Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  118 7912
Har i det siste lest i nettaviser at det er funnet en del "hasjplanter" og "hasjfarmer" rundt omkring. Kaller de det for hasjplanter for at det skal høres værre ut, eller har de bare ikke peiling? Man kaller ikke en ku for ett ostedyr heller, selvom man kan bruke melken til å lage ost.

Hasj blir også omtalt som narkotika i mange artikkler, og på måten de omtaler det virker det som om hasj er nesten like gale som heroin.
Overskrifter som" mann(22) tatt med narko på byen" så leser man artikkelen og finner ut at det er snakk om 5g hasj.
Det jeg egentlig lurer på er om media prøver å få cannabis til å virke veldig farlig, eller om de bare ikke har særlig peiling på hva de snakker om. Sendte mail til dagbladet og spurte de for noen dager siden, men fikk ikke svar.
Så går jeg inn på dagbladet.no i dag og ser denne overskriften:"politiets egen hasjfabrikk "
leser artikkelen og finner ut at den handler om alt annet enn å lage hasj, og det resulterte i dette innlegget.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Media har siden tidenes morgen blitt brukt til å spre politiske meninger etc, klart media bruker ord som hasjplanter etc for å få det til å høres verre ut, de gjør det jo med alt annet.

Medias oppgave er å skape interesse, og da er det en selvfølge at de fremstiller sakene på de verste måtene.

Anslinger (som startet krigen mot narkotika) er en kjent person i vesten som brukte media som sitt lille verktøy: Han lagde store oppslag om cannabis razziaer etc mens i virkeligheten hadde de veldig får arrestasjoner, og det florerte fremdeles med cannabis på det illegale markedet.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Jeg vil si det er en blanding av uvitenhet og en måte å skape oppmerksomhet rundt det media ønsker å fremme.

Jeg tviler på at alle journalister som skriver om narkotika relaterte saker har like peiling på stoffer.
Alikevel vil provoserende ord og utrykk fra media få folk flest sin oppmerksomhet og evt. bruke det til å lage blest om seg selv, eller f.eks få aviser til å selge mer.
Ola Nordmann sluker gjerne dette rått, særlig med den vinklingen media ofte bruker.

Synd at det er slik.
Nå kan de jo i sin fulle rett kalle hasj og marihuana for narkotika, for det er jo desverre på den lista.
Jeg syntes selv det er helt på trynet å putte alle de vidt forskjellige stoffene i en kategori, men det er helt korrekt.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av Bothrops
Nå kan de jo i sin fulle rett kalle hasj og marihuana for narkotika, for det er jo desverre på den lista.
Jeg syntes selv det er helt på trynet å putte alle de vidt forskjellige stoffene i en kategori, men det er helt korrekt.
Vis hele sitatet...
Joa, det har du helt rett i.
Men en Cannabis Plantasje er ikke en Hasj farm o.l.
Sitat av speq
Joa, det har du helt rett i.
Men en Cannabis Plantasje er ikke en Hasj farm o.l.
Vis hele sitatet...
seff, blir bra paff når jeg leser om hasjfarmer, hasjplanter og hasjmødre i de største avisene våre...
Sitat av the captain
Har i det siste lest i nettaviser at det er funnet en del "hasjplanter" og "hasjfarmer" rundt omkring. Kaller de det for hasjplanter for at det skal høres værre ut, eller har de bare ikke peiling? Man kaller ikke en ku for ett ostedyr heller, selvom man kan bruke melken til å lage ost.

Hasj blir også omtalt som narkotika i mange artikkler, og på måten de omtaler det virker det som om hasj er nesten like gale som heroin.
Overskrifter som" mann(22) tatt med narko på byen" så leser man artikkelen og finner ut at det er snakk om 5g hasj.
Det jeg egentlig lurer på er om media prøver å få cannabis til å virke veldig farlig, eller om de bare ikke har særlig peiling på hva de snakker om. Sendte mail til dagbladet og spurte de for noen dager siden, men fikk ikke svar.
Så går jeg inn på dagbladet.no i dag og ser denne overskriften:"politiets egen hasjfabrikk "
leser artikkelen og finner ut at den handler om alt annet enn å lage hasj, og det resulterte i dette innlegget.
Vis hele sitatet...
For den helt overveiende del av befolkningen i Norge og andre land er narkotika noe som kriminelle ungdomsgrupperinger og organiserte kriminelle befatter seg med. Dette er også dette lovverket avspeiler. At enkelte subkulturer i ungdomsmiljøene tror at hasj ikke er farlig og synser om at det ikke er narkotika interesserer ikke den generelle befolkningen. Det har alltid vært slik at små ungdomsgrupperinger søker å utfordre det etablerte samfunnet med normglidninger og holdningsendringer.

Avisene avspeiler oppfatninger som kjøperne av avisen kan akseptere. Oppfatninger som hasjgrupperingene i ungdomsmiljøene har er lite interessante, fordi denne gruppen er lite kjøpesterk og leser mindre aviser enn befolkningen forøvrig.
Sitat av Kaunda
For den helt overveiende del av befolkningen i Norge og andre land er narkotika noe som kriminelle ungdomsgrupperinger og organiserte kriminelle befatter seg med. Dette er også dette lovverket avspeiler. At enkelte subkulturer i ungdomsmiljøene tror at hasj ikke er farlig og synser om at det ikke er narkotika interesserer ikke den generelle befolkningen. Det har alltid vært slik at små ungdomsgrupperinger søker å utfordre det etablerte samfunnet med normglidninger og holdningsendringer.

Avisene avspeiler oppfatninger som kjøperne av avisen kan akseptere. Oppfatninger som hasjgrupperingene i ungdomsmiljøene har er lite interessante, fordi denne gruppen er lite kjøpesterk og leser mindre aviser enn befolkningen forøvrig.
Vis hele sitatet...
Man kan ikke kalle det "subkulterer i ungdomsmiljeøene" og fremstille det som en skjeldenhet forbeholdt små grupperinger når det er såpass utbredt som det er.

Hasjrøykere er pr definisjon kriminelle som du sier, men størsteparten av de som kjøper hasj ved f.eks akerselva er ikke tidligere straffedømt. Med andre ord, det er på ingen måte forbeholdt kriminelle smågrupperinger. I de (idiotiske) aksjonene politiet har hatt mot kjøpere av hasj har de tatt alt fra arbeidsledige til overleger. Sist jeg sjekket var sistnevnte del av en ganske kjøpesterk gruppe i samfunnet.

Og for å svare på topic. Aviser kan ikke gå ut og f.eks skrive en artikkel om hvorfor hasj ikke er så farlig. Det er politisk ukorrekt, og ved å gjøre det legger man seg ut for slakt.

Vi så jo alle hva som skjedde med tv2 når de belyste det at det finnes 12321312 grunner til å tro at det norske langrennslandslaget doper seg. Vil man beholde ola nordmann som fast abonnent kan man ikke tukle med grunnleggende verdier og "sannheter". Og start ny tråd om dere vil diskutere den enkeltsaken videre, ser at det er stort hijack-potensiale i det eksempelet.
elefanten: Og for å svare på topic. Aviser kan ikke gå ut og f.eks skrive en artikkel om hvorfor hasj ikke er så farlig. Det er politisk ukorrekt, og ved å gjøre det legger man seg ut for slakt.

Har heller ikke sagt noe om at de skal si at hasj er bra, mener bare de ikke trenger å få det til å virke så gale ved å omtale det som djevelens skaperverk. Kan kalle det hasj istedet for narko, og ikke lage dumme oppslag som feks. "mann tatt med 5g narko" når det dreier seg om hasj.
Og ja, jeg vet at hasj er på narkotikalisten, og at media er i sun fulle rett til å gjøre det.
Siden hasj er på den listen, og blir omtalt som narkotika, tenker folk at det hører til i samme bås som amfetamin og heroin, noe jeg mener blir feil.

Hilsen narkoman.
Sist endret av the captain; 23. februar 2008 kl. 19:58.
Nei, det har du ikke sagt at de skal si heller.

Men å fremstille hasj objektivt vil i kontrast til hvordan det blir fremstilt no svare til "positiv omtale" for den uvitende leseren. Ergo vil akkurat de samme probleme oppstå, de samme overlegene vil gå ut og fortelle hvor grusomt det er, og avisen som prøvde å behandle hasj rettferdig blir plutselig hatet av halve norge.
Sitat av the captain
elefanten: Og for å svare på topic. Aviser kan ikke gå ut og f.eks skrive en artikkel om hvorfor hasj ikke er så farlig. Det er politisk ukorrekt, og ved å gjøre det legger man seg ut for slakt.

