Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 5908
Heisann!
Jeg har noen spørsmål angående politiets fremgangsmåte og rettigheter, mine rettigheter og hvilke rettigheter skolen har i forhold til denne saken. valgte å poste denne tråden på dette forumet da den hovedsakelig har med cannabis å gjøre.
Jeg skal prøve å fortelle alt som har skjedd foreløpig så godt som mulig, hvis det er noe som er uklart er det bare å spørre.

Jeg er en person som liker å ta meg en jonas en gang i blandt og ser ikke noe gærnt i det. Har aldri hatt noen problemer med politiet eller skolen før, what so ever, men jeg går på en skole som jevnlig har politirazzia med hund.

Dette skjedde midt i uka. Kvelden før dette skjedde hadde jeg røyket.
Det var morgen og jeg satt med en kompis i klassen. Plutselig spør han meg om jeg har røyka i dag eller noe, jeg svarer nei, og han spør om hvorfor det lukter så jævlig weed av meg. Det er da jeg kommer på at jeg har glemt å kaste to sneiper som jeg hadde hatt liggende i inner lomma fra jeg hadde røyka helgen før.(ikke spør hvorfor) Ved neste mulighet jeg får går jeg å kaster sneipene i søppla og tenker ikke noe mer over det.
Etter lunsjen skal vi ha prøve, og i det vi får utlevert prøvene banker det på døren. Der står det 3 personer fra poltiet med en narkohund. De forklarte fort at dette var en razzia og de ville slippe løs hundene for å søke. Jeg skjønte da med en gang at jeg var i deep shit, og ble brått nervøs, ble drit redd og begynte å skjelve osv. Hunden kom mot meg, gikk bak meg, sniffet på jakken min å stoppet opp ved siden av meg. Han ene fra politiet gikk bort til hunden, så på den og hunden bjeffet og viste at den hadde funnet noe. Jeg fikk beskjed om å ta med meg jakken og gå ut på gangen. Jeg gjør som jeg får beskjed om. Dette var ikke minst jævlig flaut, da vi er over 30 stk i klassen og foran læreren, men nok om det.
Ute på gangen blir jeg ende mer nervøs og skjelver enda mer.
Politiet: Har du noe på deg nå, eller har du røyket noe i dag?
Jeg: Nei
Politiet: Så hvorfor ble du markert?
Jeg: Har vært med folk som har røyket.
Politibetjenten begynner å ransake meg, men finner ingeting da jeg som sagt ikke hadde noe på meg. Men hun sier selv at hun lukter hasj og spør utifra det igjen: Er du sikker på at du ikke selv har røyket?
Jeg: Ja, jeg har vært med folk for rundt en uke siden, hvor det har blitt røyket.
Politibetjenten sier da at hun ikke tror på dette og tar frem en liten lommelykt. Sjekker øynene mine, tar så fingeren foran øynene mine å ber meg følge dem. Hun sjekket også pulsen min, hvis jeg ikke tar feil. Konklusjonen etter ha å sjekke øynene mine og pulsen min(?) var at jeg måtte selv ha røyket den seneste uka.
Politet: Hvis vi hadde tatt deg med ned på politistasjonen og tatt urinprøve av deg nå, hva hadde den vist?
Jeg, så nervøs og skjelven som jeg aldri har vært før klarer ikke svare noe annet enn at den hadde vært positiv, da jeg oppfattet dette som en trussel om at hvis jeg fortsatte å nekte ville jeg bli tatt med ned på stasjonen osv.
Politiet: Javel, hvor lenge siden er dette?
Videre så velger jeg å innrømme at jeg har røyka for 2 dager siden. Grunnen til at jeg valgte å innrømme det var fordi jeg visste jeg hadde testet positiv på urinprøve, og jeg tolket det som at siden jeg hadde blitt markert av hunden, hadde politiet rett til å kreve det av meg. Og det jeg var såpass nervøs at jeg overhodet ikke klarte å tenke klart, og være kald som jeg sikkert burde vært. Det endte med at jeg aksepterte en bot for bruk av cannabis.
Jeg husker ikke ordrett hva jeg eller politiet sa, men det jeg har sitert er hvertfall det i korte trekk. Da lurer jeg på:
- Er markering av en narkotika hund nok til at politiet kan kreve urinprøve av meg?
-Kan hun ha sett på øynene mine og pulsen min(?) at jeg hadde røyket? da det var mange timer siden jeg faktisk hadde røyket
- Og er det eventuelt nok til å kreve urinprøve?
- Hvis jeg hadde fortsatt å nektet for å ha røyket, kunne de tatt meg med ned på stasjonen?

Jeg skjønner godt at jeg har driti meg ut, og jeg trenger ingen preken om hvorfor i helvete jeg hadde sneip osv, men jeg vil bare vite litt mer om hvordan jeg kunne taklet denne situasjone på en veldig mye bedre måte.

