Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3472
Har sett litt på galaxy s5, xperia z3, LG g3 og HTC One m8. Dette er vel de "beste" som man kan få tak i for en grei pris? Ser ihvertfall man kan få dem for tilnærmet samme pris gjennom f.eks. Telenor.

Men hva skal man gå for? Jeg har nå en galaxy s3 og har vært greit fornøyd med den, men nå begynner batteriet å tømmes ganske kjapt... Det er viktig å ha en mobil med god batterilevetid på, men det har vel alle disse.. Eneste er at kun noen av dem har utbyttbart batteri.

Har også forstått det slik at galaxy s ikke er blant den beste lenge, og har fått sterke konkurrenter? Og finger scanneren er visst ikke så bra?

Jeg prøver å google tester av telefonene, men de er jo alle forskjellige. Og batteritestene har heller ikke samme resultatene.... Noen som har erfaringer med noen av disse? Må man rett og slett bare gå for den man liker best utifra utseende og hvordan den sitter i hånda?
Det er vel ikke såå mye forskjell på dem? Og kvalitet? Vil ikke ha en dritt telefon, som også har crappy kundeservice..
Sist endret av Xablo; 26. november 2014 kl. 22:43.
jeg har samsung galaxy s5 og er ganske fornøyd med den. Den er jo vanntett også, men det teller vel ikke når jeg har knust hele greia.. så mista jeg den i gulvet x antall ganger for mye så nå har bakdekslet begynt å løsne også. men hvis du tar vare på den er det en rask mobil, god batteritid, ikke så iiiinnmari god plass på den(jeg tar da sinnsykt mange bilder om dagen) så lurt med minnekort.. ellers har jeg null ting å utsette på den
Galaxy note 4 er nok den beste mobilen på markedet akuratt nå! Anbefales!
Trådstarter
Ja, galaxy s5 virker jo ganske bra. Får bare kjøpe et minnekort isåfall. Note 4 er jo huuuge da, er jo en vanesak selvfølgelig da, men.

Har aldri hatt Sony eller LG før, så vet ikke hva jeg kan forvente. Men de ser jo lovende ut da. Ganske pent design også. Hadde en HTC Desire HD før, den likte jeg ikke såå godt. Men for all del, deres nye kan jo være bra den også..
Hva er det som skiller disse telefonene mener dere? Noen som har erfaring med noen av dem?
Har hørt om endel som klager på at Z3 ikke er så god å holde, og ikke liker formen på den i det hele tatt, og levert den tilbake igjen? Er vel både smakssak og vanesak dette her da..
Jeg gikk fra iPhone 4 til z3, ingen problemer for meg å venne meg til egentlig.

Men gå i en butikk og prøv ut telefonene, det gir deg ett godt bilde på hvordan de er å bruke, husk også å legge merke til hvordan UI'et fungerer.
Det kommer litt ann på hvilken størelse telefon du skal ha.. Nexus 6 og Note4 er de sterkeste telefonene på markede nå.
Samsung sine telefoner har ofte mye bloatware so det er en god grund til å velge andre.
Personlig ville jeg nok gått for lg g3, tar jeg ikke helt feil har den nettopp fått android lollipop, og den er rett og slett et beist av en telefon. Htc m8 er også et godt valg, men htc er litt spesielt.
Skulle jeg kjøpt ny telefon hadde jeg nok holdt meg unna samsung selv om note 4 modellen skal være helt rå.

Lykke til
Trådstarter
Takker for svar. Skulle vært inne i en butikk og testet telefonene ja..

Enig med bloatware på Samsung... Mye dritt man ikke trenger osv. Hadde vært greit med en nokså "clean" UI. LG G3 ser jo fantastisk ut syns jeg utifra bilder ihvertfall.. Men denne er jo også stoor. Riktignok så er det mye pga. skjermen dekker nærmest hele overflaten, istedenfor å ha mye plastikk rundt skjermen?



