Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  211 99309
Joda sant det du sier. Men det ruste hovedsakelig om legeringen er skadet. Eller som du nevner på bestikk og kasseroller, og de ruster vel som oftest pga jallalegering, tror jeg.

Uansett, apparatet produserer sprit det. Men det lukter og smaker ikke godt. Misstenker at både sats og rens har skyld her..
Men til tross for det, er jeg imponert over hva det greier i prosent. Må bare få bort lukt og smak. Og ja, jeg kommer ikke utenom kullrensing med det her, det er i alle fall sikkert.

Legger med et stemningsbilde
Ser jo ut som god 95 oktan det der
En runde med vann og kull gjør nok susen skal du se.
Apparatet imponerer, det skal det ha :-)
Jarp, vann og kull. Håper det knekker det meste av lukt. Smaken er faktisk ikke helt bak mål.

Du har spiralbrenner du, ikke sant? Hva får du ut av den?
På det beste ca 95 men ligger vel jevnt på ca 93 og det er helt greit mtp pris på utstyret.
Det dyreste hos oss er kullet

Men som sagt så får vi se utpå vinteren om ikke vi også tar steget opp til kolonne for har lyst til å teste å brenne gin. Det er jo fantastisk godt brennevin. Hadde ikke drukket det noe særlig før kompisen vår laget gin og en blir så go'full på gin mellow og lett.
Er jo godkjent det! Er det masse lukt og smak på deres sprit, før filtrering? Synes det både lukter og smaker i overkant masse..
Med det samme vi er inne på kull, hvor kjøper du fra? Noe spesielt merke å anbefale?

Gin ja.. Hva egner seg til og bruke som apparat der da? CM kolonne?
Ja den ufiltrerte spriten stinker som helvete og smaker vondt også her hos oss. For vår del har det sikkert litt å gjøre med at vi brukte økonomi-metoden når vi satt sammen brenneriet.

Liker godt Storms Bio Carbs, men har ingen gode og vektige argumenter for det. De jeg brenner smmen med mener det er hipp som happ mtp merke sålenge man bytter kull ofte og ikke siler sprit i gammel-kull som lukter svett ræv.

kjøper ofte der det er billigst eller lokalt om det haster, har kjøpt kull i Sverige, på europris og fra forskjellige nettbutikker feks http://www.vinsenteret.no/storefront.php?c1=480

Bare husk en god og finmasket sil i bunnen på røret til kullfilteret så dere slipper å drikke svart sprit

Om spriten er veldig dårlig på lukt og smak kan du like godt gjøre slik vi gjør, lag deg 2 rør og merk et av dem slik at du vet hvem rør som er til finrensingen. Sil gjennom rør 1 maks 10-15L sprit før dere bytter kull.

Den rensa spriten kan dere ta gjennom finrensinga og der kan dere gange mengde med 3 og kanskje mer også før du bytter kull.

Forresten så får du Ch F400 i digre 25 kilos sekker. Bra køl og god pris kjøpt i bulk.
Sitat av per-ulv Vis innlegg
Apparatet imponerer, det skal det ha :-)
Jarp, vann og kull. Håper det knekker det meste av lukt. Smaken er faktisk ikke helt bak mål.

Du har spiralbrenner du, ikke sant? Hva får du ut av den?
Vis hele sitatet...
Anbefaler deg å prøve jordan stålskrubb isteden for klinkekuler i kolonna. Fanger opp mye mere, og gir mindre smak på produktet.
Sist endret av Stigern; 11. september 2012 kl. 10:49.
Glemte å nevne det, droppa kulene og kjørte på med stålskrubb.

Skal kjøre det gjennom kull i dag for å se om det blir bedre.
Sist endret av per-ulv; 11. september 2012 kl. 11:48.
Vil tro kull og et bensinfilter vil være god rensing, noen som har prøvd dette?
Hm, muligens det funker ja Bruflat?

Ellers så kan jeg meddele at jeg er i gang med å bygge ei kolonne. Blir ei VM kolonne.
Har i dag bygget "armen" til den. Den ble bygget i kobber pga av kobberens positive bivirkninger på spriten.
Tok og myk-loddet hele armen, og det gikk lekende lett. Til tross for at jeg aldri har loddet før

Har også bestilt meg noen sett med TriClamps, pakninger til disse og et 3 KW element som skal monteres i kokekaret.

Så imorgen skal jeg dra rundt til diverse rørleggerfirma for å spørre om de har noen kasserte varmtvannsberedere som jeg kan få til "grill" prosjektet mitt
Planene er å ta en 200 liters bereder, for kappe den i to og halvere volumet, slik at jeg får et kokekar som rommer rundt 110 liter.

