Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  84 4683
Så ikke de klippene, snakket om generell kjøttindustri/pelsindustri og indusrti som suger ressursre fra levende vesner og setter en pris på det.
Sitat av Potrick
Så ikke de klippene, snakket om generell kjøttindustri/pelsindustri og indusrti som suger ressursre fra levende vesner og setter en pris på det.
Vis hele sitatet...
Det er jo akkurat det folk vil ha, billig kjøtt. Folk klager jo over at prisene er for høye allerede, hvor høye tror du ikke de hadde blitt hvis hver gris skulle hatt hver sin leilighet med utsikt og gode turmuligheter. Ingen vanlige folk hadde vært villig til å betale for det. Man kan ikke få begge deler, man må velge.
Sist endret av Seidel Guten; 14. desember 2007 kl. 16:35.
Av og til skulle jeg F*** meg ønske at dyrene kunne gjøre det samme tilbakie på de JÆ***NE som holder på sånn!
Gjør ikke noe for meg at griser ikke har turmuligheter og leiligheter og sånt, men å skjære opp ett dyr mens det enda lever er ganske meningsløst og unødvendig.
Har sett mye mye mye syk dyremishandling i den tiden jeg har vært på internett.
Skal ikke beskrive hva jeg har sett, men sånt skifter synet mitt på menneskeheten totalt.

Ikke heng på /b/... Sykt, sykt... Skjønner ikke hvorfor slikt blir gjort jeg...
Sist endret av Jani_; 14. desember 2007 kl. 17:01.
Seidel Guten jeg tror kanskje at du hadde hatt godt av å lese litt på dyrevern.no. Du mener at dyr ikke føler på samme måte som mennersker, men det er feil. Dessuten så gjelder ikke reaksjonene mot dyrplageri bare for husdyr. Hvis du hadde gidda å sett etter, så hadde du funnet mange filmer og bilder der all slags dyr blir torturert. Dyremisshandling er like ille uannsett om det er en katt, ei ku eller ei høne.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Jeg har ikke sett filmene trådstarter linker til p.g.a. jeg ikke finner det spesielt tiltalende, jeg er ikke imot slakting av dyr men jeg mener det bør gjøres slik at dyret lider minst mulig. Jeg måtte le litt da jeg sjekket ut en video på youtube hvor de slaktet hval, og en bruker greide å lire av seg denne setningen:

"I dont know how anyone could kill a dolphin... Is this society so primitive it is still not yet able to breed cattle?"

Ja, systematisk slakting av dyr som har stått innesperret i en fjøs hele livet er jo mye mer humant. *rulle sarkastisk med øynene*

Som tidligere biologistudent kan jeg faktisk opplyse om at søte dyr, dvs søthet, er en egenskap evolusjonen har utviklet for å øke overlevelsesmulighetene til dyr. Når man oppfatter noe(n) som "søt" er det egentlig et signal på at skapningen ikke er farlig eller truende. Derfor er de fleste arter søte når de er små og harmløse. Godt eksempel er en søt, lodden isbjørnunge. Når den er vokst opp til en 2 tonns slagbjørn er den ikke fullt så søt lengre.

Litt på emnet: http://en.wikipedia.org/wiki/Cute
Sist endret av Polar-; 14. desember 2007 kl. 17:20.
Sitat av nymphad
Seidel Guten jeg tror kanskje at du hadde hatt godt av å lese litt på dyrevern.no. Du mener at dyr ikke føler på samme måte som mennersker, men det er feil. Dessuten så gjelder ikke reaksjonene mot dyrplageri bare for husdyr. Hvis du hadde gidda å sett etter, så hadde du funnet mange filmer og bilder der all slags dyr blir torturert. Dyremisshandling er like ille uannsett om det er en katt, ei ku eller ei høne.
Vis hele sitatet...
For det første så tror jeg ikke noen har godt av å lese på dyrevern.no og for det andre så har jeg aldri uttalt meg om at dyr føler og opplever smerte annerledes enn mennesker. Hvis du hadde giddet å brukt hjernen din før du skriver så hadde du forstått at jeg snakker om dyr generelt og ikke bare husdyr, og at jeg verken er for eller i mot dyremishandling. Jeg er i mot at mennesker blir straffet for det og at man unødvendig bruker masse ressurser på å få stoppet det.

Sitat av Polar-
Jeg har ikke sett filmene trådstarter linker til p.g.a. jeg ikke finner det spesielt tiltalende, jeg er ikke imot slakting av dyr men jeg mener det bør gjøres slik at dyret lider minst mulig. Jeg måtte le litt da jeg sjekket ut en video på youtube hvor de slaktet hval, og en bruker greide å lire av seg denne setningen:

"I dont know how anyone could kill a dolphin... Is this society so primitive it is still not yet able to breed cattle?"