Neste dagen får jeg en tlf av læreren min når jeg er på vei til skolen om at rektor vil snakke med meg om det som skjedde forrige dagen. Jeg møter rektoren og en annen fra skolen på kontoret hans. Der forklarer jeg det som hadde skjedd, og hvorfor det hadde skjedd. jeg forklarte at grunnen til at jeg hadde blitt markert var fordi jeg hadde røyket helgen før og jeg innrømmet bruk av cannabis. Rektoren og den andre fra skolen begynte å plappre i vei om
at jeg kanskje trengte hjelp, å om hvor farlig cannabis var. Mye av det tok jeg ikke til meg før han begynte å nevne hvilke konsekvenser denne hendelsen ville ha for meg når det gjaldt skolen. Han nevnte to ting som gjorde meg sjokkert, 1: Jeg ville mest sannsynlig bli utvist 2-3dager, 2: Han ville at jeg skulle si unnskyld foran hele klassen eller noe lignende. Men jeg skulle få innkallelse til en formell samtale en gang senere hvor jeg fikk forklare meg selv, og han ville ta en beslutning utifra det. Grunnen til at jeg ble så sjokkert er jo dette egentlig ikke har noe med skolen å gjøre?
Det jeg lurer på da er hvorfor skal jeg bli straffet av skolen for noe jeg velger å gjøre på fritiden min? Jeg hadde ikke noe på meg, og var heller ikke beruset på skolen. Jeg lurer også på om de faktisk har rett til å gjøre det,da det ikke har noe med skolen å gjøre?
Det jeg fant i ordensreglementet for skolen var: - Bruk, besittelse og enhver annen befatning med rusmidler eller dopingmidler på skolens område og i forbindelse med aktiviteter i skolens regi er ikke tillatt. Det er heller ikke tillatt å være påvirket av rusmidler på skolen eller under aktiviteter i skolens regi.
- Ved alvorlige eller gjentatte tilfeller av brudd på ordensreglementet kan følgende særskilte refsingstiltak benyttes: - bortvisning fra og med en hel skoledag og inntil fem skoledager etter rektors avgjørelse

- Hva legger de i befatning med rusmidler?
- Har de rett til å utvise meg fra skolen pga denne regelen?
Jeg har som sagt aldri hatt problemer med skolen før, og heller ikke politiet, så det er ingen gjentatte tilfeller. Og jeg ser heller ikke på det som noe alvorlig da det ikke omhandler skolen, heller mitt privatliv. Hva mener dere?

Beklager for at dette ble veldig langt og rotete satt opp, men jeg følte alt måtte med og det er veldig sent, så ble litt surrete i hodet.

Takk på forhånd
Jeg har vert i nesten samme situasjon. Den samtalen du hadde med politiet var nesten helt identisk til min egen opplevelse. I tilleg var det razzia i leiligheten min med hund.
Med tanke på skole så fikk jeg absolutt ingen konsekvenser. Alt var at jeg betalte en bot på kr 2000 og de sa at jeg skulle få bruk av cannabis på vandelen i 5år.
Sist endret av Dantie; 17. desember 2010 kl. 04:17.
det høres jo ut som om du har blitt urettferdig behandlet av skolen, men jeg ville vel bare gjort som jeg fikk beskjed om, ikke noe vits i å rote det til enda mer ved å prøve å protestere...
@TheDouglasWay
Enig med den!

@slickrick
Tror ikke de kan merke på deg om du har røkt med og kjenne på pulsen din, regner med at du i tillegg var megastressa?
Da går jo pulsen opp.
Angående lommelykta: en ting jeg selv merka var at pupillene mine ikke ble svære (som på mange andre rusmidler) når jeg var stein.
Ser feks ikke ut som 50øringer slik som speedfålka.
Det at hun ba deg følge fingeren, kunne vel kanskje fungert hvis du hadde vert helt kake!
Det hun gjorde på deg tror jeg er mer vanlig på misstanke om alkohol inntak? Var hun ung?
En gang jeg ble bøsta på fritida sa til og med snuten i fra til lærern min!
Idiotrektor! Si unnskyld til klassen for hva? At du har valgt et tryggere alternativ til alkohol? Dessuten har du jo ikke brutt skolereglementet, ettersom du hverken var påvirket eller var i besittelse av noe rusmiddel, lovlig som ulovlig.
Det er ikke ulovlig å drikke på lørdag/søndag, og deretter gå på skole mandag, så befatning av rusmidler ville jeg tolke som besittelse/påvirkning...
Herregud!

Kan ikke engang tenke meg hvordan den dagen der var. Hørtes rett og slett helt grusomt ut alt sammen.
Sist endret av Pandabjørn; 17. desember 2010 kl. 06:32.
Sitat av Vargas Vis innlegg
Dessuten har du jo ikke brutt skolereglementet, ettersom du hverken var påvirket eller var i besittelse av noe rusmiddel, lovlig som ulovlig.
Det er ikke ulovlig å drikke på lørdag/søndag, og deretter gå på skole mandag, så befatning av rusmidler ville jeg tolke som besittelse/påvirkning...
Vis hele sitatet...
Leste du innlegget eller?

Det var morgen og jeg satt med en kompis i klassen. Plutselig spør han meg om jeg har røyka i dag eller noe, jeg svarer nei, og han spør om hvorfor det lukter så jævlig weed av meg. Det er da jeg kommer på at jeg har glemt å kaste to sneiper som jeg hadde hatt liggende i inner lomma fra jeg hadde røyka helgen før.(ikke spør hvorfor) Ved neste mulighet jeg får går jeg å kaster sneipene i søppla og tenker ikke noe mer over det.
Vis hele sitatet...
Man kan klage på reaksjonen fra rektor, men all den tid det står i reglementet så må man vel bare innfinne seg. Det er dumt å komme etter man har gjordt noe galt og klage på reglene - det burde man ha gjordt tidligere.

Til TS:

Det med å ta pulsen og titte på pupillene er forøvrig et triks med mange hensikter. Høy puls kan være et tegn på veldig nylig bruk av cannabis, men statistisk sett er det mye mer sannsynlig at det er et tegn på en myriade andre ting - som det faktum at du er nervøs i en situasjon hvor du har all grunn til å være nervøs. Politidamen har heller ingen aning om hva ditt normale referanseområde er - så det er veldig "smoke&mirrors".

Lommelykta er ikke så mye for pupillene sin del, for cannabis har diskuterbart liten effekt på størrelsen på pupillene - men hos en del kan det gi tildels "blodskutte" øyne rett etter bruk. Det kan det være greit å bruke en lommelykt for å se - samtidig kan man jo da titte på pupillene dine for å se om du også koser deg med andre stimuli på fritiden (eller i skoletiden).

