Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  205 21207
kaptein snus:
Hvor er den store forskjellen mellom serriøse graffere og taggere?

All, kma etc er ikke serriøse graffere fordi de bomber en trikk/tog/undergang/boligblokk whatever i ny og ne? Eneste forskjellen er at noen ganger er det lovlig og andre ganger ikke, de gangene det er lovlig har gutta mye mer tid på seg og dette resulterer ofte i et stykk pent arbeid, noen vil faktisk gå så langt å kalle det kunst (inkludert meg). Andere ganger har man ikke så lang tid (ulovelig) og arbeidet blir ikke like fint, men ikke mindre kunstnerisk. Graffiti og tagging går hånd i hånd uansett hvordan du vrir og vender på det. I de ulike crewsa konkurerer man om respekt (jau, respekt i form av street cred) dette oppnår man med å lage fete baner,rooftops,tog, bombe en bane sønder og sammen etc og ja tro det eller ei det er ikke alltid like fett å stå og spraye inne i en t-bane vogn så her kommer taggingen inn i bildet. Serriøsiteten til artisten/taggeren blir iallefall ikke i mine øyne borte selv om han/hun tagger og gjør writen/crewet kjent, heller det motsatte. tagging er en like stor del av kulturen som graffiti er og om du ikke ser det kan du legge både sprayboksene og skisseblokken din på hylla.
stort word til han over! slutt å si at tagging ikke er graffiti! tags var det som skapte graffiti.. piecer og shit ble utviklet fra enkle tags!
folk som lager fete pieces har jeg respekt for.. men det er drit mange som bare driver rølp med boksen... ensfarge signaturer overallt er stygt!
Sitat av Grimdoc
Hvorfor skal skattepengene våre gå med til å vaske/male over offentlige vegger som du/drittunger tagger på.
Det er absolutt like dumt som å male på private hus/eiendeler.
Vis hele sitatet...
Jeg har da aldri sagt at jeg tagger. Men likevel, jeg syns det skulle vært flere lovligvegger i landet, for nulltoleranse er noe av det verste jeg veit. Lovligvegger i feks en liten by gjør at den ulovlige tagginga/malinga minsker, siden folk heller kan gjøre mere gjennomførte ting og ha god tid på seg. Ellers er jeg enig med Itslf

Sitat av Itslf
det er helt utrolig at folk er så negative til graffiti.
"ånei, han fargela en grå vegg, så nå er den grå, blå, grønn og rød, hjelpes meg!"

folk blir drept hver dag og det er både krig og sult i andre land, og dere sitter å klager over folk som fargelegger vegger?
tullball!
Vis hele sitatet...
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Utrolig at noen forsvarer tagging etc. Hadde dere likt om et par random søppelnerds kom å spraya på noen kruseduller på husveggen din? Tenk over det. Taggere ødelegger både offentlig og privat eiendom. Det finnes vel dem som holder seg til offentlig men
Sitat av Proxick
Hadde dere likt om et par random søppelnerds kom å spraya på noen kruseduller på husveggen din? Tenk over det.
Vis hele sitatet...
Der er jeg enig, tagging på private hus/bygg er bare teit
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av agrsiv
Der er jeg enig, tagging på private hus/bygg er bare teit
Vis hele sitatet...
På offentlege då? Det er faktisk samfunnet som eig dei, og fleirtalet i samfunnet har sagt at nei, vi tillett ikkje tagging. Altså seier huseigar at han ikkje tillet tagging.
Sitat av agrsiv
Der er jeg enig, tagging på private hus/bygg er bare teit
Vis hele sitatet...
Så da er det greit at jeg sprayer et 10x10 meter stor fargeklatt på rådhuset, bare fordi den var så grå og kjedelig? - Hvorfor mener du at slik er greit, i motsetning til å spraye på privateide hus/gjenstander?
Better than thou.
Sitat av Carlo
Nå skal dere høre, ingen bryr seg. De som bedriver grafitti/tagging gjør det for sin egen skyld. For å åpnå status i miljøet. Ingen bryr seg om hva folk som ikke er i miljøet mener om det.

...
Vis hele sitatet...
Ingen bryr seg om deres meninger. HAHAHA!
Hva synes dere er finest, en dull grå vegg i en undergang, eller en som er full av freshe farger og forseggjorte piecer??
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Grå vegg.

