Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 2938
Siden nyttår har røykingen min gått litt over stokk og stein, og hva som er "greit" eller "mye" er en grense som stadig har blitt flyttet, noe enhver rus(mis)bruker har vært borti.

Nå er røyking en daglidags aktivitet, et slags rituale som gjennomføres etter trening og dagens øvrige gjøremål. Med andre ord røyker jeg kun om kvelden, og det er forsåvidt der "grensen" min har flyttet seg - det er greit å røyke så lenge det er kveldskos. For noen måneder siden var det greit å røyke 1 gang i uken toppen. At det ikke er noe bra utvikling skjønner jeg, men allikavel greier jeg ikke å helt konkretisere argumentene for å slutte/trappe ned - noe som for min del er absolutt nødvendig for å gjennomføre det.

Kan jo også nevne at jeg ila 2008 har sluttet med sigaretter og snus (holdt på siden 10-ende), samt hatt 6 uker uten noen tunge rusmiddler (i kontrast til slutten av 07, da det var 3-4 ganger med knips/cola/speed i måneden). Med andre ord er jeg ikke helt lost når det gjelder viljestyrke, men jeg trenger noen KONKRETE argumenter mot å røyke hasj så ofte som jeg gjør.
Vel, for min del så holder det å vite at jeg får et langt sunnere liv uten å daglig trekke tjukk røyk ned i lungene mine.

Så vil du antageligvis få bedre korttidshukommelse når du slutter, samt at du gradvis vil merke at du våkner opp av en slags dvale som du ikke engang visste at du var i..
Sist endret av mentalmelt; 19. februar 2008 kl. 20:40.
Vel:
-Daglig bruk kan føre til psykoser.
-Det gjør deg lat.
-"Røykinga styrer livet ditt, istedenfor at du styrer røykinga".
-Du må omgås i en krets med ulovligheter (som kan føre til tyngre stoffer, fordi Cannabis er ulovlig).
-Det er ikke allment akseptert (til en viss grad).

...kommer ikke på mer for øyeblikket.

Grats for tobakk, og snuskuttet
Det er veldig vansklig å gi deg et godt svar på hva som blir bedre da det ikke er noe du merker før du har nyktra en stund og selvfølgelig er det helt individuelt, så da blir mitt tips til deg:

Ikke røyk på en måneds tid, så veier du dine possitive opplevelser med å slutte å røyke mot de posstive effektene du får av å røyke, for så å ta et valg: Hvilke av disse tilstandene føler du gir deg mest glede i livet.
Sitat av mentalmelt
Vel, for min del så holder det å vite at jeg får et langt sunnere liv uten å daglig trekke tjukk røyk ned i lungene mine.

Så vil du antageligvis få bedre korttidshukommelse når du slutter, samt at du gradvis vil merke at du våkner opp av en slags dvale som du ikke engang visste at du var i..
Vis hele sitatet...
Hvor skadelig er hasjrøyken sammenlignet med vanlig røyk? Er skadevirkningen mye den samme?

Litt offtopic - men mtp lungene, hva er best av joint, bong og bøtte?

Ellers kan jeg plukke fra hverandre argumentene som kommer her en etter en Hadde aldri trodd det skulle bli vanskeligere å trappe ned på hasj enn å slutte med nikotin og partydop.
i bong og bøtte tar du liksom ett trekk og setter deg ned da.
Jointer sitter du og suger på ganske lenge. Mange små trekk.
De fleste pleier vel også å ha mer tobakk i jointmekk enn bøtte\bongmekk
Godt med smør
Sitat av Elefanten
Hvor skadelig er hasjrøyken sammenlignet med vanlig røyk? Er skadevirkningen mye den samme?

Litt offtopic - men mtp lungene, hva er best av joint, bong og bøtte?