Ja, systematisk slakting av dyr som har stått innesperret i en fjøs hele livet er jo mye mer humant. *rulle sarkastisk med øynene*

Som tidligere biologistudent kan jeg faktisk opplyse om at søte dyr, dvs søthet, er en egenskap evolusjonen har utviklet for å øke overlevelsesmulighetene til dyr. Når man oppfatter noe(n) som "søt" er det egentlig et signal på at skapningen ikke er farlig eller truende. Derfor er de fleste arter søte når de er små og harmløse. Godt eksempel er en søt, lodden isbjørnunge. Når den er vokst opp til en 2 tonns slagbjørn er den ikke fullt så søt lengre.

Litt på emnet: http://en.wikipedia.org/wiki/Cute
Vis hele sitatet...
Ergo, søt = lett bytte.

Sitat av the captain
Gjør ikke noe for meg at griser ikke har turmuligheter og leiligheter og sånt, men å skjære opp ett dyr mens det enda lever er ganske meningsløst og unødvendig.
Vis hele sitatet...
Det er meningsløst og unødvendig ja, dermed er det ikke mange som gjør det uten en grunn til å gjøre det. Som f.eks. at de mener at kjøttet smaker bedre som noen sa lenger tilbake i tråden eller av økonomiske årsaker. Det har aldri noen gang vært snakk om unødvendig pining av dyr.
Sist endret av Seidel Guten; 14. desember 2007 kl. 17:33.
Sitat av nymphad
Seidel Guten jeg tror kanskje at du hadde hatt godt av å lese litt på dyrevern.no. Du mener at dyr ikke føler på samme måte som mennersker, men det er feil. Dessuten så gjelder ikke reaksjonene mot dyrplageri bare for husdyr. Hvis du hadde gidda å sett etter, så hadde du funnet mange filmer og bilder der all slags dyr blir torturert. Dyremisshandling er like ille uannsett om det er en katt, ei ku eller ei høne.
Vis hele sitatet...
Dyremisshandling er på ingen måte like ille om det er en katt en ku eller en høne.
Det er stor forskjell på å kutte av beina til en høns mens den lever, og på å kutte av beina til en ku mens den lever.
Sitat av the captain
Dyremisshandling er på ingen måte like ille om det er en katt en ku eller en høne.
Det er stor forskjell på å kutte av beina til en høns mens den lever, og på å kutte av beina til en ku mens den lever.
Vis hele sitatet...
Men det er neppe kun kutting av ben det er snakk om. Høner, eller kyllinger da, blir foret med så mye mat at de legger på seg så mye at innvollene ikke rekker å utvikle seg i takt med vekta. De kutter av kyllingene nebbet, og det er ikke som å få en negl klipt av, men det er som om noen skulle ha klipt av deg fingeren. Dessuten så tar all den avføringen som blir av tusenvis av kyllinger å etser på huden deres. Man kan ikke akkurat påstå at det er optimale leveforhold.

Poenget mitt var ikke det at det er akkurat det samme å kutte av beina til en ku og en kyllig, men det at dyremisshandling ikke burde skje mot noen dyr. Jeg forsto en tidligere post som at det ble ment at folk reagerte kun hvis det var søte husdyr som ble misshandla, men det er ikke rett. Og det var det jeg prøvde å få fram. Mulig jeg uttrykte meg litt dårlig.

Sitat av Seidel Guten
For det første så tror jeg ikke noen har godt av å lese på dyrevern.no og for det andre så har jeg aldri uttalt meg om at dyr føler og opplever smerte annerledes enn mennesker. Hvis du hadde giddet å brukt hjernen din før du skriver så hadde du forstått at jeg snakker om dyr generelt og ikke bare husdyr, og at jeg verken er for eller i mot dyremishandling. Jeg er i mot at mennesker blir straffet for det og at man unødvendig bruker masse ressurser på å få stoppet det.
Vis hele sitatet...
Da er det min skyld hvis jeg har missforstått innleggene dine, men jeg forsto det som at du mente at dyr ikke føler på samme måte som mennesker. Mulig jeg blanda dine poster med noen andre sine. Og ja, jeg vet at du ikke snakker om bare husdyr. Men du sa i en tidligere post at mange reagerte kun når det var søte husdyr, og jeg prøvde å poengtere at det er ikke det som er tilfellet. Virker som at jeg må bli bedre på å skrive i klartekst.


Edit: Jeg ser nå at jeg skrev den første posten min fryktelig dumt. Håper at poenget mitt kom litt bedre fram på andre forsøk.
Sist endret av nymphad; 14. desember 2007 kl. 17:51.
Sitat av nymphad
Men det er neppe kun kutting av ben det er snakk om. Høner, eller kyllinger da, blir foret med så mye mat at de legger på seg så mye at innvollene ikke rekker å utvikle seg i takt med vekta. De kutter av kyllingene nebbet, og det er ikke som å få en negl klipt av, men det er som om noen skulle ha klipt av deg fingeren. Dessuten så tar all den avføringen som blir av tusenvis av kyllinger å etser på huden deres. Man kan ikke akkurat påstå at det er optimale leveforhold.