Skal også se om jeg får bøyd meg refluxspiral. Noen som har gjort det? Planen er å bruke et 5 meter langt kobberør med en tykkelse på 6 mm. For så å få den komprimert til rundt 35 cm lang.
Er litt usikker på hvordan jeg går frem for å bøye denne, så om noen har tips til dette, kom med dem

Slik ble "armen" seende ut:


Da har jeg kveilet opp reflux spiralen. Fant et 1" rør som jeg la kveilene rundt. Endte opp med en lengde på 34 cm og en OD på litt over 1 1/2". Tror det blir greit med tanke på OD/ID.


En annen ting, jeg har jo kjøpt et 3 KW element. Hvordan bygger jeg effektregulator, slik at jeg kan slå det ned til 2 KW?
Vil det f.eks funke med denne? Ser den er ratet til 2.2 KW, men er det mulig å kople slik at jeg kjører uten den, for så og regulere ned effekten til 2 KW, eller vil det ta livet av den?
Her kommer en liten arbeids tegning som jeg fant igjen fra arkivet...
Se der ja. Ligner bra på den jeg holder på å lage. Er din og baser på Miraculix sitt design (bruker på www.brygging.com)? Og har du satt den til livs, eller lever den kun på tegningen?
Neida, det er en kammerat av meg som har denna... Resultatet er meget bra, beste HB`n jeg har fått iaff... Altså... så fort jeg fløtter ut så er det to prosjekter på gang. Jeg skal ha ett FG godkjent rom som våpen/lade rom og ett brygge rom...Så den er ikke satt til livs enda...
Ja ,de sier at disse VM kolonnene er gode på ren og nøytral sprit, jeg ser i alle fall frem til og bli ferdig med min slik at jeg får smake dens edle dråper

Hehe fine hobbyer det, bare de ikke kombineres så. Kan bli vel spennende å fyre av rifla med ammunisjon som er ladet to på natten
▼ ... over en måned senere ... ▼
Er vel på tide med en liten update.

På fredag som var begynte jeg og en kompis på å snekre sammen VM apparatet. Tror det skal bli gode greier. Mangler kun å tige ferdig toppen på kokekaret og lage pakning til inspeksjonsluken.
Til oppkok så blir det brukt to elementer, et på 3 kw og et på 2 kw. Skrur av det på 3 kw når det nærmer seg action.
Slenger med litt bilder jeg.

Tok utgangspunkt i en 200 liters bereder.


Kappet og halverte denne.




Tiget og loddet sammen stigrør og uttaksarm:







Lagde inspeksjonsluke:





Satser på og få ferdig siste rest iløpet av morgendagen. Også satses det på at det blir drikkende det som kommer ut
Blir nok bra dette her. Kult med bilder
Ser ut som dere har bedrifts arbeidsklær på dere, pass på at logoer osv. ikke vises da de færreste bedrifter kommer til å syns dette er veldig greit :P
Ser ut som dette er en offshore bedrit?
Stemmer at det er arbeidsklær på, men de stammer ikke fra der fra der vi jobber med apparatet, pluss at jeg tviler på noen ser hva som står på logoen. Men ja, er ikke vits i og eksponere for masse detaljer

Hehe, hva får deg til å tro at dette er en offshorebedrift, Ignifier?
Kansje fordi det er logoen til IKM som tilbyr diverse offshore tenester?
Mye muligt.
et lite tips ang tempratur når satsen gjærer er 28.4 grader. da er satsen ferdig på 4-5 dager
Et stort tips til gjæringstemperatur er å holde seg LANGT under 28,4 grader. Om en gjærer i så varm temperatur vil resultatet nesten garantert bli rett og slett dårlig eller iallefall dårligere enn nødvendig. Husk at under stormgjæring så er gjerne tempen i gjærkar 3-4 grader høyere enn i rommet gjæringen skjer. Det betyr at en presser gjæren til å arbeide helt mot hva som er levegrensen for gjæren. Det er også kjent at gjæren produserer mer fusel og estere når en gjærer varmt. Resultatet er dårlig sprit og mye skallebank.