Har heller ikke sagt noe om at de skal si at hasj er bra, mener bare de ikke trenger å få det til å virke så gale ved å omtale det som djevelens skaperverk. Kan kalle det hasj istedet for narko, og ikke lage dumme oppslag som feks. "mann tatt med 5g narko" når det dreier seg om hasj.
Og ja, jeg vet at hasj er på narkotikalisten, og at media er i sun fulle rett til å gjøre det.
Siden hasj er på den listen, og blir omtalt som narkotika, tenker folk at det hører til i samme bås som amfetamin og heroin, noe jeg mener blir feil.

Hilsen narkoman.
Vis hele sitatet...
Fint at du definerer deg selv som narkoman. Det virker som du har en slags aksept for at du ved å benytte hasj har tatt et farlig og markert skritt. Dette skrittet skiller deg fra det etablert og lovlydige samfunnet. Du har valgt og sette deg selv på siden av samfunnet, ja som narkoman og kriminell. Dessuten, hvorfor tror du amfetamin og heroin er noe verre. Du kan vel ikke vite det før du har førsokt det, slik du gjorde med hasj?

Det er sjokkerende at folk dyrker narkoktikaplantasjer midt i våre bomiljøer. Dersom noen bor ved hus som virker mistenkelig, er det viktig å ta kontakt med politiet.
Det der blir bare så dumt at jeg ikke gidder å svare engang, du vil ikke forstå uansett.
Godt med smør
Sitat av Kaunda
Fint at du definerer deg selv som narkoman. Det virker som du har en slags aksept for at du ved å benytte hasj har tatt et farlig og markert skritt. Dette skrittet skiller deg fra det etablert og lovlydige samfunnet. Du har valgt og sette deg selv på siden av samfunnet, ja som narkoman og kriminell. Dessuten, hvorfor tror du amfetamin og heroin er noe verre. Du kan vel ikke vite det før du har førsokt det, slik du gjorde med hasj?

Det er sjokkerende at folk dyrker narkoktikaplantasjer midt i våre bomiljøer. Dersom noen bor ved hus som virker mistenkelig, er det viktig å ta kontakt med politiet.
Vis hele sitatet...
Wahaha. Vist du ved dine fulle fem kan putte alle hasj brukere i samme grupe som de som skyter heroin er du faen meg helt fuckings lobotomert.

Et farlig skritt vekk i fra samfunnet ja. Gode gud. Skiller fra lovlydige samfunnet, gode gud du prater masse piss gutt.

Jeg har røykt hasj, ingen av mine venner vet det, fleste parten av mine venner som jeg henger med HVER dag røyker ikke tobakk, drikker ikke, tar ikke benzoer eller noe som helst. Jeg vil holde de personene jeg kjøper dop med separert fra de som jeg henger med. Klarer dette helt utmerket uten noen problem, personen som selger dop til meg, viser sympati til dette her og forstår. No questions asked.


Person A:

Du har de som finansierer sitt heroin misbruk/bruk ved å gjøre kriminelle ting, prostitusjon osv.

B:

Og så har du kanskje de som meg. Spiller fotball, går på fjellet, jobber, og søker denne sommeren etter høyere utdanning.

Jeg føler vertfall att narkoman er ett veldig tungt begrep for en person som kanskje tar seg en blås annenhver helg

Etter din definisjon er jeg en Narkoman. I likhet med person A ja? Moren min har en jobb der hun daglig hjelper narkomane, og må ta i fra dem barnene deres. Og ikke engang hun som er sterkt i mot ALT av narkotika inkludert hasj er så forpult dum att hun putter heroin misbrukere i samme gruppe.

"Du kan ikke vite før du har prøvd det, som med hasj"
Dette er jo litt rart. Jeg regner med att du ser på hasj som noe som vraker livet ditt, men du har jo aldri prøvd det ?

Og jo du kan klart forstå att amfetamin, heroin og hasj er helt fuckings forskjellige i fra hverandre og de 2 først nevte er 10 20 ganger verre. Dette forstår jeg, fordi jeg ikke putter hva som helst inni meg og spør hva er nedsiden og oppsiden ved amf og heroin, og gjør litt research før jeg skyter, eller snorter drittet.


MERK MINE ORD. Det vil komme ett paradigm i framtiden, som altid.

Gidder ikke å skrive mer i og med att jeg ikke er på nært like artikulert som enkelte ved dette forumet og er virkelig ikke den rette til å være talsmann for hasj, heroin, speed eller noe som helst.


Fyfaen dette ble en lang og retardert post, veldig dårlig formulert osv. Dårlig tid, men jeg blir så fuckings provosert av mongo poster.
Ooooh så deilig å se noen bli grisepult i ræven etter å ha kommet med sine helt på tryne tanker. Kudos apeloff
Sitat av Kaunda
Fint at du definerer deg selv som narkoman. Det virker som du har en slags aksept for at du ved å benytte hasj har tatt et farlig og markert skritt. Dette skrittet skiller deg fra det etablert og lovlydige samfunnet. Du har valgt og sette deg selv på siden av samfunnet, ja som narkoman og kriminell. Dessuten, hvorfor tror du amfetamin og heroin er noe verre. Du kan vel ikke vite det før du har førsokt det, slik du gjorde med hasj?

Det er sjokkerende at folk dyrker narkoktikaplantasjer midt i våre bomiljøer. Dersom noen bor ved hus som virker mistenkelig, er det viktig å ta kontakt med politiet.
Vis hele sitatet...
HAHAHA... Må bare le av folk som deg Frk. ''Kari Normann''. Jeg sier frøken siden jeg antar at du er kvinne og antageligvis feminist i tillegg. Det blir egentlig bare meningsløst å starte en diskusjon med trangsynte idioter som deg, men likevel. Ut i fra postene dine så er alle som noen gang har prøvd hasj eller noe annet som står på narkotikalisten narkomane? Er du egentlig klar over hvor mange det er? Husker ikke tallene helt men det kan jo ikke gå godt med Norge i fremtiden når 25% (sikkert mer)av ungdommene har prøvd hasj. Til og med statsministeren vår har innrømt at han har røykt hasj. Han kan da ikke være i stand til det. Mannen er jo narkoman! Hva som er narkotika er jo bare definert av folk med makt, alkohol er et mye mer skadelig rusmiddel enn cannabis, men det kan man jo fint å drikke for det er jo ikke narkotika, det er jo lovlig. Dette var kanskje litt off topic ,men jaja.
Herlig innlegg Seidelguten, du vet hvor skapet skal stå, og akter å sette det der det hører hjemme.
KP.
Liker å se Kaunda sin post bli slaktet.
Sist endret av the captain; 23. februar 2008 kl. 21:09.
Godt med smør
Sitat av Seidel Guten
HAHAHA... Må bare le av folk som deg Frk. ''Kari Normann''. Jeg sier frøken siden jeg antar at du er kvinne og antageligvis feminist i tillegg. Det blir egentlig bare meningsløst å starte en diskusjon med trangsynte idioter som deg, men likevel. Ut i fra postene dine så er alle som noen gang har prøvd hasj eller noe annet som står på narkotikalisten narkomane? Er du egentlig klar over hvor mange det er? Husker ikke tallene helt men det kan jo ikke gå godt med Norge i fremtiden når 25% (sikkert mer)av ungdommene har prøvd hasj. Til og med statsministeren vår har innrømt at han har røykt hasj. Han kan da ikke være i stand til det. Mannen er jo narkoman! Hva som er narkotika er jo bare definert av folk med makt, alkohol er et mye mer skadelig rusmiddel enn cannabis, men det kan man jo fint å drikke for det er jo ikke narkotika, det er jo lovlig. Dette var kanskje litt off topic ,men jaja.
Vis hele sitatet...
Det var noe lignende jeg å prøvde å spytte ut men tja din post ble jo litt penere
Sitat av Apeloff
Det var noe lignende jeg å prøvde å spytte ut men tja din post ble jo litt penere
Vis hele sitatet...
Hehe, jeg så ikke din post før jeg postet min. Begynte å le da jeg så den, siden det var omtrent det samme jeg ville få frem. Ga deg kp for den
Sist endret av Seidel Guten; 23. februar 2008 kl. 21:21.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Kaunda
Fint at du definerer deg selv som narkoman. Det virker som du har en slags aksept for at du ved å benytte hasj har tatt et farlig og markert skritt. Dette skrittet skiller deg fra det etablert og lovlydige samfunnet. Du har valgt og sette deg selv på siden av samfunnet, ja som narkoman og kriminell. Dessuten, hvorfor tror du amfetamin og heroin er noe verre. Du kan vel ikke vite det før du har førsokt det, slik du gjorde med hasj?