.
nå er det jo sånn at vi tagger ned ofentlige bygninger og ikke private ting da...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mister_Kenneth
nå er det jo sånn at vi tagger ned ofentlige bygninger og ikke private ting da...
Vis hele sitatet...
*LES* tråden så ser du kvifor det er liten forskjell. Idiot.
I drammen, kan du se noen steder at det er firfisler på veggene, dette var en form for kunst før, sånn som grafitti, men dette ble fjernet, men man kan enda se merker etter det, og det syns jeg var stilig! men jeg syns grafitti bare er tragisk !
Når graffitti er gjennomført og mer enn bare en ekkel signatur, f.eks veggen i Komediebakken i Bergen, v. Sentralbadet, kan det være veldig kult. Nå vet jeg ikke om denne veggen er en egen "taggevegg", men den har fått bli veldig lenge nå.
For eksempel Banksy sine ting ( http://www.banksy.co.uk/ ), slik graffitti har jeg lite imot. Så lenge det står til omgivelsene, eller ikke ser stygt ut (jadajada, subjektivt hva man liker) så synes jeg det er greit. Om noen hadde slengt opp signaturen sin på husveggen vår en natt ville jeg ha malt over det ja, men hvis de hadde f.eks fått det til å se ut som en del av huset, som å legge til vinduer med folk i eller lagd et landskap ville jeg latt det være (har sett eksempler på dette, bl.a i San Francisco).
Jeg er enig med agrsiv og Itslf. Det gjør ingenting annet enn å friske opp en helvetes stygg og kjedelig vegg. Ingen har sagt noe om at det er kult å tagge på husvegger heller, slutt å mistolke ting.
Grafitti var en gang tagging, la oss ikke glemme det!
Men, nåtidens Grafitti er KUNST.. "(NAVN) var her 9/9/99" derimot, det er like mye kunst som en hundebæsj på et gangfelt!
ok, tenk om _alle_ "kunstnere" gikk rundt å malte/tagget for å få respekt. Beklager, men jeg vil heller ikke si at det er fint å ha 8 forskjellige Monet-er, gjerne lagt oppå hverandre, på bygården sin. Det er ikke taggingen/grafittien vi misliker, det er måten det gjennomføres på! Som Slashdot så fint sier det, det er andres eiendom! Hvorfor ikke gjøre det på sitt eget hus/bil? Er 2% av norges ungdommer nødt å oppføre seg som idioter, å ødelegge for de 98% andre i landet? Det finnes plasser hvor det er lovlig, bruk de!
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Altså, greit. Kanskje noen syns det er pent med grafitti. Da kan disse be noen tagge grafitti på sin egen husvegg eller gjøre det selv. Det er derimot IKKE alle som syns det er pent.

Jeg maler ikke om huset til naboen min dersom jeg ikke liker den nåværende fargen. Det har da jeg ingenting med? Idioter!

Ang. pyro vs. tagging: Har ALDRI sett en tråd om noen som ønsker å sprenge en person til helvete, og heller aldri en eneste film der noen er i NÆRHETEN av å komme til skade ved å bruke pyroteknikk-forumet her. Det er jo nærmest harmløst bortsett fra risikoene en selv tar. Tagging er bare teit. Det eneste som er fett er grafitti på lovlige områder som f.eks skatebaner, planlagte, offentlige nedtagginger etc.
kan noen fortelle meg hva k0rn egentlig er?

man ser jo at det står overalt ikkesant!
Proxick: Er det farlig å lage grafitti? Har noen blitt skada av det?
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Blendik: Nei. Det tror jeg ikke, men nyter noen godt av det?
Sitat av blendik
Proxick: Er det farlig å lage grafitti? Har noen blitt skada av det?
Vis hele sitatet...
Og nei, ingen er blitt skadd av det (som jeg veit om), men slike folk hadde ikke hatt vondt av en skikkelig smekk.

Men selv om "dere" liker at veggene er fulle av spraymaling, så er det ikke sikkert alle liker det, nei faktisk, mesteparten liker det ikke i det hele tatt!