Poenget mitt var ikke det at det er akkurat det samme å kutte av beina til en ku og en kyllig, men det at dyremisshandling ikke burde skje mot noen dyr. Jeg forsto en tidligere post som at det ble ment at folk reagerte kun hvis det var søte husdyr som ble misshandla, men det er ikke rett. Og det var det jeg prøvde å få fram. Mulig jeg uttrykte meg litt dårlig.



Da er det min skyld hvis jeg har missforstått innleggene dine, men jeg forsto det som at du mente at dyr ikke føler på samme måte som mennesker. Mulig jeg blanda dine poster med noen andre sine. Og ja, jeg vet at du ikke snakker om bare husdyr. Men du sa i en tidligere post at mange reagerte kun når det var søte husdyr, og jeg prøvde å poengtere at det er ikke det som er tilfellet. Virker som at jeg må bli bedre på å skrive i klartekst.


Edit: Jeg ser nå at jeg skrev den første posten min fryktelig dumt. Håper at poenget mitt kom litt bedre fram på andre forsøk.
Vis hele sitatet...
Jeg vet at det ikke alle reagere kun fordi de er søte, poenget mitt var vel noe mer som at mange her i tråden har forskjellige meninger om samme sak uten at de er klar over det selv. Som for eksempel at de sier at de kunne drept dem som gjør slikt mot dyrene, samtidig som de går og nyter et godt måltid på en kinesisk restaurant eller den billige kjøttdeigen fra lidl. Hvis det er slik at folk virkelig vil bli kvitt dyremishandling så må de kutte ut alt som kan forbindes med det. Noe som ikke virker aktuelt for de fleste.
Sist endret av Seidel Guten; 14. desember 2007 kl. 18:18.
Det der med kuene er jo ikke dyremishandling, det er jo fra et slakeri, sånn lages kjøttdeig osv. Men klart det ser jævlig ut for de som ikke jobber som på slakteri.
Det fra kina er bare unødvendig, men de tror vist at dyr som lider lenge smaker bedre.
Tyrefekting i Spania er også dyreplageri synes jeg. Synes det er gøy når tyrefekteren blir spiddet på hornene til oksen, heia oksen!

Tipper det er svært få som kutter ut hamburgeren på Mcdonalds etter å ha sett dette. Eller hva?
Sitat av Seidel Guten
Jeg vet at det ikke alle reagere kun fordi de er søte, poenget mitt var vel noe mer som at mange her i tråden har forskjellige meninger om samme sak uten at de er klar over det selv. Som for eksempel at de sier at de kunne drept dem som gjør slikt mot dyrene, samtidig som de går og nyter et godt måltid på en kinesisk restaurant eller den billige kjøttdeigen fra lidl. Hvis det er slik at folk virkelig vil bli kvitt dyremishandling så må de kutte ut alt som kan forbindes med det. Noe som ikke virker aktuelt for de fleste.
Vis hele sitatet...
Du har faktisk spionert på folkene som uttalte seg her?

Det virker for meg som om du er helt for pining av dyr.
Det er helt unødvendig å pine dem, spesielt for så dumme årsaker at smaken skal bli litt bedre.
Og å flå skinnet av dem levende vet jeg ikke om havner over eller like under å bli brent levende.
Snakket kanskje ikke om turmuligheter? Snakket om frihet. Vil ikke begrense dyrenes frihet i noen grad. Vi mennesker klarer utmerket godt å livnære oss på vegetabilsk kost (ett kontroversielt utsagn, men jeg tar sjangsen her siden det fungerer så utmerket for meg).

Kjøttindustri er også veldig ressurskrevende og forrunresende. Dyr som blir foret på kraftofor har økt metan gass i sin avføring, ett metan molekyl er hele 20 ganger mer skadelig for drivhuseffekten enn ett karbondioksyd molekyl.

Så har du frakt til og fram slaktehuset i tillegg da. Samt at du må ha ett sted og ha disse dyrene, og ett sted til å dyrke maten deres. Her snakker vi om tre potensielle områder som kan brukes til menneskeføde der mennesket for energien direkte, fremfor at det går mellom et eller flere ledd først.

Det finnes utrolig mange gode grunner til å være vegetarianer eller veganer, men den beste er kanskje den etiske delen med det hele. Har du tenkt over at du faktisk daglig rettferdigjør drap? Tror du hvirkelig ikke dyr kan føle smerte, angst eller stress? Har du sett en ku som mister kalven sin? Eller en ku som blir kvelt i sitt eget blod når strupen skjæres brutalt over, bare sånn at du kan ha en biff på tallerken din? Jeg kunne holdt ett langt foredrag om hvorfor bli vegetarianer, men det blir litt OT. For å holde meg topic, dyremishandling KAN ikke rettferdigjøres. Og om du er så arrogant at du tror at du kan sette deg over en skapning fordi det ikke er mulig til å kommunsiere på samme måte som deg, så håper jeg inderlig at du jekker deg ned noen hakk (gjerne ved at du selv blir ett offer for slakt), bare for ditt eget beste.
Jeg er aldeles ikke for dyremishandling og jeg synes at det er skammelig oppførsel. Jeg spiser selv mer enn min porsjon med kjøtt og jeg aksepterer det at dyr må dø for at jeg skal få spise en saftig biff, men jeg mener også at de kunne drept dyrene på en mer human (feil valg av ord ettersom å være human ikke nødvendigvis si å drepe dyrene på en snillere måte) måte.

