Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1474
Hei,

Jeg tenkte å kjøpe meg en ny mobiltelefon. Har ikke spesielt høye krav og tenkte derfor at jeg kunne komme meg unna å kjøpe det heftigste nye.

Bruk:
- Nettsurfing, e-post, o.l.
- Internettdeling til Chromebook
- Kamera, bilder (lite/ingen video)
- Musikk
- GPS i bilen en sjelden gang
- Se en youtubesnutt en sjelden gang
- Kalender/planlegger
- Ruterapp for billett
- Aldri spill, film, o.l.

Krav:
- Rundt 5 tommer
- Batteritid nok til en lang dag
- LTE (helst)
- Grei byggekvalitet
- Kan snakke med min Chromebook
- Ikke for dyr (men budsjett er relativt fleksibelt)
- Uten abonnement (evt. knyttet til Chess SjakkMatt MyeBruk)

Telefonen jeg har sett på til nå er Google/LG Nexus 5 som ligger på rundt 2500 kr. Er det et greit valg til bruken? Er det noe jeg garantert trenger som ikke er nevnt? Andre forslag?

Takk!
Nexus 5 er en meget bra telefon som jeg selv har vurdert å kjøpe. Bra telefon til en bra pris. Grunnen til at jeg ikke har kjøpt den er pga den mangler mulighet for microSD og da blir 16/32gb lite for min del.

Huawei ascend p7 er også en knalltelefon som gir mye for pengene!
Sist endret av Marr; 1. oktober 2014 kl. 12:03.
Mulig det er litt utafor din prisklasse, men har personlig HTC M8, som eg er meget fornøgd med! Spesielt på lydfronten! Da både gjennom dei interigerte høgtalarane som fungerer utmerket på kjøkkenet, og gjennom jack/bluetooth der telefonen gjer ut betre lyd og høgare enn dei fleste andre telefoner på markedet! Slepper å bruke loudness på spelaren, som du må ha på t.d sony telefonar for å ha noko lunde grei lyd. Er dog eit ganske ræva kamera, og hater plasseringa av ladeporten samt on/off knappen... Er også veldig lett og plukke opp telefonen oppned, som er eit lite irritasjonsmoment...

Bruker Cyanogenmod no, så batteritida mi blir ikkje det same som når du kjører stock htc sense, men når eg har mobilen i balanced strømmodus, så har eg ca. 50% strøm igjen når dagen er omme, og da bruker eg den til musikk omtrent heile dagen, samt surfing, ringning epost og liknande. På performance har eg rundt 20% batteri igjen på slutten av dagen. Har også litt problem med antenne, spesielt førre versjon av CM, men det tyder på at det er software relatert, hugser ikkje om dette var eit problem med Stock rom.

Nexus 5 er jo absolutt eit bra alternativ! Og i den prisklassen er det vell ingen andre konkurrenter.
Søren, microSD-slot det hadde jeg ikke tenkt på.. Eller så tenkte jeg at det var selvsagt. Takk!

Huawei P7 ja - ser jo fin ut den. Skal vurderes!

Hørt mye bra fra folk med HTC'en R0flcopter, men den er litt dyr for meg, tror jeg. Ihverfall om kameraet ikke er noe sånn særlig. Batteritiden hørtes riktignok veldig bra ut!

Hva med Samsung S4 Black Ed. forresten? Litt dyrere enn Nexusen og Huaweien, men matcher Samsung Chromebooken min veldig godt.. Ser den har mSD-støtte også.

EDIT: Ser også at det varierer litt hvor mange mAH batteriet på disse telefonene er.. Er det så enkelt som at jo høyere, jo bedre batteritid? De kjører jo alle Android..
Sist endret av apocalypse; 1. oktober 2014 kl. 12:25.
NFFs husbedreviter
MicroSD-slot er dødt, like greit å komme seg over på streaming og evt cloudstorage om man trenger mer enn den tilgjengelige plassen på mobilen.

Jeg kjøpte LG G2 rundt juletider '13, og jeg har aldri hatt plassproblemer..
Det eneste jeg måtte gjøre var å få meg en spotify-konto, ellers så finnes det nok av gode streaming-løsninger.

Jeg anbefaler deg sterkt å kjøpe Nexus 5, bedre telefon til samme pris vil jeg påstå at man ikke finner!
Nei, er nok ikke så enkelt. En større skjerm med høyere oppløsning vil trekke mer strøm enn en liten en f.eks. De ulike telefonene har også forskjellige funksjoner for å spare på strømmen.

Sony Xperia Z2 ville jeg også vurdert. Sitter faktisk å vurderer å kjøpe den nå. Det er skummelt lite forskjell fra Z3, og ligger fortsatt en god del under i pris. Vanntett, støtter mSD og ikke minst relativt clean android!
Sist endret av Marr; 1. oktober 2014 kl. 12:44.
Sitat av apocalypse Vis innlegg
EDIT: Ser også at det varierer litt hvor mange mAH batteriet på disse telefonene er.. Er det så enkelt som at jo høyere, jo bedre batteritid? De kjører jo alle Android..
Vis hele sitatet...
I prinsippet, ja. Alle telefoner kjører android, men forskjellige typer (ROM), og forskjellige specs (CPU, RAM, sensorer etc.), og derfor er det ikkje nødevdigvis slik at to mobiler med same batteri klarer å halde seg unna ladaren like lenge. Forskjellen er dog ofte marginal.
Sitat av Dsverre Vis innlegg
MicroSD-slot er dødt, like greit å komme seg over på streaming og evt cloudstorage om man trenger mer enn den tilgjengelige plassen på mobilen.
Vis hele sitatet...
Helt enig i at lokal lagring er på vei ut, men når prisene og tilgjengeligheten på datatrafikk er slik de er, så må man ty til lokal lagring.

Prøv å lagre 3000 sanger i høy kvalitet fra spotify på 16GB internminne, det fungerer særdeles dårlig.