvorfor jeg søkte på videregående med det første (?). jeg var vell redd og en smule desillusjonert om hva som er viktig her i livet for min del. men jeg begynner å se klarere og klarere og finner stadig nye løsninger på ting og tang :P

det ble kanskje litt brått og sånt, da det er mange hull som må fylles. spørsmål er digg. så spør i vei!

det ultimate jeg har lært så langt er at DET BLIR HVA DU GJØR DET TIL! og det gjelder på alle plan.


håper på all slags tilbakemelding. lurer på hva dere synes om alt det her. kanskje noen opplever det samme?
det ble kanskje litt brått og sånt, da det er mange hull som må fylles. spørsmål er digg. så spør i vei!

husk at dette er også mitt første inlegg på freakforum og kanskje til og med første forum inlegg noensinne.
ArbeidsledigProletar
Nei og nei. Ta en pause på ihvertfall ett par år. Gjerne mer.
Spørsmålet her er vel om du blir mer selvsikker, eller om du graver deg ned i et dysfunksjonelt hull.
NFFs husbedreviter
Jeg skjønner veldig godt hvor du er, jeg har vært der selv.
Men, du kommer til å angre..
Etter hvert som man blir eldre innser man hvilke kamper som er verdt å kjempe her i livet.
En av disse kampene som etter min mening ikke er verdt å kjempe, er det å slutte med skole fordi det er kapitalens måte å hjernevaske oss på..

Kampen må tas på en annen måte, og det største virkemiddelet i den kampen er kunnskap...
Grunnskolen og videregående er noe "tull", men man trenger det for å gå på universitet og universitet er noe helt annet enn "skole".

Jeg har gjort noen antakelser her, men ja, jeg tror de kan stemme..

Det andre jeg vil si, er at det er ikke hasjen som er grunnen til at du kan tenke dype tanker.
Hvis du er blitt så opphengt i meditasjon, så gjør det uten å røyke!
Du vil etterhvert oppdage at du har de samme evnene da.

Du virker som en fyr med evner, ikke kast dem bort, du kommer til å angre!

Er det en ting jeg har kommet frem til, så er det at vi mennesker har en plikt som er større enn noen her på jord, og det er å utvikle sine egne evner. Hasj gjør tilsynelatende det, men ikke i det lange løp, du KOMMER til å bli sittende fast..

Lykke til videre!
Jeg likte innlegget ditt så det følger jeg det opp med en liten bit av mine erfaringer som stoner

Må si jeg har brukt cannabis til å komme frem i livet mitt og finne ut av saker og ting. Noe av det mest konstruktive jeg har gjort under cannabis rus er å dedikere den ene rusen på å sitte for meg selv og lage en liste over tiltak som jeg tror vil forbedre livet mitt og en liste over ting jeg ønsker å gjøre. Fyrte meg selvsagt en ganske svær en til formålet. Etter inspirasjon av det jeg har lest at noen velger å gjøre på LSD, som jeg selv ikke tenkte på å gjøre når jeg prøvde sopp. Alt fra små bagateller som en regning jeg måtte få betalt til at jeg måtte få meg en jobb jeg trivdes i. Tok en liten pause fra fyringsen etter dette og begynte å starte smått og krysse ut ting på listen. Vært punkt fortjente et kryss kun hvis jeg hadde gjort det

Merket selv at jeg begynte å bevege meg fram i livet etter en periode med mye kosekvelder og røyking generelt med de samme gamle røykerutinene. Rutiner som bestod av å spise junk, spille eller se på TV hos en eller annen kamerat. Noe som jeg også begynte å syntes var både kjedelig og ensformig. Sannsynligvis fordi jeg hadde gjort dette samme altfor mange ganger før. Derfor fatter jeg ikke at folk holder ut som rutinerøykere over flere år som om cannabis skulle vært heroin.

Uansett mener jeg det er viktig å kunne sammenlikne seg selv fra den personen du var før og etter bruken eskalerer. Merket selv at jeg ble en smule apatisk og ofte levde for mye i mitt eget hode når jeg var ute med venner osv. Dette merket når jeg var inne i perioder hvor det ble fyrt i flere omganger om dagen uten en annen hensikt enn å komme tilbake til min lille fjerne sone. Kan ikke si jeg er et drømme-eksempel på hvordan en røyker burde være nå, men jeg er flinkere og rusen blir både bedre og mer kostbar hvis man velger å gjøre mer givende ting enn å sitte på dataen eller se på TV. Gjør man det sjeldnere så smeller det bedre også. Hvem liker ikke det?
Trådstarter
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Nei og nei. Ta en pause på ihvertfall ett par år. Gjerne mer.
Vis hele sitatet...
utdyp gjerne :P

Sitat av Katalysator Vis innlegg
Spørsmålet her er vel om du blir mer selvsikker, eller om du graver deg ned i et dysfunksjonelt hull.
Vis hele sitatet...
veldig relevant kommentar, takk for det!
jeg kan bare svare ganske direkte med å si at, nei jeg mener at jeg absolutt ikke graver meg ned i et dysfunksjonellt hull.
selvsikerheten har blitt boostet ganske mye. spessielt når jeg tenker på hva jeg kan oppnå hvis jeg bare vil det. har som sakt klare ambisjoner og tanker om hvordan jeg skal dyrke mitt eget liv. på min måte.

Sitat av Dsverre Vis innlegg
Jeg skjønner veldig godt hvor du er, jeg har vært der selv.
Men, du kommer til å angre..
Etter hvert som man blir eldre innser man hvilke kamper som er verdt å kjempe her i livet.
En av disse kampene som etter min mening ikke er verdt å kjempe, er det å slutte med skole fordi det er kapitalens måte å hjernevaske oss på..

Kampen må tas på en annen måte, og det største virkemiddelet i den kampen er kunnskap...
Grunnskolen og videregående er noe "tull", men man trenger det for å gå på universitet og universitet er noe helt annet enn "skole".

Jeg har gjort noen antakelser her, men ja, jeg tror de kan stemme..

Det andre jeg vil si, er at det er ikke hasjen som er grunnen til at du kan tenke dype tanker.
Hvis du er blitt så opphengt i meditasjon, så gjør det uten å røyke!
Du vil etterhvert oppdage at du har de samme evnene da.

Du virker som en fyr med evner, ikke kast dem bort, du kommer til å angre!

Er det en ting jeg har kommet frem til, så er det at vi mennesker har en plikt som er større enn noen her på jord, og det er å utvikle sine egne evner. Hasj gjør tilsynelatende det, men ikke i det lange løp, du KOMMER til å bli sittende fast..

Lykke til videre!
Vis hele sitatet...
mye smart sakt her!
hva kamper å kjempe angår, vil jeg si at hvis jeg brenner for det, er det absolutt verdt å kjempe for. jeg ser ikke poeng i å gjøre annet enn å prøve å bedre situasjonen for meg og for andre.
gjør jeg ikke det, lever jeg på løgner og jeg vil ikke risikere å miste meg selv til sånt. da jeg helt siden jeg var liten har vært halveis ute av denne desillusjonerende boblen, vi jeg ikke havne tilbake der. jeg vil leve ut alle mine lidenskaper og meninger til det fulleste, uten å forhaste det, alt til sin tid.

har ingen videre planer om skole eller universiteter i mitt liv, i hverfall ikke så lenge som de fungerer sånn som de gjør nå.

nei selvfølgelig er ikke hasjen grunnen, les igjen det jeg skrev om mind set og setting. hasjen har bare vist meg flere muligheter, hvor jeg kan velge fritt hvordan jeg skal dyrke.
og dette med meditasjon. jeg prøver å meditere regelmessig hver dag i hvertfall to ganger om dagen, 15 min hver gang. dette er noe jeg vil prøve å bli bedre på.
er midt i en nykteruke akuratt nå, og jeg merker klar stimulans og en vellfølelse etter meditasjon. jeg trenger ikke hasj for noe som helst. men det kan brukes som et redskap. så lenge man bruker det riktig og klokt!

selvom jeg også kan finne på å fyre som en idiot noen ganger trur ikke jeg er alene der.
Selvfølgelig har du full rett til å dyrke livet på din egen måte, men husk da å ikke la det bli ved ambisjonene og planene.

For de aller fleste i Norge er skole veldig viktig fordi det gir(som nevnt over av Dsverre) en inngangbillett til universitet og høgskole. Og dette er noe som er nødvendig med mindre man er tilfreds med en dårlig økonomi, ble født i rett familie, har flaks eller har en gründerpersonlighet. (Nå utelukket jeg militæret og liknende institusjoner, men regner med ruspolitikken der ikke er noe du kan leve med )

Skal du klare å se kontrasten mellom det å være ruset og det å være edru (Noe som er viktig for å holde et realistisk verdensbilde) er det viktig at du har edrue perioder hvor du får reflektert, helst igjennom meditasjon.

Jeg personlig har holdt godt oppsyn på min personlige utvikling ved å føre logg. Èn gang i uken skriver jeg ned mine ambisjoner, bekymringer, følelser og tanker. På godt norsk kalles dette dagbok(ukebok). Dette lar deg observere hvordan tankesettet ditt forandres og lar deg korrigere deg selv hvis du ser en trend mot det negative.
Sist endret av Katalysator; 30. januar 2013 kl. 19:22.
Sitat av Ryehill Vis innlegg
jeg har klare planer for hva jeg skal gjøre istedenfor skole. Jeg fant ut at det ikke er poeng for meg å slepe meg gjennom dette syre-spiker suppa de kaller skole.
Vis hele sitatet...
Tror det hadde vært fett om du hadde utdypet litt mer om hva du skal gjøre istedenfor skoleveien. For det virker som om du kommer til å havne i grupperinga "klassisk-kjellerstue-stoner" , ihvertfall etter responsen hittil å tyde.(?)

