Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  301 42923
Å dette mener du Muradi forsket på å konkludert med? Siden du velger å sittere han, så mener du det er en etablert sannhet eller hvordan er kildekritikken på dette?
Sitat av asTr0nauten Vis innlegg
Når du begynner å snakke om trappetrinns-teorien forstår du ikke hvordan den egentlig fungerer. Det er ikke selve stoffet i seg selv som gjør at man vil prøve nye og sterkere rusmidler, det er rusmiljøet. Miljøet man må tre inn i får å skaffe seg cannabis. Om du ser på alkohol så slipper man å tre inn i et slikt miljø siden det er lovlig. Kanskje det er vanskelig å forstå, men det er altså sånn det fungerer. Om man gjør cannabis lovlig fjerner man også trappetrinns-teorien.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke nevnt trappetrinnsteorien, men gateway-drugteorien.

Nå vet ikke jeg hva slags miljø Marr er i, men han vil prøve andre stoffer, og utifra posten hans ser det ikke ut til at det er pga. miljøet hans.
lurker
Marr's Avatar
Trådstarter
Sitat av seven_up Vis innlegg
Å dette mener du Muradi forsket på å konkludert med? Siden du velger å sittere han, så mener du det er en etablert sannhet eller hvordan er kildekritikken på dette?
Vis hele sitatet...
Er så mye flotte innlegg skrevet fra før, og jeg er stuptrøtt.

Siterer Antonald jeg;

"Human narkotikapolitikk
Det finnes de som får problemer med sin cannabisbruk. Men mye av disse problemene skyldes stigmatisering og utstøtting av samfunnet, ikke cannabis i seg selv. Ved en legalisering vil det bli lettere å be om hjelp for de som trenger det, uten at de trenger å være redd for å bli stemplet som narkoman av sine nærmeste, eller som kriminell av politiet."

Akkurat dette er ikke basert på sikre kilder, men om man er logisk oppbygd så ser man helt klart en sammenheng. Leter btw etter kilden jeg har lest på dette.

Du finner resten av innlegget her. Meget godt og informativt avisinnlegg.
Sist endret av Marr; 17. april 2012 kl. 01:40.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Sitat av seven_up Vis innlegg
hva er det han ikke forstår?

Les også svaret fra luringen i samme tråd.

prøver litt cannabis, som er spennende og positivt. Og vil nå ta steget videre til neste steg og andre stoffer? er ikke dette den klassiske teorien?
Vis hele sitatet...
Det blir for simpelt. Gateway teorien går ut på at cannabis, i seg selv, vil påvirke brukeren til å begynne med hardere rusmidler. Dette stemmer ikke.
For øvrig er "trappetrinnsteorien" og gateway teorien den samme.

En alternativ forklaring kan legge "skylden" over på miljøet cannabisbrukeren nødvendigvis befatter seg med, eller en såkalt avhengig personlighet. Med det menes at enkelte kan ha lettere for å bli avhengig av X enn andre. En annen ting kan være nysgjerrighet og lysten til å utforske.

En annen forklaring igjen kan være at når cannabisbrukeren opplever at rusen er annerledes enn det vedkommende har fått høre av skole, foreldre, helsemyndigheter, politi og venner - ja, når de innser at de har blitt lurt trill rundt - kan de være mer åpne for "alternativ" (les: objektiv, nøytral, reell) informasjon om andre rusmidler.
førstemann på månen
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Jeg har ikke nevnt trappetrinnsteorien, men gateway-drugteorien.

Nå vet ikke jeg hva slags miljø Marr er i, men han vil prøve andre stoffer, og utifra posten hans ser det ikke ut til at det er pga. miljøet hans.
Vis hele sitatet...
Det er bare et norsk navn på teorien din.

Nei, det har du kanskje rett i, selv om det er vanskelig å vite hvor man får ideer fra og hvem man blir påvirket av.

Det virker jo som at Marr er på jakt etter en selvutviklingsreise ved hjelp av rusmidler, og det er en helt legitim grunn til å bruke rusmidler, om man først skal bruke det. Om man bruker rusmidler for å "rømme" fra virkeligheten er man på en skummel vei, om man feks. bruker det for å distansere seg fra en depresjon. Noen bruker det til det, og det er der jeg tror du tar utgangspunktet ditt.

Timothy Leary, som var en respektert psykolog på Harvard university (som senere ble en stor rusmisbruker) sa at han lærte mer om selve sinnet og bevisstheten på fem timer på sopp, enn det han gjorde med 15 års klinisk forskning. Det finnes rusmidler som har et enormt potensiale for selvutvikling, og det finnes tusen forskjellige grunner til at mennesker bruker rusmidler, noe som vi har gjort i mange tusen år, enn bare destruktiv atferd.
Jeg finner absolutt ikke dette logisk, jeg finner det mer logisk at personer i norge er klar over at leger og psykologer har taushetsplikt. Men om det virkelig er tilfellet at de ikke er det, så må det absolutt en opplysningskampanje til!! Det skal absolutt ikke være tvil om at hjelpeapparatet er der for å hjelpe og ikke straffe.

Uten noen "forskning" fra min side, så kan jeg i alle fall forklare hva legene i min familie har av erfaring med narkomane, og den er stikk motsatt. I deres øyne er de overraskende ærlige på hvilke stoffer de har tatt, hvor de stikker osv. Og har generelt gode erfaringer med leger siden de ikke anmelder men behandler. Dette er altså mest tyngre narkomane fra legevakt.

Det virker heller ikke til å være noen stor barriere å oppsøke fastlege hjelp, da mye av dagene kan gå med til kjenninger. Generelt med fellestrekk som, unge menn, mye dataspill, uten jobb, uten skole, mye cannabis.
lurker
Marr's Avatar
Trådstarter
Sitat av seven_up Vis innlegg
Jeg finner absolutt ikke dette logisk, jeg finner det mer logisk at personer i norge er klar over at leger og psykologer har taushetsplikt. Men om det virkelig er tilfellet at de ikke er det, så må det absolutt en opplysningskampanje til!! Det skal absolutt ikke være tvil om at hjelpeapparatet er der for å hjelpe og ikke straffe.

Uten noen "forskning" fra min side, så kan jeg i alle fall forklare hva legene i min familie har av erfaring med narkomane, og den er stikk motsatt. I deres øyne er de overraskende ærlige på hvilke stoffer de har tatt, hvor de stikker osv. Og har generelt gode erfaringer med leger siden de ikke anmelder men behandler. Dette er altså mest tyngre narkomane fra legevakt.

Det virker heller ikke til å være noen stor barriere å oppsøke fastlege hjelp, da mye av dagene kan gå med til kjenninger. Generelt med fellestrekk som, unge menn, mye dataspill, uten jobb, uten skole, mye cannabis.
Vis hele sitatet...
Hvis du ser for deg en person som er under 18 år og som har fått problemer med sin bruk av cannabis. Han har fått depresjoner, og han har fått utløst en latent psykose. Hvordan skal han søke hjelp?

Som du sier så kan jo også en grunn til at man ikke søker hjelp være på grunn av at ikke alle vet at leger osv har taushetsplikt.
Han er redd for at foreldrene skal finne ut om problemene han har, grunnet at han har brukt narkotika. Det kan være veldig vanskelig å si dette, fordi man er redd for foreldrenes meninger rundt dette. Dette kunne også skjedd, pga alkoholbruk, men jeg vil si at det er temmelig mye vanskeligere å innrømme for en forelder at du har brukt narkotika. I tillegg til at psykiske problemer er den mest farlige delen ved bruk av cannabis.