Det er sjokkerende at folk dyrker narkoktikaplantasjer midt i våre bomiljøer. Dersom noen bor ved hus som virker mistenkelig, er det viktig å ta kontakt med politiet.
Vis hele sitatet...
Jeg liker å lese postene dine, Kaunda. Du er flink til å sette ting på spissen og provosere noe innihelvete, noe jeg også tror er intensjonen din. Jeg er svært ofte uenig med deg, og i dette tilfellet er jeg også uenig med virkemidlet ditt (jfr. svaret du gav "the captain"). Du bruker en intrikat og slu form for personangrep som i bunn og grunn går ut på at du tar en brøkdel av innlegget hans, snur det rundt og legger en helt annen mening i utsagnet enn the captain opprinnelig mente for så å si deg enig i den nye meningen som du selv har lagt til. Det virker strengt tatt bare ufint i mine øyne.

Det første innlegget ditt var derimot veldig bra og en fryd å lese. Jeg er enig i det meste du sier der, selv om jeg personlig mener at din oppfattning av det etablerte samfunnets meninger vs. meningene til privatpersonene som fyller dette samfunnet er litt forvrengt. Jeg tror nok absolutt på påstanden din om at "For den helt overveiende del av befolkningen i Norge og andre land er narkotika noe som kriminelle ungdomsgrupperinger og organiserte kriminelle befatter seg med.", med den forutsetning om at du intervjuer folk i en formell og politisk korrekt situasjon. Den private oppfatningen til folk er jeg overbevist om at i stor grad er en HELT annen enn den du fremstiller.
Har sett overskrifter som "Slo i hasj rus" og lignende, der der i underteksten kom fram at han hadde drukket 2 flasker vodka, tatt en neve med piller og røyka 1 joint.
Godt med smør
Tja er litt tåpelig å skrive slo i hasj rus men uansett om han hadde bare røkt hasj å slått eller daska til konen sin. Vist det skulle være saken kunne vi jo like så greit ha ramset opp alle vold tilfeller ved alkohol ^^
Sitat av Apeloff
Tja er litt tåpelig å skrive slo i hasj rus men uansett om han hadde bare røkt hasj å slått eller daska til konen sin. Vist det skulle være saken kunne vi jo like så greit ha ramset opp alle vold tilfeller ved alkohol ^^
Vis hele sitatet...
Eller alle voldstilfeller på kjøttkaker og brun saus.
Godt med smør
Sitat av Seidel Guten
Eller alle voldstilfeller på kjøttkaker og brun saus.
Vis hele sitatet...
Sant ser poenget ditt.

Skal dog nevnest att enkelte blir voldelige av alkohol, det skal godt gjørest med kjøttkaker og brun saus skal enda mer til for att det skjer med hasj

Så sant kona ikke stekte kjøttkakene feil da
Det jeg vil si er at de spiller på folks uvitenhet, folk tilegner seg jo informasjon om dette fra media, ergo så snakker de direkte til massene. De gjør folk til uvitende dustiser, godt hjulpet av skolevesenet som lærer oss om narkotika og drar alle stoffer under en kam.
Nok en merkelig artikkel om cannabis i dagens ba: berusende botanikk

Handler om at det er funnet to små cannabisplanter, som en botaniker presterer å si mye rart om.
Først er det indika, så er det sativa, deretter sier han at indica er den eneste typen som brukes til å framstille narkotika og at de andre typene dyrkes for fiber til hamp.

At de i det hele tatt lager en sak av at det er funnet to bittesmå planter i en veikant sier jo litt om hvor farlig de mener denne narkoplanten er.
Her har de jo rettet seg litt, eller tatt imot kritikk.
Sitat av Seidel Guten
Til og med statsministeren vår har innrømt at han har røykt hasj.
Vis hele sitatet...
Men så har det seg slik at så og si 50% av overklassen røyker eller har røket hasj, men det synes ikke så godt fordi de har veldig god økonomisk støtte.
Sitat av Viva la Opium
Her har de jo rettet seg litt, eller tatt imot kritikk.
Vis hele sitatet...
Det er bare en debattant, ikke en journalist som skriver der.
Blir så irritert av at sånne ting blir blåst opp så sykt. Men men det er bare og bli vandt til det for det skjer overalt
Sitat av Elefanten
Det er bare en debattant, ikke en journalist som skriver der.
Vis hele sitatet...
Seff, men at det blir ordentlig publisert da, det viser jo at selve avisen er selvkritisk til en viss grad.
Sitat av Scr0tum
Men så har det seg slik at så og si 50% av overklassen røyker eller har røket hasj, men det synes ikke så godt fordi de har veldig god økonomisk støtte.
Vis hele sitatet...
Du er totalt på jordet. Men du er antagelig ikke en dag over fjorten, så jeg unnskylder deg.

I rundspørring som Dagbladet gjorde blant samtlige politikere på Stortinget, svarte fire av 165 at de hadde prøvd hasj i sitt liv.

Jens Stoltenberg selv går ut og advarer ungdom på det STERKESTE mot å eksprementere med stoff. Han klarte seg bra, mens søsteren hans Ninni ble narkoman med stor N. Livet hennes har vært og er et helvete, med enkelte gode perioder innimellom.

Et kroneksempel på hvordan detaljer rundt valgene som gjøres i ungdomsårene styrer livet og skjebnen til enkeltmenneskene.

Er du trygg på at det er en Jens som bor i deg og ikke en Ninni?
Sist endret av Kaunda; 25. februar 2008 kl. 20:33.
Føler kanskje å være en motstander av narkotika, er som å banne i kirken på dette forumet, men som nevnt i tidligere innlegg, er hasj\mariuana på narkotikalisten i Norge, og det er ulovlig. Man sidestiller seg fra samfunnet når man bruker det, fordi det ikke er lov. Enklere blir det ikke.

Jeg vil tro at straffen for å dyrke\produsere 20 kg mariuana, er like ulovlig som å fremstille andre narkotiske og ulovlige stoffer.

Jeg banner enda mer når jeg kommer med dette: Dere bør slutte å spre denne bagateliserende holdningen til hasj og mariuana. Det virker for meg som dere "aser" hverandre opp til at det ikke er så alvorlig. For en 15 år gammel stakkar usikker gutt, kan dette virke normalt, og kan bidra til at han tror på dere.

Selv om det kanskje ikke er så farlig i seg selv, kan det åpne farlige dører. Jeg vil tro at det er lettere å si ja til et hardere stoff, når man først har "brutt" linjen til ulovlige stoffer, ved å takke ja til hasj.

For å banne enda mer, må jeg bare si at det faktisk er sinnsykt harry og 90-talls å røyke hasj. Det er for meg komplett uvisst hvorfor noen på forumet her sier de bruker stoffet for å "finne seg selv", forstå virkeligheten og gud vet hva mer dere har bablet fra de neddopa treige hjernene deres.

Jeg regner med dette blir enten oversett eller flamet, men måtte bare få det sagt, slik at denne 15-åringen som sitter og leser dette, ikke er så ufattelig idiotisk å hører på det.
Godt med smør
Sitat av Kaunda
Du er totalt på jordet. Men du er antagelig ikke en dag over fjorten, så jeg unnskylder deg.

I rundspørring som Dagbladet gjorde blant samtlige politikere på Stortinget, svarte fire av 165 at de hadde prøvd hasj i sitt liv.

Jens Stoltenberg selv går ut og advarer ungdom på det STERKESTE mot å eksprementere med stoff. Han klarte seg bra, mens søsteren hans Ninni ble narkoman med stor N. Livet hennes har vært og er et helvete, med enkelte gode perioder innimellom.

Et kroneksempel på hvordan detaljer rundt valgene som gjøres i ungdomsårene styrer livet og skjebnen til enkeltmenneskene.

Er du trygg på at det er en Jens som bor i deg og ikke en Ninni?
Vis hele sitatet...
Ville dog tro att det fleste politekere vet att der er politisk selvmord å gå på stortinget med en stor spliff i kjeven

Overklassen er ikke nødvendigvis bare politekere, så stortinget har niks å fuckings nada med saken å gjøre, jens kan bli brukt som en referanse dog fordi han er en del av overklassen.

Too fuckings bad for Ninni, folk som henne vil alti komme og gå. Vil alti være noen som kommer til å ødelegge livet sitt pga. dårlig struktur og andre egenskaper de gjerne har hatt lenge før de ble introdusert til knark, knark er bare et hjelpemiddel for dem å fucke opp livet sitt med.