Sitat av Dsverre Vis innlegg
Er det en ting jeg har kommet frem til, så er det at vi mennesker har en plikt som er større enn noen her på jord, og det er å utvikle sine egne evner. Hasj gjør tilsynelatende det, men ikke i det lange løp, du KOMMER til å bli sittende fast..

Lykke til videre!
Vis hele sitatet...
Det at én setter seg fast, betyr ikke at hele hurven gjør det.
Og hva definerer du som "sittende fast"?


Sitat av Ryehill Vis innlegg
utdyp gjerne :P
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke svare for han, men siden jeg mener det samme så kan jeg si litt hva jeg mener.

Du er 16 år, du har de antageligvis kuleste 6-8 årene av hele ditt liv foran deg,du skal sette standaren for resten av livet nå de neste årene.

Du kommer til og møte masse nye folk,få nye bestevenner og ting vil forandre seg mye,men en ting vil ikke forandre seg på disse 8 årene,weed'n kommer forsatt til og være der den dagen glanstiden din er over.

Ta utdannelse,reis,fest,opplev og nyt ungdomstia di,du får den ikke tilbake!

Kan avslutte med at din unge alder kombinert med cannabis ikke er helt anbefalt tror jeg,hjernen er under utvikling og det i seg selv er grunn nok til og la det vente litt.

Håper det ordner seg for deg uansett og at det ikke ble for moralpreken.

Ha en fin kveld!
Trådstarter
Sitat av Smetown Vis innlegg
Jeg likte innlegget ditt så det følger jeg det opp med en liten bit av mine erfaringer som stoner

Må si jeg har brukt cannabis til å komme frem i livet mitt og finne ut av saker og ting. Noe av det mest konstruktive jeg har gjort under cannabis rus er å dedikere den ene rusen på å sitte for meg selv og lage en liste over tiltak som jeg tror vil forbedre livet mitt og en liste over ting jeg ønsker å gjøre. Fyrte meg selvsagt en ganske svær en til formålet. Etter inspirasjon av det jeg har lest at noen velger å gjøre på LSD, som jeg selv ikke tenkte på å gjøre når jeg prøvde sopp. Alt fra små bagateller som en regning jeg måtte få betalt til at jeg måtte få meg en jobb jeg trivdes i. Tok en liten pause fra fyringsen etter dette og begynte å starte smått og krysse ut ting på listen. Vært punkt fortjente et kryss kun hvis jeg hadde gjort det

Merket selv at jeg begynte å bevege meg fram i livet etter en periode med mye kosekvelder og røyking generelt med de samme gamle røykerutinene. Rutiner som bestod av å spise junk, spille eller se på TV hos en eller annen kamerat. Noe som jeg også begynte å syntes var både kjedelig og ensformig. Sannsynligvis fordi jeg hadde gjort dette samme altfor mange ganger før. Derfor fatter jeg ikke at folk holder ut som rutinerøykere over flere år som om cannabis skulle vært heroin.

Uansett mener jeg det er viktig å kunne sammenlikne seg selv fra den personen du var før og etter bruken eskalerer. Merket selv at jeg ble en smule apatisk og ofte levde for mye i mitt eget hode når jeg var ute med venner osv. Dette merket når jeg var inne i perioder hvor det ble fyrt i flere omganger om dagen uten en annen hensikt enn å komme tilbake til min lille fjerne sone. Kan ikke si jeg er et drømme-eksempel på hvordan en røyker burde være nå, men jeg er flinkere og rusen blir både bedre og mer kostbar hvis man velger å gjøre mer givende ting enn å sitte på dataen eller se på TV. Gjør man det sjeldnere så smeller det bedre også. Hvem liker ikke det?
Vis hele sitatet...
høres veldig bra ut! en slik liste burde alle lage! jeg har selv tenkt å ekspandere min viten om psykedelika. den eneste erfaringen jeg har er med salvia X10. noe som kanskje ikke er det beste å bruke for slike formål, men det fikk meg inn på sporet og jeg er spent på hva denne verdenen har tilby.

dette med røyking og kjedelige vaner, har du helt rett i! kan bruke en kompis som eksempel. han tar trekk-legger seg tilbake- tar fram mobilen- browser facebook eller spiller.
jeg opplevere dette som en mega stemningskiller. det bare fucker med energien i hele rommet. blokkerer den nesten om du vil. så ja, det er viktig å kose seg og snakke med venner og de andre i rommet, i stede for å stenge seg inne via TV eller data etc.

jeg merker også at jeg lett kan space ut og sitte å tenke for meg selv og bare observere. men det er ikke noe jeg ikke kan kontrollere.

fett å lese om din situasjon også! stå på!
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Fra mitt ståsted, ser det ut som om du har gravd deg selv ned i et langt hull som du ikke klarer å komme deg opp fra. Du har nærmest blitt så syk nå, at det neste du gjør er å gå på tyngre stoffer for å oppdage ny og sterkere rus. Slik holder du på i mange år fremover, helt til at du sitter på gata i Oslo, halvsovende, der det eneste du har med deg i livet er en..kopp.

På tide å gjør noe med livet, unge mann!
Tankegangen din er definitivt klassisk stoner mentalitet... Har selv røyket i mange år. og kjenner altfor mange uten noen skolegang. som sitter og røyker og forteller om de geniale forretningsideene sine, Og om hvordan de skal gjøre suksess.

Hasjen gjør at man fort føler seg veldig smart og intellektuell.
man får masse ideer under påvirkirkning som føles veldig gode.. men det blir somregel med praten.
og når alt kommer til alt er ikke ideene spessielt gode heller nødvendigvis

Temaer som aliens, konspirasjoner, illumintati, den fucka verdenssituasjonen osv har i årevis blitt diskutert opp og ned av stoners.

Ta noen grep, fullfør skolen, ellers kommer du garantert til å angre.
Oi oi oi, om du slutter på skolen og driter i utdannelse nå fordi du igjennom hasj har funnet ut at du har en annen skjebne eller whatsoever, så kommer du til å angre. Har selv vært der, og var der lenge, dog aldri så ekstremt som deg, men den dagen jeg vokste opp å så at livet var mer enn bare å sitte og røyke hver dag å filosofere over alle livets mysterier og muligheter, så innser jeg nå hvor hardt jeg hadde driti meg ut om jeg hadde gitt faen i alt fordi jeg trodde jeg hadde funnet noe bedre...

Det er ditt liv, du gjør som du vil, men for Guds skyld, tenk deg godt om noen hundre ganger...
Å ikke tjene penger betaler ikke regninger. Dette går ikke i lengden.
Hva har du planer om å gjøre, hvis du ikke skal gå mer skole?
Hva slags jobb ser du for deg at du har om 10 år?
Hvordan ser livet ditt ut om 10 år?

Virker som om du ikke tenker så lang siktig etter hva jeg kan tolke.
Jeg selv er 23 år, og har hatt de samme tankene, opplevelsene rundt dette med hasj/weed.
Droppet ut av siste året på vgs, fordi jeg ikke så meningen med skole, og det kun var hjernevasking av hodene våres. De klassiske stoner tankene som folk nevner.

Vell, 5 år etter står jeg å røyker en feit en og innser at jeg virkelig har gjort noe dumt. Jobbet selvfølgelig, men hadde ingen jobber jeg ville jobbet med resten av arbeidslivet mitt. Startet på skolen igjen, etter 5 år ute av skole systemet, noe som virkelig var tungt å begynne med, og ble innerst inne sint og skuffet over meg selv pga at jeg kunne vært ferdig med dette for lenge siden, kommet meg inn på universitet eller høgskole og muligens hatt en utdannelse allerede.

Du burde virkelig tenke deg om før du velger å droppe skole og videre utdannelse. For de neste 4-5 årene kommer til å endre seg drastisk.
Trådstarter
jeg ser dere alle sammen henger dere opp i dette med skole og fremtiden, hva penger og jobb angår. hvis dere IKKE har sett Into the wild >> http://www.imdb.com/title/tt0758758/?ref_=sr_1 anbefaler jeg dere sterkt å se den. mine tanker om fremtiden går langs den snoren der! (finnes på netflix)
pakke sekken og dra fra alt som går i linjene A4 liv. jeg ser ingenting som kan hindre meg i dette.

og når dere nevner dette med at alt blir med tanken, så ka jo det stemme på noen plan når det gjelder småting. sånne ting som jeg holder på med nå - mopedlappen etc. det kan bli litt utsetting. men dette er jeg veldig bevisst på og jeg prøver å forandre mentaliteten min rundt alt det her

jeg ser ikke for meg et komfortabelt liv, hvis jeg må leve 100% på penger. jeg er dritt lei penger! penger, penger, penger! jeg nekter å være med på et samfunn hvor jeg trenger penger for å ha et "stabilt" eller "trygt liv".
folk er alt for redde nå til dags for å ikke ha økonomisk trygghet at de så slavisk følger systemet får å ikke havne på gata.

og til deg ru11er. det du sier nå er helt absurd for min del. jeg er ikke syk på noen måte, forklar gjerne hva du mener så jeg skjønner hvordan syk jeg er (?). tyngre stoffer er noe jeg aldri vil blande meg inn i, jeg er ikke dum. for de som går over til tyngre stoffer kand et ofte være fordi de ønsker en mer ekstrem virklighets flukt. dette er jeg ikke interessert i. Jeg kaster ikke bort livet mitt og alt jeg kan bli for en sterkere, avhengihets skapende rus.

jeg ser det er mye skepsis her, men det er bare bra!

på min side vet jeg at jeg kan klare alt jeg vil, for som jeg skrev i slutten av innleget ; "det blir hva man gjør det til". kun DU kontrollerer din egen skjebne.

og uavhengig av denne posten, se into the wild! den har kjempefine verdier og er en gennerelt koslig og spennende film.
Sist endret av Ryehill; 30. januar 2013 kl. 23:47.
Hvor mye erfaring har du fra skogen da? Om du tror at det er en dans på roser å leve alene til skogs må du tenke om igjen. Det er mye, mye lettere å leve under kapitalistenes reformer enn å overleve for seg selv i skogen.