Anbefaler å gjære kaldt. Ca 18 grader i rommet er perfekt. Tar lang tid, ca 2-3 uker men gir deg en optimal sats og det lar også gjæren "rydde opp" sukkeret i satsen spises langsommere men det blir færre uønskede biprodukter fra gjær. Husk gjær er levende organisme, når noe går inn må også noe gå ut. Vi ønsker masse alkohol ut fra gjæren og minimalt med fusel og ester. Gjær kaldt og la alltid satsen gå ferdig. Noen dager ekstra gjør bare godt. Dessuten skal alltid satsen være helt klar og fin.
Sist endret av ompapa; 6. november 2012 kl. 12:47.
jeg lot da en som brant under hele 80 tallet og smake på spriten,han sa at den spriten var jævlig bra..men kan jo hatt flaks,men oppdaterer mer senere ang neste resultat.
har en 60 liters varmedunk til overs, samt noe annet snacks skrik ut
jeg kunna godt ha bestilt et apparat jeg, visst det er noen som gidd å laga et...
Sitat av ompapa Vis innlegg
Anbefaler å gjære kaldt. Ca 18 grader i rommet er perfekt. Tar lang tid, ca 2-3 uker men gir deg en optimal sats og det lar også gjæren "rydde opp" sukkeret i satsen spises langsommere men det blir færre uønskede biprodukter fra gjær. Husk gjær er levende organisme, når noe går inn må også noe gå ut. Vi ønsker masse alkohol ut fra gjæren og minimalt med fusel og ester. Gjær kaldt og la alltid satsen gå ferdig. Noen dager ekstra gjør bare godt. Dessuten skal alltid satsen være helt klar og fin.
Vis hele sitatet...
Det å la gjæren gjære så kaldt når en har et såpass bra apparat som dette ser ut til å bli vil jeg påstå at er bortkasta tid. Bedre å velge et kompromiss mellom tid og kvalitet da, og heller la apparatet ta seg av den siste biten av separeringa
Du klarer vel å planlegge såpass?
Forsøk å gjære varmt også gjærer du kaldt neste gang også ser du hva som gir deg mest skallebank, du vet fuseloljene forsvinner ikke på magisk vis. Endel av fuselen blir med opp i "røret".
Sitat av ompapa Vis innlegg
Du klarer vel å planlegge såpass?
Forsøk å gjære varmt også gjærer du kaldt neste gang også ser du hva som gir deg mest skallebank, du vet fuseloljene forsvinner ikke på magisk vis. Endel av fuselen blir med opp i "røret".
Vis hele sitatet...
Vel det kommer helt ann på. Er ikke alltid det passer å vente i 1-2 uker på at gjæringa skal bli ferdig. Fuseloljene forsvinner ikke på magisk vis nei, men en god kolonne vil fjerne det meste av dem hvis man gjennomfører destillasjonsprossesen ordentlig. Om man da i kjører produktet gjennom et ordentlig kullfilter og brenner igjen så betyr ikke hvor mye fusel det var i satsen når man startet stort.
Sist endret av legalize_it; 7. november 2012 kl. 10:49.
Jaja du får gjøre på din måte. Jeg for min del tror det er med hjemmebrenning som med andre ting i livet.
Legger en ned nødvendig innsats uten å velge den enkleste løsningen blir gjerne resultatet best. Selv har jeg ikke kostbar kolonne men en enkel og kostnadseffektiv spiral og et veldig bra opp-ned filter med friskt kull. For meg er det essensielt å gjære kaldt det er helt sikkert.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Jaja du får gjøre på din måte. Jeg for min del tror det er med hjemmebrenning som med andre ting i livet.
Legger en ned nødvendig innsats uten å velge den enkleste løsningen blir gjerne resultatet best. Selv har jeg ikke kostbar kolonne men en enkel og kostnadseffektiv spiral og et veldig bra opp-ned filter med friskt kull. For meg er det essensielt å gjære kaldt det er helt sikkert.
Vis hele sitatet...
Ja, men nå er det også stor forskjell på hvordan en spiral og hvordan en ordentlig bygget VM kolonne separer . Og som du sikkert ser så taler du litt imot deg selv mtp at en spiralbrenner nesten er den enkleste måten om man skal destillere alkohol. Men når man først har en spiralis er det essensielt å ha best mulig utgangspunkt(sats) ja, det er jeg enig i.
Sist endret av legalize_it; 7. november 2012 kl. 15:45.
men det er jo uansett best og få best mulig sluttprodukt? dere kommer aldri til og komme noe videre, da en av dere ser på dette som ordentlig kvalitet som skal gjøres ordentlig, og annen ikke syns alt er så nøye. må si jg stoøtter ompapa her, hvorfor lære andre å gjøre det så lettvint at det smaker for dritt for mange =P bedre og gjøre det ordentlig og få kvalitetsvarer, brenner vel ikke for moroskyld?
Sitat av lookster Vis innlegg
men det er jo uansett best og få best mulig sluttprodukt? dere kommer aldri til og komme noe videre, da en av dere ser på dette som ordentlig kvalitet som skal gjøres ordentlig, og annen ikke syns alt er så nøye. må si jg stoøtter ompapa her, hvorfor lære andre å gjøre det så lettvint at det smaker for dritt for mange =P bedre og gjøre det ordentlig og få kvalitetsvarer, brenner vel ikke for moroskyld?
Vis hele sitatet...
Nå forsto du heller ikke poenget helt da, og har tydeligvis aldri smakt sprit fra en ordentlig vm kolonne
Sist endret av legalize_it; 7. november 2012 kl. 16:04.
Jeg har en kompis som nå har kolonne men også han gjærer kaldt. Kan jo være for at han også startet med spiral.
Han bruker forøvrig også apparatet sitt til å lage gin på, via en ekstra kolonnesak og det blir knakende bra. Som sagt vet jeg ikke om han gjærer som han gjør av gammel vane eller om han har testet å gjære på høg temp.