Er verken en ninni eller jens jeg. Jeg er meg. Og kommer ikke til å slutte med stoff med det første, og har drevet med droger vertfall en liten periode. I gode og dårlige tider, ikke steppet noe sykt opp med forbruk.

Har dog sett en del av postene dine å har ingen planer om å prøve å overtale deg eller rett og slett frigjøret sinnet ditt iom att det virker dumt, du henger her bare for å spytte ut dumme poster. Stortinget har niks å nada med overklassen å gjøre i det hele og storet, derfor kan den undersøkelsen gå opp i ræva di
Sitat av Apeloff
Ville dog tro att det fleste politekere vet att der er politisk selvmord å gå på stortinget med en stor spliff i kjeven

Overklassen er ikke nødvendigvis bare politekere, så stortinget har niks å fuckings nada med saken å gjøre, jens kan bli brukt som en referanse dog fordi han er en del av overklassen.

Too fuckings bad for Ninni, folk som henne vil alti komme og gå. Vil alti være noen som kommer til å ødelegge livet sitt pga. dårlig struktur og andre egenskaper de gjerne har hatt lenge før de ble introdusert til knark, knark er bare et hjelpemiddel for dem å fucke opp livet sitt med.

Er verken en ninni eller jens jeg. Jeg er meg. Og kommer ikke til å slutte med stoff med det første, og har drevet med droger vertfall en liten periode. I gode og dårlige tider, ikke steppet noe sykt opp med forbruk.

Har dog sett en del av postene dine å har ingen planer om å prøve å overtale deg eller rett og slett frigjøret sinnet ditt iom att det virker dumt, du henger her bare for å spytte ut dumme poster. Stortinget har niks å nada med overklassen å gjøre i det hele og storet, derfor kan den undersøkelsen gå opp i ræva di
Vis hele sitatet...
Kan ikke skjønne at du tror det er politisk selvmord? Hvis 50 % av overklassen og 70 % (oppdiktet tall som jeg tror du har i hodet) av ungdommen har prøvd eller bruker narkotika, må det jo være store velgergrupper som står klare til å stemme!

Du har rett i at du er deg og er noe for deg selv. Men det betyr ikke at du trenger å gjøre de samme bommertene som andre har gjort før deg.

Men du har gjort dine valg, og mulighetene for at du har fucka opp livet ditt er betraktelig øket. Kanskje har du klart deg til nå, men hva som skjer med tida vil tida vise. Også hvordan du vil håndtere livskriser som alle får før eller siden. Vil du jobbe kontruktivt for å komme deg gjennom dem, eller vil du la stoffet ordne livet ditt da også?

Jeg henger forresten ikke her for skrive dumme poster. Det er for å finne ut litt mer om hvordan hodene til narkomane henger sammen, og forsøke å gi dem bedre liv.
Sist endret av Kaunda; 25. februar 2008 kl. 21:07.
Sitat av hyys
Føler kanskje å være en motstander av narkotika, er som å banne i kirken på dette forumet, men som nevnt i tidligere innlegg, er hasj\mariuana på narkotikalisten i Norge, og det er ulovlig. Man sidestiller seg fra samfunnet når man bruker det, fordi det ikke er lov. Enklere blir det ikke.

Jeg vil tro at straffen for å dyrke\produsere 20 kg mariuana, er like ulovlig som å fremstille andre narkotiske og ulovlige stoffer.

Jeg banner enda mer når jeg kommer med dette: Dere bør slutte å spre denne bagateliserende holdningen til hasj og mariuana. Det virker for meg som dere "aser" hverandre opp til at det ikke er så alvorlig. For en 15 år gammel stakkar usikker gutt, kan dette virke normalt, og kan bidra til at han tror på dere.

Selv om det kanskje ikke er så farlig i seg selv, kan det åpne farlige dører. Jeg vil tro at det er lettere å si ja til et hardere stoff, når man først har "brutt" linjen til ulovlige stoffer, ved å takke ja til hasj.

For å banne enda mer, må jeg bare si at det faktisk er sinnsykt harry og 90-talls å røyke hasj. Det er for meg komplett uvisst hvorfor noen på forumet her sier de bruker stoffet for å "finne seg selv", forstå virkeligheten og gud vet hva mer dere har bablet fra de neddopa treige hjernene deres.

Jeg regner med dette blir enten oversett eller flamet, men måtte bare få det sagt, slik at denne 15-åringen som sitter og leser dette, ikke er så ufattelig idiotisk å hører på det.
Vis hele sitatet...
Hvis en vellykket akademiker kjører for fort på motorveien er han også kriminell, du kan faen ikke komme her og si at han "sidestiller seg fra samfunnet" av den grunn? Blir så ufattelig provosert av så trangsynte folk som deg.

Og hvis du tror propagandatilnærmingen din kommer til å få en eneste person til å endre oppfattning tar du helt feil. Du kommer i innlegget ditt ikke med et eneste argument for hvorfor det er så gale, annet enn "du åpner dørene til heroin" og "det er ulovlig".

GJør deg selv og de rundt deg en tjeneste ved å slutte å spre propagandaen videre som en overkåt misjonær i afrika. Det er ingen som hører på dere lenger, for enhver som har så mye som sett et letter narkotisk stoff som hasj vet hvor mye av det dere uttaler dere på grunnlag av er bullshit.

Det eneste folk som deg oppnår er å sette et større skille mellom de "hjernevaskede" og de som faktisk vet noe om emnet.
Godt med smør
Sitat av Kaunda


Kan ikke skjønne at du tror det er politisk selvmord? Hvis 50 % av overklassen og 70 % (oppdiktet tall som jeg tror du har i hodet) av ungdommen har prøvd eller bruker narkotika, må det jo være store velgergrupper som står klare til å stemme!

Du har rett i at du er deg og er noe for deg selv. Men det betyr ikke at du trenger å gjøre de samme bommertene som andre har gjort før deg.

Men du har gjort dine valg, og mulighetene for at du har fucka opp livet ditt er betraktelig øket. Kanskje har du klart deg til nå, men hva som skjer med tida vil tida vise. Også hvordan du vil håndtere livskriser som alle få før eller siden. Vil du jobbe kontruktivt for å komme deg gjennom dem, eller vil du la stoffet ordne livet ditt da også?
Vis hele sitatet...
Åkej time to bring out the big guns.

Du snakker faen ikke noe om mitt liv, dette er en debatt om cannabis, alkohol, media og den slags ting. Skal utdype mer om hvorfor det senere.

Nå prater du ut ræva di igjen. Jeg støttet aldri 50 og 70% tallene, jeg sa bare jens greiene, vist du ikke sikter til meg sier du så, spesielt når du har mitt innlegg quotet der oki?

Samme bommertene?, når har jeg gjort en bommert? i dette tilfellet er bommert subjektivt, så sant du sikter til att jeg bruker dop som en bommert. Den påstanden fungerer ikke pittelitt engang

Det er klart att sjangsene og mulighetene for att jeg fucker opp i livet er KNAPT øket. Du kan faen ikke si den dritt om det iom att en kompis av en kompis fikser meg opp de FÅ gangene jeg skal ha dop. Jeg har klart meg fint til nå, noe som tyder på att jeg har ok selvkontroll og att du bare prater ut ræven din. Jeg jobber konstruktivt for å komme meg igjennom det jeg har hatt av problem. siden når har stoff ordnet opp noe som helst i mitt liv?. Har du et kamera her?, har du hørt omg meg?. Du prater så ufattelig masse dritt att jeg får vondt i hodet.

Åja sjangsene og mulighetene er tildels der fordi hasj ikke er legalisert, du bruker din tid på å stemple meg og andre menst vi vil legalisere hasj. og i verstefall ikke gå rundt å trakke på alle å leke overlegen bare fordi du liker å forgifte kroppen din med alkohol.
Miljøet som jeg knapt er del i, (IOM att en venn av en venn fikser meg opp). er problemet

Sjangsene og mulighetene du snakker om er intent eksisterende for meg.

Stempler meg som en fuckings stereotypisk speedfreak eller heroinmisbruker etter en post.

Jeg har fuckings aldri ruset vekk mine problem det er derfor jeg har ingen problem akkuratt nå unntatt att jeg blir litt irritert over horer som deg som på død å liv skal prate om noe de ikke har erfaring i det hele tatt. Sier ikke att du skal fylle nesen din med speed og røyke deg stein som bare det for å tjene retten til å poste i denne tråden. Jeg sier bare att vist du ikke kan holde deg litt objektiv og spytte ut noe som helst av information som har noe konstruktivt å by til tråden bortsett fra propaganda kan du dra deg til helvete vekk her i fra

Når du begynner å ytre deg om mitt rusbruk som du har ingen fuckings aning om er det et tegn på att du har ingen gode argument.