Og husk, du er bare 16 år. Det er vanskelig å forstå nå, men du er faktisk fortsatt (nesten) et barn. Hvis du mener du er moden nok til å ta en såpass viktig avgjørelse i livet ditt tror jeg du også er moden nok til å innse at å fullføre grunnskolen før du legger ut på eventyr kan være lurt. Eventyr kan virke så lekende lett når man sitter i en varm stue med internett tilgang, og under påvirkning av hasj virker det sannsynligvis som "det eneste rette" å gjøre. Men ethvert voksent og fornuftig menneske vil anbefalle deg å fullføre skolen, slik at du har noe å falle tilbake på om ting ikke ble akkurat slik du hadde sett for deg.

Ta heller fag som kan hjelpe deg til å realisere drømmen din. Lær deg om landbruk og planteliv. Bruk sommer-, høst- og vinterferier i skogen. Men fullfør skolen!
Sist endret av Sjølvaste; 30. januar 2013 kl. 23:55.
Trådstarter
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Hvor mye erfaring har du fra skogen da? Om du tror at det er en dans på roser å leve alene til skogs må du tenke om igjen. Det er mye, mye lettere å leve under kapitalistenes reformer enn å overleve for seg selv i skogen.

Og husk, du er bare 16 år. Det er vanskelig å forstå nå, men du er faktisk fortsatt (nesten) et barn. Hvis du mener du er moden nok til å ta en såpass viktig avgjørelse i livet ditt tror jeg du også er moden nok til å innse at å fullføre grunnskolen før du legger ut på eventyr kan være lurt. Eventyr kan virke så lekende lett når man sitter i en varm stue med internett tilgang, og under påvirkning av hasj virker det sannsynligvis som "det eneste rette" å gjøre. Men ethvert voksent og fornuftig menneske vil anbefalle deg å fullføre skolen, slik at du har noe å falle tilbake på om ting ikke ble akkurat slik du hadde sett for deg.

Ta heller fag som kan hjelpe deg til å realisere drømmen din. Lær deg om landbruk og planteliv. Bruk sommer-, høst- og vinterferier i skogen. Men fullfør skolen!
Vis hele sitatet...

jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har mye erfaringer fra skogen. men jeg vil antegligvis ikke reise alene de første årene. du misforstår hvis du trur jeg skal dra fra 1.klasse i vgs til skogen og bo der resten av livet, jeg skal reise rundt omkring i verden og se hva den har og by. jeg ska leve kjempemasse og kose meg.
jeg kan garantere at det blir mer skog vandring på denne karen. og det er da ikke umulig å bli mer erfaren? er det ikke det livet handler om?

"mye lettere å leve under kapitalismens reformer" hmm, jeg tillater meg å si at dette er en pysete tanke. som sakt er folk for avhenging og redde for sin økonomiske trygghet at istedefor å være fri, skal man være "trygg". når ble vi så pysete?

"empty pockets will allow a greater sense of wealth"
-Eddie Vedder
tyngre stoffer er noe jeg aldri vil blande meg inn i, jeg er ikke dum. for de som går over til tyngre stoffer kand et ofte være fordi de ønsker en mer ekstrem virklighets flukt. dette er jeg ikke interessert i. Jeg kaster ikke bort livet mitt og alt jeg kan bli for en sterkere, avhengihets skapende rus.
Vis hele sitatet...
Vil nesten tørre og påstå at alle narkomane og brukere av tyngre stoffer har hatt den tankegangen, meg selv inkludert.
Jeg kjenne meg veldig godt igjen i hvordan du tenker, har vært der selv.
Men se hvor jeg er nå, etter 2-3 år med heroin helvete.
Sier ikke at det skjer med deg, men du er på en farlig vei.
Sitat av ariesone Vis innlegg
Hasjen gjør at man fort føler seg veldig smart og intellektuell.
man får masse ideer under påvirkirkning som føles veldig gode.. men det blir somregel med praten.
og når alt kommer til alt er ikke ideene spessielt gode heller nødvendigvis
Vis hele sitatet...
De folka som sitter inne og røyker hele tiden og prater om sine "geniale" fremtidsplaner og "fuck skolen/kapitalismen osv" er folk som ikke hadde kommet særlig langt i livet uansett om de hadde røykt weed eller ikke. Det er ikke alltid weeden som gjør det, jeg tror heller at det en blanding av en lat personlighet og mangel på selvdisiplin.
Trådstarter
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
De folka som sitter inne og røyker hele tiden og prater om sine "geniale" fremtidsplaner og "fuck skolen/kapitalismen osv" er folk som ikke hadde kommet særlig langt i livet uansett om de hadde røykt weed eller ikke. Det er ikke alltid weeden som gjør det, jeg tror heller at det en blanding av en lat personlighet og mangel på selvdisiplin.
Vis hele sitatet...
det er din mening :P jeg er i utgangspunktet en person med mye å gjøre på fritiden, og har mange ambisjober, uansett hvor lite noen her er villig til å akseptere det, jeg vet ikke hva enkelte her vil oppnå ved noen kommentarer men jaja

det er mange apskter i livet mitt som jeg velger å ikke skrive her.
men en ting kan jeg love deg, at selvdisiplin, det har jeg fan meg nok av
skole er bare ikke tingen for enkelte, for noen funker det, for andre ikke. og jeg vet ikke hva du mener med å komme langt her i livet, men jeg trur ikke vi er under samme forståelse der. men det er jo selvsakt individuellt.
Sitat av Ryehill Vis innlegg
jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har mye erfaringer fra skogen. men jeg vil antegligvis ikke reise alene de første årene. du misforstår hvis du trur jeg skal dra fra 1.klasse i vgs til skogen og bo der resten av livet, jeg skal reise rundt omkring i verden og se hva den har og by. jeg ska leve kjempemasse og kose meg.
jeg kan garantere at det blir mer skog vandring på denne karen. og det er da ikke umulig å bli mer erfaren? er det ikke det livet handler om?

"mye lettere å leve under kapitalismens reformer" hmm, jeg tillater meg å si at dette er en pysete tanke. som sakt er folk for avhenging og redde for sin økonomiske trygghet at istedefor å være fri, skal man være "trygg". når ble vi så pysete?

"empty pockets will allow a greater sense of wealth"
-Eddie Vedder
Vis hele sitatet...
Vel kompis, jeg har noen flere vintre på baken enn hva du har. Jeg snakker av erfaring, og tro det eller ei så har jeg hatt samme tankegang som deg. Og misforstå meg rett; jeg støtter fullt ut tanken bak å reise rundt å leve ut hva dette livet har å tilby. Men når man når en viss alder, så forandrer prioriteringer seg. Hva hvis man en dag vil ha barn? Skal det fødes ute i skauen? Og hvordan skal man fostre opp dette barnet? Hvem skal kjøre det til skolen og til fotballtreninger? Sertifikat er jo ikke for dem som ikke vil ta del i dette samfunnet. Det handler ikke om å være pysete, det handler om å utnytte de mulighetene man har og å være lykkelig.

Hvis du mener at å drite i A4-livet og heller ønsker å kjøre din egen stil gjør deg lykkelig, så sier jeg go for it! Men som sagt er du bare 16, og den dagen man vokser opp og ser litt mer nykternt (ikke i rus-sammenheng) på hvordan ting fungerer så er det greit å ha noe å falle tilbake på. Det vil ikke du ha om du dropper ut av skolen nå.
Sitat av Ryehill Vis innlegg
det er din mening :P jeg er i utgangspunktet en person med mye å gjøre på fritiden, og har mange ambisjober, uansett hvor lite noen her er villig til å akseptere det, jeg vet ikke hva enkelte her vil oppnå ved noen kommentarer men jaja

det er mange apskter i livet mitt som jeg velger å ikke skrive her.
men en ting kan jeg love deg, at selvdisiplin, det har jeg fan meg nok av
skole er bare ikke tingen for enkelte, for noen funker det, for andre ikke. og jeg vet ikke hva du mener med å komme langt her i livet, men jeg trur ikke vi er under samme forståelse der. men det er jo selvsakt individuellt.
Vis hele sitatet...
Men dette her med at skolen "ikke er for alle" biter jeg rett å slett ikke på med mindre du har sosiale problemer eller funksjons vansker, jeg hører den kommentaren hele tiden, og det irriterer meg like mye hver gang. Skolen handler rett å slett om å lære ting og å utvikle evnen til kritisk og kreativ tenking. Hvordan kan dette ikke være noe for alle?

Blir du mobbet på skolen eller ikke klarer å forstå eller følge med på det som skjer på grunn av funksjonshemninger, DA skal du få lov til å si at "skolen ikke er noe for meg". Men når frisk og smart ungdom som deg selv sier at de ikke ser noe verdi (jeg tenker ikke bare på penger nå) i utdanning, da blir jeg nesten provosert

Jeg mente forresten ikke å fornærme deg i det første innlegget, jeg svarte bare på ariesone's kommentar.
Sist endret av Juicekongen; 31. januar 2013 kl. 02:31.
La nå gutten gjøre en eventuell tabbe og slutte på skolen da. Hans liv..