Tror det meste av slikt er blitt besvart, så les gjennom ALLE sidene før noen flere skal klage.
Better than thou.
Helt sykt at ikke en av dere skjønner at writere ikke bryr seg om deres meninger. Alle har sagt så og si nøyaktig det samme, snakk om gjengrunking.
Vil si at graffiti er kunst og ikke "vandalisme" om man er flink til å tagge og gjør det fint, men det finnes jo selvfølgelig folk som tagger for å gjøre hærverk.
Sitat av Carlo
Helt sykt at ikke en av dere skjønner at writere ikke bryr seg om deres meninger. Alle har sagt så og si nøyaktig det samme, snakk om gjengrunking.
Vis hele sitatet...
runking er sundt?

Er det for mye å be om at "writere" legger igjen tusjen hjemme og heller tar seg tiden som trengs for å planlegge og gjennomføre et godt stykk kunst? Legg litt sjel inn i det og folk blir straks mer vennlige.

Til de av dere som forsvarer tags; hvor ofte ser du en god en? 1 av 50? 90% av de som setter igjen tagen sin er søppelhuer som knapt vet å bruke tusjen, synd men sant.

Og til de av dere som syns det er greit å tagge på offentlig eiendom; er det ikke litt drøyt å brytes seg inn i en vogn hall med skjerebrenner for så å ta hele vognsett i hallen?
Det må da finnes grenser for hvor kriminell man skal gjøre seg for å bli sett.
Sitat av MorPHeuZ
Er det for mye å be om at "writere" legger igjen tusjen hjemme og heller tar seg tiden som trengs for å planlegge og gjennomføre et godt stykk kunst? Legg litt sjel inn i det og folk blir straks mer vennlige.
Vis hele sitatet...
De som tegner dritt har stort sett null kunstneriske evner og gjør det bare for å leke tøffe. Da kan det bli litt vanskelig å gjøre noe skikkelig.
Better than thou.
Sitat av MorPHeuZ
Til de av dere som forsvarer tags; hvor ofte ser du en god en? 1 av 50? 90% av de som setter igjen tagen sin er søppelhuer som knapt vet å bruke tusjen, synd men sant.
Vis hele sitatet...
Jeg ser gode tags hele tiden, og jeg syntes det er fett. Jeg kan derimot ikke si at jeg går rundt og husker på hvilke tags jeg syntes var kule og hvilke jeg ikke likte, så jeg har ikke noen statistikk på det.

Så har vi folk som Goophy som ikke aner hva de snakker om. Av de jeg kjenner som har drevet med graf er flerparten langt mer grafisk kreative og dyktige enn de som ikke har gjort det.
Carlo har vel noen av de beste poengene i denne diskusjonen etter min mening
Sitat av Carlo
Så har vi folk som Goophy som ikke aner hva de snakker om. Av de jeg kjenner som har drevet med graf er flerparten langt mer grafisk kreative og dyktige enn de som ikke har gjort det.
Vis hele sitatet...
Uh?
Så de du kjenner går rundt og bare tagger simple, STYGGE tags?
Det jeg ville frem til, de som har peil gjør gjerne noe ut av det...

Ihvertfall slik det er her i området, men det er vel et spesielt tilfelle.
Sist endret av Goophy; 4. september 2006 kl. 11:51.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Om det er stygge eller kule tags har da ingenting å si? Om staten eller private personer ville ha en vegg seende ut som et fyrverkeri, så hadde de sagt ifra! Poenget er at folk vil ikke våkne opp en morgen og at husveggen eller butikkvinduet deres plutselig har fått et par malingsspann over seg!

Om tags er stygge eller kule er mer eller mindre irrelevant!
Better than thou.
Sitat av Goophy
Uh?
Så de du kjenner går rundt og bare tagger simple, STYGGE tags?
Vis hele sitatet...
Hvordan klarte du å komme frem til det av mitt svar?


Det jeg ville frem til, de som har peil gjør gjerne noe ut av det...

Ihvertfall slik det er her i området, men det er vel et spesielt tilfelle.
Vis hele sitatet...
Du har, som sagt, overhodet ikke peiling på hva du snakker om. Tags & piecer er to helt forskjellige ting og at en gjør det ene betyr overhodet ikke at en ikke gjør det andre.
Fordi jeg skrev 'De som tegner _dritt_ har stort sett null kunstneriske evner'.
Jeg snakket om tags, da hele emnet sporet inn på tags og grafitti stort sett ikke klassifiserer som 'dritt'. Du som har så ufattelig peiling burde vite at de 'tøffingene' jeg snakket om ikke lager større 'pieces'.