Han er også redd for at vennene skal finne ut at han har brukt narkotika, for da er det fort gjort å bli stemplet som narkoman. Folks uvitenhet til temaet er stor, og det er faktisk veldig mange som tror at hasj/cannabis/marijuana er mye farligere enn det egentlig er. Veldig fort gjort å bli stemplet som kriminell, narkoman, svak, osv.. Det er noe en person ikke ønsker å bli, og tørr derfor ikke søke etter hjelp.

Som du sier så kan det også være at folk ikke vet at leger osv har taushetsplikt, slik at de ikke oppsøker hjelp pga det.
Sist endret av Marr; 17. april 2012 kl. 02:14.
nå er det slik at leger har tausehetsplikt uansett ned til 16 år(seksuell lavalder) med tanke på abort osv. Og personer under 16 blir det vel neppe lettere for ved en legalisering? Eller skal man legalisere cannabis for 15 åringer å nedover også tenkte du?

"Som du sier så kan det også være at folk ikke vet at leger osv har taushetsplikt, slik at de ikke oppsøker hjelp pga det." -Marr

Jeg hører du sier de ikke oppsøker hjelp, men mine bekjente som arbeider i yrket har stort sett veldig ulik oppfattning.

Har du noe å vise til når du sier at personer ikke tør å oppsøke lege eller psykolog? Er dette ett utbredt problem altså? Jeg har rett og slett aldri hørt om dette problemet før.
Sist endret av seven_up; 17. april 2012 kl. 02:19.
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Det er riktig at jeg ruser meg, men det er på alkohol i sammenheng med godt selskap. Alkohol er lovlig.
Vis hele sitatet...
Så du innrømmer at du lider av alkoholisme?
Jeg synes at individer, som deg selv, bør oppsøke psykolog eller støttegrupper hvis dere har et behov for å bruke rusmidler. De er der for å hjelpe.

Eller var det bare illegale rusmidler? Det er greit å drikke hele tiden, fordi det er lov?


Og til det at du er for straff som preventivt middel; hvor godt syns du det fungerer? Kan du gi meg ett(1) forbud som ikke kommer til å bli brutt i Norge i år?


Cannabis er forbudt i Norge per i dag. Det finnes mengder av cannabis i Norge per i dag. Når skal dette forbudet hjelpe?

Om du vil øke forbudet/ha strengere straffer:
I Malaysia blir du dømt til døden om du blir tatt med 200g cannabis. I 2003 hadde i underkant av 400 000 (1,6 %) personer i Malaysia brukt cannabis. Det er en større prosentandel enn hva Sverige (1,2 %) hadde. Det er ikke dødsstraff for narkotika i Sverige.
Sitat av seven_up Vis innlegg
nå er det slik at leger har tausehetsplikt uansett ned til 16 år(seksuell lavalder) med tanke på abort osv. Og personer under 16 blir det vel neppe lettere for ved en legalisering? Eller skal man legalisere cannabis for 15 åringer å nedover også tenkte du?

"Som du sier så kan det også være at folk ikke vet at leger osv har taushetsplikt, slik at de ikke oppsøker hjelp pga det." -Marr

Jeg hører du sier de ikke oppsøker hjelp, men mine bekjente som arbeider i yrket har stort sett veldig ulik oppfattning.

Har du noe å vise til når du sier at personer ikke tør å oppsøke lege eller psykolog? Er dette ett utbredt problem altså? Jeg har rett og slett aldri hørt om dette problemet før.
Vis hele sitatet...
Hva er det du prøver å komme frem til? Det virker som du prøver å klamre deg til det lille det ikke går an å henvise statistisk til, selv om du selv ikke bidrar med noen konkrete kilder selv bortsett fra "mine bekjente" . De første setningene dine er ikke lett forståelige engang.

For meg virker det bare som du vil kverulere for å kverulere, og ikke prøve å komme frem til noe. At du ikke har hørt om det problemet før sier vel litt om din kjennskap til temaet, og ikke om det eksisterer eller ei.

Hvis jeg skal svare med samme kildehenvisning som deg kan jeg jo si at "mine bekjente" har frykt for å kontakte offentlige instanser på grunn av alle de negative sanksjonene de har opplevd fra offentlig hold. De har opplevd så mye negativt at de ikke har troen på offentlig hjelp.

At leger har taushetsplikt har ikke så mye å si, det er vanligvis ikke en "lege" du oppsøker for behandling av psykisk lidelse eller rusproblem. Det er ikke uvanlig for personer å oppsøke psykolog på grunn av rusmisbruk, men du må selv greie å se forskjellen på de som har et rusproblem og de som fungerer helt fint i samfunnet selv om de bruker ulovlige rusmidler.

Når du i samme sleng generaliserer alle parter involvert i bruken av ulovlige rusmidler som "narkomane" og referer til "hvilke stoffer de har tatt, hvor de stikker osv." viser dette bare til din ignorante holdning til begrepet "narkoman" og antyder at ulovlig rus er synonymt med sprøyter.

Ta deg et steg ut i den virkelige verden og opplev ting med egne øyne, når du skal ha så krasse meninger uten mulighet for å ta selvkritikk eller være ydmyk ovenfor emner det tilsynelatende ser ut som du ikke har peiling på.

Det er ikke meningen med personangrep her, men ærlig talt.
Sist endret av Muskatp$ych0; 17. april 2012 kl. 09:03.
Sitat av seven_up Vis innlegg
Og har generelt gode erfaringer med leger siden de ikke anmelder men behandler. Dette er altså mest tyngre narkomane fra legevakt.
Vis hele sitatet...
Narkomane har generelt gode erfaringer med leger på legevakten? Hvor mange narkomane har du spurt om dette? Arild Knutsen har nemlig spurt veldig mange, og han sier noe helt annet. Mange gruer seg, vil ikke, eller ser på det som meningsløst å oppsøke legevakt, siden de dømmer deg, ikke behandler.

Du kan jo begynne med å lese masteroppgaven til Trine Bolstad, kriminologistudent ved Universitetet i Oslo, Fordi du er narkoman.

Her er bare noen eksempler på narkomane sine erfaringer med legevakten og helsevesenet sin behandling av dem.

http://tidsskriftet.no/article/1471456

http://www.nrk.no/nyheter/1.5561540

http://zinnamindatter.vgb.no/tag/hjelp/

http://zinnamindatter.vgb.no/2009/06...-denne-gruppe/

http://www.aftenposten.no/meninger/d...e#.T40xCzKy3-0

http://www.op.no/nyheter/article3689477.ece

http://www.idunn.no/file/ci/2824470/...etjenesten.pdf
Ser det var lite vilje til å overbevise meg her, eller liten vilje til å overbevise noen som helst i det hele tatt.

Fokuset ligger rett å slett i å være kranglefanter og slenge med leppa - og det sier vel egentlig sitt..

Argumentene jeg ser går igjen her er blant annet at det med en legalisering vil bli lettere å søke hjelp.. Man BLIR IKKE STRAFFET for å søke hjelp idag. Dette er en vrangforestilling - sannsynligvis skapt av rusmiddelmisbruk.
Noe spesielt lettere vil det heller ikke bli. Det vil bli akkurat som før.
En legalisering vil ikke hjelpe noen som helst med å få fingen ut og innse at de har et problem - det vil nok snarere virke motsatt, av typen "det er lovlig, da hadde jeg rett allikevel, det er helt umulig å få problemer, jeg kan fortsette å leve i bobla mi.."

Argumentet om at de kriminelle miljøene forsvinner holder heller ikke mål. De kommer rett og slett bare til å forholde seg til andre stoffer - og dermed vil vi se en eskalering av import av hardere stoffer.