Kombinasjonen av noe informasjon og den "overbevisende" kraft det kan ha at man føler og titter litt er ofte nok til å overbevise den man forsøker å hekte for noe om at det kan være greit å snakke sant "for de ser det på meg". Sannheten er nok nærmere at man egentlig ikke kan bevise noe som helst - selv ikke godt trent lege kan med noe særlig sikkerhet si om en person man aldri har møtt før har brukt cannabis med mindre man tar den veldig på "fersken" - poenget er uten sammenligningsgrunnlag så blir det gjetting, selv med sammenligningsgrunnlag så må man da gjøre en sannsynligsoverveiing mot alle andre ting som kan gi samme symptomer.

Det sagt, så er det alltid greit å snakke sant (for løgn straffer seg alltid), men alternativet er da eventuelt å ikke snakke. I dette tilfellet ville vel det bare ført til at du måtte ha blitt med og tisset og antageligvis fått samme straffereaksjonen uansett (bortsett fra at du hadde kastet bort mye av din egen tid). I andre tilfeller kan det være mindre smart å snakke.

Rent teoretisk kan det aldri komme noe godt ut av å snakke med politiet, det eneste du kan gjøre er å innrømme skyld. Hvis politiet ønsker å snakke med deg så er det jo ikke fordi de mistenker at du er totalt uskyldig eller uinteressant...
Sist endret av MrBlaine; 17. desember 2010 kl. 07:00.
Jeg var lærer før, og mange av elevene mine røyket. Endel visste at jeg også gjorde det.

Det sagt, så er de fleste skoleadministrasjoner jeg har vært borti særdeles naive og krisemaksimerende iforhold til grass. De tror det er verdens undergang, og du må bare innse at du overhodet ikke kommer til å klare å få dem til å forandre mening. Jeg prøvde jeg også.

Det enkleste for deg er, desverre, å bare finne deg i hva enn tiltak de setter igang.. late som du skjønner alvoret i hva som har skjedd etc. De kommer ikke til å forandre mening eller få litt perspektiv uansett hvor mye du prøver. Å begynne å prate om rettigheter og annet piss må du for all del ikke, fordi du har nettopp blitt tatt for narkotika-bruk, og skolen kan gjøre livet ditt til et helvete nå. All godvilje du kan skaffe deg er bra.

Forøvrig, så er det endel elever som genuint misbruker hasj såpass at det går sterkt utover livene deres. Siden røykingen ofte er hemmelig, så får aldri frøknene i administrasjonen høre om alle de som røyker uten problemer, men får kun de som har skikkelige og genuine problemer sendt til seg. Det er disse menneskene de har erfaring med å takle, så når du som hasj-bruker, og ikke hasj-misbruker, føler deg urettferdige behandla, så husk dette.
Enig med DumDi... Uansett hvor sjeldent/lite du har røyka blir du regna som misbruker. Når jeg var i forsvaret ble jeg tatt via spray pga partikler i lommeboka. Hårprøve,urinprøve + 3 dagers isolasjon. Innrømte at jeg hadde røyka en gang og to. Dette endte med at Narko-sør ville sende meg til avrusing og behandlings opplegg...
Sist endret av Hydroide; 17. desember 2010 kl. 10:09. Grunn: Skriveleif
Sitat av JohnKimble Vis innlegg
@slickrick
Tror ikke de kan merke på deg om du har røkt med og kjenne på pulsen din, regner med at du i tillegg var megastressa?
Da går jo pulsen opp.
Angående lommelykta: en ting jeg selv merka var at pupillene mine ikke ble svære (som på mange andre rusmidler) når jeg var stein.
Ser feks ikke ut som 50øringer slik som speedfålka.
Det at hun ba deg følge fingeren, kunne vel kanskje fungert hvis du hadde vert helt kake!
Det hun gjorde på deg tror jeg er mer vanlig på misstanke om alkohol inntak? Var hun ung?
En gang jeg ble bøsta på fritida sa til og med snuten i fra til lærern min!
Vis hele sitatet...
Nei, hun virket som hun hadde erfaring. Det var derfor jeg stusset på dette fordi jeg var overhodet ikke beruset på noe som helst når hun sjekke meg, men bare megastresse som du sier.
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Leste du innlegget eller?
Man kan klage på reaksjonen fra rektor, men all den tid det står i reglementet så må man vel bare innfinne seg. Det er dumt å komme etter man har gjordt noe galt og klage på reglene - det burde man ha gjordt tidligere.
Vis hele sitatet...
Det er greit nok at jeg har brutt den norskelov, men har jeg egentlig brutt skolereglementet? Å de sneipene jeg hadde i jakka inneholdt ikke noe weed, det var rett og slett bare filteret. Skolen er heller ikke klarover at jeg hadde hatt de sneipene på innerlomma. Så regnes lukten av cannabis som "befatning" av et rusmiddel?
Jeg forstår ikke helt reglementet rundt dette, men en kompis måtte gå på pisseprøver resten av skoleåret for å få lov til å fortsette på skolen.
Om det kom EN positiv prøve, ble han kastet ut..