Er det en ting vi SÅRT trenger i dette landet så er det sære folk som bidrar til kulturberikelse! Vi trenger ikke flere vanlige studenter med jobb.

Vi trenger mer kultur, iform av musikk, kunst, film alt mulig, dette skapes best av mennesker som faller til en viss grad ut av det etablerte samfunnet enten det er sosialt eller skole/jobb sammenheng!
Hvor langt i livet har du tenkt deg, siden du mener diskusjon av aliens er det du får?
Hasj i seg selv kan være en fin breakoff stoff, men slik du bruker det er du på pause, du tenker fram ideer men ingenting blir gjort.

A4 røyker er du, ikke et A4 menneske med arbeid.
Good luck i den fortreffelige livet ditt du har i ventet
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Men dette her med at skolen "ikke er for alle" biter jeg rett å slett ikke på.
Vis hele sitatet...
Det finnes andre kilder til informasjon og kreativitet ved siden av skolen, og man trenger slettes ikke å være en outcast for at videregående skole ikke skal være noe for en. Personlig har jeg taklet hele videregående ganske greit, men jeg har forståelse for at ikke alle digger å forholde seg til forpliktelsene og det firkantede systemet, og man trenger ikke å hive dem i samme bås som horden med kjellerstonere som preker om hvor mye staten suger.

Ryehill,

Jeg skal ikke uttale meg om så mye siden jeg bare vet om noen av omstendighetene rundt livet ditt (mange her i tråden har en tendens til å dømme deg og fremtiden din uten grunnlag), men jeg vil oppriktig anbefale deg å bare fullføre videregående mens du enda har sjansen, for det er nå det er lettest. Tenk at du nå tenker på en helt annen måte enn du gjorde for to år siden - hva tilsier at du ikke kommer til å drastisk endre livssyn enda en gang i nær fremtid? Bare bli ferdig med det mens du jobber på siden og sparer penger til livsprosjektet ditt (for uansett om du misliker forholdet til penger og makt vi har utviklet i vesten eller ei kommer du til å trenge noen slanter).

La oss være ærlige, det galaktiske biblioteket ditt er ikke en bærekraftig kilde til informasjon, med mindre du bare har tenkt til å bli en buddhist isolert i et kloster. Men jeg forstår det slik at du sikter etter å gjøre noe annet enn å bli fastlåst i en kjedelig tilværelse. Kan forsåvidt legge til at jeg er hjertens enig i at å ligge steine som aper foran TV-en med søppelmat og lite variasjon ikke er noe man bør gjøre regelmessig

Hadde jeg vært i din posisjon, og jeg har kanskje vært i nærheten en gang, hadde jeg tenkt meg jævlig godt om før jeg offisielt droppet ut. Kunne det ikke vært aktuelt å søke seg inn på en kreativ linje hvor du kan uttrykke deg bedre gjennom skolearbeidet? Så kan du ha en liten drittjobb ved siden av så du får samlet opp litt dough til du er ferdig med skolen og kan gjøre utrolig mye fett. På fritiden får du mer enn nok tid til å røyke shazz og reise, om enn det er fjellturer eller trips til andre verdensdeler.

Men for all del, alt er bedre enn å være Streit Streitesen. Så hvis du finner ut at videregående blir uutholdelig uansett, så får du bare gjøre som du selv sier, og gjøre det beste ut av det og prøve å være så dedikert til det som mulig.

Drop out of life with bong in hand
Sitat av Ryehill Vis innlegg
jeg ser dere alle sammen henger dere opp i dette med skole og fremtiden, hva penger og jobb angår. hvis dere IKKE har sett Into the wild >> http://www.imdb.com/title/tt0758758/?ref_=sr_1 anbefaler jeg dere sterkt å se den. mine tanker om fremtiden går langs den snoren der! (finnes på netflix)
pakke sekken og dra fra alt som går i linjene A4 liv. jeg ser ingenting som kan hindre meg i dette.
og uavhengig av denne posten, se into the wild! den har kjempefine verdier og er en gennerelt koslig og spennende film.
Vis hele sitatet...
Cristopher McCandless er da ikke noe godt eksempel for noen. Han dro ut i villmarken mot alle råd selv om han ikke hadde snøring på hvordan han skulle overleve, tok ikke med seg nødvendig utstyr og etter å ha spist giftige bær, døde han i en forlatt buss etter å ha skrevet ned noen ord om dette store eventyret han var på. Mannen var ikke riktig navla og manglet alt som heter sunt vett.

Tror kanskje flere her trekker paraleller mellom deg og hovedfiguren i Into The Wild, Cristopher McCandless. Han hadde også en ekstrem hunger etter å oppleve nye ting, men bit deg merke i at han ikke hadde helt kontakt med virkeligheten. Det han gjorde var i praksis selvmord, selv om han i sine øyne var ute på et fantastisk eventyr, og han hadde åpenbart svært høye tanker om seg selv. Han var på ingen måte den heltefiguren filmen framstiller ham som.
Sist endret av KultNick; 31. januar 2013 kl. 04:10.
Av egen erfaring kan jeg råde deg til å ikke slutte på skolen. Hadde jeg hatt valget mellom å ta det første trekket eller droppe det så hadde jeg helt klart droppa det.

For din del så råder jeg deg til å slutte å røyke eller ta en god pause. Fullfør skolen og gjør så godt du kan, for før du vet ordet av det så kan du ha brukt opp sjangsen din. Når du har blitt eldre og har utdanning, så skaff deg en jobb.

Jeg skal si deg det at uansett hva slags planer og mål du har satt deg, så kommer de til å bli utrolig mye vanskeligere å nå om du fortsetter å røyke. Et eksempel kan være at du skal i et ikkesåaltforviktig-møte, men viktig nok at du vet du bør dra på det, så har du en liten joint klar til å røykes, så velger du heller den forran møtet og utsetter og utsetter helt til du gir opp å prøve å komme deg på møtet. Men om du har utdannet deg ferdig, DA har du hvertfall et grunnlag og fått gjort det ferdig. Da kan du slippe å tenke mer over det og heller gå mot dine mål. Og da vet du at om du ikke klarer å nå målene så har du alltids en eller annen jobb innenfor utdannelsen din du kan gå mot. Ikke det at du er dømt til å ende på den måten at du ikke klarer å prioritere andre ting over "samfunns-overlevese", men det er ganske høy sannsynlighet.

Og tro meg, etterhvert som du har sittet å røyka et par år i, hver eneste dag, fra du våkner til du sovner, så kommer du til å bli kjempeparanoid og muligens psykotisk. Kanskje det starter om et halvt år, kanskje når du er 30 eller 50. Det er bare et tidsspørsmål. Og tro meg, det er noe du alldeles ikke vil oppleve i det hele tatt. Og etterhvert jo mer du kommer inn i det miljøet kommer du garantert til å møte på folk som også driver med andre ting som for eksempel piller, sniffing og kanskje folk som skyter det. Og etter en stund så kan det hende at du tenker "ja, kan jo prøve en eneste gang." og har du allerede gjort det en gang så er ikke veien langt unna til andre gang. Andre gang blir fort til en tredje gang. Og vips, så sitter du og prøver å fikse no' amfetamin, kokain, heroin, GHB eller no' slags piller.

Og igjen sier jeg ikke at det er garantert til å skje, men noe fucker deg opp inni hodet når du driver med sånt uten at du selv vet det eller merker det.

Så med andre ord så er det noe av det dummeste du kan gjøre å slutte på skolen.

Ta mitt råd. Uansett hvor overbevist du er om at du skal fortsette sånn du har planlagt nå, så kommer det til å være noen helt andre tanker om et par år. Og da sitter du der og angrer som et helvete på at du ikke fullførte skolen og fikk deg utdanning.

Og bare nevner det igjen, du er ikke like oppegående når du har sitti å røyka et par år, uansett om du slutter eller ikke. Det skal ikke lange tiden til før man blir tregere i oppfattelsen for eksempel. Ikke sikkert andre merker det, men du kommer til å merke det. Kanskje ikke mye, men nok til at du kan bli mektig irritert over det i lengden. Men som sagt så er det ikke hundre prosent at sånt skjer deg. Men ikke regn med at du klarer å være forskjellig fra de som har røyka nesten hele livet og enten har gått over på andre ting eller blitt veldig mye tregere. For det er du ikke i det hele tatt. Mulig du "tåler" cannabis mer enn andre men det er alltid en grense. Er ikke sikkert du lever såppas lenge at du opplever paranoia i stor grad og/eller psykotiske shit, men ikke regn med at du kan leve til du er 100 og klare å unngå det. Som jeg sa tidligere, det kan skje nårsomhelst, kanskje neste uke til og med. Det er bare et tidsspørsmål.

Men husk, det er ditt valg, men ta det til deg, ikke slutt på skolen.

(dobbelpost på grunn av editerings-grensen)

nvm, ble ikke dobbelpost
Det verste er jo at du omtaler det som morgen, når klokken er 16.34..

Sitat av Ryehill Vis innlegg
jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har mye erfaringer fra skogen. men jeg vil antegligvis ikke reise alene de første årene. du misforstår hvis du trur jeg skal dra fra 1.klasse i vgs til skogen og bo der resten av livet, jeg skal reise rundt omkring i verden og se hva den har og by. jeg ska leve kjempemasse og kose meg.
jeg kan garantere at det blir mer skog vandring på denne karen. og det er da ikke umulig å bli mer erfaren? er det ikke det livet handler om?