Sitat av Spirituell
Det er ingen vits i å ha en slik tråd: folk som er imot dekriminalisering har ikke fått med seg noe fakta eller innsett problemene i dagens narkotikapolitikk. Uvitenhet og naivitet, "hasj er kjempegiftig ferdig med saken".
Vis hele sitatet...
Når vi i det hele tatt poster her, er det jo fordi vi forventer at dere skal komme med overbevisende argumenter - men istedenfor velger dere å forholde dere til usakligheter, propaganda og frekkheter, og i det hele tatt ikke imøtekomme argumenter dere blir møtt med.
Det at du ikke ser noe poeng i en slik tråd blir vel det samme som du ikke ser noe poeng i å gidde å en gang prøve å opplyse om noen ting som helst.

Vi ser jo stadig forsøk på "legaliseringsaksjoner basert på fakta", men det blir liksom aldri noe...
ArbeidsledigProletar
Sitat av Verilon Vis innlegg
Ser det var lite vilje til å overbevise meg her, eller liten vilje til å overbevise noen som helst i det hele tatt.

Fokuset ligger rett å slett i å være kranglefanter og slenge med leppa - og det sier vel egentlig sitt..

Argumentene jeg ser går igjen her er blant annet at det med en legalisering vil bli lettere å søke hjelp.. Man BLIR IKKE STRAFFET for å søke hjelp idag. Dette er en vrangforestilling - sannsynligvis skapt av rusmiddelmisbruk.
Noe spesielt lettere vil det heller ikke bli. Det vil bli akkurat som før.
En legalisering vil ikke hjelpe noen som helst med å få fingen ut og innse at de har et problem - det vil nok snarere virke motsatt, av typen "det er lovlig, da hadde jeg rett allikevel, det er helt umulig å få problemer, jeg kan fortsette å leve i bobla mi.."

Argumentet om at de kriminelle miljøene forsvinner holder heller ikke mål. De kommer rett og slett bare til å forholde seg til andre stoffer - og dermed vil vi se en eskalering av import av hardere stoffer.
Vis hele sitatet...
Bare tull? De forsvinner ikke, men vil tjene langt mindre penger, og jo mindre ressurser kriminelle har dess bedre? Dessuten trenger ikke politiet jage de som eksklusivt holder seg til cannabis, mer ressurser til å ta de som snur seg mot et annet marked. Til slutt, eskalering av andre stoffer? Det blir ikke sånn at det blir flere brukere av andre stoffer om cannabis blir lovlig så skjønner ikke logikken din.

Og jo, at noe er ulovlig hever terskelen for å søke hjelp, i Portugal fikk de en 50% økning på søk av hjelp på tross av FÆRRE brukere.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Bare tull? De forsvinner ikke, men vil tjene langt mindre penger, og jo mindre ressurser kriminelle har dess bedre? Dessuten trenger ikke politiet jage de som eksklusivt holder seg til cannabis, mer ressurser til å ta de som snur seg mot et annet marked. Til slutt, eskalering av andre stoffer? Det blir ikke sånn at det blir flere brukere av andre stoffer om cannabis blir lovlig så skjønner ikke logikken din.

Og jo, at noe er ulovlig hever terskelen for å søke hjelp, i Portugal fikk de en 50% økning på søk av hjelp på tross av FÆRRE brukere.
Vis hele sitatet...
Med en avkriminalisering vil det jo bli slutt på forfølgelse av sluttbrukeren, samme med terskelen for å søke hjelp..

Har du kilde på den uttalelsen, siden det angivelig er så mye fakta omkring dette?

Dersom det blir allment tilgjengelig gjennom legalisering vil det jo potensielt åpne for at flere folk begynner å bruke det - og dermed potensielt også misbruke det, da det er grusomt enkelt å misbruke.
Sitat av Verilon Vis innlegg
Med en avkriminalisering vil det jo bli slutt på forfølgelse av sluttbrukeren, samme med terskelen for å søke hjelp..

Har du kilde på den uttalelsen, siden det angivelig er så mye fakta omkring dette?
Vis hele sitatet...
Ten Years After Decriminalization, Drug Abuse Down by Half in Portugal

Drugs in Portugal: Did Decriminalization Work?

in the five years after personal possession was decriminalized, illegal drug use among teens in Portugal declined and rates of new HIV infections caused by sharing of dirty needles dropped, while the number of people seeking treatment for drug addiction more than doubled.
Vis hele sitatet...
Following decriminalization, Portugal had the lowest rate of lifetime marijuana use in people over 15 in the E.U.: 10%.
Vis hele sitatet...
deaths related to heroin and similar drugs were cut by more than half.
Vis hele sitatet...
"It has enabled the Portuguese government to manage and control the drug problem far better than virtually every other Western country does."
Vis hele sitatet...
Sitat av Viper33 Vis innlegg
Hva gjør at cannabis er så bra for deg da?
Vis hele sitatet...
Say what now? følte ikke at din respons ga noen som helst mening over innlegget mitt, men siden du spør så kan jeg svare så godt jeg kan.

Hva gjør at cannabis er så bra for meg? Det er ikke bra for meg, men hvertfall jeg bestemmer selv hva jeg gjør med kroppen min. Uansett er ikke cannabis det verste å ta inn i kroppen. Det er bedre at jeg tar meg en jonas med noen kompiser enn å dra på todagers hardfylla hver helg.

Jeg vet ikke helt hvordan du vil at jeg skal svare, siden din respons var utrolig merklig ovenfor innlegget mitt. Uansett, det er SÅ UTROLIG idiotisk at denne PLANTEN, en organisk plantet hentet rett fra natur skal være ulovlig, når alkohol og tobakk er lovilg.

Bytt ut siggen til alle de millionene som røyker og bytt den ut med en liten rev. Det er garantert nedgang i kreft og-lunge relaterte dødsfall.

Var det et greit nok svar, eller lurte du på mer, Viper33?
En god artikkel fra Minerva som tar for seg de vanligste argumentene til forbudstilhengerne:

Så du tror du er imot legalisering?
Da holder det jo med avkriminalisering - som jeg sa jeg var for i utgangspunktet...

Jeg trodde det var legalisering det skulle debatteres for i denne tråden..
Sitat av Verilon Vis innlegg
Jeg trodde det var legalisering det skulle debatteres for i denne tråden..
Vis hele sitatet...
Det var du som spurte om kilde for det som ble sagt om Portugal.

Sitat av Verilon Vis innlegg
Da holder det jo med avkriminalisering - som jeg sa jeg var for i utgangspunktet...
Vis hele sitatet...
Avkriminalisering har definitivt sine fordeler, men gjør ikke noe med den enorme svarte narkotikaøkonomien, med tilhørende kriminalitet og samfunnsproblemer. ++
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Sitat av Don Veto Vis innlegg
http://www.independent.co.uk/news/drugs-trade-the-third-largest-economy-1072489.html
Vis hele sitatet...
Finnes det noen nyere kilder? Den du viser til er fra 1999.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Takub Vis innlegg
Finnes det noen nyere kilder? Den du viser til er fra 1999.
Vis hele sitatet...
Dopøkonomien har ikke blitt mindre siden 1999. Spesielt ikke i land som mexico hvor krigen herjer som værst-.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Dopøkonomien har ikke blitt mindre siden 1999. Spesielt ikke i land som mexico hvor krigen herjer som værst-.
Vis hele sitatet...
En oppdatert rapport på hvordan det har fungert i det lange løp kontra umiddelbart hadde gjort seg.
Er nok for,i det minste for privat bruk,muligens med en minimal koll på kunder som på puber i henhold til alkohol,Nederland har vel noe i den duren ?

Store kvanta og folk som smuggler in masse kg burde nok fortsatt være straffbart.