Problemet til mange mennesker, mennesker generelt, er at vi er såpass intelligente vesner at vi føler ting på en så kompleks måte. Det å si at dyr ikke burde spises og å bli vegitarianer av den grunn har misforstått, fordi vi er en "hybrid" rase, vi spiser dyr og planter og det har vi gjord de siste milioner av år.

Jeg vet jeg snakker over min kunnskap siden jeg ikke er så inne i det. Jeg vet også det at jeg blir litt båret bort, så det er ikke sikkert dette gir noen mening. SO TO SUM UP!
  • Dyremishandling er feil og straffen burde være SÅ mye høyere
  • Jeg synes det er feil å bli vegitarianer fordi det er naturlig å spise kjøtt
  • Katten leker med musen, men føler ikke skyld. Mennesker derrimot er for komplekse derfor føler vi at det er galt. Det er en del av naturens gang ("Circle of life" to quote Elton John/Lion King), men det er også positivt at mennesker er så komplekse, vi kan gjøre noe med det.
Det er vel det.

EDIT: La til tredje og siste punkt i lista. Jeg må også si meg veldig enig i posten over, dyremishandling KAN ikke rettferdigjøres.
Sist endret av THBVampire; 14. desember 2007 kl. 19:33.
Vel.. Jeg vill egentlig IKKE starte en slik diskujson på denne tråden.

Men bruk nå dine små grå ett lite sekund: vi mennesker spiste ikke dyr før vi tok i bruk ild eller våpen. Vi har hverken tenner eller fordøyelses system til å kunne spise rått kjøtt, heller ei klør til å evt. fjerne skinnet til byttedyret.

Heller har vi ikke fordøyelsesystem til å nyttegjøre oss av kjøtt på samme måte som rovdyr, selv etter at vi varmebahdnler det.

Andre rovdyr har desuten bakteriekulturer i fordøyelsesystemer som tar knekken på bakterier som oppsåtr når rødt kjøtt kommer i kontakt med bakken. Vi mennesker derimot... Nope...

Kjøtt var bare så utrolig enkelt, det gjorde oss mer mobile! Vi kunne bo her i kalde nord bare vi hadde noen dyr og noen hus. Kjøtt er hvirkelig ikke nødvendig for oss nå. Og kjøtt er hvirkelig ikke veldig naturlig for oss heller. Lite av det vi spiser per dags dato er naturlig for oss, gluten for eksempel, som finnes i mye korn, er også en ting vi ikke har veldig bra av. Så bare fordi mormora di og oldemora di spiste kjøtt, så er det strent tatt ikke naturlig for deg.

EDIT: Men jeg vil helst slippe å diskutere dette på denne tråden her. Og en ting til, mulig dere syns jeg er en kvass og gretten liten kar. Men jeg synes hvirkelig ikke man kan forsvare det å spise kjøtt på noen måte. Greit at noen velger det, men vær så snill å ikke rettferdigjør dere for meg (dere gjør da ikke noe galt, så hva er det å rettferdigjøre??). Greit hvis dere vil spise kjøtt, men jeg syns dere burde ofre de dyrene litt flere tanker enn: "MMMMmmm.. Kjøtt er faen meg godt". Det er tross alt snakk om liv her.

Jeg er kjempetakknemlig for at maten min ofrer seg for meg, og jeg spiser som sagt bare plantekost. Jeg vil ikke undervurdere planter, men mye tyder på at dyr har en litt større bevisthet en planter, så jeg syns dere burde ofre disse dyrene litt mer takknemlighet, de ofrer tross alt livet sitt for dere.
Sist endret av Potrick; 14. desember 2007 kl. 19:38.
Sitat av Potrick
Vi mennesker klarer utmerket godt å livnære oss på vegetabilsk kost (ett kontroversielt utsagn, men jeg tar sjangsen her siden det fungerer så utmerket for meg).
Vis hele sitatet...
Naturfaglæreren sa at vi mista mye nødvendig når vi unngikk å spise kjøtt...

Uansett, vi mennesker er laget for å spise kjøtt. Men jeg er sterkt imot måten det gjøres på nå til dags.
Sist endret av Jani_; 14. desember 2007 kl. 19:55.
Sitat av Potrick
Vel.. Jeg vill egentlig IKKE starte en slik diskujson på denne tråden.

Men bruk nå dine små grå ett lite sekund: vi mennesker spiste ikke dyr før vi tok i bruk ild eller våpen. Vi har hverken tenner eller fordøyelses system til å kunne spise rått kjøtt, heller ei klør til å evt. fjerne skinnet til byttedyret.

