Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 5702
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen her som har fått saken sin "henlagt pga tvil om tilregnelighet"? Hva slags lovbrudd gjorde du isåfall da? Og gjerne fortell hvilken diagnose du har eller hvorfor tror du at saken ble henlagt pga tvil om tilregenlighet i ditt tilfelle?

Etter hva jeg har skjønt så gidder ikke politiet skaffe rettpsykiatriske sakkyndige i mindre alvorlige forhold, stemmer det?
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er det tvil om tilregnelighet skal dette vurderes og avgjøres med en rettslig kjennelse, da med pasienthistorikk og ny legevurdering.

Man blir straffet selvom man blir erkjent utilregnelig men straffegjennomføring blir tilrettelagt på en annen måte.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er det tvil om tilregnelighet skal dette vurderes og avgjøres med en rettslig kjennelse, da med pasienthistorikk og ny legevurdering.

Man blir straffet selvom man blir erkjent utilregnelig men straffegjennomføring blir tilrettelagt på en annen måte.
Vis hele sitatet...
Nei, du kan ikke straffes hvis du er utilregnelig, det er en del av skyldspørsmålet. Nedsatt tilregnelighet kan formilde straffen, men er du utilregnelig kan du ikke straffes. Det skal en del til.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Og gjerne fortell hvilken diagnose du har eller hvorfor tror du at saken ble henlagt pga tvil om tilregenlighet i ditt tilfelle?
Vis hele sitatet...
Det er ingen spesiell psykiatrisk diagnose som automatisk gjlr deg utilregnelig. Du må ha vært psykotisk i gjerningsøyeblikket, i den grad at du ikke forstår hva du gjør og derfor ikke er skyld i det. Andre ting som kan gjøre deg utilregnelig er lav alder, alvorlig psykisk utviklingshemming eller sterk bevissehetsforstyrrelse (ikke selvpåført).
Sist endret av *pi; 8. juni 2020 kl. 00:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mulig jeg connecter litt for mange dots her, men nå har det vært flere tråder her på forumet som går på «kan jeg bli straffet hvis jeg begår kriminalitet i psykose/utilregnelighet?» og flere tråder med «kan jeg bli psykotisk/utilregnelig av stoff x?».

Da tenker jeg bare kjapt å skyte inn at dersom slike tråder/spørsmål stilt før handlingen, blir koblet til mistenkte, så tipper jeg det vil være et argument i favør tilregnelighet. Uansett om man knasker på seg «selvpåført utilregnelighet» på diverse piller på forhånd.
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg ble mistenkt for vold mot tjenesteperson fordi jeg sprelte med bena og såvidt traff en betjent mens jeg ble tvangsinnlagt. Herregud tenkte jeg, og møtte opp på avhør og alt bare for å se hvor langt de ville strekke den strikken. Jeg ble helt sjokkert over hvordan de oppføre seg. Etter jeg forklarte hendelsen i detalj dro den unge avhørereren fram en bankterminal og sa det ville bli så mye enklere om jeg bare dro kortet og betalte TI TUSEN i bot. Jeg bare løftet den ene munnviken og sa jeg hadde 400 på konto, og var utilregnelig per definisjon. To måneder etter det fikk jeg et brev i posten som bare tørt konstanterte at saken var henlagt på grunn av tvil om tilregnelighet...
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av *pi Vis innlegg
Nei, du kan ikke straffes hvis du er utilregnelig, det er en del av skyldspørsmålet. Nedsatt tilregnelighet kan formilde straffen, men er du utilregnelig kan du ikke straffes. Det skal en del til.



Det er ingen spesiell psykiatrisk diagnose som automatisk gjlr deg utilregnelig. Du må ha vært psykotisk i gjerningsøyeblikket, i den grad at du ikke forstår hva du gjør og derfor ikke er skyld i det. Andre ting som kan gjøre deg utilregnelig er lav alder, alvorlig psykisk utviklingshemming eller sterk bevissehetsforstyrrelse (ikke selvpåført).
Vis hele sitatet...
Jo, man straffes til tvungen psykisk helsevern. Man får en dom, der straffen er annet enn ordinær fengselssoning. Et godt eksempel er gjerningsmannen i halloween drapet som drepte kompisen sin og knivstakk en annen som overlevde. Han var utilregnelig og i psykose og ble dømt til tvungen psykisk helsevern.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Etter jeg forklarte hendelsen i detalj dro den unge avhørereren fram en bankterminal og sa det ville bli så mye enklere om jeg bare dro kortet og betalte TI TUSEN i bot. Jeg bare løftet den ene munnviken og sa jeg hadde 400 på konto, og var utilregnelig per definisjon. To måneder etter det fikk jeg et brev i posten som bare tørt konstanterte at saken var henlagt på grunn av tvil om tilregnelighet...
Vis hele sitatet...
Forelegg skal utferdast av politijurist, og forelegg skal altså presenterast skriftleg. Viare går det via SI, og ikkje kortterminal i avhørssituasjonen.