"mye lettere å leve under kapitalismens reformer" hmm, jeg tillater meg å si at dette er en pysete tanke. som sakt er folk for avhenging og redde for sin økonomiske trygghet at istedefor å være fri, skal man være "trygg". når ble vi så pysete?

"empty pockets will allow a greater sense of wealth"
-Eddie Vedder
Vis hele sitatet...
Og jeg drister meg til å si at du er en tapt case allerede.. Retorikken din er jo helt sprø. Det virker ikke som at du ser hva som betyr noe i det hele tatt. Hvordan skal du betale for å reise rundt i hele verden? Eller det er det kanskje noen andre som skal? Hva skal du gjøre når du flytter til skogs? Lage ditt eget verktøy? Nei, det er det vell noen andre som skal. Hva skal du spise? Hvem skal du elske? Hva skal du lære, som du ikke kan lære å forstå bedre med noen år ekstra på baken? Og noen skoleår ekstra..

Jeg forstår ENORMT godt hvor alle disse følelsene kommer fra, for det er følelser det er, ikke rasjonelle tanker, men jeg har vært der selv, når hele verden ser ut til å være et mørkt hull hvor du har blitt dømt til livstid i arbeid og regningsbetaling, men tro du meg, det liver er flott, og du kan gjøre det til hva du vil, fullfør vgs, få deg en jobb og for eksempel bo i telt i skogen. Det løpet du har lagt opp i hodet ditt kommer til å falle i grus før du vet ordet av det. For meg var det to bestemte foreldre som måtte til for å innse det.
Fullfør en utdanning innenfor noe eller ta et fagbrev. Jobb i et par år så du har jobberfaring og oppsparte penger. Nå er du 22-25 år, har x antall tusen i oppsparte midler så du kan reise.

Du er 30 år og er lei av livet på veien, du får deg jobb takket være utdannelsen din og det faktum at du har jobberfaring istedenfor ingenting / utdanning du tok for 10 år siden uten jobberfaring.

Ønsker du ikke å leve et A4 liv kan du ikke være en naiv idiot.

Edit: Det er en grunn til at mange idressutøvere tar utdanning mens de konkurrerer, de innser at de ikke kan leve slik til de dør.
Sist endret av bjørnar; 31. januar 2013 kl. 10:04.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Hvis du er så ekstremt bevisst har du kanskje fått med deg at cannabis er betydelig mer skadelig for unge i utvikling?

Hvis du søker litt på forumet her finner du forresten 820 tråder om stonere som vil pakke baggen flytte inn i skogen, eller lignende, og være "fri og frank". Ingen har såvidt jeg vet realisert det ennå, og jeg tviler på at du vil det heller.
Så du tror å ruse seg regelmessig vil gi positive virkninger for en 16 åring? Kom igjen da... Kan ikke være skadelig å bli høy noen ganger i måneden på helge-basis (fysisk og psykisk sett), men å ruse seg på skolen og i uke-dagene, fy fy.

Som tidligere nevnt; Jeg ville ha rådet deg til å slutte i et par år, helt. Og etter noen år, tenk over hvordan livet ditt har vært uten hasj. Var det virkelig bedre da du ruset deg? Fokuser på skolen gutt, det skal jo bli noe av deg også
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Du er et prakteksempel på en tidlig stoner. Tror du på x antall konspirasjonsteorier og, eller? Ikke vær en idiot, ikke slutt på skolen.
Bare fordi du har et så idyllisk forhold til cannabis nå, betyr det ikke at du nødvendigvis slipper unna negative ettervirkninger senere. Jeg begynte selv å røyke da jeg var 14-15, og angrer på det. Jeg fortsatte på skolen og har klart meg fint i forhold til flere av de andre jeg begynte å røyke med (De som sluttet på skolen).
Sist endret av Olympic; 31. januar 2013 kl. 14:19.
Trådstarter
Sitat av Frdlr Vis innlegg
Det finnes andre kilder til informasjon og kreativitet ved siden av skolen, og man trenger slettes ikke å være en outcast for at videregående skole ikke skal være noe for en. Personlig har jeg taklet hele videregående ganske greit, men jeg har forståelse for at ikke alle digger å forholde seg til forpliktelsene og det firkantede systemet, og man trenger ikke å hive dem i samme bås som horden med kjellerstonere som preker om hvor mye staten suger.

Ryehill,

Jeg skal ikke uttale meg om så mye siden jeg bare vet om noen av omstendighetene rundt livet ditt (mange her i tråden har en tendens til å dømme deg og fremtiden din uten grunnlag), men jeg vil oppriktig anbefale deg å bare fullføre videregående mens du enda har sjansen, for det er nå det er lettest. Tenk at du nå tenker på en helt annen måte enn du gjorde for to år siden - hva tilsier at du ikke kommer til å drastisk endre livssyn enda en gang i nær fremtid? Bare bli ferdig med det mens du jobber på siden og sparer penger til livsprosjektet ditt (for uansett om du misliker forholdet til penger og makt vi har utviklet i vesten eller ei kommer du til å trenge noen slanter).

La oss være ærlige, det galaktiske biblioteket ditt er ikke en bærekraftig kilde til informasjon, med mindre du bare har tenkt til å bli en buddhist isolert i et kloster. Men jeg forstår det slik at du sikter etter å gjøre noe annet enn å bli fastlåst i en kjedelig tilværelse. Kan forsåvidt legge til at jeg er hjertens enig i at å ligge steine som aper foran TV-en med søppelmat og lite variasjon ikke er noe man bør gjøre regelmessig

Hadde jeg vært i din posisjon, og jeg har kanskje vært i nærheten en gang, hadde jeg tenkt meg jævlig godt om før jeg offisielt droppet ut. Kunne det ikke vært aktuelt å søke seg inn på en kreativ linje hvor du kan uttrykke deg bedre gjennom skolearbeidet? Så kan du ha en liten drittjobb ved siden av så du får samlet opp litt dough til du er ferdig med skolen og kan gjøre utrolig mye fett. På fritiden får du mer enn nok tid til å røyke shazz og reise, om enn det er fjellturer eller trips til andre verdensdeler.

Men for all del, alt er bedre enn å være Streit Streitesen. Så hvis du finner ut at videregående blir uutholdelig uansett, så får du bare gjøre som du selv sier, og gjøre det beste ut av det og prøve å være så dedikert til det som mulig.

Drop out of life with bong in hand
Vis hele sitatet...
dere gir meg mye å tenke på! takk for det
må bare legge til at når jeg snakker om dette "galaktiske bibloteket" så mener jeg selfvølgelig ikke at all mulig info ligger der, det handler om å connecte tråder og få letter tilgang til diverse saker og ting. jeg mener ikke å få all informasjon direkte fra hjernen min, alt må læres. det jeg mener er at jeg hadde mer plass å bevege meg på i hjernen min. en mer sortert/arkivert hjerne setting.

Ekspert på påstander
Bare kjør på. Det fikk store konsekvenser for meg hvertfall. Jeg tenker av og til hva ville jeg gjort hvis jeg hadde ikke begynt med hasj da jeg var 16 år. Jeg tror at jeg ville fått meg en utdannelse nå eller går på universitet/høyskolen idag. Jeg angrer på at jeg begynte å røyke altfor tidlig og jeg røyker fortsatt. Men nå forstår jeg hvorfor det er viktig å ha utdannelse, men det skjønte jeg jammen ikke da jeg var 16 år og var påvirket i 24 timer.

Da eksen min sa til en god kompis av meg at jeg hadde ikke en framtid fordi jeg røykte hele tida, var arbeidsledig og var ferdig med folkehøgskolen, så begynte jeg å skjønne hvorfor hun ville ikke ha meg og jeg er glad at hun sa det, selv om det såret meg virkelig innerst i hjertet mitt. Der og da skjønte jeg at jeg må få meg en utdannelse og skjerpet meg kraftig med livet mitt. Jeg gjør mitt beste på skolen og er ofte giddeløs med å gjøre oppgaver, men tvinger meg selv at jeg må gjøre det selv om jeg gidder ikke og det funker faktisk. Men egentlig driter jeg i deg TS, bare røyk som du vil og slutt på skolen, så kommer du å angre like mye som meg, kanskje mer når du blir eldre
Trådstarter
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Det verste er jo at du omtaler det som morgen, når klokken er 16.34..


Og jeg drister meg til å si at du er en tapt case allerede.. Retorikken din er jo helt sprø. Det virker ikke som at du ser hva som betyr noe i det hele tatt. Hvordan skal du betale for å reise rundt i hele verden? Eller det er det kanskje noen andre som skal? Hva skal du gjøre når du flytter til skogs? Lage ditt eget verktøy? Nei, det er det vell noen andre som skal. Hva skal du spise? Hvem skal du elske? Hva skal du lære, som du ikke kan lære å forstå bedre med noen år ekstra på baken? Og noen skoleår ekstra..

Jeg forstår ENORMT godt hvor alle disse følelsene kommer fra, for det er følelser det er, ikke rasjonelle tanker, men jeg har vært der selv, når hele verden ser ut til å være et mørkt hull hvor du har blitt dømt til livstid i arbeid og regningsbetaling, men tro du meg, det liver er flott, og du kan gjøre det til hva du vil, fullfør vgs, få deg en jobb og for eksempel bo i telt i skogen. Det løpet du har lagt opp i hodet ditt kommer til å falle i grus før du vet ordet av det. For meg var det to bestemte foreldre som måtte til for å innse det.
Vis hele sitatet...

en tapt case ja... det var jo en drastisk antagelse, jeg vet selv at jeg er resursfull og smart. hadde du bare vist alt som har skjedd rudnt meg i hele mitt liv, kunne du skjønt dette. min livssituasjon har alltid vært av annerledes sort.
angående reisingen. det er fullt mulig å komme seg rundt omkring uten penger, ved å haike etc. det er en veldig fin trå her et sted som en fyr skreiv om hvordan han haiket pengeløs i 2 måneder rundt i verden. og han skal gjenta dette skriver han. jeg kan se om jeg finner tråden, og da kan jeg legge den ut her. og da man eventuntuellt trenger en liten slant penger, er det da ikke umulig å skaffe det?
og hvordan vet du at dette kommer til å falle i grus?
jeg gjentar enda en gang. det blir hva man gjør det til, på alle plan. uansett.
jeg er veldig bestemt på alt dette.
Man kan helt fint klare seg uten utdannelse, men da må man vite at man duger til noe.