Sitat av hyys
For å banne enda mer, må jeg bare si at det faktisk er sinnsykt harry og 90-talls å røyke hasj. Det er for meg komplett uvisst hvorfor noen på forumet her sier de bruker stoffet for å "finne seg selv", forstå virkeligheten og gud vet hva mer dere har bablet fra de neddopa treige hjernene deres.
Vis hele sitatet...
Gidder ikke å lese hele posten din iom att det sikkert er noe lignendes som Kaunda har tatt opp.

Harry ? da er tydeligvis harry helt sinnsykt forskjellig fra der jeg bor og du bor. Harry her er campingvogn, Vassendgutene, drikk til du spyr, svensketur. Og "Køntri"

Okej kompis du eigde meg max nå azz, neddopa treige hjernen min, kan du vennligst flytte lastet ditt med ubrukelig dritt og begynde å kritisere mormoner eller nazister på et annet forum ? har du noe spesiellt du vil trekke frem og bekrefte at hjernen min er neddopet og mindre/evt dårligere enn din?



Blir du ikke jævlig lei av å spytte ut dritt til oss neddopa mongounger?

Du vet ikke dritten om å finne deg selv, det har ikke jeg gjort med dop heller, derfor sier jeg ingenting negativt om det, du kan gjøre det samme å slutte å kaste ut tonnevis av dritt. Oki?

Propaganda har vi mer en nokk av
Sist endret av Apeloff; 25. februar 2008 kl. 21:28.
Sitat av Elefanten
Hvis en vellykket akademiker kjører for fort på motorveien er han også kriminell, du kan faen ikke komme her og si at han "sidestiller seg fra samfunnet" av den grunn? Blir så ufattelig provosert av så trangsynte folk som deg.

Og hvis du tror propagandatilnærmingen din kommer til å få en eneste person til å endre oppfattning tar du helt feil. Du kommer i innlegget ditt ikke med et eneste argument for hvorfor det er så gale, annet enn "du åpner dørene til heroin" og "det er ulovlig".

GJør deg selv og de rundt deg en tjeneste ved å slutte å spre propagandaen videre som en overkåt misjonær i afrika. Det er ingen som hører på dere lenger, for enhver som har så mye som sett et letter narkotisk stoff som hasj vet hvor mye av det dere uttaler dere på grunnlag av er bullshit.

Det eneste folk som deg oppnår er å sette et større skille mellom de "hjernevaskede" og de som faktisk vet noe om emnet.
Vis hele sitatet...
Du tilhører en liten marginalisert gruppe i Norge. Resten av samfunnet definerer denne gruppen som narkomane / kriminelle.

Du kan ikke sidestille en som kjører for fort med bil, med en kriminell narkoman. Lovverket er slik at en må kjøre svært mye for fort med bil for å komme i samme kategori rent juridisk som en som misbruker narkotika. En som kjører for fort med bil støtter heller ikke verdens største internasjonale organiserte kriminelle økonomi. Disse gutta driver med alt fra terror, til drap, ran, prosititusjon og menneskehandel.

Dersom dine påstander hadde vært korrekte, spør jeg igjen; hvor er partiene som går inn for legalisering av narkotika. Hvor er alle vellykkede norske narkomane ungdommer som strømmer inne i ungdomspolitikken og i viktige og sentrale posisjoner i norsk samfunnsliv? Du kan komme trekkende med Mette-Marit, men du finner ingen som vil ta deg alvorlig. Såvidt bestått ungdomsskolen, one-night stand med en kriminell og deretter giftet seg til posisjon gir ingen status her.

Hvis du ønsker å være med i samfunnet, må du også respektere de rundt deg. Du setter deg selv til siden (og over) samfunnet ved å ikke respektere grensene for akseptabel oppførsel. Derfor er det ikke bare "de hjernevaskede" og de narkomane. Det er rett og slett en gi faen holdning til dine medmennesker som har gitt deg muligheten til å bli alt fra statsminister til sosialklient. Det blir vel heller det siste...
Sitat av Kaunda


Kan ikke skjønne at du tror det er politisk selvmord? Hvis 50 % av overklassen og 70 % (oppdiktet tall som jeg tror du har i hodet) av ungdommen har prøvd eller bruker narkotika, må det jo være store velgergrupper som står klare til å stemme!

Du har rett i at du er deg og er noe for deg selv. Men det betyr ikke at du trenger å gjøre de samme bommertene som andre har gjort før deg.

Men du har gjort dine valg, og mulighetene for at du har fucka opp livet ditt er betraktelig øket. Kanskje har du klart deg til nå, men hva som skjer med tida vil tida vise. Også hvordan du vil håndtere livskriser som alle får før eller siden. Vil du jobbe kontruktivt for å komme deg gjennom dem, eller vil du la stoffet ordne livet ditt da også?

Jeg henger forresten ikke her for skrive dumme poster. Det er for å finne ut litt mer om hvordan hodene til narkomane henger sammen, og forsøke å gi dem bedre liv.
Vis hele sitatet...
Om du skal "hjelpe" noen må du faktisk være på bølgelengde med de. Du må evne å komme med konkrete argumenter, ikke bare dra dritt ut av ræven som f.eks "du kommer til å brenne deg senere i livet". Ingen tar det seriøst.

Tvert imot - du er en større "pusher" på de som tviler enn det vi som snakker positivt om hasj er. Du som opposisjon til oss som bruker innimellom viser bare for alle som skulle lese dette at du ikke greier å hoste opp et eneste saklig og konkret argument på hvorfor man skal drite i det.

Innfinn deg heller med at narkotika kan brukes som en berikelse og ikke bare som noe destruktivt, og prøv heller å få folk til å få de rette holdningene om de først vil bruke. Det er det de som har litt peil på det gjør, og de har faktisk (i motsettning til sånne som deg) gjennomslagskart hos de som bruker.

Jeg endret f.eks helt bruksmønster etter at jeg leste litt her inne.

Du er kun enda en arrogant idiot som bruker de samme utpulte argumentene som har blitt brukt de siste 30 årene. Helt utrolig at dere ikke greier å få huet ut av ræven og se at ingen bryr seg og ingen tar dere seriøst.
han som kjører for fort støtter jo staten... som har tatt mer fra meg enn noen kriminelle har... bare en liten tanke...
Sitat av Kaunda
Du tilhører en liten marginalisert gruppe i Norge. Resten av samfunnet definerer denne gruppen som narkomane / kriminelle.

Du kan ikke sidestille en som kjører for fort med bil, med en kriminell narkoman. Lovverket er slik at en må kjøre svært mye for fort med bil for å komme i samme kategori rent juridisk som en som misbruker narkotika. En som kjører for fort med bil støtter heller ikke verdens største internasjonale organiserte kriminelle økonomi. Disse gutta driver med alt fra terror, til drap, ran, prosititusjon og menneskehandel.

Dersom dine påstander hadde vært korrekte, spør jeg igjen; hvor er partiene som går inn for legalisering av narkotika. Hvor er alle vellykkede norske narkomane ungdommer som strømmer inne i ungdomspolitikken og i viktige og sentrale posisjoner i norsk samfunnsliv? Du kan komme trekkende med Mette-Marit, men du finner ingen som vil ta deg alvorlig. Såvidt bestått ungdomsskolen, one-night stand med en kriminell og deretter giftet seg til posisjon gir ingen status her.

Hvis du ønsker å være med i samfunnet, må du også respektere de rundt deg. Du setter deg selv til siden (og over) samfunnet ved å ikke respektere grensene for akseptabel oppførsel. Derfor er det ikke bare "de hjernevaskede" og de narkomane. Det er rett og slett en gi faen holdning til dine medmennesker som har gitt deg muligheten til å bli alt fra statsminister til sosialklient. Det blir vel heller det siste...
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig kan jeg sidestille disse. Nå har jeg ikke lovverket forran meg, men sist jeg sjekket fikk du større straffereaksjon av å kjøre i 60 i 50 sonen enn å bli tatt med en brukerdose hasj.

Og det du sier er å bæsje seg på leggen i de grader. Ved å kjøre bil fort og forrurense støtter du verdens oljehunger, indirekte 2 kriger som pågår as we speak, store miljøødeleggelser and so on. Idiotisk utsagn, ja, men for å gjøre meg forstått må jeg vel ned på ditt argumentasjonsnivå. Folk støtter det kriminelle markedet indirekte pga det er eneste måte å gjøre det på. På samme måte som at vi som forbrukere i vesten støtter enormt mye dritt i resten av verden - lovlydig eller ei.