Kort sagt kan vi vere rimeleg sikre på at det ikkje skjedde slik du fortel det.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg ble mistenkt for vold mot tjenesteperson fordi jeg sprelte med bena og såvidt traff en betjent mens jeg ble tvangsinnlagt.
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke noen automatikk i at du er utilregnelig selv om du er tvangsinnlagt.


Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jo, man straffes til tvungen psykisk helsevern. Man får en dom, der straffen er annet enn ordinær fengselssoning. Et godt eksempel er gjerningsmannen i halloween drapet som drepte kompisen sin og knivstakk en annen som overlevde. Han var utilregnelig og i psykose og ble dømt til tvungen psykisk helsevern.
Vis hele sitatet...
Psykisk helsevern er ikke definert som straff, det er samfunnsbeskyttelse ved gjentakelsesfare. Det er ikke straff når du blir tvangsinnlagt utenom rettssystemet heller.
Sist endret av *pi; 8. juni 2020 kl. 07:28.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg ble mistenkt for vold mot tjenesteperson fordi jeg sprelte med bena og såvidt traff en betjent mens jeg ble tvangsinnlagt. Herregud tenkte jeg, og møtte opp på avhør og alt bare for å se hvor langt de ville strekke den strikken. Jeg ble helt sjokkert over hvordan de oppføre seg. Etter jeg forklarte hendelsen i detalj dro den unge avhørereren fram en bankterminal og sa det ville bli så mye enklere om jeg bare dro kortet og betalte TI TUSEN i bot. Jeg bare løftet den ene munnviken og sa jeg hadde 400 på konto, og var utilregnelig per definisjon. To måneder etter det fikk jeg et brev i posten som bare tørt konstanterte at saken var henlagt på grunn av tvil om tilregnelighet...
Vis hele sitatet...
Interessant. Men hvilken diagnose har du?
Og har du vært igjennom en rettpsykiatrisk undersøkelse tidligere eller baserte de sin tvil om tilregnelighet kun på det at du mens du sparket betjenten ble tvangsinnlagt og det at du sa til de i avhøret at du "var utilregnelig pr definisjon"?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Interessant. Men hvilken diagnose har du?
Og har du vært igjennom en rettpsykiatrisk undersøkelse tidligere eller baserte de sin tvil om tilregnelighet kun på det at du mens du sparket betjenten ble tvangsinnlagt og det at du sa til de i avhøret at du "var utilregnelig pr definisjon"?
Vis hele sitatet...
For å gjenta omtrent det *pi sa tidligere: Det er få ting som garanterer utilregnelighet i henhold til straffereaksjon, de få unntakene er demens eller lav IQ, i alle andre tilfeller gjøres det en vurdering av personens virkelighetsoppfattelse i gjerningsøyeblikket.
Det er også en innstilling fra justiskomiteen om en endring i straffeloven og strafferettsloven, et punkt å legge seg merke til der er følgende:
Videre presiseres det uttrykkelig i loven at retten ved utilregnelighetsvurderingen skal legge vekt på graden av svikt i personens virkelighetsforståelse og funksjonsevne. Dette vil tydeliggjøre at det er symptomtyngden på handlingstidspunktet som er avgjørende, ikke om personen har en diagnose, og at det er retten, ikke de sakkyndige, som avgjør skyldspørsmålet.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Dodecha; 8. juni 2020 kl. 19:45.
BRAND ∞ STRONG
Det siste her er interessant:
"...og at det er retten, ikke de sakkyndige, som avgjør skyldspørsmålet."