Heller har vi ikke fordøyelsesystem til å nyttegjøre oss av kjøtt på samme måte som rovdyr, selv etter at vi varmebahdnler det.

Andre rovdyr har desuten bakteriekulturer i fordøyelsesystemer som tar knekken på bakterier som oppsåtr når rødt kjøtt kommer i kontakt med bakken. Vi mennesker derimot... Nope...

Kjøtt var bare så utrolig enkelt, det gjorde oss mer mobile! Vi kunne bo her i kalde nord bare vi hadde noen dyr og noen hus. Kjøtt er hvirkelig ikke nødvendig for oss nå. Og kjøtt er hvirkelig ikke veldig naturlig for oss heller. Lite av det vi spiser per dags dato er naturlig for oss, gluten for eksempel, som finnes i mye korn, er også en ting vi ikke har veldig bra av. Så bare fordi mormora di og oldemora di spiste kjøtt, så er det strent tatt ikke naturlig for deg.

EDIT: Men jeg vil helst slippe å diskutere dette på denne tråden her. Og en ting til, mulig dere syns jeg er en kvass og gretten liten kar. Men jeg synes hvirkelig ikke man kan forsvare det å spise kjøtt på noen måte. Greit at noen velger det, men vær så snill å ikke rettferdigjør dere for meg (dere gjør da ikke noe galt, så hva er det å rettferdigjøre??). Greit hvis dere vil spise kjøtt, men jeg syns dere burde ofre de dyrene litt flere tanker enn: "MMMMmmm.. Kjøtt er faen meg godt". Det er tross alt snakk om liv her.

Jeg er kjempetakknemlig for at maten min ofrer seg for meg, og jeg spiser som sagt bare plantekost. Jeg vil ikke undervurdere planter, men mye tyder på at dyr har en litt større bevisthet en planter, så jeg syns dere burde ofre disse dyrene litt mer takknemlighet, de ofrer tross alt livet sitt for dere.
Vis hele sitatet...
Det at du velger å ikke spise kjøtt er jo helt opp til deg, og jeg har ingenting i mot folk som velger å kun spise vegetarmat, selvom de blir feilernært, siden man trenger både animalske og vegetabilske proteiner. Og jeg vet ikke helt hvor du informasjonen din fra, sannsynligvis fra en eller annet antikjøttorganisasjon, men å si at det ikke er naturlig for mennesker å spise kjøtt er helt feil. Selv våre nærmeste slektnigner, sjimpansen/gorilla osv. dreper andre dyr og spiser dem. Dyr har til alle tider måttet bøte med livet for at andre skal kunne overleve. Vi hadde ikke vært like utviklet i dag hvis vi aldri hadde spist kjøtt, dette var noe jeg så på tv om at når ''apemenneskene'' begynte å spise kjøtt så akselererte det utviklingen drastiskt så jeg kan ikke helt uttale meg om det. Og nei, jeg tenker ikke ett sekund over at jeg spiser noe som har hatt ett liv når jeg spiser en biff.
Dyr trenger selvfølgelig ikke å lide før det blir drept, men jeg går ikke rundt og er sint på folk som gjør det av den grunn. Så vil jeg også si at dyreliv er langt i fra like mye verdt som menneskeliv, rett og slett fordi menneskers intelligens er langt høyere utviklet enn andre dyrs. Dermed er alle andre dyr underordnet mennesker i mine øyne.
Sist endret av Seidel Guten; 15. desember 2007 kl. 00:39.
Sagt av seidel guten: Haha...tusen takk for diagnosen Dr. Joachimsen. Så i følge deg så er hele Kinas befolkning mulige seriemordere. Jeg er nok ikke helt sikker på det. Men hva vet nå jeg, du er jo 15 år gammel og vet alt som kan vites.
For min del gir jeg en lang faen i hvordan dyr blir drept fordi jeg ikke har noen medfølelse for dyr.
Jeg har heller ikke noen som helst trang til å drepe dyr fordi jeg ikke har medfølelse for dem.
Vis hele sitatet...
Hmm, du forstår vell at jeg ikke mente det, det var en spøk...

Du påpeker at jeg er en 15år gammel altvitende viktigper, men om svaret og reaksjonen din er spess modent, det kan nok diskuteres. Poenget med den lille, dog tydligvis provoserende spøken min, var at du uten tvil mangler en egenskap som ALLE jeg kjenner har, nemlig medlidenhet for dyr. Det har du for all del lov til, men det skal da være måte på.
haha, det er gøy når en 19åring føler seg så voksen at han må påpeke hvor ung en 15 år gammel gutt er.
Innleggene til Seidel preges av ett veldig sterkt behov for å bevise sin (misforståtte?) mandighet.
Vist han ikke bare prøver å provosere synes jeg synd på han, og jeg vedder ganske så mye på at han enda har mopedbart.
Sist endret av lanze; 15. desember 2007 kl. 01:49.
Katt med strips rundt halsen:
http://www.glomdalen.no/nyheter/article3188726.ece

