Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2435
Jeg hadde en sykt bad trip i går. Har røyka mellom fem og ti ganger før, aldri hatt noen dårlige erfaringer før i går. Røyka pot, fokuserte mye på å holde røyken inn så lenge som mulig. Verden begynte å bli rar, og jeg var tydelig høy. Ikke noia enda, bare borte.

Når vi etter litt kom inn til de som ikke hadde røyka, så begynte jeg å få det kjipt. Jeg var nervøs for å gå inn alene, men tvang meg til å gå inn og sette meg. De to andre som hadde røyka kom også inn. Satt der en stund, uten å delta på samtalene. Begynte å få skikkelig noia og ville rope, få alle til å være stille. Når folk beveget seg, virket det veldig stort og som om hele verden rista. Jeg lukket øynene. Så var det en som spurte om jeg hadde det bra, og jeg klarte å si nei. Utrolig forvirret, og tenkte at det ga ingen mening at jeg skulle ha det sånn nå. De spurte om forskjellige ting, der jeg bare klarte å svare "jeg vet ikke". To av venninnene mine bestemte seg for å meg med inn på rommet. Jeg hang på dem inn til rommet, klarte så vidt å bevege føttene mine selv.

Når jeg endelig fikk lagt meg ned, så hadde jeg sykt noia. Så begynte jeg å få muskelkramper. Var fortsatt "klar" i hodet, men med null kontroll over kroppen min. Kunne ikke snakke, kunne ikke få krampene til å slutte. Var sykt redd for å være alene på dette tidspunktet, og heldigvis hadde jeg to venninner som passet på meg. Hver gang de vurderte å gå, så ville jeg be dem om å bli, men klarte ikke. Jeg begynte bare å skjelve mer. Var også veldig redd for å dø, og tenkte hvor latterlig det ville være å dø på den måten. Var våken hele tiden, fikk med meg alt som skjedde rundt meg. Venninnene mine satt der og strøk på meg helt til jeg sluttet å ha skjelvinger. Jeg la med kramper i rundt en og en halv time. Jeg sovnet kanskje rundt femten minutter etter at de gikk. I dag har jeg vært fin, men med litt av den samme hjertebanken og noe skjelving, men mer kontrollerbart.

Har aldri hatt panikkanfall før, men det må jo være dette det var? Røykamaks en kvart joint med rundt 0,5 gr.

Kan si at jeg nettopp har blitt vegetarianer(nesten veganer), ga blod på onsdag, har mye stress på skolen og at jeg hadde drukket to-tre drinker før jeg røyka. Kanskje noe av dette hadde en innvirkning?

Fortsatt litt satt ut av hendelsen..

Noen som har opplevd lignende? Evnt vet hva som kan være grunnen til at jeg reagerte så sterkt?
Ekspert på påstander
Sitat av Speakless Vis innlegg

Kan si at jeg nettopp har blitt vegetarianer(nesten veganer), ga blod på onsdag, har mye stress på skolen og at jeg hadde drukket to-tre drinker før jeg røyka. Kanskje noe av dette hadde en innvirkning?
Vis hele sitatet...
Du fant jo svaret ditt på spørsmålet ditt og det er klart flere faktorer som kan føre til panikkanfall
Lavt blodtrykk, lavt blodsukker og muligens lite næring pluss alkohol? Nei si det du.
Høres veldig ut som lavt blodsukker ja, har opplevd lignende plenty av ganger hvis jeg har sovet lite og får veldig lavt blodsukker. Dette er forresten uten at jeg har røyka, og jeg har heller ikke diabetes.

Ble du "blind"? Hvis man får blodtrykksfall så klarer man ikke å se noe i det heletatt, prøver man å reise seg så faller man og man hører nesten ingenting. Fikk det i et tilfelle, og da var jeg blind/døv/CP i rundt 10-15 minutter før jeg ble bedre. Var en helt for jævlig opplevelse, og jeg var 99,9% sikker på at jeg kom til å få hjerneskade.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
dette er grunnen til at man sier at settingen er viktig i slike sammenhenger.

du sier selv at du ikke hadde lyst til å dra inn, og da skulle du rett og slett ikke dratt inn.

det er viktig å være helt komfortabel i situasjonen, så du skulle heller sagt ifra at du ikke følte deg helt komfortabel og heller hadde lyst til å få litt frisk luft istedet.

da er det greit å ha en kompis som hadde akseptert dette og godsnakket med deg til du følte deg bedre igjen.