Første månedene 2-3 ganger i uken.. Etterhvert random antall ganger i måneden
Jeg har alltid tenkt at jeg vil holde meg rolig i de situasjonene og være iskald iom at jeg har vært i en del kontakt med onkel blå, men det løser aldri noe som helst. Da skal du i så fall kjenne til rettighetene dine så godt at du kan stå lenge å diskutere, og det hjelper som regel lite det også. Akkurat det politidama gjorde er garantert bullshit, eller i alle fall det MrBlaine sa. Politiet nøler ikke med å bruke alle triksene i boka for å få en tilståelse, og uansett om du vet at de bare kødder med deg, så hjelper det deg som oftest svært sjeldent å nekte for noe som helst om du faktisk er skyldig. Det kan derimot være artig om du poengterer at du vet hvilke metoder de bruker, men fortsatt erklærer skyldighet. Så får du det i alle fall litt morsomt i elendigheten. Angående rektor er det riktig som DumDiDum sier, bare kjør på med bullshit om at dette kun var et engangstilfelle, og at du virkelig skjønner alvoret i situasjonen, og at du forstår innvirkningen det har på resten av elevene, og at du skjønner alvoret med dagens rusproblemer og hva dette kan medføre. Akkurat det med unskyldningstalen foran klassen ville jeg derimot protestert i mot. Det at du skal unskylde deg for noe de andre egentlig ikke har noe med å gjøre i det hele tatt, virker absurd. Du kan også bruke argumentet med at dette uansett vil bli tatt useriøst og sarkastisk uansett hvordan du putter det, og heller vil fremme i stedet for å hemme saken. Men for all del, ikke vær frekk og useriøs i den formelle praten. Det gir deg kun problemer. Når det kommer til foreldrene dine så vet jeg ikke om de blir varslet eller ikke, men hvis du er bekymret for det, vil jeg anbefale deg å lese denne tråden: http://freak.no/forum/showthread.php?t=172983 . Den er jævelig lang, men det står usedvanelig mye gode argumenter der inne. Lykke til med hele greia, håper det løser seg.
Jeg hadde lovet meg selv å aldri igjen få en brukerkonto på forumet her fordi selv ikke jeg liker fyllarøret mitt og noen banninger beviser hva jeg mener. Men denne tråden ble for mye. Jeg må snakke ut.

Siden hvortid går politi inn på skoler med hund? Hva faen er dette? Dette er snakk fra en politistat!
Hvor er foreldre i alt dette?

Politi med hunder inne på en skole? Vel venn dere til det slaver.

Jeg har ikke ord.

edit: Ikke vik for frykten de prøver å innføre. Be de ete drit de nazistene de er. Gestapo metoder hele veien. Politi med hunder inne på en skole? Er dette blitt vanlig?
Dette er jo helt utrolig. På tide å kjempr tilbake.
Sist endret av Decepticon; 17. desember 2010 kl. 11:54.
Politi med hund på videregående skoler er ganske vanlig, ja.
Sist endret av Kris.; 17. desember 2010 kl. 12:21. Grunn: Skrivefeil
Sitat av Kris. Vis innlegg
Politi med hund på videregående skoler er ganske vanlig, ja.
Vis hele sitatet...
Pleide ikke være det.

Det er sykt. Det er ikke hvordan ting bør være. Politiet har gått over grensen for hva som burde være normalt. Vit det.
At politiet kommer på skolen med hunder er noe skolene er gått med på selv. Forebygge og forhindre at flere bruker det.
Det er ganske normalt. Fikk besøk av de på flere skoler når jeg gikk på skolen.
Når du takker ja til en skoleplass så godtar du også reglene som hører til den skolen.
Politivisitt på skoler er da ikke noe nytt, og konsekvenser er heller ikke noe nytt. Skjønner ikke helt problemstillingen med at skolen straffer lovbrytere; det hadde vært verre om skolen ikke gjorde noe. Oppfører du deg som en idiot og røyker canabis får du ta konsekvensene som en mann.
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Oppfører du deg som en idiot og røyker canabis får du ta konsekvensene som en mann.
Vis hele sitatet...
I hvilken sammenheng har han oppført seg som en idiot?
Jeg har opplevd noe lignende, og det er ikke kult en plass.
Min opplevelse:

Jeg ble sendt til avhør 3 ganger forrige skoleår. Jeg ble sent til et kontor hvor en dame fortalte meg at de har mistanke om at jeg røyker og tar piller. Jeg takler ikke piller engang! Tar èn paracet i året hvis det er ille. Jeg begynte å le å spurte om dette var en spøk. Hun var veldig seriøs å sa at jeg måtte ned på politistasjonen for å ta pisseprøver. Dette var rett etter en helg der jeg hadde røyket fra skoleslutt på fredagen til søndag kveld, så jeg visste at jeg var buttfucked. Jeg sa at de ikke hadde rett til å ta meg til pisseprøver med mindre jeg var synlig beruset på skolen eller fant hasj på meg. Hun sa at hvis jeg nektet ville jeg bli "etterlyst" og de ville finne meg uansett hvor jeg stakk av.

Jeg synes det var veldig ekstremt og gikk med på å gå ned til politistasjonen. Der hadde jeg et avhør hvor jeg kom med den dummeste unskyldningen ever, men jeg var desperat. "Jeg var på fest og trodde det var en vanlig røyk". Jeg kom unna med en advarsel. De har tatt meg inn til avhør flere ganger. Til slutt spurte jeg "Hvorfor meg? Det er mange andre på skolen som er stonere, hvorfor tar dere bare meg?" Så svarte de: Du er ofte trøtt og sover masse på skolen, og noen dager er du mer oppegåendre, som om du har tatt speed"

Jeg har AD/HD og bipolar. Så på grunn av mine diagnoser tar de meg til politistasjonen.