Er ju helt åpenbart at det er helse involvert i bruk,men det koker ned for meg at frata organisert kriminalitet intekter i viss grad,genom legalisering.

Sen om det blir solgt på typ apotek eller noe i den duren betyr fint lite for meg siden jeg ikke bruker selv,kjenner selvsagt folk som gjør det og at de ska bli kriminalisert pga en bong i ny og ne blir gærnt i mine øyne.

En annen aspekt med helse er at det er mye som er lov som er vel så farligt,så det argumentet henger ikke heilt på greip uansett.
Sist endret av r313cts; 22. april 2012 kl. 06:20.
Sitat av Verilon Vis innlegg
Argumentene jeg ser går igjen her er blant annet at det med en legalisering vil bli lettere å søke hjelp.. Man BLIR IKKE STRAFFET for å søke hjelp idag.
Vis hele sitatet...
Det virker som du misforstår. Så vidt jeg vet er det ikke legen eller psykologen din som straffer deg for rusbruk. Derimot kan pasienten oppleve å bli sett ned på eller satt i bås på grunn av den sosiale stigmaen i samfunnet og ringvirkningene den gir. Igjen kan dette i verste fall føre til at helsepersonell ikke ser like objektivt på en eventuell diagnose eller behandling.
Sitat av Verilon Vis innlegg
Dette er en vrangforestilling - sannsynligvis skapt av rusmiddelmisbruk.
Vis hele sitatet...
Åja, så det er sånn det er! Ikke bare greier du å generalisere meningene til folk som er for endringer i en politikk som ikke fungerer, men du greier å trekke en slutning om at alle som ikke deler samme meninger om temaet som deg er rusmisbrukere?

Sitat av Verilon Vis innlegg
Noe spesielt lettere vil det heller ikke bli. Det vil bli akkurat som før.
En legalisering vil ikke hjelpe noen som helst med å få fingen ut og innse at de har et problem - det vil nok snarere virke motsatt, av typen "det er lovlig, da hadde jeg rett allikevel, det er helt umulig å få problemer, jeg kan fortsette å leve i bobla mi.."
Vis hele sitatet...
Ved mindre du har en tidsmaskin som du har reist til fremtiden med, ligger det ikke noe tyngde i argumentet ditt. Det eneste vi vet om situasjonen med sikkerhet er det vi opplever nå, og det vi har opplevd i fortiden. Sistnevnte har blitt grundig dokumentert, og det er ytterst få tilfeller der man kan vise til at kriminalisering av rusmidler fungerer. Hvorfor tror du rusdebatten blir mer og mer aktuell, og flere og flere samfunnsledere tar opp problematikken?

Igjen driver du med projisering. Tror du helt seriøst at alle rusbrukere og rusmisbrukere har den meningen du gir uttrykk for? Isåfall virker det for meg som du har lite personlig erfaring med det du snakker om, men i motsetning til deg skal ikke jeg si det med sikkerhet.

For meg virker det ganske logisk at en massiv kampanje for å feilinformere og holde tilbake informasjon om verdens mest brukte ulovlige rusmiddel, ikke fører til noe positivt. En bieffekt av en slik "kampanje" er at folk som opplever at deres virkelighet er helt annerledes enn det blir feilinformert om, mister tillit til det offentlige.

Jeg mener at hvis objektiv og faktabasert informasjon hadde blitt gitt, ville det hatt gunstige effekter for brukere, misbrukere og ikke-brukere. Vi kunne da sluppet mistilliten, stigmatiseringen og demoniseringen av Cannabis, som på sikt ville resultert i mer åpenhet når det gjelder (mis)bruk, behandling og sosialt liv.

Sitat av Verilon Vis innlegg
Argumentet om at de kriminelle miljøene forsvinner holder heller ikke mål. De kommer rett og slett bare til å forholde seg til andre stoffer - og dermed vil vi se en eskalering av import av hardere stoffer.
Vis hele sitatet...
Enda en antakelse fra din side, uten henvisning til noen som helst for for dokumentasjon for det du sier. Men det er vel også logisk, siden det ikke har vært anledning til å finne ut av det. For meg virker det ganske innlysende at kriminelle ville mistet en enorm inntektskilde fra det mest brukte ulovlige rusmiddelet dersom staten skulle være konkurrenten deres. Kvalitetsmessig og prinsippielt ville staten kunne hatt ett mye bedre tilbud på grunn av ressurser.

vet vi hvordan forbud fungerer. er det også på tide å prøve noe nytt.
Sitat av Muskatp$ych0 Vis innlegg
Det virker som du misforstår. Så vidt jeg vet er det ikke legen eller psykologen din som straffer deg for rusbruk. Derimot kan pasienten oppleve å bli sett ned på eller satt i bås på grunn av den sosiale stigmaen i samfunnet og ringvirkningene den gir. Igjen kan dette i verste fall føre til at helsepersonell ikke ser like objektivt på en eventuell diagnose eller behandling.
Vis hele sitatet...
Det virker som du ikke har lest første innlegget mitt. Der skriver jeg at stigmatiseringen og tabuet må vi bli kvitt, og at det like fint kan gjøres gjennom en avkriminalisering som legalisering.

Sitat av Muskatp$ych0 Vis innlegg
Åja, så det er sånn det er! Ikke bare greier du å generalisere meningene til folk som er for endringer i en politikk som ikke fungerer, men du greier å trekke en slutning om at alle som ikke deler samme meninger om temaet som deg er rusmisbrukere?
Vis hele sitatet...
Anbefaler deg å lese denne:
Taushetsplikt

At narkotikamisbruk kan føre til paranoide vrangforestillinger er da vitterlig ingen hemmelighet. Iallefall ikke for oss som ikke trenger å vri på sannheten for å få den til å passe vår personlige mening..
"En Lege? Hm, nå må jeg bare tenke over alle mulige negative utfall, fiktive såvel som reelle før jeg tar valget om å ta meg en ny blås fremfor å søke hjelpen jeg i utgangspunktet ønsker".

Sitat av Muskatp$ych0 Vis innlegg
Ved mindre du har en tidsmaskin som du har reist til fremtiden med, ligger det ikke noe tyngde i argumentet ditt.
Det eneste vi vet om situasjonen med sikkerhet er det vi opplever nå, og det vi har opplevd i fortiden. Sistnevnte har blitt grundig dokumentert, og det er ytterst få tilfeller der man kan vise til at kriminalisering av rusmidler fungerer. Hvorfor tror du rusdebatten blir mer og mer aktuell, og flere og flere samfunnsledere tar opp problematikken?
Vis hele sitatet...
Om vi skal bruke tidsmaskin-argumentet kan jeg bare si ditto!
Igjen er du inne på kriminaliseringen - som jeg allerede har vist mitt standpunkt mot.. Snakker vi fortsatt ikke om en legalisering?

Sitat av Muskatp$ych0 Vis innlegg
Igjen driver du med projisering. Tror du helt seriøst at alle rusbrukere og rusmisbrukere har den meningen du gir uttrykk for? Isåfall virker det for meg som du har lite personlig erfaring med det du snakker om, men i motsetning til deg skal ikke jeg si det med sikkerhet.
Vis hele sitatet...
Lettere tilgjengelige avhengighetsdannende midler for enkle sinn = økt forbruk.

Sitat av Muskatp$ych0 Vis innlegg
For meg virker det ganske logisk at en massiv kampanje for å feilinformere og holde tilbake informasjon om verdens mest brukte ulovlige rusmiddel, ikke fører til noe positivt. En bieffekt av en slik "kampanje" er at folk som opplever at deres virkelighet er helt annerledes enn det blir feilinformert om, mister tillit til det offentlige.