Ellers kan jeg plukke fra hverandre argumentene som kommer her en etter en Hadde aldri trodd det skulle bli vanskeligere å trappe ned på hasj enn å slutte med nikotin og partydop.
Vis hele sitatet...
Tja. mange holder jo inne hasjrøyk lengre. Men ser vi vekk i fra det så har jo erowid fortalt meg att cannabis inneholder mindre giftige ting. Tjære og tusenvis av andre kjemikalier og diverse begrep jeg ikke har styr på.

Som sagt, Holder du den inne lenge, fungerer dette argumentet fint lite.



Nå er jo jeg ingen forsker, så vær så snill ikke flame ræva av deg vist jeg tok feil nå
Jeg har lest at hasj er en god del verre å røyke enn kommersiell tobakk pga tjære innholdet.
Det er en ganske god grunn i seg selv med tanke på hvor skadelig vanlig tobakk er.
Sitat av Joachimsen
Jeg har lest at hasj er en god del verre å røyke enn kommersiell tobakk pga tjære innholdet.
Det er en ganske god grunn i seg selv med tanke på hvor skadelig vanlig tobakk er.
Vis hele sitatet...
Tjære er slett ikke bra for helsa, men det er også rundt 8000 andre skadlige kjemiske stoffer i sigarettene som er mye værre tilsammen. Hasjen er ikke laget for at så mange som mulig skal bli hektet på den, den inneholder såvidt jeg vet ingen (om mulig svært få) vanedannende stoffer. Tobakken er et kommersielt produkt laget kun for å få folk avhengig av den, uten å ta hensyn overhodet til skadevirkninger. Dette er ikke tilfelle med cannabis.

Jeg har lest en del om dette på diverse nettsteder (Google it) og det jeg synes er mest skremmende er at røyken inneholder Polonium-210 som er et ekstremt radioaktivt stoff som av en eller annen grunn blir brukt i noen insekt-sprøytemidler på tobakksplantene. (Alexander Litvinenko anyone?) Tjæren gjør at Poloniumen samler seg i såkalte hot-spots der konsentrasjonen er størst og fører til celledød/mutasjoner = kreft.

http://info.cancerresearchuk.org/hea...ingandtobacco/ <- Greit sted å begynne

Edit: Kom på at dette skulle være en tråd MOT cannabis men shit av, info har aldri drept noen.. Eller..
Sist endret av Troubs; 20. februar 2008 kl. 05:01.
Forskning viser jo nå at det tyder på at hasj er kreftfremkallende
Ellers kan du jo tenke på alle pengene du har til gode til andre ting.
Sitat av Restyle
Forskning viser jo nå at det tyder på at hasj er kreftfremkallende
Ellers kan du jo tenke på alle pengene du har til gode til andre ting.
Vis hele sitatet...
"For one thing, the new conflicts with other, much larger studies. In a study published in 1997, Kaiser-Permanente researchers followed 65,000 patients for 10 years and saw no sign of marijuana use increasing the risk of lung cancer or other smoking-related cancers. And a UCLA study similar in design to this one, published in 2006, found a trend toward lower lung cancer rates among marijuana smokers. Instead of 79 cancer cases, the UCLA team looked at 1,212. The result was so striking that they speculated that it "may reflect a protective effect of marijuana."

http://www.alternet.org/story/76496/

(Sorry for OT..)
Ikke bare korttidshukommelsen som blir svekket mens man røyker, men etter lang tid (mange år) med røyking, merker jeg at innlæringsevnen min er betydlig svekket. Det koster meg mye lengre tid å lære nye ting nå, noe som er kjipt da jeg studerer.
Sitat av madikken
Ikke bare korttidshukommelsen som blir svekket mens man røyker, men etter lang tid (mange år) med røyking, merker jeg at innlæringsevnen min er betydlig svekket. Det koster meg mye lengre tid å lære nye ting nå, noe som er kjipt da jeg studerer.
Vis hele sitatet...
Der sier du noe..