Spør du meg er politier helt på tur. Ta heller de som tar en joint på skolen.
Sitat av eivinderteit Vis innlegg
Jeg har alltid tenkt at jeg vil holde meg rolig i de situasjonene og være iskald iom at jeg har vært i en del kontakt med onkel blå, men det løser aldri noe som helst. Da skal du i så fall kjenne til rettighetene dine så godt at du kan stå lenge å diskutere, og det hjelper som regel lite det også. Akkurat det politidama gjorde er garantert bullshit, eller i alle fall det MrBlaine sa. Politiet nøler ikke med å bruke alle triksene i boka for å få en tilståelse, og uansett om du vet at de bare kødder med deg, så hjelper det deg som oftest svært sjeldent å nekte for noe som helst om du faktisk er skyldig. Det kan derimot være artig om du poengterer at du vet hvilke metoder de bruker, men fortsatt erklærer skyldighet. Så får du det i alle fall litt morsomt i elendigheten. Angående rektor er det riktig som DumDiDum sier, bare kjør på med bullshit om at dette kun var et engangstilfelle, og at du virkelig skjønner alvoret i situasjonen, og at du forstår innvirkningen det har på resten av elevene, og at du skjønner alvoret med dagens rusproblemer og hva dette kan medføre. Akkurat det med unskyldningstalen foran klassen ville jeg derimot protestert i mot. Det at du skal unskylde deg for noe de andre egentlig ikke har noe med å gjøre i det hele tatt, virker absurd. Du kan også bruke argumentet med at dette uansett vil bli tatt useriøst og sarkastisk uansett hvordan du putter det, og heller vil fremme i stedet for å hemme saken. Men for all del, ikke vær frekk og useriøs i den formelle praten. Det gir deg kun problemer. Når det kommer til foreldrene dine så vet jeg ikke om de blir varslet eller ikke, men hvis du er bekymret for det, vil jeg anbefale deg å lese denne tråden: http://freak.no/forum/showthread.php?t=172983 . Den er jævelig lang, men det står usedvanelig mye gode argumenter der inne. Lykke til med hele greia, håper det løser seg.
Vis hele sitatet...
Takk for veldig bra svar! Jeg skal huske på det du sier med å legge meg helt flat osv. når jeg skal snakke med rektor. Siden jeg er over 18 år har ikke politiet rett til å varsle foreldrene, men jeg valgte selv å fortelle det til dem.
Takk

Sitat av Kyrios Vis innlegg
Politivisitt på skoler er da ikke noe nytt, og konsekvenser er heller ikke noe nytt. Skjønner ikke helt problemstillingen med at skolen straffer lovbrytere; det hadde vært verre om skolen ikke gjorde noe. Oppfører du deg som en idiot og røyker canabis får du ta konsekvensene som en mann.
Vis hele sitatet...
Greit nok at de skal straffe lovbrytere som har gjort noe ulovelig på skolen, men det har jo ikke jeg? Kall meg gjerne en idiot fordi jeg røyker cannabis, men jeg har ikke oppført meg som en idiot i denne hendelsen og heller ikke før. Jeg tar de konsekvensene jeg fortjener som en mann, men jeg ser på bot og eventuelt prikk på rullebladet som nok konsekvenser for denne hendelsen, men at skolen i tillegg skal komme å utvise meg føler jeg blir litt for mye fordi jeg valgte å ta meg en joint på fritiden min. Skolen har jo ikke noe med det å gjøre?
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Oppfører du deg som en idiot og røyker canabis får du ta konsekvensene som en mann.
Vis hele sitatet...
Hva gjør du på det forumet her egentlig? http://freak.no/forum/showthread.php?t=172983

Edit: Les og lær
Sist endret av eivinderteit; 17. desember 2010 kl. 14:37.
Jeg blir faen meg syk av alle som oppfører seg normalt over dette. Stå på slaver!

Vet dere faen meg ikke hva frihet er lengre?
Hvilken skole gjelder dette?
Brundalen?
Neste gang så får du bare være kjepphøy og si noe så dumt som at noen må ha putta det i drikken din eller du aner ikke hvordan du har fått det ideg, da hvil saken bli henlagt Hvis du er over 18 kan du bare nekte og ta urinprøve, svina har ingen ting de kan ta deg på med mindre du har blitt tatt med stæsj på deg eller har innrømt og tatt det med overlegg.

Ha en god dag
En ting er at du ble busta og må ta konsekvensene med lovens lange arm, men politiet har vel taushetsplikt? Jeg ser ingen hjemler i straffeloven som gir politiet anledning til å utlevere slik informasjon til skolen. Da du ble innkalt til rektor burde du bare ha nektet og sagt at prøvene var negative! Hvis politiet har informert skolen om din tilståelse eller resultat fra eventuelle prøver har de brutt taushetsplikten slik jeg ser det. Hvis det var du som la deg flat for skolen, etter å ha lagt deg flat for politiet og i ettertid innsett hvor dumt dette var, da er du i dette tilfellet hva Kyrios kaller deg: Idiot.

Jeg hadde ikke godtatt nevnte reaksjoner fra skolen, da du ikke røykte i skoletid. Jeg hadde på ingen måte jattet med skoleledelsen for å bli ferdig med saken, da dette går langt ut over deres myndighet. Jeg hadde heller ikke røyket hasj, men det er min sak

Hvis skolen ikke gir seg med denne straffa, så informer pent og høflig om at dette vil bli rapportert til gjeldende myndighet da dette er et overgrep, og at rektor rett og slett ikke har myndighet til å komme med noen form for reaksjon. Krev i så fall dokumentasjon på denne myndigheten.
Planet Funkotron
DildoJames's Avatar
Skjedde lignende da jeg ble dratt ut av en bil fjern. (Jeg kjørte ikke), da var jeg knall rød i øyna og feilet synstesten. De spurte også meg et par ganger om prøven hadde blitt positiv hvis de hadde tatt meg med på stasjonen. Sa nei alle gangene og slapp til slutt unna
Folkevalgt Engel
Hallejuwa's Avatar
Kjipe saker! men jeg tenker, er absolutt ikkenoe ekspert på området, men hvis du hadde fortsatt historien med att du var med noen som røyka, og svart "Den prøven ville vel vist positivt iogmed at jeg var i samme rom som folk som røyket" ville situasjonen ha utarta seg helt annerledes?
Ser inleggene her blir slettet med en gang de kommer opp.
Nazi moderatorer.
Alltid behold roen!
Da går det som regel bra.
Sitat av Corre Vis innlegg
Jeg hadde ikke godtatt nevnte reaksjoner fra skolen, da du ikke røykte i skoletid. Jeg hadde på ingen måte jattet med skoleledelsen for å bli ferdig med saken, da dette går langt ut over deres myndighet. Jeg hadde heller ikke røyket hasj, men det er min sak