Jeg mener at hvis objektiv og faktabasert informasjon hadde blitt gitt, ville det hatt gunstige effekter for brukere, misbrukere og ikke-brukere. Vi kunne da sluppet mistilliten, stigmatiseringen og demoniseringen av Cannabis, som på sikt ville resultert i mer åpenhet når det gjelder (mis)bruk, behandling og sosialt liv.
Vis hele sitatet...
Hvorfor har det seg da sånn at ja-siden adopterer propagandateknikken?
Det er ikke verre enn i innse at det faktisk er negative sider også med your drug of choice, og at et "polutsalg" ikke vil nytte samfunnet i noen nevneverdig grad.

Sitat av Muskatp$ych0 Vis innlegg
Enda en antakelse fra din side, uten henvisning til noen som helst for for dokumentasjon for det du sier. Men det er vel også logisk, siden det ikke har vært anledning til å finne ut av det. For meg virker det ganske innlysende at kriminelle ville mistet en enorm inntektskilde fra det mest brukte ulovlige rusmiddelet dersom staten skulle være konkurrenten deres. Kvalitetsmessig og prinsippielt ville staten kunne hatt ett mye bedre tilbud på grunn av ressurser.
Vis hele sitatet...
En påstand om noe helt åpenbart.
Tror du virkelig de som tjener pengene sine på narkotika vil gi fullstendig opp dersom cannabis blir legalisert? Det er og blir feil.
Du blir kanskje kvitt de som utelukkende holder seg til cannabis-salg, eventuelt vil du dytte de over på et annet marked - for de vil jo fortsatt tjene pengene sine de også...

Så, hva er det som gjør at avkriminalisering ikke er godt nok for dere?
Og at gamle kilder brukes som skytsmiddel i en tråd hvor det er om å gjøre å overbevise noen?

Jeg har sagt meg villig til å la meg overbevise til å være for en legalisering - men jeg forventer da for svarte noen ordentlige argumenter med hold, istedenfor 13 år gamle rapporter og dumme påstander uten mål som at man blir straffet hvis man søker hjelp, at de ulovlige miljøene på magisk vis forsvinner, og at alt bare blir fryd og gammen..
Hva ekstra inntekter til landet angår er dette noe vi har nok av - men ikke fordeler riktig imo. Vil det hjelpe med en legalisering?

for å korte det hele veldig enkelt ned for dere:

Hva oppnår vi ved legalisering som vi IKKE oppnår gjennom avkriminalisering?
At de som ikke gidder å lette på ræva si for å dyrke sin egne planter til eget bruk får det lett tilgjengelig på offentlige utsalg?
Ved legalisering vil Alle inntekter gå til staten. Det vil også være lov og lage sin egen narkotika.

Legalisering fjerner de 2 største problemene 1.fattigdom 2.Organiserte kriminelle med stor støtte blant befolkningen.

Vil også nevne til de som påstår at "enkle sinn" bruker mer rusmidler hvis det er tilgjengelig tar feil. Økningen av rusmisbruk kan følges rimelig tett med økende feilinnformasjon og løgn rundt de reele farene.
Sitat av Anders89 Vis innlegg
Ved legalisering vil Alle inntekter gå til staten. Det vil også være lov og lage sin egen narkotika.

Legalisering fjerner de 2 største problemene 1.fattigdom 2.Organiserte kriminelle med stor støtte blant befolkningen.

Vil også nevne til de som påstår at "enkle sinn" bruker mer rusmidler hvis det er tilgjengelig tar feil. Økningen av rusmisbruk kan følges rimelig tett med økende feilinnformasjon og løgn rundt de reele farene.
Vis hele sitatet...
Alkohol er da lovlig i Norge, men vi har allikevel ikke lov til å lage vår egen brennevin.

Tror du virkelig fattigdom vil løses pga. legalisering? Forklar dette nærmere.

Denne tråden tar for seg legalisering av cannabis, og jeg forstår det slik at organiserte kriminelle tar for seg salg av tyngre stoffer.
Håper på legalisering av cannabis, MDMA, LSD og psilocybinsopp, og avkriminalisering av all bruk av narkotika. Jeg er voksen. Kan jeg kjøpe og drikke sprit, så kan jeg også ruse meg på cannabis og MDMA.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Alkohol er da lovlig i Norge, men vi har allikevel ikke lov til å lage vår egen brennevin.

Tror du virkelig fattigdom vil løses pga. legalisering? Forklar dette nærmere.

Denne tråden tar for seg legalisering av cannabis, og jeg forstår det slik at organiserte kriminelle tar for seg salg av tyngre stoffer.
Vis hele sitatet...
Men kriminelle vil tjene mindre, fordi det har seg sånn at andelen som bruker tyngre stoffer er nok langt mindre enn de som bruker cannabis, de som bruker tyngre stoffer bruker også cannabis på toppen, den vil da bli kjøpt lovlig, hvem gidder å kjøpe ukontrollert cannabis når de kan få kvalitetssikrede varer LOVLIG?
Dermed mister disse kriminelle et produkt, det de selger mest av faktisk.

Se det som å ta bensinen fra en bensinstasjon, de kan fremdeles selge pølser, men de vil deffinitivt tjene mindre penger.
Sist endret av Batabusa; 23. april 2012 kl. 17:23.
førstemann på månen
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Alkohol er da lovlig i Norge, men vi har allikevel ikke lov til å lage vår egen brennevin.

Tror du virkelig fattigdom vil løses pga. legalisering? Forklar dette nærmere.

Denne tråden tar for seg legalisering av cannabis, og jeg forstår det slik at organiserte kriminelle tar for seg salg av tyngre stoffer.
Vis hele sitatet...
Nei, men du kan lage vin og øl.

Organiserte kriminelle nettverk selger også cannabis. Det er ikke sånn at cannabis ikke er like farlig som heroin, og derfor vil ikke kriminelle ta del i det. Så lenge det er ulovlig og ikke regulert av staten er det kriminelle som står for salget.

Fattigdom vil selvfølgelig ikke "løses" pga. legalisering, men staten vil tjene masse penger på det. Utgiftene staten har nå, ved å håndtere cannabis-loven, må være enorm. De få og små bøtene som enkelte må betale er ikke i nærheten av å finansiere kampen mot cannabis. Ved et statsregulert salg vil man ha mye større kontroll over cannabisbrukerne, i tillegg til at staten faktisk ville kunne tjent litt penger på det. Penger man f.eks kunne brukt på eldreomsorg eller det å hjelpe rusmisbrukere.

Om man røyker hasj nå, og kommer i et feil miljø og en dårlig spiral, havner man utenfor samfunnet. Noe som koster staten masse penger bare i tapt arbeidskraft, osv. Så det er to måter staten kan dra inn penger:
1. Profitt på salg. Jeg kan tenke at avgiftene ville blitt ganske høye, i likhet med sigaretter og alkohol.
2. Forebyggende mot å havne utenfor samfunnet.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av FellowMellow Vis innlegg
Mange starter med Hasj fordi det er kult, da i en alder av ca 15. La oss si hasj er lovelig, hva vil de prøve da? Vil de gå på sterkere stoffer som feks Amfetamin?
Vis hele sitatet...
Den største grunnen til at de prøver sterkere stoffer er fordi de har kommet i kontakt med en dealer som tilbyr flere stoffer. Med ett statlig regulert salg av hasj vil vi få bort dealerne. Dermed vil problemet med at folk kommer i kontakt med en dealer forsvinne.
NFFs husbedreviter
Jeg innser at dette egentlig er en død tråd, dessverre, men kan jo håpe på at den våkner til live igjen.
Har - mot min vane - ikke tatt meg tid til å lese gjennom alle postene, så beklager om det er noe som er nevnt før.