Mine påstander er korrekte, og det finnes mange som argumenterer for legalisering av hasj. Men nå er tilgjengeligheten på hasj som regel bedre enn det den er på alkohol (butikken åpen 24/7 og mat, så tror egentlig ikke nok folk gidder å torpedere sin egen politiske karriere ved å engasjere seg stort for legalisering. Ja, det er en stor skare brukere, men disse ville da ikke automatisk stemme på et parti bare pga legalisering. Dessuten ville det føre til massiv negativ omtale på alle fronter, iom at media alltid vil være på "den sikkre siden" i hasjdebatten.

Jeg er fullt ut en del av samfunnet. Det er sykt mye som ikke er sosialt akseptert, men om man bedriver det i det lukkede rom er det ingenting som gjør deg til et sosialt utskudd av den grunn.
Sitat av Elefanten
Om du skal "hjelpe" noen må du faktisk være på bølgelengde med de. Du må evne å komme med konkrete argumenter, ikke bare dra dritt ut av ræven som f.eks "du kommer til å brenne deg senere i livet". Ingen tar det seriøst.

Tvert imot - du er en større "pusher" på de som tviler enn det vi som snakker positivt om hasj er. Du som opposisjon til oss som bruker innimellom viser bare for alle som skulle lese dette at du ikke greier å hoste opp et eneste saklig og konkret argument på hvorfor man skal drite i det.

Innfinn deg heller med at narkotika kan brukes som en berikelse og ikke bare som noe destruktivt, og prøv heller å få folk til å få de rette holdningene om de først vil bruke. Det er det de som har litt peil på det gjør, og de har faktisk (i motsettning til sånne som deg) gjennomslagskart hos de som bruker.

Jeg endret f.eks helt bruksmønster etter at jeg leste litt her inne.

Du er kun enda en arrogant idiot som bruker de samme utpulte argumentene som har blitt brukt de siste 30 årene. Helt utrolig at dere ikke greier å få huet ut av ræven og se at ingen bryr seg og ingen tar dere seriøst.
Vis hele sitatet...
Jeg tar kritikk for å ikke godt nok på bølgelengde. Det blir nok endel spissing av argumentasjoner på nettet slik. For de som har valgt side, ser jeg at argumentasjonen ikke blir tilstrekkelig. Til det har vi politi og behandlingsopplegg.

Den store misforståelsen du argumenter for, er at det er mulig å bruke narkotika fornuftig. Dette blir aldri riktig, annet enn for de aller yngste. Jeg har ikke tall på hvor mange jeg har møtt som har snakket om denne kontrollerte bruken. Endel år senere er kontrollen likevel vekk. Og for all del, noen har også denne kontrollen endel år senere. Noen slutter også. Men for meg er skjebnen til de som ikke klarte å bruke det "kontrollert" alt for trist til å akseptere at noen skal "berike livet sitt" med narkotika.

Slik tankegang er utrolig egoistisk i mine øyne. Din "berikelse" er kompisen sin tragedie.

Og slik "berikelse" dreier seg i bunn og grunn ikke om annen enn å døyve livet og virkeligheten. Som om livet og virkeligheten trengs å endres eller døyves?
Godt med smør
Sitat av Kaunda
Du tilhører en liten marginalisert gruppe i Norge. Resten av samfunnet definerer denne gruppen som narkomane / kriminelle.

Du kan ikke sidestille en som kjører for fort med bil, med en kriminell narkoman. Lovverket er slik at en må kjøre svært mye for fort med bil for å komme i samme kategori rent juridisk som en som misbruker narkotika. En som kjører for fort med bil støtter heller ikke verdens største internasjonale organiserte kriminelle økonomi. Disse gutta driver med alt fra terror, til drap, ran, prosititusjon og menneskehandel.

Dersom dine påstander hadde vært korrekte, spør jeg igjen; hvor er partiene som går inn for legalisering av narkotika. Hvor er alle vellykkede norske narkomane ungdommer som strømmer inne i ungdomspolitikken og i viktige og sentrale posisjoner i norsk samfunnsliv? Du kan komme trekkende med Mette-Marit, men du finner ingen som vil ta deg alvorlig. Såvidt bestått ungdomsskolen, one-night stand med en kriminell og deretter giftet seg til posisjon gir ingen status her.

Hvis du ønsker å være med i samfunnet, må du også respektere de rundt deg. Du setter deg selv til siden (og over) samfunnet ved å ikke respektere grensene for akseptabel oppførsel. Derfor er det ikke bare "de hjernevaskede" og de narkomane. Det er rett og slett en gi faen holdning til dine medmennesker som har gitt deg muligheten til å bli alt fra statsminister til sosialklient. Det blir vel heller det siste...
Vis hele sitatet...
1. er en grunn til att et sånt miljø har blitt skapt, og det er fordi propaganda som du spytter ut har blirr spyttet ut en god stund. Så jeg er heldig som er i en liten bygd der det ikke er noe sånt miljø, men hadde hasj vært legalisert hadde det ikke det kriminelle miljøet vært fikset opp med hasjmiljøet og vice versa

2. Fordi att når bortimot hele Norge har ruset seg på alkohol i evigheter, samt blitt fortalt i titalls av år att hasj ødelegger livet ditt. Da skal det godt gjørest og være hasjbruker samt bli en stor sukess, men jeg holder mitt dop bruk i skapet mitt, og sier ingenting til noen, og jeg stikker ikke noe særlig ut fra "kidsa" som henger her. Det er mitt bevis på att dop i seg selv ikke har fått meg til å stikke ut fra mengden. Når dritt propaganda som det her har blitt indoktrinert i årevis skal det godt gjørest å bli sett på som Normal vist du har trekt i pipen, det er ikke pga. Hva som er pipen, men hva folk generelt sett mener om pipen.

3.Akseptabel oppførsel er subjektivt. Alle bryter noen lover, jeg har aldri blitt tatt for noen lovbrudd ennå da. Men du er en helt fuckings lobotomert drittunge, har du hørt om etikk?, hva er viktigest for deg?, rett og galt ? eller norges lover?, jeg kombinerer dem begge men setter etikk foran alt. Jeg har en gi faen holdning til alt?, snakker med ræva igjen du?

Siste post fra meg.

Oppsumering, miljøet er en dårlig ting, men det kan fiksest. Slutt å vær så jævla trangsynt.

Hasj-propaganda er så indokrinert i samfunnet vårt at det er bortimot umulig å bli like suksessfull som en som ikke røyker hasj, dette gjør det dog ikke ETISK rett og ha forbud mot cannabis, gjør det vell?

Etikk er viktig, Minst på lik linje som lover. Jeg bryter 1 lov, gjør dette meg til en dårlige person for samfunnet? tja, mindre etisk? . Vist du kan si det med hånden på hjertet er du helt kaputski i hodet
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kaunda
Du tilhører en liten marginalisert gruppe i Norge. Resten av samfunnet definerer denne gruppen som narkomane / kriminelle.

Du kan ikke sidestille en som kjører for fort med bil, med en kriminell narkoman. Lovverket er slik at en må kjøre svært mye for fort med bil for å komme i samme kategori rent juridisk som en som misbruker narkotika. En som kjører for fort med bil støtter heller ikke verdens største internasjonale organiserte kriminelle økonomi. Disse gutta driver med alt fra terror, til drap, ran, prosititusjon og menneskehandel.

Dersom dine påstander hadde vært korrekte, spør jeg igjen; hvor er partiene som går inn for legalisering av narkotika. Hvor er alle vellykkede norske narkomane ungdommer som strømmer inne i ungdomspolitikken og i viktige og sentrale posisjoner i norsk samfunnsliv? Du kan komme trekkende med Mette-Marit, men du finner ingen som vil ta deg alvorlig. Såvidt bestått ungdomsskolen, one-night stand med en kriminell og deretter giftet seg til posisjon gir ingen status her.

Hvis du ønsker å være med i samfunnet, må du også respektere de rundt deg. Du setter deg selv til siden (og over) samfunnet ved å ikke respektere grensene for akseptabel oppførsel. Derfor er det ikke bare "de hjernevaskede" og de narkomane. Det er rett og slett en gi faen holdning til dine medmennesker som har gitt deg muligheten til å bli alt fra statsminister til sosialklient. Det blir vel heller det siste...
Vis hele sitatet...
Du utfører det vanlige kung-fu-tricket ditt: du vrir argumenta til motstanderen til noko heilt anna enn det vedkommande faktisk seier. Det er mildt sagt uryddig.