Hvis skolen ikke gir seg med denne straffa, så informer pent og høflig om at dette vil bli rapportert til gjeldende myndighet da dette er et overgrep, og at rektor rett og slett ikke har myndighet til å komme med noen form for reaksjon. Krev i så fall dokumentasjon på denne myndigheten.
Vis hele sitatet...
Du fikk med deg det TS limte inn fra skolereglementet. Dette var gjordt tilgjengelig for TS før den nevnte episoden (og antageligvis har han også signert på at han aksepterte reglene når han begynte ved skolen).

Han har vel også skrevet at han hadde med seg sneiper på skolen som han kastet i søpla, på skolen. Det å være i besittelse av narkotika (uansett mengde) er vel definitivt innenfor det skolen kaller befattelse med narkotika. Dette er et skolereglement, ikke en norsk lov. De samme prosess-regler gjelder ikke.
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Du fikk med deg det TS limte inn fra skolereglementet. Dette var gjordt tilgjengelig for TS før den nevnte episoden (og antageligvis har han også signert på at han aksepterte reglene når han begynte ved skolen).
Vis hele sitatet...
Reglementet sier ingenting om bruk av narkotika utenom skolens område og utenfor skoletiden.

Han har vel også skrevet at han hadde med seg sneiper på skolen som han kastet i søpla, på skolen. Det å være i besittelse av narkotika (uansett mengde) er vel definitivt innenfor det skolen kaller befattelse med narkotika. Dette er et skolereglement, ikke en norsk lov. De samme prosess-regler gjelder ikke.
Vis hele sitatet...
Verken skolen eller politiet vet om disse sneipene.

Kort sagt:
Skolen har ingen rett til å utvise han pga. at han har brukt narkotika på fritiden. Da må de isåfall bevise at han har gjort dette i skoletiden.
Sist endret av caperno; 17. desember 2010 kl. 18:30.
ser faktisk ikke helt hva skolen har med dette å gjøre? Siden dette var på fritida burde jo ikke skolen ha noen rett til å straffe deg på denne måten! Sneipene vart vel heller ikke funnet?

Og det med at du må si unnskyld foran klassen er faktisk horibelt.
Det virker kanskje absurd, men spør du meg er det beste alternativet å ikke si noen ting som helst til politiet.
Du har aldri forklaringsplikt ovenfor politiet uansett situasjon. Dette er en vesentlig personrettighet som overraskende nok de færreste benytter seg av.
Ikke gå med på noen form for avtaler eller pisseprøver med mindre du er lovpålagt til å gjøre det. Og spør for all del om du er lovpålagt til å gjøre det.
Å lyve til politiet er ikke bare dumt, men også ulovlig. Husk, de har lov til å lyve og si det de vil i avhør og ellers, det har ikke du.
Blir du innkalt til avhør er du pliktig til å møte (med mindre det holder å si at du ikke ønsker å forklare deg over tlf) men du er ikke pliktig til å forklare deg.
Uansett hva politiet sier så vil det ikke gagne deg å komme med innrømmelser osv før en eventuell rettsak. Det vil heller ikke bli brukt mot deg at du har benyttet deg av rettighetene dine.
Eventuelle innrømmelser eller avtaler som vil føre til straffelettelse er noe du kan diskutere med din advokat og ta opp om det evt blir en rettsak ut av det. Det er aldri forsent selv om de ønsker å gi det intrykket.
Sitat av ill Vis innlegg
Det virker kanskje absurd, men spør du meg er det beste alternativet å ikke si noen ting som helst til politiet.
Du har aldri forklaringsplikt ovenfor politiet uansett situasjon. Dette er en vesentlig personrettighet som overraskende nok de færreste benytter seg av.
Ikke gå med på noen form for avtaler eller pisseprøver med mindre du er lovpålagt til å gjøre det. Og spør for all del om du er lovpålagt til å gjøre det.
Å lyve til politiet er ikke bare dumt, men også ulovlig. Husk, de har lov til å lyve og si det de vil i avhør og ellers, det har ikke du.
Blir du innkalt til avhør er du pliktig til å møte (med mindre det holder å si at du ikke ønsker å forklare deg over tlf) men du er ikke pliktig til å forklare deg.
Uansett hva politiet sier så vil det ikke gagne deg å komme med innrømmelser osv før en eventuell rettsak. Det vil heller ikke bli brukt mot deg at du har benyttet deg av rettighetene dine.
Eventuelle innrømmelser eller avtaler som vil føre til straffelettelse er noe du kan diskutere med din advokat og ta opp om det evt blir en rettsak ut av det. Det er aldri forsent selv om de ønsker å gi det intrykket.
Vis hele sitatet...
Så man skal bare holde kjeft og se på purken neste gang hunden markerer deg? Eller si til dem at man ikke lovpålagt til å forklare seg ?
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Så man skal bare holde kjeft og se på purken neste gang hunden markerer deg? Eller si til dem at man ikke lovpålagt til å forklare seg ?
Vis hele sitatet...
Ja. Om de da ønsker å sikte deg så har de kun en markering å gå på, som vil være veldig tynt (ubrukelig) i en eventuell rettsak. Uansett hvor mye de lyser deg i øynene med en lommelykt så er det ikke bevis på at du har gjort noe og vil heller ikke holde i en eventuell rettsak. Kommer du derimot med en inrømmelse på stedet så gjør du jobben deres veldig enkel.
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Du fikk med deg det TS limte inn fra skolereglementet. Dette var gjordt tilgjengelig for TS før den nevnte episoden (og antageligvis har han også signert på at han aksepterte reglene når han begynte ved skolen).