Hvordan merker du det da? Problemer med å huske informasjon eller bearbeide den?
Sitat av Troubs
Jeg har lest en del om dette på diverse nettsteder (Google it) og det jeg synes er mest skremmende er at røyken inneholder Polonium-210 som er et ekstremt radioaktivt stoff som av en eller annen grunn blir brukt i noen insekt-sprøytemidler på tobakksplantene. (Alexander Litvinenko anyone?) Tjæren gjør at Poloniumen samler seg i såkalte hot-spots der konsentrasjonen er størst og fører til celledød/mutasjoner = kreft.
Vis hele sitatet...
Når skal man lære? Man finner det man vil finne om man søker etter russtoffer på internett. Det finnes ørten hundre sider som sier at det ikke er så farlig som staten skal ha det til, at det kun er propaganda og som viser til hvordan det faktisk kan brukes som medisin og ikke har noen farlig virkning. Det finnes også akkurat like mange sider som sier det stikk motsatte.
Vær nå for skaperens skyld litt kritisk til hva man kommer over på internett. Sier ikke at alt du har lest nødvendigvis er feil, men å komme med at "jeg har lest på google" at det sånn og sånn er omtrent like troverdig som at jeg har hørt fra nevøen min som går i barnehagen at hasj er dødelig.
Sitat av Elefanten
Der sier du noe..

Hvordan merker du det da? Problemer med å huske informasjon eller bearbeide den?
Vis hele sitatet...

Jeg må lese ting flere ganger for å huske det foran for eksempel prøver. Til en viss grad koster det meg også mer å bearbeide matriale til tider. Dette er ikke ukjent for folk som har røkt lenge og er over en viss alder. Tror nok ikke det har bare med at vi begynner å bli gamle nei, desverre.

Edit trykkleif

Sitat av TechLash
Når skal man lære? Man finner det man vil finne om man søker etter russtoffer på internett. Det finnes ørten hundre sider som sier at det ikke er så farlig som staten skal ha det til, at det kun er propaganda og som viser til hvordan det faktisk kan brukes som medisin og ikke har noen farlig virkning. Det finnes også akkurat like mange sider som sier det stikk motsatte.
Vær nå for skaperens skyld litt kritisk til hva man kommer over på internett. Sier ikke at alt du har lest nødvendigvis er feil, men å komme med at "jeg har lest på google" at det sånn og sånn er omtrent like troverdig som at jeg har hørt fra nevøen min som går i barnehagen at hasj er dødelig.
Vis hele sitatet...
Ja, forskere er uenige, intet nytt der, men det ehrsker ikke stor uenighet om at hasj er skadlig (altså med tobakk) i større eller mindre grad. At det brukes som medsin (enten i pilleform eller at det røykes) er da ikke noe tegn på at det er sunt. Det tilsier bare at ved visse sykdommer vil de positive sidene være større enn de negative. Jeg blir jo selvsagt glad jeg også når jeg leser forskningsresultater som sår tvil om de helseskadlige sidene ved hasjrøyking. Tror heller ikke at det er noe stort problem hvis man nyter den en sjelden gang, det er bare det at for veldig mange er hasjrøyking noe man gjør daglig. Hvis man ønsker å innbille seg at det ikke er skadelig så er man enten for ung eller så ønsker man ikke å se sannheten i øynene. Til alle dere som røyker en gang i blant eller daglig uten problemer, dere er heldig, men de fleste er ikke det. Har selv røkt i mange år uten større bekymringer enn min stakkars hukommelse og en viss grad sløvhet. Har nå nesten slutten da lungene ikke hygget seg så mye som meg, men sånne ting tenker man ikke på når man er 19 og udødelig.

Sorry, rotete innlegg, skrekklig fyllesjuk i dag..
Sist endret av madikken; 20. februar 2008 kl. 13:52.
Dersom man spiser det eliminerer man lungeproblemet.
Godt med smør
Sitat av vaskemask
Dersom man spiser det eliminerer man lungeproblemet.
Vis hele sitatet...
Helt korrekt

Er det bare jeg som føler att dette går litt off topic nå?

Denne topicen blir mer som de 9999 andre emnene med cannabis, om de er kreftframkallende eller ikke osv.