Sakkyndige, innbiller jeg meg, vill vell ofte helle mot utilregnelighet.
Både fordi de som regel ikke har kunnet vurdere personen i gjernings øyeblikket,
men sikkert også fordi de vet mer om hvordan og når forskjellige type diagnoser opptrer.
De vet ihvertfall mer en retten. De er jo selve grunnen til å ha sakkyndige.

Har ikke konkrete eksempler forhånden, men mener bestemt å ha lest i en del saker at
påtalemyndighet i mange tilfeller har vært missfornøyd med utilregnelighets diagnoser
og at det har vært problemer med å få enkelte som ved gjentatt ganger har gjort noe straffbart dømt.
Kan forstå frustrasjonen i dette.
Men syns det er en dårlig utvikling hvis retten i større grad en før kan sette fagpersoner sin vurdering til siden.
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av *pi Vis innlegg
.
Psykisk helsevern er ikke definert som straff, det er samfunnsbeskyttelse ved gjentakelsesfare. Det er ikke straff når du blir tvangsinnlagt utenom rettssystemet heller.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er du så kverulant når du ikke engang besitter korrekt kunnskap om dette?

Tvungen psykisk helsevern står i straffeloven. Man får en dom, og tvungen psykisk helsevern defineres som en strafferettslig særreaksjon. Domstolene i Norge tar for seg de forskjellige type straffene her.

https://www.domstol.no/straffesak/straffereaksjoner/
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvorfor er du så kverulant når du ikke engang besitter korrekt kunnskap om dette?

Tvungen psykisk helsevern står i straffeloven. Man får en dom, og tvungen psykisk helsevern defineres som en strafferettslig særreaksjon. Domstolene i Norge tar for seg de forskjellige type straffene her.

https://www.domstol.no/straffesak/straffereaksjoner/
Vis hele sitatet...
Det er du som kverulerer, utan å ha korrekt kunnskap om temaet. La oss begynne med straffelova §20:
For å kunne straffes må lovbryteren være tilregnelig på handlingstidspunktet. Lovbryteren er ikke tilregnelig dersom han på handlingstidspunktet er
Vis hele sitatet...
Det er altså eksplisitt at du ikkje kan straffast om du er utilregneleg på gjerningstidspunktet. Utilregnelegheit som følgje av rus du sjølv er skuld i er unnateke i så måte.

Om vi så går til §29 i samme lov er straffene lista opp:
Straffene er

a) fengsel, jf. kapittel 6,
b) forvaring, jf. kapittel 7,
c) samfunnsstraff, jf. kapittel 8,
d) ungdomsstraff, jf. kapittel 8 a,
e) bot, jf. kapittel 9, og
f) rettighetstap, jf. kapittel 10 eller statsborgerloven § 26 a.
Når det ved fastsetting av straff er aktuelt å ilegge flere strafferettslige reaksjoner, jf. første ledd og § 30, skal den samlede reaksjonen stå i et rimelig forhold til lovbruddet.
Vis hele sitatet...
Overføring til tvungent psykisk helsevern er nemt i §30, andre strafferettslige reaksjoner - som altså ikkje handler om ting som de jure er straff, men reaksjonar som kan idømmast i ei straffesak.

Les vi så §62, som omhandler dette kjem det inn eit krav til for overføring til helsevern:
Var lovbruddet av alvorlig art, må det være en nærliggende fare for at lovbryteren på nytt vil begå et alvorlig lovbrudd som krenker eller utsetter for fare andres liv, helse eller frihet.
Vis hele sitatet...
Det er altså ikkje nok at vedkommande har gjort det tiltalen gjeld; det må vere fare for samfunnet. Det er ikkje straff - det er for å beskytte samfunnet.

At den enkelte nok kan oppleve det som straff endrar på ingen måte at det ikkje er ein strafferettsleg reaksjon. De jure vil ein person som er utilregneleg vere uskuldig i saka, sjølv om vedkommande reint faktisk har gjort ei ulovleg handling.

Det er faktisk du som bommer her, og entropi har fullstendig rett.
Sist endret av vidarlo; 8. juni 2020 kl. 16:18.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvorfor er du så kverulant når du ikke engang besitter korrekt kunnskap om dette?