Hvordan er det egentlig med batterier nåtildags om man vil ta vare på dem? Ser de fortsatt ikke er enige i testene /guidene... Jeg pleier alltid å lade batteriet opp igjen lenge før det har gått tomt. Gjerne over natten også.. Er dette feil? Det skal vel ikke være mulig å overlade batteriet heller? Ladingen kobler vel ut når den har nådd 100% uansett?....
Sist endret av Xablo; 27. november 2014 kl. 07:45.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Z3 Compact er jo i en håndterlig størrelse, samtidig som batteriet skal være noe av det ypperste.
Kjøpte meg en Samsung Galaxy Alpha for en mnds tid siden, og er utrolig fornøyd med denne! Hadde en Galaxy s3 før men måtte erstattes pga batteritid.
Alpha skal visst ha ''ekstra batteritid'' noe jeg merker godt.
Er ikke toppmodellen, men for min del er det ikke det viktigste å ha den telefonen f.eks VG har kåret til den beste.
Det jeg liker godt er designet, den har etter min mening perfekt størrelse.
Trådstarter
Det som også irriterer meg med S3n er at lyd utgang volumet er så lavt. Bruker Bluetooth i bilen osv., men ganske irriterende hvis jeg først skal koble den til et anlegg med aux.. Noen som vet om noen av disse telefonene også er slik? Har ikke planer om å roote telefonen for å få fikset dette.
Kan anbefale HTC One M8. Kan si uten å levere en svær pitch at lyden i One-serien er utrolig god. Og den føles og ser solid ut. Kameraet med re-focus funksjon er også verdt en titt.

Har kun en M7 for tiden men alle tester jeg har sett tilsier at M8 er bedre på alt.
NFFs husbedreviter
Et meget relevant spørsmål er jo hva du skal bruke telefonen din til.
Bryr du deg f.eks om å prøve ut diverse firmware? Custom ROM altså.
Isåfall stiller saken seg i et litt annet lys.

Sony har de siste årene vært meget flinke til å samarbeide med utviklere, og av den grunn har Sonys telefoner de siste årene vært veldig solide og har hatt bred støtte hos utviklere. Et aber er at deres kamerateknologi er proprietær, og av den grunn blir kameraet litt dårligere under vanskelige lysforhold om du flasher en custom rom.

Samsung har klart å skape et hat mot seg, med mange skandaler opp gjennom, og generelt sett en rå behandling av diverse lisenser. De har på grunn av sin popularitet mange utviklere, men også mange problemer. De bruker for det meste exynos-brikkene sine, og er knepne på innsyn i kildekode. Vet dog ikke hvordan det er med 5'eren.

Lg har tatt seg litt opp i det siste, men har også litt problemer.
Jeg eier selv en G2 som jeg er meget fornøyd med rent telefonmessig, og det er endel utviklere som er glad i Lg, men, de er også litt knepne på kildekode, noe som skaper småproblemer.

Htc, er jeg litt mer i tvil på, men de har hatt et småfrynsete rykte de siste årene. Telefonene er av høy byggekvalitet, men slik jeg har forstått det, så har de fått endel utviklere på nakken av diverse grunner, og sliter med småproblemer.

Et av de firmaene som har vokst mest de siste årene når det kommer til utviklervennlighet, er Oppo.
Det er gode telefoner, med god software. Vet dog ikke om man får tak i de fra Norge.

One plus one prøvde seg, men falt slik jeg forstod det ganske pladask.

Et trygt valg softwaremessig - forsåvidt også hardwaremessig - er Googles nexus-varianter. Det eneste aberet her, er størrelse. De har svære skjermer. Samme segment som note og iphone 6+. Altså phablet.

Men om jeg skulle kjøpt telefon idag, så hadde jeg kjøpt en Sony Z3!

Dette er om man bryr seg om tweaking av telefonen.
Driter du i det, og skal bare bruke den slik den kommer, så er det nesten hipp som happ. Følelse i hånda og sans for brukergrensesnitt er vel egentlig det viktigste. Så prøv litt ut og finn ut av om du liker touchwiz, sense, eller hva nå Lg og Sonys heter.

Men igjen.. Sony Z3! Om vi powerusere kan påvirke vanlige brukere til å ta forbrukervalg som gagner fremtidig software og hardware, så har vi gjort en god jobb
Sist endret av Dsverre; 27. november 2014 kl. 14:35.
Trådstarter
Sitat av Dsverre Vis innlegg
Et meget relevant spørsmål er jo hva du skal bruke telefonen din til.
Bryr du deg f.eks om å prøve ut diverse firmware? Custom ROM altså.
Isåfall stiller saken seg i et litt annet lys.

Sony har de siste årene vært meget flinke til å samarbeide med utviklere, og av den grunn har Sonys telefoner de siste årene vært veldig solide og har hatt bred støtte hos utviklere. Et aber er at deres kamerateknologi er proprietær, og av den grunn blir kameraet litt dårligere under vanskelige lysforhold om du flasher en custom rom.