Vise at man duger til noe*

En tidligere jobb kan lettere skaffe deg en ny jobb enn en utdannelse.
Hei! Skal ikke skrive en lang post, men vil at du skal være veldig klar over en ting. Huet ditt, ditt forhold til livet, cannabis, venner rundt deg og alt kommer til å forandre seg drastisk de neste 3-4 årene. Bare husk det før du velger å droppe noe futureyou kanskje ville satt pris på
Har selv vært 16 og følt meg som kongen, men hadde jeg kunne gått tilbake å fortalt han litt, hadde jeg gjort det. Husk at du er ung
Sitat av Ryehill Vis innlegg
jeg vet ikke en gang hvorfor jeg søkte på videregående med det første (?). jeg var vell redd og en smule desillusjonert om hva som er viktig her i livet for min del. men jeg begynner å se klarere og klarere og finner stadig nye løsninger på ting og tang :P
Vis hele sitatet...
Jeg skumleste litt her og der men tror ikke du en gang skrev hva planen din framover var(?) Slutte skolen, og så? Røyke mer? Ikke gidde å søke jobb? Forsette og innbille deg at cannabisen er det som gjør livet ditt komplett?

Røyk i ett år til og jeg tror du kommer til å våkne - da skulle du være relativt innrøyka og slett ikke være like glad i hash/pot lenger (om du røyker så ofte som du sier)..

Imo
Sitat av Znusken Vis innlegg
Hei! Skal ikke skrive en lang post, men vil at du skal være veldig klar over en ting. Huet ditt, ditt forhold til livet, cannabis, venner rundt deg og alt kommer til å forandre seg drastisk de neste 3-4 årene. Bare husk det før du velger å droppe noe futureyou kanskje ville satt pris på
Har selv vært 16 og følt meg som kongen, men hadde jeg kunne gått tilbake å fortalt han litt, hadde jeg gjort det. Husk at du er ung
Vis hele sitatet...
Helt enig!

Men, vi kan prøve å banke det inn i hodet hans så mye vi orker. Dette skjønner han ikke før han opplever det selv. Da kommer han til gremmes hvis han leser sitt opprinnelige innlegg.

Hvis du røyker hver dag, i mange år, så KOMMER du til å gå på en smell. Garantert. Jeg er godt oppi åra, har røyka i vel 20 år, hver dag, og jeg lover deg; du kommer til å angre som en hund! That's a fact!
Sitat av Ryehill Vis innlegg
Da både filosofisk, spirituellt og hvordan jeg mye lettere finner åpenbare løsninger på problemer, da speisellt personlige problemer.
->
...havnet vi i de dypeste, fjerneste og samtidig mest givende samtalende noensinne for min del. vi snakket om alt fra Alien teorier, til dype samtaler om følelser som fort spant oss ut i masse annet. vi kunne skildre de vakreste fantasi scener og bli fortapt i refleksjon over de vakre ideéne vi kom over. hjernen min gikk på turbo, det høres kanskje rart eller ubehgelig ut, jeg var helt rolig men jeg ville snakke om alt før tankene forsvant. jeg kan ikke beskrive følelsen du får plutselig skjønne ting som du kanskje har grublet på eller ting som har lugget bak i hjernen din eller rett forran nesen din i kanskje flere år. den kvelden kan ikke sammenlignes med noe jeg har opplevd tidligere eller senere. det var Eureka på Eureka!! det føltes som om jeg befant meg i et kollosalt biblotek hvor jeg bare kunne plukke "tankemat" fra de evig høye bokhyllene i det galaktiske bibloteket jeg skjønner jeg bare har sett et ørlite fragment av. og dette her, det er total eufori. det beste av alt er at dette skjer inne i min hjerne. så jeg har tilgang til den. jeg trenger bare en "katalysator" om du vil, for å få tannhjulene til å gå kanskje enda litt smoothere og raskere. alt dette er veldig relevant til det å faktisk bli kjent meg seg selv.
->
..etter å ha gjort disse funnene og observasjonene, har jeg utviklet et mer spirituellt sinn. jeg håper på mere høyde på et høyre plan og kan ofte føle meg veldig spirituell og sammenkoblet med spessielt kompisen min over her
->
..livet er jo tross alt en enste stor meditasjon. du må bare stille de riktige spørsmålene og sette deg mål hele veien.
Vis hele sitatet...
No offence men høres ut som om du/dere tripper på syre/sopp, ikke cannabis

Og:
Sitat av Ryehill Vis innlegg
..angående reisingen. det er fullt mulig å komme seg rundt omkring uten penger, ved å haike etc. det er en veldig fin trå her et sted som en fyr skreiv om hvordan han haiket pengeløs i 2 måneder rundt i verden. og han skal gjenta dette skriver han. jeg kan se om jeg finner tråden, og da kan jeg legge den ut her. og da man eventuntuellt trenger en liten slant penger, er det da ikke umulig å skaffe det?
Vis hele sitatet...
Forsett med denne innstillingen og jeg er rimelig sikker på at du ender opp på gata (med månedlig støtte fra NAV)
Trådstarter
Sitat av ShadowFiend Vis innlegg
Jeg skumleste litt her og der men tror ikke du en gang skrev hva planen din framover var(?) Slutte skolen, og så? Røyke mer? Ikke gidde å søke jobb? Forsette og innbille deg at cannabisen er det som gjør livet ditt komplett?

Røyk i ett år til og jeg tror du kommer til å våkne - da skulle du være relativt innrøyka og slett ikke være like glad i hash/pot lenger (om du røyker så ofte som du sier)..

Imo
Vis hele sitatet...
nei jeg gjorde kanskje ikke det, beklager, men jeg holder på å finne jobb nå. jeg har ikke tenkt å ligge i sengen hele dagen istedefor skole. dere ser kanskje for dere at jeg røyker litt mer enn jeg kanskje gjør. 3-4 ganger i uken som jeg skrev, det er noe jeg vil kalle en god uke og jeg røyker absolutt ikke HELE dagen, det gå for det meste på kvelder, selvom jeg også kan ta en mornings en gang i blant. og jeg mener absolutt ikke at cannabis gjør livet mitt komplett, ikke på noen måte. det er bare en bonus i livet mitt som jeg mener forbedrer livskvaliteten min. jeg lærer å vise mer kjærlighet og forståelse, jeg ser skjønnheten i natur og enkle ting mye bedre og lettere. jeg har lært meg å sette pris på ting. og jeg kommer i kontakt meg meg selv.
håper dere skjønner litt bedre nå
Dette temaet finner jeg interessant, og jeg kjenner meg helt igjen. Du virker oppegående, en typisk psykonaut - eller sjamanspire - vi har med å gjøre her ja. Jeg har selv gått den veien du nå så smått kan skimte foran deg, med null skolegang, og i stedet brukt tid i naturen og mitt eget hode – eller indre univers. Det har vært svært givende for min personlige vekst og ikke minst ekstremt interessant. Jobbe med energier i de sene nattetimer… Det har vært min skolegang, og jeg har med et lurt smil sett på syretripper som eksamener i «Livets skole». Samtidig sliter jeg noe voldsomt. Sett bort i fra personlig vekst, klokhet og forbedrede evner til å skape fred, harmoni og kjærlighet - som jo er det viktigste i livet - så står jeg faktisk på samme sted som da jeg var tolv. Alle raser forbi meg kjappere, kjappere og enda kjappere. Flyr hver til sitt. Jeg blir selv gående i et slags ingenmannsland, en konstant grålysning, der de mørkeste selvmordstanker og euforisk åndelig lykke spinner om hverandre konstant. Det som holder meg borte fra en sixpack med øl og ett hopp fra en klippe i skogen er nettopp det at jeg ser på vår menneskelige eksistens som en åndelig lærerik reise.

Vi vet lite om ditt liv og din historie, og det finnes en haug av grunner til at folk slutter på skolen. Det er jo også helt greit. Folk skal være klar over at skolen ikke er for hver eneste en av oss. Jeg observerer ofte at det er overraskende enkelt for en del her inne å bastant si at man skal tviholde på skolen, ja nærmest lide seg gjennom den om det er det som må til. Det er viktig at man er klar over det, at skolegang er noe vi opplever ekstremt forskjellig oss mennesker imellom. Jeg kunne ha sittet og sutret, bannet og angret over mine valg, men det gjør jeg ikke. Hvorfor? Fordi jeg vet at skolen aldri var min vei i livet. Vi var fiender fra første skoledag. Fysj og blæh! Med min personlighet, livshistorie og slik skolesystemet er skulle det bare mangle at jeg heller valgte å labbe rundt høy i skogen.