Slike som gjør slikt skulle selv hatt stripsen rundt halsen, men den skulle ikke blitt tatt av.
Går ikke ann og gjøre slikt mot forsvarsløse dyr
Sitat av lanze
haha, det er gøy når en 17åring føler seg så voksen at han må påpeke hvor ung en 15 år gammel gutt er.
Innleggene til Seidel preges av ett veldig sterkt behov for å bevise sin (misforståtte?) mandighet.
Vist han ikke bare prøver å provosere synes jeg synd på han, og jeg vedder ganske så mye på at han enda har mopedbart.
Vis hele sitatet...
Haha... nei grunnen var vel egentlig at han fremstod som en klassisk altvitende fjortis som egentlig bare mener det andre mener. Poenget mitt var bare at det er helt latterlig å basere slike utsagn på at noen ikke har medligenhet for dyr. Og hvorfor skal du synes synd på meg, jeg lider da ikke av noe. Kan du forklare meg hva som er så mandig med å ikke ha medfølelse for dyr? Det er nå min mening ser ikke hva som er galt i det. Jeg sitter ikke og kritiserer deg fordi du bryter ut i tårer når du ser andre sløye en fisk. Jeg spiser med glede kjøtt og har ingen dårlig samvittighet for det. Det er det ikke særlig mange andre som har det heller vil jeg tro. Og mopedbart har jeg ikke, siden jeg e flink å barbere meg.
Sist endret av Seidel Guten; 15. desember 2007 kl. 01:52.
Næringstoffer i kjøtt? De mineralene som finnes i kjøtt blir som regel effektivt brutt ned ved oppvarming.

Hvis dere mener proteiner, så er den læren for lengs utdatert. Som dere sikkert vet, proteiner er bygd opp av aminosyrer, og proteiner kan henge sammen i proteinkjeder. Proteinene i kjøtt er utelukkende i proteinkjeder. Å bryte ned slike massive proteinkjeder krever faktisk en del aminsoyrer, så det tilsynelatende forlokkende høye nivået med proteiner i kjøtt er en død myte, da det renges masse ressurser for å faktisk nyttegjøre seg av dem. Fordøyelses systemet våres fungerer ikke optimalt på animalske fetter, eller proteiner. Hvorfor tror dere flere og flere lider av lactose intolleranse? Bare for å nevne ett eksempel. Proteiner og aminsoyrer fra vegetabilsk kost nyttegjøres så og si optimalt, og ligger heller ikke å råtner og avgir for oss giftige gasser i fordøyelses prosessen.

Ja, gorillaer og sjimpanser kan til en hvis grad nyttegjøre seg av kjøtt, slik som vi mennesker også kan. Husker ikke hva dyr med dette type fordøylsesystem heter, men de fleste hunder faller også innunder denne kategorien.

Men bare for morro skyld; hvem tar utfordringen mot meg? Utfordrer skal få leve på rått kjøtt en måned, og kun det. Det og vann. Slik som rovdyr kan. Jeg kan leve frugivor (dvs.: bare frukt og grønnsaksfrukt). Noen som på allvor tør og ta den utfordringen? En måned på råkost, det hadde bare gjort meg bra. Men hadde på allvor foretrukket en måned med dop, da jeg hadde fått rus i tilegg til å herpe kroppen, hvis jeg måtte levd en måned på rått kjøtt.

Og hvis dere undersøker litt, så er det bare en liten ting av de som lever vegetabilsk bør få i seg. Nemilig bakterien/vitaminen B12. Dette er i utganspunktet en bakterie som trives overalt, men spesielt i råtnende mat (kjøtt, melk og egg og gjær fks.). Denne finnes også på frukt og grønnsaker. Men grunnet konservering av mat i vårt moderne samfunn utryddes denne bakterien effektivt i omternt alt av kjøpt frukt og grønt. Dette er også ett problem primater får i fangenskap; de trenger tislkudd av vitaminen, da de ikke får dekket behovene sine ved å dekke vår konserverte mat.

Byttedyr har i alle tider måtte bøte med livet, for rovdyr. Mennesker er ikke rovdyr i utganspunktet. Om du eller hvem som helst her sier at dere trenger kjøtt, er det ikke kroppen deres som trenger det, muligens hjernen, men ikke kroppen.

Jeg synes ikke du skal lyve for meg, om mine egne behov, for ingen andre enn meg kjenner dem så godt som akkurat meg. Jeg lever perfekt i beste vellgående, og føler meg faktisk sunn og lykkelig. Det finnes sikkert også usunne vegetarianere og veganere, men det finnes vel prosenthvis og anntal flere usunne mennesker som spiser kjøtt.