Vel for alle som slumper til å komme over denne tråden vil jeg bare si at det å planlegge brenning og å bruke god tid på satsen koster så lite ekstra innsats at en like godt kan gjøre det til en vane. Siden det er stor spredning i alder og inntekt blant leserne her på freak så regner jeg med mange lesere vil ha enten plast eller spiralbrenner. Og da er det helt avgjørende å gjære kaldt. Bruk god tid på satsen og selv et hjemmemekket 500 kroners apparat laget på plastdunk, vannkoker og 5m bremserør vil produsere oppsiktsvekkende god kvalitetssprit. Avslutt med siling og det er garantert prima vare.
Sist endret av ompapa; 7. november 2012 kl. 17:12.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Stemmer det ompapa sier her, men også det legalize_it sier.

Man oppnår ca samme prosent i satsen om man gjærer kaldt eller varmt.

Men mostvekta klarer ikke å skille etanol, aceton, isopropanol, metanol, og andre fuseloljer når du lar den flyte i satsen.

Lar man satsen gjære på høy temp så vil gjæren produsere mye mer fuseloljer og andre biprodukter som gir kjip dagen derpå. Men om man har ei god VM (vapour management) kolonne. Så vil den separere de forskjellige stoffene så mye bedre at man vil fint kunne produsere like ren etanol med en dårlig sats som en god. Man får bare større body/mer etanol med en sats som har gjæret kaldt som da i utgangspunktet inneholder mer etanol.

Så hvis man har et dårligere apparat som plastbrenner og spiralbrenner så burde man ihvertfall fokusere på å få en god sats.

God sats får man ved å:

* Være hygienisk med hender og utstyr.
* Rene råvarer
* Tregtgjærende gjær, ikke nødvendigvis den som "skal" nå 22%
* La satsen gjære ved temp 18-20 grader i minst 2 uker til det har sluttet å ploppe i noen dager.
* Klarne satsen skikkelig, stikke om.

Så er det jo eksperimentet mye med ymse kjemikalier som en også kan tilsette for å få en rene gjæring. Rense satsen med ozon osv. Les på Brygging.com.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Nå forsto du heller ikke poenget helt da, og har tydeligvis aldri smakt sprit fra en ordentlig vm kolonne
Vis hele sitatet...
jo jeg har smakt både dårlig og god sprit fra samme og forskjellige kolonner ikke bare apperatet som har noe å si her, anbefaler deg virkelig og bla litt i "distilation of alcohol" skrevet av john f wreight, også anbefaler (svenskenes versjon av brygging.net sine kull,pdf'er, samt lensmann og rs jensens guide til hjemmebrenning
Sitat av lookster Vis innlegg
jo jeg har smakt både dårlig og god sprit fra samme og forskjellige kolonner ikke bare apperatet som har noe å si her, anbefaler deg virkelig og bla litt i "distilation of alcohol" skrevet av john f wreight, også anbefaler (svenskenes versjon av brygging.net sine kull,pdf'er, samt lensmann og rs jensens guide til hjemmebrenning
Vis hele sitatet...
Jeg har også smakt god HB, som har blitt destillert av sats som har stått under uke da brenneren har gjort sakene sine ordentlig, med et godt apparat selvfølgelig. Og vet ganske så godt hvordan destillasjon fungerer mtp at jeg gjør det ganske så ofte i laben og gjorde det en del ganger før i kjelleren. Skal du forøvrig refere til noen bøker som den av john f wreight, så foreslår jeg foressten at du skriver navnet ordentlig. Og ja jeg har lest rs jenssens guide da jeg har pratet nok med han om emnet.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Jeg har også smakt god HB, som har blitt destillert av sats som har stått under uke da brenneren har gjort sakene sine ordentlig, med et godt apparat selvfølgelig. Og vet ganske så godt hvordan destillasjon fungerer mtp at jeg gjør det ganske så ofte i laben og gjorde det en del ganger før i kjelleren. Skal du forøvrig refere til noen bøker som den av john f wreight, så foreslår jeg foressten at du skriver navnet ordentlig. Og ja jeg har lest rs jenssens guide da jeg har pratet nok med han om emnet.
Vis hele sitatet...
haha beklager beklager for skriveleif!(usakelig, du skjønte hvem jg mente) nei men da kan vi for faen meg være enige om å være uenige hvertfall men ser dog ut som du er i mindretall.
legalize_it har et godt poeng. Det pga VM kolonnen (og forsåvidt LM kollonen) er åpen i toppen, men har en kjølespiral som vil fungere som et "lokk" når apparatet kjøres med full reflux (full reflux = stengt ventil til uttak og kjøling på, slik at ingen ting slipper ut).
Det en oppnår med dette er at alkoholene stabiliserer seg. Dvs at de letteste alkoholene legger seg på topp, og så vil tyngre alkoholer legge seg under. Når en kjører apparatet slik, blir det mye enklere å separere head/heart /body fra hverandre. Noe som vil resultere i et renere produkt.