Vi vil hjelpe trådstarter slutte eller kutte DRASTISK ned på sitt forbruk, difor går dette litt av topic siden råd som å spise det hjelper han fint lite.



Ikke direkte siktet mot deg vaskemask :P sier bare att tråden sklir litt vell av nå.


EITHER WAY, Å slutte å RØYKE cannabis er vertfall toppers for lungene dine
Sist endret av Apeloff; 20. februar 2008 kl. 14:43.
Hehe, har sklidd bittelitt ut ja, men skader jo ikke å gå litt utenfor min egosentriske topic

At cannabis kanskje er kreftfremkallende, at det koster like mye som litt snop, eller at det kanskje kan fremkalle psykoser er ting jeg egentlig ikke greier å bry meg så mye om. "Det skjer ikke med meg"-mentaliteten er litt for dominerende :P

Lungene er selvfølgelig noe jeg bryr meg om, men mest skremmende er nok det maddikken beskriver. Andre drevne røykere som opplever det samme eller?
Se Reefer madness, den vil få deg til å skjønne at hasj ikke er bra for deg.
Reefer madness
Jeg blir frustrert om jeg ruser meg mye en periode, hodet mitt og tankene føles som et roteloft, og jeg klarer ikke å gjøre mer tankekrevende aktiviteter ordentlig. Det å lese bøker, spile instrumenter osv blir slitsomt, og det føler jeg som et stort tap.
Et annet argument er at det blir ikke like digg å røyke som før, rusen føles ikke like spennende og er ikke like morsom når man gjør det hele tida.
Kan bekrefte de symptomene madikken beskriver. Altså svekket innlæringsevne og dårligere korttidshukommelse. Vil bare minne på at dette kun intreffer når man røyker tett, og har gjort det en del år. Det er ikke permanent(for min del iallfall). Jeg studerer selv, og røyker kanskje 2-6 ganger i måneden.

Så holder man opp en god periode og ikke røyker hver dag, så vil disse symptomene ikke være så fremtredende. Anbefaler derfor å ikke røyke daglig!
Godt med smør
Sitat av Elefanten
Hehe, har sklidd bittelitt ut ja, men skader jo ikke å gå litt utenfor min egosentriske topic

At cannabis kanskje er kreftfremkallende, at det koster like mye som litt snop, eller at det kanskje kan fremkalle psykoser er ting jeg egentlig ikke greier å bry meg så mye om. "Det skjer ikke med meg"-mentaliteten er litt for dominerende :P

Lungene er selvfølgelig noe jeg bryr meg om, men mest skremmende er nok det maddikken beskriver. Andre drevne røykere som opplever det samme eller?
Vis hele sitatet...
Egosentrisk topic er jo helt greit i og med att vi har minst 10 andre topicer som enten har handlet om hasj/cannabis og kreft eller sklidd ut til kreft, sammenligning med nikotin osv. Greit att punktet kanskje blir tatt opp men når hele topicen handler om det er det vell litt gale


Jeg har jo ikke noe planer om å slutte å kjøpe hasj de FÅ FÅ gangene jeg gjør det, så er litt intressert i hva madikken har å si :P
Sist endret av Apeloff; 20. februar 2008 kl. 18:55.
Sitat av TechLash
Når skal man lære? Man finner det man vil finne om man søker etter russtoffer på internett. Det finnes ørten hundre sider som sier at det ikke er så farlig som staten skal ha det til, at det kun er propaganda og som viser til hvordan det faktisk kan brukes som medisin og ikke har noen farlig virkning. Det finnes også akkurat like mange sider som sier det stikk motsatte.
Vær nå for skaperens skyld litt kritisk til hva man kommer over på internett. Sier ikke at alt du har lest nødvendigvis er feil, men å komme med at "jeg har lest på google" at det sånn og sånn er omtrent like troverdig som at jeg har hørt fra nevøen min som går i barnehagen at hasj er dødelig.
Vis hele sitatet...
Med "røyken" mener jeg da selvsagt tobakken, ikke tjallen. Det har vært kjent siden 1960-tallet at tobakken har inneholdt polonium. Og med "google it" mener jeg: Søk etter f.eks. "Does tobacco contain polonium", se etter sider som faktisk vet hva de driver med, og som har noe å miste med å komme med feilaktig info. Denne gangen kom det bla. en artikkel skrevet av professor Robert N. Proctor, ved Stanford University, publisert i New York Times. Les den her.