èn negativ ting blir fort ti ganger værre under påvirkning, mens èn positiv fort blir ti ganger bedre.
Det skyldes som regel lavt blodsukker, og fordi THC ikke er vanlig for kroppen, og det blir feil og kalle det badtrip, nemlig fordi du ikke tripper. Du kan være uheldig med at pizen har vert utblandet med noe som ikke hører hjemme der, men ikke glem at THC er et halusinogent stoff, som også kan være årsaken.
Sitat av Speakless Vis innlegg
Jeg hadde en sykt bad trip i går. Har røyka mellom fem og ti ganger før, aldri hatt noen dårlige erfaringer før i går. Røyka pot, fokuserte mye på å holde røyken inn så lenge som mulig. Verden begynte å bli rar, og jeg var tydelig høy. Ikke noia enda, bare borte.

Når vi etter litt kom inn til de som ikke hadde røyka, så begynte jeg å få det kjipt. Jeg var nervøs for å gå inn alene, men tvang meg til å gå inn og sette meg. De to andre som hadde røyka kom også inn. Satt der en stund, uten å delta på samtalene. Begynte å få skikkelig noia og ville rope, få alle til å være stille. Når folk beveget seg, virket det veldig stort og som om hele verden rista. Jeg lukket øynene. Så var det en som spurte om jeg hadde det bra, og jeg klarte å si nei. Utrolig forvirret, og tenkte at det ga ingen mening at jeg skulle ha det sånn nå. De spurte om forskjellige ting, der jeg bare klarte å svare "jeg vet ikke". To av venninnene mine bestemte seg for å meg med inn på rommet. Jeg hang på dem inn til rommet, klarte så vidt å bevege føttene mine selv.

Når jeg endelig fikk lagt meg ned, så hadde jeg sykt noia. Så begynte jeg å få muskelkramper. Var fortsatt "klar" i hodet, men med null kontroll over kroppen min. Kunne ikke snakke, kunne ikke få krampene til å slutte. Var sykt redd for å være alene på dette tidspunktet, og heldigvis hadde jeg to venninner som passet på meg. Hver gang de vurderte å gå, så ville jeg be dem om å bli, men klarte ikke. Jeg begynte bare å skjelve mer. Var også veldig redd for å dø, og tenkte hvor latterlig det ville være å dø på den måten. Var våken hele tiden, fikk med meg alt som skjedde rundt meg. Venninnene mine satt der og strøk på meg helt til jeg sluttet å ha skjelvinger. Jeg la med kramper i rundt en og en halv time. Jeg sovnet kanskje rundt femten minutter etter at de gikk. I dag har jeg vært fin, men med litt av den samme hjertebanken og noe skjelving, men mer kontrollerbart.

Har aldri hatt panikkanfall før, men det må jo være dette det var? Røykamaks en kvart joint med rundt 0,5 gr.

Kan si at jeg nettopp har blitt vegetarianer(nesten veganer), ga blod på onsdag, har mye stress på skolen og at jeg hadde drukket to-tre drinker før jeg røyka. Kanskje noe av dette hadde en innvirkning?

Fortsatt litt satt ut av hendelsen..

Noen som har opplevd lignende? Evnt vet hva som kan være grunnen til at jeg reagerte så sterkt?
Vis hele sitatet...
Enig med dem som påpeker settingen. Hvis du er høy og ikke føler deg spesielt sosial, er ingenting mer stressende enn å sitte og ikke klare å delta i samtalen til nyktre folk. Spesielt hvis du allerede har ting du stresser med i hverdagen, som du nevnte.

Da anbefaler jeg heller å sette seg på et eget rom med en bok, musikk, tegnesaker, etc.
Takk for mange hjelpsomme svar.