Men igjen, mindre fusel vil gi mer og renere sluttprodukt, så en god sats er alfa omega. Og med turbogjær vil en aldri få noe annet en ok sats.
Så på det området skal det prøves diverse oppskrifter som ikke innebærer turbogjær.

Pga av akkurat dette vil du aldri greie å få et veldig optimalt sluttprodukt med spiralbrenner eller andre lignende typer apparater. Iallfall ikke uten masse rensing med kull.
Det er mine to ører angående den saken, uten at det skal bety all verden
Er enig jeg per-ulv. Spiralbrenneren ble valgt kun av økonomiske årsaker. Hadde ikke råd til noe bedre. Men liker fortsatt å drikke god sprit. For å få god sprit så gjærer jeg kaldt og siler godt. Jeg har opp/ned filter og jeg skifter kull hyppig. Og tro meg spriten den blir god. Har ennå tilgode at noen "avslører" meg om jeg har spriten på pol-flaske. Klart jeg må fortelle dem at det er HB når de har drukket spriten for en er jo stolt og kry over produktet og håndverket
er det lov å selge en dunk ? en dunk med kjøle-element i bare(uten stigrør) ? (er jo bare ett kokekar da)
Kan ikke skjønne at det ikke skal være lov,uten at det er komplett kan det karet der brukes til så mangt.
Vet at når NTNH studentene drev og lagde diverse apparater på 80-tallet, solgte de disse som vann-destilleringsannlegg via salgsannonser der kun kokekaret var avbildet. Ikke at det har så masse med saken å gjøre.

Regner med du mener varmeelement og ikke kjøle?
hahaha beklager skrivefeil jess, varmekolbe
▼ ... noen uker senere ... ▼
Vel, da er vel apparatet ferdig. Vi hadde så klart greid og rote bort inspeksjonsluken, og gadd ikke lage ny, så hullet til luken ble sveist igjen
Måtte også lodde stigrør og "arm" på nytt, da det viste seg at loddepinnen vi hadde brukt inneholdt kadmium.

Nå står apparatet til rens. Har lagt de rustfrie delene i kaustisk soda bad, og kobberdelene ligger og bader i sitronsyre. Tenkte og la det stå slik over natten, for så og kjøre apparatet med 50/50 vann/eddik for så og brenne noe gammel drittsprit på ny. Skulle tro det ble rent etter det

Legger med et stemningsbilde. (Begynner og bli trangt og dusje nå )
▼ ... over en uke senere ... ▼
haha. Det ser faktisk ganske koselig ut å brenne sprit. Blir som et lite barn, trenger en del kjærlighet.

... men om du begynner å brenne en del, så ender du jo med å ha et par dunker med sprit. Å det er sprit på over 80%. Blander du ut til 40, som er for vanlig mennesker OK å drikke, ender du opp med dobbelt så mye.

Jeg regner med at du da har planer om å selge videre, eller gi det vekk? Kan ikke tenke meg at 10liter med himbrent er noe dårlig julegave under julegrana hehe
Nei han lager da ikke sprit - det er ikke lov det vet du. Neei.
Han koker vann han. Renser vannet så det er trygt å drikke. Og det vannet hender det at han gir bort kanskje.
Men aldri sprit. Neeei.
her i Nord-Trønderlag ligger prisen hverfall på 100-150kr halvliteren, noe du blir rimelig fin i toppen av!
Er det en gammel varmtvannstank som er brukt?