Tvungen psykisk helsevern står i straffeloven. Man får en dom, og tvungen psykisk helsevern defineres som en strafferettslig særreaksjon. Domstolene i Norge tar for seg de forskjellige type straffene her.

https://www.domstol.no/straffesak/straffereaksjoner/
Vis hele sitatet...
Ikke at det er så jævla viktig for meg, men hvis vi først skal beskylde hverandre for å kverulere på ting vi ikke kan:

Reaksjonen anses heller ikke som straff etter Grunnloven § 96 eller EMK artikkel 6.10
Vis hele sitatet...
https://www.regjeringen.no/no/dokume...08986/?q=&ch=5

Det handler ikke om å holde deg ansvarlig for det du har gjort, men å hindre deg i ny kriminalitet. Det høres sikkert ut som flisespikkeri, men det er ikke helt uproblematisk å straffe folk for ting de ikke ennå har gjort. Det er et tilak utelukkende for å verne samfunnet, og det beror på gjentakelsesfaren.

Det kommer riktignok inn under straffeloven, der det nettopp er presisert at man ikke kan straffes hvis man er utilregnelig. Her er en kilde med kommentar til paragrafen:

Paragraf 14 nedfeller prinsippet om at gjerningsmannen kun kan straffes dersom han eller hun var tilregnelig på gjerningstidspunktet. Grunnen til dette er at en i norsk rett kun ønsker å straffe straffverdige handlinger.

Er ikke gjerningsmannen tilregnelig tenker man at han eller hun ikke er ved full mental kapasitet eller bevissthet, og dermed var ikke personen seg selv i det han begikk handlingen. På grunn av dette vil det ikke være rettferdig å straffe gjerningsmannen.

Heller ikke prevensjonshensyn taler for å straffe i slike tilfeller, all den tid man i stor grad antar at en som ikke er tilregnelig ofte ikke foretok handlingen med vilje og viten.
Vis hele sitatet...
http://www.advokat-teigstad.no/straffeloven-20/

Du kom meg i forkjøpet Vidarlo
Sist endret av *pi; 8. juni 2020 kl. 16:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Forelegg skal utferdast av politijurist, og forelegg skal altså presenterast skriftleg. Viare går det via SI, og ikkje kortterminal i avhørssituasjonen.

Kort sagt kan vi vere rimeleg sikre på at det ikkje skjedde slik du fortel det.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg lyver ikke, det var kanskje helt feil prosedyre men det var sånn det foregikk.

Tvangsinleggelse kan kun skje ved bortfall av samtykkekompetanse, og i de aller fleste tilfeller skjer dette på grunn av at man har framskreden psykose, som er et slags sekkebegrep som legitimerer frihetsberøvelsen i en tvangsinnleggelse. Det er klart praktisert i retten at man ikke kan straffes om man er psykotisk (i gjerningsøyeblikket) og slik psykose er nærmest et krav for å bli fratatt samtykkekompetanse, og med det utløse tvangsinnleggelse. Derfor brukte jeg begrepet "per definisjon" fordi tvangsinnleggelsen ikke kunne skjedd om slik psykose ikke forelå.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/v...kk-i-smaasaker

Men jeg lurer på hva er det egentlig som skal til for at politiet bare dropper en sak kun fordi de ikke gidder å ta en psykiatrisjekk? Hvis politiet har en del psykiatrioppdrag på en fra før av holder det? Eller må det stå i politiets register at man er schizofren? (Har politiet forresten tilgang til å vite hvilke diagnoser du har?)

Gjerne hvis noen har noen egenerfaring også?
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Jeg har egenerfaring fra at en person blandt venner og familie har en analog diagnose. Og det er veldig mye som blir skånt i forbindelse med sånne pågripelser og "psykiatriske situasjoner" - i hans tilfelle ihvertfall. I løpet av et års tvangsinnleggelser inn og ut av DPS, der personen selv ikke mener å ha et problem, og fortsetter rusbruk, så har han likevel ikke blitt anmeldt for de mange legemiddellovbruddene og andre ting han har gjort der en 3. part har vært offer eller skadelidende.

Men i denne saken har det vært mange episoder på samme adresse, og jeg må anta at politiet er klar over historikken, eller sjekker den opp i forbindelse med "gjenåpning av saken" hver gang.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Troende Rise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen som har blitt dømt til tvunget psykisk helsevern eller blitt dømt utilregnelige før?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anonym bruker
"Kjær Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Lurer litt på dette jeg også. Hvor lett er det egentlig å få saker henlagt pga tvil om tilregnelighet?