Jeg sa tidligere at jeg ikke vile diskutere kosthold på denne tråden. Og om du har ett brennende behov for å trekke dette lengre, så ser jeg helst at du lager en post mot vegetarisme eller noe slikt, så kan jeg heller forsvare min sak der. Her er temaet dyremishandling, og jeg fatter enda ikke helt at du helt ærlig kan si at du ikke føler noe empati for dyr? Hva er det dyr har som er så mye mindre verdt? Er det bare det at du er vant til å se en prislapp på dyr? Dyr er ikke ressurser, dyr er bevviste skapninger som kan føle smerte og glede, hvordan kan du rettferdigjøre at en av dine medskapninger må føle smerte unødvendig? Du ser kanskje ikke på kjøttindustri som unødvendig pinsel, men hva med dyretesting av shampooer, såper, sminke og drit. Hva med pelsfarmer? Ser du rett og slett ikke noe etisk feil med disse tingene? I så fall må jeg nesten felle en tåre for den empatien du har gravlagt for en god stund sien. Slavene fikk vel også sine prislapper i sin tid... For å minne om det..
Tror du det å ha medfølelse for dyr går ut på å gråte når man ser ett dyr dø?
Jeg er vegetarianer, men jeg reagerer ikke nevneverdig på å se en video av ett dyr som blir plaga.
Jeg ser vel ikke helt poenget i at du utfordrer noen til å leve utelukkende av kjøtt, da ingen noe sted i tråden har påstått at det er sunt, jeg har vel sagt tidligere at man bør ha et blandet kosthold av kjøtt og grønnsaker. Folk som lever utelukkende av fast food og feit mat, slik som mange gjør i dag er jo selvfølgelig ikke sunt heller. Men det må da være en grunn til at mennesker omtrent er ''programmert'' til å like kjøtt og fett fremfor andre ting.
Og det med testing av diverse produkter på dyr før det blir brukt av mennesker burde det jo nesten ha vært en lov for. Det er bedre at et dyr tar støyten enn et menneske. Du kan ikke en gang sammenligne verdien på livet til et dyr og et menneske. Hvis du mener det, så kan du vel egentlig bare felle en tåre for deg selv.
Hva som er etisk feil kommer helt an på øyet som ser, etikk er bare et ord satt på hva hver enkelt synes er rett og galt. Det er ikke noe fasit på etiske spørsmål.
Sist endret av Seidel Guten; 15. desember 2007 kl. 05:32.
Ingen har påstått at det er sunt, men finnes jo en del som har påstått hvor naturlig det er.

Det som er naturlig for oss er ofte sunnt, bare for å ha nevnet det også, og vi kan jo se hvor naturlig en evt. føler seg etter å levd en måned på rått kjøtt.

Kjøttet du kjøper i butikken er allerede utrolig saltet, jeg lover deg, du liker ikke rått usaltet kjøtt. Jeg elsker da stekt Tofu (soyabønne pudding), når jeg har krydret det. Jeg tror egentlig ikke vi liker selve kjøttet, men vi liker smaken av krydderet. Tenk deg taco med bare vanlig kjøttdeig? Ikke like fristende egentlig?

Det er jo igrunnen feil når produktene ikke skal brukes på dyr? Og når reglene vi har angående testingen er så klossete at dyretestinga bare pågår og pågår, uten at det gir dokumenter av vitenskaplig verdi engang. Man bare gjør det for å gjøre det mange ganger. Desuten så aner du ikke hvor uetiske disse testingene kan være. Div. ingredienser i sminke blir for eksempel smurt i sår man lager med skalpeller på barberte dyr, for å se om dyret reagerer allergisk. Kaller du det forsvarlig? Eller rettferdig, bare for at man skal ha den beste leppestiften, eyelinerne whatever slags dritt man faen ikke trenger i bunn og igrunn?

Og til Ianze, du misforsto meg hvis du mente at jeg koblet medfølelse med å gråte for dyr. Jeg pålegger meg da hvirkelig ikke så mye negativ energi at jeg feller en tåre for vært individ som dør, da hadde jeg jo vært konstant gråtende, men jeg blir veldig provosert noen ganger. Det jeg hvirkelig feller en tåre for, er mennesker som sier at dem rett og slett ikke har empati lenger. For meg blir det som å gi slipp på alle sine drømmer og forestillinger om noe bedre, blir som en menneske uten sjel. Det er jo så forbanna trist og synd at jeg ikke kan la være.