Når jeg så at det var noen som prøvde å starte en seriøs og ordentlig tråd om cannabislegalisering, så var det noe inni meg som sa at jeg måtte prøve å få ned mine tanker om dette, og det er jammen ikke få.

Jeg er nå 24 år og prøvde først å røyke som 16 åring.
Etter to år med 4-5 ganger i året, begynte jeg å røyke hver dag som 18 åring.
Jeg røykte så hver dag, hele dagen, i 5 år.
Cannabis har preget meg veldig på veldig mange måter.

For det første, så var det en enorm hobby. Jeg fikk nemlig et veldig behov for å lære alt som var om det og ble veldig tiltrukket av alt som heter cannabiskultur.
Jeg var fullstendig overbevist om at cannabis burde bli legalisert og jeg glorifiserte det som bare det.
Diskuterte med alle jeg møtte, mine foreldre etc.

Jeg fikk meg en røykende kjæreste i en alder av 19 og vi var sammen i nesten 3 år.
Vi bodde sammen og brukte mesteparten av tiden vår på å røyke og "chille".

Pga respekt/frykt for mine foreldre, så droppet jeg røykingen når jeg var på ferie med de.
Dette førte til at jeg hadde 3-4 en-ukes opphold over 2 år i alder 21-23. Disse oppholdene førte til at jeg fikk et annerledes syn på røykingen. Jeg merket hvordan kroppen - og da spesielt hodet mitt - fungerte når jeg ikke røyket på en uke. Jeg kan vel huske 2 av gangene jeg kom hjem fra ferie og var fast bestemt på at nå skulle ikke cannabisen ha et så stort fokus i hverdagen, det skulle bli noe jeg koste meg med en gang innimellom.
Men, den gang ei. Det tok meg vel 2-3 timer sammen med en stein kjæreste, før jeg hadde overtalt megselv til å ta en blås og når en da påfølgende dag våkner opp og er bakstein - noe man forøvrig først merker kraften av etter å ha hatt en pause - var det ikke lange veien til gurgla.

Nå skal det sies, at jeg var ikke fullstendig zombie, jeg fikk trossalt tatt et årsstudium, som var starten på den veien jeg er innpå nå.
Men, det er ofte en fin unnskyldning det, at man klarer å gjøre noe selvom man røyker, men, i ettertid har jeg forstått at det hindrer en fra å få ut ens potensiale.

Til slutt klarte jeg å finne motivasjonen til å slutte. Dette var for 2 år siden. Sluttet brått og holdt meg unna det i et halvt år. Etter en kveld hvor jeg droppet litt mdma med en kompis - noe jeg forøvrig holder meg unna den dag i dag, men det er en annen historie - fant jeg ut av at jeg ville hjem, røyke meg en liten en, og nyte litt musikk.
Dette gjorde jeg, og fytti for en opplevelse. Det var så opplevelsesrikt at jeg valgte å gjenta det neste dag - røykingen, ikke mdmaen.
Og dagen etter det, og dagen etter det. Plutselig, var jeg tilbake til det vante kjøret.

Flyttet til ny by for å begynne å studere, men pga diverse sosial angst jeg har bygget meg opp - som en effekt av røykingen - så ble det til at jeg for det meste satt inne på hybelen, røyket og studerte lite.
Fikk så sparket meg i ræva rundt november i fjor, slik at jeg fikk lest såpass mye at jeg ikke strøyk.
Jeg var da så overbevist om at jeg ikke kunne komme dit jeg ville om jeg forsatte å røyke.
Samtidig, så var jeg også blitt meget bevisst over godene med røyking.

Nå passer det å si, at jeg studerer filosofi.
Våren, skulle bli vanskelig.
Jeg leste endel, men hadde meg en blås i ny og ned. Grunnen til det, er at jeg følte jeg fikk reflektert mer over det jeg leste når jeg hadde lest en uke, for så at jeg tok meg en blås i helgene.
Problemet, var at når jeg tok meg en blås i helgene, så klarte jeg ikke å finne motivasjonen min til å lese, før onsdag-torsdag.

Jeg har brukt masse tid på å prøve å finne ut av hvordan røykingen påvirker meg og mitt liv.
Jeg har nå røyket 2 ganger i sommer, men er fast bestemt på at jeg ikke skal røyke - ihvertfall før neste sommer.
Men, vi vet jo alle hvordan det er...

Nå, nok kontekst, videre til refleksjonen.

Jeg ser mange positive ting cannabis kan tilføre livet mitt.
Samtidig, så ser jeg hvordan det kan stagnere livet mitt.
Jeg er blitt ganske apatisk og har store konsentrasjonsvansker.
Det paradoksale, er at motivasjonen som holder meg oppe og fører meg i den retningen jeg vil i, har jeg funnet gjennom intens søken i påvirket tilstand.

Jeg har sagt til meg selv at jeg skulle ønske jeg var stabil, hadde funnet ut hvor jeg ville, hadde motivasjonen og konsentrasjonen, FØR jeg begynte å bruke cannabis rekreasjonelt.
Samtidig, vet jeg ikke om jeg hadde vært der jeg er idag om ikke det hadde vært for cannabisen.

For meg er dette med legalisering ekstremt ambivalent. Jeg vet - tro meg - om alle de gode argumentene for at cannabis bør legaliseres - for øvrig også alle rusmidler, men mest av alt cannabis, men, nok et men, i en ideel verden skulle alt vært lov - samtidig har jeg kjent på kroppen, alle grunnene til at cannabis ikke bør bli sluppet løs.

Nå nærmer jeg meg slutten her, fordi; jeg tror at cannabis idag, er blitt en del av vår kultur. Det er så tilgjengelig, at ALLE kan få tak i det, uten store problemer.
Men folka de får tak i det av og folka de bruker det med, gir et altfor glorifisert bilde av cannabis. Altså, idag har man tilgjengeligheten, men det er ikke godtatt av offentligheten og det fører til at folk får et feil bilde av cannabis.

Det viktigste for meg med legalisering er opplysningen. Kunnskapen.
Vi vil alltid miste noen mennesker til rus. Noen mennesker vil alltid gå under. Slik er det bare!
Men, mange av de som går under idag, ville ikke gjort det om de hadde hatt kunnskapen til å ta DET RIKTIGE VALGET!
Jeg sier ikke at de ikke hadde ruset seg, men de hadde gjort det med kunnskapen om hva det gjorde med de.
Slik at de hadde hatt valget. Valget til å gjøre det de vil med livet.

Jeg kan være litt arrogant og si det at jeg tror ikke norges befolkning består av folk som meg - jeg tror derimot at her på freak, så er det en større andel av slike, enn det er ellers i samfunnet -, folk som selv forstår hva cannabis gjør med de og er oppegående nok til å ta affære. Handle. Slik at de kan skape det livet de ønsker.

Jeg tror ingen mennesker ønsker et liv i rus. Mennesker ønsker kjærlighet, selvutfoldelse etc.

Så, over til løsningen.
Slik jeg tror det vil spille seg ut, er at cannabis legaliseres, vi får mye mer statistikk på hvor mange mennesker som påvirkes negativt av det og man har mest lyst til å delegalisere(?) det, fordi det virker som om legaliseringen var mislykket.
Dette må man ikke.
Jeg har her lyst til å trekke inn en tanke fra Hegel, som jeg i mange år har brukt som sammenligning når det kommer til dette.