Han har vel også skrevet at han hadde med seg sneiper på skolen som han kastet i søpla, på skolen. Det å være i besittelse av narkotika (uansett mengde) er vel definitivt innenfor det skolen kaller befattelse med narkotika. Dette er et skolereglement, ikke en norsk lov. De samme prosess-regler gjelder ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke vært i besittelse av noen form for narkotika, uansett menge! Ja jeg hadde sneiper, men disse inneholdt heller ikke noe. Sneipene har heller ingen ting med saken å gjøre, da skolen ikke er klar over de. Så hva du sikter til som besittelse av narkotika lurer jeg veldig på?

Sitat av Legend. Vis innlegg
ser faktisk ikke helt hva skolen har med dette å gjøre? Siden dette var på fritida burde jo ikke skolen ha noen rett til å straffe deg på denne måten! Sneipene vart vel heller ikke funnet?

Og det med at du må si unnskyld foran klassen er faktisk horibelt.
Vis hele sitatet...
Sneipene ble aldri funnet nei. Ja jeg synes også det er fullstendig latterlig å foreslå noe sånt!
Kan godt hende de tok en løgntest og ikke "røyketest" når de skjekket pulsen og pupillene. Høres ut som du stresset såpass mye at de lett ville avslørt deg isåfall.
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Leste du innlegget eller?



Man kan klage på reaksjonen fra rektor, men all den tid det står i reglementet så må man vel bare innfinne seg. Det er dumt å komme etter man har gjordt noe galt og klage på reglene - det burde man ha gjordt tidligere.
Vis hele sitatet...
Som trådstarter poengterte, hadde hverken politiet eller ansatte ved skolen kjennskap til sneipene (som ikke nødvendigvis inneholdt målbare mengder cannabis!). Så hva skolen angår, har han ikke brutt reglementet.
Sitat av slickrick Vis innlegg
- Er markering av en narkotika hund nok til at politiet kan kreve urinprøve av meg?
Vis hele sitatet...
Nei.
Sitat av slickrick Vis innlegg
-Kan hun ha sett på øynene mine og pulsen min(?) at jeg hadde røyket? da det var mange timer siden jeg faktisk hadde røyket
- Og er det eventuelt nok til å kreve urinprøve?
Vis hele sitatet...
Nei.

Kun om du er fører av en motorvogn er du pliktig til å avgi urin/blodprøve. Ellers er det bare å nekte, og da må de evt ha en rettskjennelse for å kunne kreve dette av deg. (Noe som veldig skjeldent skjer)
Sist endret av ill; 17. desember 2010 kl. 20:12.
Sitat av Vargas Vis innlegg
Som trådstarter poengterte, hadde hverken politiet eller ansatte ved skolen kjennskap til sneipene (som ikke nødvendigvis inneholdt målbare mengder cannabis!). Så hva skolen angår, har han ikke brutt reglementet.
Vis hele sitatet...
Så hvis jeg kjører for fort uten å bli sett, så er det ikke et brudd på veitrafikkloven?
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Så hvis jeg kjører for fort uten å bli sett, så er det ikke et brudd på veitrafikkloven?
Vis hele sitatet...
Det er ett brudd på loven jo, men du ser vel selv at dette ikke er relevant i denne sammenheng?
Sitat av caperno Vis innlegg
Det er ett brudd på loven jo, men du ser vel selv at dette ikke er relevant i denne sammenheng?
Vis hele sitatet...
Det er ikke relevant at han brøyt skolereglementet fordi skolen ikke vet det?

Kan ikke se hvordan dette ikke er relevant. Det spiller tilbake på det samme, er det greit å bryte regler så lenge de som sanksjonerer reglene ikke vet det?

Noen vil si ja, andre vil si nei. Jeg er i siste gruppe.

Hvis man mener at reglene er gale så har man som jeg ser det tre muligheter, jobbe for å få de endret(1), ikke innrullere seg i et system hvor man blir underlagt de (med andre ord en skole som ikke har dette reglementet, 2), eller bryte de og akseptere konsekvensen (3).

Ingen av disse involverer å si at "disse reglene liker jeg ikke, så de gjelder ikke meg".
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Det er ikke relevant at han brøyt skolereglementet fordi skolen ikke vet det?
Vis hele sitatet...
Det er ikke relevant i forhold til det han spør om. Han spør om skolen har rett til å utvise han pga. at han har innrømmet bruk av hasj utenfor skoletiden.

Ett brudd på loven er det jo i alle tilfeller, det vet vi nok alle sammen. Men dette var heller ikke spørsmålet. For å pirke litt så er det jo enkelte som får lov til å kjøre fort, også når de blir sett.
- Bruk, besittelse og enhver annen befatning med rusmidler eller dopingmidler på skolens område og i forbindelse med aktiviteter i skolens regi er ikke tillatt. Det er heller ikke tillatt å være påvirket av rusmidler på skolen eller under aktiviteter i skolens regi.

Vil vel påstå at det å bli tatt av politiet i skoletiden, for befatning med rusmidler, ramler inn under dette.