Vi er inne på et veldig vanskelig tema her, og jeg skal verken si det ene eller det andre. Så får du bare se om min lille tekst gir deg noen interessante perspektiver. Uansett så er det viktig at du er klar over at å velge en livsvei som er i strid med normen i samfunnet fort kan by på ekstremt tøffe psykiske påkjenninger. Er en hel røkkel av oss som har daua på denne veien. Husk at du er veldig ung, og som nevnt over her, veldig mye kan skje de neste tre-fire årene. Ta det rolig.
Trådstarter
Sitat av ShadowFiend Vis innlegg
No offence men høres ut som om du/dere tripper på syre/sopp, ikke cannabis

Og:

Forsett med denne innstillingen og jeg er rimelig sikker på at du ender opp på gata (med månedlig støtte fra NAV)
Vis hele sitatet...
ja jeg tenkte tanken selv. det morsomme var at vi tok et trekk salvia hver et par timer senere. men neida, hasj kan også ha tankeekspanderende kvaliteter sånn som psykedeliske substanser har, det har hvertfall jeg og andre opplevd.

og jeg er rimelig sikker på at jeg absolutt ikke gjør det. man skal rote seg bort ganske kraftig for å havne på gata.

Sitat av KreaDep Vis innlegg
Dette temaet finner jeg interessant, og jeg kjenner meg helt igjen. Du virker oppegående, en typisk psykonaut - eller sjamanspire - vi har med å gjøre her ja. Jeg har selv gått den veien du nå så smått kan skimte foran deg, med null skolegang, og i stedet brukt tid i naturen og mitt eget hode – eller indre univers. Det har vært svært givende for min personlige vekst og ikke minst ekstremt interessant. Jobbe med energier i de sene nattetimer… Det har vært min skolegang, og jeg har med et lurt smil sett på syretripper som eksamener i «Livets skole». Samtidig sliter jeg noe voldsomt. Sett bort i fra personlig vekst, klokhet og forbedrede evner til å skape fred, harmoni og kjærlighet - som jo er det viktigste i livet - så står jeg faktisk på samme sted som da jeg var tolv. Alle raser forbi meg kjappere, kjappere og enda kjappere. Flyr hver til sitt. Jeg blir selv gående i et slags ingenmannsland, en konstant grålysning, der de mørkeste selvmordstanker og euforisk åndelig lykke spinner om hverandre konstant. Det som holder meg borte fra en sixpack med øl og ett hopp fra en klippe i skogen er nettopp det at jeg ser på vår menneskelige eksistens som en åndelig lærerik reise.

Vi vet lite om ditt liv og din historie, og det finnes en haug av grunner til at folk slutter på skolen. Det er jo også helt greit. Folk skal være klar over at skolen ikke er for hver eneste en av oss. Jeg observerer ofte at det er overraskende enkelt for en del her inne å bastant si at man skal tviholde på skolen, ja nærmest lide seg gjennom den om det er det som må til. Det er viktig at man er klar over det, at skolegang er noe vi opplever ekstremt forskjellig oss mennesker imellom. Jeg kunne ha sittet og sutret, bannet og angret over mine valg, men det gjør jeg ikke. Hvorfor? Fordi jeg vet at skolen aldri var min vei i livet. Vi var fiender fra første skoledag. Fysj og blæh! Med min personlighet, livshistorie og slik skolesystemet er skulle det bare mangle at jeg heller valgte å labbe rundt høy i skogen.

Vi er inne på et veldig vanskelig tema her, og jeg skal verken si det ene eller det andre. Så får du bare se om min lille tekst gir deg noen interessante perspektiver. Uansett så er det viktig at du er klar over at å velge en livsvei som er i strid med normen i samfunnet fort kan by på ekstremt tøffe psykiske påkjenninger. Er en hel røkkel av oss som har daua på denne veien. Husk at du er veldig ung, og som nevnt over her, veldig mye kan skje de neste tre-fire årene. Ta det rolig.
Vis hele sitatet...
endelig en her inne som skjønner jo takk for perspektivene! noen ganger føles det ut som at motgang er det eneste jeg kjenner. så jeg er da hvertfall godt vant med det. men jeg vet at det er viktig å ikke miste seg selv inni det, tenke positivt-leve positivt. jeg sier som Bad spit "motgang må til for å forandre livet"

jeg åpner armene mine for årene som kommer og er veldig nyskjerrig og spent.
Jeg vil ikke si at du skal gjøre verken det ene eller andre, jeg kan bare fortelle om mine egne erfaringer...Da jeg var 15-16 år begynte jeg å røyke, og jeg holdt det under god kontroll frem til jeg var ferdig på videregående og begynte i turnusjobb. Friperiodene bestod kun av den klassiske stoner-røykingen. (Mørk leilighet, trance på anlegget og sløkke fyrer på hver sin sofa) Flere av oss diskuterte hvor tragisk det måtte være å leve A4-livet, og vi hadde lignende planer som dine.

Etterhvert fikk jeg svært lite lyst til å reise på jobb, fordi jeg mente at jobben kom i veien for planene jeg skulle realisere. Når jeg først reiste på jobb kom jeg ofte i konflikter med kollegaer som jeg i ettertid har mistenkt kom som en konsekvens av det livet jeg førte i friperiodene. Jeg sa til slutt opp jobben fordi jeg møtte for mye motgang, og ble gående arbeidsledig hjemme i nærmere et halvt år. Dette var med hånda på hjertet det verste halvåret i mitt liv, milde depresjoner og euforiske planer som aldri ble gjennomført vekslet om hverandre, mens det eneste jeg endte opp med å gjøre var å sitte å se på tv fra jeg sto opp på kvelden til jeg la meg på morgenen.

Mitt vendepunkt kom da jeg ble innkalt i militæret, jeg la store planer om at jeg skulle reise ned dit og be alle i uniform dra til helvete og komme meg hjem så fort som mulig. Det hadde jeg derimot slett ikke mot eller nerver til når det kom til stykket, og jeg gikk heller rundt og søyt og klaget for meg selv og til de andre rekruttene. Tiden på rekruttskolen gikk, og det var klart for feltøvelse. -Dritt, tenkte jeg, og gikk inn med samme negative innstilling som tidligere.

Etterhvert som vi kom oss på plass i campen i skogen på sørlandet, solen skinte og vi hadde fått i oss feltrasjoner og sjokolade, innså jeg at dette var slett ikke så galt. Følelsen av lykke økte etterhvert som den fysiske aktiviteten tiltok, og for hver dag som gikk innså jeg mer og mer at planene jeg hadde hatt tidligere var rene bambus og jeg forbannet min egen latskap og idioti. I slutten av feltøvelsen marsjerte vi over store distanser med våpen og oppakning, kvelden kom og slitne var vi, men befalet visste råd, de startet de utroligste sanger som vi alle stemte i. Akkurat i det øyeblikket tenkte jeg; -Hvorfor i **** har jeg ligget stein på sofaen i flere år å drømt, når man kan være med på noe så fantastisk som dette i virkeligheten!

Dette begynner å bli noen år siden nå, men akkurat den tanken står veldig klart i minnet. For øvrig holder jeg på å avslutte(ferdigstille) en høyere utdannelse nå, og jeg kan fremdeles ta en joint i godt lag. Mitt råd til TS er at du tenker over hvilke av planene dine som gir rom for at du kan fortsette å røyke like mye eller mer, da du vil kanskje oppdage at alle dine planer gir dette. Hasjrøykingen har en mystisk evne til å snike seg inn i ellers svært gode planer.

Lykke til, uansett hva du velger!
Veldig forståelig, men du er i en vokseperiode. Kroppen forandrer seg, og du blir raskt mer voksen.
Jeg røyket ikke denne delen av livet mitt, men selvsikkerheten kom av seg selv. Det er ikke alltid rusen som forandrer deg.

Ikke stopp på skolen. Du vil ende opp på bunn resten av livet, Norge er et vanskelig land. Motivasjon for utdanning kom med alderen for meg, og jeg har hatt lyst til å slutte på skolen i 12 år. Men bare kom igjennom drittsystemet.

Det virker som du har veldig mye potensiale, kanskje du finner ut en måte å leve bra på uten utdanning? Men la det forbli et spørsmål og ingen handling.
Når man bruker cannabis såpass regelmessig fucker det med hjernen til de fleste. Det er fakta. Åpenbaringer og dype samtaler om meningen med livet er noe de fleste opplever, og man må lære ånyte dem som en del av rusen, og ikke ta dem lenger enn det de faktisk er, nemlig demi-psykoser, som har liten kontakt med rasjonalitet og sunn fornuft.
Sitat av Ryehill Vis innlegg
har ingen videre planer om skole eller universiteter i mitt liv, i hverfall ikke så lenge som de fungerer sånn som de gjør nå.
Vis hele sitatet...
Idiotisk og ekstremt umodent.

For det første: universitetet er mye friere enn skolen, og ikke politisk styrt. For eksempel er det en horde med professorer på Universitetet i Oslo som er for legalisering av cannabis. Det er kjempespennende å studere. For det andre: videregående skole er ikke så ille, og mange som jobber der har bakgrunn fra universitetet. Det er litt politisk korrekt, selvsagt, men mange lærere mener andre ting privat enn de sier på skolen.

For det andre: denne nærmest religiøse fascinasjonen du har for hasj er latterlig og umoden. Ja, det kan gi noen åndelige og filosofiske innsikter, men å gjøre det til et slags personlig sakramente på en så ukritisk måte som du gjør her, er farlig. Om du ikke skjønner hvorfor nå, vil du skjønne det senere i livet.

For det tredje: Spesielt for unge mennesker kan hasj utløse psykoser, paranoia o.l. Det er ikke så farlig som mange påstår, og de fleste rammes ikke, men det kan medføre ulemper. Særlig de som er unge rammes oftere enn voksne. Vil anbefale deg å vente til du er over 20. En psykose er en tilstand som er svært ubehagelig, du kan ende opp på psykiatrisk sykehus, eller med depresjon o.l. og det er vanskelig å forutsi om det kommer til å ramme deg eller ikke.