Det som utløste det var nok at jeg gikk inn i stuen og var veldig ukomfortabel, og så gikk alt nedover derfra. Tror også det var utløsende at vi måtte gå fem min fra der vi røyka og hjem. Skulle nok helst bare sittet i ro i en lang stund. På stuen begynte jeg å tenke på hvor plnlig det ville være å freake ut foran så mange, og når de andre hadde røyka der samme og hadde det bra.

Jeg hadde spist et par timer før, og spiste en del potetgull og sånt før vi gikk ut, men kanskje blodsukkeret var litt lavt pga at blodet ikke har fått stabilisere seg ordentlig etter at jeg ga blid?

Nå er jeg veldig usikker på om jeg vil røyke hasj igjen, og det plager meg. Jeg har alltid vært av den som sa at "hadj er jo ikke noe farlig", men jeg har sjelden hatt det så jævlig som i går natt. Alldri hatt dødsangst eller noe panikkanfall. Jeg sliter fortsatt med at jeg er stressa, at hjertet banker fort. Håper det gir seg sbart. Skulle jobbe med skole i dag, men ikke fått til noe.. Skal gå meg en tur, tror jeg. Samle tankene litt.

Takk for svar, alle sammen. Mye hjelp i det!

Sorry for mange skrivefeil, skriver på iPod.
Det kan muligens se ut til at du er disponert for noen form for angstlidelse, og jeg vil absolutt fraråde deg til å røyke mer da cannabis VIRKELIG kan gjøre angstlidelser veldig mye verre. Jeg er ikke en psykolog/lege, men etter det du skriver høres det litt sånn ut.
Sist endret av Dongerino; 10. september 2012 kl. 00:32.
Sitat av Speakless Vis innlegg
Takk for mange hjelpsomme svar.

Det som utløste det var nok at jeg gikk inn i stuen og var veldig ukomfortabel, og så gikk alt nedover derfra. Tror også det var utløsende at vi måtte gå fem min fra der vi røyka og hjem. Skulle nok helst bare sittet i ro i en lang stund. På stuen begynte jeg å tenke på hvor plnlig det ville være å freake ut foran så mange, og når de andre hadde røyka der samme og hadde det bra.

Jeg hadde spist et par timer før, og spiste en del potetgull og sånt før vi gikk ut, men kanskje blodsukkeret var litt lavt pga at blodet ikke har fått stabilisere seg ordentlig etter at jeg ga blid?

Nå er jeg veldig usikker på om jeg vil røyke hasj igjen, og det plager meg. Jeg har alltid vært av den som sa at "hadj er jo ikke noe farlig", men jeg har sjelden hatt det så jævlig som i går natt. Alldri hatt dødsangst eller noe panikkanfall. Jeg sliter fortsatt med at jeg er stressa, at hjertet banker fort. Håper det gir seg sbart. Skulle jobbe med skole i dag, men ikke fått til noe.. Skal gå meg en tur, tror jeg. Samle tankene litt.

Takk for svar, alle sammen. Mye hjelp i det!

Sorry for mange skrivefeil, skriver på iPod.
Vis hele sitatet...
Jeg syntes du skal gå å snakke med vennene dine om episoden og bli ferdig med den. Har hørt om flere som har bad'a på Cannabis, og siden du ikke hadde røyka så mye før så tror jeg mye av grunnen var at rusen ble altfor intens for deg.

Kan jo hende dere hadde fått tak i bedre varer en dere var vandt til.

Kan jeg spørre hva du tenkte på når du fikk noia ?
Jeg har mye angst i familien, og ellers en del som er diagnotiserte med adhd. Vet ikke om sistenevnte er utslagsgivende.