Det finnes en verdensånd og denne verdensånden er dialektisk.
Det vil si at den går på en måte frem og tilbake. Det fungere slik at man har først en tese - et utsagn - så en antitese - et motsagn - for så at disse blir til en syntese - et nytt utsagn som tar hensyn til og skaper harmoni mellom de to tesene.
Hvis man på fører dette til denne verdensånden, så betyr det at først, så prøver menneskeheten på en ting, så vil det skapes en motpol, men så over tid, så vil dette problemet forsvinne i harmoni.
Verden vagger på en måte frem og tilbake, men nesten alltid i en bevegelse fremover.

Om jeg så skal føre dette tilbake til det aktuelle, så kan det bli parafrasert på en slik måte.
Menneskeheten, samfunnet, kulturen, må venne seg til at cannabis er legalisert.
Det kommer til å ta lang tid, det kommer til å være et problem, det vil være mye diskusjon, men etterhvert, så vil problemet forsvinne.

Nå skal det jo sies, at et av nåtidens store problemer, er rusmisbruk!
Vi lever i en så fremmed verden at veldig mange mennesker tyr til rusmisbruk.

Så en avsluttende ting, vil være dette:
Hasjmisbruk og rusmisbruk generelt er et sosialt problem, et helseproblem og ikke et juridisk problem.
Rus i seg selv vil man alltid ha, det er misbruk vi må få bukt med!

Så, rusproblemer og rusmisbruk vil ikke slutte ved at cannabis legaliseres, men det er et steg på veien.
Men det store problemet vårt, er langt større....
Problemet ligger i menneske selv og den uekte verdenen og samfunnet vi lever i.
Det er der løsningen ligger.
Men det, kan diskuteres en annen gang

Om det er en avsluttende ting jeg vil si om røyking, så er det "Pass på! Ikke la det føre deg inn på en sti du kommer til å angre på. Få ut ditt potensiale! Det er alt livet handler om, og selvfølgelig det å være lykkelig da, ekte lykke sådan:P"

Huff! Dette ble langt, rotete og ufullstendig, men det var ihvertfall et forsøk på å komme med noe kontruktivt til denne dessverre, tilsynelatende, døde tråden. Merker at det er så mange punkter jeg komme innpå hvor jeg egentlig har masse å presisere og mye mer å si, men det får vi ta en annen gang!

Håper det fortsatt finnes noen her på freak som tar seg tid til å lese lengre innlegg.

Takk for meg!

Ps: Beklager eventuell skrivefeil, som dere ser er det skrevet ganske sent..
▼ ... over en uke senere ... ▼
lurker
Marr's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dsverre Vis innlegg
Bunch av tekst.
Vis hele sitatet...
Flott med nytt innlegg i en forholdsvis død tråd som du påpeker! Du kom med flere synspunkter jeg ikke har tenkt over før

Har lyst til å få liv i tråden igjen, da det alltid er morsomt å vinne diskusjoner (Har enda til gode å møte en som kan overbevise meg/oss og flesteparten her på freak om at en legalisering er dumt)

Så jeg spør en gang til, noen som er klare for utfordringen?
Sist endret av Marr; 3. september 2012 kl. 18:52.
Det her er som å overbevise ateister om å følge guds vilje, det går bare ikke. De fleste av oss som har et sterkt ståsted i denne debatten har lest mye om stoffet, og har satt seg en mening som sitter bra stødig.

Interessant å se synspunktene på de som sitter på andre siden av gjerdet da, så fortsett for all del!

Sitat av Dsverre Vis innlegg
TL;DR: Jeg har røyka hasj og sånn, det var litt godt, litt for godt, så jeg røyka masse og nå skal jeg ikke røyke mer men mest sannsynlig kommer jeg til å røyke mer. Ikke sikker på om det er bra, men hvem vet, kanskje jeg ikke hadde vært på den awesome stien jeg er på nå uten cannabis. Filosofi.
Vis hele sitatet...
Fantastisk innlegg! Keep em' coming.
Tenkte jeg skulle dele denne, hvis noen skulle være i tvil om at den nederlandske vendingen er på trynet:
http://politiken.dk/turengaartil/rej...get-dramatisk/
Reddit Ask Me Anything fra en fyr som jobber som kjemiker i en lab som analyserer cannabis, basically en som studerer cannabis til daglig:

http://www.reddit.com/r/IAmA/comment...laboratory_in/
Ubegripelig med ressurser blir brukt for å stoppe folk som røyker cannabis. Om cannabis hadde vært lovlig kunne vi heller brukt disse ressursene til å lære oss om cannabis (ettersom det obvious er mange som ikke har peiling).
Om og om igjen, år på år beviser vi at pot-heads er ufarlige. Det er ingen tvil om at cannabis er en bra medisin, som mange av oss hadde hatt godt av. Om du er en person som bare ser på cannabis som et ulovlig rusmiddel, så må du nesten se litt dokumentarer. Røyk gjerne en joint neste gang du har hodepine, så skal du se bra medisin.
Snublet over denne linken Persistent cannabis users show neuropsychological decline from childhood to midlife. Testpersonene tok nevropsykologiske tester når de var 13år før de begynte å røyke. Så tok de nevrologiske tester igjen i en alder av 38. Testpersonene konstanterte bruk i aldrene 18, 21, 26, 32, and 38. Men jeg vil vel tro at noen av de røykte før dette også? Men det er jo snakk om vedvarende bruk så det har kanskje ikke noe å si om de røyket noen ganger før de var 18. Og, var det noe forskjell mellom 18åringene og 26-32 åringene? Og hva definerer de som adolescent /ungdom/å vokse opp. Ingen konstanterte bruk før i en alder av minimum 18år. 18 er ok, men 26 er ganske drøyt spør du meg. Interessant iallefall. Hva tenker dere?

edit: Konklusjonen: "Persistent cannabis use was associated with neuropsychological decline broadly across domains of functioning, even after controlling for years of education. Informants also reported noticing more cognitive problems for persistent cannabis users. Impairment was concentrated among adolescent-onset cannabis users, with more persistent use associated with greater decline. Further, cessation of cannabis use did not fully restore neuropsychological functioning among adolescent-onset cannabis users."
Sist endret av Vent; 12. september 2012 kl. 14:41.
Sitat av RealistDrømmer Vis innlegg
Om og om igjen, år på år beviser vi at pot-heads er ufarlige.
Vis hele sitatet...
Njaaa...

Sitat av RealistDrømmer Vis innlegg
Det er ingen tvil om at cannabis er en bra medisin, som mange av oss hadde hatt godt av. Om du er en person som bare ser på cannabis som et ulovlig rusmiddel,
så må du nesten se litt dokumentarer. Røyk gjerne en joint neste gang du har hodepine, så skal du se bra medisin.
Vis hele sitatet...
Det verste jeg kan gjøre mot meg selv om jeg har hodepine er å røyke cannabis.

Det er mulig cannabis er et bra legemiddel i noen få tilfeller, men jeg syntes folk generelt sett har en tendens til å overdrive dets verdi og bruksområde i medisin.

At forbudet fungerer mot sin hensikt er et godt nok argument i seg selv, man trenger ikke skryte stoffet opp i skyene.
Sist endret av fetter; 12. september 2012 kl. 14:59.
Sitat av fetter Vis innlegg
Njaaa...



Det verste jeg kan gjøre mot meg selv om jeg har hodepine er å røyke cannabis.

Det er mulig cannabis er et bra legemiddel i noen få tilfeller, men jeg syntes folk generelt sett har en tendens til å overdrive dets verdi og bruksområde i medisin.