Samsung har klart å skape et hat mot seg, med mange skandaler opp gjennom, og generelt sett en rå behandling av diverse lisenser. De har på grunn av sin popularitet mange utviklere, men også mange problemer. De bruker for det meste exynos-brikkene sine, og er knepne på innsyn i kildekode. Vet dog ikke hvordan det er med 5'eren.

Lg har tatt seg litt opp i det siste, men har også litt problemer.
Jeg eier selv en G2 som jeg er meget fornøyd med rent telefonmessig, og det er endel utviklere som er glad i Lg, men, de er også litt knepne på kildekode, noe som skaper småproblemer.

Htc, er jeg litt mer i tvil på, men de har hatt et småfrynsete rykte de siste årene. Telefonene er av høy byggekvalitet, men slik jeg har forstått det, så har de fått endel utviklere på nakken av diverse grunner, og sliter med småproblemer.

Et av de firmaene som har vokst mest de siste årene når det kommer til utviklervennlighet, er Oppo.
Det er gode telefoner, med god software. Vet dog ikke om man får tak i de fra Norge.

One plus one prøvde seg, men falt slik jeg forstod det ganske pladask.

Et trygt valg softwaremessig - forsåvidt også hardwaremessig - er Googles nexus-varianter. Det eneste aberet her, er størrelse. De har svære skjermer. Samme segment som note og iphone 6+. Altså phablet.

Men om jeg skulle kjøpt telefon idag, så hadde jeg kjøpt en Sony Z3!

Dette er om man bryr seg om tweaking av telefonen.
Driter du i det, og skal bare bruke den slik den kommer, så er det nesten hipp som happ. Følelse i hånda og sans for brukergrensesnitt er vel egentlig det viktigste. Så prøv litt ut og finn ut av om du liker touchwiz, sense, eller hva nå Lg og Sonys heter.

Men igjen.. Sony Z3! Om vi powerusere kan påvirke vanlige brukere til å ta forbrukervalg som gagner fremtidig software og hardware, så har vi gjort en god jobb
Vis hele sitatet...
Takker for svar. Har ikke noe planer om å roote telefonen, nei. Har vært mye innpå tanken med S3n også, men har aldri blitt noe av.

Jeg prøvde en kompis sin galaxy s5, men den føltes ikke heelt riktig, var liksom ganske annerledes fra S3n jeg er vandt med. Tenker da på UI, men virket som en grei telefon..

Jeg skal ikke bruke telefonen til noe spesielt. Vil bare ha en responsiv og god telefon som holder lenge på batteriet med bra skjerm, kamera osv. Men det er vel gjerne hips som haps når det kommer til disse telefonene det da, som du sier.
Sitat av Xablo Vis innlegg
Har sett litt på galaxy s5, xperia z3, LG g3 og HTC One m8. Dette er vel de "beste" som man kan få tak i for en grei pris? Ser ihvertfall man kan få dem for tilnærmet samme pris gjennom f.eks. Telenor.

Men hva skal man gå for? Jeg har nå en galaxy s3 og har vært greit fornøyd med den, men nå begynner batteriet å tømmes ganske kjapt... Det er viktig å ha en mobil med god batterilevetid på, men det har vel alle disse.. Eneste er at kun noen av dem har utbyttbart batteri.

Har også forstått det slik at galaxy s ikke er blant den beste lenge, og har fått sterke konkurrenter? Og finger scanneren er visst ikke så bra?

Jeg prøver å google tester av telefonene, men de er jo alle forskjellige. Og batteritestene har heller ikke samme resultatene.... Noen som har erfaringer med noen av disse? Må man rett og slett bare gå for den man liker best utifra utseende og hvordan den sitter i hånda?
Det er vel ikke såå mye forskjell på dem? Og kvalitet? Vil ikke ha en dritt telefon, som også har crappy kundeservice..
Vis hele sitatet...
Jeg er også i ferd med å ordne meg med ny telefon, men valget står mellom Z3 og S5, klarer ikke å bestemme meg... Skal ned til en NetCom butikk i dag og se litt på begge to, spent
NFFs husbedreviter
Om ikke jeg tar feil, så er det g3'en som har størst batteri av de du nevner..

Om batteri er veldig viktig, så er vel note den beste.
Trådstarter
Sitat av Dsverre Vis innlegg
Om ikke jeg tar feil, så er det g3'en som har størst batteri av de du nevner..