Jeg tenkte ikke så mye annet enn på hva som skjedde med meg, mye forvirring rundt det. Jeg prøvde å skjerpe meg. Tenkte en del på hvor fantastiske vennine e mine var, og redselen for at de skulle gå fra meg når det var på det verste. Veldig mye tanker rundt hvor for jævlig det var å være paralysert i sin egen kropp, uten mulighet for å gjøre noe. Brukte kanskje ti minutter på å få fram ordet "vann", det krevde utrolige mengder styrke, og å drikke vann var ende jævligere, men jeg visste at jeg trengte vann. Mye dødsangst, "tenk om dette er måten jeg skal dø på, tenk hvis det aldri går over?". Før jeg hadde helt noia tenkte jeg på at jeg var veldig høy, og måtte prøve å skjule hvor ille det var for de som ikke hadde røyket. Bygde seg opp til at jeg ble veldig redd for å få noia(når alle bevegelsene var store og dirrende), til at jeg lukket øynene og fikk noia. Klarte nesten ikke åpne øynene i det hele tatt før i morges. Det var ingen tanker som ikke handlet om rusen/rykningene/skammen/dødsangst/vann osv. Alt var der og da. Det eneste jeg husker jeg tenkte er at jeg burde ringe noe sånn krisepsykiatrisk greier dagen etter, da jeg var redd det hadde klikka for meg, og at dette ikke gikk over noensinne. Utrolig hvor mye jeg faktisk trodde på at jeg kunne dø av det.

Aldri opplevd liknende.føler ellers at livet er ganske ok for tiden, ingen pre-breakdown eller noe. Skjønner fortsatt ikke hva som skjedde, det er det som er så ubehagelig..
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
vel, DET er ikke så vanskelig å svare på.

du fikk i deg for mye, enkelt og greit.
vi er alle forskjellige, og noen tåler mindre enn andre.
hva man har spist, blodsukker, humør - alt har noe å si for den individuelle personen.

det at vennene dine taklet det betyr ikke at du nødvendigvis den dagen hadde samme forutsetninger for å gjøre det.

om du føler for å prøve senere en dag, start ROLIG.
ett lite trekk, slapp av, ta en pause, hør litt musikk, se en serie du liker, vent i 20min, føl det ann og vurder om du vil ta et til lite trekk.

ikke fokuser så mye på å røyke, bare start veldig forsiktig og hør på kroppen din ettertvert som tiden går.
NFFs husbedreviter
Vil bare gjenta ting som har blitt sagt før i denne tråden, men som er verdt å streke under...

Cannabis er et ganske sterkt psykedelisk stoff. Nå er jeg ganske erfaren røyker og når jeg tar meg pauser, for så å røyke igjen, blir jeg hver gang slått av hvor kraftig det faktisk er.

En person sa det ikke var bad-trip fordi du ikke trippet, der er jeg uenig. Om det er gode saker du har røyket, så har du etter min mening trippet og det kanskje ganske heftig.

Settingen du forklarer har nok mye av skylden. Jeg for eksempel, takler ikke å være med andre mennesker når jeg røyker, jeg får så vannvittig angst og noia. Analyserer alt og ingenting.

Rusen en får av cannabis er veldig individuell og består av mange faktorer, toleransen er en meget stor en.
Om man røyker mye - ofte - , så takler en nesten alle settinger, men, om en bare røyker innimellom, så er det mange som ikke takler å ha det som et sosialt rusmiddel. Du skal ikke se bort ifra at du er en av dem.

Men alt i alt, så har selvfølgelig de fysiologiske tingene du nevnte - underernæring, stress etc - endel å si, og når du da legger til den settingen du var i, så er nok det forklaringen på hvorfor det gikk som det gikk.

Om du vurderer å røyke igjen, så må du tenke mer over settingen din. Trygghet er en nøkkel!

Lykke til ved eventuelle forsøk

PS: Det er ingen skam å snu - ikke røyke
Sist endret av Dsverre; 10. september 2012 kl. 03:43.
Sitat av Dsverre Vis innlegg
Cannabis er et ganske sterkt psykedelisk stoff.
Vis hele sitatet...
Om det var, ville det vært et veldig svakt psykedelisk stoff.
Ordet du leter etter er psykoaktivt/psykotropisk.

LSD og andre psykedeliske substanser er også psykoaktive stoffer.
Kan dog si meg enig i at mange kan ha hatt cannabis-opplevelser som har virket psykedeliske for dem.
Da ved inntak av store mengder godt produkt eller dersom individet har en generell lav toleranse for cannabis, eller følgelig en kombinasjon.
Folk fortsetter å neglisjere hvor kraftig Cannabis egentlig er! Alkohol+Cannabis+lav toleranse= badtrip, most likely