Hvordan vet du at jeg ikke har peilig, kjenner du meg?
Prøv heller å lese hva jeg skriver.
Sist endret av Goophy; 4. september 2006 kl. 12:57.
Better than thou.
Sitat av Goophy
Fordi jeg skrev 'De som tegner _dritt_ har stort sett null kunstneriske evner'.
Jeg snakket om tags, da hele emnet sporet inn på tags og grafitti stort sett ikke klassifiserer som 'dritt'. Du som har så ufattelig peiling burde vite at de 'tøffingene' jeg snakket om ikke lager større 'pieces'.
Vis hele sitatet...
Du trenger å få definisjonene dine i orden. Grafitti er et samlebegrep. Både tags og piecer faller innenfor dette begrepet, så det du sier har lite mening.

Mener du at de som lager tags ikke har kunstneriske evner? For i såfall bommer du stygt da stort sett alle som driver med graf både bomber (lager tags) og lager piecer. Jeg vet ikke hvem du mener er med «tøffingene», men selvfølgelig finnes det folk som tagger som ikke er flinke, på samme måte som det finnes folk som spiller fotball som ikke er flinke og det finnes musikere som ikke er flinke.


Hvordan vet du at jeg ikke har peilig, kjenner du meg?
Prøv heller å lese hva jeg skriver.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner deg ikke og vet i så måte ikke om du har peiling eller ikke, men jeg går ut i fra at du ikke har det da de fleste som holder seg på ditt nivå i disse diskusjonene sjelden har det. Dette er internett, man er nesten bare nødt til å anta ting. Å lese hva du skriver har jeg ingen problemer med, det er heller å forstå det.
Sist endret av Carlo; 4. september 2006 kl. 13:11.
Sitat av Carlo
Mener du at de som lager tags ikke har kunstneriske evner?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg mener _de fleste_ som lager håpløse tags ikke har det.
Ser du noe rotete, enkel skrift som heller skrått en vei og striper av rennende maling nedover ett eller annet sted kan du være rimelig sikker på at fyren som har laget det ikke har særlige kunstneriske evner.
Det er alt jeg vil frem til.

For disse vil det være vanskelig å lage noe som faktisk ser bra ut, som diskusjonen var et sted langt oppi her.
Sitat av Proxick
Blendik: Nei. Det tror jeg ikke, men nyter noen godt av det?
Vis hele sitatet...
Jepp. Noe av det er rett og slett vakkert å se på! Og nei! Jeg sier ikke at det hadde vært kjekt om noen tagga på huset mitt, eller på meg.
Så lenge tagging ikke plager noen,eller blir utført på private hus og bil O.l såer det vel ikke så stort problem?
Hvis folk irriterer seg over en tagg hver gang de ser en,så er det de som har problemer.
Syntes ikke altid det er fett med "krusseduller" som dere så fint kaller det,men det er masse innen graffiti som er bra og fint!
Kan foreksempel noen forklare meg hvorfor det er finere med en grå undergang enn en som er malt( lagd graffiti i)??
Sitat av selvmord
Så lenge tagging ikke plager noen,eller blir utført på private hus og bil O.l såer det vel ikke så stort problem?
Hvis folk irriterer seg over en tagg hver gang de ser en,så er det de som har problemer.
Syntes ikke altid det er fett med "krusseduller" som dere så fint kaller det,men det er masse innen graffiti som er bra og fint!
Kan foreksempel noen forklare meg hvorfor det er finere med en grå undergang enn en som er malt( lagd graffiti i)??
Vis hele sitatet...
Det er jo nettop der mye av taggingen skjer..! Nettop på private hus. Hvis du tror at den bygården du Feks tagger i en offentlig eidom så tar du feil. Uansett, hvorfor er det greit å tagge på offentlige ting og steder? Så var det det med de undergangene da... Tror du ikke jeg driter i at ett eller annet "crew" har vært å malt der. En ting er gode bilder/motiver, men ganstalife ord uten mening etc. Hva er gøy med å lage det egentlig?
Better than thou.
Hva er gøy med å sitte på en pc hele dagen? Hva er gøy med spille fotball hele dagen? Hva er gøy med å spille gitar hele dagen? Hva er gøy med å se på film hele dagen? Hva er gøy med å gå i museum hele dagen? Hva er gøy med å spise bananer hele dagen?