Det finnes sikkert ingen fasit på etiske spørsmål, men hvisse retningslinjer må man da ha og forholde seg til. Hvordan kan du rettferdigjøre pelsfarmer; er det rett at man skal torturere og drepe 20 liv for menneskers forfengelighet? Og det bare på ÉN eneste kåpe?? En pelskant koster i tilegg ett liv! Hva med sminke, trenger disse ingrediensene og testes på dyr? Man har jo hatt hudkremer i faen 50 år, og har finni opp mer enn én bra formel etterhvert, ser ikke grunnen til at de ikke kan benyttes enda? Unødvendige drap er uetisk. Uansett hvordan du vrir eller vender på det desverre. Du rettferdigjør vel ikke holocaust? Selv om vitenskapsmenen der kom fram til en del "nyttig" info, som for eksempel hvor lenge en jødisk dame overlevde med grus i leggene i stede for muskler? Mye av dyretestingen er til så idiotiske formål at det kan lett sammenlignes med de sakene der.
Sist endret av Potrick; 16. desember 2007 kl. 13:52.
Laverestående dyr opplever ingenting. Selv om vi gjerne tolker det dyr driver med som bevisste handlinger og som oss i miniatyr, så er det faktisk ikke sånn. Det bare ser sånn ut for oss. Vi stammer fra mye enklere dyr, veldig mye av adferden vår er ting som henger igjen, ting som ble utviklet for veldig mange millioner år siden..Men bevissthet, å være klar over at man lever i det hele tatt, krever en så komplisert hjerne at det faktisk ikke ble utviklet før ganske nylig i livets historie. Det er kun vi og noen av våre nære pattedyrslektninger som har det. Selv om en fisk skulle ha sagt: Ånei, ikke bruk kleppen på meg, så ville det bare ha vært en refleks som overhodet ikke innebar noen bevisst opplevelse av noe som helst for fisken. Vit det, så trenger man ikke å bli så opprørt over fiske, jakt eller dyreforsøk. Drøggs, hobbyZoolog, Not!
Drøggs... Du har hvertfall peiling på dop. Bare for å ta det som eksempel. Menneskene imiterte dyr som spiste sopp og frukter som gjorde dem rare, for å så oppleve samme effektene. Uten dyra så hadde ikke du hatt dopen din stakkar! Hehe.

Du kommer med masse påstander uten hold i. For tiden er jeg ganske rusa på livet, så jeg velger å holde kjeft, hvis det hvirkelig får deg til å føle deg bedre så vær så god; lev i din lille illusjon. Men kunne du, med hensyn og til andre som finner slike bisarre handlinger alvorlige og grusome, hvise såpass respekt at du holder disse tankene for deg selv? Pliiiiis, siden jeg spør så utrolig pent??
off,jeg tåler ikke dyreplageri så jeg kommer ikke til å se de klippene så kan ikke si at dette blir ontopic!
vist jeg noen gang ser noen utføre dyreplageri så er det å gå rett bort å gjøre det eller værre på den personen som gjør det mot forsvarsløse dyret!
hva syns dere om dette http://www.shorty.com/bonsaikitten/gray.html ??
jeg syns at dette er grusomt og vill gjerne ta de som holder på med dette!!

sorry vist dette ikke ble Ontoppic
Sitat av christian.!.!
off,jeg tåler ikke dyreplageri så jeg kommer ikke til å se de klippene så kan ikke si at dette blir ontopic!
vist jeg noen gang ser noen utføre dyreplageri så er det å gå rett bort å gjøre det eller værre på den personen som gjør det mot forsvarsløse dyret!
hva syns dere om dette http://www.shorty.com/bonsaikitten/gray.html ??
jeg syns at dette er grusomt og vill gjerne ta de som holder på med dette!!

sorry vist dette ikke ble Ontoppic
Vis hele sitatet...
Så hvis naboen din hadde drept hunden sin med kniv, da ville du med glede gått bort og stukket ham ned, eller noe værre? Jeg ville vel heller ringt til politiet i bekymrelse over mannens mentale helse.
Sist endret av Seidel Guten; 17. desember 2007 kl. 00:08.
Sitat av christian.!.!
off,jeg tåler ikke dyreplageri så jeg kommer ikke til å se de klippene så kan ikke si at dette blir ontopic!
vist jeg noen gang ser noen utføre dyreplageri så er det å gå rett bort å gjøre det eller værre på den personen som gjør det mot forsvarsløse dyret!
hva syns dere om dette http://www.shorty.com/bonsaikitten/gray.html ??
jeg syns at dette er grusomt og vill gjerne ta de som holder på med dette!!

sorry vist dette ikke ble Ontoppic
Vis hele sitatet...

Fyttihelvete!

Hvem faen lager en sånn side? Noen mennesker håper jeg inderlig brenner sakte og evig i helvete!
Sitat av Grantax
Du har faktisk spionert på folkene som uttalte seg her?
Vis hele sitatet...
Du er ikke veldig smart. Er du?
Sist endret av Seidel Guten; 17. desember 2007 kl. 00:18.
bonsaikitten.com er verdens eldste internett-spøk. Det er mao bare tøv.
seidel gutten : ja jeg hadde gledeligt stukket han,men bare sån at han kjenner at han lever
nei,hadde nokk ringt politiet og heller banket han helse løs


DonTomaso: takk,jeg hadde håpet på noe sånt for det var noe av det værste jeg har sett
Sist endret av Holmen; 17. desember 2007 kl. 00:56.
Hater egentlig de som driver å legger filmer av misshandlingen ut på nett, det man ikke vet har man ikke vondt av sies det, bildene av dyr som lever etter de er flådd er ikke noe jeg liker å ha liggende i hjernebarken for å si det sånn. Er bonsaikitten en ekte side, i såfall har eg lyst på en sånn firkantet katt, virker gøy å ha en slik.