Om batteri er veldig viktig, så er vel note den beste.
Vis hele sitatet...
Trodde z3 hadde best batterilevetid, men ikke helt sikker. Ulempen er vel at batteriet ikke er utbyttbart, så om et år og to så er jo batterilevetiden ubrukelig om man ikke får byttet det..
NFFs husbedreviter
Nå blir det veldig vanskelig å si noe om best batterilevetid, da alle variasjoner av software og hardware fører til at eneste halvkredible kilde til svar er tester. Men, om man skal ta utgangspunkt i batteristørrelsen - mAh -, så var ihvertfall G2'en den telefonen i det segmentet med størst batteri, og jeg trodde G3 skulle følge dette opp.

Med en gang man beveger seg opp til neste segment - phablets - hvor iphone 6+, nexus 6 og note 3(:S) befinner seg, så har man plass til vesentlig større batteri, og derav også lengre batterilevetid - selvom de da har større skjerm etc etc.

Så som sagt, om batteri er veldig viktig for deg, så ville jeg hoppet opp til neste segment.

Ser at z3 har 3100 mAh, mens G3 har 3000 mAh, men at begge er uutskiftbare - merk den første u'en...
LG G3 har utskiftbar batteri?

Til OP, du kunne kanskje tatt en titt på Samsung Galaxy Alpha, på tilbud hos Lefdal idag + imorgen (Black Friday) til 3500 kr.

http://www.lefdal.com/product/teleco...rttelefon-sort
Sist endret av niloy; 27. november 2014 kl. 23:26.
Sitat av niloy Vis innlegg
LG G3 har utskiftbar batteri?
Vis hele sitatet...
LG G3 har utskiftbart batteri, ja.

Og til trådstarter: Jeg anbefaler LG G3 på det sterkeste. Det er en utrolig god telefon, og den har i tillegg god batteritid (selv om dette avhenger av bruk selvfølgelig). Jeg bruker min relativt ofte, og har på det lengste hatt den i bruk i opp mot 40 timer, uten lading - altså ganske bra for en smartelefon i dag.

Minuset i mine øyne er dog at den ikke vann- og støvsikker.
LG G3 til 2990 kr hos Elkjøp idag/imorgen! Stor sannsynlighet for at jeg slår til på det tilbudet. Synd det er 16GB minne / 2GB RAM versjonen, 3GB RAM hadde vært så kjekt.

http://www.elkjop.no/product/mobil-o...fon-16-gb-hvit

Edit: LG G3 med 32GB minne / 3GB RAM + trådløs lader for 4000 hos Komplett/MPX. Verdt å kjøpe den, eller benytte tilbudet hos Elkjøp?
Sist endret av niloy; 28. november 2014 kl. 00:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Sitat av niloy Vis innlegg
LG G3 til 2990 kr hos Elkjøp idag/imorgen! Stor sannsynlighet for at jeg slår til på det tilbudet. Synd det er 16GB minne / 2GB RAM versjonen, 3GB RAM hadde vært så kjekt.

http://www.elkjop.no/product/mobil-o...fon-16-gb-hvit

Edit: LG G3 med 32GB minne / 3GB RAM + trådløs lader for 4000 hos Komplett/MPX. Verdt å kjøpe den, eller benytte tilbudet hos Elkjøp?
Vis hele sitatet...
Det ble ikke noe med meg, slo du til eller?

Var i en rekke butikker igår, og alle anbefalte meg z3 ihvertfall. Eneste minuset med den er jo at man ikke kan bytte batteriet da..
Det kommer vel litt an på dine behov. Sjøl er jeg avhengig av å kjøre kompliserte regneark for inntasting av data i felt - og valgte da HTC one ettersom den leveres med Polaris Office.

Den programpakka klarer tunge store regneark, men dessverre ikke makroer og koblede regneark. Er det noen som har peil på apper som takler det?
Hadde uten tvil valgt Nexus 6, en av de feteste mobilen ute på markedet.Den har veldig gode spesifikasjoner i tilegg kommer den orginalt med "clean" Android.
Sist endret av gnomen123; 29. november 2014 kl. 19:49.
velg sony xperia z3.. god samtalelyd. feite høytalere, lyn rask , vanntett , stor skjerm, kan styre ps4 med den/ spille ps4 med den.. bra kamera.. , kan filme i 4k ... bra skjerm.. en av dem beste på markedet.