Min mor lærte meg heldigvis å være kritisk faktisk rundt barnehagetider som du nevner..
Sitat av the captain
Se Reefer madness, den vil få deg til å skjønne at hasj ikke er bra for deg.
Reefer madness
Vis hele sitatet...
Ja, reefer madness funker om bare faen.
Sluttet å snuse, drikke og masturbere på dagen etter jeg så den.
Her finner du litt lett info.
Sitat av Seidel Guten
Ja, reefer madness funker om bare faen.
Sluttet å snuse, drikke og masturbere på dagen etter jeg så den.
Vis hele sitatet...
Ikke værst, sluttet selv med både khat og aspirin etter å kun ha sett traileren, tør ikke tenke på hva som hadde skjedd om jeg hadde sett hele.
Sitat av madikken
Ikke bare korttidshukommelsen som blir svekket mens man røyker, men etter lang tid (mange år) med røyking, merker jeg at innlæringsevnen min er betydlig svekket. Det koster meg mye lengre tid å lære nye ting nå, noe som er kjipt da jeg studerer.
Vis hele sitatet...
Hukommelsen blir uansett dårligere med alderen, er ikke sikkert det er røykingen som gjør det.
Jeg får nedtur etter jeg har benyttet hasj, men det pleier ikke å skje når jeg røyker pot. Om man røyker over lengre perioder, for så å slutte merker jeg at jeg sover dårligere, og har ved noen tilfeller liggi å kaldsvetta når jeg forsøker å sove. Noen ganger får jeg ikke sove i det hele tatt. Merk at dette er etter bruk ved lengre perioder, da snakker jeg om hver dag i minst 2 uker.
Du får mye mindre overskuddsenergi i hverdagen. Selv om jeg helgerøyker merker jeg at jeg aldri gidder å rydde eller gjøre noe mer enn det som er nødvendig.
Alt blir mye mer kjedelig også, du sitter der å ser på tv mens ingen ting er morsomt, du klarer ikke å le når andre prøve å være morsomme, alle mulige aktiviteter blir bare kjipe. Det eneste du vil er.. bare å sove.
Kanskje litt overdrevet, men om du røyker hele tiden en hel helg blir det fort slike tilstander på mandagen og tirsdagen.
er snakk om holdninger. ikke røyk mårnings det er det som er vanedannende. gjør ting før du røyker, ikke omvendt. bruk det som en måte å belønne deg for utført arbeid(skoledag f.eks) da reduserer du sjangsen for vanedannelse kraftig. har holdt på en del som du beskriver å da mister man mye av gleden ved rusen. bare kutt litt ned, ta deg selv i nakken en gang i blandt så går ting mye bedre. å de såkalte "Psykiske problene" som propagandan beskriver kommer av at man føler at man ikke får utført noe lenger. hadde alle pengene fra beslag gått til holdningskampanjer isteden for narkobikkjer hadde vi spart en del ressurser på instutisjoner.
Jeg synes hvertfall at dette er en god grunn for å ikke røyke daglig: http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=503500

Jeg for min del blir både deprimert, passiv, lett irritert og får en "gi faen" holdning i perioder jeg røyker ofte. Jeg liker å kunne røyke en joint i ny og ned, å samtidig få med meg hva som skjer i resten av verden. Men det er jo veldig individuelt hvordan man reagerer på hasj da.
http://www.slyfoxtv.com/Reefer-Madness.html

der er foresten hele reefer madness. enjoy
Sist endret av warrior; 24. februar 2008 kl. 15:37.