Jo, ut frå strafferamme *kan* det likestillast. Straff for bruk er i dag forenkla forelegg for besittelse av inntil ei viss mengde cannabis. Det tyder vel på at samfunnet ser på det som ca. like ulovleg som å halde 96km/h i ei 80-sone? Viare så generaliserer du fryktelig - kan du vise til spørreundersøkelser e.l. som seier noko om kor mange som *aktivt* er i mot cannabis? At 80% av folket ikkje meiner det er ei viktig sak å stemme på grunnlag av i et val vil ikkje sei at 80% av folket er imot det. Eg er for ei legalisering, men eg stemmer ikkje på Venstre av den grunn - fordi venstre ikkje har så mange av dei andre sakene eg støttar. Cannabis åleine er mao ikkje viktig nok til at eg bytter parti *kun* for dette, og det trur eg faktisk at eg har til felles med rimelig mange andre. Og talla på 80% var bare tilfeldige; poenget mitt er at det er himmelvid forskjell mellom dei som ikkje bryr seg fra eller til, og dei som går til aktiv politisk kamp for å legalisere. Derfor har du ikkje breie politiske bevegelsar. Berre brøkdelar av veljarmassen har legalisering som *SÅ* viktig sak at dei gidd å engasjere seg for de.t

Eg tippar at om du ser på andelen ungdomspolitikarar som har prøvd narkotika så vil du finne omlag samme tal som resten av det sosiale laget dei tilhøyrer.

Problemet med siste avsnittet ditt er åpenbart: du har tidlegare fornekta sivil ulydnad og andre aktivistformer for legalisering, med det argument at cannabis er og bør vere ulovleg.

Samfunnet går heldigvis begge vegar - det respekterer deg, og du respekterer det. At ein er ueinig i delar av det [forvridde] moralsynet vi har i dagens samfunn får jaggu vere opp til kvar enkelt - eg vil ikkje dømme folk for det, og stortsett er hasj akseptert i en god del miljø i dag.

Viare så hevder du at å drive med hasj er å støtte opp om verdens største kriminelle organisasjon. Så flott. Vi har 40 års erfaring for at vi faen ikkje blir kvitt det problemet ved å forby det, tvert imot har det vore forbausande konstant dei siste 40 åra. Men ved å legalisere det og selge det i statsregi riv vi brått føtta under det kriminelle markedet, og den svarte økonomien. Ikkje berre det - vi gjer tilgangen vanskelegare for dei som ikkje er myndige, og ikkje bør drive med rusmiddel, og vi fjernar den inngangsporten cannabis er til tyngre stoff.

Alt i alt ser eg rimeleg store fordelar med legalisering.
Sitat av Elefanten
Selvfølgelig kan jeg sidestille disse. Nå har jeg ikke lovverket forran meg, men sist jeg sjekket fikk du større straffereaksjon av å kjøre i 60 i 50 sonen enn å bli tatt med en brukerdose hasj.
Vis hele sitatet...
Oppbevaring av narkotika straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år jf. strl. § 162, 1. ledd. Trafikkriminalitet straffes vanligvis med forenklet forelegg, det vil si at personen ikke blir registrert som straffet. Alvorligere trafikkriminalitet straffes med bøter eller fengsel inntil 1 år, jf. vtrl § 31, 1. ledd.

Grunnen til bøter er lave til narkomane er at de har lav betalingsevne. Bilister har høy betalingsevne.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kaunda
Oppbevaring av narkotika straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år jf. strl. § 162, 1. ledd. Trafikkriminalitet straffes vanligvis med forenklet forelegg, det vil si at personen ikke blir registrert som straffet. Alvorligere trafikkriminalitet straffes med bøter eller fengsel inntil 1 år, jf. vtrl § 31, 1. ledd.

Grunnen til bøter er lave til narkomane er at de har lav betalingsevne. Bilister har høy betalingsevne.
Vis hele sitatet...
Praksis er forenkla forelegg for besittelse av inntil 15g om eg ikkje tar heilt på trynet feil. Kva som er strafferamme er forsåvidt totalt uinteressant, sidan samme paragrafen skal dekke alt fra cannabis til heroin. I følge rettspraksis vil du vel ikkje få 2 år på cannabis; du må over på tyngre stoffer før du greier det.

Alvorlig trafikk-kriminalitet kan forøvrig straffast med fengsel inntil 21 år, om du vil sammenligne maksimal strafferamme for oppbevaring med maksimal strafferamme for ting du kan utføre med bil...
Sitat av vidarlo
Du utfører det vanlige kung-fu-tricket ditt: du vrir argumenta til motstanderen til noko heilt anna enn det vedkommande faktisk seier. Det er mildt sagt uryddig.

Jo, ut frå strafferamme *kan* det likestillast. Straff for bruk er i dag forenkla forelegg for besittelse av inntil ei viss mengde cannabis. Det tyder vel på at samfunnet ser på det som ca. like ulovleg som å halde 96km/h i ei 80-sone? Viare så generaliserer du fryktelig - kan du vise til spørreundersøkelser e.l. som seier noko om kor mange som *aktivt* er i mot cannabis? At 80% av folket ikkje meiner det er ei viktig sak å stemme på grunnlag av i et val vil ikkje sei at 80% av folket er imot det. Eg er for ei legalisering, men eg stemmer ikkje på Venstre av den grunn - fordi venstre ikkje har så mange av dei andre sakene eg støttar. Cannabis åleine er mao ikkje viktig nok til at eg bytter parti *kun* for dette, og det trur eg faktisk at eg har til felles med rimelig mange andre. Og talla på 80% var bare tilfeldige; poenget mitt er at det er himmelvid forskjell mellom dei som ikkje bryr seg fra eller til, og dei som går til aktiv politisk kamp for å legalisere. Derfor har du ikkje breie politiske bevegelsar. Berre brøkdelar av veljarmassen har legalisering som *SÅ* viktig sak at dei gidd å engasjere seg for de.t

Eg tippar at om du ser på andelen ungdomspolitikarar som har prøvd narkotika så vil du finne omlag samme tal som resten av det sosiale laget dei tilhøyrer.

Problemet med siste avsnittet ditt er åpenbart: du har tidlegare fornekta sivil ulydnad og andre aktivistformer for legalisering, med det argument at cannabis er og bør vere ulovleg.

Samfunnet går heldigvis begge vegar - det respekterer deg, og du respekterer det. At ein er ueinig i delar av det [forvridde] moralsynet vi har i dagens samfunn får jaggu vere opp til kvar enkelt - eg vil ikkje dømme folk for det, og stortsett er hasj akseptert i en god del miljø i dag.

Viare så hevder du at å drive med hasj er å støtte opp om verdens største kriminelle organisasjon. Så flott. Vi har 40 års erfaring for at vi faen ikkje blir kvitt det problemet ved å forby det, tvert imot har det vore forbausande konstant dei siste 40 åra. Men ved å legalisere det og selge det i statsregi riv vi brått føtta under det kriminelle markedet, og den svarte økonomien. Ikkje berre det - vi gjer tilgangen vanskelegare for dei som ikkje er myndige, og ikkje bør drive med rusmiddel, og vi fjernar den inngangsporten cannabis er til tyngre stoff.

Alt i alt ser eg rimeleg store fordelar med legalisering.
Vis hele sitatet...
Vidarlo er ryddig i hodet og argumenterer (nesten) alltid solid. Men Vidarlo, du har vel kunnskap om at forenklet forelegg ikke kan gis for narkotika? Denne misforståelsen har vært tatt opp fyldig av blant annet meg tidligere. Og jeg kan gjenta det.

DET ER IKKE HJEMMEL FOR Å GI FORENKLET FORELEGG FOR NARKOTIKAFOBRYTELSER!

Jeg er faktisk ikke helt ukjent med tankene om en begrenset legalisering. Imidlertid er dette en altfor kompleks diskusjon som vil bli missforstått og feiltolket av usikre 15-åringer til at jeg tør å begi meg utpå det her. Men du skal vite du har noen interessante vinklinger som jeg har sansen for.
Sitat av Kaunda
Jeg tar kritikk for å ikke godt nok på bølgelengde. Det blir nok endel spissing av argumentasjoner på nettet slik. For de som har valgt side, ser jeg at argumentasjonen ikke blir tilstrekkelig. Til det har vi politi og behandlingsopplegg.