Tenk også over stigmatiseringen som forbudet medfører. Hvis du havner i et miljø med bare hasj-venner og "vanlige" folk kutter deg ut er det skadelig for fremdtiden din. Det er mye mer taktisk å tone ned praten om hasj og beholde vanlige venner på lang sikt. Tone det hele ned, ikke snakke så mye om det, og også ha andre interesser.

Det er mye annet i livet som betyr noe enn hasj. Og når du blir eldre, vil du bli mer opptatt av ting som å forsørge en familie o.l. Da vil du angre på at du ikke søkte deg systematisk mot utdanning som ledet til et yrke der det er lett å få jobb med en grei inntekt og trygg hverdag. Det høres kanskje banalt ut, men du vil skjønne det og mene det samme når du er 35.

Da vil du angre bittert på at du hoppet av videregående (noe som er en ekstremt dårlig ide). Karakterene du får på videregående er kanskje de viktigste i livet. Det er de du skal søke deg videre med, og de avgjør hvor stor valgfrihet du har senere i livet.

Dessuten liker ikke arbeidsgivere hull på CVen så hvis du filosofoerer og driver dank er veien kort til kriminalitet og psykiske problemer.

Don't quit your day job and stay in school! eller er du "too cool for school"??

Bli i videregående, kutt ut hasjen eller gjør det svært sjelden, prøv å få gode karakterer, jobb hardt med skole, og vent noen år. Du kommer til å angre.

Sitat av ShadowFiend Vis innlegg
No offence men høres ut som om du/dere tripper på syre/sopp, ikke cannabis

Og:

Forsett med denne innstillingen og jeg er rimelig sikker på at du ender opp på gata (med månedlig støtte fra NAV)
Vis hele sitatet...
Haha! Spot on. Eller UTEN støtte fra NAV...

Hasjen forsvinner ikke. Vent noen år med å gjøre det, til du er over 20, og ikke la det bli dominerende i livet ditt. Hold fokus, ha en langsiktig plan for utdanning og jobb. Ikke still deg slik at folk tenker på hasj når de tenker på deg. Tone det ned, ikke prat om det til feil folk og ikke for mye. Snakker av lang og dyrkjøpt erfaring. Dette er ikke en kamp som er verdt å ta, særlig ikke nå som andre fremtredende folk tar den for deg (Thorvald Stoltenberg, Foreningen for human narkotikapolitikk, Unge Venstre).
Shiiiit, du minner om meg selv som 16-åring.

Jeg var flink gutt, da. Fullførte videregående, jobba, dro på universitetet. Fett nok det.

Den kosmiske bokhylla du snakker om, får du ikke tilgang på gjennom hasj. Dessverre. Det er ikke så lett. Man kan ikke røyke seg smart, eller ture seg kunnskapsrik. Sure, du kan prosessere noen intellektuelle tankerekker hjernen din allerede har opparbeidet, men du vil ikke få tilgang på noen "ny" visdom.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ryehill,

Jeg har registrert denne brukeren i dette forumet av én enkel grunn: for å svare deg. Og det skal jeg, men jeg vil først av alt nevne at jeg kjenner deg, omgås deg og du vet – etter å ha studert mine ord, tanker, formuleringer og min retorikk – hvem jeg er.

I skrivende stund er det ingen som har sett noe til deg, du er borte, har vært det i en god uke og mange er redde. Gi et lite vink og la oss vite om du er ute på eventyr eller ligger stoned i en grøft i trondheimsområdet.

Jeg er for legalisering av cannabis. Hvorfor kan leses i Unge Venstres politiske plattform om narkotika, en politikk jeg står inne for og er enig i. Om dette påvirker mitt svar står dere frie til å vurdere selv.

Ditt førstegangsinnlegg er interessant, og det du skildrer og putter til pennen vekker engasjement i meg. Det er estimert 200.000 cannabisbrukere i dette landet, hvor jeg føler du stikker deg ut som de færreste av brukerne: som faktiske utskudd av samfunnet. Av de 200.000 brukerne er de fleste som samfunnets mal: mennesker med skole, jobb eller begge deler, med drømmer, ambisjoner og mål – A4-mennesker, som du kaller dem. Det eneste som skiller disse cannabisrøykende fra de øvrige ikke-narkomane er en grønn klump som gir eufori.

Du er ikke som dem. Du er røykende, lever på virkelighetsforestillinger som ligger fjernt fra meg selv og andre og er på tur ut av samfunnet. Du slutter på skolen til fordel for hasj, godt selskap og refleksjon. Du er stigmatisert av samfunnet du lever i. Ditt omdømme er svekket og din omgang med hasj er allment kjent blant dine sosiale kretser som ikke røyker. Du er – som alle ville sagt det: in deep shit.

Ja, cannabis ruser. Hasj er deilig og ikke særlig skadelig, mer skapende. Jeg forstår hvordan rusen gir deg uante muligheter og rom til å filosofere, drøfte og oppdage, hvordan rusen setter dine tanker i perspektiv og lar deg fokusere i fred om spørsmål du ønsker besvart. Det er i sannhet tankeekspanderende, slik du selv formulerer det. Hasj er enkelt og nyte – også som rus med formål å glede, ikke meditere eller lignende. Hvis du virkelig behøver rus for å ha det festlig, har du valgt det rette stoffet etter min mening.

Det er ikke uten grunn at jeg gjerne vil kunne kjøpe meg en hasjkake eller ta meg en joint i rolige omgivelser og godt selskap i en coffee shop i et ideelt Norge, men slik er det ikke idag. Selv om personlig konsum og besittelse av cannabis straffes mildt, er de sosiale konsekvensene av å bli stemplet som en stoned røyker enorme og ikke-reverserbare. Samfunnet liker deg ikke. Bekjente og venner av deg ser på deg som tåkete, fortapt og dum. Dine beste venner forbanner stoffet til helvete og ønsker seg den gamle deg tilbake, men har gitt opp.

Du er så å si sluttet på skolen, og vil ende opp uten studiekompetanse eller fagbrev. Du vil ikke få deg en jobb som er godt betalt og trygg, en jobb du liker og trives i, men vil i beste fall få deg en vakt eller to på den lokale Coop-sjappa. Du vil få en lav inntekt som vil begrense dine muligheter til å ha det kult. I boken Shantaram sier franskmannen og narkoridderen Didier Levy følgende: «Enhver rasjonell mann vil til slutt forstå at penger er lykken. Det er penger som holder deg gående fra dag til dag.» Samme hvor lite du liker penger, er dette et faktum. Total frihet er intet uten penger, da mangel på penger begrenser dine muligheter.

Det er det det handler om: penger. Og for å få penger behøver du én ting: utdanning.

Å ha «Livets skole» oppført som utdanning på Facebook og et femårs langt hull i CV-en fra avbrutt videregående skole til du søker jobb, vil drepe alle dine sjanser til å få deg et virke du trives med. Du må ha noe å falle tilbake på, en plan B, dersom det du nå er ganske bestemt på å gjennomføre, feiler. Og for Guds skyld, dette må du bare innse: Planen din er gjennomsyret av risikoer og med en fallhøyde som lett kan servere deg døden på et sølvfat.

I skogen, gatelangs i India eller i et kloster i Myanmar, hva i helvete skal du fylle dagene dine med? Utelukkende hasj? Nei, jeg tviler, så dum er du ikke, det vet jeg. Skal jeg imidlertid besvare spørsmålet på vegne av deg selv, vil det nok ende på et «en slikk og ingenting, det skal jeg sannsynligvis fylle dagene mine med» dersom realistiske hensyn skal ilegges tyngde i beslutningen. Hva skal du leve av? Narkotikadistribusjon? Coop? Mor og far, så langt det rekker? Hvor skal du bo? Hvem skal være dine venner? Hvem skal være glade i deg, hvem skal du være glad i? Hvem skal du elske?

Av praktiske årsaker ville jeg vraket din plan om et liv overlatt til tilfeldighetene, et liv «into the wilds». Av fremtidsrettede og bærekraftige årsaker ville jeg valgt utdanning, først og fremst.

Jeg liker dog at du har dine tanker og ideer, men vil på det varmeste anbefale å legge en grunnmur som i fremtiden gjør det mulig å snu. Kanskje et liv i skogen eller på evig vandring er noe for deg, og at du vil klare deg, men all statistikk og fakta taler deg midt imot. Prøv, likevel, men ikke før du har noe å falle tilbake på. Lev ut dine drømmer, men vær beredt dersom det skulle feile.

Avslutningsvis vil jeg meddele at jeg aksepterer og forstår ditt valg om bruket av hasj. Det er et herlig stoff, er det ikke? Og ja, de erfaringer du nevner i innlegget ditt er sanne for deg; det er det som betyr noe. Du er intelligent, med mange gode egenskaper. At du opplever tilgang til et kolossalt bibliotek, den ser jeg. Jeg skjønner at hasjen gir deg en god flow og fungerer som et hjelpende verktøy for å gi deg et klarere bilde av verden og livet, men du kan ikke risikere å ta feil. Og for å være ærlig med deg, det er en grunn til at rus og en funksjonsnedsatt hjerne klarer å fremkalle slike tankesett og -rekker.

Jeg vil anbefale deg å stå på – samme hva du velger å gjøre. Gjør det du velger fullt ut, og ta inntekten og skaden som de kommer. Du kommer til å fortsette hasjbruket samme hva alle sier, og det støtter jeg. Hasj er flott på mange, mange måter, men bruk stoffet moderat og tillat deg nøktern refleksjon uten å være påvirket av rus.

Ta det rolig. Lykke til.