Det er mange som får lov til å kjøre fort, også når de blir sett, men de bryter ikke veitrafikkloven. Forskjellen ligger i "har/får lov". Jeg tipper at helsesøstra på skolen ikke bryter skolereglementet selv om hun sjonglerer alt hun har i skapene sine med rompa bar - nettopp fordi hun har lov.
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
- Bruk, besittelse og enhver annen befatning med rusmidler eller dopingmidler på skolens område og i forbindelse med aktiviteter i skolens regi er ikke tillatt. Det er heller ikke tillatt å være påvirket av rusmidler på skolen eller under aktiviteter i skolens regi.

Vil vel påstå at det å bli tatt av politiet i skoletiden, for befatning med rusmidler, ramler inn under dette.
Vis hele sitatet...
Hallo? Noen hjemme?
Han har ikke blitt tatt for bruk, besittelse eller annen befatning med rusmidler eller dopingmidler på skolens område eller i forbindelse med aktiviteter i skolens regi. Ei heller har han innrømmet noe skyld her. Han ble tatt fordi en narkobikkje markerte på klærne hans. Da han ble konfrontert med dette så innrømte han at han hadde røyket for noen dager siden - etter skoletid.

Kan du nå fortelle meg hvordan dine etiske argumenter er relevante i denne sammenheng?
Latterlig diskusjon imho.

MrBlaine; ifølge det han har oppgitt og det vi vet, så kan gjerne politiet gjøre noe med det, men ikke skolen. Det står svart på hvitt. Ingen tvil.
Sitat av caperno Vis innlegg
Hallo? Noen hjemme?
Han har ikke blitt tatt for bruk, besittelse eller annen befatning med rusmidler eller dopingmidler på skolens område eller i forbindelse med aktiviteter i skolens regi. Ei heller har han innrømmet noe skyld her. Han ble tatt fordi en narkobikkje markerte på klærne hans. Da han ble konfrontert med dette så innrømte han at han hadde røyket for noen dager siden - etter skoletid.

Kan du nå fortelle meg hvordan dine etiske argumenter er relevante i denne sammenheng?
Vis hele sitatet...
Ikke mye etikk i mine argumenter. Argumentet henger fortsatt på det faktum at det å bli tatt ut av en skoletime (da altså forstyrre sin egen - og andres undervisning) fordi en narkohund markerer på deg, vil vel i høyeste grad ramle inn under omgang med narkotika.

Det er vel ingen som påstår at hunden markerte fordi han ikke hadde hatt befatning med narkotika?
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Ikke mye etikk i mine argumenter. Argumentet henger fortsatt på det faktum at det å bli tatt ut av en skoletime (da altså forstyrre sin egen - og andres undervisning) fordi en narkohund markerer på deg, vil vel i høyeste grad ramle inn under omgang med narkotika.

Det er vel ingen som påstår at hunden markerte fordi han ikke hadde hatt befatning med narkotika?
Vis hele sitatet...
Ingen nekter for at han har hatt befatning med narkotika, men han nekter for at han har gjort dette i skoletiden eller på skolens område! Hans befatning av rusmidler innebærer bruk av cannabis PÅ FRITIDEN. Det at det lukter noe av klærne hans er ikke grunn nok til å påstå at dette bruket har foregått på skolen.

Diskusjonen her er ikke hvorvidt han har benyttet seg av narkotika, men om skolen har grunn til å utvise han for forhold som er gjort på fritiden. Straffereaksjonen her skal komme fra politiet og ikke fra skolen.
Hadde de derimot funnet noe på han, eller han hadde innrømmet bruk på skolen, så hadde saken stilt seg annerledes. Men dette er ikke tilfellet her.

Jeg gjentar; Narkotika er ulovlig, men skolen kan ikke utvise noen på grunnlag av hva vedkommende liker å ruse seg med på fritiden. Da må det ha vært rus i skoletiden inne i bildet. Noe som jeg forstår ikke kan bevises i denne sammenheng.
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Ikke mye etikk i mine argumenter. Argumentet henger fortsatt på det faktum at det å bli tatt ut av en skoletime (da altså forstyrre sin egen - og andres undervisning) fordi en narkohund markerer på deg, vil vel i høyeste grad ramle inn under omgang med narkotika.

Det er vel ingen som påstår at hunden markerte fordi han ikke hadde hatt befatning med narkotika?
Vis hele sitatet...
Da måtte isåfal skolen utvist han uavhengig om han faktisk ble "dømt" av politiet eller ikke, da? Jeg mener, så lenge man blir markert på så er det "befatning med narkotika"..? Uavhengig om man faktisk har brukt stoff eller ikke?
Det er vel også derfor skolen har ordlagt reglementet sitt som de har og ikke sagt "en hver som blir dømt" for narkotika - slik at de kan opprettholde et strengere (og noen vil si urettmessig) regime. Ikke uvanlig at skolereglementer har regler som aldri ville kunne passere i et rettsvesen.

Samtidig er det å underlegge seg et skolereglement tilknyttet noe mer frihet enn å underlegge seg en lovsamling...
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Det er vel også derfor skolen har ordlagt reglementet sitt som de har og ikke sagt "en hver som blir dømt" for narkotika - slik at de kan opprettholde et strengere (og noen vil si urettmessig) regime. Ikke uvanlig at skolereglementer har regler som aldri ville kunne passere i et rettsvesen.

Samtidig er det å underlegge seg et skolereglement tilknyttet noe mer frihet enn å underlegge seg en lovsamling...
Vis hele sitatet...
Fair enough.. Jeg antar det kommer ann på hvordan man tolker reglene, men som du sier så kan man, om man som rektor ønsker å holde en strengere linje, bruke argumentene du har fremlagt her og jeg har liten tro på at å krangle med han om dette vil føre noe sted.

Er dette andreåret til TS (gitt at han skal gå tre) så kommer vel ikke denne utvistningen (og muligens nedsatt oppførselskarakter) på vitnemålet uansett så hvorfor krange og lage bråk? Ta det heller som et par fridager hvor du kan røyke litt ekstra