I got no fuckin' clue, men folk har egne oppfatninger av hva som er gøy og hva som ikke er.
Folk har forskjellige interesser,og det må folk bare skjønne,enkelt og jævla greit!
samma faen om det er lovelig eller ulovelig,er masse jeg ikke liker,men sitter ikke og sutrer om det hvertfall..
Påtar du deg oppgaven til å jage vekk alle som lager ting som dette da? http://www.kyb.tuebingen.mpg.de/bs/p.../TOT%20039.jpg

90% av alt du ser er sånt...
Sitat av Goophy
Påtar du deg oppgaven til å jage vekk alle som lager ting som dette da? http://www.kyb.tuebingen.mpg.de/bs/p.../TOT%20039.jpg

90% av alt du ser er sånt...
Vis hele sitatet...
De fleste har vel sagt seg enig i at tagging er stygt, men grafitti er jo ekstremt vakkert. Så hvorfor bringer du opp tagging når det vi snakker om er piecer?
Fordi det er slikt det er mest av rundt omkring..?
Hvis 'piecer' skal være akseptert vil alltid noen komme med 'tags' og si at det er like fint, flott og blablabla. Du klarer ikke fjerne kun det ene.
Sist endret av Goophy; 10. september 2006 kl. 13:30.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Så lenge graffere holder seg til statlige bygninger så spiller det ingen rolle for meg. Graff på privat eide bygg derimot er patetisk.
Gråe underganger, osv som staten eier som ser helt jævlig ut syns jeg heller bør bli malt med freshe piecer. Tags derimot er vel kanskje bare kult for de som selv driver med graff, allmenheten ser ikke så positivt på taggs..
▼ ... noen måneder senere ... ▼
herregud! grafitti er noe man har brukt lang tid på også kalt masterpiece..jeg kan ikke forstå hvorfor folk kaller tagging og grafitti det samme... tagging er idioter som prøver og få opp navnet sitt.. mens grafitti sitter man og sliter og tegner i flere timer... dømm tagging ikke grafitti.. grafitti er en livsstil dem som sier noe annet er idioter
-H2O-'s Avatar
Trådstarter
99 7
hahahahaha... ler meg skakkt i hel.. de er så mangen som tror dem har peiling på graffiti..
"Graffiti er fint. men tagging er stygt" det dere kaller "tagging" er en del av graffiti..
uansett om dere liker det eller ikke. "tagging/rabbel/singnaturer" er for og spre sitt navn, alle har ett behov for og markere seg. vis man har fete singnaturer over hele byen. og picer. da begynner man og bli stor. graffiti er en veldig fin måte og utrykke seg på. det er min måte å være kunsterisk på.være kreativ. men, men va faen dere vil tagging og graffiti er kommet for og bli enten dere liker det eller ikke. dene posten er 8 sider med at fol forteller det samme pisse om og om igjen.
god natt! -X
...og til han som sier at 90% ser ut som tagen han posta: grunnen til det er at det ikke finnes NOEN ordentlige lovligvegger bortsett fra haus og gammlebyen som er mer eller mindre okkupert.


Hvis man hadde stelt seg midt i gata og begynnt på en ordentlig gjennomført piece, tror du ikke politiet hadde vært der før den var halvferdig?

Det eneste man har tid til er sjappe piecer, throwups og tags.
Sitat av Itslf
...og til han som sier at 90% ser ut som tagen han posta: grunnen til det er at det ikke finnes NOEN ordentlige lovligvegger bortsett fra haus og gammlebyen som er mer eller mindre okkupert.
Vis hele sitatet...
Ingen som hindrer folk i å kjøpe en kryssfinerplate til å øve på hjemme...
Sitat av Goophy
Ingen som hindrer folk i å kjøpe en kryssfinerplate til å øve på hjemme...
Vis hele sitatet...
jeg vet at mange har det, men det er jo ikke det helt samme når så og si ingen ser det, eller hva?

Og når du bruker ordet "øve", hva sikter du til da?
Øve på å gå ut å male en halvferdig piece ute i gata før politiet kommer og arresterer deg?
Sist endret av Itslf; 20. desember 2006 kl. 12:08.