At forbudet fungerer mot sin hensikt er et godt nok argument i seg selv, man trenger ikke skryte stoffet opp i skyene.
Vis hele sitatet...
Mye av det du sier tror jeg du har et godt poeng i.
Jeg tror en av grunnene til at det blir skrytt oppi skyene er fordi vi ikke bare får medisinen, vi blir også høy. I min bok er jo det et pluss. Jeg som mange andre i Norge har soveproblemer, og for at jeg skal ha 24 timer i mitt døgn, da må jeg ha medisiner. Melatonin funker, men får med en crapload med dritt på kjøpet som jeg helst ikke vil stappe i meg. Jeg prøvde x-antall medisiner for søvn før jeg oppdaget cannabis, og har igrunnen droppet alt annet siden. Legger meg før 00.00 hver dag og står opp til rimelig tid helt av meg selv.
De fleste medisiner har noen form for bivirkninger, og i mitt tilfelle har ikke cannabis noen utenom "the infamous paranoia", som jeg har blitt vant med.

Jeg syns det er lov å skryte av dette.
Sitat av RealistDrømmer Vis innlegg

Jeg syns det er lov å skryte av dette.
Vis hele sitatet...
Skryt så mye du vil, bare vit at det faller oss og en eventuell mot-debattant helt irrelevant hvor mye du liker stoffet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av fetter Vis innlegg
Det er mulig cannabis er et bra legemiddel i noen få tilfeller, men jeg syntes folk generelt sett har en tendens til å overdrive dets verdi og bruksområde i medisin.

At forbudet fungerer mot sin hensikt er et godt nok argument i seg selv, man trenger ikke skryte stoffet opp i skyene.
Vis hele sitatet...
Jeg har epilepsi, og inntil jeg begynte å bruke marijuana daglig så hadde jeg rundt 4-6 kraftige epileptiske anfall i året, til tross for at jeg gikk på antiepileptika. Jeg har nå vært anfallsfri i like mange år som jeg har røyket marijuana. Selv om jeg er enig i at veldig mange overdriver den helsemessige effekten, så er jeg også overbevist om at cannabis har en effekt som legemiddel til behandling av flere sykdommer og lidelser. Jeg har en tante på 50 år som også har epilepsi, og som jeg aldri har kunne hatt en lengre samtale med. Hun er så neddopet på medisiner, at det er vanskelig å oppnå kontakt. Jeg tror ting kunne vært annerledes dersom hun hadde fått medisinsk marijuana som ett alternativ til en eller flere av de mange medisinene hun må ta hver dag.

Men jeg kom egentlig inn hit for å dele en artikkel om Jayden på 5 år som sliter med kraftige epileptiske anfall, og hvor faren medisinerer han med "cannabisolje". Jeg anbefaler at dere ser klippet som er øverst i artikkelen. At forbudet fungerer mot sin hensikt er jo ganske klart for mange av oss, men vi er nok i mindretall fremdeles. Medisinsk bruk av cannabis burde man forske mer på fra offentlig hold.
Jeg vil i denne situasjonen si at jeg er noe ambivalent. Jeg har siden den dagen jeg selv begynte å prøve diverse rusmidler vært helt imot legalisering. Dette er jo nå over 7 år siden, å jeg har egentlig ikke endret mening.
Altså arrester meg ved feil men har vi noe langsiktig forskning på de eventuelle positive virkningene av legalisering? Det finner iallefall ikke jeg. Ikke dømmende men mesteparten av de jeg kjenner som er veldig pro legalisering syntes jeg ikke har kunnskaper nok til å uttale seg om emnet, dog i denne tråden floreer det jo av gode argumenter og lignende. Men jeg vet ærlig talt ikke, dette er en vanskelig sak . Men det er jo ikke bare positive sider med dette? Vis man lsiter opp for og imot argumenter, er det er overflod av for?
ArbeidsledigProletar
Statistikk over tid vil vi jo kanskje få - over tid, nå som Uruguay antageligvis får legalisring.
lurker
Marr's Avatar
Trådstarter
Sitat av kristoffern Vis innlegg
Jeg vil i denne situasjonen si at jeg er noe ambivalent. Jeg har siden den dagen jeg selv begynte å prøve diverse rusmidler vært helt imot legalisering. Dette er jo nå over 7 år siden, å jeg har egentlig ikke endret mening.
Altså arrester meg ved feil men har vi noe langsiktig forskning på de eventuelle positive virkningene av legalisering? Det finner iallefall ikke jeg. Ikke dømmende men mesteparten av de jeg kjenner som er veldig pro legalisering syntes jeg ikke har kunnskaper nok til å uttale seg om emnet, dog i denne tråden floreer det jo av gode argumenter og lignende. Men jeg vet ærlig talt ikke, dette er en vanskelig sak . Men det er jo ikke bare positive sider med dette? Vis man lister opp for og imot argumenter, er det overflod av for?
Vis hele sitatet...
Ja, det er overflod av for argumenter.

Har du en god grunn til å ikke legalisere?
Sist endret av Marr; 21. september 2012 kl. 18:31.
Jeg er logisk noe usikker på hvor sunt det er å ha dette mere tilgjengelig.
Dette er logisk i mitt hodet, og ligger til grunne i at ved mere tilgjengelighet jo mere bruk. Dette ser ikke jeg på som en god ide. Altså det er mange som bruker hasj cannabis etc på daglig basis, samt å fungere i en jobb. Men altså det er forholdsvis mange som ligger hjemme, er steine og helt åndsfraværende. Er dette ønskelig? Vis man har mere tilgang, hvorfor skal det da også ikke bli mere missbruk?
Du eier din egen kropp, inntekt, og eiendom. Du er ikke et barn, og staten er ikke din barnevakt.
Det spørs om legalisering fungerer her i velferdstaten Norge, hvor det er så lett å ligge på sofaen med statlig bidrag. Jeg tror heller ikke nordmenn flest er klar for et rusmiddel som dette. Rus i norge er forbundet flatfyll og er nesten et tabu. Man drikker i skjul. Og sist, men ikke minst: Det virker som om thc ikke passer for alle. Ikke alle liker å bli avslappet eller litt "spaca", og for dem kan det nok være veldig surt at de som liker det for lov til det og får ha noe som de selv ikke forstår. Hold det ulovlig!! Eller?
Sitat av kristoffern Vis innlegg
Jeg er logisk noe usikker på hvor sunt det er å ha dette mere tilgjengelig.
Dette er logisk i mitt hodet, og ligger til grunne i at ved mere tilgjengelighet jo mere bruk. Dette ser ikke jeg på som en god ide. Altså det er mange som bruker hasj cannabis etc på daglig basis, samt å fungere i en jobb. Men altså det er forholdsvis mange som ligger hjemme, er steine og helt åndsfraværende. Er dette ønskelig? Vis man har mere tilgang, hvorfor skal det da også ikke bli mere missbruk?
Vis hele sitatet...
Det er forholdsvis mere tilgjengelig nå enn noen gang, og det uten aldersgrenser og åpningstider.
Sitat av Manualah Vis innlegg
Det spørs om legalisering fungerer her i velferdstaten Norge, hvor det er så lett å ligge på sofaen med statlig bidrag. Jeg tror heller ikke nordmenn flest er klar for et rusmiddel som dette. Rus i norge er forbundet flatfyll og er nesten et tabu. Man drikker i skjul. Og sist, men ikke minst: Det virker som om thc ikke passer for alle. Ikke alle liker å bli avslappet eller litt "spaca", og for dem kan det nok være veldig surt at de som liker det for lov til det og får ha noe som de selv ikke forstår. Hold det ulovlig!! Eller?
Vis hele sitatet...
Her setter du likhetstegn imellom lovlighet og tilgjengelighet. Det blir feil.
Ved en legalisering har vi mye større kontroll over hvem som kjøper og når.

At det er "surt" for de som ikke tåler det at andre kan røyke med god samvittighet er et latterlig argument. Skal vi kriminalisere nøtter da, siden det er så trist for de med nøttallergi?