Den store misforståelsen du argumenter for, er at det er mulig å bruke narkotika fornuftig. Dette blir aldri riktig, annet enn for de aller yngste. Jeg har ikke tall på hvor mange jeg har møtt som har snakket om denne kontrollerte bruken. Endel år senere er kontrollen likevel vekk. Og for all del, noen har også denne kontrollen endel år senere. Noen slutter også. Men for meg er skjebnen til de som ikke klarte å bruke det "kontrollert" alt for trist til å akseptere at noen skal "berike livet sitt" med narkotika.

Slik tankegang er utrolig egoistisk i mine øyne. Din "berikelse" er kompisen sin tragedie.

Og slik "berikelse" dreier seg i bunn og grunn ikke om annen enn å døyve livet og virkeligheten. Som om livet og virkeligheten trengs å endres eller døyves?
Vis hele sitatet...
Er det ikke egoistisk å drikke alkohol og? Regner med at du er avholds siden du ser sånn på det? Din fredagsflaske med vin kan være kompisen din sin forbannelse vet du

Stemmer, det er klart argumentasjon ikke vil omvende noen til å si "greit, jeg legger alt på hyllen ". Men det derimot saklig, god og konkret argumentasjon kan gjøre er å påvirke bruksmønsteret, og hvilken stoffer som blir brukt. I tillegg kan riktig veiledning redde liv dersom man vet hvordan man skal vite at man f.eks får PMA istd MDMA, eller hvilken stoffer man ikke må kombinere osv. Dette er mye bedre enn å si "drugs are bad m'kay", som kun hjelper de som er avholds å distansere seg enda mer fra de som velger å bruke.

Etter at jeg begynte å lese på forum som dette og tilegne meg skikkelig informasjon om narkotika droppet jeg f.eks helt amfetamin. I tillegg drikker jeg ekstremt skjelden, og sammenlignet med andre på min alder relativt lite. Jeg kan trygt si at jeg har et langt mindre belastende psykisk og fysisk rusbruk enn de fleste som drikker seg sørpa 1-2 ganger i uken. Noe som forøvrig er sosialt akseptert.
Sitat av Kaunda
Vidarlo er ryddig i hodet og argumenterer (nesten) alltid solid. Men Vidarlo, du har vel kunnskap om at forenklet forelegg ikke kan gis for narkotika? Denne misforståelsen har vært tatt opp fyldig av blant annet meg tidligere. Og jeg kan gjenta det.

DET ER IKKE HJEMMEL FOR Å GI FORENKLET FORELEGG FOR NARKOTIKAFOBRYTELSER!
Vis hele sitatet...
kan jo nevne at JEG fikk et forenklet forelegg på 3000 kroner for en narkotikaforbrytelse (hvilket vil si at det faktisk er mulig)
Sist endret av naiSt; 25. februar 2008 kl. 22:08.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kaunda
Vidarlo er ryddig i hodet og argumenterer (nesten) alltid solid. Men Vidarlo, du har vel kunnskap om at forenklet forelegg ikke kan gis for narkotika? Denne misforståelsen har vært tatt opp fyldig av blant annet meg tidligere. Og jeg kan gjenta det.

DET ER IKKE HJEMMEL FOR Å GI FORENKLET FORELEGG FOR NARKOTIKAFOBRYTELSER!

Jeg er faktisk ikke helt ukjent med tankene om en begrenset legalisering. Imidlertid er dette en altfor kompleks diskusjon som vil bli missforstått og feiltolket av usikre 15-åringer til at jeg tør å begi meg utpå det her. Men du skal vite du har noen interessante vinklinger som jeg har sansen for.
Vis hele sitatet...
Jada, personangrep er alltid like gøyalt Drit i meg som person du, og spar personangrep og hersketeknikkar til nokon det funkar på.

Dog - eg tok feil, det var ikkje forenkla forelegg, men regulært forelegg, altså utferda av påtalemyndigheita og ikkje polititenestemenn. Gradsforskjell i praksis.

Argumentet om at det er ein for kompleks diskusjon heng forøvrig ikkje på greip for å bruke et pent uttrykk. Eg har sett fram ein del argument som tilsvar til deg, og du reagerer med å trekke deg frå debatten. Eg kallar det hersketeknikk og uredeleg. Ein god del av brukerane her inne er *meget* oppegåande personar, som har rimelig medvite høve til sine eigne haldningar, og eg trur på ingen måte dei finn seg i å bli kalla usikre 15-åringar.
Sitat av naiSt
kan jo nevne at JEG fikk et forenklet forelegg på 3000 kroner for en narkotikaforbrytelse (hvilket vil si at det faktisk er mulig)
Vis hele sitatet...
Nei du har ikke fått det. Hvis du finner frem FORELEGGET ditt vil du se at det står FORELEGG som overskrift. Det er dessuten enn A4 side der det står hva du straffes for og det er signert av politiadvokaten. Hvis du sjekker rullebladet ditt ser du at du er straffet for narkotikaforbrytelse.

Et forenklet forelegg utstedes i enklere trafikksaker. Det utstedes av politibetjenten og består av en seddel som er 1/3 del av et A4 ark. Du får en bankgiro sammen med det forenklete forelegget. Når det forenklete forelegget er betalt er saken ute av verden. Du blir ikke registrert som straffet, og har plettfritt rulleblad.

Legger forøvrig med min forrige post om temaet der dette dokumenteres.





August 2007, 11:23 #31
Kaunda


Registrert: Jan 2007
Sted: Oslo
Innlegg: 352
KP: 22

Du og kompisene dine har aldri fått forenklet forelegg for vold, nark, eller drikking på off. sted. Jeg synes du med dette fremstår som en totalt useriøs type, som villeder unge mennesker i en vanskelig sitasjon, og som har behov for seriøse råd. Og jeg kan dokumentere det jeg sier.

Om bruk av forenklet forelegg:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd....html?id=454419

3.KAP17.2 Bruken av forenklede forelegg etter gjeldende rett
Bot ilagt ved forenklet forelegg er straff på samme måte som bot ved ordinært forelegg. Forenklet forelegg er derfor ikke et alternativ til straff, men en enklere fremgangsmåte ved ileggelse av straff. De viktigste forskjellene mellom forenklet forelegg og ordinært forelegg er disse:

Ved forenklet forelegg anvendes faste bøtesatser.

Forenklet forelegg kan ilegges av tjenestemenn i politiet og tollvesenet. Det kreves ikke beslutning fra påtalemyndigheten som ved ordinære forelegg.

Ved forenklet forelegg stilles det mindre krav til angivelsen av straffebudet og beskrivelsen av det straffbare forhold. Dette kan gjøres ved stikkord, for eksempel ved avkrysning på en blankett.

Forenklet forelegg registreres ikke i bøteregisteret.

Straffeprosessloven inneholder ingen bestemmelse om forenklet forelegg. Dette kan derfor bare utferdiges når det har hjemmel i særlov. Slike hjemler er gitt i vegtrafikkloven § 31b 1, tolloven § 68 2 og småbåtloven § 42. 3 Formålet med ordningene er å kunne avgjøre kurante masseovertredelser på en enda enklere måte enn ved ordinære forelegg. På samme måte som ved ordinært forelegg må et forenklet forelegg vedtas av gjerningspersonen for å få rettsvirkning. Anvendelsesområdet er lovbrudd som er mindre alvorlige, som enkelt kan konstateres, og som er egnet til avgjørelse etter standardiserte satser.

Som du ser er det ikke gitt hjemmel til forenklet forelegg i straffeprosessloven, der vold, nark og drikking på off. sted er innebefattet.

Like feil tar du når det gjelder prioritering av en slik sak. Det er helt greit at du ikke har kunnskap om politiet, konfliktrådet og lovverket. Men at du fortsetter å spre feilinformasjon utfra som du skriver "såvidt jeg vet", "tror" og så videre oppfordrer jeg deg til ikke gjøre i fremtiden!


http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd....html?id=454419


Sitat:
Opprinnelig skrevet av BLixxzz
kompis av meg ødla for 110 000,- når purken tok han sto han med en flaske hb i den ene handa og et brekkjærn i den andre, han fikk 3dager samfunstraff og en prikk på rulleblade. han var da 15/16.
Så du har vel egentlig ikke så mye og frykte?



Du har helt rett. Samfunnet ønsker å gi unge mennesker som gjør feil en sjangse til. Men saker som er løst i konflikrådet blir ikke lenger anmerket på rullebladet.


Fin og lettlest artikkel om konlikrådet i VG:
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=114876

Kommer man til avtale der den skyldige gjør opp for seg, får den ansvarlige ikke anmerkning på sitt rulleblad.
http://www.jus.no/index.gan?id=16997